načítám data...

BMW i3: Městský král

Nemá nejdelší dojezd mezi elektromobily, není nejvýkonnější, nejluxusnější ani nejlevnější. Přesto dává asi největší smysl.

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Je zvláštní, jak rychle se někdy mohou změnit všeobecné trendy a nálady. Ještě před pár týdny bych vám na tomto místě rozepisoval, jak nás čeká elektrická budoucnost, že příchod bzučících elektromobilů je nevyhnutelný a budeme se muset připravit na velké změny. Přestože zdaleka nejsou vyřešené všechny problémy elektrického principu pohonu, klasický spalovací motor se ocitnul pod velkým tlakem politické vůle, která automobily, spalující fosilní paliva, zaháněla doslova do kouta. Jenže věci se mění. A někdy dost rychle. Netřeba připomínat aktuální situaci, ve které se prakticky celý svět nachází. Tahle situace bude mít jistojistě velký vliv i na automobilový průmysl, který bude mít problémy a každá automobilka teď bude muset přehodnotit svou dlouhodobou strategie. Skoro si troufám tvrdit, že proklamovaný masivní nástup elektromobilů bude ještě na chvíli odložen. To nás však neodradí od toho, abychom nějaký elektromobil neotestovali. A dnes jsme si vzali na paškál, dle mého názoru, ten nejlepší (rozuměj nejsmysluplnější) elektromobil co je dnes na trhu. Ptáte se, proč nejlepší, když nemá nejdelší dojezd, není nejvýkonnější, ani nejluxusnější či největší? To se pokusím vysvětlit na následujících řádcích. 

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Sedm let. Řekli byste, že první elektrické BMW, které se dočkalo komerčního úspěchu a většího rozšíření na trhu, je tu s námi již sedmým rokem? To to letí. Ano, výroba tohoto netradičního hatchbacku začala v létě roku 2013. Tehdy to auto působilo jako zjevení, nic podobného po silnicích nejezdilo. A tohle tvrzení můžeme vlastně přenést i do současnosti. I po tak dlouhé době na trhu je i3 unikátem, který poznáte na první dobrou a s ničím jiným si jej nespletete. Jeho design je velmi svébytný, ale dá se říct, že i3 vizuálně stárne velmi pomalu. Tady je totiž snad všechno úplně jinak. Zadní dveře se otevírají proti směru jízdy, některé linky zdánlivě vůbec nenavazují, když se podívám na záď vozu, připadám si jak v nějakém sci-fi filmu. Anebo minimálně animáku. Pamatujete na film Wall-E? Nevím proč, ale i3 mi připomíná jednu z hlavních postav. Ne každému se líbí, ale je to výrazné a jasně zapamatovatelné, což se počítá. Tenhle design prostě funguje, ať už na něj máte jakýkoli názor. Tím spíš, pokud jej obléknete do nějaké veselejší barvy. 

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

V interiéru je už nějaký ten křížek na krku vidět víc. Některé ovladače a čudlíky vypadají trochu lacině a displej pod volantem, sdružující nejdůležitější jízdní ukazatele, vypadá jak z minulého století. Je malý, graficky zastaralý, prostě je poznat, že nevznikl včera. Na druhou stranu oceňuji, že nad vývojem interiéru se v Mnichově opravdu přemýšlelo a z velké části je tvořen z recyklovatelných materiálů, což u ekologicky laděného auta potěší. Stejně tak nadchne vnitřní uspořádání a prostornost. I3 je sice jen čtyřmístná, ale na každé sedadlo se posadí dospělý člověk a nijak zvlášť nestrádá. Šířka i podélný prostor jsou v naprostém pořádku, tím spíš, když si uvědomíme, že tenhle malý Bavorák má na délku jen 4 metry. Velikostí tak spadá do segmentu B, vnitřní prostorností však zvládne překonat i některé zástupce z kategorie kompaktů. Je vidět, že když se nad návrhem vozu opravdu přemýšlí, je možné vytvořit pozoruhodné dílo. 

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Snažit se o popis pohonné jednotky elektromobilu je složité. Spalovací motory mají charakter (ano i ty nejobyčejnější) a hlavně pokaždé se chovají trochu jinak. I když mluvíme o jednom a též motoru, v každém jednotlivém modelu je naladěný trochu jinak a je zajímavé pozorovat jeho chování. Někdy funguje od nízkých otáček, někdy graduje jeho výkon až v těch vysokých. Myslím, že není třeba toto rozpitvávat, každý z nás to jistě dobře zná a ví, o čem mluvím. Elektromotor funguje jinak. Hlavní vjem, který pociťujete při jízdě s elektrickým autem je ten, že to jede jak deb*l. Maximální točivý moment od nulových otáček, naprosto okamžitá dostupnost výkonu, žádné čekání na přeřazení či správné otáčky. Prostě instantní výkon. Což je super pro běžné ježdění a usnadňuje každodenní přesuny po městě, kdy se nemusíte bát vjet do křižovatky a ze semaforů se rozjedete rychleji než pilot F1. Je to sice velmi příjemné a zajímavé, ale zcela to postrádá onen charakter, který máme tolik rádi na autech se spalovacím motorem. U každého elektromobilu je to navíc prakticky úplně stejné. 

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Nejinak je tomu samozřejmě u BMW i3. Jeho 170 koní a 250 Nm působí v reálu mnohem silnějším dojmem a je to vskutku příjemné na takové to obyčejné ježdění. Svou živostí připomíná některé hot hatche. A to je tak všechno, co se o elektrické pohonné jednotce dá říct. Žádný zvuk, žádné řazení nic takového. Tady jsou totiž důležitější jiné hodnoty a schopnosti. Kapacita akumulátorů, provozní efektivita, rychlost nabíjení a především dojezd. Akumulátory disponují 42,2 kWh, dobíjení může být až 50 kW stejnosměrným proudem, což znamená cca 40 minut z nuly na osmdesát procent. Dojezd je odvislý od toho, jak těžkou máte nohu a okolních podmínek (teplo/zima). Nicméně na plné nabití prakticky vždycky ujedete mezi 200 a 250 km. Má průměrná spotřeba za celý týden testování (20% dálnice, 70% město, 10% mimo město) činila 16,6 kWh/100 km, což znamená, že mi energie vystačila na nějakých 240 km. Je to dost? Je to málo? Za sebe říkám ok a hned vysvětlím proč. 

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Na začátku textu jsem vyslovil myšlenku, že BMW i3 je i po 7 letech na trhu tou nejlepší volbou na poli elektromobilů. Ptáte se proč, když neexceluje v dojezdu, výkonu a není ani levné? Zkusím vám přiblížit svůj pohled na věc. Nová generace elektro aut oslňuje dlouhými dojezdy a svou údajnou použitelností. Že prý už takové vozy dokáží plně nahradit spalovací vozy. Není to úplně pravda. Pořád je zde mnoho problémů, za některé mohou sama auta, něco jde na vrub chybějící infrastruktuře, v každém případě se však nedá ještě stále mluvit o plnohodnotné náhradě. Naproti tomu BMW prezentuje svou i3 jako řešení městské mobility a nežene se do silných prohlášení, jakože to má nahradit váš rodinný hatchback. A to je strašně sympatický přístup. Jako městské auto totiž i3 funguje naprosto perfektně. Městem se proplétá bez sebemenšího zaváhání, velice svižně a díky rozumným rozměrům všude zaparkujete. Ve chvíli, kdy si osvojíte princip rekuperace, otevře se vám zcela nová dimenze pohybu po městě, kdy budete soutěžit sami se sebou, jak dlouho nešlápnete na brzdový pedál. A díky pohonu zadních kol a nízkému těžišti umí i3 příjemně překvapit i nadšeného řidiče. 

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Ve městě vám nebude na překážku ani onen nepříliš ohromující dojezd. Za prvé je všude docela dost nabíjecích možností (bavíme se o Praze), takže ani nemusíte nezbytně nutně vlastnit dům se zásuvkou, i když to samozřejmě situaci ulehčí. Za druhé, spočítejte si sami, kolik toho po městě najezdíte. Já trávím za volantem docela dost času a nemohu říct, že by mě i3 nějak zvlášť omezovala. Přesvědčte se sami. Plně nabité auto jsem si vyzvednul v úterý ráno a během prvního dne najel 80 km. Ve středu jsem zvládnul 45 km po Praze a ve čtvrtek asi 65 km. Problém mohl nastat až v pátek, kdy jsem potřeboval do Českých Budějovic, což je vzdálenost, kterou malý Bavorák nezvládne bez zastávky na dobíjení. Jenže problém nenastal. Nejsem totiž masochista, abych na takovou cestu bral městské poskakovadlo (i3 opravdu není stavěná na dálnice, vysoká stavba karoserie má poměrně výrazné problémy s bočním větrem) a proto jsem to objel svým rodinným kombíkem, který spaluje mrtvé dinosaury. Do BMW jsem sednul opět až po návratu, abych dojel na nákup a zároveň jej tam dobil. Ujel jsem dalších 20 km a když ukazatel dojezdu ukazoval posledních 30 kilometrů, píchnul jsem jej do sítě. Během nákupu jsem získal dostatek energie, abych ujel aspoň 220 km, což mi na zbytek víkendu bohatě stačilo a v pondělí jsem BMW vrátil. Během šesti dnů jsem ujel celkem 410 km, z větší části po městě a nabíjel jsem pouze jednou (auto jsem dostal nabité a vracel téměř vybité pro přesnost) v rámci nákupu. To není úplně špatná vizitka a skutečně nemohu říct, že bych se cítil nějak omezen. 

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Závěr 

Elektromobily nejsou pro každého a dlouho ještě nebudou. Jsou drahé, nemají dostatečný dojezd, a dobíjecí infrastruktura je nedostatečná (obzvláště za hranicemi velkého města). Přesto vám může takový elektromobil udělat skvělou službu, pokud jej budete “správně” využívat. A tím správně myslím především cesty po městě a blízkém okolí. Pak vás většina jejich nedostatků nemusí příliš trápit. A v disciplíně “městská doprava” BMW i3 opravdu boduje. Už celých sedm let. Dokonce si myslím, že jako jeden z mála elektromobilů si obhájí i vyšší cenovku, protože jeho konstrukce je poměrně unikátní a člověk zde přesně vidí, za co si připlácí. Osobně se jistě příštích pár let nehodlám vzdát spalovacího motoru, protože je pro mé běžné využití stále vhodnější a myslím, že to tak má mnoho z nás. Přesto mi však něco říká, že až jednou budu shánět druhé/třetí auto do rodiny, jehož primární úkol bude funkce městského postrkovadla, pak se nejspíš uchýlím právě k elektrickému řešení. A velmi pravděpodobně to bude právě BMW i3, co budu shánět, protože je to pro mě symbol ideálního městského vozu. Trochu mě mrzí, že nedostane přímého nástupce, neboť je to jeden z mála z dnešních elektromobilů, který dává smysl. 

Technické údaje

Motor: synchronní elektromotor s permanentním magnetem
Výkon: 170 koní (125 kW)
Točivý moment: 250 Nm                       
Maximální rychlost: 150 km/h 
Zrychlení 0-100 km/h: 7,3 s 
Kombinovaná spotřeba v udaná: 13,1 kWh/100 km
Kombinovaná spotřeba v rámci testu: 1,6 kWh/100 km 
Cena testovaného vozu: 1 189 200 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ransom
25. dubna 2020, 06:50
1

Jo. Tohle autíčko už nějakou dobu tiše pobzukává po městečku, kde pracuju. Čím dýl ho sleduju, tím víc se mi líbí.
Jedině mi přijdou srandovní kola. Z boku dýzajnově sympaticky veliká, leč uzounká jako karlovarský oplatek. Jako u starého kočárku. Nebo jako kdyby drezína sjela z kolejí.

reagovat
Zajda
25. dubna 2020, 12:17
3

Elektromobily jsou skvělá hračka, bohužel k nim člověk potřebuje i normální auto :-) Mezi řádky to vyplývá z každého jejich testu, jen u miniauta to lze jakože omluvit. Do doby, než za něj má někdo vysázet své vlastní peníze. Druhé až třetí auto do domu asi bude spíše to nejlevnější že stáje. Věřím že v i3 člověk zažije spoustu zábavy svého druhu, ale kdybych mohl vlastnit jen jedno auto, vezmu za vděk raději Dacii Sandero 1.0 s černými nárazníky bez klimy. S tou bych pořád mohl podnikat všechny cesty co s autem dělávám.

reagovat
MB
MBMB
26. dubna 2020, 01:27
-2

S elektromobilem samozřejmě lze, alespoň po Evropě, podniknout jakoukoliv cestu. Jen to na dlouhé trase obvykle znamená nějaký čas čekání navíc. Je každopádně zajímavé, že to absence toho zdržení v řádu desítek minut na mnohahodinové cestě někdo považuje za naprosto absolutní měřítko komfortu, které přebije úplně vše ostatní. Argumentace v tomto smyslu se objevuje poměrně často (i když zatím jsem nikoho neviděl explicitně napsat, že by měl radši základní Sandero než libovolný elektromobil, to beru jako nadsázku) a nikdy jsem tomu moc nerozuměl.

PanHAJZL
26. dubna 2020, 10:57
5

Uprimne, mel bych strach, spolehnout se na dlouhe ceste na 1-2 nabijeci mista. Bude funkcni? Nebude obsazene? Bude mit moji zasuvku? Budu mit cip/kartu? Kdyz k tomu prijedu bez registrace, pri nynejsich cestach budu nabijet za cenu, jak kdybych provozoval 6-8 hrnec. Ano, to dava smysl. Nedokazu si predstavit, ze normalni rodina by dala za elektricke mestske poskakovadlo 700-800 tisic, to je blaznovstvi.kolikrat jsou radi, ze nasetri 200-300 tisic na nejakou normalni ojetinu

PepaSFI
26. dubna 2020, 12:49
3

ale tak je to se vším, každé auto není pro každého a často platí i to že někdo neví co chce a nedá pokoj dokud to nedostane a když to dostane, zjistí že chtěl vlastně něco úplně jiného. Kdyby si každý koupil to co opravdu potřebuje a využije, to by bylo krásný. Spousta lidí musí mít naftový kombík nebo velký SUV a přitom většinou jezdí deset kilometrů sám a do kufru dá jednou týdně dvě tašky s nákupem. Ale co kdyby jednou jel třeba někam daleko s rodinou kterou nemá a s pračkou a ledničkou žejo. Spousta lidí žije bez auta, jezdí busem, metrem, na kole nebo skůtru. Někdo má malý auto a taky žije. Jak mnozí vědí, já mám Pandu 4x4, ta věc nemá úplně malou spotřebu a nádrž jen na 30 litrů. Pro spoustu lidí naprosto nemožné, takhle malý dojezd. Dá se s tím žít? Samozřejmě ano. Většina motocyklů má nádrž ještě menší a spotřeba taky není zanedbatelná. Ale přesto s tím jezdí dlouhé výlety a jde to. Ovšem taky díky tomu že v každé třetí vesnici je benzinka a tam během chvilky natankuju a frčím dál. Trvá to čtvrt hodiny i s kafem a svačinkou. Jenže když to bude trvat hodinu, tak už to obtěžuje. A navíc častěji, dyť ta Panda s malou nádrží má dojezd mnohem větší než skoro všecky elektromobily.
Už jsem to tady někde psal, elektro má smysl pro specifický provoz, pro místní popojíždění po městě, na cesty do práce a podobně, na pravidelné jezdění kde se dá snadno vejít do režimu nabíjení. Podle mě je nesmysl snažit se to cpát do oblastí kde to nefunguje, kde je potřeba dlouhý dojezd a vysoká cestovní rychlost. Jenže to naráží na cenu, mámamobil na vození dětí do školy za milion je nesmysl a gran turismo za tři mega co ujede tolik co Panda s mininádrží je taky nesmysl.

Zajda
26. dubna 2020, 13:14
1

Pozor, libovolný ne, Tesla s největším battery packem nebo Taycan už by mohly být použitelné, tj. dojet (myslím si) alespoň 400 km při stálé rychlosti kolem 120 km/h :-) Jinak to jako nadsázku nemyslím. Jsem člověk co je nervózní už když má palivo jen na 200 km, tedy zhruba dojezd plně nabitého i3. Automobil pro mě znamená svobodu jet kdy chci a kam chci, koncept elektromobilu tuhle ideu při současné úrovni technologie dost narušuje.

MB
MBMB
26. dubna 2020, 14:18
0

Pokud to bylo vztaženo jen na i3 a podobná městská auta, tak ano, tam to jisté míry lze pochopit. Věřím tomu, že část populace by opravdu raději měla to Sandero. U auta, které s rezervou ujede 300 km po dálnici a lze ho dobíjet 150+ kW, je to zas samozřejmě na to dlouhé cestování o něčem úplně jiném. Asi jen blázen by jel 500 km raději v Sanderu bez klimatizace, tempomatu atd. místo v Taycanu kvůli pár ušetřeným minutám, a to je ještě s otazníkem.

beastar
26. dubna 2020, 13:13
4

Do města je podle mě v současnosti nejlepší elektrická volba. Já zapřísáhlý odpůrce těchto krabic jsem s tím těch pár týdnů, co jsme to měli půjčené jezdil rád. Město a do 10 km od města. Dobrý, svižný, tichý docela pohodlný auto. Jet s tím někam dál to ani náhodou. Mít to jako jediné auto je pro 80% Čechů nemožné. Podniknout s tím cestu po Evropě téměř nemožné. Zase samozřejmě pan MBMB kterého snad tyhle auta živí, protože se zásadně vyjadřuje jen v článcích o nich. A vždy jen až naivně pozitivně.

MBMB: Opět se ptám kolik cest a jak často si absolvoval elektromobilem v rámci Evropy? Jak daleko? Co z toho byla soukromá cesta a co z toho byla služebka? Jaký elektromobil(více?) to byl?Zdržení v řádu desítek minut je totiž naprostá blbost. Může to být v současnosti i v Německu (kde fakt nabíječky docela jsou) klidně v řádech hodin! Ano měl sem jen starší i3 a Teslu 3 na týden. A i v rámci okolí Prahy se na to prostě muselo furt myslet aby se dojelo kam je třeba.

Cestu Praha-Basel co třeba jezdím prostě zvládnu lépe a rychleji jakoukoukoliv srovnatelnou krabicí třeba na benzín... V tomto případě Clio, Passat(jako příklady, ceník těch aut VS srovnatelné elektro si najdi). Takže proč si mám kromě emisní "čistoty" (sporný argument jak debil) a momentálního trendu kupovat připlácet za elektromobil několik set tisíc? Abych se modlil že nedojedu. Abych doufal, že nabíječka bude volná? Abych "tankoval" nakonec dráž (teď výrazně) Pokud se bavíme o nových autech v záruce, tak neobstojí ani argumentace že elektromobil je jednodušší na servis atd. V záruce třeba v případě Tesly je to úplně JEDNO. A těch pár výměn olejů fakt nevyváží to, že spalovák byl v nákupu násobně levnější. Prostě elektromobil tak jak je dnes SUX ...všude, furt.

Jediný v čem exceluje jsou středně dlouhé cesty ve městě a kolem domova (když už mimo město)
-
Komentář upraven 26. 4. 2020, 13:13:38
-
Komentář upraven 26. 4. 2020, 13:14:50

reagovat
AnGeor
26. dubna 2020, 13:52
-1

tak nevim, jak zazracne sesti a vice valce pouzivate, ale me stoji v Outbacku olej/km vice nez naklady na km v i3. Menim ho sam, co 10t km a olej plus filtry me vyjde na 4t. A s tim cestovanim po evrope, jak to nejde, viz obrazek. Navic netusim, kde jsou ty ceny, o kterych pisete? Normalne, bez registrace se nabiji po cele EU kolem 10Kc, coz je sice vice nez doma, nebo s registrtaci, ale i tak jsou naklady max 2,5 na km trebas pro Teslu Model 3. S registraci je to 5-8 Kc. Mene dojmu a vice zkusenosti by to chtelo ;)

reagovat
Zajda
26. dubna 2020, 14:24
2

To je nějaká Tesla Appka nebo kde to jde najít? Celkem by mě zajímalo jestli bych svou minulou dovolenou mohl uskutečnit po stejné trase :-) Jinak 4000 za výměnu oleje s filtry bych čekal u autorizáku, ne svépomocí. Vždyť ani z oficiálních distribucí nestojí nejlepší oleje více než 400 za litr.

MB
MBMB
26. dubna 2020, 14:51
-1

Tohle je plánovač přímo od Tesly. Plánovačů třetích stran, kde lze zadat jakékoliv auto, je víc, například www.abetterrouteplanner.com/

Největší "peklo" to je v dnešní době s Taycanem, který umí 270 kW. Po cestě do Basileje si lze naplánovat jen Ionity a Fastned, 3 zastávky, dohromady cca 45 minut nabíjení. Vzhledem k tomu, že i se spalovákem normální člověk na takové trase dělá přestávky, tak je to zdržení skoro nic.

AnGeor
26. dubna 2020, 17:05
0

Zajdo, 6 litrů oleje mě stojí kolem 2.5 a originální filtry něco přes tisícovku. Mohl bych to asi řešit levnějším olejem a filtry z Kelly.

Jinak ten plánovač je tady https://www.tesla.com/trips

PepaSFI
26. dubna 2020, 17:51
1

na filtrech to bude pár korun ale jinak nevím kde se bere to přesvědčení že Kelly je nějaká lidovka. To jsou ceny jedna radost ale naštěstí v době internetu se dá najít lepší nabídka. Někdy i za třetinu a ve stejných nebo i lepších značkách. V olejích je to podobné, pokud to nemá nějakou hodně speciální specifikaci, obvykle se dá najít levnější varianta.

beastar
26. dubna 2020, 18:49
2

Angeor: Nez se zacnes ohanet cisilkama a aplikacema. Tak se zkus zamyslet a cist, co pisu. Ja nepsal ze to nejde. A kdyz si tak zkuseny mel si odpovedet na me dotazy. To ne ze. Jen dalsi teoretik, co si hraje na machra. i3 a Teslu sem mel. Jasne jen dohromady na tri tydny. A nic super proc bych si za to priplatil na tom nebylo. A ted mam 8 a 4 valec...jen. A vzhledem k situaci sem nikde dlouho nebyl. Aplikace dobra jako teorie. Ale me zajima praxe. MBMB stejny ignorant jak ty. Naivni teorie jak je vse super. Praxe s tim skutecne cestovat 0. A ctyrka za olej svepomoci? To se pak nedivim, ze zijes v tom ze nabijecka na Bad Rappenau bude hned volna:)) Sorry ale ja chci majitele Tesly kterej mi to rekne z praxe... Aha on takovej neni. Jezis tj mi lito. Jestli takovy auto mas, tak pis fakt a ne hovna, dik. Jo a v autorizaku VW vymena oleje 4,500... delas to asi spatne kamo.

MBMB: Odpovis mi? Nebo zase delas jenom chytrolina. Co ma vse jen nactene z magazinu o elektromobilite?

AnGeor
26. dubna 2020, 19:47
-1

ja ale nereagoval na tebe, to spise byla obecna reakce na to, jak to nejde... a ta data z te aplikace jsou spolehliva, jezdi podle ni vsichni majitele. Podivej se na obsazenost superchargeru, to jsou data, ktera najdes na guglu za par minut. A promin, ze svemu autu dopravam kvalitni oleje a filtry. Jestli teda dovolis, budu to delat jak uznam za vhodne, ok?

A predstav si, mam taky osmivalec, a dva 4 valce a dokonce i jeden 6ti valec... a ja si hraju na machra... kamo

PepaSFI
26. dubna 2020, 20:08
0

u těch dlouhých tras se zapomíná, nebo snad úmyslně zanedbává zásadní věc, totiž jak to bude snášet auto, tedy hlavně baterie. Spalovacímu autu je úplně jedno jestli najede na jeden zátah 100 nebo 1000 km. Je mu jedno jestli tam naliju 10 litrů benzinu nebo to naplním až po špunt a ještě si dám do kanystru. Spíš naopak, dlouhé trasy, pokud se nejede v extremní zátěži autu spíš svědčí, motor má stálou teplotu, obvykle se jede po lepších cestách a dálnicích, mimo města, jízda je plynulejší, teda kromě D1, zkrátka ideální stav.
Naproti tomu u elektriky se musí využívat rychlonabíjení aby cesta nebyla neúměrně zdlouhavá. Jak to bude baterie snášet? Dnes už se otevřeně mluví o tom že je lepší používat pravidelné, pomalé nabíjení protože tím rychlým baterka dostane těžkou ránu. Dvakrát ročně, cestou na dovolenou pár rychlonabití asi baterku nezabije ale když někdo takhle jezdí pravidelně, asi už to sranda nebude.
Samozřejmě si dovedu představit něco podobného jako se děje u spalovacích aut kdy se ví že longlife oleje jsou vražda motoru, kdy se seškrtávají výměny náplní až na hranici snesitelné životnosti auta prostě proto, že auto musí jezdit a napřesrok stejně bude jiný a problémy ojetin nikoho nezajímají. Takže ta Tesla nebo Taycan bude lítat Evropou a až začne hnípat baterka tak půjde pryč. Taky si dovedu představit, tak jako se stáčí kilometry, bude se manipulovat s diagnostikou baterie aby vypadala lepší než je, aby se ojetina snáze prodala.

beastar
26. dubna 2020, 21:53
-1

Angeor: Me nezajima tvuj vozovej park ani za kolik kupujes olej. Jestli mas problem res si ho jinde a ne tady. Takze co, umis alespon cist ze? Si majitel Tesly? Elektromobilu obecne? Jestli ne, tak vubec nerozumim tomu proc a co mi pises sem do vlakna. Ach boze dalsiho J.K. uz tenhle tejden nevydejcham. Jo jo je to easy s tim jezdit po Evrope. Taky potkavam plny dalnice elektromobilu... A opakuju neni to o tom ze to nejde. Je to o tom proc bych to mel delat? V cem tkvi vyhoda... Nehlede na to, ze oktavka v cng jezdi za 1,- kc/km... a cng natankuju vsude. S tim ze Tesla 3 je auto ne o milion lepsi, nez oktavka. Nevadi mas svuj svet nastavenej jinak. Mej si. Hrajes si na machra s tim jak jezdim s temi svymi Xyvalci si zacal ty a dokladat cosi cisilky. Jinak bych cim ted jezdim nezminoval. Jezdim co pulrok necim jinym a auto pod mega pul uz sem dlouho nemel. Vetsinou jen luxusni znacky... Ted machruju;) pa a pusu broucku.
-
Komentář upraven 26. 4. 2020, 21:58:26

krab
26. dubna 2020, 23:51
3

Se tu ty vady nehádejte , ne? Dan to v tom textu jasně a trefně vysvětlil. Samozřejmě, že mohl jet s i3 z Prahy až do Budějovic, nakonec koněspřežkou se dalo kdysi pak pokračovat z Budějovic až do Lince. To dneska bohužel nejde, ani v Maybachu, ve Dvořišti vás otočí...

Zkrátka v elektromobilu běžně člověk ztrácí pocit svobody, pocit, že někam dál skutečně dojede a dokonce se vrátí i zpět. Já si to párkrát vyzkoušel taky. Je to zvláštní pocit. Zajímavá technika, těm inženýrům co to konstruují vlastně fandím, ale realita je rozpačitá. Intuitivně nechceš být závislý na tom, že někam dojedeš a tam bude zrovna volná zástrčka do elektriky.

Dost je z toho jen nezvyk a zvykneme si. Na druhou stranu, ta infrastuktura a způsob "tankování" elektriky stejně z principu věci nemůže fungovat hladce pro víc než nějakých 5% celkového vozového parku libovolné země.

Jinak konstrukčně se mi BMW i3 vyloženě taky líbí.

AnGeor
27. dubna 2020, 15:13
0

Krabe promin, ale ja se s nikym nehadam... spise tady na me nekdo promita sve frustrace?

baestar: OK, budu psat pomaleji...

Nereagoval jsem na tebe - "Jestli ne, tak vubec nerozumim tomu proc a co mi pises sem do vlakna."

Reagoval jsem na to, ze je "pri dnesnih cenach je levnejsi jezdit sesti a osmi valci" - neni, ani nahodou, vetsina majitelu stejne nabiji doma a pak mas kilometr hrube pod jednu korunu, ne kazdy proste jezdi denne prez pul evropy a nikdo nerika ze na to je elektromobil idealni....

Dovolil jsem si zalozit nove vlakno, do diskuze k autu, kterym uz mam par desitek tisic najeto. - "A kdyz si tak zkuseny mel si odpovedet na me dotazy. To ne ze. Jen dalsi teoretik, co si hraje na machra." - opravdu jsem nereagoval na tebe, jestli mas nejakou otazku, ptej se

"A nic super proc bych si za to priplatil na tom nebylo. A ted mam 8 a 4 valec...jen." - "Hrajes si na machra s tim jak jezdim s temi svymi Xyvalci si zacal ty a dokladat cosi cisilky. Jinak bych cim ted jezdim nezminoval." - ufff

"Jestli mas problem res si ho jinde a ne tady. Takze co, umis alespon cist ze?" - wow, to opravdu nevim co na to napsat, velice se ti omlouvam za svou pritomnost zde...

"Jezdim co pulrok necim jinym a auto pod mega pul uz sem dlouho nemel. Vetsinou jen luxusni znacky..." - smekam, tohle ti dalo asi dost prace, co?

Na zaver jedna recnicka otazka, ktere auto je lepsi nez oktavka v cng?

Kyjaq
27. dubna 2020, 22:52
0

Doblo CNG

krab
27. dubna 2020, 22:56
0

AnGeor, to ani snad nebylo myšlený na tebe, spíš obecně, že je zbytečný řešit tady toto až moc emotivně. Já sám nevím, ale zatím je zkrátka používání elektroauta vždy a všude věc s otazníkem. A mě vlastně ani elektromobily nevadí, vždycky mi jen vadilo jejich bezhlavé a účelové propagování, to je asi ten kámen úrazu a díky tomu se mi do jistý míry zošklivily.

Nicméně každý ať utrácí za pohon jaký uzná za vhodný. Já jsem zatím pořád s radostí u benzinového motoru a za jiný se mi vlastní peníze ve výsledku doopravdy utrácet nechtějí.

JZ
Jan Zavrtálek
26. dubna 2020, 14:35
0

Na tomhle autě mě vždycky nejvíc rozbijou ty 20" kola s šířkou jako 13" kola, ten design jsem v tomhle ohledu vůbec nepochopil.

reagovat
Cu
Curdin
26. dubna 2020, 20:03
1

Znam lidi co jedou filozofiii ze maji doma jeden elektromobil na kazdodeni jizdu po meste a podobný příprci. Když jedou 2x - 3x za rok nejakou dovču dál, tak si půjčí nějaký běžný auto v půjčovně. Na týden je to za pár tisic. Je to nove, pojistene, kdyz se to posere hned maji nahradni atd. Pro ně levnější než to vlastnit, udrzovat a provozovat doma když to vlastně většinu roku nepotřebujou.

reagovat
Zajda
26. dubna 2020, 22:39
0

Jo, tohle zní celkem rozumně. Ne všude jsou však takové možnosti zápůjček jako v metropoli, ať už do cen, stáří vozového parku nebo přistavení vozu. Řešil jsem celkem nedávno jako poškozený při nehodě.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem