načítám data...

BMW 640d xDrive GT: Velikost XXL a kouzlo osobnosti

Sbohem, neforemné pětkové GT! Přichází mnohem pohlednější nástupce, připravený proměnit dlouhou cestu v nevšední zážitek.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Přiznám se, že vybrat si z nabídky BMW nový vůz by pro mě nebylo jednoduché. Za poslední dobu se nám jich v redakci vystřídalo mnoho a chyby jsme na nich většinou hledali jen s velkým úsilím. Dosud jsem měla za to, že bych zvolila po všech stránkách dokonalou pětku. Jenže situace se nám komplikuje a do hry zcela nečekaně vstupuje nový přírůstek v šestkové řadě…

Seznamte se s Tlustou Bertou. (Nevzpomínám si, že bych kdy testovací auto obdařila jménem, myslím skutečným jménem, posměšné přezdívky se nepočítají. Ale v tomhle případě mi jednou vytanulo na mysli a už jsem se ho nezbavila.) Nenechte se mýlit, není v tom ani nádech despektu či odsouzení. Berta není neforemná jako její předchůdce, pětkové GT, které zezadu připomíná – dámy prominou – navrstvený produkt koňského trávicího systému. Je překvapivě souměrná a každým dnem se mi líbila víc. I macaté holky můžou být krásné, zvlášť když se k tomu přidá sebevědomí a celá plejáda oslnivých charakterových vlastností.

Obryně mezi trpaslíky

Když Berta stojí osamocena na plácku v lese, působí přiměřeně, dokonce i během jízdy se jí daří maskovat, jak je urostlá. Její monstrózní rozměry vyniknou až v přímém srovnání s ostatními auty na silnici. Na parkovišti zastavuju vedle trojkového Golfu a pohled na oba vozy bok po boku je až šokující. Golf vedle Berty vypadá jako hračka. Na stísněných parkovištích obchodních center občas Berta trochu trčí z řady, zejména na délku, však taky měří pět metrů a nějaké drobné. Navzdory řeči čísel se mi však nestalo ani jednou, abych se s ní dostala do úzkých, ať už na parkovišti, nebo v křivolakých uličkách pražského centra. Kromě excelentního poloměru otáčení je to jistě i zásluha precizních parkovacích kamer a senzorů, které beze zbytku kompenzují poněkud chabý výhled z auta.

Další šok přijde, když se dá Berta do pohybu. Nebudu vás balamutit řečičkami o sportovnosti a mrštnosti, šestka se nesnaží předstírat lehkonohost ani náznakem. I když dokáže vystřelit jako… ehm… sršněm píchlá svině, působí u toho vznešeně, majestátně a tak trochu nevzrušeně, jako by nešlo o žádnou velkou vědu (zatímco se posádka vozu snaží vydolovat oční bulvy z týlního mozkového laloku). Zkuste si představit Titanic pohybující se rychlostí Scarab Jetu. 
Šestiválec pod kapotou má dvojité přeplňování, 320 koní a mamutí krouťák 680 Nm při 1750 otáčkách za minutu. Že spaluje naftu, si připomenete leda při vybírání tankovací pistole, tak sametový má chod. BMW je snad jediná značka, u níž bych zcela automaticky a bez přemýšlení nesáhla po benzínové variantě. Její naftové šestiválce jsou umělecká díla, a to říkám jako člověk, který si při zaslechnutí slova tédéíčko instinktivně odplivne. Žádné klapání, žádný turbolag, žádné kopance do zad následované zadýchaným váháním. Mocný zátah Berta prezentuje jako naprostou samozřejmost bez ohledu na to, jestli se rozjíždí z místa, nebo v rychlosti 160 km/hod. Řidič si přitom lebedí v luxusní kožené sedačce s odvětráváním, poslouchá Adagio in G Minor a relaxuje, prostě noční můra pravověrného petrolheada, který se chce s autem prát a krotit ho jako divokého oře. 

Nerušit, prosím

Nejednoho z vás teď možná napadne, že jezdit rychle dopředu skutečně není žádná věda, ale počkejte si na první zatáčku. Otočíte volantem a ochota, s jakou auto provede rychlý švunk žádaným směrem, zažene všechny pochyby. Mám podezření, že si Berta pomáhá i zadními kolečky, a pozdější nahlédnutí do technických specifikací to potvrzuje. V nízkých rychlostech se zadní kola natáčejí do opačného směru než přední, ve vyšších rychlostech do směru totožného. Výsledkem je průjezd zatáčkou v dokonalé stopě a taky v rychlosti, která je u podobného korábu až perverzní. Na palubě nicméně přetrvává klidná atmosféra, GT si nepotrpí na pubertální efekty, jako je ječení motoru nebo prdění z výfuku. Hluboké dunění při výjezdu ze zatáčky sice prozradí, že motor pod kapotou skutečně je, je však prosto jakékoli agrese či rozjařenosti. Tohle je koncert vážné hudby, žádná diskotéka. Veškerá snaha je upřena k tomu, aby byly vnější projevy rychlosti uhlazeny a zastřeny, v tom si tahle šestka zachovává DNA rodu Gran Turismo, stvořeného pro rychlé, ale komfortní cestování na dlouhé vzdálenosti.

Bez ohledu na to, jaká je vaše přirozená dálniční rychlost, si můžete s ostatními pasažéry povídat klidným hlasem, lehký svist od A-sloupků zaznamenáte až kolem 160 km/hod a ani potom nejde o nic rušivého. Vzduchové odpružení zatím laská páteře všech zúčastněných příjemněji než thajská masérka. Po odbočení na typickou českou okresku si sice uvědomíte, že necestujete ve vznášedle, poměr pohodlí a stability je ale pořád excelentní. Pokud se vám sem tam zkrabatí obočí nad nějakou tou nerovností, vylezte si laskavě z auta ven a podívejte se na kola. Jsou to dvacítky. A ty tenoučké pneumatiky po jejich obvodu jsou runflaty. Že je na něčem takovém možné dosáhnout komfortní jízdy, nemůžu označit jinak než jako zázrak. 

XXL kabina

Ale pojďme zase zpátky dovnitř. Venku je třicet stupňů a dusno jako v prádelně, kdo by se tam hnal? V autě si zapneme chlazení sedaček, což je paráda zejména proto, že pak není třeba mít na plné pecky puštěnou klimatizaci a zadělávat si na otravné choroby. Křesla jsou navíc hotová rajská zahrada. S jejich nastavováním si můžete hrát třeba půl hodiny a naladit si třeba úhel dolní a horní části opěráku až k naprosté blaženosti.

Architekturou kabiny šestka v ničem nepřekvapí. Přístrojová deska je tmavá, ostře řezaná až strohá, ale právě kontrast mezi technicistními linkami a měkkou kůží (zde v barvě koňaku) je trademarkem všech současných velkých BMW. Nejvýraznějším rozdílem oproti pětce je vzdušnost. Prostor kolem předních sedadel je velkorysý jako ve velkém SUV, v tomto ohledu GT těží z vyšší karoserie. Svažující se střecha vzadu sice ubírá místo nad hlavou, pořád je ho ale dost, aby se tu pohodlně rozvalili dva dospělí. Útulnosti druhé řadě dále dodávají zatmavená skla, která mimochodem velmi dobře stíní před pichlavým sluncem. Testovací subjekt v podobě mého muže (a to není žádný drobeček) se vyjádřil, že se mu tam sedí dokonce příjemněji než vepředu. 

Asistenční orchestr

Jakkoli pro to mám pochopení, osobně si vždycky radši vyberu místo za volantem. Tady je mi dobře. BMW má mé hluboké uznání, že zatím nepodlehlo digitálnímu šílenství a drtivou většinu funkcí dovoluje ovládat pomocí fyzických tlačítek. Dotykové displeje mohou být sice skvělé, ale ani ty nejskvělejší (promiň, Volvo) prostě v mých očích nenahradí klasický butonek s haptickou odezvou. Na první pohled je těch tlačítek až moc, jenže jsou poskládána tak logicky, že nad jejich použitím málokdy váhám víc než vteřinu. Struktura radiomapy je perfektní, a jakkoli mi systém iDrive nepřipadal odjakživa hodný uctívání, postupem času se ho podařilo vyladit téměř k dokonalosti. Marně hledám něco, na co bych mohla plivnout jedovatou slinu. A jo, je tu jedna věc – posouvání přehrávaných skladeb je pořád pomalé. A to je všechno. Naopak třeba touchpad na otočném ovladači iDrive je vychytávka, na kterou si člověk rychle zvykne a těžko se s ní loučí. Psát adresu do navigace nikdy nebylo jednodušší. (Momentálně jezdím s jistým francouzským kombíkem a při ovládání navigace trpím. Displej je daleko a odezva nestojí za nic, takže v trefování písmenek mám úspěšnost zhruba 50 %.) 

Protože budoucnost patří aluminiu (to se z velké části podílí na složení karoserie) a digitálním technologiím, lze si s šestkou o mnoha věcech povídat i na dálku. V první řadě je tu klíč číslo dvě, krabička s dotykovým displejem, která umožní dálkové ovládání zámků, oken, kufru, topení či klimatizace. Není špatné se doma přesvědčit, zda jste nezapomněli zamknout. Na dálku můžete dokonce ovládat celé auto – dopředu a dozadu umí BMW popojet o několik metrů i bez řidiče, což se hodí třeba při parkování v těsné garáži či na parkovišti s úzkými ‚přihrádkami‘.
A pak je tu aplikace BMW Connected Drive. S ní se z telefonu dostanete k veškerým informacím o svém vozu a také k ovládání řady funkcí. Můžete si v ní vést třeba knihu jízd, získávat aktuální informace o provozu nebo kontaktovat asistenta, který vám zabookuje nocleh v hotelu či najde nejbližší otevřenou lékárnu. 

Ještě jedna věc si zaslouží odstaveček chvály, i když to už asi nikoho nepřekvapí. Adaptivní tempomat a přidružené asistenty. Ovládání zvládne i malé dítě a funkčnost je… prostě zase perfektní. Se zapnutým ACC a kontrolou jízdy v pruhu proplachtíte městským okruhem doslova na autopilota. Přizpůsobování rychlostí je plynulé, radary se nenechají rozhodit ani zmatečně přibočujícími auty, zásahy do řízení přicházejí decentně a nenásilně, aniž by se snažily řidiče sekýrovat jako malé děcko. Tohle je služebníček, žádný bachař. Při úplném zastavení v zácpě následně stačí lehký pokyn plynem, víc není třeba intervenovat. A když u pruhů zmizí bílé čáry, dokáže se zavěsit na vůz před sebou a držet stopu podle jeho jízdy. Taky na okreskách si můžete vybrat, jakou rychlostí pojedete, přičemž před vjezdem do obce stačí jedno potvrzení tlačítkem, a auto samo zpomalí na legální tempo (nebo na lehce ilegální, i to je vaše volba). Troufám si říct, že u žádné jiné značky nenajdete tyto funkce tak dotažené jako právě u BMW. 

Verdikt

Promiň, dokonalá pětko, ale možná bych si opravdu spíš vybrala GT. Technicky celkem vzato není mezi pětkou a šestkou velkých rozdílů (nevím, co víc bych si od obou mohla přát), takže na mě nejspíš zafungovala marketingová taktika atypických kategorií – GT je zkrátka trochu jiné. Ve chvíli, kdy už se nemusím smiřovat s diskutabilním designem, můžu naopak ocenit jeho mimořádnou praktičnost. Uvnitř je nebývale prostorné. Má obří kufr, větší než pětka touring, a to se počítá, jde přece o rodinné auto. A pak je tu vzduchové odpružení…
Netradiční proporce, které budou leckterému příznivci značky na překážku, si mě naopak získaly, protože dávají šestce osobitou tvář. Stejně tak mi nevadí izolace od okolního prostředí a bezpodmínečný klid na palubě. Auto s přídomkem GT si člověk nekupuje pro řidičský adrenalin, ale pro rychlé a navýsost komfortní cestování. A v tomto ohledu vám Tlustá Berta dopřeje luxusní zážitek jako žádný jiný.
 

Technické údaje:

Motor: vznětový řadový šestiválec s dvojitým přeplňováním 2 993 cm3 
Výkon: 320 k (235 kW) / 4 000 ot./min.
Točivý moment: 680 Nm v 1 750 – 2 250 ot./min 
Převodovka: osmistupňový automat ZF 
Maximální rychlost: 250 km/h
0-100 km/h: 5,3 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 6,1 l/100 km
Kombinovaná spotřeba (dosažená): 8,5 l/100 km
Cena s testovanou motorizací : 1 969 500 Kč
Cena testovaného vozu ve verzi Luxury Line a příplatkovou výbavou: 2 566 542 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
19. června 2018, 08:11
0

Z toho nového značení BMW už jsem totálně zmatený. Hnusná Berta byla 5 GT, její nástupce Tlustá Berta je 6 GT, přitom šestka byla dřív prostě jen coupe a cabrio. Je v tom chaos.
Zdá se, že je to jinak vážně vynikající auto. I ten interiér vypadá hezky, obzvlášť v téhle barevné kombinaci. U té šestky na posledních K&K (nebo co to bylo za model) jsme se shodli s paní Knightriderovou, že ten interiér už byl moc kolotočářský.

Jak říkáš, i macaté holky mohou být krásné, ale já bych nakonec stejně dal přednost té štíhlé. Jinak hezky napsaný test o dobrém autě. Jen ten design mně pořád neoslovuje.

reagovat
ToMyx
19. června 2018, 09:38
0

Pěkný test, pěkná barevná kombinace. Jen se prostě nemůžu ubránit dojmu, že stačilo 3ce a 5ce udělat liftback a nemusela to být samostatná řada :-)
Mám, podobně jako Knightrider, trochu problém s auty působící zavalitě. Oproti 5gt je to maskováno lépe, ale pořád mi to to auto pasuje spíše pro ženu a děti, můj výběr (i kdybych byl cílovka) by to asi nebyl.

reagovat
sheogh
19. června 2018, 09:49
2

Interier na jednicku, vypada decentne, a asi i ergonomicky. Dalsi plus davam za (vicemene) klasicky budiky a vzduch. Zvenku nic moc, ale porad lepsi, nez E60 :-) Nejak nechapu, co to je vlastne za karoserii... takovej divnej kockopes, ale je me jasny, ze ten liftback lidi zaujme :-)

Ale je to jen takovy opticky hodnoceni, nidky jsem v tom nejel, a nejspis ani nepojedu

reagovat
Jimi
19. června 2018, 10:01
0

Ta změna z 5GT na 6GT asi byla nutností, zbylé 6-tky už v nabídce nejsou a asi ani nebudou. Nahradí to všechno pravděpodobně nová osma. 6-tka skoro zanikla...je v tom guláš.

reagovat
Candy
19. června 2018, 11:22
4

Pojmenovat tenhle nesmysl, který není ani limuzínou, ani SUV ani ničím konkrétním, řadou 6 slovy Š E S T! je zločin a střílením do vlastních řad. BMW tímto skutkem opět prokázalo, že fakticky zcela rezignovalo na svou tradici a historii. Marketingové kecy ať si nechaj pro koledníky na Velikonoce. Tolik k pojmenování. Auto samotné asi špatné nebude, ale jeho smysl a tak trochu i účinek se v záplavě vlastních SUV vytrácí. Jako proč bych si měl koupit tohle auto a né X5 nebo pětku sedan či Touring. A pokud jde o ten neustále proklamovaný vnitřní prostor, tak já nevím jestli lidi v autě jako tančí nebo hrají ochotnické divadlo. Mou odpovědí na luxus a prostor je řada 7.

reagovat
Vajtek
19. června 2018, 14:14
0

Upřímně tyhle "nesmysly" GT jsou snad to nejlepší a nejpoužitelnější co BMW teďka má (nepočítám-li 2er, která sama o sobě skvělým odkazem historie). Sám mám 3GT a to auto je pro denní používání naprosto skvělý. Není to sedan, takže to má velký kufr, vzadu se sedí skvěle, daleko líp než v 5er. S adaptivním podvozkem a 19" kolama to je velmi komfortní (jasně není to na vzduchu), ale takovej rozdíl to zas není (vlastní zkušnost). Vizuálně je to hezký (coupé), jasně má to trochu větší zadek (to mi nevadí, jako druhý auto mam Z3 Coupé), ale to je asi tak všechno. A jezdí to slušně, samozřejmě to nemá jistotu 3er v zatáčkách ani 5er na dálnici, ale zase tak často nemá člověk příležitost jet 240-250 (tehdy ta nejistota přichází), aby ho to štvalo. Takže proč bych měl teda chtít 5er kombík místo 3 GT, resp. 5 GT?

Vajtek
19. června 2018, 14:19
0

A ješte jedna poznámka, upřimně v záplavě debilních "městských" SUV je naprosto skvělý. Kdo sakra reálně potřebuje SUV? Ja chci auto, který dobře vypadá a dobře funguje a nemá výrazné kompromisy. X5 má menší kufr, daleko míň místa na sezení a je daleko težší, nestabilnější a míň sportovnější...

Inženýr
19. června 2018, 20:52
0

Tomáš Čanda: Perfektně vystiženo.

VK
VK
20. června 2018, 22:42
0

K té trojce GT - jak moc je tam při bezrámových oknech v dálničních rychlostech hluk?

Vajtek
22. června 2018, 21:44
0

Upřímně jsem nad tím nikdy nějak zvlášť nepřemýšlel. Proti 5er je to znát, ale teda nic co by mi vadilo. Záleží na co je člověk zvyklý a s čím porovnává.

Sedrik
19. června 2018, 12:43
0

S tím jménem mám taky trošku problém - poslední info z Mnichova, které doputovalo až ke mě bylo:
liché číslo řady - praktické auto
sudé číslo řady - sportovní

Takže holky a kluci v BMW rozjeli vytváření praktických verzí sportovních aut? Prostě chtějí mít všechno pro všechny, což je přístup, který se mi moc nezamlouvá, ale jak jsem psal jinde - dokud budou dělat i super auta jako je M2, tak ať si vyrábí, co chtějí.

reagovat
ro
rock
19. června 2018, 13:50
0

Hmm, pro toho, kdo by chtěl pátý dveře, chalupářem se býti necítí, aby zatoužil po kombíku a SUV se mu eklují?

Macatý holky fakt nemusím, ale kdybych vybíral auto v příslušné cenové kategorii, tak tohle bych přinejmenším zvážil (a pak bych se vy***l na pátý dveře a koupil si Jaguara XJ a s tím bych na tu dovolenou dokázal odjet taky)

reagovat
beastar
19. června 2018, 17:04
1

Dobré auto? Na co? Je to obludně velký a hrbatý. Z praktickýho hlediska se mi líbí, že v tom je jako fakt prostor zdravíme x6. A není to vysoký jak tovární komín jak x5tka. Jako kompromis mezi sedanem a suv to jde. Mohla to teda beht 9er aby se nebastlila histeoury of menjufakčrer.

Jak se to nazývá je jedno když je tady krpatý bmw fwd. A další jakože tyhle gétéčka. Připadá mi to jako R klasse vod junge šterne... A ta moc úspěch neměla tak uvidíme. Btw když chci dělat za mě ramena s prerostlim jakože hodně drsnym bmw je tady x5 a nebo klidně ta x6 na pořádnej city virtšual kok meašuring lajl e bosss. Takže za mě palec dolu, ale kupce si to najde.

reagovat
Inženýr
19. června 2018, 20:54
0

Beastar: Zkopcestánci to nazvali ŠESTKOU. Na popis takové kokotiny je škoda si jakkoliv namáhat prsty.

MartinCoupe
19. června 2018, 22:50
0

Jak se tak rozhlížím po jížním Bavorsku, pár kupců si ta nová a hnusná BMW našla. :-)

MartinCoupe
19. června 2018, 22:52
1

Jen Škodu Rapid tady ne a ne potkat... :-)

beastar
20. června 2018, 03:16
0

Tak vono by bylo smutný kdyby se v zemích původu neprodávali domácí značky. A obecně Rapid a 6erGT asi nejde moc srovnávat. Jinak to samí jde překvapivě napsat o Superbu atd. V Jižním Bavorsku sem teda byl naposled asi před 5 měsíci ale myslim, ze se nic nezměnilo. Jinak tohle Bmw je hnusný pravda a prodeje v rámci bavoráckýho koncernu asi lámat nebude, ale je praktický a je to voe bímr ne. A to samo o sobě stačí. Sem zvědavej esli f tom Rakousku pravda severním taky potkám nějaký ty bavoráky...a zkusim koukat i po Rapidech ale ty s českejma spz se nepočitaj nene;D©

Inženýr
20. června 2018, 10:17
0

Beastar: Přesně tak. Je to voe bímr, a to mluví za vše. Já třeba prodeje na mysli vůbec neměl. :)

MartinCoupe
20. června 2018, 23:06
0

Dneska jsem jednoho Rapida s M espezetkou na obchvatupotkal. Můj svět je zničen...

ma
martinw
21. června 2018, 09:55
0

to byl urcite superb nebo oktavie, necvicene oko ty skodovky od sebe ani nepozna ;)

beastar
21. června 2018, 15:40
0

Hale vtip.... Já v Rakousku na 300 km cestě po dálnici potkal jednoho Superba s italskejma značkama. A dvě (!!) oktávky z čehož jedna měla polský značky a druhá rakouský. Mýtus zlomen....

MartinCoupe
21. června 2018, 17:48
0

No, číst ještě umím. Byl to Rapid s Mnichovskou SPZ. :-)

MartinCoupe
21. června 2018, 17:48
0

Treba nevhodny darek k Vanocum a nemuze ho prodat... :-)))

krab
19. června 2018, 17:29
0

No jo , je to Tlustá Berta :-D
U nás doma totiž byla kdysi Berta. To bylo BMW 316Ti ( compact řady E46), kterou jsem v nějakým zápalu bazarového snílkovství před lety vyměnil za ex firemní Superb 1.8T, který jsem si nějak odkoupil tehdy od zaměstnavatele. A Bertu jsme měli rádi. Vůbec to bylo navzdory pověstem okolo compactů vynikající denní auto. Doteď bude...
A Berta to byla proto, protože souběžně s ní jsem tehdy měl ještě stríbrnou E39 523i, které se pak ujal táta a jezdil s ní. A stříbrná E39 523i byla Bedřich :-D

A pak přišla ještě další Berta a to bylo Z3 Coupe 2.8i. A když poslala Zlokočka do redakčního fóra fotku téhle 6er GT, tak píšu automaticky : a hele ... Tlustá Berta! ... a koukám, že se to ujalo :-D

Nevím jestli jim to tedy v Mnichově trochu marketingově pomohlo, ale věřím, že Tlusté Berty si své zákazníky najdou skoro bez práce ...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem