logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Bazarový snílek

Bazarový snílek: Jaguar XK8

Sháníte stylový čtyřmístný kabriolet pro pravého gentlemana? Toužíte po sametovém osmiválci? A chtěli byste Jaguar?

Když jsem včera procházel nejmenovaným pražským obchodním centrem, ve kterém právě probíhá výstava Jaguarů, nemohl jsem zapudit myšlenku, že mi tam něco chybí. Můžete se pokochat pohledem na legendy minulosti, jakými jsou například Jaguar XK120, E-type, MK2 nebo XJS. Případně obdivovat moderní kousky jako XJR, F-PACE či brutální F-Type SVR. Říkáte si, co mi tak asi může chybět? V historii Jaguaru je jedno období, na které nejsou v Coventry příliš pyšní, a občas si říkám, že by na něj asi nejraději zapomněli. Pokud hádáte, že mám na mysli druhou polovinu devadesátých let a přelom milénia, pak tipujete naprosto správně. Modely S-Type a především X-Type nebyly zrovna trefou do černého. Tehdejší manželství s Fordem nevypadalo moc růžově, a byť Ford tehdy sehrál klíčovou roli v udržení značky Jaguar při životě, věřím, že je oběma lépe od sebe. Přesto v této době vzniknul, podle mnohých fanoušků značky, jeden z nejkrásnějších Jaguarů vůbec. Model XK8. Právě o něm bude dneska řeč. 

XK8 (v interním kódu X100) spatřilo světlo světa v roce 1996 jako ideový nástupce modelu XJS, který vydržel ve výrobě na dnešní dobu neuvěřitelných 20 let. Vývoj XK započal už v roce 1992 a přinesl spoustu změn, které tehdy nikdo příliš neočekával. Ta největší se odehrála pod kapotou. Jaguar opustil své řadové šestiválce a vidlicové dvanáctiválce a nahradil je osmiválcem do V s označením AJ-V8. Jak už to bývá, spousta skalních fanoušků krok odsoudila. Reálně se však tento tah ukázal býti správným. Nový čtyřlitrový (později 4,2 l) osmiválec byl jednoduše skvělý. Atmosférická verze disponovala úžasnou chutí do života a milovala otáčky. Kompresorová verze zase oslňovala mamutí silou prakticky od volnoběhu. Obě dvě pohonné jednotky si zamilujete kvůli fantastickému zvuku. Je to směsice tygřího řevu a operní árie. Tohle prostě musíte slyšet na vlastní uši.  

Podvozkově se jedná o klasického zástupce kategorie GT. Můžete počítat s dostatkem komfortu na delších cestách, ale zároveň se není třeba obávat rychlé jízdy, tahle kočička ji zvládne s grácií. Co se týče převodovky, máte jednoduché rozhodování. K dispozici byl pouze automat. Ze začátku pětistupňový, později přišel i šestikvalt. Počítat můžete i s velmi bohatou výbavou. Dřevo, kam se člověk podívá, měkoučká kůže je samozřejmostí. Dokonce se může jako první auto vůbec pochlubit vystřelovací kapotou na ochranu chodců. Nebude vám chybět vůbec nic. Jen interiér by mohl být trochu vzdušnější, vyšší jedinci mohou trpět mírně klaustrofobickými pocity. 

Inzerovaný kousek je model Convertible z roku 2000. Což je dobře, protože se staženou střechou si užijete skvělého zvuku ještě mnohem víc. Pod kapotou mu buší atmosférické srdce s necelými 290 koníky. V řeči čísel to znamená akceleraci z 0 na 100 km/h za 6,7 s a ve 250 km/h vás přibrzdí v rozletu elektronický omezovač. Údajně se jedná o americkou verzi, ale očividně už jezdila na českých silnicích, takže starosti s přihlášením by se vám měly vyhnout. Tohle XK prý za svůj život urazilo pouhých 92 tisíc km. Těžko říct z fotek, kde je pravda, ale vybydleně tenhle kus rozhodně nevypadá. Jediné, na co se musíte připravit, je horší stav sedačky řidiče. 

Všimli jste si, že jsem se v textu vyhnul hodnocení designu? Na tohle auto totiž existuje hodně protichůdných názorů a mě by zajímalo, do které kategorie se řadíte vy, naši čtenáři. Jedni v něm vidí novodobý E-Type, druzí zase poukazují na nevyvážený profil se zbytečně dlouhými převisy. Já osobně se nacházím někde mezi. Nejsem obdivovatelem Coupé verze, ale Convertible bych si ve své garáži dokázal představit. Co vy? Líbí se vám XK8? 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
bitner
23. 4. 2016, 11:42

Kolik na tom stoji letova hodina?

1 reagovat
Adam
23. 4. 2016, 12:51

XK8 je jedno z tech aut, co bylo v dobe meho chlapeckovstvi na vrcholu. Pro me prave XK8, M3 E46 a Diablo. Takze za me je to auto porad super. Chtel bych ho jako kupe s atmosferou v manualu. Skoda ze nebyl. A ten 90. Luxusni interier je bozi.

0 reagovat
JP
23. 4. 2016, 13:26

Mě se líbí kupé, je pravda že ten zadní převis je ehm, jemně delší než by nutně musel být, ale i to má svoje kouzlo. Co je horší je ten automat a především stříbrná barva. Jak si proboha někdo může i takový auto koupit šedivý? Červený XKR je k sežrání, stejně tak černý, nebo když už má teda takový auto zapadnout do davu, tak alespoň ty tmavý barevný metalízy...

http://www.jaguarforums.com/forum/attachments/xk8-xkr-17/37945d1364690396-i-want-xkr-rt-profile-%40-mikes-jpg

1 reagovat
Frenki190
23. 4. 2016, 13:28

jak se objevil, hned jsem se do něj zamiloval, pak jsem ho po letech viděl ve Zlíně poprvé naživo, zelené kupé a spadla mi čelist, stál jsem a koukal v němém úžasu... a od té chvíle uplynulo už 10 let a žádný jiný jsem už neviděl :)

1 reagovat
Csaba
23. 4. 2016, 13:40

Tohle je naprosto překrásný a dokonalý stroj, ztělesnění britské elegance, neuvěřitelně nadčasová věc...
Na mém seznamu vysněných (a cenově dostupných - do 300t.) aut je velice blízko úplnému vrcholu a kdykoli ho vidím,
mám chuť se za ním rozběhnout - což už ale věk moc nedovoluje... :-)

1 reagovat
Aleš
23. 4. 2016, 13:42

Mě se XK líbí a to víc jak kupé (ano vím že budu s tímhle názorem v menšině) než convertible. Je to krásné auto. Akorát mi na něm chybí ten manuál.

2
BobAsh
23. 4. 2016, 14:58

Naopak, zastáváš ten správný názor! Kupé je boží.

3
L-P
6. 3. 2018, 14:40

Jedině coupe! Convertible vypadá pěkně se stáhlou střechou, ale když ji natáhnete, auto tak nějak přestává mít ten sex-appeal XK8.

0 reagovat
Sasakr
23. 4. 2016, 15:19

Minulý týden mě předjížděl na dálnici (coupe). To bylo poprvé, co jsem ho naživo viděl. Musel jsem ho dojet, abych ho mohl očumovat. Strašně se mi líbil a hlavně je to neokoukaný.

0 reagovat
JFK
23. 4. 2016, 16:20

Nechápu ve které p*deli kdo vyrůstal, že tohle auto viděl jednou.. Auto působí jako starej jetej jaguar, navíc USA verze od provařeného překupníka z Káraného s rozpadlou sedačkou, to bude super kup

0 reagovat
ŠtěpánIV
23. 4. 2016, 16:51

Za mě krásný auto (pořád skrytě doufám, že si ho jednou koupím). Britové dokonce jednu dobu zkoušeli konverze na manuál(!), ale myslím, že to vyšumělo. Jinak mimochodem pokud si dobře pamatuju, tak jsem kdysi dávno někde četl, že v americe tyhle auta trpěly na nekvalitní benzín, tudíž ty s americkým původem nebrat, ale třeba je to blábol.

0
L-P
6. 3. 2018, 14:42

není to blábol. XK z USA jsou opravdu problém.

0 reagovat
ZdenekK
23. 4. 2016, 17:44

Nelíbí a dost možná právě proto, že v něm taky vidím E-type (který se mi taky ani trochu nelíbí). No ale já jsem spíš trochu exot, co se automobilního vkusu týče. :D

0
Irwinek
23. 4. 2016, 23:08

Tobě se nelbí E - type? a máš hlavu na krku, nebo na šňůrce od Pandorry

0
ZdenekK
24. 4. 2016, 09:58

Ne, nelíbí. Díky za starost o umístění mé hlavy, ale je na svém místě. Kdybych žil v době výroby E-typu a měl na něj peníze, tak si ho nekoupím. Stejně tak, jako to tehdy udělali ti, kteří si prostě vybrali u jiných značek.

0
Irwinek
24. 4. 2016, 18:49

Ale jo, taky názor :-d
Já tedy E - type miluju, navzdory tomu, že se mi v něm špatně sedí, že mi vadí 3 ministěrače atd atd :-D
Postával jsem teď v Arkádách hodnou chvíli u vystavenejch, ale je fakt, že bych si ho taky nekoupil, kdybych na něj měl peníze :-( Mám to auto rád jako idol, miluju jeho tvary ale jen stěží bych s ním jezdil, a auto, které nejezdí , to raději jen ty modely a plakáty :-D

0
Franc
16. 5. 2016, 23:36

Me osobne se az na par zavodnich specialu bezny ecko hlavne diky zalezlejm kolum taky nelibi, mķ2 a 3 jsou pak vylozene odporny. Jinak nevidim duvod, proc to nemit jako obcasnou vikendovku, zas takova vzacnost ecka nejsou

0
Irwinek
17. 5. 2016, 10:06

Každej má svůj idol :-D Jsou prej lidi, co se jim líbí i žebřiňák :-D
našel bych i jiné věci, než jen zalezlá kola, ale ten celek se mi prostě moc líbí, zadní světla jsou úžasná,.....
netvrdím, že jsou vzácná, ale bylo by mi líto mít ho a nejezdit s ním. Někdo tady psal, že má víc veteránů/youngtimerů, a zoufale se snaží, aby s každým z nich ujel alespoň 500 km /rok. To se fakt raději kouknu na model a to auto přenechám někomu, kdo s ním bude jezdit víc. Stačí, že kvůli služebákům a parkování u práce snižuji roční nájezd u mazlíka ( jen okolo 9 - 10 000/rok ). Když se každý den ráno hrnu okolo něj, je mi ho líto, že tam jen tak stojí :-(
a občasnou víkendovku? Nemám garáž a platit za auto, se kterým nejezdím a ono jen stojí na ulici, no tak dobře na tom nejsem :-( to si raději občas udělám radost a půjčím si něco na okruhu nebo tak ( naposled F355 - i s připojištěním a nějakými kilometry mě to vyšlo na 7300 - žádná starost před tím, žádná potom, žádné shánění parkování, údržba,.....)

0 reagovat
adam7c3
23. 4. 2016, 18:03

Kupé je samozřejmě nejhezčí, na svoji XK8, kterou jsem prodal před rokem vzpomínám jen v dobrém. Automat k tomu sedí perfektně, je to GT, ne sporťák. Oproti XJ X308 to zas takový rozdíl ve svezení není, je jen o pár kilo lehčí, navíc si myslím, že XJ se sportovním podvozkem co mám teď jede líp než XK s obyč.

Co se týče raritnosti, tak jsem XK potkal na silnici asi třikrát a to jsem několik let pracoval v prdeli jménem Praha.

A americké verze nebrat, jednak kvůli tomu, že jsou v některých věcech jiný (světla, emise, elektrika, části interiéru) a pak u motorů do modelového roku 2002 byl problém s nikasilovými vložkami, které často padali za obět' v USA příliš sirnatému benzínu . Při koupi hlavně pozor na rozvody (plastové vodící lišty a napínáky), většinou se to pozná při studeným startu, kdy to je docela dost slyšet, pokud jsou už napínáky popraskaný. Řeší se výměnou za kovové (auta od modelového roku 2003 už je mají v základu). Pokud není 100% jistota že byly vyměněný, je lepší sundat ventilový víka a zkontrolovat, popř. ihned vyměnit, protože na potkanej motor už umřelo hodně XK.

0 reagovat
Chilli
23. 4. 2016, 19:12

Ja už dlouho prahnu po kupé, ale chtělo by to projet i verzi bez střechy, aby člověk lip věděl, co vlastně chce.. Pišu si ho pod seznam dalšich 20 zajimavych aut, ktere v nejbližšich letech musim pořidit! xD

0 reagovat
wlko
23. 4. 2016, 20:18

Jaguár manuál skúšal ale zostalo to iba pri prototype


Ale prestavbový kit sa dá zohnať ale lacné to nebude

-1 reagovat
Chase
24. 4. 2016, 02:11

Když už XK, tak XKR s nadherně uječeným kompresorem :) Jinak XK je za mě jeden j nejkrásnějších Jaguárů vůbec... v exteriéru. V momentě kdy se člověk vidí stahovačky a spustu dalších prvků v interiéru z z o několik tříd horsího Mondea, je mu z toho smutno. Každopádně z venší je tohle auto naprosto uchvacující ;)

1
adam7c3
24. 4. 2016, 07:05

Co je na tomhle z Mondea, jestli to můžu vědět?

1
adam7c3
24. 4. 2016, 07:25

Odpovím si sám, nic tam shodného není, ani ty stahovačky. XK mělo od r. 1996 stejný interiér až do konce a ani z jedné souběžné generace Mondea v ní není nic, protože má část ovládacích prvků ze starších Jaguárů XJ. Nevím teda jestli si to pleteš s X-Type nebo jen blbě kecáš a v XK8 si nikdy neseděl.

0
Chase
26. 4. 2016, 20:17

sry, sekl sem si interier s X-type... už je to docela dlouho co jsem měl XK8 v prackách. A možná by příště neškodilo říct to v klidu...;)

0 reagovat
Nezn.uživatel
24. 4. 2016, 11:29

XK8 je nadherny elecky dilo, ktery ani po dvaceti letech neztratilo nic ze svoji krasy, stejne jako vetsina Jaguaru. Neni to auto a znacka pro kazdyho. Pro 18-20 letyho kluka urcite ne. Tohle jsou auta, do kterych musi clovek dospet. Mne by se libilo zeleny coupe, jaky ma Claksson na tom videu, ale i convertible by byl uzasnej. I ten interier je tak strasne jinej a fascinujici oproti beznym autum. Ty auta maji proste styl a noblesu.

0
Nezn.uživatel
24. 4. 2016, 11:31

*umelecky

0 reagovat
jazet
25. 4. 2016, 16:07

Za mne teda jeden z nejošklivějších jaguárů.

0 reagovat
L-P
6. 3. 2018, 16:25

Před několika týdny jsem si koupil XKR z 99 roku. XK8 byla má první volba, ale s jídlem roste chuť, jak se říká. Děkuji za takové recenze, protože krom cizojazyčných, byly i na tomto webu ty které jsem si pečlivě pročetl. Mám ho několik týdnů - coupe- modrý lak, béžová kůže a musím uznat, že i když jsem si za posledních 10 let koupil s Jaguárem 9 aut, XKR mě bezpodmínečně nejvíce překvapilo. Mile překvapilo. Pohodlí, komfort, vybavení, klid v autě, rychlost a síla i v rychlostech přes 200km/h.. atd

Jsem samozřejmě malinko předpojatý, ale dle mého názoru je exteriér umělecké dílo. ;) :D

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte