logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
TopX

Pět automobilových dvojčat

Změníte značku, pár designových prvků a voilá, nový model je na světě? Je to dobrý nápad? Záleží na okolnostech…

Pojem “badge engineering” asi nemusím nějak zvlášť představovat. Ve zkratce jde o proces, kdy se pod více značkami vyrábí jeden shodný (nebo téměř shodný) automobil. Tahle praxe není nic nového. První případ se pravděpodobně udál v roce 1926, kdy automobilka Nash pohltila menšího výrobce Ajax a jejich jediný model začala prodávat jako Nash Light Six. Bezprostředně po převzetí byla výroba Ajaxů na dva dny zastavena, implementovány nové mřížky chladiče a výsostné znaky, a pak se vše mohlo znovu rozjet.

Nash pak dokonce zdarma zaslal všem majitelům Ajaxu sadu dílů, díky kterým si mohli svůj vůz doma přeznačit na novější a obchodně úspěšnější Nash. I proto je dnes Ajax bez přestavby velmi cenný kousek. Na druhou stranu se sluší říci, že v předválečných dobách vypadala auta tak nějak všeobecně podobně a přávě emblém a mřížka chladiče byly často jedna z mála věcí, která je odlišovala od konkurence. Design byl v této době zkrátka ještě plně podřízen funkci.


Vpravo Ajax, vlevo Nash Light Six. 

Kromě badge engineeringu se ale jiná značka na zdánlivě stejném autě může objevit i třeba v rámci licenční výroby. Její začátky můžeme překvapivě vysledovat v carském Rusku a později v Sovětském Svazu. U zdejšího automobilového průmyslu bohužel vždy platilo, že “včera znamená možná zítra, když to půjde dobře”, a tak zde často z výrobních linek sjížděly značně zastaralé modely evropských výrobců. Třeba Ural tak vyráběl licenční Fiat 15 z roku 1911 ještě na začátku třicátých let, a co se týče asi nejznámějšího ruského auta, totiž Lady 2101 alias Fiatu 124 z roku 1966, ta se s dílčími úpravami montovala ještě v roce 2010. Sluší se ale zmínit, že rusové nebyli zdaleka jediní, komu Fiat licenci prodal. Žigulík jste mohli potkat i jako Seat, turecký Tofas nebo indický Premier.

Ale dost už bylo všeobecného plkání, pojďme se podívat na mých pět nejoblíbenějších dvojčat z let minulých. Leckteré z nich asi budete znát, ale není na škodu si je připomenout.

 

Škoda Felicia Pick-up/VW Caddy

Užitková verze Felicie má jeden unikátní zářez, který se už nikdy nebude opakovat. Je to jediná škodovka vyvinutá čistě pod českou taktovkou, která to ale jinde po světě dotáhla na Volkswagen. Hrdé vlastence by mohlo pobouřit, že v západní Evropě, velmi často na skandinávském venkově, jezdí dodnes spousta pick-upových Felicií a těší se zde velké oblibě. Akorát to nejsou škodovky, ale Volkswageny. Německá automobilka přeprodávala tyto jednoduché užitkáče na západ jako VW Caddy. Kromě přední masky, znaků, poklic a volantu se tu neměnilo vůbec nic. Něco takového se jen tak opakovat nebude.

 

Toyota IQ/Aston Martin Cygnet

Proč by měl Aston Martin chtít vyrábět městské miniauto? No jistě, mohly za to emise. V roce 2011 tak britský výrobce sportovních aut zařadil do portfolia upravenou Toyotu IQ. Kromě jiné masky chladiče a světel dostala také velmi luxusní interiér, hezčí kola a lepší lak. Ale pod povrchem tu byl pořád poměrně skromný 1,3 dual VVT-i, eCVT a nepříliš dechberoucích 73kW. Původní plány na produkci několika tisíc kusů (až 500 vozů ročně) vzaly brzo za své, a když pak projekt o dva roky později s necelými třemi sty prodanými auty končil, nikoho to vlastně nijak zvlášť nepřekvapilo. Dát v přepočtu milion korun (v případě speciálních edic a příplatkové výbavy ale klidně i dvojnásobek) za přeznačkovanou Toyotu se nechtělo fakt skoro nikomu. Kouzlem nechtěného se tak z podivného miniauta stala v daném segmentu ojetina s nejpomalejším poklesem ceny. Postupem času se z něj totiž stala sběrateli vyhledávaná kuriozita.

 

Lotus Elan/Kia Elan

Psal se rok 1994 a Kia závistivě pokukovala po tom, jak se Mazdě daří s prodeji legendární MX-5. Jihokorejci si byli vědomi toho, že z vlastních zdrojů sporťák nepostaví, naštěstí se ale tou dobou u Lotusu chystali na ukončení výroby předohnaného Elanu, ze kterého nebyl zdaleka takový trhák, jak Britové doufali. 
Kia zastavěla do karoserie Elanu silnější motor, 1.8 o výkonu 154 koní, a přidala nová zadní světla, řadící páku a další drobnosti. A velkolepý úspěch srovnatelný s Mazdou MX-5 se…nedostavil. Pořád to totiž byla předokolka, navíc dost drahá a pak – sporťák s logem Kie na předku prostě nebyl v té době moc cool. Elanů (těch korejských) se prodalo asi tisíc a pak projekt tiše skončil.

 

Cadillac Catera/Opel Omega

O tom, že Omega B je podařené auto, už se i tady na Autíčkáři popsaly stohy papírů spousty stránek. Zadokolka, šestiválec, spousta místa a pohodlí za rozumnou cenu učarovaly v devadesátkách nejednomu podnikateli, kterému se nechtělo utrácet horentní sumy za BMW nebo Mercedes (které byly teda, nutno říci, pořád o dost lepší, jak se vloni na vlastní kůži přesvědčil Vavris). Mohl ale tenhle recept fungovat za oceánem? Teoreticky asi ano, jako Buick nebo Chevrolet by si asi Omega vedla dobře. Jenže koncern GM ji z nějakého záhadného důvodu označkoval jako Cadillac. A od něj čeká spotřebitel zkrátka to nejlepší. V amerických reáliích byla Omega alias Catera jen docela malé auto s divným designem a lacinými materiály v kokpitu. Prodejní trhák to rozhodně nebyl a (nejen) Caterou pošramocenou pověst leští Cadillac prakticky dodnes.

 

Honda Crossroad/Land Rover Discovery

O spolupráci Hondy a Roveru z osmdesátých a devadesátých let jste už dost možná slyšeli. Výsledkem byl třeba Civic přezdívaný “anglán” montovaný ve Velké Británii, nebo Rover 400, což byl vlastně takový kulatější Civic s jinými světly. Spolupráce ale probíhala i na jiných frontách. V devadesátých letech Honda nenabízela žádné velké SUV, tudíž dávalo na první pohled smysl sáhnout do britského porfolia, vzít Land Rover Discovery, plácnout na něj jinou přední masku a šup s tím na asijské trhy. Vozy se dovážely z Británie, v Japonsku se jen vybalily. Jenže víte, jak to bylo se spolehlivostí Land Roveru, že… Na to nebyli zákazníci Hondy připraveni a tak Crossroad propadl na plné čáře. Prodával se pouhé dva roky a část vpzů dokonce odkoupila Honda od nespokojených kupujících zpět. Nicméně i přes nešťastnou kariéru si Crossroad odnesl jedno unikum – dodnes je to jediná sériově vyráběná Honda schválená pro silniční provoz, kterou poháněl vidlicový osmiválec. 

 

 

Automobilky mohou díky sdílení modelů nabídnout vždy celé portfolio vozů s minimálními náklady na vývoj, zároveň se tím ale pomalu ztrácí diverzita a možnost výběru pro spotřebitele. Na jednu stranu díky tomu vznikají vesměs velmi slušná a dobře fungující auta, supervize vícero automobilek často pomůže vychytat chyby, na druhou stranu to utváří prostor, ve kterém jsou sice oficiálně pro nakupující spousty možností, ale při troše zkoumání se reálný výběr dost zužuje a mizí.

S masivním rozšířením platforem se dnes již těžko hledá auto, které by nemělo alespoň část komponentů z nějakého sesterského modelu. Výrobci automobilů se sdružují do větších a větších korporací a koncernů a sdílejí více a více technologií. Skutečně stoprocentně unikátní vůz vám dneska nabídne jen málokdo. Na druhou stranu se ale sluší říci, že   na stejném základu často vznikají auta velmi charakterově odlišná. Co bude dál? Čeká nás budoucnost, kde se nabídka postupně zredukuje na několik základních modelů, které budou muset podle tabulek stačit všem, nebo si naopak časem z modulárních komponentů budeme každý stavět auto dle vlastních představ? Těžko říci. Trend jednoho auta pod různými značkami ale asi jen tak nezmizí.

A co si myslíte o badge engineeringu a licenční výrobě vy? Vnímáte je jako rozumný kompromis, jak si od oblíbené značky pořídit auto, na jehož vývoj by neměla peníze, nebo vám to naopak přijde trochu jako podraz? Napište nám do diskuze. 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

custom1
19. 10. 2020, 15:59 1 reagovat

Když jste už "nakousli" badge engineering u GM a zmínili Cateru, tak to, co Cadillaku fskutečnosti pošramotilo pověst byl Cadillac Cimarron (viz obrázek), což byl přeznačený Chevrolet Cavalier, neboli Opel Ascona C (GM J-body).
Catera v tomto neslavném tažení pokračovala a "dorazil" to "SAABillac" (Cadillac BLS). Nevím, proč se o to pokoušeli, když to už napoprvé nefungovalo...
To je, jak by Ford postavil Lincoln na podvozku Escorta... :D

eLzyx
19. 10. 2020, 16:19 1 reagovat

mě by se líbilo Saabaru 9-2X. Ale to byl taky obchodní průšvih.

beastar
19. 10. 2020, 18:12 0 reagovat

Ona je toho strašná spousta. Samozřejmě z pohledu automobilky (koncernů obecně) se to vyplatí. Prostě si uděláme jeden model pod naší "lepší" značkou a až to trochu zestárne osekáme to pro rozvojové trhy. Dále jde kouzlit s cenami. Někdy je to ale docela racionální to v případě, že danou značku na cílovém trhu nikdo nezná. A lépe se to prodá jako XY. Myslím že třeba Vauxhall Corsa/Astra/ Vectra by mohl vyprávět. Holden Insignia taky asi nebude špatnej. Chevrolet Enjoy a jeho top dvojče Wuling Hong Guang. Samsungy (QM6 atp) Citan/Kangoo 2. Nissan NV200, Chevrolet City Express... A podobné super názvy nás obklopují.

Nebo třeba Krabův EX"Skyline" že:D

custom1
21. 10. 2020, 07:18 1

Vauxhall bych sem moc netahal. Ta fabrika měla tradici a Opel by v UK neměl takový úspěch. Navíc převzali celý lineup, ne jen některé modely. Ale zbytek souhlas...

beastar
21. 10. 2020, 10:10 0

Tak logicky německý OPEL by neměl v GB takový úspěch. To je to o čem taky (mimo jiné) píšu prostě se využila značka aby se to prodávalo lépe. Tradice, netradice to je přece jedno. Stejný případ jsou třeba korejské Chevrolety:) I když tam je zase jiné pozadí toho celého. A stejně z toho v Číně raději ještě udělali Wuling.

Opelfahrt
21. 10. 2020, 10:17 -1

Současná Insignia lifback existuje jako Buick Regal, dokonce ve sportovní verzi s 3.6 V6. A dokonce se v USA nabízí i oplastovaná verze kombi, ale jenom s motorem 2.0 turbo, asi jako konkurence pro Outback.

custom1
21. 10. 2020, 10:26 0

Jako jo, v podstatě máš pravdu, akorát to nepovažuju za zrovna nějšťastnější příklad. A jak jsem psal, převzali celé modelové řady, takže by se to dalo považovat tak, že Opel otevřel fabriku v UK, akorát ji pojmenoval jinak.
U Chevroletu to byl zase marketingový tah (bohužel ne moc úspěšný) a zase to bylo tím, že GM koupil Daewoo a s vidinou lepších prodejů přebrandovali vše během výrobních cyklů, což byla chyba. Vojta Dobeš o tom kdysi už něco psal.

custom1
21. 10. 2020, 10:28 0

Opelfahrt: Ano, ten Buick je přesně ten správný případ badge engineeringu, protože se jedná o jeden/jen pár model(ů).

martin_100
19. 10. 2020, 19:44 6 reagovat

Mě osobně se nejvíc líbí Ávie se značkou Alfa Romeo :-)
(jo vim že to je saviem a ne avie ale avie jako alfa rome zní fakt zvráceně tak proto)

Fižid
19. 10. 2020, 19:46 1

Sakra :D jsi mě o minutu předběhl :D

Jaromír
07. 11. 2020, 23:39 0

Ne-eee! Tý jo o jaké iluze ještě přijdu? Jaké československé auto bylo vlastně československé? :)

Fižid
19. 10. 2020, 19:45 8 reagovat

Já si nemůžu pomoct, mně se nejvíc líbí Alfa Romeo A15 ????????

PeterLuk
21. 10. 2020, 02:42 4

Cuore sportivo :D

BigBang
19. 10. 2020, 21:26 0 reagovat

a co taková Audi A4 a Seat Exeo...

Moses
20. 10. 2020, 15:37 2 reagovat

Chybaju mi tu profici :D

Tomáš Strach
21. 10. 2020, 16:34 2

Saab měl ještě jeden přeznačkovaný model, o kterém by už vůbec nikdo neřekl, že je to Saab, kdyby to nemělo dva odznáčky na zadnici (bo jinak se to od té Delty vůbec nelišilo :D ) - Saab 600

custom1
21. 10. 2020, 10:04 3 reagovat

Tady je celkem obsáhlý seznam "dvojčat" (a vícerčet): https://en.wheelsage.org/twins
Jako na můj vkus je to občas až moc podrobné. Například Alfa Romeo 75/Milano, kdy Milano je jen označení pro USA, jinak se jedná o totožný vůz. Nebo Audi 200/5000, což je ten stejný případ. Ale jinak celkem slušný přehled, myslím... ;)

ganmiki
21. 10. 2020, 12:58 0 reagovat

Moje úplně první auto, které jsem si koupil byla Dacia 1300, ale pozor jedna z prvních ještě montovaná z dílů z Francie, takže na motoru krásné logo Renault12 a ač dnes mám k francouzům tak trochu "odpor" tak v tý době to byl parádní povoz a motor šlapal jako hodinky.

Nezn.uživatel
28. 10. 2020, 05:26 -1 reagovat

Po šesti měsících rozvodu a odloučení s mým manželem jsem zjistil, že miluji svého manžela tak každý den, že mi chybí, ale důvod, proč jsme se rozvedli, byl ten, že mě podváděl, měl snoubence mimo naše manželství, takže vedl k našemu rozvodu, odcházel je život, ale nemohl jsem se bez něj obejít, tak jsem si přečetl online, jak doktor Sacre z Afriky pomohl mnoha lidem napravit tam manželství s velkou silou, kontaktoval jsem ho a vysvětlil mu věci , udělal nějakou modlitbu a řekl mi, že můj manžel mě přestane podvádět a on se ke mně vrátí, poté, co dostal hmotnou potřebu modlitby, provedl modlitby a můj manžel se ke mně vrátil, přestal podvádět mě mě miluje a váží si se vším srdcem, je nyní mužem změny a velmi slušným mužem a velmi čestným mužem, takto mi Dr. Sacre pomohl zachránit mé manželství, pokud potřebujete pomoc, kontaktujte ho na čísle WhatsApp +2349076034359 nebo mu pošlete e-mail na adresu Sacretempleofpower@gmail.com

Paní Florence Gabriel

Paul.Try
07. 11. 2020, 22:43 0 reagovat

Toyota Hilux a VW Taro

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte