načítám data...

Automobilová loga se mění. Čím to?

Automobilová loga jsou jedněmi z nejzavedenějších prvků identity výrobce. Tak proč je teď značky tak hojně nahrazují novými?

zobrazit celou galeriiFoto:   Foto: Archiv značek

K sepsání tohoto článku mě přivedla zpráva, která se médii prohnala minulý týden. V Americe dochází k nečekanému nárůstu vyhledávání slovního spojení KN car. Zdejší obyvatelé jsou zmatení, jelikož na svých silnicích znenadání potkávají značné množství aut značky, o jejíž existenci doposud neměli nejmenší tušení.

zdroj: Kia

Vysvětlení je prozaické. Za tajemnými písmeny KN se neskrývá nic jiného než nově stylizované logo automobilky KIA. Ta se už před nějakou dobou rozhodla zbavit se tradičního fontu v oválu a představila úplně jiné pojetí. No a protože to vždy chvíli trvá, než se změna stylu projeví v provozu, nový motiv se začíná výrazněji projevovat teprve nyní a lidé neznalí tvarů jinak stejných vozů neví, kam auto zařadit. ¨

zdroj: kia

Kia však není zdaleka jedinou značkou, jež právě prochází změnou loga. A já tak nějak nevím proč. Znak automobilky je přeci integrální součástí identity výrobce, je na něj navázána dlouhá tradice a umožňuje rozpoznání výrobku i lidem, kteří se mezi jednotlivými modely nevyznají tolik jako zdejší čtenářská základna. Je tedy záhodno s ním nakládat citlivě. Z jakého důvodu tomu tak u někoho není? 

Zvlášť když zjevnou změnu jde udělat i bez ztráty oné identity. Podívejme se třeba na logo Volkswagenu. Nechme stranou, jakou éru automobilky nový vzhled symbolizuje, a soustřeďme se pouze na obrázek samotný. Zachovává všechny důležité motivy s výrobcem spojené, je stále stejně kulatý a pořád v sobě typickým způsobem kombinuje jednoduché a dvojité vé. Přestože je vlastně úplně nový, dá se stále stejně snadno rozpoznat. 

zdroj: Volkswagen

Namítáte-li, že opěvovat konzervativní přístup k novinkám je zrovna u Volkswagenu – značky s asi nejméně revolučními tendencemi – dost mimo mísu, pak bych rád zmínil, že něčím podobným si v poslední době prošel i výrobce z opačného konce spektra stability, Citroën. Francouzští designéři před několika týdny ukázali přelomový koncept zvaný Oli, s nímž přišel i úplně nový znak.

zdroj: Citroen

Je jiný, jenže také nadále ctí hlavní nosné prvk totožnosti. V představeném oválu se i teď nachází dvojitý šíp. On to tedy nikdy nebyl dvojitý šíp, jedná se o připomínku původního zaměření továrny André Citroëna na výrobu ozubených kol, jenže to teď není podstatné. To důležité je, že je jasně zařaditelný, neboť jeho hlavní aspekt není ničím nahrazován. 

zdroj: Citroen

V ostrém kontrastu s tím tu však jsou výrobci, pro které zavedenost a s ní spojená zřejmost obrazu v očích zákazníka zjevně nehraje významnou roli. Začněme rumunskou Dacií, která svůj typický přepis jména v jednoduchém štítu, tedy logo postavené na dlouhé tradici, nahradila písmeny DC. Na prvních autech se tato revoluce začíná objevovat v těchto dnech a já bych se vůbec nedivil, kdyby Češi začali hojně vyhledávat: DC auto.

zdroj: Dacia

Podobnou prudkou změnu přetrhávající po desetiletí v myslích lidí zakotvené motivy představila i domácí Škoda. Ano, i já si ještě takto se zpožděním rýpnu do živého, poněvadž i mne nahrazení okřídleného šípu (ani tato přezdívka není pravda, sama automobilka kdysi naznačila, že by se snad mělo jednat o hlavu amerického indiána) pouhým nápisem hodně překvapilo.

zdroj: Škoda Auto

Domácí značka se o to už jednou pokusila v osmdesátých letech, konkrétně u stodvacítek poslední generace M. Akorát na krytech kol obrázek zůstal, jinak bylo všechno pryč. Jaký byl výsledek? Ještě před sametovou revolucí se k logu vrátila. Proč to dělá teď? Ano, na komunikačních materiálech znak zůstane, ale z aut se má úplně vytratit. Místo něj škodovky dostanou jen výtvarně ztvárněný háček “nad” písmenem Š. Není to škoda?

zdroj: Škoda Auto

Tou největší změnou přetrhávající dlouhodobé vazby je pak Peugeot. Jeho kroky nechápu vůbec. Měl jedno z vizuálně nejrozpoznatelnějších log, stojícího lva s drápajícíma předníma nohama. Každý člověk ten obrázek zná, i Američané, kde se už pěkně dlouho daná auta neprodávají. Respektive tak to platilo do roku 2021. Pak byl představen (jinak výborný) nový typ 308.

zdroj: Peugeot

Třistaosmička přinesla zcela nové provedení, černý štít se lvem. Z oné šelmy zbyla jen hlava, celé držení jejího těla je odstraněno. Hlava samotná navíc svým vzhledem vůbec neodpovídá předchozímu konceptu. Jistě, pomůže nápis Peugeot, ale to už se zákazník musí soustředit a logo důkladně zkoumat, u předchozího to nebylo potřeba. 

zdroj: Peugeot

Nerozumím tomu. Z jakých důvodů se tyto automobilky dobrovolně zbavují své desetiletí budované identity vyjádřené jedním jediným, avšak naprosto zřejmým obrázkem, se kterým jsou v myslích statisíců spojené a představují nové nijak neukotvené koncepty?

Jako první mě napadlo očekávatelné vysvětlení, totiž že je to kvůli současnému revolučnímu vývoji automobilového světa. Všichni jsou najednou električtí, sdílející, udržitelní, atd., atp. a potřebují onen přerod co nejvíc zdůraznit. Je to však opravdu dáno tím? Citroën je dobrým příkladem, že jde udělat výraznou vizuální změnu i se zachováním původního rozpoznatelného konceptu. 

zdroj: Citroen

Pak jsem si pomyslel, že by jmenování výrobci mohli uvažovat tak, že současným zákazníkům je nějaká historie automobilek jedno, chtějí řešit dnešek. Avšak tím si též úplně jistý nejsem. Respektive ta část s historií by možná i platila, ale u znaku je historie spíš doplňková. Jeho prvořadou prací je navázat ideové spojení. To se nejsnadněji dělá nečím, co lidé znají ze svého každodenního současného okolí. 

Nebo snad že by šlo o zviditelnění? Ostatně o Kii z úvodu se mluvilo i v médiích, kde se jinak značky aut uvádí jen v případě komplexní informovanosti o dopravních nehodách. Na černý štít Peugeotu se kolemjdoucí zase musí zaměřit a pak mu nějakou chvíli běží v hlavě něco jako: on má Peugeot nové logo? Vždyť měl toho lva. Teď má nějaký erb nebo co to bylo? Ale to auto okolo nevypadalo blbě. Musím se na něj podívat na internetu. 

zdroj: Kia

Jenomže to přece může vést i k opačnému výsledku. Potenciální kupec (připomínám, bavíme se o lidech, kteří nejsou zběhlí v rozpoznávání aut tak jako my) si vyhledá DC auto, pak, pokud to vyhledávač vůbec pochopí, na něj vyskočí stránky automobilky a pomyslí si: aha, to je Dacia, to přece znám, proč ten povyk, vždycky to tam bylo napsáno, že by se teď za své jméno styděli?

zdroj: Dacia

Troufnul bych si tvrdit, že odpovědí bude kombinace všeho. Jen si pořád myslím, že zrovna u loga automobilky to není za všech okolností úplně prozíravé. Lidé si auto se jménem značky nespojí, nebudou vědět, co hledat, a nenapadne je koukat na existující výrobce – vždyť jejich znaky znají a ty vypadají jinak.

Co myslíte vy? Co je důvodem toho, že Škoda už nechce mít svůj okřídlený šíp? Je za novým logem Peugeotu snaha získat pozornost? Opravdu už zákazníkům nic neříká tradice a vizuální vazba? Nebo je v tom ještě něco jiného? A hraje to roli pro vás autíčkáře? Vždyť vy ta auta poznáte i bez log. Diskuze je vaše.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jakub Pospíšil
03. prosince 2022, 21:30
5

U Kie to vnímám jako krok správným směrem. Před tím současným jejich logo připomínalo něco, co na sobě měly levné mikrovlnky z devadesátek. Navíc obojí je jen nápis - název značky.
U Peugeotu je to blbost, ale jsou to francouzi, takže - koho to překvapuje?
V poslední době všichni loga zjednodušují, dělají je minimalistická. Četl jsem cosi o tom, že je to jednak kvůli šetření, protože udělat 3D stříbrný ornament je dražší, než tam dát plochou černou samolepku, a třeba u VW to prý bylo i kvůli tomu, aby se do placatého znaku dal schovat radar adaptivního tempomatu. Jestli to je urban legend nebo pravda netuším.

reagovat
Moctezuma
04. prosince 2022, 05:27
0

Když jsem poprvé viděl nové logo Kia na autě, tak jsem fakt přemýšlel, zda se výrobce vzduchových filtrů K&N nestal náhodou nějakým úpravcem pro Kia Rio... Směr asi správný, ale blbé logo..

Opravdu myslíš, že šetří pár dolarů kvůli loga? Vždyť je to kus plastu. Mercedes a jiné značky mají radar přímo v logu. Třeba takový Chrysler vyrábí tak luxusní znak na autě, že po 5 letech je značně vypálený... :)

Moctezuma
04. prosince 2022, 00:05
1

Možná Peugeot vyráběl nějaká revoluční auta od roku 1960 a nyní se chce vrátit ke starému logu a doufat, že započal novou éru. Netuším. Btw, bez Googlu bych neměl ani ponětí, že to je jen oprášený starý znak Peugeotu ze 60. let.

I vývoj je zajímavý: Lev, erb, lev, erb, lev, erb, lev, erb. Stabilní francouzský vývoj :)

Nejvíce mě fascinuje logo Alfa Romeo a jeho historie. Ten, kdyby změnili, tak nastane totální konec :)





-
Komentář upraven 4. 12. 2022, 04:59:11

reagovat
Jaromír Soukup
04. prosince 2022, 08:31
0

Ta dvě erbová loga z 1960-1976 jsou ale nějaká divná. Já se schválně díval na všechny jejich modely, které tou dobou dělali (104, 204, 304, 403, 404, 504) a ani jeden ten znak nemá. Buď měli ten o jedno starší a nebo už novější samostatný lev jako od 76. dál ve zlatém provedení nebo už jen jako obrys. Na katalozích možná toto logo bylo, ale neznám auto, kde by se objevilo a tam je to nejdůležitější. Nebo ví někdo model, kde by jen hlava v erbu byla? Já se v peugeotech orientuji přece jen míň než v citroënech, tak jsem možná něco zasklil, ale na zmíněných řadách podle fotek z Googlu vážně není.

beastar
04. prosince 2022, 12:14
0

Já tam teda vidím erb. Logo 64 plus se ale opravdu na autech neobjevilo.

Jaromír Soukup
04. prosince 2022, 13:14
0

Ano, je tam erb. Ale v tom erbu je očividně lev celý i s drápajícíma nohama, ne jen hlava - tak jako donedávna vždycky. Za mě je hlavním motivem právě to zvíře a jeho poloha, která je teď nově pryč

ro
rock
04. prosince 2022, 17:36
0

Podobných infografik pro logo Peugeotu existuje hned několik a každá ukazuje něco trochu jiného. A já mám třeba ve sbírce prospekt 504 z r. 1970, kde využívají (na masce chladiče i v grafice prospektu) logo, které mělo být určené pro období 1950-1960

ro
rock
04. prosince 2022, 18:02
0

...tím chci říct, že tahle infografika je celá nějaká divná. Podle mne Peugeot používal přibližně do r. 1969 lva v erbu (toho, co je v infografice pro roky 1955-60) a v r. 1969 přešel na lva samostatného, toho, co je v infografice pro roky 1950-1960 s tím, že tak rok-dva se ty dvě verze na různých modelech překrývaly.
Okolo r. 1976 se začal objevovat zjednodušený lev ve formě siluety, to už bude správně.

beastar
04. prosince 2022, 18:05
0

rock: Ano.. tak sem to myslel. Jen nebyl čas to rozepisovat.

ro
rock
04. prosince 2022, 05:55
2

Autor hledá záhadu tam, kde není. Loga jsou marketingová záležitost a jako taková podléhají změnám vkusu, směru a myšlenkových proudů (děkuji, pánové W+H).
Mění se tudíž v závislosti na tom, jaký převládající vkus a nálada rezonují ve společnosti. Odlišnosti lze nalézt snad jen v četnosti: jsou automobilky, které změnami loga lezou davu do análu i několikrát za dekádu (viz Peugeot tady v diskuzi) a jsou automobilky, které jsou zdrženlivější, ale loga mění všechny.

reagovat
bitner
04. prosince 2022, 10:03
7

Vite kolik lidi by prislo o praci, kdyby se nemely veci, ktere se vubec menit nemusi?!
Myslim si, ze kdyby to nastalo, svetove HDP by kleslo minimalne o 5%.

reagovat
Or
Oris
04. prosince 2022, 14:11
0

KIA v USA prodává spoustu vizuálně zajímavých aut, byl jsem překvapený :-o a plně chápu, že průměrný Američan hledá KN

reagovat
PepaSFI
04. prosince 2022, 15:27
3

k tomu logu Citroenu, kdysi se někde vyskytla fotka odněkud z východu, Ukrajina nebo Rusko, na dveřích autodílny visel papír kterým chtěli dát najevo že francouzská auta nedělají. Nápis v azbuce uvedu v přepisu do našeho písma: "Jolku, pizdu i cara zvěri něremontirujem". Přeloženo: Vánoční stromeček, pi...(překlad snad netřeba) a krále zvířat neopravujeme.

reagovat
ransom
04. prosince 2022, 17:35
1

Copak loga. Co předvádějí dezignéři třeba s druhdy ergonomickým i hezkým uživatelským prodstředím software, TO je někdy ta pravá katastrofa.
Za mě velké plus pro nové logo Dacie. Graficky je parádní. Strohé, rázné, energické, ostře řezané, symetrické, prostě se mi líbí. (Podobně kdysi působil hajenkrajc, než ho zdiskreditovali bolše... teda nacisti.) To staré logo vypadalo jako poutač na vystoupení historického šermu. To předposlední zase jako otvírák na flašky.

reagovat
sheogh
04. prosince 2022, 22:45
0

Ta zelena 308icka na uvodni fotce je fakt pekna :-)

reagovat
Jaromír Soukup
05. prosince 2022, 17:31
0

Ano, celkově je to super auto. Měl jsem ho v červnu na test a vadilo mně na něm vlastně jenom to logo. Akorát je drahý :-/

milic
05. prosince 2022, 00:30
6

Jako zaměstnanec velkého korporátu mohu konstatovat, že některé změny se dějí proto, aby dané oddělení vykázalo nějakou činnost a obhájilo tak svoji existenci, jiný racionální důvod změna nemá.

reagovat
beastar
05. prosince 2022, 10:13
0

Logo podléhá módním trendům a třeba i zaměření značky. Jakože některé automobilky se vyvíjeli prvně jako výrobci jiných věcí. Logo řeší obecně jakékoliv světové firmy. Málokdo přešel do 2000+ s myšlenkou držet loga minulého tisíciletí. Navíc s příchodem moderních technologií a nástupem čidel. Tak bylo žádoucí některé věci změnit. Třeba obří hvězdy Mercedes trčící z aut. Neforemné znaky Fiat z hnusnějších plastů co bledly. Škoda zase měla logo vypadající příliš obstarožně. Myslím ty ratolesti.

Takže mě změny nevadí. I když stabilně velmi povedené logo Ferrari, nebo Alfa je fajn. Nové logo KIA taky.

reagovat
ro
rock
05. prosince 2022, 13:28
0

No, zatímco logo Ferrari se mění -když už se mění, což není často- extrémně decentně a jinak než v přímém srovnání nejdou nová od starých poznat, tak Alfa se v tomhle směru celkem rozšoupla a 2015 zmodernizovali logo docela radikálně.

btw. mně se nový logo taky Kia líbí. Dokud jsem se to nedočetl jinde, žádný KN mne tam nenapadlo hledat (zřejmě narozdíl od 30 000 amíků vím, jak vypadá písmeno N).
Třeba u Dacie si tak jistý nejsem. Chybí mi tam nějaký náznak kontinuity.

beastar
05. prosince 2022, 14:20
0

Zatímco u toho Ferrari se určitě shodneme. Tam i auta a výrobky řekněme padesát let staré pořád mají to logo velmi podobné. U té Alfy je dle tebe ta velká změna kde? Prvky drží historicky stejné, barvy také. Hodně se to měnilo veskrze jen za Mussoliniho. Kia přesně... Mě se to líbí je to prostě vidět a jde to jednoduše pochopit.

Mimochodem jak u Dacie tak třeba právě u PRC výrobců tam je znát ta nehistorie. A žádná zásadní tvorba dědictví značky. Přitom Dacia je v zásadě docela exotická jakože Rumunsko není apriori bez historie. Z tohoto důvodu sem měl třeba u škodovky nejraději ta zdobená barevná loga na OC2 než ten dnešní minimalismus...

ro
rock
05. prosince 2022, 14:58
0

No, z hlavy jsem si u Alfy pamatoval právě ty barvy, had přišel o modrý pozadí. Teď, když se dívám zblízka, je toho víc: celej podklad vlastně není bílej, ale stříbrnej, což je taky špatně, pokud má být levá polovina odkaz na Milán. Začína se vytrácet to striktní rozdělení znaku na dvě poloviny, had teď přesahuje do levé poloviny.
Celá grafika loga byla hodně zmodernizovaná, had se zkrátil (přišel o jednu serpentinu), korunka je jednodušší atp. Ale to bych asi překousl. Stejně tak drobnůstky, jako že se veškerý lemování změnilo ze zlaté na stříbrnou nebo že se změnila barva toho požíranýho chlapíka, to bych nechal stranou. Ale těma změnama, co je píšu v prvním odstavci, si v mých očích právě bourají to historický pozadí loga. Možná jsem hnidopich, ale mne tyhle změny přijdou velký.

Frankie
05. prosince 2022, 13:09
1

Zajímavé je, že není zmíněn přeborník v tomto směru a to Fiat.

reagovat
Jaromír Soukup
05. prosince 2022, 17:36
0

Fiat je extrém. Tam je identitou samotná změna. Prakticky každou generaci je to jinak, člověk si ani tu vazbu nestihne udělat. :-D

PepaSFI
05. prosince 2022, 19:01
0

Fiat nemá logo, má čtyři písmena s typickým tvarem, která jim s nějakýma ozdůbkama vydržela dlouhé desítky let, pak je na třicet let, s příchodem hranatých aut opustil, aby se k nim zas vrátil. A je celkem jedno jestli jsou ve věnci, kruhu, štítu, nebo jen jako prostá velká písmena s divně nahnutým A, jak to bývalo kdysi v heroických časech na mocných strojích bláznivých závodníků.

ro
rock
05. prosince 2022, 15:16
0

Z mýho pohledu je třeba zajímavej Renault.
Původní kulaté logo z 20. let (když teda opominu tu prehistorii s tankem atp) je kulatá mřížka klaksonu (Renault GS někdy z r. 1920). Pak to zmodernizovali -změnili tvar na kosočtverec- ale pořádse odkazují tu mřížku. A pak v 70. letech jenom jinak graficky pojali ten kosočtverec - a ejhle, najednou se odnikud, bez historické návaznosti, vyloupl diamant :-)

A kdž už jsme u tohodle nerostu, tak kosočtverce Mitsubidhi taky nemají s diamanty nic společnýho, ale "tři diamaty" se prostě dají marketingově prodat docela dobře, že...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem