načítám data...

Autíčkářův týden: Trochu jiné elektromobily a nejlepší rodinné auto na trhu (+ jedno překvapení)

Dva nové elektromobily, co nejsou SUV. Vytoužený kombík a jedno velké překvapení z Ameriky.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Volkswagen ID.Aero

Asi se shodneme, že prvním, jakž takž použitelným elektromobilem, byla před deseti lety Tesla Model S. Což byl velký pětidvéřový liftback. Od té doby se jednotliví výrobci snaží Teslu na poli elektromobility dohnat a předehnat (některým už se to možná i podařilo). Osobně však nechapu jednu věc. Vetšina automobilek se snaží prosadit v otázce elektromobility neforemnými SUV a crossovery. Vrtá mi hlavou proč? Tesla udělala díru do světa obyčejným liftbackem a sedanem (nejprodávanější Model 3). Proč tedy někdo neudělá obyčejný klasicky tvarované auto? Nesklidilo by takové auto náhodou větší úspěch? Inu, to se možná již brzy dovíme. Volkswagen totiž představil svůj nový koncept s označením ID.Aero, což je právě jakýsi liftback vyšší střední třídy. Patrně by se to dalo považovat za elektrickou náhradu VW Arteon. Vzhledem k faktu, že koncepty elektrických Volkswagenů mají pokaždé velmi blízko k sériovému vzhedu, můžeme ID.Aero považovat víceméně za hotovou věc. Na co se tedy můžeme těšit? Designem asi příliš nepřekvapí, ani neohromí. ID.Aero zdárně navazuje na generický design jednotlivých zástupců ID rodiny (občas dost pochybuju, že je navrhuje člověk) a nepřináší žádné převraté inovace. Pochvalu zaslouží snad jen za čistotu vnějšího vzhledu, který postrádá rušivé elementy, což se pozitivně podepisuje na výborné aerodynamice.

A to je u elektromobilů obzvláště důležitě, neb to znamená, že dojedete dál. v tomto konkrétním případě byste se mohli dostat až na hranici 620 ujetých kilometrů na jedno nabití. ID.Aero patrně nepřekvapí ani po technické stránce. Stojí na platformě MEB, nabídne kapacitu akumulátorů 77 kWh a kdybych si měl tipnout (VW zatím bližší údaje neuvolnil) takhle od stolu výkonové varianty, asi bych nebyl úplně daleko od pravdy. Pro Volkswagen je důležité, aby tento vůz uspěl na čínském trhu, kde je o takto tvarované vozy velký zájem. Přesto by se zhruba za rok měl dostat i na náš trh. Uvidíme, jak jej zákazníci přijmou.

Hyundai Ioniq 6 

Tohle je podobný případ, jako výše zmíněné ID.Aero. Hyundai konsolidoval své elektrické portofolio pod brand Ioniq a v příštích letech se můžeme těšit na celou plejádu elektrických vozů různých kategorií, právě s označením Ioniq. První vlaštovkou byl netradiční retro hatchback Ioniq 5, který se nám v redakci vážně líbil (po stránce funkčnosti). Dalším do party je model Ioniq 6, který reprezentuje sedan na pomezí vyšší střední třídy. Ani v tomto případě se Hyundai nedržel zpátky, co se designu týče, a přípravil velmi kreativní dílko. Už se na to koukám několik dní a stále si nejsem jist, jestli se mi to líbí, či mě to pohoršuje. Boční silueta je super, to můžu. Zadní pohled je taky fajn, i tohle se mi vcelku trefilo do vkusu. Pořád si však nejsem jist tou přední částí, ta mi nesedí. A hlavně si nedokážu jednotlivé prvky pospojovat dohromady a říct, že dohromady se mi to fakt líbí. Asi bude potřeba počkat na reálný kus v živém světě. Do té doby si netroufnu vynést soud.

Jasno zatím není ani v použité technice. Obecně se má za to, že Hyundai využije základ z modelů Ioniq 5 a Kia EV6, což by bylo jedině dobře, protože zrovna tyhle dvě věci fungují opravdu skvěle. Moudřejší budeme však zhruba za deset dní, kdy Hyundai odhalí kompletní specifikace. Do té doby můžete společně se mnou přemýšlet, jestli se vám to líbí, nebo ne.

BMW M3 Touring

Prosby a modlitby některých fanoušků byly vyslyšeny. BMW se pochlapilo a poprvé ve své historii představilo super ostrý kombík trojkové řady. V minulosti jsme tu již měli dva pokusy s pětkoým Touringem, ale u trojky jde opravdu o premiéru. Někdo možná namítně, že jsme se málem dočkali již u oblíbené řady E46, ale nenechte se zmýlit. Tehdejší koncept by bylo tak strašně náročné přeést do sériové výroby, že o tom ani na chvilku neuvažovalo, protože by se to nemohlo nikdy vyplatit. Teď je situace trohu jiná a vytvoření kombi verze není tak složité. A proto se BMW rozhodlo, že udělá radost všem rychlým tatínkům, kteří by rádi akcelerovali svůj životní styl, ale třeba často vozí děti a kočárky a proto nezbytně nutně potřebují kombík. Ale prosím, ozvalo se z utrženého sluchátka, tady to máte… 

Pod kapotou bude kouzlit přeplňovaný třílitrový šestiválec o výkonu 510 koní (Touring bude dostupný pouze jako Competition). Společnost mu budou dělat pohon všech kol a osmistupňový automat. Z nuly na sto vystřelí tenhle zběsilý kombík za 3,6s a maximální rychlost může být posunuta až na 280 km/h. Objednávky se spustí v září a první vozy by tu měly být na přelomu listopadu. Cenu zatím neznáme, ale na tohle auto se těšíme už teď.

Poznámka pod čarou – Ford Bronco

Je to tak. Nemožné se stalo skutečností a Ford Bronco, který sbírá vavříny všude, kde se objeví, zamíří také k nám, na restrikcemi sešněrovaný starý kontinent. Je to skoro až k neuvěření. Bronco se za mořem prodává jak teplé housky, Ford tak vlastně ani nemá příliš důvod nám ho sem posílat. Přesto se však rozhodli, že nám též udělají radost. Pokud však po této reinkarnované terénní ikoně toužíte, musíte si pospíšit. Počet kusů bude striktně limitovaný a dostupný bude pouze do konce roku 2023. Zatím nevíme, jaká přesně verze bude u nás k dispozici, ale klidně bych si tipnul, že dostaneme plnotučný zážehový šestiválec o objemu 2,7 litru a výkonu 335 koní. Když už, tak ať to stojí za to, ne? Přiznejte, kdo si pro něj hned poběží?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

VK
VK
06. července 2022, 08:59
-4

Konečně sedany elektro.

Jak je zákazníci přijmou...i stávající nabídku přijímají tak, že výroba nestačí poptávce ani zdaleka. EV6 ve vzácné shodě s i4 z katalogu doba dodání rok, skladovky nejsou žádné.

reagovat
HeavySmoker
06. července 2022, 17:01
3

Výroba nestačí, ale bude to viac o problémoch s výrobou než extrémnym záujmom. Od uvedenia BMW i4 na trh v auguste 2021 do apríla 2021 (najnovšie dáta čo som našiel) sa v EÚ registrovalo 4500 áut. BMW 3 niečo také stihne v lepších chvíľach za týždeň.

VK
VK
06. července 2022, 21:13
0

Přitom by se zdálo, že budou mít výrobci, obzvlášť při situaci v Evropě, zejména emisních pokutách a potřebě se etablovat na trhu, zájem na tom, elektroauta dodávat přednostně, takže k jejich výrobě přesměřovávat nedostatkové díly.

beastar
06. července 2022, 22:06
1

VK: Promiň nevím co je tvůj obor, nebo hobby. Nebo prostě tak. Každopádně máš naprosto mylnou představu toho jak celá výroba funguje. A taky otázka priorit je opravdu jinde než v tom, že budu vyrábět i4 na sklad. Ona výroba je právě něco jiného, než poptávka. Další věc jsou taky marže. A v neposlední řadě trh pro většinu výrobců není jen EU, či Evropa jako celek. Skoro každý velký hráč teď kvůli Rusku odepsal miliardy. A nemůžeš dodávat přednostně něco, co přednostně nikdo nechce. Navíc zcela logicky se nečeká jen na EV. Čeká se na všechno individuálně vyrobené. I Toyota která je opravdu špička ve výrobě ti řekne že minimálně půl roku. Když se trefíš do konfigurace a bude to někde na globálním skladě možné 3 až 4 měsíce. Fakt nechápu co by se mělo zdát. Můžeš rozvést tu myšlenku? BMW není etablované na trhu? A jak s tím souvisí emisní pokuty? S těmi se každý už dávno vyrovnal enormním zdražením.

VK
VK
07. července 2022, 10:05
0

OK, jak to teda funguje? Zcela vážně a beze srandy, zajímá mě to.

Zatím jsem vycházel z toho, co vychází v tisku na papíře sedmkrát do týdne, co se píše v ekonomických učebnicích a vůbec, co patří k všeobecnému kánonu posledních desetiletí. Že je trh univerzální optimalizační mechanismus, je velká poptávka, na zboží se čeká dlouho a cena šplhá do výšky. Jak zboží naopak nikdo moc nechce, leží v regálu, je k mání hned, cena se drží při zemi.

No a tady něco neštymuje. O elektroauta nikdo moc nestojí - a čeká se na ně stejnou, vlastně delší dobu, jak na konvenční. Když se úplně odhlédne od ceny. Takže je buďto všemocná ruka trhu jakási rozbitá. Nebo funguje poněkud jinak a pánové Debreu, Mantel a Sonnenschein měli pravdu. Anebo výrobci zneužívají svojí tržní síly. ????

HeavySmoker
07. července 2022, 10:24
1

VK: Predaje elektromobilov sú tak nízke, že vyčleniť cenné ľudské kapacity na riešenie dodávok pre ich výrobu sa neoplatí. Stoja ti výrobné linky s kapacitou 2,5 mil áut ročne, máš team ľudí čo rieši problémy subdodávateľov, nasadíš ho na výrobu i4 pre uspokojenie 20 tisíc ľudí čo sa nazbieralo za rok alebo na výrobu kľúčových modelov ktorých sa predá 20 tisíc denne a živia celú korporáciu? V čase uvedenia i4 sa vyrábalo blbých 250 áut mesačne(!), to nezaplatí ani reklamné brožúry.

Viem z čoho vychádzaš, VW mal nejaké PR vyhlásenia pre médiá že dáva prioritu na výrobu EV keď mu stála ICE linka, akurát týždeň na to vypol aj EV linku čím potvrdil len to čo bolo každému z oboru dávno jasné.

HeavySmoker
07. července 2022, 11:21
0

VK: Alebo inak, keby sa BMW 3 vyrábalo tak ako sa má vyrábať BMW i4 keď nejakým zázrakom nabehne na projektovanú kapacitu 60 tisíc áut ročne, tak čakacia doba na BMW 3 na konci výrobného cyklu by bola 43 rokov. Myslím že BMW prioritizuje presne podľa trhových potrieb :)

VK
VK
07. července 2022, 21:15
0

Zkus tu úvahu dovést do důsledků. Trojky se vyrábí třeba (nepočítal jsem přesně, na výsledku nic nemění) 30x víc, jak i4.Jinými slovy, výrobní kapacita i4 jsou zhruba 3 % kapacity 3er modelu. Předisponovat třeba další 3 % z výrobní kapacity 3er, teď ten fígl, na výrobě trojky a dodacích lhůtách se to projeví jenom tříprocentní redukcí. což se skoro nepozná. Ovšem tohle skoro neznatelné snížení kapacity pro trojku zvýší výrobu i4 n dvojnásobek a odpovídajícím způsobem zkrátí čekací doby.

Nepatrné snížení výroby/dostupnosti trojky násobně zvýší dostupnost i4. Přesto není výrobce ochoten ani k tomu.

beastar
07. července 2022, 22:26
0

Já vůbec nechápu co tady řešíš. Přesné informace i kdybychom někdo měli nebude smět zveřejnit. Interně do BMW nevidím. Vidím jak to je jinde. Nemůžu to tady napsat. Logicky je evidentní že navyšovat výrobu i4 není třeba. A výrobní kapacity 3er ve všech závodech neznám. Takže nějaký obrazný procenta jsou tu k ničemu. Navíc pochybuji že obě auta mají stejné linky a výrobní procesy. To je jako říkat proč pekárna nepeče víc dalamánků,, když ty a Pepa je máte rádi. Přitom by stačilo péct míň housek...

HeavySmoker
08. července 2022, 10:36
0

VK: Presunúť výrobnú kapacitu z 3er na i4ku? Dúfam že si z nás len robíš dobrý deň. Nechce sa mi vypisovať ako šialene dlho sa pripravuje linka na výrobu veľkokapacitného modelu, že človeka na výrobu modelu musíš zaškoliť, že musíš testovať linku a pracne odlaďovať QA (len také blbosti ako že ti na linku príde zlý diel pre danú konfiguráciu a tých dielov sú stovky), ani to že závody na i4ku a ICE sú komplexne nekompatibilné (preto sa pre EV stavajú nové továrne). V Mníchove v BMW múzeu kúpiš lístky na prehliadku továrne, choď tam, fakt si to užiješ aj s celou rodinou a hlavne to otvorí oči. Mne by už praskla žilka keby som mal pokračovať.

MB
MBMB
08. července 2022, 14:19
1

To tak úplně není, že by se BEV musel dělat v úplně jiné továrně. Běžně se dělají na stejné lince se spalováky a je to i případ i4, která se dělá společně s některými variantami 3 a 4 v Mnichově. Továrny čistě na BEVy mají jen ryze elektrické značky, z těch velkých je to v podstatě jen Tesla. Ostatní vyrábí společně se spalováky a nové továrny teprve plánují.
Ta továrna se ale kvůli tomu musela samozřejmě inovovat a pro i4 tam jsou operace navíc.
A těch důvodů, proč jich nevyrábí víc, může být celá řada, do toho nevidíme. Kromě pouhého obchodního rozhodnutí to mohou být i věci typu, že nemají zajištěnou dodávku baterií, s čímž bojují obecně všichni, někdo více, někdo méně. A v takovém případě by jich nemohli vyrábět víc, i kdyby sebevíc chtěli.

ReVolte
09. července 2022, 10:19
1

Jen bych doplnil, že plán výroby se odvíjí dle forecastu na výrobu ICE a EV s plněním fleetových emisí a tím odvíjených poplatků za gram emisí, tzn.EV se v určité míře musejí vyrábět, viz výroba neziskové Škody Citi-go EV, jen pro splnění tabulek. Dále je preference ziskovosti, kde je větší marže tam jdeme. Takže priority jsou asi tak Marže>Emise>RealLET (dostupnost dílů)>Promised date. Ale je to jen obecný scénář, každá automobilka má svojí strategii na základě portfolia.

af
afro-r1
06. července 2022, 10:14
1

Skoda, ze M3T nedorazila uz v predchozi generaci.
Bobri zuby, veletablet, radici automat, elektricka rucka, ctyrkolka...

Jinak kombiverze z E46 nebyla ani tak tezka technicky, jako nebyla prijata coby obchodne perspektivni.

reagovat
Frankie
06. července 2022, 18:15
0

Já ten Hyundai Ionic 6 viděl teď v Polsku a čuměl jak puk co to je. Je to fakt takové zvláštní, domichane káčátko.

reagovat
Woyta
06. července 2022, 18:56
2

Bronco je v případě Fordu spíše pokus o záchranu. Prodeje klesají hodně rychle.

reagovat
Jakub Pospíšil
06. července 2022, 21:31
3

Taky jsem koukal na nějaké tabulky a četl o tom jakési pojednání, že díky masivnímu hype si to ti, co to chtěli, objednali hned po představení a ostatním je to buřt. Ford nastavil výrobu podle toho prvotního hype a tak teď zbývá i na export do Evropy.

beastar
06. července 2022, 22:11
0

Ono to přišlo trochu do špatné doby. A vůbec Ford a jeho plánování to je druhá škodovka. Tyhle mainstream značky to budou mít následující dekádu fakt těžké. Zejména udržet právě tyhle jakoby Fancy lidovější modely. Protože upřímně to auto právě udělal ten hype. Křičení offroad komunity, že jako bombe. Plus samozřejmě nadšený americký novináři. Snad jakoby vyjel novej Jeep Willis. A ono to vlastně tak horký není. Trochu jako Suzuki a jeho přepálený Jimny. Naštěstí nejsou tak rozšafný.

Autíčkový Jelen
07. července 2022, 00:18
1

Tolik bych se o Ford (zejména USA část) asi nebál. Určitě ty prodeje Bronca postupně budou polevovat (polevují), časem se z toho stane další Wrangler, prostě trochu "okrajovka", ale myslím že to bylo jasné hned od začátku. U Bronca bych viděl problém hlavně se spolehlivostí, jelikož už teď jich několik docela pěkně odešlo a zabývá se tím i NHTSA. Jinak jsem zvědavej zejména na prodeje toho Mavericku, sice tam nebude žádná extra marže, ale má to potenciál doopravdy velkých prodejů. A trochu chci vidět i to jak dopadne ta F-150 Lightning, jelikož na rozdíl od ostatních jdou na ten elektrický pickup docela odlišně.

Pochtli
06. července 2022, 19:36
6

Elektrokrám má podle mě smysl především jako pidiauto typu citigo. Jenže to se nevyrábí, jen velký krávy, co se do měst moc nehodí.

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
07. července 2022, 11:05
1

To že elektrické Citigo nebo Up jsou vcelku trefa podle mně dokládají vysoké ceny ojetin. Teda aspoň v UK. Sám jsem o něm přemýšlel(přecijen benzín stojí skoro dvě libry ..) a když jsem zjistil ceny, tak jsem zase zchladul :D

beastar
07. července 2022, 11:36
0

Hale ono i ty luxusní auta jsou vlastně už v EV docela ok. Vybírali jsme střední SUV s tím že opravdu možná uzrál čas na elektřinu. S tím že jedině standartní značku. Nic jako Tesla mi prostě do baráku nesmí. Člověk na to koukne. Zjistí že je to pořád hrozně drahý i při tom kdy tě benzín stojí 2e .. A koupili jsme hybrid.

Ča
Ča Snač Aj
08. července 2022, 07:32
0

Přitom zrovna ten Up dává dokonalý smysl, ale ty ceny jsou prostě moc mimo.. uvidíme co udělá nárůst prodeju nových aut s cenami ojetin tak za dva tři roky, kdy současné smlouvy začnou vyprchávat. PS docela dostupné ojeté Ev je leaf, ale ten je prostě hnusnej. A pak první modely i3, ty jsou super, ale mají hrozný dojezd.

MB
MBMB
08. července 2022, 08:43
0

Tak on ten e-up teď stojí výrazně víc než nový. Pamatuji, jak tenkrát šlo koupit nové Citigo-e v akci na začátku prodejů za 430 tisíc myslím. To byl tenkrát super kup.

Pochtli
09. července 2022, 07:53
1

Beastar: Tak hybrid je něco jiného a dává víc smysl než čisté EV, které beru jen jako ideální přibližovadlo po městě.

Trinom
11. července 2022, 13:48
0

U EV je to obecně těžké. Jakožto nová technologie by to mělo projít nejdřív luxusními modely, kde to uzraje, zlevní a dostane se i do mainstreamu. Blbý je, že baterka stojí moc, ať je to prcek, nebo velké SUV a zatím nic nenapovídá tomu, že by lithiovky měly zlevnit (spíš naopak). Ve výsledku z toho vyleze prostě buď drahý luxusní SUV, kde se ta vysoká cena ale dá nějak přežít, nebo drahý prcek, který je prostě neprodejný. V kombinaci s tlačením elektromobility to je začarovaný kruh, nemluvě o tom, že si lidi zvykli na levná auta a najednou jim skokově zdraží na prakticky dvojnásobek předcovidových cen.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200 1956
Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200

1956 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

DeSoto Fireflite  1956
DeSoto Fireflite

1956 rok výroby
163 koní výkon
5 200 ccm objem

Buick Electra  1974
Buick Electra

1974 rok výroby
210 koní výkon
7 468 ccm objem

Dodge Daytona Shelby  1991
Dodge Daytona Shelby

1991 rok výroby
147 koní výkon
0 ccm objem