Ještě než přijde letní okurková sezóna, automobilky nás zásobují novinkami, které stojí za zmínku. Pokud jste jako já a většinou přes týden nestíháte sledovat vše, co se událo, oceníte menší shrnutí toho nejdůležitějšího, co se za poslední týden představilo a stalo. Tentokrát si to však lehce prodloužíme, protože by byla škoda vynechat novinky ze země galského kohouta, které zaujmou i někoho jiného než našeho Jardu.
Bugatti Tourbillon je vrchol hypersportů, kterému se downsizing vyhýbá
Představení nového Bugatti je vždy velká věc. Značka má svou specifickou auru toho nej, co si můžete dopřát, pokud to má být ten nejrychlejší a nejopulentnější supersport na světě. Jenže dnešní doba moc mnohaválcovým vozům nepřeje a motor W16, který používal Chiron, pocházel ještě z předchozího Veyronu (ač notně upravený), navíc Bugatti mezitím přešlo pod Rimac. Nový Tourbillon tak pohání zbrusu nový atmosférický (!) šestnáctiválec do V o objemu 8,3 litru s výkonem 1000 koní a omezovačem až v devíti tisících. Na vývoji se podílel Cosworth a samotný motor váží pouze 252 kilogramů – připomeňme si, že původní W16 vážila okolo 400 kilogramů, takový cvalík mezi motory.
Jenže díky spojení s Rimacem má Bugatti nyní navíc k dispozici know-how z oblasti elektromobility, takže k V16 se přidávají i tři elektromotory – dva na přední nápravě a jeden na zadní, které dohromady se šestnáctiválcem dávají řidiči k dispozici 1800 koní. Tourbillon je tedy plug-in hybrid s 25 kWh baterií (na 800V architektuře mimochodem) a dojezdem přes 60 kilometrů čistě na elektřinu. Jak je tedy nový Tourbillon rychlý? Z nuly na sto za dvě vteřiny, na dvojnásobek za pouhých pět a 300 km/h pokoří za dalších pět vteřin, maximální rychlost nového Bugatti je omračujících 445 km/h.
Čísla jsou samozřejmě hezká, rychlost až nehezká, ale co si budeme – za pár let určitě nějaký elektromobil tento hypersport zesměšní, a i samotné Bugatti si to uvědomuje. Proto je pravděpodobně nový motor atmosférický – aby měl i dobrý zvuk a přidanou hodnotu oproti elektromobilu. A v neposlední řadě – viděli jste ty krásné detaily v interiéru? Krásné analogové budíky, obrazovka infotainmentu hezky schovaná v palubce, dvouramenný volant připomínající…no, nekažme si to :-) Bugatti jde zkrátka trochu jinou cestou než dříve a snaží se oslnit nejen čísly.
Nové BMW X3 přináší nový designový jazyk, zůstává nafta i šestiválec
Nejprodávanější model značky za minulý rok přináší v nové generaci zbrusu nový designový jazyk, který působí na poměry značky překvapivě skousnutelně – ledvinky jsou sice velké, ale mix vertikálních a diagonálních linek se mně osobně fakt líbí. Jo, mohlo by se na karoserii nacházet trochu více křivek, ale pořád lepší než jiné překombinované modely značky.
Nová X3 pracuje s nejnovější generací iDrive 9, takže v interiéru nenajdeme skoro žádná fyzická tlačítka, za to poměrně velké světelné prvky, které mají funkci buď ambientního osvětlení, nebo s řidičem “komunikují” a upozorňují třeba na příchozí hovor, otevřené dveře nebo výstražná světla. Důležitější je však stále široká škála motorizací, ať už jde o základní zážehovou 20 s výkonem 153 kW, plug-in hybridní 30e slibující dojezd až 90 km na elektřinu, vznětový dvoulitr 20d se spotřebou pod 6 litrů nebo šestiválcovou M50 s výkonem takřka 400 koní a zrychlením z nuly na sto za 4,6 vteřiny.
Alpine představuje elektrický hot hatch A290
Francouzská sportovní odnož Renaultu představuje svůj druhý model, sportovnější verzi elektrického Renaultu 5. Novinka je dlouhá méně než čtyři metry, ale oproti standardní pětce má širší postoj, agresivnější bodykit a další doplňky, třeba světla s podpisem do X. Zásadní je i poměrně nízká hmotnost pouze 1479 kg a rozložení hmotnosti 57:43, což je na elektromobil poměrně dobrý výsledek. V interiéru se nachází sportovní volant s hliníkovými prvky, výrazně tvarované sedačky slibující dobrou oporu a v neposlední řadě charakteristické ovládání převodovky (v tomto případě tedy jízdního režimu) pomocí tlačítek.
Hot hatch bude dostupný ve dvou výkonostních verzích, 130 kW a 160 kW v závislosti na zvoleném provedení, kapacita baterie bude vždy 52 kW a slibuje dojezd až 380 kilometrů, zamrzí jen poměrně podprůměrná maximální rychlost nabíjení, která se nedostane přes 100 kW. Bohužel díky použité platformě jde o předokolku, ale jak víme z minulosti, v Renaultu umí velmi schopné a hravé hot hatche, a v Alpine to s podvozky umí také, tak se nechme překvapit – já už se na A290 těším.
Napínavé Le Mans
Tradiční vytrvalostní závod na legendárním okruhu Circuit de la Sarthe byl letos velmi napínavý. Velkou část závodu panovaly nepříznivé podmínky a jezdci se potýkali s hustým deštěm, takřka sedm hodin absolvovaly posádky za safety car a nehod bylo důsledkem mokra nespočet. Na prvních místech se jezdci celý závod střídali, ale nakonec vyhrálo stejně jako minulý rok Ferrari s vozem 499P (Fuoco, Molina, Nielsen), na druhém místě se umístila Toyota s vozem GR010 (Lopez, Kobayashi, De Vries) se ztrátou pouhých 14,221 vteřiny a na třetím opět posádka Ferrari (Pier Guidi, Calado, Giovinazzi) se ztrátou 36,730 vteřin. Porsche tentokrát uteklo pódiové umístění jen o vteřinu, celkově prvních devět posádek dojelo shodných 311 kol.
BMW M2 si i po faceliftu zachovává manuál, přijíždí na nových stříbrných kolech
Novinky z Mnichova pokračují i s M2. Základní kupé založené na platformě větší čtvrté řady vypadá sice takřka stejně (liší se snad jen ledvinkami s matně chromovanou úpravou), ale v interiéru se nově nachází novější evoluce infotainmentu iDrive 8.5, nový vespod zploštělý volant a karbonové skořepinové sedačky si nyní můžete pořídit i bez balíčku M Race Track. BMW také rozšiřuje nabídku barev a kol, například o žlutou Sao Paulo nebo Individual laky Java Green, Voodoo Blue a další. Do nabídky se také po vzoru faceliftované M3/M4 dostávají i stříbrně lakovaná kola, která jsou výraznější než klasické šedé nebo černé, dnes tak oblíbené. Novinek tak na první pohled není příliš, ale buďme za to rádi – stále si M2 můžete pořídit s manuální převodovkou a stále to není hybrid, ale čistě spalovací sporťák, který vykouzlí úsměv na tváři každý den.
Zdroj: BMW Pressclub, Ferrari, Bugatti Newsroom, Alpine Media
afro-r1
23. 6. 2024, 17:06 0 reagovatNa motoru usetrenych 150kg. Ale zase tri elektromotory a 25kWh baterie... Celkove to bude asi sul nul stejne.
RRRampapapa
23. 6. 2024, 20:41 0Prý 1995 kg, Chrion byl 1996 a sport 1978, podle toho co se dá najít..
Jimi
24. 6. 2024, 09:19 -1 reagovatAsi logická kombinace motorů, mohlo by vzniknout něco polovičního- pro víc smrtelníků. Třeba atmo V8, elmotor, malá baterka a zvenku něco jako R8. Takhle bych tu částečnou elmobilitu zkousnul.
Stanley
24. 6. 2024, 19:31 -4 reagovatA290 je hatchback? Vždyť je to o nějakých 8 cm vyšší, než stejně dlouhé Polo. To už se zhýčkaní a neohební majitelé crossoverů a suv začali za své vozy stydět? :-)
Marek Brunner
25. 6. 2024, 08:43 2...a to z něj dělá crossover?
Stanley
29. 6. 2024, 08:21 -3...kolik znáš crossoverů s výškou průměrného hatchbacku (i30, 208, 308, Polo)?
Marek Brunner
29. 6. 2024, 10:01 2Nevim, já si ty auta nepřeměřuju:) A290 i R5 jsou komunikovaný jako hatchback, přizvedlý nejsou, adventure plastíky na tom taky nejsou - v mým slovníčku to crossover prostě není, pokud to je vyšší než Polo, může to být prostě daný stavbou karoserie, ale to z nich crossover nedělá - naopak je to z mýho pohledu dobře, že tu po silnici nebude jezdit jen další derivát uniformních tvarů hatchbacku, třeba - protože R5 i A290 mi do vkusu fakt sednou moc.
ransom
29. 6. 2024, 13:04 2Naopak. Spousta současných crossoverů je dost nízká a označení SUV/crossover nezasluhuje. Jestli někoho baví se několikrát denně soukat do auta jako do sklepního okýnka, mě teda ne. To se dá pochopit u závodního monopostu. S pohodlím nemá takové nastupování nic společného. Koneckonců v tom lze vidět i jakýsi návrat ke kořenům. Ve třicátých letech byla spousta aut vysoká jako dospělý chlap.
rock
29. 6. 2024, 18:39 -1Pravda, není to crossover, tam bych očekával zvětšenou světlou výšku. Tohle je prostě paskvil, který si úspěšně vyzobl to špatné z obojího (od hatchbacků si vzal průchodnost odpovídající hatchbacku, od crossoveru výšku a z toho vyplývající čelní plochu a spotřebu společně s nesmyslně vysokým posedem). U hothatche očekávám pocit, že budu sedět V autě a ne NA autě.
Můžou to komunikovat jak chtějí, za tenhle pokus palec dolů.
Marek Brunner
30. 6. 2024, 13:13 0Rock: já nevím, já jsem teda zatím neseděl ani v jednom. Třeba to příjemně překvapí.
Stanley
01. 7. 2024, 08:08 -2Vyhýbavé a nekonkrétní odpovědi od obou, a poctivé mínusy od dalších neohebných :-)
Já, na rozdíl od vás, jsem napsal konkrétní typy častých hatchbacků, se kterými jsem porovnával, vy jste do placu nehodili nic. Pořád čekám: které standardní crossovery/suv jsou stejně vysoké, jako výše zmíněné hatche? Hoďte aspoň tři normálně prodávané auta stejně, jako jsem to udělal já. Pokud má tedy platit teze, že crossover není o výšce. Do té doby je to jen plácání neohebných.
Ano, nebude tu další derivát uniformních tvarů hatchbacku, protože to bude naprosto neotřelý a extravagantní derivát uniformního tvaru hatchbacku, akorát natažený do výšky crossoveru. Bomba, cením si každého, kdo se nebojí jít s tak extrémní změnou na trh :-)
ransom
02. 7. 2024, 12:09 1Já psal o crossoverech, ne o hatchi. Běžně nabízené crossovery mají plus minus 1600 mm. Mitsubishi ASX, Opel Crossland, Yaris Cross. Za mě to je na crossover nízký, nicméně furt je to vyšší než A290 s 1520mm. Stejnou výšku mělo třeba Aveo.
Pokud se chceš posmívat "neohebným", předveď co dovedeš. Já si ještě ve třiceti dal obě nohy za krk a odkráčel po rukách.
O prodejnosti aut rozhodují ti, kdo je kupují nová. To jsou většinou firmy, nebo lidi středního věku. Pro milovníky podskříňových pekáčů jsou pořád k dostání všelijaké opravdu sportovní speciály. A290 jistě udělá radost nějakému šedesátníkovi.
Stanley
08. 7. 2024, 08:22 -1ransom: A to jsou podle tebe nízké crossovery? Tak já tobě i redaktorovi pomůžu: standardně prodávané a časté crossovery jsou například i 2008, Kona, Puma nebo Kamík. Na výšku skoro přesně 155 cm. To už jsou podle vašich měřítek placaté sporťáky, ne? :-) No a k čemu má blíž A290, k vysokým hatchbackům nebo k nízkým crossoverům? Odpověď zřejmá...
Ono ten můj první koment byl myšlen jen jako pouhý rýpanec, je tu totiž vidět počínající trend posouvané definice jako u "kupé" suv pro nutně sportovní tatíky s panděrem, co si níž už nesednou. Ale pokud se chceme bavit o konkrétních číslech, tak prosím.
Je sice úctyhodné, co jsi zvládl ve třiceti, ale dnes? Pro pohodlí potřebuješ tlusté auto. Já i v mnohem vyšším věku denně pohodlně nastupuju do auta nižšího, než jsou dnešní hatchbacky a nemám s pohodlím nejmenší problém. Kdo je na tom nakonec líp? Předvádět se tím, co jsem zvládl kdysi, je pro vzpomínkáře.
Nechci vypadat, že uznávám jen sportovní nebo elegantní auta, taky jednou budu nucen přesedlat na drezíny, ale rozhodně nebudu mít potřebu to zaonačovat.
ransom
09. 7. 2024, 22:14 0Podle mýho tyhle vozy označení crossover nezasluhují, protože jsou nízké.
Podle tebe stejně velké auto nezasluhuje označení hatchback, protože je moc vysoké.
No, snad se shodneme aspoň na tom, že to ani jeden nechceme?
Jako ne že bych nedokázal do nízkého auta vlízt. Ale nebaví mě to. Nic víc v tom není. Akrobatických kousků se dost nadělám při své (fyzické) práci, nepohodlí si užiju až až.
Stanley
22. 8. 2024, 07:49 -1Já bych to nechtěl jen kvůli té výšce - sportovní auto je pro mě stále definováno mimo jiné nízkým posedem i designem. Ale pro matky do města ok, proč ne.
Na druhou stranu to má mít pod 1,5t a to už začíná být pomalu úroveň, kde začínám mít zájem se v tom aspoň svézt. Ale chtít vlastnit? To musí elektromixéry urazit ještě nějakou cestu :-)