načítám data...

Citroën C4 & Citroën C4 – rodinné setkání

Dnešní test je test mezigenerační. Citroën C4 z roku 2021 jsem totiž postavil proti Citroënu C4 z roku 2007. Oba jsou v prakticky stejné ceníkové specifikaci a s malým nájezdem. V článku zjistíte, jak tato cesta časem dopadla.

zobrazit celou galeriiAuta Jaromíra Soukupa, Recenze & testy: Citroën C4 & Citroën C4 – rodinné setkání

Citroën C4 ve specifikaci 1.2 PureTech už na Autíčkáři nedávno testován byl. Dokonce to byl ten samý kus, který vidíte na obrázku. Taky už tu byl model elektrický. Člověk by až řekl, že tu článků o C4 bylo více než dost. Já ale přece jen ještě jeden přidám. Tento model byl totiž na Autíčkáři testován jen ve své poslední generaci. Nicméně, ono už jich bylo logicky víc. A protože já jednu vlastním, a sice tu úplně první s bláznivým volantem a třemi sadami kontrolek, navíc ji mám ve stavu silně neojetém s pouhými 57 000 kilometry na tachometru a v prakticky stejné specifikaci se silově podobným benzínovým motorem a druhou nejvyšší tehdejší dostupnou výbavou, přímo si to říkalo, abych napsal článek, ve kterém cé čtyřky porovnám a vy si budete moc udělat obrázek o tom, jak se projevilo čtrnáct let francouzského vývoje. Nebude to úplně klasický test, ten si můžete přečíst tady. Bude to spíš takové rodinné setkání u nedělního oběda.

Foto: autickar.cz

Tu neděli bylo krásné počasí, relativně teplo, sucho, úplná pohádka. Na ulici před domem proti sobě stály Citroën C4 1.2 PureTech se 155 koňmi ročníku 2021 a Citroën C4 1.6i 16V se 110 koňmi z roku 2007. A já svíral klíčky od obou modelů. Upřímně jsem se těšil, protože starší model vlastním už 8 let a moc se mi na něm líbí dvě věci. Jednak mě překvapivě nikdy nikde nenechal, což je v ostrém kontrastu s tím, před čím mě všichni varovali, když jsem přemýšlel o jeho koupi. Taky mám rád, že v žádném případě nepřitahuje pozornost. Jak někteří víte, na to mám jinou hračku. Určitě ale všichni (stejně jako já) máte občas pocit, že prostě chcete jen splynout, vyřídit si svoje všední věci a mít trochu klid. To tohle auto umí perfektně. Nikdo ho nikdy nezáviděl, nemusel jsem řešit žádný vandalismus ani žádné nenávistné pohledy okolí. Díky tomu mám v životě prostě dokonalý klid. Zároveň má to auto ale velkou spoustu drobných chyb, které mě tu míň, jinde víc štvou. A strašně mě zajímalo, jestli je dokázali Francouzi za 14 let vývoje, které tyto modely od sebe dělí, konečně napravit. Vy si můžete přečíst, co jsem zjistil.

V čem je nový model lepší

Jméno Citroën bylo vždy synonymem pro praktická, i když často nezvyklá, technická řešení, která usnadňují řidičům každodenní život. A to nový model určitě dodržuje. Ono to je nejspíš dáno tím, že zatímco vývojáři původního typu se při své práci soustředili hlavně na vzhled a styl, tak u současné generace měli na mysli hlavně uživatelský komfort, kterému podrobili vše co mohli. Oproti tomu starému má totiž novinka ve svém interiéru mnohem víc místa v přední a zejména zadní části kabiny. Také má podstatně větší zavazadlový prostor. Současnou cé čtyřku dále inženýři osadili tlumiči s hydraulickými dorazy, díky kterým si mohli dovolit jejich měkčí nastavení a tím pádem plavnější jízdu, neb zmíněné dorazy jsou schopny absorbovat a rozmělnit energii nárazu kola do hluboké díry výrazně lépe než standardní řešení, které používá starší typ.

Foto: autickar.cz

Novým, měkčím nastavením tedy eliminují ty typické neduhy podvozku, který si stará cé čtyřka půjčila od Peugeotu 307 a který se projevuje neustálým cvakáním a klepáním zadní nápravy u prázdného auta, jež v případě osazení více lidmi přechází v šílené rány na jakékoliv větší díře, což způsobuje děs v očích všech cestujících neobeznámených s touto skutečností a vyvolává mnoho otázek, jestli náhodou z auta něco neupadlo. Také odstraňuje nepříjemné vibrování přední nápravy do volantu, které se u obou starších vozů zákonitě objeví vždy okolo dálničního maxima, nejde vyřešit ani převážením kol, ani přenastavením geometrie náprav a na které si prostě řidič musí zvyknout. Navíc, její jízdní vlastnosti novým provedením nijak neutrpěly. Je sice cítit, že novinku nebaví sportovat, ale to mají tak nějak stejně v rodině.

Aktuální typ také disponuje paměťovou pěnou ve svých Advanced Comfort sedačkách, díky kterým podstatně lépe podepírá těla pasažérů, a může si dovolit zdravější tužší výplně, zatímco první generace používá starší řešení s měkkými sedačkami, které sice působí příjemně na prvních metrech, ale po několika hodinách už v nich pasažéry spíš bolí zadnice. Navíc se zbavila historického hydraulického posilovače řízení a používá moderní elektrický, díky kterému nejen že usnadňuje práci řidiči pro své násobně lehčí řízení, ale navíc může nabídnout pokročilé asistenty jako udržování v jízdním pruhu nebo pomoc při parkování. Koho u nesportovního auta zajímá, že se naprosto vytratila zpětná vazba?

Foto: autickar.cz

Foto: autickar.cz

Musím zmínit i její osmistupňovou automatickou hydroměničovou převodovku, která se stará o to, že se už řidič nemusí zaobírat obstarožním pětistupňovým manuálem, jenž je sice tradiční, neb se do aut této značky montuje už od osmdesátých let, ale jehož přesnost řazení nebyla ve srovnání s konkurencí valná už tehdy, natož potom dnes. Ten pocit při řazení, kdy se řidič cítí spíš jako kuchařka v kuchyni, která míchá brambory v kotli, je totiž legendární, ale tím špatným způsobem.

I motor novinky je uživatelsky podstatně příjemnější. Atmosférická šestnáctistovka první cé čtyřky je sice opět tradiční záležitostí, jedná se ještě o kus z legendární (tentokrát tím správným způsobem) řady TU a ne vysoce nespolehlivý nástupnický motor od BMW, ale aplikován je už v přidušené EURO 4 verzi, což znamená, že se stejně hodí spíš pro klidné cestování a pro jakoukoliv výraznější dynamiku se musí vytáčet. On se totiž pořádně probere až nad 4000 otáčkami. A není to úplně probrání jako u nějaké Hondy V-TEC následované trháním asfaltu, spíš se jedná o minimální otáčky pro aspoň relativně bezpečné předjíždění. Jednotka aktuálního typu je už tříválcová přeplňovaná moderna, ale kromě přece jen o něco hrubšího zvuku jí vlastně není co vytknout. Táhne příjemně v celém spektru otáček, silná je na auto tak akorát a daří se jí držet spotřebu na uzdě. Já zvládal jezdit mezi 7 a 7,5 litry při klidném tempu a i když jsem přitlačil, tak jsem nijak výrazně nepřekročil osmičku, přičemž motor TU si tu samou osmičku bere vlastně standardně.

Foto: autickar.cz

Foto: autickar.cz

V neposlední řadě má novinka také nová LED světla, která jsou svým jasem velmi příjemná a dobře osvětlují vozovku a která jsou, na rozdíl od původního modelu a jejích bi-xenonových výbojek s cenou tak vysokou, že si je nekoupil skoro nikdo, dodávána standardně. Když se na to tak podívám, aktuální provedení vlastně mnohem lépe reflektuje odkaz legendárního Citroënu 2CV, který taky měl být hlavně praktické auto pro obyčejné lidi a ne vyfintěná voňavka, která si hraje na stylovou dámu, ale která život majiteli otravuje již zmíněnými vrtochy. Tradici tedy plní vlastně lépe než ta starší. Tady bychom to mohli uzavřít. Jenomže, ono to ještě není tak jednoduché.

Kde si auta nemají co vyčítat

Začnu třeba tím už zmíněným stylem a proč byl vlastně tak důležitý pro původní tým designéru, že kvůli němu byli ochotni obětovat nějakou tu praktičnost. Ono je totiž potřeba si uvědomit, že v dobách první cé čtyřky hrálo jméno Citroën v rámci skupiny trochu jinou roli. Dnes má být hlavně praktický a pohodlný za příjemnou cenu, ale tenkrát byla těmi praktickými auta od Peugeotu a Citroën měl být v rámci solidní ceny ta stylová, avantgardní, a neobvyklá volba. Proto první generace měla dokonce dvě karoserie, jednu kulatou, druhou hranatou a ani jednu nepříliš praktickou.

Značce ale dělá i tak dobrou službu, protože narozdíl od nástupce nabízí technická řešení praktická i když neobvyklá, ovšem s důrazem na tu neobvyklost, což se tedy o novince říct moc nedá. Třeba má volant s pevným středem a informační sadou kontrolek přímo na něm. A proč je tam zrovna takový volant, k tomu se dostanu později, on totiž ale vůbec není samoúčelný. Také má tachometr, který je až u spodní hrany skla a na opravdu rozměrném displeji, takže se velmi dobře čte. Dalo by se podotknout, že malinký zobrazovač rychloměru u aktuálního provedení vlastně nevadí, protože je nad ním fešácký head-up displej na kterém se promítá rychlost přímo na vozovku před řidičem. Ale to ta původní víceméně uměla už v roce 2004, akorát tenkrát se tomu říkalo prostě tachometr a byl víc uprostřed, aby na něj viděla celá posádka. A průhlednost tohoto zařízení taky není předmětná, protože tachometr původního provedení je průsvitný a díky tomu za všech světelných podmínek naprosto dokonale čitelný, což je vlastně skoro to samé. Navíc se za ním dá hrát stínové divadlo.

Foto: autickar.cz

Foto: autickar.cz

Foto: autickar.cz

Ještě k tomu vzhledu, zrovna u něj si auta opravdu nemají co vyčítat, protože jejich tvůrci se snažili, aby vypadala nekonvenčně. Obě svým vzhledem polarizují, některým se líbí, jiným přijdou nepěkná. Jenže oni je tak autoři, dle mého názoru, navrhnout museli, první generace totiž reagovala na kritiku své předchůdkyně Xsary, která byla až příliš konvenční a třetí generace je zase reakce na kritiku cé čtyřky, toho jména druhé, která se snažila působit jako francouzský Volkswagen Golf, ale moc jí to nešlo. Navíc ještě bere v potaz i kritiku modelu Cactus, který byl sice fajn, ale vzhledově zase až příliš funky.

V čem je novinka horší

A pak musím zmínit tu odvrácenou stranu mince. Ano, je to pravda, našel jsem i věci, ve kterých se novinka i po 14 letech vývoje oproti předchozímu typu zhoršila. Není toho zas tak moc, u některých věcí to bude možná dokonce působit dojmem, že jen hledám chyby, ale to na celé situaci nic nemění, došlo k ústupu z dobitých pozic. Navíc, zjistil jsem i jednu věc, kde mě novinka oproti mému autu opravdu zklamala. Prvně ale zmíním ty ústupky drobné. 

Foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz 

Foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz

Například, ta automatická převodovka sice opravdu řeší situaci s bramborami, ale přidává řidiči starosti jiné. Není totiž úplně dokonale sladěná s motorem a občas cuká. Nejčastěji při dojíždění na semafor nebo do křižovatky, kdy vůz počítá s tím, že se bude zastavovat, ale řidič se nakonec rozhodne pro jízdu. Pak si cukne skoro vždycky, neb způsobuje ostrý nástup výkonu motoru. Celou situaci ještě zhorší stop start systém, který se snaží už při dojezdu vypnout a po rozhodnutí řidiče pro jízdu vpřed hned zase zapnout pohonnou jednotku. To pak auto dokonce mírně poskakuje vpřed. Ale to nemá cenu vyčítat, toto zařízení auto mít prostě tak nějak musí a dá se vypnout na dvě kliknutí.

Nebo asistenti, ti jsou sice fajn, ale třeba zrovna to už zmíněné udržování v pruhu by potřebovalo trochu péče, protože ono sice umí držet směr i u silnic bez středových čar, ale mate řidiče, protože od něj vyžaduje jednou za čas mírné pohnutí s volantem, což mu ale neřekne a místo toho mu na displeji píše ať položí ruce na volant a pak zvoní a zvoní a pak se vypne, i když řidič ten volant v rukách už víc ani svírat nemůže. Navíc, považuji za důležité zmínit, že dnes už je tento asistent běžná věc a překvapilo by mě víc, kdyby v novém autě této kategorie nebyl, ale už první generace v roce 2004 uměla na vybočení z pruhu řidiče upozornit, tedy když si zaplatil. To tenkrát byla v dané třídě přímo revoluce, která mi u nástupce nějak chybí.

Dále musím zmínit ta LED světla. Ona jsou sice příjemná a jasná, ale už se neumí natáčet, což zase původní typ nabídnout uměl, byť opět za příplatek. A navíc, to už uměla i největší legenda rodiny Citroën DS v šedesátých a sedmdesátých letech. Proč se této technologie značka vzdala, když už to dřív šlo? A bohužel, přisvěcování mlhovkami to vážně nenahradí, zvlášť když minimálně testovaný kus je měl ještě špatně nastavené a při odbočování vpravo svítil mlhovkou levou a naopak, což je řidiči na dvě věci, a ani jedna není dobrá.

Foto: autickar.cz

Tohle jsou ale prostě vrtochy dané volbou technologií, asi bych to neřešil. Jenže já už teď navážu kritikou o něco ostřejší. Ony totiž některé věci jsou oproti původnímu modelu v novince tak nějak trochu odbyté. Samozřejmě, musí se hlídat rozpočet, ale to platilo i u první generace, a stejně má a umí věci, které nová ne. Nechápu třeba, proč se novinka vzdala výškového nastavování předních bezpečnostních pásů. To je to vážně v dnešní době tak drahá technologie, že se to vyplatí odebrat? Také nevím, proč už nad řidičem nemá schránku na brýle, to to ušetřilo tolik peněz? Záhadou je mi i materiál použitý na stropě, protože tam kde má moje cé čtyřka silnou vrstvu jemné a na dotek i pohled velmi příjemné látky, nová nestydatě používá koberec tloušťky možná pár milimetrů s vlákny lacině hrubými. Stejně tak se mi nelíbí provedení předních sloupků, které už nejsou překryté útulným dojmem působící látkou, ale prachobyčejným plastem. A když už jsem u toho plastu, nemůžu nepodotknout, že zatímco palubní deska předchůdce byla téměř celá pokrytá plastem měkčeným, aktuální typ má většinu plastů tvrdou, a ten kousek měkkého před spolujezdcem stejně není ani z dálky tak měkký jako ten původní. A pár lesklých plastů okolo displeje infotainmentu a mezi sedadly to moc nezachrání.

Foto: autickar.cz

Foto: autickar.cz

Ale dobře, i to je asi relativně jedno, na tyto věci se nejezdí. Jenže, ona je jedna oblast, kde auto skutečně silně polevilo, kde mě překvapilo a opravdu zklamalo. Tou oblastí je pasivní bezpečnost. Nejenom že v dnešní době dostat v nárazových testech Euro NCAP čtyři hvězdičky je ostuda, ale bolí to o to víc, že první generace ve své době, kdy to ještě taková samozřejmost zdaleka nebyla, dostala hvězdiček pět. Tvůrci se tenkrát mínili přetrhnout a nadělili autu šílený přední převis, silně natažené přední sloupky, nafouklé dveře a ještě jí nainstalovali už zmíněný volant s pevným středem. On totiž ten střed byl pevný právě proto, že díky jeho nepohyblivosti v něm mohl být ukrytý asymetrický airbag, který v případě nárazu podstatně lépe zachytává tělo řidiče. Tak se snažili, a dnes se na to očividně trochu kašle. Ano, 4 hvězdy dnes jsou pořád lepší než 5 tenkrát, navíc u hodnocení teď hraje roli mnoho faktorů které dřív nehrály, ale je potřeba chápat, že hvězdičky slouží hlavně jako silný psychologický faktor při rozhodování se, čím že bude majitel a jeho rodina jezdit, a když dnes auto nemá plný počet, tak je to prostě špatně. Bezpečnost partnerky/partnera a dětí je totiž přece to nejdůležitější, co hlavu rodiny zajímá. A jak chce být Citroën C4 ročníku 2021 rodinné auto, když nedává stoprocentní důraz na bezpečnost?      

Jak to dopadlo

Takže nakonec nebrat a radši se po bazarech dívat po té staré v použitelném stavu? Ne, tak to určitě není. Neplatí to jednak proto, že ta první se dnes v pěkném stavu shání už ale vážně blbě, a pak taky je cé čtyřka třetí generace opravdu ve všech podstatných ohledech lepší než její předchůdkyně. Je prostornější, pohodlnější, praktičtější, má lepší výbavu, silnější motor, klidnější podvozek, lehčí řízení, příjemnější sedačky a spoustu celkem spolehlivě fungujících asistentů. Přesně tedy odpovídá svému zaměření na rodinné cestování. Zároveň je z ní ale cítit, že pozice značky Citroën se změnila. Před čtrnácti lety to byla v rámci PSA ta stylovější značka, dnes je to pro Stellantis vyložený mainstream. A to je na mnoha detailech v provedení znát. Navíc, já vím, že to není úplně autíčkářská věc, ale já prostě nemůžu přehlédnout tu bezpečnost. On ten Euro NCAP výsledek není zas tak špatný, ale výrobce to umí (a uměl) líp. A je to škoda, protože je to velká trhlina v jinak opravdu funkčním balení, které má potenciál zaujmout široké publikum.

Foto: autickar.cz  

Technické údaje

Citroën C4 1.2 PureTech 2021

Motor: přeplňovaný zážehový tříválec 1199 cm3
Výkon: 114 kW (155 koní) v 5500 ot./min
Točivý moment: 240 Nm v 1750 ot./min
Převodovka: osmistupňová automatická
Pohotovostní hmotnost: 1374 kg 
Maximální rychlost: 208 km/h
0-100 km/h: 8,5 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 5,9 l/100 km
Spotřeba v testu: 7.3 l/100 km
Cena základní verze (s daným motorem): 684 000 Kč 

Citroën C4 1.6i 16V 2007

Motor: atmosférický zážehový čtyřválec 1587 cm3
Výkon: 80 kW (110 koní) v 5800 ot./min
Točivý moment: 147 Nm v 4000 ot./min
Převodovka: pětistupňová manuální
Pohotovostní hmotnost: 1275 kg 
Maximální rychlost: 194 km/h
0-100 km/h: 10,5 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 7.1 l/100 km
Spotřeba v testu: 8.0 l/100 km

P.S.: Budu psát i o jiných značkách, než je Citroën. Tedy, aspoň myslím.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

HeavySmoker
25. října 2021, 10:03
2

K tým materiálom na strope, dosť sa sprísnili normy na nehorľavosť materiálov v interiéroch. Preto aj v drahších autách z poslednej doby mám pocit že na strope je prilepené staré vrece na brambory. Inak fajn článok, posun dopredu je vidieť, ale z designového hľadiska pekne vynikne že viac je niekedy menej.

reagovat
Jaromír Soukup
25. října 2021, 15:56
0

Aha, tak to bude asi ten důvod. Díky za info. Ano, souhlasím, to auto se ve všech důležitých oblastech posunulo vpřed, ale stylově, těžko říct.

ma
martinw
26. října 2021, 08:18
0

ale v motorovem prostoru to jde s materialy o dost k horsimu - sice nehorlave, ale s prirodnimi slozkami takze Kuna v motoru ma velky vyber z nekolika druhu hadic s kokosovou prichuti :D

Be
Beran
25. října 2021, 12:29
2

Ty hvezdy jsou zavadejici. Kdyz se podivas na barvy na figurkach, tak nova C4 ma moc hezke vysledky. Da se rict, ze lepsi nez jine 5* auta.

reagovat
Jaromír Soukup
25. října 2021, 15:59
0

Ano, to je naprostá pravda. Jenže to je právě ten problém. Spousta potencionálních zákazníků se prostě jen podívá na počet hvězd a půjde o dům dál. Já si myslím, že je to marketingová věc. Postavená na reálných základech, ano, ale stejně. A ten výsledek je pro C4 problém.

Be
Beran
26. října 2021, 07:47
2

Uz se pustim do spekupaci, protoze nevidim frantikum do vyvoje.
-vysledky tehle C4 ukazuji dobre vyvinute "zelezo" a maly duraz na asistenty a ostatni pipaky
-vysledky ENCAP u jejich predchozich vozu pusobi podobnym dojmem
Myslim si, ze maji presne odhadnutou cilovou skupinu. Odhaduju, ze vyhnat tuhle C4 na 5* by znamenalo zvyseni prodejni ceny o nizsi desitky tisic Kc.

Jaromír Soukup
26. října 2021, 11:04
0

Souhlasím, oni určitě ví co dělají a že si to asi stejně můžou dovolit. Jen v kontrastu s mojí ten výsledek udeří do očí a zamrzí. Podle mě je to krásný příklad současné pozice Citroënu v rámci skupiny. Peugeot 308, což je vlastně skoro to samé auto, ale u Stellantisu je to lepší značka, 5 hvězdiček má a dá se očekávat, že ta nejnovější generace je bude mít taky.

bitner
25. října 2021, 14:09
0

spoustu celkem spolehlivě fungujících asistentů
Cena základní verze (s daným motorem): 684 000 Kč

Chlapci tohle je proste FACEPALM.

reagovat
Jakub Pospíšil
25. října 2021, 14:39
2

To není cena základní verze, ale základní cena této verze. Základní c4 je cenikově pod čtyři kila, reálně se slevou za pozdrav kolem 360.

beastar
25. října 2021, 14:41
1

Jo jo. Tohle jestli dobře chápu je nějaká nejvyšší specifikace.

Jaromír Soukup
25. října 2021, 16:02
1

Ano, je to druhá nejvyšší specifikace Shine, a až k ní se teprve dá sehnat ta 155 koňová varianta jedna-dvojky. 130 se dá sehnat okolo 470 000, a to už je docela použitelná cena v dnešní době. A měl jsem možnost ji taky krátce vyzkoušet někdy v červnu, není tak suverénní, ale stačí.

beastar
25. října 2021, 14:39
7

Pěkný. Celý to srovnání je velmi dobrý. Škoda že udělat takový článek je snad to nejtěžší. Interiér i přes spoustu výhrad, oprávněných. Je sympatické že se snaží v Citroënu udržet jakousi kontinuitu alespoň v těch detailech jako je volant. Pominu ten střed. Ještě bych dodal že c4 měla být tím autem, které donese k masám to... Mistři světa v Rally. Což reálně opravdu dokreslila jen ta nálepka na některých autech. Tady ta poslední c4 má asi docela normální cenovku. A ano už z obrázku je vidět že místy se šetřilo, očekávaně. Jaromíre tvůj styl se mi vůbec nelíbil. Tuhle dnešní věc jsem si ale fakt přečetl rád. Fotky si k tomu přiložil naprosto popisné a věcné takže super. Nejlepší věc, co se tu zjevila za poslední dobu. A to mě tahle značka fakt nebaví... Jen tak dál.

reagovat
Jaromír Soukup
25. října 2021, 19:26
0

Souhlasím, C4 by Loeb byla vážně nafintěná voňavka par excellence, kromě štítků a červené barvy nepřidali nic navíc. A je to hrozná škoda, protože zrovna s tímhle modelem měli ve WRC veliký úspěch, mohli udělat aspoň něco. Zase na druhou stranu, typický zákazník Citroënu to sportování asi ani tehdy stejně neocenil, doby AX GTi byly pryč. A ani to nebylo úplně sportovní auto.
Díky za pochvalu, snad se bude líbit i příště.

Michal88
26. října 2021, 20:20
-1

Článek napsaný hezky, jen bych zmínil ještě jednu věc, které se článek úplně nedotknul. Starou C4 bych si koupil proti té nové hned a z fleku ze dvou prostých důvodů. Protože motor (řada TU byla velmi spolehlivá, což se o 1,2PT nedá říci ani v nejmenším a troufám si tvrdit, že PureTech je i horší, jak zmiňované VTi, protože rozvody ve VTI obvykle vydržely aspoň těch 150t km i když je to na řetěz málo, ale ten řemen v oleji si dá obvykle tak 50-60, zvlášť pokud někdo tento malý benzín týrá po městě) a protože LED světla, dotykáče... Sice se člověku zdá 500-2000 Kč za výbojku do xenonu hodně, ale až u 6-10 let starého auta odejde LED světlo a bude ho majitel kupovat za 50t jedno, tak se zblázní (a že se nemění stejně jako u xenonu nebo halogenu jen jedna strana, ale obě) a až místo šoupacího prkýnka bude mít v přístrojovce kuchyňské nesvítící netykavé prkýnko, kterým si ani nepustí klimu/topení a bude muset za displej vysolit 25t, tak taky rád nebude. U starýho modelu maximálně přestaly při odešlém rádiu fungovat originální parkovací senzory nebo nešel nastavit čas.

A s 1,5 BlueHDi si taky moc nepomůže, tam zas zlobí DEF moduly. Ono 1,6HDi při LL intervalu ve starém modelu taky nebyl žádná výhra, ale furt existovala alternativa ve velmi spolehlivém 2.0HDi/100 kW RHR...

Co do dessignu nemám co vytknout oběma generacím, první se mi vždycky moc líbila, na třetí jsem si trochu zvykal, ale odkaz na GS/A (byť hierarchií není nástupce, ale C4 je technicky vzato o kategorii méně, než kam spadalo GS/A) a originalita mu nechybí... Byť vržu zubama z toho, že je to zas crossover...

reagovat
Michal88
26. října 2021, 20:59
0

Teď ještě koukám dodatečně na obrázky, tady je svět ještě v pořádku, aspoň na tu ventilaci je tu normální tlačítková plejáda, jak to má být... Aspoň že tak... Ostatní ale bohužel platí.

Jaromír Soukup
28. října 2021, 13:24
0

Máš naprostou pravdu. To, co zmiňuješ, je problém velkého množství současných aut. Je to prostě zboží, jehož udržení při životě bude jednou stát tak velké peníze, že se radši vyplatí koupě auta nového. Ono to teda není 100% jisté, to se vždy ukáže až časem, ale ta pravděpodobnost je tu velká přesně kvůli tomu co říkáš. Jenže, jak zase píšu já, sehnat tu první v pěkném stavu je nesnadný úkol. Já si tu svou piplám, ale pro mnoho lidí je to prostě auto, většina už má ohmataný interiér, sešlý lak a zničené podvozky. A to pak už ta odpověď, jestli nové spotřební nebo ojeté zničené a vyžadující nemalé investice není zas tak jednoduchá. Ona kdyby to byla nějaká vzácnost, třeba C6, tak ano, to by se mohlo vyplatit skládat dohromady (nebo aspoň by to mohl být koníček), ale oživovat zašlou pětidvéřovou C4, ve které už půlka věcí nefunguje? Nevím.

Michal88
28. října 2021, 22:44
-1

To je samozřejmě otázka, na druhou stranu, že se nemá skočit do prvního nalezenýho auta v inzerci platilo vždy. A nalézt se dají, jen to samozřejmě není hned a musí se dávat pozor i na ten motor. Ale aspoň je z čeho vybrat. U té nové nebude. Jinak plácat dohromady C6 bych asi nechtěl... Když vidím, jaký je problém i se staršími díly i na menší ségru se stejným základem, tak C6 musí být peklo, zvlášť, když třeba na nic z.karoserie neexistuje druhovýroba. To už snad dávat raději dohromady tu starou C4, kterých je po vrakáčích hromada a některé věci se dají koupit i za pár korun z aliexpressu, protože se jako sedan dělala i tam jako C4L. U nás se sedan teda taky prodával, ale vzhledem k "oblíbenosti" sedanů u nás a celkem disproporčnímu vzhledu se jich tu moc neprodalo.

Jaromír Soukup
31. října 2021, 14:23
0

To je fakt, v té nové jsou jen jiné výkonové verze stejného motoru. Přečetl jsem si Tvůj blog a docela mě to překvapilo. Ono teda hned několik problémů je u Tebe dáno exotickou motorizací, ale kromě ní tam byla buď 1.6 benzin = velký problém, nebo 1.6 diesel = velký problém a malá síla, a nebo diesel 2.0 = nejmenší problém, ale pořád moderní diesel po letech, že jo? Takže to už si asi nevybereš a ten blog to ilustruje jako celek. A já už ji asi nechci, a to jsem o ní do budoucna přemýšlel jako o náhradě za C4, až mi ji bude líto otravovat jako daily. Jenže tím mám nový problém, jakého tedy Citroëna (protože to musí být Citroën, přes to nejede vlak) místo C4 do budoucna koupit, aby byl mladší, ale ještě ne z té "nové doby zjednodušené"?

Michal88
31. října 2021, 15:41
-2

Stejnou otázku si pokládám i já, ale bohužel cokoli novějšího 2008 pro mě bude nejspíš u PSA/Stellantis tabu... To aspoň vypadá u Citroënu jako zlom kvůli tomu, že začal downsizing (VTi/THP). Bohužel mám obavu, že ani u jiných automobilek si asi úplně nevyberu, vzhledem k tomu, že problém s downsizingem potažmo hybridním soustrojím, LED, dotykáči atd. je vesměs u všeho a automobilky už spoustu věcí nevyvíjí, ale kupují od subdodavatelů již hotová řešení a subdodavatelé je dodávají napříč koncerny. Třeba brzdy na Tvé starší C4 jezdily i na první generaci Hyundai i30 nebo v Opelu Zafira B a derivátech... Stejně to je i u jiných automobilek se zavěšením, řízením, komplet elektronikou, převodovkou...

Jinak se mi líbila Mazda, že stále používá atmosférické jednotky atd, ale problémy s vačkami u Skyactiv motorů a i dodnes problémy s korozí mě od Mazdy taky trochu odrazují jako od staršího přibližovadla.

Jaromír Soukup
04. listopadu 2021, 16:14
0

No jo, na druhou stranu, to by sis pak už nekoupil nic. A docela mě překvapily ty 1.2 PureTechy, že tvrdíš, že jsou špatné. Já slyšel, že když používáš kvalitní benzín a netrápíš je moc městem, jsou spolehlivé. A na město má C3 atmosférickou verzi, která je sice pomalá, ale teoreticky na město připravená a odolnější. Tak asi nevím.

Michal88
04. listopadu 2021, 19:47
0

Stále to má ale řemen v oleji a to je prostě problém. Samozřejmě, že když to trápíš krátkými trasami, tak se olej ředí benzínem a kondenzátem.

Koukám, mi narůstají mínusy u komentů, tipuji, že to tu začali číst zástupci automobilky, protože jim těmi svými kecy asi kopu do hraček... Ale bohužel, když Citroën dělával skvělá auta a dneska je z toho jen pozlátko, tak to nebudu chválit... Mezi Citroëny se pohybuji bohužel dost dlouho na to, abych tu změnu viděl nejen ve vzhledu...

Michal88
04. listopadu 2021, 20:33
0

A trefils hřebíček na hlavičku, že bych si nekoupil nic. Taky si bohužel nic takového novějšího nekoupím a holt budu jezdit 30 - 40 - 50 let starým autem (dle toho, jak bude devadesátkový auto stárnout)... Jsem pyšný na to, že nemáme žádnou půjčku a půjčovat si v tom lepším případě na nové auto, v horším na jeho servis, to by muselo být jó špatně a to bych snad raději auta pověsil na hřebík a stát by ze mě neviděl již ani korunu. Furt to mám hlavně jako zábavu a než si ji nechat kazit tím, že bych musel platit nějaké šílené částky za servisy nebo hrát naschválové hlavolamy od výrobce, to se raději vrhnu do jiné zábavy.

PeterLuk
04. listopadu 2021, 14:03
0

Už som aj zabudol, aká bola prvá C4 pekné a originálne auto. Už ich na cestách veľmi nevidno. Zato tá nová... tisíc prelisov a kudrliniek, ako keby mali pocit že treba nejako využiť každý centimeter štvorcový, ale vo finále to pôsobí že to auto nevie čím chce byť. Mám pocit že sa Citroen v dizajnovom smere v poslednej dobe trochu stratil...

Jedna otázka, keď na to pozerám: aký je z toho výhľad dozadu?

reagovat
Jaromír Soukup
04. listopadu 2021, 16:04
0

Máš pravdu, moc už jich není. A když už se vidí, málokdy je v pěkném stavu. Dozadu je z toho vidět tak nějak podle množství světla okolo. Přes den je to vlastně úplně v pohodě. On ten spoiler zvenku vypadá silný, ale vevnitř se zdá kupodivu relativně subtilní a nepřekáží nijak výrazně. Problémem trochu je, že se nachází přesně ve výšce, kde má spousta aut opticky světla, když jedou za tebou, takže se mi několikrát stalo, že to auto v noci prostě nebylo vidět. Ale to řeší vnější zrcátka, takže za mě v klidu. Asi ano, těch kudrlinek by možná mohlo být o něco méně, ale takhle si to auto zase aspoň s ničím nespleteš.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8 1977
Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8

1977 rok výroby
240 koní výkon
6 600 ccm objem

Pontiac Solstice cabrio 2008
Pontiac Solstice cabrio

2008 rok výroby
175 koní výkon
2 400 ccm objem

Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT 2003
Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT

2003 rok výroby
275 koní výkon
7 300 ccm objem

Oldsmobile Cutlass Supreme  1992
Oldsmobile Cutlass Supreme

1992 rok výroby
191 koní výkon
3 130 ccm objem