logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkářova garáž

Autíčkářova garáž hlásí další přírůstek

Vánoční čas se nese ve znamení obdarovávání blízkých a všeobecného činění radosti okolí. A často také dáváme dárky sami sobě. Co by to tedy bylo za Vánoce, kdyby v autíčkářově garáži nepřibyl nový stroj.

Je to tady zas. Poté co Sloník změnil majitele, zůstalo v pomyslné redakční garáži, která je po většinu času rozeseta po celé republice, jedno volné místo. A protože přesedlat na MHD, nebo nedejbože bicykl, je řešením nanejvýše dočasným, před domem mi opět stojí auto. Benzínové. Italské. Modré.

Moje hodnocení Sloníka vyvolalo různé ohlasy, některé pozitivní, jiné méně. Někteří z vás mi předpovídali, že budu jezdit malou předokolkou, dokonce jsem si přečetl, že nejsem hoden ničeho jiného než řízení malé předokolky o objemu jedné limonády. A protože čtenář má vždy pravdu, pořídil jsem si Fiat. Fiat 500. Hodně modrý Fiat 500.

Kdo to nestihl doteď, láme nade mnou hůl nyní. Ještě je malá naděje, že jakožto milovník klasických vozů jsem si opatřil originální starou pětistovku. Zklamu i ty z vás, kdo jste se této naděje drželi. Pětistovka je úplně nová. Protože jsem vyměkl a zjistil, že každodenní použitelnost a málo starostí mi zkrátka vyhovuje. Ale nebojte se, do budoucna se zase začnu poohlížet po něčem, v čem bych mohl utopit své těžce vydělané peníze a drahocenný čas. Dávám tomu asi týden, než opět otevřu stránky s inzercí.

A ještě jedna rána mé pověsti: není to Abarth! Na druhou stranu, nikdo už se nebude smát Vavrisovi, Ferniemu a Adamovi, že mají nejvíc g… totiž nejroztomilejší auta v redakci. Malý Fiat je zachránil.

Co jsem si tedy vlastně opatřil? Jistě vám neuniklo, že nová pětistovka nedávno prošla faceliftem, který je poměrně výrazný, a krom vzhledu se vylepšovala i technika. Od představení moderní variace Fiatu 500 totiž uplynulo dlouhých 8 let, po které se krom menších změn nic moc nedělo.

Letošní model má nová přední světla včetně těch denních, mlhovky a masku. Vzadu se změnil nárazník a koncové svítilny nyní mají výraznější design se středem v barvě karoserie. Palubní deska dostala infotainment Uconnect, nový je i volant. Dvouválec má dvě výkonové varianty, u nás se už nenabízí čtrnáctistovka. Diesel zůstal prakticky beze změn, stejně jako základní pohonná jednotka 1.2 8v 69k. Tato motorizace dostala větší přední brzdy pro lepší brzdný účinek.

Tato také pohání můj Fiat. Je to motor dnes už legendární řady FIRE (Fully Integrated Robotised Engine), který se v různých obměnách vyskytuje pod kapotami Fiatů, počínaje starou hranatou Pandou a Unem. Tento takřka historický motor se v průběhu let postupně vyvíjel, aby mohl nadále pohánět malé Fiaty bez větších omezení. Důkazem toho budiž, že ani v nejnovější verzi pětistovky nepotřebuje systém Start-Stop.

Narozdíl od motorizace, výbava rozhodně základní není. Jedná se o úroveň Plus, která poskytuje téměř vše, co si můžete v takovém malém autě přát. Digitální klimatizace, už zmíněný infotainment, za příplatek s navigací, parkovací asistent, rádio s MP3 a USB, panoramatická střecha. Ale že by byly ve výbavě koberečky, to už nikoho ve Fiatu nenapadlo.

A jaké to celé je? Pravda, aktuálně mám najeto asi 150 km na nových zimních pneu, ale už teď můžu říct, že mě Fiat velice baví. Abych vás totiž uvedl do situace, je nutno říct, že se mi pětistovka, ať už nová, nebo stará, vždycky moc líbila. Potají jsem doufal, že bych se s ní mohl někdy svézt. A když se naskytla příležitost za podmínek, které jsem mohl přijmout, nešlo to jinak.

Výhody velikosti vozu netřeba vysvětlovat, byť oproti některým pravidelněji tvarovaným, hranatým miniautům není karoserie tak přehledná, jak by si člověk přál. Kabina je jedním slovem nádherná. Bilý volant, modrá palubní deska, kárované sedačky. A není tak malý, jak byste čekali.

Auto se do zatáček skoro nenaklání, brzdy jsou přesvědčivé (ostatně se vzhledem k hmotnosti příliš nepředřou) a dynamické vlastnosti mi vyvolaly nečekané vzpomínky na Favorita. No dobře, je to trošku svižnější. Navíc atmosféra krásně reaguje na plyn a průběh výkonu je předvídatelný s postupnou gradací.

Rozhodně se nejedná o vůz pro introverty, lidem se líbí, lidé se dívají. A usmívají se. Ano, dokonce i v tomto předvánočním čase se usmívají.

Zatím tedy samé kladné dojmy, ale co přijde časem? Těžko říct, to se uvidí. Každopádně vás budu informovat formou menšího seriálu. A protože financování probíhá přes operativní leasing, podíváme se i na tuto stránku.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Honza Hamster Křeček
24. 12. 2015, 11:37

Dobrá volba barvy! Sluší mu to. Tož ať slouží! :-)

0 reagovat
Adam
24. 12. 2015, 11:46

Paráda, jako italofil schvaluju. Moc by mě zajímala ta pohonná jednotka. Někdy bychom mohli dát sraz v Praze, přitáhnu svoji daily Barchettu :)

0
M P
24. 12. 2015, 12:18

No je to klasická dvanáctistovka, trochu historická, osmiventil. Ale na auto fakt stačí. Jen při jízdě mimo město je potřeba trochu točit a občas podřadit. Plánuju navštívit nějaké z pražských Kafe a Káry, tak se snad podaří:)

0 reagovat
Woyta
24. 12. 2015, 12:44

Přeji ti hodne mála návštev servisů. 500 nema zrovna dobrou reputaci a polovina majitelu jeho nakupu lituje.

0
M P
24. 12. 2015, 12:47

Tak uvidíme, auto je v záruce a budu ho mít jen rok. Každopádně jsem zvědav.

0
Apache
24. 12. 2015, 14:29

Tak určitě, fakt nevim co ty lidi čekaj když si koupít italskej pekáč, to se nikdy nepoučí, že auta vod F se dycky serou?

Nádhernej kousek :-).

0 reagovat
Irwinek
24. 12. 2015, 13:55

Slušnej ježura :-D
tak spoustu pohodových kilometrů a prázdnou silnici před kapotou :-D

0 reagovat
Knightrider
24. 12. 2015, 16:09

Novy bych si to nikdy nekoupil, to by mi bylo lito vyhozenych penez, ale jako ojetinu za nejakej rozumnej peníz, proc ne. Jako stylovy popojizdedlo po Praze urcite super. :-)

0 reagovat
Nedy
24. 12. 2015, 16:51

Já nádherná! Pro tyhle auta jsem měl vždycky slabost... Rozhodně mi ji musíš někdy ukázat. Na revanš můžu předvést Mondeo... :-)

0 reagovat
briza
24. 12. 2015, 19:13

No...,ale snad radši ani nic :)

0 reagovat
Frenki190
24. 12. 2015, 20:14

Ty světlovodiče pro denní svícení jsem měl na starosti jako projektový manažer, ano, vyrábíme je u nás ve firmě, takže potěší vždycky když to auto potkám :)

0 reagovat
Frenki190
24. 12. 2015, 20:19

Koukám na to auto a nevím proč, ale moc se mi líbí, interiér je pecka... klidně bych ho bral v tom abarthu....

0 reagovat
Beaumont
24. 12. 2015, 20:57

Gratulace, 500 je super a barva se na ni hodí. Já sám se po městě nebo občas v terénu přepravuju Pandou 4x4 se (skoro) stejným motorem - v Pandě 2. generace před FL má 1.2 8V jen 60 koní - a v podobně zářivé modré.
Do 500 bych ale hodně zvažoval TwinAir, ten motorek je úžasný, bohužel už trochu drahý....

0 reagovat
PepaSFI
25. 12. 2015, 09:51

těmhle autům vždycky slušely jednoduché barvy, obyčejné pastelové, bez nějakých efektů. A kupodivu i černá a tmavě šedá co v ní dělají ostré varianty. Panda zrovna tak. Jen ta "stříbrná" v českých zemích tak oblíbená, ta k tomu nesedí. Tahle modrá je super, jen by to chtělo nějaký doplněk, třeba čivavu s mašlí :-) Trochu mi nesedí ty zadní světla, je to jak kdyby tam něco chybělo. Interiér super, tady by si ochmatávači plastů moc neužili. Nikdy se mi tam moc nelíbil ten kulatý multibudík. Tady zdáse, vypadá trochu líp než dřív. Tu elektronickou klimatizaci v Pandách moc nechválili, bylo to drahý, spousta elektroniky která měla své vrtochy a vlastně zbytečně. U auta primárně určeného k hopkání po městě celkem prdlačky záleží na tom jestli tam mám 21 nebo 22 stupňů. Motor je klasika, jednoduchý, spolehlivý, i po všech modernizacích agilní hračka. I s elektrickou klapkou se chová dobře. Zvláštní je že tyhle motory nikdy neměly nějak moc nízkou spotřebu ale taky nijak velkou, bez ohledu na zacházení. Ať šetříš nebo děláš hovadiny, ono to žere tak nějak stejně.

0 reagovat
Dekzn
25. 12. 2015, 11:04

Na operak na rok.... Super hracka, moc se mi libi

0 reagovat
Pochtli
26. 12. 2015, 23:21

Podle mě je interiér otřesný - barevná kombinace, pokus o retro.. Ale co, každému se líbí něco jiného..

0
Vavris Vavrisovic
27. 12. 2015, 17:10

Podle mě naopak nejlepší retro interiér ze současné nabídky :-)

0
PepaSFI
27. 12. 2015, 18:37

taky si myslím. Možná se tam trošku tluče černá šaltpáka s bílým ale to je asi odkaz na původní klasiku z bakelitu.

0
M P
27. 12. 2015, 20:21

Jo, taky mě trochu štve, že je tam málo částí v barvě auta nebo světlé, prostě je tam na můj vkus přiliš moc černé. Ale jinak je to příjemné místo k žití. Dokonce mi ani nevadí, že sedačky nemají moc boční vedení, protože se nohama opírám o středový tunel a dveře:D

0
PepaSFI
28. 12. 2015, 09:24

jo to je stejný jak v Pandě. Nejdřív si říkáš co to tam vymysleli uprostřed za debilní poloostrov a pak si na to opřené koleno tak zvykneš že ti to jinde chybí. Já byl zvyklý z Trabanta a staré Pandy na velkorysý prostor pro nohy. Středový tunel žádný, prakticky rovná podlaha, spousta místa. V jiných autech jsem si připadal utiskovaný. A v nové Pandě jsem si na to velice rychle zvykl. Ještě mohli ergonomové trošku zapřemýšlet a tvar toho poloostrova trošku vyladit, udělat z toho úmyslně opěru.

0 reagovat
Tim kutil Taylor
28. 12. 2015, 22:29

Neni to v Brne u Honeywellu? Auto s Áčkem na ID plate :)

0
František Čáslavský
28. 12. 2015, 23:24

Pražský auto u Honeywellu? To bychom si nikdy nedovolili! :)))

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte