Možná jste si všimli, že na stránkách Autíčkáře nemíváme mnoho testů automobilů značky Audi. Je tomu tak, nějak to nevychází. Těžko říct, co za tím vězí, ale je pravda, že osobních setkání s výrobky této německé značky se čtyřmi kruhy v logu minimálně v poslední době u nás opravdu neproběhlo dvakrát hodně.
Nicméně teď se naskytla šance to napravit. Dostal jsem příležitost si jedno Audi vyzkoušet. Nemluvím však o obyčejném modelu s motorem vpředu a karoserií kombi. Ne, mně bylo řečeno, že pokud chci, můžu si vyzkoušet rovnou pravý vrchol celé ingolstadtské nabídky, model R8 a dokonce v plnotučné verzi V10 FSI. Taková nabídka se neodmítá. Nyní vám tak můžu přinést článek věnovaný jednomu z testovacích vrcholů celého roku 2023.
Nejprve ale začnu obecným úvodem, abychom všichni věděli, na čem jsme. Jak už znalejší mezi vámi poznali z fotek, mnou testovaná R8 není úplně nová. Naopak, je to zástupce kulatější předchozí generace. Ta byla ve své době prvním zástupcem značky ve třídě supersportovních aut a také úplně prvním Audi s motorem uprostřed. Stalo se tomu tak proto, že sdílela šasí s koncernovým sourozencem, italským Lamborghini Galardo.
Její vývoj započal už v roce 2003 poté, co byl na frankfurtském autosalonu představen uhrančivý koncept s názvem Audi LeMans Quattro navržený Frankem Lambertym. Produkční model s téměř shodným designem vyjel na silnice v roce 2007 a dostal název R8 odkazující na závodní monopost z roku 2000, který byl vysoce úspěšný právě na slavném závodě 24H LeMans (6 účastí a 5 vítězství).
R8 původně na trh přišla osazená motorem z vývojového centra mateřské značky, atmosférickým vidlicovým osmiválcem 4.2 FSI spřaženým buď s manuální nebo robotizovanou převodovkou a pohonem na všechna čtyři kola Quattro. V roce 2008 se k němu přidalo ještě o řád zajímavější srdce, vidlicový desetiválec 5.2 FSI vyvíjený ve vlastní režii a sdílený právě s Lamborghini. I ten byl spojen s oběma druhy řazení a pohonem 4x4. Později se ještě objevila karoserie kabrio a vzniklo i mnoho závodních specifikací.
Zkoušený kus je z roku 2009 a za svůj dosavadní život ujel relativně skromných 63 000 kilometrů, takže se těší plnému zdraví. Jak už bylo řečeno, je osazený tím zajímavějším ze dvou motorů, který svůj výkon přenáší na vozovku pomocí robota. Zapůjčil mi jej jeho nadšený majitel, za což mu patří můj velký a upřímný dík! A teď už směle do toho! Jaká R8 je?
Takhle, asi nemá cenu chodit kolem horké kaše. Je samozřejmě skvělá, to je všem jasné. Jenže já vám chci popsat, v čem všem. To, že parádně funguje na zakroucené silnici s kvalitním povrchem jsem totiž tak nějak čekal. Jenže toto Audi mě i tak překvapilo, protože je bez přehánění boží i v mnoha dalších ohledech.
Samozřejmě se mi moc líbí už zvenku. Vždyť má ty nejlepší možné proporce, je dlouhá, široká a nizoučká. Také má (jako první auto na světě) LED světlomety, nemálo nasávacích otvorů, obrovská kola rozměru 235/35 R19 vpředu a 305/30 R19 vzadu, elektronické přítlačné křídlo a průhlednou kapotu, přes kterou dává na odiv svůj benzínový klenot. Takže si opravdu bez problému dokáže na silnici vydobýt respekt.
Mě ale baví, jak i přes všechny aerodynamické prvky a supersportovní náturu dokáže být decentní. Zatímco někteří její konkurenti jsou svým vzhledem až trochu vulgární, R8 zůstává při zemi. Je dravá, avšak stále elegantní. Já osobně mám tento model z pohledu designu i radši než nástupce, jenž mi místy přijde zbytečně ostrý. Upřímně se přiznám, že jsem první půlhodinu testování jen nepřítomně civěl a kochal se.
Z údivu jsem nevycházel ani vevnitř, jelikož interiér R8 je vpravdě výborný. Bezkonkurenční je už jeho kvalita provedení a použité materiály. Možná jste někdy slyšeli tu průpovídku, že Audi má nejlepší kabiny na trhu. Nevím jestli je to pravda, neseděl jsem ve všech. V případě tohoto typu ale tvrzení platí bezezbytku. Je jedno, jestli mluvím o úchvatných přístrojích, středovém panelu se zdobením z pravého karbonu nebo třeba dveřních výplních, všechno je nevýslovně kvalitní a opravdu krásné.
Zároveň se v R8 skvěle sedí. Je jen dvoumístná, ale tito dva šťastlivci mají okolo sebe až nepochopitelně mnoho místa. Vážně, já myslel, že se budu tísnit (však jsem v supersportu), ale opak je pravdou. Nad hlavou, v oblasti ramen i u nohou jsem měl veškerý potřebný prostor a ještě nějaký navíc. Z auta je také nečekaně dobrý výhled všemi směry, tedy s výjimkou šikmo vzad, kde “překáží” motorový prostor.
Na výborném pocitu v interiéru mají nezanedbatelný podíl i sedačky. Testovaný kousek nebyl osazen příplatkovými skořepinami, měl jen standardní provedení. Já jsem ale pevně přesvědčen, že je to dobře. Ona sedadla mají stále výborně boční vedení, zároveň jsou však dostatečně rozměrná a pohodlná pro použití na delší cesty.
A nyní si představte, že po takovýchto intenzivních dojmech otočíte klíčem v zapalování a přímo za hlavou se vám rozezní desetiválcový koncert. Já jen chvíli seděl a dýchal, abych to vůbec ustál. Motor o objemu 5204 cm3 s maximálním výkonem 386 kW při 8000(!) ot/min a nejvyšším točivým momentem 530 Nm při 6500 ot/min se probouzí mocně, aby se o chvíli později usadil na jemném volnoběhu ladícím s decentním designem auta.
Jemným ale zůstává jen do prvního většího přišlápnutí plynového pedálu. Jakmile ručička otáčkoměru překoná hranici 3500 otáček, otevřou se klapky ve výfuku (ve sportovním režimu zůstávají otevřené pořád) a z motoru najednou začne vycházet dramatický sportovní ryk, který končí až u omezovače položeného u magického čísla 8700.
A to jsem ještě nezmínil barvu a tón motoru. To kdybyste slyšeli. Zde se nedočkáte žádného humpoláckého bubláka, 5.2 FSI zní jako perfektně sladěný orchestr. Je slyšet, jak byla každá mechanická součástka jednotky pečlivě akusticky laděna pro dokonalou souhru. Kdyby mi někdo řekl, že tento sluchový zážitek má na svědomí Mozart, budu mu klidně věřit.
A zvukem to rozhodně nekončí. Tah motoru přesně kopíruje projev nejlepších atmosfér, takže čím víc se točí, tím líp zabírá. Akorát že tato jednotka táhne už dole úžasně, pak mezi čtyřmi a sedmi tisíci přímo fenomenálně, aby na posledních sedmnáctset obrátek štěstí dosahovala kolosální a jen těžko smysly zpracovatelné výkonové špičky. Je to návykové, je to epické, je to boží!
Jenže už některé z vás, ty zlé jazyky, slyším, jak namítáte něco ve smyslu: “Co na tom, když je tam robot, co škube?” A musím uznat, že tentokrát tak trochu budete mít pravdu. Ano, má-li tato R8 nějakou pihu na kráse, je to robotizovaná převodovka R-Tronic od italského výrobce Graziano Trasmissioni. Opravdu umí s autem dost trhnout, zvlášť je-li motor v plném tahu.
Záškuby se dají zmírnit plynovým pedálem — je nutné před přeřazením ubrat a tak dát převodovce čas. Ale je to pracné a chce to cvik, protože potřebné množství ubraného plynu závisí na aktuálních otáčkách. Takže se nedá svítit, musím to říct, tato jediná věc má bohužel k dokonalosti trochu dál. Mimochodem, Audi ji původně použilo schválně s vysvětlením, že závodní auto prostě má škubat. Ale samo své tvrzení po pár letech přehodnotilo, když robota nahradilo obligátním DSG.
Nešikovnější řazení však perfektně vynahradí souhra všeho ostatního. Řízení je přímé, přesné a krásně tuhé, takže se o něj opravdu dát opřít i ve vysokých rychlostech. Keramické brzdy (dle majitele mají solidní výdrž, ale jako náhradní díl jsou pekelně drahé, destičky stojí 25 000 Kč za sadu a kotouč vyjde na 160 000 Korun českých) jsou snadno dávkovatelné a R8 okamžitě zastaví.
A pak ten podvozek. Z něho jsem byl úplně na větvi. Má elektronicky nastavitelné tlumiče a dva režimy, komfortní a sportovní. Ač je to možná nelogické, tentokrát začnu druhým režimem, protože v jeho případě jsem opět dostal dokonalost takovou, jakou jsem čekal. Šasí má v zatáčkách neuvěřitelně mnoho gripu a umí zajistit hodiny zábavy. Nejlepší je samozřejmě na rovném povrchu, kde umožňuje dosažení obrovských bočních přetížení, ale nerozhodí ho ani díry. Neposkakuje na nich, kola jen věrně opisují povrch a drží.
Je pravda, že pohon všech kol i přes svou schopnost poslat až 70% výkonu dozadu neumožňuje úplně snadné powerslidey (auto při vypnutí ESP utrhnout jde, jenže záběr předních kol trochu komplikuje čitelnost skluzu, což v případě tak rychlého stroje nemusí skončit dobře), ale to vůbec nevadí. R8 je supersport, co jezdí čistou stopu. A v této disciplíně jeho limit leží daleko, daleko za tím mým.
Pravý šok však pro mě nastal v komfortním režimu. Ten samý podvozek v něm dovede být i nečekaně pohodlný. Jistě, nehoupe, to by se k R8 vážně nehodilo, ale díry dokáže tlumit tak, že o nich sice posádka ví, ale nevadí jim. Odpružení je tuhé takovým tím správným způsobem, kdy kolo jen najede na výmol, opíše jej a pak zase klidně klesne dolů, žádné natřásání se nekoná.
V praxi tedy tento čtrnáct let starý supersport dokáže bez problému posloužit jako cestovní GT. No řekněte, chápete to? Při jízdě na pohodu je R8 klidná, tichá a poddajná. A ještě jí klesne spotřeba k více než snesitelným 12 litrům na 100 km (v případě hraní je někde u 35). Dokonce i diskutovaný robot v komfortním režimu neškube. Doteď nevycházím z údivu, jak příjemné a nenucené auto umí být.
Zvlášť když zároveň v případě zájmu umí vážně hodně dobře pobavit. Představte si to asi takto: na rovince dáte plný plyn, auto letí, 6000, 7000, 8000, motor velkolepě ryje, pádlem řadíte, zase 6000, 7000, 8000, přichází zatáčka, ostré brzdy a podřazení (zde si převodovka zachraňuje pověst, umí parádní meziplyny), přesným řízením trefíte apex, na výjezdu dáte plná plyn a auto opět letí, 6000, 7000, 8000, a znova a pořád dál. Nekončí to a vy jste v opojení smyslů. Ach, mám husí kůži jen to píšu.
Závěr
V úvodu jsem uvedl, že se pokusím popsat, v čem všem je Audi R8 V10 skvělá. Na konci je myslím jasné, že bez přehánění ve všem. Je atraktivní a přitom decentní, má úchvatný, nečekaně prostorný a výborně udělaný interiér, pohání ji pohádkový motor, oplývá výborným řízením, báječnými brzdami i úžasným podvozkem a umí posloužit na dlouhé cesty i k překonávání všech okrskových i traťových rekordů. Ano, její robotická převodovka dokonalá není. Ale to je jediná drobná výtka. Jinak můžu jen smeknout.
Za krásné fotky děkuji Tomáši Strachovi! Jeho tvrobu najdete na instagramovém profilu @_mr.fear44_
Technická data
2009 Audi R8 V10
Motor: atmosférický zážehový desetiválec 5204 cm3
Výkon: 386 kW (525 k) při 8000 ot/min
Točivý moment: 530 Nm při 6500 ot/min
Převodovka: šestistupňová robotizovaná
Provozní hmotnost: 1620 kg
Maximální rychlost: 315 km/h
0-100 km/h: 3,9 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 13,7 l/100 km
Kombinovaná spotřeba majitele: okolo 16 l/100 km
bkralik
08. 9. 2023, 22:31 3 reagovatParádní recenze a ještě parádnější auto. Ale mám jeden protest - mnohokrát se v článku píše o zvuku motoru a jeho frenetickému letu k omezovači, ale není tady přiložený obrazový, ba ani samotný zvukový záznam! Vím, na autíčkáři to není zvykem, ale stěžuj si Davidovi - ten začal u motorek a aut se zajímavým zvukem krátká videa točit a ten článek to vždycky o ještě o kousek vylepší...
Jaromír Soukup
09. 9. 2023, 10:25 0Vidíš, a to se přitom v R8 taky svezl. 😅 Holt jsme byli tak uhranutí, že jsme na video zapomněli.
David Střítežský
10. 9. 2023, 21:03 1Díky. Oceňuji, že někdo oceňuje videa :) Zvuk z Gopra bohužel není nic moc, ale už pokukuji po externím mikrofonu, což by to zas mohlo posunout o level výš ... akorát je to zas práce (a peníze) navíc no :D
Z R8 video bohužel není, protože jsem den předtím v noci dojel z dovolené, ráno valil za Jardou se na to mrknout a odpo hned KaK, byla to dost hektická neděle, na kameru jsem nějak pozapoměl. Může leda dosvědčit, že zvuk je skutečně skvělý a hlavně jak máš motor hned za hlavou, tak je to takový intenzivnější.
bkralik
11. 9. 2023, 12:53 0Takhle - doufám že to berete jako přátelské popíchnutí - nebylo to myšleno jakkoliv zle, jen že mě to trochu zamrzelo.
Co se týká gopra a zvuku - hele samotného mě překvapilo, že i to tvoje gopro nezní vůbec špatně. Ono zvuk motoru se v autě točí hrozně blbě a přijde mi, že to máš většinou takové naprosto akorát...
František Čáslavský
11. 9. 2023, 13:08 0Může to být jen přátelské popíchnutí, ale jako záminka k internímu rozdávání bídy poslouží spolehlivě. :)
Myslím, že už jsem někdy říkal, že na nahrávání zvuku vybavení mám, ale u nás v Brně máme všichni paměť jak zlatá rybička a koncepce nám taky schází. :D
bkralik
11. 9. 2023, 13:25 0Ach jéj, to jsem nechtěl způsobit žádné interní rozbroje...
František Čáslavský
11. 9. 2023, 13:31 0To nejsou rozbroje, u nás v Brně se i nadává v přátelském duchu. Utužuje to kolektiv :D
Jaromír Soukup
11. 9. 2023, 13:50 0Mohu potvrdit. Vytknuto mi to bylo jen 3x, (neb svou trochou do mlýna přispěl i Tomáš, co auto fotil), a teď jsme si všichni ještě blíž ❤️
sheogh
09. 9. 2023, 08:47 1 reagovatJeee, ja mam slabsiho bratrance toho motoru a i ten zni paradne :-)
Stanley
09. 9. 2023, 08:52 0 reagovatTo nevadí, že netestujete Audi. Ono se kupuje, když máte obnos na pořízení o něco dražší nudy, než zbytek koncernistů. Tedy až na skvostnou R8, a snad RS3.
Díky za krásný test při sobotě!
beastar
09. 9. 2023, 11:23 0RS4 B5 a RS4 B6 4.2 nebo 2.7 turbo to v prvním případě nejsou taktéž špatné. Stejně tak TT RS předešlé generace. V rámci nesportovního svezení ještě původní S8. Jinak to vážně zase až tak úchvatný není. R8 je tak speciální a relativně raritní věc, že to k nějaký jejich běžný produkci úplně neladí. A starší hodně sportovní Audi typu původní S2 se dneska už blbě shání a většinou nepůjčuje...
Mě zase nenapadá jediná generace RS3 která by se mě líbila. Osobně sem řídil jenom starší 2.5 tfsi... Zbytek jen viděl, slyšel atd ale jako obyčejný hatchback...
riderhenry
09. 9. 2023, 21:32 0Mě třeba R8 v osmiválcové verzi absolutně nevzala za srdce. Myšleno v tom smyslu, že mi to vůbec nepřišlo tak dobré, jak dobré by to mělo být (kvůli koncepci, ceně atd.). Jak moc bych měl jiný názor na V10 už se asi nedozvím. Naopak zase RS4 B7 mě překvapila absolutně a vůbec se nedivím, že jí dal kamarád přednost před M3 E9x (což jsem mu původně strašně rozmlouval). Za mě z Audi A/S8 a hlavně A6 Avant C7. Vlastně nechápu, proč těch A6 jezdí tak málo, když se dají koupit už za tak směšné ceny a jsou povedené po všech stránkách (dokonce i poměrně spolehlivé). Samozřejmě i RS4, hlavně když se dá kupit i Avant, což pak ve většině případů snáze projde doma.
Oris
09. 9. 2023, 23:57 0RS4 B5 2,7 biturbo jsem řídil a bylo to moje první setkání s autem co mělo přes 300HP a dodnes na to rád vzpomínám, obzvláště na drtivé zrychlení až kamsi ke 300km/h :-o Nepamatuji se, že by to bylo zrovna okreskové auto :-D
Sato
10. 9. 2023, 08:58 0riderhenry: mozes tu V8 trochu rozpisat? realisticky to je asi jedine "superauto", ktore by som jedneho dna vedel/chcel prevadzkovat za vlastne peniaze. A jedine audi ktore sa mi kedy pacilo. Ale osobnu skusenost samozrejme nemam.
riderhenry
10. 9. 2023, 10:00 1Sato: Ono už je to 7 let a spíš ve mně zůstal jenom ten dojem, recenzi bych na to napsat už nedokázal. Ale zatímco po svezení s F-Type V8 asi rok na to jsem musel pár dnů počkat a až pak pochopit, že to auto vlastně nechci, u R8 jsem to tak neměl vůbec. Ale ber to jako čistě subjektivní věc.
Zkus ještě třeba takovou Corvette C7. Nevím, jak se budou ceny vyvíjet, ale už teď začínají snad kolem miliónu a na mě to auto působilo daleko upřímnějším dojmem, než R8. A hádám, že udržet to na silnici vyjde také levněji (alespoň pro předchozí generace to platilo určitě).
No a jinak obecně mám zkušenost takovou, že ze všech porovnání mně osobně většinou nejvíce sedí nějaká alternativa od Porsche. Takže to je asi značka, kam bych jednou zase já rád nacpal zbytečné finance.
Vrooom
12. 9. 2023, 12:46 0 reagovatTahle r8 v10 asi bude fajn vyvazene auto. Ihmo nejlepší auta na ulici jsou ty co mají fajn jízdní vlastnosti i za limitem což se zdá, že tato r8 je. (navíc má ještě kompresor :-) ) Naopak monstrózní grip je spíš nežádoucí, jestli chce člověk jezdit jak po kolejích ať raději jede vlakem :-))