Už příští týden si během akce Alfa Romeo Days můžete vyzkoušet – kromě všech stávajících modelů – i novinku jménem Junior. Novináři dostali s několikadenním předstihem možnost si Juniora alespoň prohlédnout a osahat, byť na jízdní dojmy si musíme ještě počkat. Zastoupení automobilky se s námi podělilo také o pár dalších detailů.
Co je vlastně zač ten Junior?
Po obrovském haló v dubnu letošního roku je zevrubné představování nejspíš zbytečné. Pokud jste se včera neprobrali z půlročního komatu, jistě víte, že nejmenší model Alfy Romeo se měl původně jmenovat Milano, značka však jen pár dní po světové premiéře podlehla tlaku italské vlády a svou novinku přejmenovala. Důvod? Auto, které se vyrábí v Polsku, přece nemůže nést název italské metropole. Ale všechno zlé je pro něco dobré a o existenci Milana aka Juniora teď vědí i lidé jinak automobilovým světem nepolíbení.
Nejmenší a nejlevnější. Junior představuje vstupní bránu do světa Alfa Romeo a dle slov ředitele českého zastoupení Tomáše Zahela je tu proto, aby přinesl do každodenního nudného dojíždění trochu sportovnosti, zábavy a šmrncovního designu.
Junior patří do segmentu B SUV a v rámci koncernu Stellantis sdílí platformu například s Fiatem 600, Jeepem Avenger nebo Peugeotem 2008. Jde tedy primárně o městské a příměstské auto pro svobodné páry nebo mladé rodiče, případně o druhý vůz do rodiny. „Náš nejmenší model chce být autem pro všechny, nikoli jen pro tradiční alfisty,” upozornil produktový manažer Jan Novotný, „přitom však stále sází na naše tradiční hodnoty, v nichž hraje hlavní roli zážitek z jízdy.”
Zmíněný zážitek by mělo zajišťovat například strmé řízení nebo podvozek, který má u Junioru upravené tlumiče, pružiny, stabilizátor i další komponenty. Co víc, v případě elektrické varianty má jít s hmotností 1545 kg o vůbec nejlehčí auto ve své třídě.
„Naučte se znovu milovat,“ nabádá reklamní spot (s charakterním záporákem v hlavní roli). Stačí si vyzkoušet Alfu Romeo Junior:
Na druhé straně má Junior nabídnout každodenní použitelnost a komfort. Samozřejmě jsou přítomny všechny moderní asistenty od hlídání slepého bodu až po adaptivní tempomat s centrováním v pruhu, Full LED Matrix světla a třeba i masážní sedačka řidiče. Velikost kabiny sice odpovídá délce, která nedosahuje ani 4,2 metrů, ale sama za sebe si vcelku pohodlně sednu a kufr má solidních 415 litrů. Ani praktičnost tedy není špatná.
Hybrid, elektřina, Veloce
Pokud jde o pohonné ústrojí, nabídne Junior celkem čtyři varianty – dvě mildhybridní a dvě elektrické. Základ mildhybridu představuje turbený benzinový tříválec o objemu 1.2 litru, doplněný o elektromotor vestavěný v převodovce. Celá soustava poskytne výkon 136 koní a bude k dispozici s pohonem přední nápravy i všech čtyř kol.
Nejatraktivnější volbu ovšem najdeme v elektrickém provedení. Kromě standardní 156koňové verze totiž můžete mít i vrcholnou Veloce s výkonem 280 koní a sportovními úpravami na podvozku. Otázkou, která se přímo nabízí – však také zazněla i během diskuze po prezentaci – je, jak bude pohon pouze přední nápravy zvládat tolik výkonu bez hrabání. Odpovědí by měla být jinak naladěná kontrola trakce a speciální obutí, vyvinuté přímo pro tuto specifikaci. Přidání elektromotoru na zadní nápravu v Alfě neuvažovali právě z důvodu zachování nízké hmotnosti. Kromě zmíněných úprav dostane Veloce také mechanický samosvorný diferenciál, rozšířený rozchod kol se specifickými předními a zadními stabilizátory a lepší brzdový systém.
Při pohledu do ceníku zjistíte, že startovní částka pro hybrid s pohonem přední nápravy činí 729 tisíc a pro EV 979 tisíc, aktuální akční ceny však začínají na 649, respektive 899 tisících. Lákadlo automobilky představuje zaváděcí výbavový stupeň Speziale, který základ o pár desítek tisíc prodraží (konkrétně o 40 tisíc u EV a o 60 tisíc u hybridu), nabídne však hromadu zajímavé výbavy. Veloce jakožto vrchol nabídky je k mání za 1 219 000 Kč.
nezve
13. 9. 2024, 22:11 4 reagovatNejsem objektivní. Jsem Alfista. Ale tahle maska je opravdu pro mě nestravitelná. Kam se poděla italská elegance?
bitner
13. 9. 2024, 22:21 3Vzhledem k názvu to taky mohlo mít černé nárazníky a vpředu svihadla. Bez rádia.
rock
14. 9. 2024, 08:16 0Tady to hnusný platový logo v trojůhelníku je výsadou vyšších verzí. V základu je tam obyčejná mřížka (s nápisem Alfa Romeo).
afro-r1
14. 9. 2024, 13:12 1Co mrizka, ale ta kola jsou hnus.
Riccardo Martora
14. 9. 2024, 15:10 -1Jsem taky Alfista a za mě design super, hlavně příď. Oproti MiTu nebo Giuliettě se do toho nemusí bát sednout za volant i chlap, aby nevypadal nepatřičně. Už to nevypadá jak dámský doplněk. A oproti neměckým a korejským plechovkám je to designově naštěstí pořád řádově výš.
rock
14. 9. 2024, 17:48 3Asi mne celkem nezištně těší, že se to líbí aspoň někomu a přeju to; za mne je to asi tak na úrovni Hyundai Bayon.
Jyrki
14. 9. 2024, 19:09 0Stačí 5krát stisknout Ctrl a - a mám na to hned lepší názor.
sheogh
14. 9. 2024, 12:59 -1 reagovatVypada to jak Opel
Peťas
15. 9. 2024, 06:15 0 reagovatNa masce uprostred neco chybi, jako by neco upadlo po nehode. Na fotce to vypada hrozne divne.
ransom
15. 9. 2024, 07:37 1 reagovatTy disky vypadají jako součást masomlejnku.
bitner
15. 9. 2024, 08:19 -1Přesně! Nejhrubsi sajba.
st.paul
16. 9. 2024, 09:57 0 reagovatNa nete sa už dá nájsť dosť jazdných testov, zatiaľ ale výhradne v maximálnej špecifikácii, ktorej cena bude atakovať 50 000€, čo je úplne mimo. Bohužiaľ, drvivá väčšina testerov spomína veľmi lacno a materiálovo nekvalitný interiér, ktorý zodpovedá skôr Dacii, ako "prémiovke". Povedzme si to na rovinu. Ak Alfa niečo neurobí s cenovou politikou, v kombinácii s prestupom výhradne na elektromobilitu ju čaká definitívny koniec. Na predražené EU modely s Čínskymi baterkami naozaj nikto zvedavý nie je a nebude.
Berzelius
16. 9. 2024, 21:41 1 reagovatJa nevím, mému asi slepému oku, tyhle pseudo-SUV-cross-cosi vzhledem vůbec nelahodí.Vždycky zavřu oči a představím si jak dobře by ten design vypadal na “běžném” hatchbacku, sedanu, zkrátka s nižším čumákem a líbí se mi to a pak otevřu oči a uvidím dnešní realitu, která mě přijde že to tam prostě nepatří a je to jen snaha poradit si nějak zamaskovat ten vysokej čumák.
Jyrki
17. 9. 2024, 05:48 1a pak člověk ve městě v nějakých užších uličkách potká tuhle krabici, vidí jak s tím dotyčný bojuje, jede s tím jak s hnojem, protože se bojí, aby celé ulici neorval zrcátka na jedné či druhé straně, Pokud s tím vůbec zaparkuje, tak vedle něj už člověk auto dá, jen když si celé osazenstvo vysedne a za volant usedne aroktička s řidičákem, která z roho vyleze i při téměř nulovém úhlu otevření dveří. A člověk si v takové situaci říká: "proč si to kurva vůbec někdo kupuje?"
StreetPro
17. 9. 2024, 13:48 0 reagovatPodle reklamy se má logicky jmenovat Berlin :-) jinak 136 PS na 4 x 4 a SUV bude úplnej T-rex... chápu, že každý nepotřebuje jezdit rychle, ale proč by si pak kupoval vydechlou Alfu? Imo nic pod 200 PS by v tom nemělo být. To je jak kdyby Porsche začalo dělat Macana se 172 PS...
martin_100
18. 9. 2024, 10:23 -1 reagovatNo maska vypadá hrozně, zadek jak nějakej koreec ale ty kola jsou úžasný. Ty se povedly. Jinak auto třeba bude na živo vypadat líp. Uvidíme.
vojtacz
19. 9. 2024, 08:07 1 reagovatJá měl teda jako Alfa Romeo Junior vždycky zafixovaný tohle auto na fotce, ovšem toto, to je skutečně nepěkný povoz.