Alfa Romeo představuje v automobilovém světě jeden z nejcennějších brandů. Tahle značka má 113 let dlouhou historii plnou sportovních úspěchů a vášně pro motorismus. Posledních pár dekád však ne všechno okolo Alfy je tak růžové, jak by si fandové značky přáli. Ale co si budeme nalhávat, ono to dokonalé nebylo vlastně nikdy.
Konstruktéři z týmu Alfa Romeo dokázali vždy přicházet s vycizelovanými řešeními, motory byly malá umělecká díla, podvozky perfektně naladěné nástroje a design – to byla Itálie se vším všudy. Ale potom tu byla ta druhá stránka. Alfa byla vždycky spíš choulostivý sporťák než spolehlivý vůz, tady se s milionovými nájezdy nikdy příliš nepočítalo.
Paradoxně ale právě tahle nedokonalost, tyhle až lidské vlastnosti přitahovaly a dodnes přitahují ke značce skalní fanoušky, kteří na svůj vůz nedají dopustit. A zde musím říci, že jim naprosto rozumím. Sám už jsem si tím prošel a když Alfa Romeo funguje tak, jak má, je to zkrátka zážitek, který promění každou cestu v čirou radost.
Pochopitelně ne každý je ale ochotný svému automobilu odpouštět vrozené vady. Většina zákazníků si žádá auto, které bude především fungovat. Většinový zákazník totiž není motoristický nadšenec. V řadách takových lidí se Alfě Romeo podaří tu a tam prorazit svým neotřelým designem, i tak se ale mohlo chvíli zdát, že značka nepřežije rok 2015. Modelová nabídka dříve zahrnující celou škálu modelů od malých hatchbacků přes kupátka či roadstery až po velké limuzíny se náhle smrskla a v jednu chvíli obsahovala dokonce jen dva modely.
Ihned se vyrojily zaručené zprávy o jisté smrti značky, srovnání obratu s mnichovským BMW, podobně zaměřenou automobilkou, nedávalo italskému brandu mnoho šancí. Jenže všichni ti odborníci zapomněli ve svých jasných soudech na jednu podstatnou věc – tohle není jen tak nějaká automobilka, tohle je Alfa Romeo. A dokud bude existovat Itálie, bude existovat i Alfa Romeo.
Jak se později ukázalo, značka nebyla až tolik v útlumu, jak se zdálo. Milánští neseděli doma s rukama v klíně, místo toho dělali to, co umí nejlépe. Stavěli nové auto. Tak se zrodila Alfa Romeo Giulia, i po letech dnes stále nejlépe jezdící sportovní sedan segmentu D na světě (nehádejte se, je to můj článek, já mám pravdu). Zrodila se nová generace modelů značky, kterou naposledy doplnilo kompaktní SUV Tonale. Tím to ale nekončí. Vlastně tohle byl teprve začátek.
A teď přichází nová doba. Spalovací motory postupně přenechají místo elektřině a před značkami jako právě Alfa Romeo je obrovský kus práce. Alfa Romeo už při práci na SUV Stelvio ukázala, že si umí poradit i se zdánlivě neřešitelným problémem, když postavila vysoké auto, které se řídí nejen jako osobák, ale dokonce jako setsakramentsky dobrý osobák.
Postavit elektromobil už jsme se naučili, už jej dokážeme vyrobit tak, aby nás nelimitoval dobou dobíjení či dojezdem, to všechno zvládáme. Nemáme problém se spotřebou či jízdní dynamikou. Chybí nám ale ten poslední krok – přetvořit ony dvě a půl tuny těžké obludy v lehkonohý agilní sporťáček, který bude radost řídit. A právě tohle teď hýbe konstrukčními kancelářemi Alfy Romeo. Už teď víme, že nás čeká modelová ofenziva. Proslýchá se, že nová Giulia QV má nabídout ohromující výkon 1000 koní a chystají se samozřejmě i mnohé další modely.
Než tohle všechno ale vypukne, pojďme se ale ještě zastavit a užít s spojení slavné minulosti a vzrušující budoucnosti. Představuji vám Alfu Romeo 33 Stradale, onen bod zlomu. Právě tady něco starého končí, a uvolnilo místo němu ovému a neméně zajímavému.
Alfa Romeo 33 Stradale je zbrusu nový supersport. V jeho designu můžeme spatřit odlesky původního modelu 33 Stradale z šedesátých let, nečekejte ale žádný nostalgický retroautomobil. Nová 33 Stradale je naprosto současné auto. Původně se mělo jednat jen o jakousi interpretaci sesterského Maserati MC20, ze kterého konstrukce 33 Stradale také skutečně vychází, změn je ale nakonec přecijen o něco více.
Nová Alfa Romeo 33, které bude vyrobeno pouze 33 kusů, dosáhne stokilometrové rychlosti za 3 vteřiny a maximálka je celých 333 km/h. Zrovna to tak náhodou vyšlo. Za designem novinky stojí studio Carrozzeria Touring Superleggera. To je ta koarosárna, která již dokázala oživit vzpomínku na neméně slavnou Alfu Romeo Disco Volante a s modelem 33 Stradale se jí opět daří zachovat odkaz historie, aniž by rušil tvary auta pro třetí dekádu 21. století..
Co ale tuhle krásku bude pohánět? A tady se dostáváme k onomu setkání starého s novým. Možnosti jsou totiž hned dvě a je jen na oné hrstce šťastných budoucích majitelů, jakou si zvolí. Ohlédnutí zpět představuje zážehový přeplňovaný vidlicový šestiválec z řady Nettuno (edit: ve skutečnosti se jedná o motor Alfa Romeo vzniklý evolucí šestiválce 2,9 litru z Giulie QV) o výkonu krásných 620 koní, pohled do budoucnosti potom nabízí plně elektrická verze o výkonu dokonce až 750 koní.
Alfa Romeo nikam neodchází. Má za sebou velký návrat a před sebou neméně vzrušující budoucnost. Na čísla to asi nevyhraje, ale s pomocí modelů jako je Tonale se i ekonomicky udrží nad vodou, zatímco v jejích dílnách budou i nadále vznikat auta, která bude radost řídit. To, že ještě nikdo nepostavil skutečně zábavný elektromobil, totiž neznamená, že to nejde. A já věřím, že se o tom již brzy díky značce Alfa Romeo všichni přesvědčíme.
04. září 2023, 09:34
1
Dobrý deň,
;t=406s&ab_channel=Quattroruotečlánky na autickar.cz mám naozaj rád, považujem vás za najlepší web o autách v slovenskom a českom mediálnom priestore. Článok o Giulii z roku 2018 mám najradšej... Tu máte ale jednu podstatnú informáciu chybnú, motor v 33 Stradale nie je motor z Maserati MC20, je to evolúcia motora z Giulie quadrifoglio! Prikladám video kde je rozhovor z kompetentným... čas: 5:15.
04. září 2023, 12:25
1
Díky za upřesnění, očividně se po internetech šíří nějaké nepřesnosti, musím si informace lépe ověřovat. Ale není divu, já už se v těch aktuálních italských přeplňovaných šestiválcích taky ztrácím... :-)
19. září 2023, 06:53
0
Vzhledem k tomu že jak Alfa tak Maserati patří Stelantisu bych se opravdu divil kdyby ten motor byl jiný. A o zajímavé spolupráci těchto 2 automobilek na novodobých autech alfa 8C a 4C bych si k dnesni Evropske situaci s homologacemi Emisi dovolil tvrdit , že jeden z těch dvou V6 brzy umře (tipuji že ten výrobně dražší)
Otázka je zdali ten v Alfě nemá již řadu let zaklad v Nettunu :-)
19. září 2023, 07:33
0
BTW najděte si na Stellantis stránkách pdf technical spec pro 33 Stradale a MC20......skoro bych to popsal najdi 5 rozdílů. Brzdy, nádrž, kola, rozměry pneu, převodovka aj ty dveře.... o víkendu jsem seděl s kamarádem Alfistou a na toto téma jsme se chvíli bavili a vlastně jsme byli rádi že takhle spolupracují a umožňuje to uvádět takové skvosty které by jinak světlo světa nespatřily. ( i alfa 8C má jinej motor než Granturismo S akorát nebyl zadeklovanej tak všichni říkají ze je stejnej ale i olejový filtr ma jine číslo a potisk ač je záměnný)
20. září 2023, 14:14
1
Fiaty (a všechno, co pod ně patří) jsou jako v jiných koncernech všechny stavebnice. Vyměnit jeden motor za jiný ze skladu proto není žádná složitost. I proto je pozoruhodné, že aktuálně vedle sebe běží výroba ne dvou, ale dokonce tří třílitrových přeplňovaných V6. Je tu motor Ferrari F160 (končící generace modelů Maserati jako je Ghibli a spol.), potom Alfa Romeo 690T vycházející z V8 Ferrari F154 (Quadrifoglio modely) a nakonec ještě Nettuno.
Vzniklo to tak, že Alfa Romeo pro svoje QV modely chtěla nový motor, co už nebude Ferrari, ale Nettuno ještě neexistovalo. Tak si ten nový motor postavili z 3.8 V8 F154 (proto je to 2.9 a ne třílitr) odebráním dvou válců. Takže to už nebyl motor Ferrari, bo F154 byl vždycky V8, ale dalo se to udělat rychle, protože se nestavělo z ničeho. Koza se nažrala a vlk zůstal celý nebo jak to je...
Vedle toho dobíhá výroba Maserati s motory Ferrari (to jsou ty třílitry F160) a naopak nabíhá výroba nové generace s Nettunem. V tuhle chvíli jsou na trhu současně všechny tři tyhle zcela odlišné třílitrové V6 motory (kdo z vás to má?), ač jsou si parametrově podobné jak vejce vejci.. Se to tak občas sejde, no.... :-)
20. září 2023, 15:59
0
Jo tato skutečnost mi vždy přišla úsměvná, že v koncernu mají v jednu chvíli tři motory stejné koncepce s téměř stejnými parametry. A když by člověk odhlédl od koncepce ale zachoval počet válců a stejné výkonové parametry tak mají ještě tu řadovou šestku Hurricane. Takže šestiválců dávají na výběr hned několik. Akorát ten řadovej asi v evropě prakticky neuvidíme.
21. září 2023, 07:30
0
Díky za velice zajímavý insight do dění :-), výměna motoru právě tak jednoduchá(vývojově levná) není kor v kombinaci s automatem a dnešními homologačními kritérii. To zřejmě drží na živu tři potažmo 4 šestiválce. Každopádně je to poprvé co jsem si všiml že Ghibli motor je 60° a ne 90° jako ten z Giulie 😮
04. září 2023, 09:55
0
Jeden z posledních záblesků víceméně normálního světa.
Neodpustím si citát z jiného netmagazínu: Když byl (Larry Dominique z Alfy) tázán na to, kolik lidí si tedy elektrickou verzi koupilo, odmítl říci konkrétní číslo. Je jich zjevně tak málo, že by to šlo stěží vnímat jinak než ostudu, nakonec tedy prohlásil: „Jen pár.”
Tak já nevím elektro je výkonnější, beúdržbový, zelený, progresivní, moderní, po všech stránkách úžasný, peníze v této kategorii asi nehrají roli... tak proč to nikdo nechce, když dostane možnost volby?
04. září 2023, 15:50
0
I kdyby někdo o elektro uvažoval, tak jakmile se dostal k řádku s váhou, tak ho to určitě přešlo. Dvoutunový (2100 kg) sporťáček určitě chceš :D
04. září 2023, 17:35
0
Asi není si těžké představit, kdo bude svým zaměřením kupec takovéhle Alfy Romeo a co bude preferovat.
Kdyby běžný člověk dostal na výběr za stejnou cenu Fabii s litrovým tříválcem a manuální převodovkou, nebo s elektromotorem, tak by ta volba asi taky probíhala jinak.Koneckonců to už za několik let nejspíš uvidíme přímo v praxi.
04. září 2023, 17:59
0
Fabia s litrovým tříválcem stojí od 370 t.
Pokud k té cenové paritě dojde tím způsobem, že srovnatelný elektromobil klesne na 370 t, tak jsem na to docela zvědavý.
Aktuálně je nejbližší srovnatelný... e-208 od 840 t?
04. září 2023, 18:47
0
1.0 MPI jsem tím úplně na mysli neměl. Takhle nízko to nominálně za několik let určitě nebude už jen kvůli inflaci, ale nějaká výbava Style s 1.0 TSI už nejspíš podobně naceněný ekvivalent mít bude. A když ne přímo od škodovky, tak od někoho jiného.
Malá elektrická auta dnes ceníkově stojí celkem nesmysl, to souhlas. Ta cenová parita je obecně až někde od 1,2 milionu výš.
04. září 2023, 21:11
0
@rock: iné zdroje uvádzajú, že tých EV Stradale bude 10 a všetkých 33 plánovaných kusov je už predaných. Osobne tipujem, že sa našlo aj zopár majiteľov z blízkeho východu čo zobrali rovno kusy dva aj ICE aj EV, ale ktovie ...
05. září 2023, 07:24
0
Tak jestli třetina z limitky jde do BEV tak to vnímám jako úspěch elektroaut. Tak zase k tomu dostanou 130 k navíc...
"Kdybych" si volil já tak jdu určitě do spalováku a to jsem k elektromobilům hodně pozitivní..
06. září 2023, 10:25
0
Parita elektro a spalováku neproběhne zlevněním elektroaut, ale zdražením těch spalovacích a skončí tím postupně doba, kdy si mohl auto dovolit doslova každý... Nějaký čas se to bude lepit s vrakama jak na Kubě a pak bude po prdeli úplně...
Hezký supersport se ještě najít dá.... Nicméně proč by malý kluk i dnes nemohl mít na plakátě Counatshe, 512, nebo alespoň Mangustu, jako my... A naproti na zdi 190 Evo, M3-E30 a různá Gti-Gsi-RS-Vts modifikace běžnějších střepů....
06. září 2023, 14:43
1
Jak to tak bývá, je to kombinace obojího. Auta samozřejmě zdražují kvůli inflaci a i dalším efektům. Každopádně elektrická auta viditelně v čase zlevňují i nominálně navzdory té inflaci. Takže tvrdit, že to probíhá výhradně zdražováním spalovacích aut, jednoduše není pravda.
04. září 2023, 09:59
1
Jinak teda jak jsem v poslední době trošku otrávenej ze života a mám pocit, že být dneska děcko, ani nevím, jestli bych něco chtěl na plakát nad postel, jak mi i ty různý hypersporty často přijdou tak trošku bezpohlavní - tak tohle bych teda chtěl. Aspoň jako ten plakát.
04. září 2023, 10:13
3
Plakáty nad postelí jsou už out, teď je to wallpaper v mobilu nebo v noťasu. Naštěstí mladej tam má vette C5 Z06 a 8 E31.
04. září 2023, 10:53
0
Je vidět, že má správné vedení :-)
04. září 2023, 11:20
2
Našemu malýmu (aktuálně 2,5 roku) dal brácha do kolíbky jeho první auto. 1:18 Countach. Takže pro našeho malýho je teď vrchol automobilismu žluté hranaté Lambo. Další žluté hranaté Lambo (Murcielago) se pro něj připravuje v garáži. Bohužel je to elektroverze, tak uvidíme jak bude spokojen.
Hned v závěsu je Alfa Romeo, tu pozná na dálku a skanduje :-D.
04. září 2023, 20:21
0
Tomu říkám automobilovej začátek.
04. září 2023, 11:27
0
Zajímavě napsáno. Ono 33 Stradale není auto pro obyčejné plebejce, proto asi ta elektro verze. Brutální krouťák v retrosporťáku je strašně sexy a bude s ním velká sranda. To auto nebude najíždět stovky kilometrů po dálnici, takže ta nabídka elektroauta se dá dost dobře pochopit. Tady bude problém s tím Nettunem. To je totiž motor s tak návykovým zvukem, že ho do hračky prostě chceš.
PS.: A co když je to test prototypů (elektrického pohonu) na zákaznících? :D
04. září 2023, 15:54
0
Vzhledem k tomu, že je skoro nikdo nekoupil, tak toho moc nenatestují...
06. září 2023, 16:33
1
všetky Stradale už majú dávno svojho majiteľa, jak benzínové tak elektrické
05. září 2023, 07:13
0
Pořád moc nevím jak se Alfa vlastně chce profilovat. Před nějakou dobou proběhl článek, že to bude automobilka pro matky. Střih a máme tu extra limitované auto pro sortu nejbohatších. Pořád mě hlava nebere jak při těch mizerných prodejích mohou fungovat.