načítám data...

Jeep Wrangler Rubicon: Jediný originál

Do rukou se nám dostal nový Jeep Wrangler. Možná vypadá stále stejně, ale nenechte se zmást, stejný rozhodně není.

zobrazit celou galeriiFoto:   Viola Procházková

Popsat Jeep Wrangler je poměrně snadné – je to zkrátka Jeep. Ten Jeep. Pravý a nefalšovaný, s kulatými světly, jednoduchou maskou, tvary odporujícími všem zásadám aerodynamiky a rezervou pověšenou na zádi. Na přídi nového Wrangleru už ani nenajdete žádné logo či nápis, není potřeba, celá příď je vlastně jedno velké logo.

Do testu jsme si půjčili Jeep Wrangler s pětidveřovou karoserií. Na přídi skutečně žádné logo není a opravdu by tu bylo nadbytečné. Zato kapota je na bocích osazena výrazným červeným nápisem Rubicon, aby bylo jasné, že se jedná o tu nejdrsnější a nejodolnější nabízenou variantu – ačkoli i to je při pohledu na velké terénní pneumatiky a světlou výšku tak trochu zbytečné sdělení.

Ale pojďme na to pěkně popořádku. To, co tu stojí přede mnou, je Jeep Wrangler Rubicon Unlimited se zážehovým dvoulitrem, ze kterého se díky přeplňování podařilo vymáčknout hezkých 270 koní. O řazení se stará osmistupňový automat. Na trhu se tato generace objevila v roce 2018 a na první pohled tu oproti předchůdci nedošlo k zásadnějším změnám. Tvar se prakticky nezměnil, ostatně co na něm taky měnit? Vpředu jsou nové pásky denního svícení a blinkrů integrované do plastového blatníku, i vzadu se lehce změnila koncová světla, tvar nárazníku a pár dalších drobností, ale celkově připomíná výčet designových inovací spíše hru ‘najdi pět rozdílů’. 

Foto: Viola Zlokočka

Stále jsou tu prakticky ploché panely dveří připevněné ke karoserii masivními a na odiv ponechanými panty, stále je karoserie tak hranatá, jak jen může být, stále byste tu marně hledali nějaké ozdobné lišty či jiný pokus o jemný ladný design. Ale přesto tu jeden cool party-trick najdete. A vlastně docela velký. Střešní panely nad řidičem a spolujezdcem jsou snadno odnímatelné. Komu by to snad nestačilo, je tu k přihrádce připravena sada nářadí a návod, jak odstranit i zbytek střechy včetně zadních oken. A taky, jak odšroubovat dveře. A čelní sklo. Dá to trochu práce a je to minimálně dvoumužný úkol, na druhou stranu – které auto můžete sami doma tak snadno přestavět na otevřenou terénní buginu? 

Foto: Viola Zlokočka

Uvnitř je změn přecijen o něco více. Tou nejvýraznější je barevný pás napříč palubní deskou, velmi hezky Jeep ztvárnil i páky řazení převodovky a pohonu všech kol. Všechno tu působí masivně, bytelně, odolně a má to svůj styl. I integrace radiomapy do středu palubní desky se povedla podle mě na výbornou. Celkový dojem se tak trochu posunul, to podstatné ale zůstává – dveře dotírají na řidičovo levé rameno, strmé čelní sklo je nezvykle blízko, odnímatelné střešní panely nijak nezakrývají své plastové já. A nechybí samozřejmě masivní madla. 

Foto: Hamster

Z moderních bezpečnostních vymožeností tu najdeme v USA povinnou couvací kameru a nesmírně otravnou kontrolu zapnutých bezpečnostních pásů na všech sedadlech. Zadní lavice je vybavena středovou loketní opěrkou, jaká je ostatně ve většině automobilů. Potíž je, že tato opěrka se položí na sedák a pokud se o ni někdo opře (což bych považoval u opěrky za poměrně pravděpodobný scénář), auto to chápe tak, že se tu objevil další dosud nezaregistrovaný pasažér a co hůř – nepřipoutaný pasažér. Následkem je pípání a blikání a hysterie. Druhý den testu jsem prostřední pás zapnul naprázdno, což mi patrně zachránilo duševní zdraví…

Foto: Hamster

Co se výbavy týče, testovaná verze Rubicon Unlimited patří dle ceníku Jeepu na vrchol nabídky. To ale neznamená nějaké rozmazlování. Automatické stěrače? Ne. Automatické dovírání oken? Ne. Automatická klapka vnitřní cirkulace? Ne. Elektrické nastavování sedadel? Ani omylem. Zato jsou přední sedadla i volant vyhřívaná, je tu moderní konektivita s mobilními telefony, účinné LED světlomety, spousta USB portů a čtveřice volných spínačů pro další příslušenství jako naviják, světelné rampy apod. – to se může hodit. Zároveň je interiér Jeepu překvapivě komfortní a ač je tu zjevná snaha o bytelnou jednoduchost, nic podstatného tu nechybí. I ona důvěrnost řidičových dveří se záhy ukáže jako prozřetelný konstrukční detail, protože se řidič snadno může vyklonit a sledovat, zda přední kolo opisuje kýženou trasu.

Foto: Hamster

Jeep je ale především offroad, nějaké radiomapy a čudlíčky jsou teda sice možná hezký bonus, to podstatné se ale ukrývá pod podlahou. A tady přichází ona zásadní novinka, která nový Wrangler odlišuje od toho minulého. Pohon všech kol byl totiž inovován a nově nabízí hned čtyři základní režimy. Základem je pohon zadních kol, ke kterému lze připnout i kola přední. Potud stále nic nového. Starý Wrangler však uměl předek připojit pouze tzv. natvrdo, tedy bez středového diferenciálu. S takovou čtyřkolkou však nesmíte na pevný povrch, je-li vám váš Jeep milý, jinak totiž hrozí jeho poškození. 

Foto: Viola Zlokočka

Nový model nabízí i režim 4H AUTO. S tím nejen můžete jezdit i po silnici, ale dokonce ho můžete řadit dle libosti i za jízdy. Kdo už zažil jízdu pravověrným offroadem na terénních pneumatikách na mokré silnici, ten ví, že pohon všech kol se může hodit i když vůz neopustí pevný asfalt. Tohle byla alespoň pro mě asi jediná zásadní vada minulé generace Wrangleru a jsem rád, že je již minulostí.

Foto: Hamster

Ale čtyřkolkou pro silnice to samozřejmě nekončí. Voličem pohonu všech kol, teď už standardní procedurou včetně zastavení a vyřazení na neutrál, lze zařadit trvalou čtyřkolku pro nezpevněný povrch a nebo rovnou aktivovat i redukci. A ani tím výčet hraček nekončí, ve verzi Rubicon je tu ještě efektně rudý panel s přepínačem uzávěrek diferenciálů. Uzamknout lze samostatně zadní nápravu nebo rovnou obě. A jako bonus tu ještě najdete tlačítko pro rozpojení předního zkrutného stabilizátoru pro lepší křížení náprav. Dál je tu systém pro sjíždění svahů, stačí zmáčknout tlačítko, zvolit si rychlost a potom už jen udržovat azimut.

Foto: Viola Zlokočka

Všechny funkce pohonu všech kol jsou detailně popsány v návodu k obsluze, zde mám ale dvě zprávy – jednu dobrou, druhou špatnou. Tou dobrou je, že návod nebyl přeložen pomocí Google překladače. Tou špatnou je, že by to tak bylo lepší. Popis všech procedur je zde vyveden v jazyce, který naši mateřštinu sice na první pohled připomíná, logiku ve větách však často hledám marně. Na druhou stranu je ale systém navržen vyloženě blbuvzdorně, nedovolí přenastavení do konfigurace, která by mohla znamenat poškození stroje. Snad jen páka pro ovládání čtyřkolky je umístěna trochu nebezpečně blízko pravému koleni a tak může dojít k neúmyslnému přepnutí ze silniční čtyřkolky na tu nesilniční. 

Foto: Viola Zlokočka

Výsledkem toho všeho jsou každopádně skvělé vlastnosti v terénu. Jeep jsme během testu neutahali ani v lomu, ani v rozbláceném lese, ani na prudkých travnatých svazích po lehkém dešti. Jeep jen zařadil ten správný převod a sunul se nebojácně vpřed. Je jasné, že s takové zaměření na terén se musí projevit na jízdních vlastnostech na silnici.

Foto: Viola Zlokočka

Terénní pneumatiky hučí, při ubrání plynu vůz doslova narazí do masy vzduchu, kterou valí před sebou, a při rychlostech nad 130 km/h začíná být auto lehce nervózní. Ale zcela upřímně – čekal jsem to mnohem horší. Když si uvědomím, v čem to vlastně sedím, je s podivem, že se auto ani na dálnici neztratí. Spotřeba, která se mimo dálnici bez problémů drží okolo 8,5 litru na sto kilometrů a na dálnici roste někam k jedenácti, mi potom připadá v případě benzinového motoru o výkonu 270 koní uloženého uprostřed velkého stroje s aerodynamikou cihly vyloženě výborná (a dokonce výsledný průměr z testu vyšel pod hodnotou udávanou výrobcem, což se nám stalo asi vůbec poprvé). 

Foto: Hamster

 

Verdikt

Nový Rubicon možná vypadá skoro stejně, jako ten předchozí, stejný ale není. Stále je to pravověrný offroad a smysl dává pouze v případě, že mu nabídnete skutečný terén, nově si ale dokáže poradit i se silnicí či dálnicí a to i díky nově konstruovanému připojitelnému pohonu všech kol. Ano, nastupování je pořád trochu akrobacie, dveře zavazadelníku je třeba otevřít naplno, aby bylo možné vyklopit zadní okno, což znamená vždy dobrý metr místa za autem, terénní pneumatiky se hlasitě ozývají už okolo šedesáti kilometrů za hodinu, ale to všechno k tomu zkrátka patří. V terénu bude tohle auto díky masivní konstrukci a chytrému pohonu hledat konkurenci jen těžko. Jeep působí na první dojem robustně, ani na okamžik jsem neměl obavu, že se někde něco ulomí, praskne nebo se ohne. Poškodit tohle auto v terénu už vyžaduje skutečně náročné podmínky v kombinaci se značným talentem. Přitom ani ekonomika provozu a pořizovací cena není nijak nesmyslná. Zkrátka a dobře – Jeep Wrangler Rubicon je fakt dobrej offroad.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1995 cm3
Výkon: 272 koní (200 kW) v 5250 ot./min.
Točivý moment: 400 Nm v 3000 ot./min.
Převodovka: osmistupňová automatická 
Maximální rychlost: 159 km/h
Akcelerace z 0 na 100 km/h:  8,9 s 
Průměrná kombinovaná spotřeba (udávaná) v testu: (10 l/100 km) 9,6 l/100 km 
Nájezdový úhel vepředu: 36°
Nájezdový úhel vzadu: 31,4°
Přechodový úhel: 20,8°
Světlá výška: 255 mm
Cena (Rubicon Unlimited 2.0T): 1 408 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ha
Habakukk
01. října 2020, 08:42
0

Jo tak toto auto je čisté porno. Stará škola obě tuhný nápravy, nosný rám a v základu MT kola. Kvituji možnost trvalé 4x4, posun proti předchůdci. Trochu mrzí nepřítomnost bláznivých SRT modelů s V8. Překvapením je spotřeba kdy jste dosáhli nižší spotřeby než u Stelvia se stejným motorem :-)

reagovat
Honza Hamster Křeček
01. října 2020, 09:44
2

Tam to ale taky bude tím, že s Jeepem se prostě nedá lítat stylem, jakým Fernie používal Stelvio... :-)

Ha
Habakukk
01. října 2020, 11:40
0

No pokud s tím jezdím někde po pískovně nebo v bahně tak se to na spotřebě musí projevit je otázka kolik procent času auto jezdilo po okreskách a kolik v terénu. Každopádně i kdyby to jezdilo za 12L na sto tak to beru na 270koňový benzinový offroad jako super výkon.

Honza Hamster Křeček
01. října 2020, 11:49
0

Já to po tom focení v lomu nuloval, to je pravda, tam to vycházelo spíš na 30l na sto, ale to je zcela nereálné číslo, protože při focení to auto neujede snad ani 100m v kuse, pořád někde stojí, pak popojede, pak šestkrát projede stejnou kaluž, aby byla fotka, pak zase někde stojí.... Prostě to je nesmysl měřit a protože mě zajímalo skutečně reální číslo, tak jsem ten lom do toho nazapočítával. Ale potom už jsem to nenuloval a odjezdil s tím celý týden včetně nějakých těch cest do lesa a terénu, kde se sice taky fotilo, ale už jen pár cvaků, auto tam nestálo tři hodiny nastartovaný... Spotřeba za mě výborná.

sumy
01. října 2020, 08:59
0

No hurá, že už to umí silniční 4x4. Absence 4x4 na asfaltu pro mne byla nepochopitelna. I s autem o polovicnim vykonu je jizda jen na zadek vcelku adrenalin. Takový krumpáče za deště:-) Ještě doladit to co ostatní uměli již před 30 lety, tedy řadit nejen silniční, ale i "na tvrdo" 4x4 za jízdy a je to úplně super.

reagovat
Ha
Habakukk
01. října 2020, 10:09
0

Funkce možná fajn, ale jen prodraží techniku za mě zbytečné rač ať to má nápravové uzávěry. Při ustálené jízdě zařadíš uzávěru i na starém Land Roveru jen je potřeba mít cit na správnou chvíli to tam lupnout.

bitner
01. října 2020, 09:07
2

Jakto, ze to nedostala na starost sefova?!

reagovat
Xp
Xpepe
01. října 2020, 09:29
0

:)))))))

Viola Procházková
01. října 2020, 15:01
0

Zas nemůžu vyžrat všechno.

ma
martinw
01. října 2020, 09:29
2

rovnou bych tu páčku která je schopná poškodit na asfaltu auto odmontoval pryč, uplně vidím jak to někomu půjčím a on to tam zařadí nevědomky

reagovat
Ha
Habakukk
01. října 2020, 10:21
0

Terénní auto se nepůjčují a kdo v tom jede poprvé tak z těchto hejblat má sakra respekt a nešahá na to.

Honza Hamster Křeček
01. října 2020, 11:06
0

Ono to není tak snadný, teoreticky by tě to za jízdy vůbec nemělo pustit a i kdybys to tam omylem lupnul při stání, tak tě na to upozorní grafika na přístrojovce jak při tom přepnutí, tak v případě, že bys se chystal opustit bezpečnou rychlost. Jen prostě není příjemný opírat si nohu o nějakou páku, která něco dělá, čistě pocitově je to divný...

KS
01. října 2020, 10:13
0

Moc sympatický auto, za rozumný obnos hodně muziky. Potřebovat Wrangler, spíš bych sáhl po 2.2CRD, ale velkým pokušením by byla americká verze s 3.0CRD, pár jich na mobile.de je.

reagovat
Zajda
06. října 2020, 12:34
0

Ten obnos by byl asi ještě rozumnější, kdyby výrobce nemusel za každý kousek platit pokutu 11590 EUR do kasy EU za nadměrné CO2.

beastar
01. října 2020, 12:01
3

Hm pekny auto. Solidni cena. Ja nic takoveho nepotrebuju a asi ani nebudu..Kdo ano ma o cem premyslet. Ja v takovem aute trpim i jako spolujezdec. Hlucne a pomale na silnici... Chapu ze to k tomu patri. Je to hezky napsany i nafoceny. Uroven testu sla za posledni rok fakt nahoru. Kdyz teda neni na poradu dne vylozene nudny auto.

reagovat
peca
01. října 2020, 15:16
0

Neco jsem najezdil s minulou generaci a bylo to bozi. Tohle urgentne potrebuju :-D

BTW taky to bylo jedine auto, ktere jsem nahral az na konec tachometru. Chtelo to odhodlani.

reagovat
Pochtli
01. října 2020, 19:30
0

Je vzadu jízda stále za trest nebo furt tragédie jako předchozí generace (málo místa na nohy, v terénu dost nepohodlný?)?

reagovat
Honza Hamster Křeček
03. října 2020, 08:39
0

To nemůžu potvrdit. V minulé generaci jsem vzadu neseděl, takže srovnávat nemůžu, ale tady to žádná tragédie není, místo na nohy i nad hlavou v pohodě, sedačky normální, komfortní, žádná trestná lavice...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem