reklama
načítám data...

10 aut od Mazdy, která psala historii

04. listopadu 2016, 07:14 25 komentářů Tomáš Vavrečka Historie, TopX

Od experimentů s Wankelem přes to auto, o kterém už nemáme mluvit, až po některé z nejzábavnějších běžných vozů dneška. To je Mazda a její slavné úspěchy.

zobrazit celou galeriiHistorie, TopX: 10 aut od Mazdy, která psala historii

Společnost dnes známá jako Mazda byla založena Jujirem Matsudou v roce 1920 v Hirošimě, dostala jméno Toyo Corg Kogyo a původně neměla s dopravními prostředky vůbec nic společného – hlavním objektem jejího zájmu byl totiž korek. Jméno Mazda se objevilo až v roce 1931 a bylo spojeno právě s přeorientováním společnosti na výrobu vozidel. Prý odkazuje na boha harmonie, inteligence a moudrosti – Ahura Mazdu – spíše to je ale jen vzletná nadstavba prostého faktu, že slovo Mazda je poangličtěné příjmení zakladatele. Trocha nadpozemskosti se ale Mazdy přesto týká. Jako většina ostatních průmyslových firem v Japonsku se totiž ve válečném období přetransformovala na obrovský chrlič zbrojních komodit. Přesto však při jaderném úderu na Hirošimu přečkal areál společnosti jako jedna z mála částí nebohého města pouze s minimálními škodami a byl centrem následné obnovy. K motoristickému průmyslu se Mazda vracela velmi pomalu a prvním opravdovým autem byl prcek R360 až v roce 1959. Následoval však velký rozvoj, vpád do USA, poté i do Evropy a v současnosti je Mazda poslední velkou značkou, která není součástí žádného koncernu a statečně se probíjí skrze uskupenou konkurenci jako samotný voják v poli. Ale teď už pojďme na exkurzi mapující ty nejvýznamnější Mazdy historie.

Mazda-Go

Víte, co je dodnes jeden z nejběžnějších dopravních prostředků v jihovýchodní Asii? Je to rikša. Jenže taková rikša má spoustu nevýhod, je docela pomalá, je poháněná silou 1hp (což v tomto případě znamená human power) a její jízdní vlastnosti v zatáčkách jsou silně ovlivněny mírou ošoupání cviček nasazených na pohonné jednotce. Dnes kultovní tříkolka Mazda-Go se stala prvním motorizovanou rikšou světa. Kombinace motorky a malého náklaďáčku byla velmi praktická a užitečná a na svou dobu také nadstandardně spolehlivá. Ačkoliv poháněna pouze malinkým jednoválcem s integrovanou převodovkou, vynikala v přeplněných asijských městech zejména svou obratností a nosností a stala se tak vítaným společníkem mnoha Indů a Japonců, kteří s ní daleko lépe zvládali protloukání se každodenním životem. Mazdago vydržela ve výrobě 26 let, vznikla spousta variant a také spousta podobně koncipovaných následníků různých značek. Kdyby Go nedosáhlo úspěchu, pravděpodobně by nikdy žádný další dopravní prostředek od Mazdy nevznikl.

 

reklama

 

Mazda Cosmo Sport 110S

Divoce rotující vynález Felixe Wankela je mnohými považován za slepou cestu ve vývoji spalovacích motorů, avšak se značkou Mazda je wankelův motor spjat takřka mateřsky a v následujícíh pasážích o něm uslyšíte ještě mnohokrát. Úplně poprvé se podivný strojek bez válců a ojnic, označený jako 10A a mající dva rotory o objemu 491 kubických centimetrů objevil v roce 1967 pod kapotou úchvatné Mazdy Cosmo Sport. 110 koní (pozdějí dokonce 128) dokázalo rozohnit krásné auto s liniemi letícího oštěpu až ke 190 km/h. Velmi chváleny byly i jízdní vlastnosti auta. Paradoxně se však tohle veledílo nesetkalo s přílišným prodejním úspěchem. Na zahraničních trzích byly japonské automobilky zatím vnímány jako cosi podřadného, což se k image sportovního kupé příliš nehodilo a na domácí půdě zase byla Mazda zastíněna jiným dobovým superautem ze země vycházejícího slunce – Toyotou 2000GT. Přesto však Cosmo Sport představovalo pro Mazdu velký skok. Vytroubilo do světa – podívejte, jsme tady a umíme postavit TOTO! Půlstoletí růstu mohlo začít. Cosmo Sport také bylo prvním krůčkem k téměř dvěma milionům Mazd s wankelovým motorem, které byly od té doby vyrobeny…

Mazda RX-2 (Capella, 616) 

Zatnout dráp do amerického kontinentu byl jeden ze stěžejních bodů každé japonské automobilky. Úspěšné vylodění znamenalo velkou žílu plnou velkých peněz. Pro Mazdu se oním spásným modelem, který se Američanům trefil do chuti a zahájil expanzi, stala Mazda 616, na asijských trzích prodávaná jako Capella, s wankelem pod kapotou sportovních verzí jako RX-2 a v Evropě v následujících generacích známá jako stará dobrá 626. Sportovně střižené Mazdě zahrála do karet ropná krize v roce 1971. Živě se vytáčející wankely 10A a 12A v lehkém autě najednou zle zatápěly osmiválcům zadávených ekologií a RX-2 se stala pro Mazdu stěžejním modelem. Capella alias 616 alias RX-2 první generace byla první skutečně vyspělou, stylovou a technologicky pokročilou Mazdou pro masy. A nad variantou kupé v dobové sportovní úpravě si skoro nelze nezaslintat.

Mazda B-series

Jen málokdo z našich končin si spojí Mazdu s karoserií pracovitého pick-upu – to proto, že v Evropě je známá hlavně jako Ford Ranger. Pravdou však je, že pick-upy řady B se táhnou historií Mazdy jako červená nit prakticky od jejího vstupu na automobilový trh. Vždyť první generace vyjela z továren už v roce 1961 a v současné době se o přízeň utilitárně smýšlejících zákazníků z Asie a Ameriky uchází už generace číslo sedm. Béčka nejsou příliš výjimečné mid-size náklaďáčky, jejich předností vždy byla hlavně výdrž, spolehlivost a rozumné provozní náklady. Avška jako nenápadní dříči přinášeli spoustu přehlíženého užitku nejen svým pánům, ale také mateřské automobilce. Zkrátka, béčko je takový dělínk černé práce a naprosto nezajímavý model. Až na Mazdu B… ehm… rotary pickup. Do dnešních dní jediné vozidlo svého druhu vybavené wankelem. Posedlost wankelem zkrátka byla v 70. letech u Mazdy extrémní. Rotary pickup byl založen na druhé generaci řady B a pod kapotou skrýval dvourotorovou jednotku 13B. Sportovní gril, vytažené lemy blatníků a uječená ježibaba pod kapotou dělají z tohoto náklaďáčku obskurní záležitost pro automobilové úchyly.

Mazda Familia (323)

reklama

Vraťme se ještě na chvíli do ranných let šedesátých, kdy Mazda teprve objevovala svět produkce aut. Vyrábět 10.000 automobilů ročně na počátku 60. let bylo pro automobilového greenhorna z Japonska jako žít sen. V Hirošimě se o takovou porci postaral model Familia, v Evropě známý jako 323. První generace byla představena už v roce 1963 a svou všestranností a praktickými karoseriemi zaujala domácí zákaznictvo natolik, že si pro sebe uzmula téměř polovinu prodejů svého segmentu a posunula automobilku vstříc zářným zítřkům. Třetí generace pak byla prvním modelem speciálně navrhovaným také pro náš stařičký kontinent. Do automobilových věčných lovišť ji po osmi generacích odvedla v roce 2003 až nastupující Mazda 3. Za 40 let Familia dokázala nabídnout nejen prakticky zaměřené variace na kompakty. Že se pod kapotou zjevil wankel snad ani nemusím říkat. V rámci Evropy jsou ale zajímavější jiné verze. Třeba 323 GTX páté a šeté generace, alias homologační hothatche pro rally s potentními turbomotory a pohonem všech kol. Nebo 323F generace šesté, která pobláznila svýma mrkacíma očima nejen české podnikatele, kteří se v porevoluční euforii vrhali oděni ve fialová saka a pestrobarevné kravaty nasát dary kapitalismu. No a dvoulitrový šestiválec v eFku generace následující stál také za to. 323 alias Familia každopádně byla po dlouhou dobu páteřním automobilem celé značky, který se dobře prodával po celém světě.

Mazda MX-5

V roce 1989 Mazda znovuobjevila starý dobrý levný britský roadster a vyhrála jackpot. Můžete s tím nesouhlasit, můžete o tom vést spory, ale ta malinkatá esence dobré nálady a roztomilosti je rozhodně automobilem, který si znalí se značkou Mazda vybaví nejčastěji. Děti se na ni smějí, mladým plní sny o dostupné sportovní zadokolce, starým navrací mládí a už po čtyři generace se stále drží stejného receptu. Je jednoduchá, přimočará a zábavná. Ke všemu spolehlivá a její provoz zvládne téměř každý  Ale však vy to už z Autíčkáře určitě všechno dobře víte, takže honem rychle k dalšímu autu, než nám začnete mlátit o hlavu, že zase děláme PR Miatě. :-) 

Mazda Eunos Cosmo

Jak si ukážeme na příkladu v Evropě prakticky neznámého modelu, i Mazda uměla dělat prostopášná auta. Velké kupé klasické koncepce Eunos Cosmo bylo představeno v roce 1990 a ačkoli jeho rodová linie sahá až k původnímu modelu Cosmo, z jeho sportovnosti a štíhlosti toho zbylo pramálo. To však nemá být kritika – Eunos Cosmo byla vlajková loď Mazdy se vším všudy. Opulentní, výkonná a napěchovaná výbavou, kterou do té doby svět neviděl. Majitel mohl ovládat funkce vozu skrze sdružený dotykový displej ne nepodobný dnešním infotainmentům. Krom klimatizace nebo špičkového audia to ale zahrnovalo třeba i TV tuner, mobilní telefon a také GPS navigaci – vůbec poprvé instalovanou do osobního auta. Prvenství ale bylo více, třeba první wankel se sekvenčním přeplňováním dvěma turby. O dvourotoru 13B ostatně ještě bude řeč. Eunos Cosmo ale pod kapotou ve vrcholné variantě skrýval jiného jednorožce vyznavačů rotačního pístu – jednotku 20B s třemi rotory,  výkonem okolo 300 koní a točivým momentem 390 Nm již od 1.800 ot./min. Přes špičkovou technologii a prý skutečně velice kvalitní jízdu však Eunos Cosmo nečekala příliš zářivá kariéra. Model se vlastně nikdy nedostal z domácího trhu. Plány vytvořit pro americký kontinent luxusní značku Amati mířící proti Lexusu nebo Infinity se nakonec neuskutečnily. V mateřském Japonsku zase Cosmo srážely pokuty za porušení maximálního půdorysu pro osobní auta. Za 6 let se vyrobilo necelých 9.000 kusů. Přesto byl Eunos Cosmo jedním z nejpokrokovějších vozů své doby.

Mazda RX-7 FD 

Myslím, že  nejen pro mne je Mazda RX-7 poslední generace (nejen) sportovním vrcholem celé dosavadní historie hirošimského výrobce. A opět u toho byl wankel. Dvakrát přeplňovaná 13B mohla předvést daleko větší tóčo než v těžkém Eunosu. Navíc se o design karoserie popraly snad všechny můzy, jak je krásná, elegantní a nadčasová. Krom výbušného wankelu se sekvenčně zapojenými turbodmychadly se pod ladnými křivkami efdéčka skrývaly samozřejmé dvojité lichoběžníky na obou nápravách, samosvorný diferenciál nebo také citlivé a jako skalpel přesné řízení. Že rozložení hmoty mezi nápravy bylo obligátních 50:50 snad ani nemusím dodávat. Dvourotorové srdce RX-7 FD nabízelo z továrny výkony 240 – 276 koní. Jako u všech správných japonských sporťáků však šlo stádo pod kapotou limitované statním výkonovým stropem velmi snadno rozmnožit. Díky lehké konstrukci však rozhodně nevadila ani sériová porce. Jízdní vlastnosti RX-7 opřádají legendy. Zbývá jen doufat, že na poli sporťáků s wankelem neřekla Mazda poslední slovo. Jinak nám totiž nezbyde nic jiného, než šetřit na zoufale málo nabízených kusů na prodej, z nichž je ještě zoufaleji míň těch s volantem na správné straně…

Mazda CX-5

Relativně nenápadné SUV je pro Mazdu nesmírně důležitým modelem. Zejména co se pohledu Evropana týče. Jak už jsem zmínil v úvodu, Mazda je poslední velkou automobilkou, která nemá v zádech zázemí velkého koncernu. Každé zavrávorání trhu tak je pro ni velmi nebezpečné a úderem světové finanční krize v roce 2007 se Mazda dostala do červených čísel. Musel přijít razantní krok. Pokud by nová generace vozů na vzmáhajících se trzích neprorazila, mohla by se společnost ocitnout v beznadějné spirále úpadku. V roce 2012 se představila Mazda CX-5, pionýr designového jazyka KODO a technologie Skyactiv. Bylo to první SUV šité na míru Evropanům. Předchozí Tribute a CX-7 totiž přišly spíše jako náplava zpoza oceánu. Kdyby Mazda netrefila bulleye, dost možná by evropský trh potichoučku začala vyklízet. Jenže zákazníci slyšeli jak na samotnou formu kompaktního SUV, tak na pohyblivé a dynamické linie designu KODO. A v první řadě možná rovnou na technologii Skyactiv pro zvýšení hospodárnosti. Určitá část zákazníků otrávená postupujícím downsizingem vřele uvítala “vysokoobjemové” a vysokokompresní čtyřválce jako ze starých časů. Tím spíš, když se proklamovaná úspornost nezastavila u bran laboratoře, ale naopak projevila zejména v reálném světě. Velkolepý vzestup Mazdy mohl začít.

Mazda 6 

Na závěr tu máme sedan střední třídy. Někteří budou spílat jeho první generaci za prachmizernou antikorozní ochranu. Jiní zase budou žehrat na fádnost designu generace druhé a ti poslední zase neopomenou zarýt prstem do poněkud tenkých plechů generace aktuální, která nadprůměrné lehkosti obětovala cosi z palubního ticha při vyšších rychlostech. Faktem zůstává, že zástupce hirošimské automobilky ve střední třídě je po přejmenování z 626 pro Evropana permanentně skvělou volbou. Obzvlášť bych vypíchl generaci první, která odstartovala hravou filozofii zoom-zoom a pak samozřejmě současnou šestku. Ta  je podle nás jednoznačně nejlepším mainstreamovým autem své kategorie. Mazda 6 kombinuje prostornost, spolehlivost a bohatou výbavu s nevšedně schopným a poddajným podvozkem, přesným řazením a řízením, které na dnešní poměry těžko hledá konkurenci. A v neposlední řadě mají její motory opravdu nízkou spotřebu.

 


Související články

Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

To
Tomáš
04. listopadu 2016, 08:02
4

Snad se mnou budou čtenáři souhlasit, když udělím Vavrisovi za články Historie, TopX nebo Bazarový snílek Křišťálovou lupu v kategorii One Man Show [horepalec].

Pro mě je to vedle Fotomix na navratdoreality.cz to nejlepší na českém internetu.

reagovat
Tomáš Vavrečka
05. listopadu 2016, 07:34
0

Tak tedy děkuji :) jsem rád,že se to někomu líbí.

Sa
Safa
04. listopadu 2016, 08:14
0

To Cosmo Sport je fakt nádhera. Netušíte někdo, zda by nebylo někde v Česku k vidění i naživo?

reagovat
Daniel Borský
04. listopadu 2016, 08:38
0

Těžko říct, jestli tu nějaký je, ale začátkem roku bylo jedno na prodej v Brně: https://www.autickar.cz/clanek/bazarovy-snilek-mazda-cosmo-110s/

Přemda Honda
04. listopadu 2016, 08:35
0

Děláte mi radost :-) Další skvělý článek,navíc o mojí oblíbené značce..
Měl jsem sice jen obyčejnou 323 gen. BA sedan 1995 v holobytu - bez otáčkoměru,se švihadly a základní 1,4 pod kapotou,ale stejně na ni vzpomínám ze všech aut nejraději.S přihlédnutím k pořizovací ceně (25k),stáří a objemu motoru jezdila neskutečně dobře a spolehlivě.A v tp měla Hiroshima :-) Taky mi vydržela ze všech nejdéle,přes tři roky.Dokonce ani nebyla shnilá na viditelných místech jako ostatní,bohužel při pohledu zespodu to bylo ke konci trochu horší..Teď mám místo ní Primeru P11 a svátečního hrocha S80,ale po Mazdách se dívám pořád a určitě si zase nějakou v budoucnu pořídím.
Eunos Cosmo je něco neuvěřitelného,design,motor a ta výbava na začátku 90-tých let...
No a moct si vybrat jedno jediné auto na dlouhou dobu,tak ani nepřemýšlím a volím současnou benzínovou šestku fčervený metle,jedno jestli sedan nebo kombi,obě vypadají skvěle..
Jo a jinak mám rád všechny japonské značky :-)

reagovat
Lu
LuckyK.
04. listopadu 2016, 09:20
0

tu samou jsem měl taky, novější modelový rok "po faceliftu" se stejným motorem taky v holobytu, nicméně s otáčkoměrem :-D dodnes na ní vzpomínám, říkám si, že jsem si jí měl nechat k roadsteru o kterém se nemá mluvit, jako zimní vůz.....bohužel ta moje byla ke konci zrezlá až běda :-D

krab
04. listopadu 2016, 09:54
0

Moc fajn článek. Mazdy mojí "garáží" prošly už v mnoha exemplářích, respektive jsem jich pár doporučil postupně i příbuzným a známým. A ano byla to i tak ktreréž jméno se nesmí vyslovovat..... :)

Jednu bych jsem přidal resp. vyměnil za to malé SUV.... vlastně možná za obě ty nové CX5 a 6 bych v top 10 rád viděl i RX8, protože si myslím že její design je stále hodně nadčasový a moderní a obecně tuším že by to mohlo být opravdu nevšedně perfektní svezení. Jestli jí někdo máte , udělejte si čas na blog o "rotary" RX ... :) Je to další z dlouhé řady aut co mě lákají si koupit a ještě jsem to neudělal. A navíc když nejsou zas až tak drahé, resp. jsou velmi levné. Dobře uznávám, že kvalitní repas motoru pak něco stojí..

Jinak na Řeckých ostrovech jde vystopovat i pojízdné exempláře tohoto tříkolového pickupu který se mi líbí. Mít prostory na to, hned bych si jeden exemplář vzal domů. Myslim že by v tom bylo charakterní dojíždění do práce. Tašku s laptopem na korbu a už bych se pěkně řítil 80tkou po jižní spojce :)

Obrázek není můj, ale podobné výjevy jsem letos viděl na živo:

reagovat
Ba
Bal
04. listopadu 2016, 10:53
0

Díky za tenhle článek,rád jsed jsem si početl o jedné z mojich oblíbených značek. K Mazdě jsem si vytvořil vztah už někdy na základce, kdy si můj děda pořídil právě zmiňovanou 323F "mrkačku" což v té době působilo jako totální zjevení, i když měl teda kus už z druhé ruky. Pamatuju si, jak mě s ní kdysi jel vyzvednout ze školy a na druhej den jsem byl spolužákama zaplavenej otázkama "ty vole, tvůj děda má ferrari?" Musím říct,že pro nás byl docela kulturní šok, přesednout favorita a felicie do něčeho takovýho. Nejvíc mě samozřejmě zaujaly ty výklopné světla, ale tehle ještě nebylo povinné denní svícení, takže je děda nechtěl rozsvěcovat protože "se tím zvýší spotřeba o 0,něcomalo" :D a takových vzpomínek mám spousty. Potom když už chtěl zase něco nového ji nahradil tuším už tou poslední generací 323 BJ ve verzi sedan. To už sice po designové stránce takový odvaz nebyl, ale to auto stojí za to, pokud jde o výbavu, jsou tam všechny ty nezbytnosti typu el. okýnka, centrální zamykání, klimatizace, což v té době ještě u nás vůbec nebyla samozřejmost.O jizdních vlastnostech se radši moc rozepisovat nebudu, protože jsem v životě řídil max. různé fabie z polovičním výkonem, takže je jasný, že pro mě je motor 1.8 114 HP zatím vrchol, toho co jsem měl možnost šoférovat. V 18 jsem to auto dostal já, a jezdím s ním doteď... vždycky si říkám, že až se to auto rozpadne, nebo se tam stane nějaká fatální závada, koupím si už něco novýho, ale Mazda jede furt dál, jedinná věc se kterou jsem se za 4 roky jezdění musel vypořádat byla výměna alternátoru, ale je pravda, že ten starý dostával dost zabrat. Když potkám na ulici tohle auto, vždycky mě to příjemně překvapí, ve verzi combi je jich víc, ale sedanů jsem potkal za život jenom pár.

reagovat
piwel
04. listopadu 2016, 11:43
0

Vavrisu palec hore. Tvoje články mě tu baví nejvíc a když se v nich člověk dozví něco zajímavého (MazdaGo, rotary pickup) nebo si osvěží pamět (Cosmo Sport a Eunos Cosmo) je to radost číst. Jenom mi tady chybí (pro existenci Mazdy ne až tak zásadní auto, ale do historie se zapsala tučným písmem) Mazda 787B jako jediný rotary vítěz LeMans.

reagovat
Mírus
04. listopadu 2016, 20:55
0

Už taky nějakou dobu "mazdím", takže dvakrát díky za tento článek. A taky se připojuju k připomínce 787 Béčka coby Mazdy v historických zápisech v tučných písmenech. Pokud ale ovšem článek nebyl záměrně zaměřen na sériové typy.

Tomáš Vavrečka
05. listopadu 2016, 07:34
0

Je to tak. Závodní auta vůbec do těchto článků nedávám,protože pak by to nemělo konce. Závoďáky třeba budou v nějaké další sérii.

MiB
04. listopadu 2016, 11:46
1

Taky mě jakožto MAZDAře potěšil tenhle článek a děkuju Vavrisovi. BTW má nabídka na zapůjčení ojetiny(6ka 2,5i) k testu stále platí...

reagovat
Přemda Honda
05. listopadu 2016, 00:11
0

Benzín a ještě k tomu v takové plnotučnější verzi...tak to má být :-)

ra
rainero
04. listopadu 2016, 14:54
0

Mazda je fajn. V rodine máme 323F BJ Sport a fakt dobré zvezenie, len škoda tej hrdze - nie a nie sa poučiť. Sám rozmýšľam nad "demižónom" (Demio) do mesta ale bez hrdze ich je málo. Apropo ako sú na tom posledné/aktuálne Mazdy s protikoróznou ochranou? Čo som počul tak podvozky "trojky" sériovo stále bez nástreku a majitelia to riešia dodatočne.

reagovat
beastar
04. listopadu 2016, 21:55
0

Měl sem tohle a můžu říci že vzhledem k roku výroby to bylo auto: Spolehlivé, rychlé, obratné a parádně vybavené a tím nemyslím klima a okna v elektrice:) Byla tam 2.0V6 a chodila krásně. Bohužel mám nový počítač a fotky té mojí nemám ale byla stejná kde asi skončila...Článek super člověku hned dojde že svět není Škoda a Audi jak sem deformován z práce.

reagovat
Wanix
07. listopadu 2016, 12:22
0

Opět supr článek Vavris! Přihodím ještě nějakou tu perličku: Mazda REPU (Rotary Engine PickUp) byl hlavní důvod proč vznikl nejúspěšnější wankelův motor všech dob - 13B. 10A a 12A slavily velký úspěch při expanzi do USA a jak známo lidé zde milují pickupy. Mazda proto chtěla zaútočit i na tuto část trhu, a byla si vědoma že bude zapotřebí větší motor, který bude mít více krouťáku dole. Proto vyvinula 13B, jakkoli to dnes působí bláznivě. Ale to není vše, Mazda šla ještě dál a osadila tímto motorem i malý autobus (viz. Mazda Parkway 26)! btw tyto časy byly skutečnou zlatou érou rotary u Mazdy, v jeden čas měli v produkci 5 aut s rotačním motorem a chtěli se úplně přeotrientovat pouze na rotační motory...no ještě že od toho nakonec upustili :D

reagovat
Tomáš Vavrečka
07. listopadu 2016, 14:14
0

Díky :-) Tak, kdyby od toho neupustili, měl bych snažší výběr při sestavování lčánku - nejspíš by už Mazda nebyla :D

VoFi
07. listopadu 2016, 13:32
0

Tohle mě upřímně pobavilo :D .. Jinak pěkný článek :)

reagovat
Tomáš Vavrečka
07. listopadu 2016, 14:15
0

Krucinál, a to jsem ještě schválně přidával odstavce, aby ta reklama takhle blbě nevyšla... :-)

VoFi
08. listopadu 2016, 14:56
0

Nevadí.. Nijak to nesnižuje kvalitu a čtivost dobrého článku :)

Ti
Timm
07. listopadu 2016, 21:51
0

A kde je Bongo?

reagovat
Kryton2X4B-523P
09. listopadu 2016, 20:58
0

Jen drobnej dodatek. Co jsem si kdysi zjišťoval, když jsem to auto chtěl shánět, tak mazda 323 GTX nebyl homologační speciál. Jako základ byla použita, ale vylezlo zhruba 2500ks Mazdy 323 GT-R. To je ta na druhé fotce (podle děr v kapotě se dá poznat vždycky). Ta byla laděná až na 210koníků pro japonsko se všechnonáhonem. Mělo to být kladivo na Lancie, ale výsledkově tak moc neoslnila. Jinak na dnešní dobu super sleeper, protože to skoro nikdo nezná ;-)

reagovat
Tomáš Vavrečka
10. listopadu 2016, 07:43
0

A to já si budu stát za tím, co je v článku. Homologační auta jsou totiž všechna - 323 GTX BF i BG i 323 GT-R BG. Jde vlastně pouze o vývojovou linii. Jasně, GT-R byla silnější, ale přišla až v roce 1992, přitom Mazda se účastnila WRC ve skupině A už dávno předtím. I samotné závodní speciály založené na BG používají obě označení. GTX v sezónách 90-91 a GT-R pak 92-94.

hurkar
09. listopadu 2016, 21:56
0

pekný článok, no že tu chýbajú Xedosy už tu bolo spomínané, ale dieru do sveta dizajnu spravila aj táto 626:

http://pictures.trader.pl/eurotax/pictures/e/15/7114a26b2ec81d5f50649e6e9aa2ebb5.jpg

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford F150 LARIAT 4x4 5.4V8 Triton+LPG 2009
Ford F150 LARIAT 4x4 5.4V8 Triton+LPG

2009 rok výroby
300 koní výkon
5 389 ccm objem

Renault Mégane Grandtour 2000
Renault Mégane Grandtour

2000 rok výroby
105 koní výkon
1 600 ccm objem

Chevrolet Corvette c3 Stingray 1975
Chevrolet Corvette c3 Stingray

1975 rok výroby
205 koní výkon
5 700 ccm objem