načítám data...

VW New Beetle: Nech brouka žít!

28. června 2017, 18:51 35 komentářů krab

Měj brouka rád, i já jej mám. Zpívá Juraj Kukura ve slavné písni, světoznámého Trháku. Jenže jsou i tací, kteří říkají, že Volkswagen New Beetle je anti-petrolheadské auto. Vážně tomu je tak?

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: VW New Beetle: Nech brouka žít!

 Volkswagen Brouk je s námi už prakticky hodně dlouho, skoro osmdesát let. Já vím, od prvního Porscheho konceptu k sériovým broukům pro lidi uběhla ještě dlouhá doba. Celých dalších deset let trvalo než se mohl hromadně vyrábět a motorizovat svět. Musel přečkat celý nacistický režim, v němž si Brouk bohužel měl zahrát propagandistickou roli šťastné německé rodiny kde rozdával sílu a radost, na kterou nikdy nedošlo. Byl to ten stejný brouk Herbie, jenž o nějakých dvacet let později rozkvete v symbol vzdoru proti konvenci, konzumu a válce ve Vietnamu. Dějiny bývají často plné bizarní ironie osudů.

Jenže já nejezdil s tím broukem. Já nejezdil ani s legendárním Herbiem, který byl opravdový kamarád a neohrožený vítěz všech závodišť. Já jezdil s Golfem. No, s Golfem úplně ne, ale zkrátka ptal jsem se mnohokrát sám sebe, jestli je náš Brouk opravdu stále Broukem. Dokonce jsem vytáhl z garáže náš další Brouk, ten na jehož výrobním štítku opravdu zní: Dr.ing.h.c.F. Porsche. Ty auta si spolu popovídala a já stále nemám rozuzlení k otázce, které z nich je vlastně větší Brouk. Ta konverzace probíhala nějak takto:

Porsche 911 Sally:  Ahoj, jak se jmenuješ?

New Beetle: Ahoj, já jsem Brouk, co jseš ty, nějaká ploštice?

Porsche 911 Sally: Já nejsem přece žádná ploštice, já jsem potomek opravdového Brouka, jenomže sportovní verze, víš?

New Beetle: Vážně? To já bych teda neřekla, podívej se jak jsi široká a předek máš nějaký divný a oči jak dvě volská oka.

Porsche 911 Sally: No dovol! Ty světla odvoláš, ty jedna mandelinko plastiková! Ty světla mám náhodou schválně, po vzoru speciálu Porsche GT1 pro závody v Le Mans, doplň si vzdělání.

New Beetle: Jáká Mandelinka? Náhodou, podívej se na mě pořádně. Vidíš ty tvary? Já jsem vyrobená vlastně ze tří půlkruhů z každé strany. Jsem designově propracovaná a myslím si, že jsem fakt hezká. A jsem zajímavá, víš, jestli jsi si toho náhodou nevšimla.

Porsche 911 Sally: Jen se nenaparuj, ano, pravda máš zajímavý tvary to jo, ale proč máš střechu ve tvaru šmoulího domečku, vždyť nemusíš bejt tak vysoká. A vůbec, proč máš motor v kufru? To tam máš náhradní?

New Beetle: No dobře ano, s tím motorem to pokazili. Já ho chtěla vzadu, ale seškrtali na mě náklady, aby prý zbylo ještě na hranatý Passat a další chudý příbuzný. Jenže když mám motor vpředu, má to taky výhody. Mám lepší kufr než máš ty, vejde se tam toho víc.

Porsche 911 Sally: Jenže nebudeš tak pěkně ovladatelná jako jsem já. Budeš nudná jako ten tvůj bratranec Golf, to si piš!

New Beetle: Holka, ale uvědom si kolik ty stojíš! Mě vyrobili pro obyčejné lidi, tebe si pak kupujou jen samí staří právníci v důchodu. Mladí na tebe nemají, takže i když jseš rychlá, stejně se s tebou jezdí pomalu jako se šnekem.

A diskuze by mohla pokračovat a já už jí radši utnu, protože stejně bychom se vůbec nikam nedostali. A vůbec, tohle povídání má být o Volkswagenu New Beetle. Porsche uložíme do garáže a dál už s ním v tomto textu otravovat nebudu. Zkrátka jsem si nemohl pomoct. Ty dvě auta tak nějak pochází ze stejné líhně a tak nějak mě stejně přijde, že i moderní vodou chlazené Porsche 911 má těch znaků původního brouka víc než celý slavný nový brouk s motorem vpředu.

U New Beetle šlo o něco jiného. New Fiat 500 nemá s Fiatem 500 také nic společného, zrovna tak new Mini nemá s Mini nic společného. Jsou to pouze převleky. Efektivní převleky. Nakonec on by vlastně ani nikdo nechtěl dneska řídit kopii těchto původních, roztomilých, ale levných a v mnoha ohledech extrémně kompromisních aut. Proto všichni tři výrobci udělali něco jiného. Vyrobili emotivní, luxusní automobil, jež lidé budou milovat. Ne proto, protože pro ně představuje první auto a jedinou dostupnou volbu jako kdysi, nýbrž proto, protože si jej mohou dovolit a protože se jim líbí. Jsou to motorizované iphony. New beetle se dokonce vyráběl v jedné bílé sérii s ipodem v jednom balení. New Beetle se vyráběl v celé duhové paletě barev i v mnoha limitovaných sériích. A v jedné z finálních edic byl i můj černý Beetle Freestyle laskavě zapůjčený od společnosti AAA Auto. Nejen limitované edice, bezpočet barev a individualizací pomáhal marketingu VW , Beetla prodávat. New Beetle se totiž dodával s vázou a květinou, kterou jste vaší paní mohli v rámci údržby a servisu denně vyměňovat za čerstvou. Ó, jak romantické auto je to, ten new Beetle. Proto se také hned v prvním roce produkce výrobní linka v Puebla, Mexiku nezastavila ani na chvíli. Věděli jste, že si new Beetle objednal i Jeremy Clarkson? Vážně, a teď, stále si myslíte, že je New Beetle anti-petrolheadské auto?

New Mini petrolheadské auto rozhodně je. S novým Mini už jsem leccos najezdil a na jeho vrcholnou verzi Cooper S pěl neskutečné chvalozpěvy. Jak se v porovnání s ním tedy cítím v novém Broukovi? Řeknu to asi takhle. Když byste mě probudili ve tři v noci a vybafli na mě rychlou otázkou “Mini nebo Brouk?”, namísto očekávaného grrrmmmhhh coooo žeeee, otevřu pouze oko a řeknu: "Mini” a pak zase usnu hlubokým spánkem. Jenže, ono to není tak jednoduché. Předně, Brouk je daleko pohodlnější než Mini, je daleko prostornější uvnitř, je tišší, je lépe zpracovaný, je schopný velmi příjemně cestovat po dálnici. A na rozdíl od Coopera S John Cooper Works, nepotřebuje nálepku s výstražným trojúhelníkem, která znamená “Stůj, pozor, vymlátíš si zuby, hlavně se mnou nejezdi do Prahy a přes kanáldekly”. Brouk je totiž naprostým opakem Mini. Je zajímavé, že i přes tento fakt se mi velice příjemně řídí. A nepotřebuji na to mít ani speciální edici RSi. Já měl totiž Brouka naftožrouta. S klasickým 1.9 TDI-PD motorem a ten se doopravdy k charakteru celého auta docela dobře hodí. Ani původní Brouk nebyl nikdy žádným svižníkem a rozvážný, lehce rezonující dieselový motor docela pěkně dokresluje celou retro atmosféru na palubě.

Podvozek nového Brouka je ovšem pro mě velké překvapení. Čekal jsem totiž platformu, která bude velice podobná tomu, co lze zažít v jedničkové Oktávii, čtyřkovém Golfu, zkrátka v běžných koncernových autech. Nový Brouk je naštěstí o poznání lepší. Umí velmi dobře filtrovat nerovnosti, zato je daleko víc neutrální, než právě běžnější koncernové vozy nižší střední třídy. Jízda v dieselovém Brouku finální edice, vyrobeném pro modelovou sezónu 2010 se dá vykreslit jako kombinace podvozku čtyřkového, ne-li pětkového Golfu GTI v kombinaci se standartním 1.9 TDI-PD, který najdete v každém druhém taxíku. Ta kombinace se mi líbila. Brouk je dlouho neutrální, má kvalitní tlumiče a jede ve velmi jisté stopě překvapivě rychle, rozhodně rychleji než bych byl vůbec čekal. Samozřejmně že je spíše nedotáčivý, ale do tohoto stavu se s ním často dostávat nebudete. Není v něm kam spěchat. Pokud jedete na osmdesát procent jeho schopností, pojedete rychle, v jisté a předvídatelné stopě v příjemném jízdním komfortu. A to není málo na automobil, který vznikl jako Concept 1  už v roce 1994 a na trh se dostal v sériové podobě v roce 1998. Takže skoro slaví dvacátiny.

Jsem moc rád, že jsem si New Beetla mohl vyzkoušet. Jeden týden s Broukem v porovnání s týdnem v Mini mi přinesl zajímavé poznatky. I když bych daleko radši jezdil v Mini, s Broukem to bude vždy daleko příjemnější pohoda. Slečna Krabová nakonec změnila názor a po letech toužení po Mini, obrací svoje zažité přesvědčení a tvrdí, že Brouk je lepší a víc roztomilý. A protože se na tom společně neumíme shodnout, já chci Mini a ona Brouka, jezdíme dál v naší Toyotě Yaris, která nepřipomíná žádné zvířátko ani žádné retro auto minulosti. Zato jako spolehlivý tažný kůň dál slouží v denní přepravě vstříc nástrahám velkoměsta nudně, ale bravurně. Ale až nějakého New Beetla potkáme, hned se usmějeme spolu se slečnou Krabovou a pustíme si tu známou pěknou písničku.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ToMyx
28. června 2017, 23:28
0

Krabe, ty snad nikdy nespíš! Jak zvládneš tolik kvalitních blogů v tak krátkém čase? Vždyť tvoje produkce je četnější než prostor, který mám ke čtení! :-D
Brouka si představuju jako ideální vozítko pro některé naše něžnější polovičky, které zaměřené spíše na design než mechaniku, zatáčky a výkon. Tím samozřejmě nerozporuju, že podvozek bude asi do jisté míry překvapivě nadšený.

reagovat
krab
29. června 2017, 09:50
0

Dík ToMyxi , zas taková věda to není :) Je to hlavně zábava a někdy teda i výzva, aby ten text dával smysl a něco nového co zaujme přinesl. Beetle je hlavně o designu a ne o jízdních vlastnostech, nicméně právě proto jsem musel vyzdvihnout fakt, že funguje fakt velmi dobře.

Třeba tu máme i nějaké Autíčkářky, co s Beetlem jezdí, tak nám k tomu řeknou ještě pohled z další strany.

PachezZ
03. července 2017, 07:41
0

Chtěl sem přinést poznatky, ale nejsem autíčkářka, řidičskýma schopnostma vlastně asi ani Autíčkář :D
Nejakýho třičtvrtě roku mám NB 1.8t 110kw (zatím, časem chci chip na 132kw z pozdějších let) a za mne spokojenost. Po pěti Probečkách to chtělo změnu a nakonec vyhrál brouk.

krab
03. července 2017, 08:37
0

Ahoj! No paráda, já si říkal, zde je mezi čtenářkami i majitelka Beetla a máme jí tu :) Hezká barva :)
Myslím, že motor 1.8T je pro tohle auto to nejlepší, co tam můžeš mít. Diesel je fajn a nevadí, protože NB není sporťák a poslouží všem šetřílkům, nicméně 1.8T dodá trochu rychlosti a elegance :) Až to čipneš na 132kw, budou nabubřelí řidiči Oktávek vRS koukat, he he...

PachezZ
03. července 2017, 13:01
0

akorát sem chlap jak hora :D
Mě na tom autě ale taky baví nejvíc vzhled, v lidech okolo vyvolává úsměvy, děti mávaj a tak :) Ale je fakt že se slabší motorizací bych do něj nešel, přecijen 10 let s mazďáckými V6 udělalo svoje :) I teď si občas říkám, že sem měl možná spíš sjet do anglie pro MR2 dokud to jde přihlásit...

krab
03. července 2017, 13:11
0

tak to je dobrý :-D Já myslel, že jsi fakt Autíčkářka ...

Já když si Beetla půjčil, tak jsem z toho měl rozporuplnej pocit, ale pak o víkend, když jsme si udělali s partnerkou výlet a přijeli s ním na jedno malebné koupaliště, zjistili jsme přesně to stejný. Lidi se na něj usmívají, hodně malý děti mávají, zkrátka dodá ti to auto dobrou náladu.

liška
29. června 2017, 08:00
0

Zajímavý, takovýhle jízdní vlastnosti bych teda netipoval :) Nemáš někde prodejní čísla tady těch retro vozítek F500, Mini, Bettle? Přijde mi, že drtivou převahu má Mini a F500, Buga skoro nevídám.

reagovat
krab
29. června 2017, 10:30
0

Z rukávu se ty prodejní čísla vytahují hůř. Ale dobrý dotaz a hledal jsem to teď asi 10minut ....

New BEETLE (1997-2010) : 1,163,890ks. : pro info původní Brouk : 21,000,000 :)
New MINI (2000-dodnes) : 3 Miliony : Září 2014 , čísla jsem nenašel, odhad bude při výrobě 170K / rok, že jsme někde mezi 3.5 a 4 miliony kusů : pro info původní Mini : 5,300,000 :)
Fiat 500 (2007-dodnes) : 1 milion dosažen v roce 2012 , 1,5 v 2015 , 2 miliontý asi ještě nepřekročen : původní Fiat 500 : 3,893,294

Takže nejvíc se prodává opravdu Mini , pak Fiat 500 a až za nimi je nový Brouk. Přitom byl první, kdo tu vlnu retro autíček začal.

Ronoath
29. června 2017, 15:15
0

Kdybych to měl shrnout, je to taková pohodová recenze pohodového auta. Píšeš z BlackBerry? Nedá se přehlédnout ony automatické opravy "i" na "I"

Jinak se mi zdá nejhezčí a nejpraktičtější z těchto módních autíček Fiat 500C. Už má krásný "kabrioletí" dojem při stažení střechy, ale kabrio to není a nevypadá na to. Dost jsem zvažoval, zda si ho nekoupit, ale vyhrála praktičnost....

reagovat
krab
29. června 2017, 16:19
0

Shrnul si to dobře, new Beetle takový je. A jsou i tací, kteří by si do něj styděli sednout :-D
Píšu blog ve wordu, pak kopíruju na web. Automatické "i" na "I" je opruz, nemam českou verzi, nebo zapnutou anglickou asi.. Našel jsem tam ještě asi 2x tu chybu, tak je opraveno.

Fiat 500C je moc roztomilý a ten mi na vyzkoušení ještě z celé trojice retroautíček na vyzkoušení chybí. Třeba časem....

Automobilový Typ
02. července 2017, 11:12
0

Tento černý brouk se mi docela líbí. Design samotný je ale opravdu příliš anti-maskulinní. Mám rád retro styl, ale v tomto případě to designéři trochu přepískli a novodobý brouk je až velmi hračičkovej. I novodobé Mini pak vypadá jako povoz tvrďáka a klidně by si mohlo zahrát v další bondovce.

Nicméně, sám nevím jak bych ten design vymyslel já. Brouk byl prostě kulatým-roztomilým autem a udělat z něj něco, co se bude tvářit seriózně je asi nadlidský úkol.

reagovat
BigBang
08. září 2017, 15:45
0

paradox, poslední verze Brouka je auto, do kterýho chlap už může normálně sednout, stačilo trochu poladit linii střechy...

Caddy
03. července 2017, 10:48
0

Super článek, pobavil a i jsem se dozvěděl nové věci... :) Škoda, že občas zavrávorá jazyková stránka, ale to je fakt už až nemístné rýpání :)

reagovat
OndrasI
03. července 2017, 11:44
0

Blog je zajímavej, ne že ne - ale strašně špatně se to čte (míchání pátýho přes devátý, kvazipoetický vsuvky, gramatika všeobecně).
Auto je děsivý, VW prostě měl v tý době moc peněz a tak postavil auto mimo všechny cílovky.

reagovat
krab
03. července 2017, 12:58
0

Dík za komentář a upozornění. Donutil jste mě to znovu pročíst a několik chyb jsem vážně našel.

Jinak New Beetle není Fiesta. Má svůj styl, někomu se líbí, někomu ne. Nepovedl se tak dobře, jak VW chtělo, to je jistota, nakonec prodejně úspěšnější byl a je Mini Cooper a Fiat 500. Ani pohledný "nový brouk" té aktuální generace to nezachránil.

Caddy
03. července 2017, 17:49
0

Ale furt tam zůstalo "víc jak deset let" (to fakt bolí při každém přečtení) a taky "bychom se vůbec nikam nedostaly" (pokud nejsi holka a ostatní taky, tak to není úplně ono :))

krab
03. července 2017, 18:13
0

Caddy : dneska se tedy stydim .. ach jo.. opravim to az budu u pc. Nakonec je spravne ze na to upozornite.

Dalsi novy clanek a test je hotov, ale kdyz vidim toto, nez vyjde mezi veskery prosty lid, projde znovu autocenzurou a korekci.

Caddy
04. července 2017, 01:07
0

Hlavně si tím nenech vzít chuť, články jsou super, tohle je jen pro dokonalé vytříbení :)

krab
04. července 2017, 09:31
1

Ne, vůbec ne :) Já za to upozornění děkuju, taky jsem z češtiny nemíval na gymplu jen samé jedničky, he , he...
Ale, když už jsem se do psaní o autech dal, štábní kulturu to mít má, takže aspoň vím co vylepšovat a dávat na to pozor.

Irwinek
03. července 2017, 12:26
0

No přiznám se, že se mi víc líbí nový Brouk, než New beetle, ale i tomu jsem postupem času nějak přišel na chuť :-D jen mám takový dojem , že zrovna 1,8 měla spotřebu naprosto neúměrnou velikosti a typu auta :-( a myslím, že nejsem sám - někde dokonce jakási slečna psala, že to žere i trávu oklo cesty :-D

reagovat
bitner
03. července 2017, 13:53
0

Luxusni blogisek ;-)
Rekl bych, ze by ti to mela redakce davat na hlavni stranku z voleje.
Docela me prekvapilo, jak je to levne. 1,8 T v kanarkove zlute se da sehnat kolem 75 000, kdybych ted mel 18 letou dceru....

reagovat
briza
03. července 2017, 15:44
0

Béžot 206 CC

reagovat
briza
03. července 2017, 15:45
0

To jediné mě napadlo, když jsem se zamyslel v čem bych chtěl být viděn ještě míň, než v tutom.

krab
03. července 2017, 15:52
0

Brizo, teď si představ moje sousedy .... jeden tejden mě vidí v tutom a druhej týden Brouk :-D

Jinak relativně zádumčivý soused už se mě ptal: "Sousede, nemáte těch aut nějak moc?" -D

briza
03. července 2017, 17:11
1

Tak zrovna u sousedů by mi to asi bylo šumák, ale potkat mě v tom nějaký z kamarádů, tak se mi život změní v peklo na zemi a úplně vidím ty věci, co by mi posílali a ty vzkazy, co by k tomu přikládali... Asi přišel čas otestovat nějakou růžovouššškou StreetKu :)

krab
03. července 2017, 18:08
0

He, he, a to Streetka je pritom uzasna :)
Jeste sehnat Renault Wind nebo jak se to jmenovalo a pezotek 206cc ....

Vidis a ja jel s beetlem i do prace... ale nastesti me v garazich nikdo nepotkal.. kecy by byly, to je jasny....

CZmisak
03. července 2017, 20:01
0

Po Pardubicích jezdil takovej brouk růžovej, s rádiem na plný koule... A překvapivě v tom seděl chlap :D

briza
03. července 2017, 22:34
1

krab: StreetKy bych se asi, v normální barvě, vůbec nebál, stejně jako třeba Smartího roadsteru, ale obávám se, že bych se do toho nenasoukal a když už bych se nasoukal, tak bych se nevysoukal :) Každopádně ukázat se v Beetlu, dávám tomu tak dva dny, než by mi na stole přistálo obrovský černý dildo, včetně návodu k montáži na místo řadičky, případně detailním popisem dalšího možného využití :)

PachezZ
04. července 2017, 08:15
0

StreetKa bylo jedno ze zvažovaných aut :D ono je to prý docela motokára,ale vzhledem k mým tělesným proporcím sem to jako daily zavrhl :)

BigBang
08. září 2017, 15:48
0

NB jedině s 2.3 VR5, maximálně s 1.8T...

PachezZ
09. září 2017, 22:07
0

BigBang . vsak 1.8T tam je :)

BigBang
11. září 2017, 13:05
0

V tvém, nikoliv v testovaném :) Stejně bych šel do 2.3

Sasakr
12. července 2017, 19:48
0

Nedá mi to nezeptat se... to jako přijdeš do Áček, řekneš: "ahoj, já jsem Krab a chci si půjčit tadydle Brouka na test, protože píšu blog" a oni ti ho půjčí? Nebo jsou v tom známosti? :-)

A ještě jedna na tělo... co tě živí? Já se totiž nemám špatně, ale když si vzpomenu na tvůj článek o Mustangovi nebo když vidím to Porsche, tak si říkám, že buď nějak blbě hospodařím, nebo se tak dobře nemám :-D

reagovat
Kr
Krocan
12. července 2017, 20:30
0

Sasakr, k tomuhle se přidám, ne tím, že bych čekal odpovědi od kraba, ale údivem, sám nad sebou, jak dokážu rozmrdat docela slušné peníze a pořád nic nemám. Já sebeironicky tvrdím, že jsem "finančně negramotný", ale při upřímnosti, je mi to docela líto, když vidím, že lidé, kteří mají podobné příjmy jako já, se mají mnohem, mnohem lépe, až to snad nemůže být rozdílem mezi mým finančním furianstvím a jejich finanční zodpovědností.
No, měl bych to po sobě smazat, sám každého kárám, že mluvit a psát o penězích je nedůstojné. Ale když už jsem to napsal, nechám to zde, odhalujíce tím své horší já.

krab
12. července 2017, 22:31
1

Zdravím pánové Autíčkáři :) Zvědavost je mi též vlastnost velmi povědomá, tak vám to tedy prozradím. Jestli si všímáte, v blogu se vždycky objevuje nějaké to okno z reklamou.... No, tak to sype fakt hustě :-D
A já už si dneska jenom vybírám z nabídek. Spousty aut už jsem odmítnul, ale třeba zrovna nad New Beetlem mi srdce ustrnulo a řekl jsem si že ho teda projedu...

Ne, vážně. Je fakt, že využívám trochu tady dobrého jména Autíčkáře a pro PR například AAA to je sympatický web, stále netradiční a doufám, že takový zůstane. Není v tom velká věda. Je taky pravda, že půjčením auta ( a to i novinářského) se každý z nás upíše k tomu, že když něco zničí pěkně si taky zaplatí nějakou tu spoluúčast. Pro "redaktory" Autíčkáře a pro mne jako takového zvláštního externistu či "maskota" je to hobbystická aktivita. Všichni pracujeme a děláme to ve volném čase. A nic za to nemáme. Jen dobrý pocit a radost :) Málokdo se propracuje k tomu být dalším Chrisem Harrisem nebo Jamesem Mayem, neřkuli Jeremy Clarksonem.