načítám data...

Typy zákazníků v servisech

27. března 2022, 15:54 17 komentářů Matt

Jako lidé občas chodíme k lékaři. Jak na preventivní kontroly, tak i neplánovaně v případě nemocí. A stejně tak to mají i naši plechoví miláčci s pravidelnými prohlídkami nebo poruchami.

Matěj Kaprhál: Typy zákazníků v servisech

Tento článek je prvotvorba, tak prosím omluvte chyby a skladbu textů. Je to pokus autora rozdělit se ostatními o radosti ze své práce v oblasti, kterou máme všichni na Autíčkáři tak rádi. Kde to voní benzínem, olejem a naftou. Není to ale z pohledu nadšeného řidiče, který počítá zajeté časy, přesnost trefení apexu, kompresní poměr a tuhost zavěšení. Vím, že členové komunity Autíčkáře si z větší části základní opravy a údržby provádí sami, případně jezdí stále k jednomu dvornímu mechanikovi (stejně jako byli dřív běžní rodinní lékaři :)

Tento článek má být pro odlehčení a ne pro vysmívání se nebo urážení, proto ani neuvádím konkrétní místa a jména. Píšu to z pozice insidera – jako přijimací technik. Byl jsem jak v neautorizovaném tak autorizovaném servise PKW i LKW (u které jsem nakonec zůstal a měnit už nechci) a svoji práci mám rád a baví mě. Je to práce, která není tak vyhledávaná, někdy je nevděčná, někdy vyloženě k naštvání a vyšťavujicí. Je to takový středobod v servisu mezi dílnou a zákazníkem a já jsem naštěstí totální flegmatik. Například pro mě je nejlepší zákazník ten, co se v autech alespoň trochu vyzná a neváhá si třeba přijet na prohlídku vozidla, kde to můžeme na jámě obejít a můžeme si vše konkrétně ukázat. To je ale jeden z patnácti. Zbytek je množina typů zákazníků, které zmiňuji níže.

Nemá rád svoje auto, je to vrak:

 „No to si děláte srandu, tolik závad a takové peníze? To nějak udělejte přeci. Vždyť jsem na to auto patnáct let ani nešáhnul“ Věta, již mi zákazník pomalu křičí do telefonu, poté co jsem mu poslal zjištěné závady, po přitažení asistenční službou. „Omlouvám se vážený zákazníku, ale já jsem Vám to vozidlo nerozbil“

Nemá rád svoje auto, poté co jel novým náhradním autem:

„No tohle na mém autu před tím (před opravou) nebylo“ „Před tím to tak nevrzalo“ „Před tím to jelo lépe“ Sděluje mně zákazník, poté co si přebírá svoje auto a vrací mi půjčovací (půl ročky s nájezdem 15.000 km – modely Audi A3, Mercedes A, B, C). 

Koupil auto v topstavu za super cenu v bazaru, ale…:

„V tom motoru něco klepe“

Na jedné straně jsou na rámu karoserie takové divné sváry a vůbec se mi ta barva zdá celá jiná“

V kabině je všude písek a skvrny a cítím taky divný zápach, ale jinak je to úplně v pořádku. Mohli byste mi to auto prohlédnout?“ Proboha zákazníku, proč si to vozidlo nevzal do servisu na kontrolu před koupí???

O autech neví ale vůbec nic:

„A to je problém ten děravý brzdový válec, nemůžete to zalepit?

Ohnutá ojnice druhého válce říkáte, a můžu si to teda ráno vyzvednout?

Místo chladicí kapaliny v expanzní nádobě mám olej jo, a co je na tom špatně?“

Jede jen okolo

„Za městem v kopci v koloně mi padla asi spojka. Tak já bych Vám to tu nechal a sjedeme si s rodinou na oběd.“ A zakázku chcete sepsat po obědě zákazníku? No ne, já bych si to po obědě vyzvednul hotový. Vydržte zákazníku, šáhnu do šuplíku a zrovna náhodou tady mám spojkovou sadu na Vaše 20 let staré auto. A v normohodinách je to sice 9 hodin, ale než si sníte kachnu na medu, tak to bude. Nebo taky ne.

„Cože, termín mi dáváte až za týden? Zapomeňte, to já si zavolám jinam. Poté co si zavolá do dalších pěti servisů: Tak já Vám to tady nechám.

Volá asistenční služba, jestli můžou přivézt auto zákazníka. Ptám se slečny na lince, co tomu vozidlu má být. Odpověď: Nejde mu vytáhnout levé okénko. „Tak to přivezte.“ Za hodinu přijede podval s koncernovým sedanem, který je totálně do účka, nabraný bokem někde o strom. V nejužším místě má asi 70cm. Jako holka fakt nekecala s tím okénkem.

On je jen řidič:

„O tom autu nic nevím, jen jsem to měl přivézt. Jestli brzdí, zatáčí, nebo svítí kontrolky? Vždyť Vám říkám, že to jen vezu.
“Jdu si pro auto. Jaké? Přece pro ten tahač. No ten bílý!” (ukazuje na parkoviště, kde stojí asi dvacet bílých tahačů).
Řidič z Bosny se třemi zlatými zuby ukazuje na auto se slovy: Avto-tu-servis-hej?.
Řidič údržby silnic: „Potřebuji jet dnes. Že je vyteklé servo a nejde převodka? Já ten valník ve čtyrkolce urvu, nebojte se pane“. Řidič má sice ramena přes celá záda a bicepsy jako má normální člověk stehno, ale na tohle jsem fakt zvědavý. Koukám na něj, jak se sápe do kabiny, startuje a snaží se vytočit z místa. Jako snažil se, žíly naběhlé, obličej rudý jak rak, ale fyzika vyhrála. Po pěti minutách mi rezignovaně vrací klíčky a dle jeho dechu soudím, že jde asi umřít někam pod strom.
Domlouvám s řidičem termín opravy. Na to co chce provádět, potřebuji auto už v sedm ráno pro elektrikáře a garančního technika. Do telefonu mi ještě říká: „Jasně pane, v sedm tam tahač přistavím no problemo. Celý den nic, držím mu tam hever, info žádné. Mine sedmá večer a na parkoviště se vřítí rozesmátý řidič, že je rád že to stihl na tu sedmou. Zklamaně odjíždí, když zjistí, že za hodinu, která zbývá do konce pracovní doby fakt nefunkční přístrojovou desku a osvětlení návěsu nestihneme.
„Chlapi já se k Vám objednal na ty destičky a ty máte přeci za dvě hodinky hotové ne? To máme pane, ale ne, když ty nápravy máte tři a ještě k tomu kotouče a to už jste nám jaksi opomněl říct.“

„A tiež vymeňte tú vodu vo svetlách. No keď sa naštartuje tak tá voda vo svetlách hneď vrie“. Sděluje mi slovenský řidič v důchodovém věku, který brodí sklápěčku více, než je maximální možná hloubka brodění. A není mu divné, že má kvůli tomu vodu světlech. Povídám se smíchem:“ Dobře pane, když máte ty tzv. vodou chlazená světla tak jo“. Ale příště jezděte maximálně do ¾ ponořeného kola. A jeho odpověď je opět odzbrojujicí: Dobro pane, ale moj kolega, ten brodí aj po kliky – pozn. autora: Ta klika je ve výši 2m.

Zabezpečovač vozidel:

Volám zákazníkovi: „Mohl jste mi říct dopředu, že pod kapotou máte nějaký elektrický ohradník proti kunám. Jako past na mechanika to funguje výborně“.
Zákazník se diví: „Vám nejde nastartovat? Musíte jen dát páčku stěračů do druhé polohy, šlápnout na pedál brzdy a sklopit stínítko spolujezdce se světýlkem. To jsme vyrobili se sousedem místo alarmu. Víte?“

 

Vidíte, občas mám i tu legraci, se kterou jsem se chtěl s Vámi podělit. Pokud tento blog nebude takový provar, mohl bych zkusit napsat i zážitky z odvrácené a temné strany, tj. když se zase nedaří servisu.

Tu frázi o nejlepším pohledu na svět znám. Koňáci říkají, že jedině z koňského hřbetu. Motorkáři zase ze sedla jejich strojů. No a u mě to je, když se vysoukáte do kabiny dvacetitunky, nahodíte šest set koníků v patnácti litrovém motoru a dáte kartu do tachografu. Protože sem tam si tu zkušební jízdu prostě vybrečím :)

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Mechanik
27. března 2022, 21:28
2

Super, moc pěkný. Také mám spoustu příhod z podobné pozice.
Pane, máte to zadřený. Jak je to možný? No, podle barvi benzínu jste tam nedal olej. Vždyť jsem tankoval ten premiovej, ten už má všechny aditiva v sobě. To sice ano, ale olej tam určitě nedávají. Aha, a co s tím teda???
A takovejch je hafo.
Jen piš dál, je to sranda, teda zpětně, že.

reagovat
Li
Littlebiker
28. března 2022, 08:32
1

Tak to bych toho svého měl pozvat aspoň na pivo :) Naposled jsem na volný termín pro výměnu oleje a repas zadních brzd čekal měsíc, ale to bych pod tím raději týden ležel sám, než to dát do pracek někomu jinému.

Li
Littlebiker
28. března 2022, 08:32
0

Sorry, odpověď patří VK.

VK
VK
27. března 2022, 22:01
3

I have a dream. Mám sen. Dám auto do servisu, domluvím se s mechanikem, že chci opravit to a to, od řekne dobrá, není problém, nazítří zavolá, ještě je s tím tohle a ono, odpovím, OK, opravte to všechno. Za týden to bude hotové, mechanik řekne částku, já mu ji zaplatím. Rozloučíme se s úsměvem.

Realita jest, že mechanik zásadně opraví co se mu zrovna chce a kdy se mu zrovna chce. Nikdy, ze zásady a bez výjimky neudělá všechno to, co po něm chci a co jsem ochoten zaplatit kolik si řekne, vždycky alespoň něco nechá. Abych si nemyslel.

reagovat
ro
rock
28. března 2022, 15:30
0

Amen.

Ronoath
28. března 2022, 18:59
1

A přesně takto jsem to měl v pátek. Volal jsem sice v pondělí, ale v pátek v deset mám přijet. Pravidelný servis, jehož součástí je i výměna brzdové kapaliny a tak. Auto bude v cca 16.00, vyhovuje? Paráda, díky. Odjel jsem s kamarádem do Opavy. Kolem půl jedné telefonát. Máte ještě brzdy na hranici použitelnosti, můžeme vyměnit kotouče a desky? Ano, prosím. Ve čtyři (přesně za deset čtyři) si vyzvedám auto. Klobouk dolů. Tohodle servisu bych se chtěl držet:-)

Ra
Ragnarok
28. března 2022, 20:16
0

A ještě bych dodal, že zásadně nepoužívá nic na zakrytí, když si v zaprasených montérkách sedá do auta. Nevím, to je ten igelit tak drahej? Chci tak moc?

martin_100
27. března 2022, 22:08
0

No vida zajímavý příhody. V servisubhsem měl auto jenom jednou. Byl to servis specializovanej na elektro.
Přijímací technik asi taky musel mít zajímavý pocity.
Já: Dobry den tak jsme přitahli toho citroena.
Tech: A o tomu je?
Já: To kdybych věděl tak to sem nevozim :-) Tady máte komplet kódy chyb za ten půlrok co se ten krám snažim oživit.

reagovat
Jo
Josephus
14. května 2022, 11:21
0

:D
O takových případech už jsem taky slyšel kvanta historek.
Někdo třeba rok zdatně přehazuje konektory, relátka, pojistky, snímače, řídící jednotky... za nefunkční či nejlépe úplně jiné (s písní na rtech a heslem "kde nepomůže síla, pomůže větší"), přepojuje podtlakové hadičky s palivovými, pájí zbytky plastových vodovodní potrubí z chalupy pod kapotu a hlavně aplikují všechny zaručené rady, tipy, triky, návody a postupy od zedníků, pokrývačů a jiných na slovo vzatých automotive odborníků z hospody, které rádi smění za šesté pivo a dvanáctý rum a ještě přihodí něco navíc. Ti sofistikovanější pak ideálně ve spolupráci s plagiátem plagiátu čínské diagnostiky se špatnými překlady z angličtiny do čínštiny, pak do ruštiny, italštiny, portugalštiny a následně pomocí googlu do maďarštiny. To by v tom byl čert, aby to nerozchodili. Když už je nejhůř, ani vyháněčka zlých duchů a tanec na přivolání deště nezabírá, musí se to odstavit do servisu. Úplně nejhorší pak je, když do toho nepojízdného zázraku techniky chtějí ti vydřiduši dávat nové nebo nedej bože dokonce originální díly. A pak ti zlořádi v autorizácích či jiných odborných dílnách nejsou schopní za odpoledne opravit a ještě to chtějí zaplatit.
Předpokládám, že to není tvůj případ, ale takových bylo a je opravdu mnoho a mnoho.
Ale historek z druhé strany břehu jsem si vyslechl také mnoho a mnoho.

Jo
Josephus
14. května 2022, 11:23
0

Například mi bylo nabízeno, jestli já nechci nebo nevím o někom, kdo by byl ochotný koupit 60l sud motorového oleje měsíčně bez papíru, protože to v autorizáku mechanikovi zbývá. Nechtělo se mi tomu věřit až do doby, kdy jsem se sám potkal s šestiletým autem se 150.000km na budíku, kde byla evidentně ještě prvonáplň a všechny filtry původní (a opravdu to nebyl ojedinělý případ, i když tento celkem extrémní). Nebo jsem byl před léty vyzvednout souseda z jednoho autorizovaného servisu "po opravě", kam dal svou X6 M50d na kompletní výměnu hnacích hřídelí, xDrivu, rozvodovky, diferáků a repasu převodovky...to vše kvůli poddimenzované konstrukci z výroby (obdivoval jsem jej, že je ochotný to zaplatit celé ze svého). Když zaplatil cenu nového oblíbeného hatchbacku a chtěl odjet, dozvěděl se, že je hotový veškerý servis včetně vyčištění motorového prostoru a interiéru, kromě rozlomeného kardanu, takže je auto stále nepojízdné.

wdave_t
28. března 2022, 08:35
0

Pěkný zápisek, bavil mě. Těším se na zážitky z druhé strany :)

reagovat
Matt
28. března 2022, 10:21
0

Děkuji za reakce, pokračování je určitě v plánu. Materiálu je z prostředí servisu vždycky dost.

reagovat
beastar
28. března 2022, 22:31
0

Já nevím jak to dělám. Když čtu ty děsný historky tady občas. Jak je servis peklo. Dával sem auta do autorizaku i garáží. Čechy, Německo a Švýcarsko občas. Na 100 skvělých zkušeností je tak jedna špatná. Možná proto že nečekám zázrak. Chci jen aby odvedli práci. Nikdo mi nemusí děkovat, že mu tam dám svůj klenot či co.

A to sem měl namátkou třeba Infiniti, Maserati, Jaguar, AMG, S6, Alfu, ale i třeba Renault nebo BMW. Jestli ono to nebude tím, že lidi jsou prostě idioti. V ČR často opepřený ještě zvykem absolutně si nevážit práce druhých. Plus naprosto hloupým východním příslovím já platím tak sem někdo, pán. I když šetřim na autě... Atd.
Však to znáte. Samozřejmě že takový není každý. Přímo servis nevím ale s prodejem lidem sem si užil svoje. A vlastně sem rád že už to nedělám. Můj život je veselejší. Jinak vtipný, co ti lidi kolikrát nevymysli za bachorky.

I když to bývá i občas z druhé strany. Báchorky.

reagovat
sheogh
29. března 2022, 13:39
0

Taky bych rekl, ze cast viny maji zakaznici a nerealisticky ocekavani. Hlavne ohledne ceny, jak materialu, tak prace.

Na druhou stranu, jak tu uz nekteri psali, mam taky par blbych zkusenosti (vetsinou autorizak) - napr. pri oprave ulomili plastovej drzak pojistkovky a ne ze by se obtezovali treba zavolat "ulomilo se to, mame to vymenit?", ale musel jsem o 2 tydny pozdeji najit ulomenou pojistkovku visici na dratech... Jinej autorizak polamal kabelaz k sahare, taktez taktne pomlceli.. Ale jako vetsinou byla spokojenost

Bavoraczech
30. března 2022, 14:28
0

Já se pozastavím hned u první skupiny: "Vždyť jsem na to auto patnáct let ani nešáhnul“
- to má rád každý machanik... Pane mechanik, já vám to tu nechám na STK, je to naprosto bezproblémová Fábinka, nejlepší auto, do let jsem na něj nesáhl, jen měnil olej a párkrát žárovku, jinak jezdí jak za mlada.
Realita: vůle v řízení vlivem vůlí v nápravě asi taková, že by si toho nevšiml technik STK asi ten, který už je 20 let v důchodu a je rád, že udrží moč.

Dokážu oponovat zase různými skupinami servisáků. Třeba nějak to ojebem, ale naúčtujeme mu plnou cenu.
Viz koupil jsem "vrak", na kterém jsem chtěl udělat rozvody. Ty ale nešly podle přípravků seřídit. Servis krčil rameny a po poradě v bráchově servisu padlo podezření na jiné vačkové hřídele (zjistilo se, že motoru jednou padly rozvody a opravoval je nějaký filuta, který použil vačkové hřídele z jiného obsahu). Inu měl jsem to štěstí, že onen servis má i vrakáč, kde měli auto s mým motorem na ND. Prodali mi tedy použité vačkové hřídele za půl ceny nových.
No jo, jenže za měsíc jsem si všiml, že nepěkně prosakuje těsnění pod ventildeklem. Obstaral jsem si tedy nové a zjistil, že ti lemplové se neobtěžovali to staré vyměnit. Inu prohlédl jsem nové vačkové hřídele, které byly celkem slušně obroušené, skoro bych řekl přidřené a hezky hoblovaly zdvihátka. Tak jsem jim to dojel hodit na hlavu a jakou jsem dostal odpověď?
"Pane buďte za to rád, ty co kupujeme nové na TDI PD jsou kolikrát ještě horší a to jsou to funglovky!"
Inu hřídele jsem si sehnal jinde a nechal předělat vč. rozvodů u bráchova servisu. Překvapením bylo, že i napínák rozvodového řemene byl zřejmě z té bouračky.

reagovat
PB
30. března 2022, 21:30
0

Dobrej, vodou chlazena svetla:)))))

reagovat
Ex mk1
31. března 2022, 19:26
0

Super! :)

reagovat