načítám data...

Taktika hospodárné jízdy

12. října 2021, 14:09 24 komentářů HandyMan

Chcete jezdit svižně a přitom hospodárně, nevylévat zbytečně benzín do výfuku? Tady je návod.

zobrazit celou galeriiJan Vysloužil: Taktika hospodárné jízdy

Moderní auta jsou navrhována s ohledem na hospodárnost provozu. Celé týmy inženýrů už roky hledají cesty a cestičky, jak vylepšit aerodynamiku, snížit třecí ztráty nebo hmotnost s jediným cílem – snížit spotřebu paliva. A je jedno, jestli auta jezdí na benzín, na naftu, na elektřinu nebo žerou třeba pampelišky u cesty.

Přemýšleli jste někdy o tom, kolik benzínu či nafty proletí výfukem vašeho auta zbytečně? Tedy že se z bodu A do bodu B nedostanete o nic rychleji, jen vás to stojí víc peněz? Dovolím si tvrdit, že při každodenním ježdění je zbytečně ztracený každý čtvrtý či pátý litr paliva. (Ne, blbnutí na okruhu ani podobné aktivity páchané čistě pro radost do toho nepočítám, to je jiná disciplína). Litr či dva dolů na 100 km jízdy znamená zajímavou finanční úsporu už dnes, nemluvě o tom, kam se ceny paliv budou šplhat. A ruku v ruce s hospodárnou jízdou přijdou i méně časté účty za pneumatiky, brzdové destičky s kotouči a u těch největších draků i za generálky motorů.

Napřed ale musím vyvrátit jeden mýtus, který se o hospodárné jízdě neustále traduje – že to znamená jezdit nějak pomalu – “na pantátu”. Tak na to hezky rychle zapomeňte a raději si jako výchozí postuláty uvědomte toto:

Kvůli pohodlí či radosti jedné či více osob na palubě se na čtyřech kolech stěhuje jedna či dnes v době SUV a elektroaut i více než dvě tuny hmoty auta. A že nejvíc efektivní je pohyb rovnoměrný přímočarý, jak by řekli fyzikové. Když si tyto předpoklady uvědomíte, tak teoretický úvod máme zdárně za sebou a jdeme se s tím nějak poprat prakticky:

Jedeme po rovině

Ne, nedělám si srandu, mnozí řidiči neumí jezdit správně ani rovně. Kouzlo je ve třech následujících bodech:  

  • Plynulost. Většina lidí buď neustále lehce přidává, nebo ubírá plyn a po chvíli šlape na brzdu nebo musí akcelerovat. V obou případech maří energii vozidla zcela zbytečně. Mezi obcemi nebo na dálnici se dá většinu času pohybovat konstantní rychlostí, jak jen provoz a předpisy dovolí.
  • Nekličkujte v jízdním pruhu. Ano, je to rada spíš pro začátečníky, kteří křečovitě svírají volant a stále pak musí korigovat směr, ale jakoby mnozí nevěděli, že auto má přirozenou tendenci jet rovně a lze jej volantem jen zlehka vést.
  • Zapněte si na displeji palubního počítače okamžitou spotřebu, rozjeďte se a zapamatujte si údaj, jakmile dosáhnete potřebnou rychlost. A teď nepatrně povolte plyn, aby se přitom rychlost jízdy nijak změnila. Spotřeba ihned spadne minimálně o půl litru, někdy i o víc a vy přitom pojedete dál stejnou rychlostí! Pokud máte CVT nebo HDM automat, zaregistrujete přitom i pokles otáček motoru. Až se naučíte jemnou práci s plynem zcela podvědomě a automaticky, dlouhodobá spotřeba půjde znatelně dolů.

Bacha, zatáčka!

Tady se hospodárná jízda protíná s jízdou sportovní. V obou disciplínách totiž hledáme způsob, jak oblouk zatáčky natáhnout do co největšího poloměru, aby boční síly na pneumatiky byly co nejmenší a my na výjezdu z ní měli co nejmenší ztrátu rychlosti. Jen u hospodárné jízdy nebudeme gumy za mohutného kvílení dostávat na meze přilnavosti.

Ale všechno to, co mistři volantu vědí o čisté stopě a práci s hmotou auta, je tu záhodno aplikovat. Až budete příště na nějakém Trackdayi, zkuste si pár kol nikoliv “maximální rychlostí”, ale “maximální plynulostí”, tedy dopředu číst zatáčky a pak pracovat spíš volantem, než brzdou a plynem. Ono to kupodivu nebude ani trochu pomalé a možná pak dokážete v rychlých kolech ještě více zrychlit. Jako instruktáž čisté stopy může posloužit třeba video Rowana Atkinsona na okruhu Top Gearu. Mr. Bean to s volantem rozhodně umí.

Všimli jste si také, kolik řidičů v běžném provozu má nutkání brzdit před každou zatáčkou, aniž by k tomu byl sebemenší důvod? Prostě je nikdo nikdy neučil správný průjezd zatáčkou, kdy využijí šířky jízdního pruhu a zatáčku plynule vykrouží rychlostí dle schopností svých i svého auta. A tak ochromeni hrůzou z každé zatáčky raději spalují kinetickou energii v brzdách.

Pokud se v nějakém bezpečném prostředí uzavřeného okruhu  seznámíte s možnostmi auta i sebe sama a co jste se naučili, pak v menších rychlostech zúročíte v nájezdech do zatáček  a kruhových objezdů na trase, jízda bude plynulá, nečekaně svižná i úsporná zároveň. A děti na zadních sedadlech budou mnohem méně blinkat.

Jedeme do kopce

Pravidlo pro jízdu do kopce zní jednoduše: v kopci se pokud možno nezrychluje, ideální je udržovat rychlost, kterou jste nabrali už před kopcem. Sešlápnutí plynu v kopci je absolutně největším žroutem paliva. Motor si v ten okamžik řekne klidně o padesát litrů na sto, ani nevíte jak. Samozřejmě, pokud je těsně před vámi kamion a jen krátký předjížděcí pruh, nezbyde, než to pořádně “oroštovat”, abyste se za ním dál nevlekli desítky kilometrů, ale snažte se takovým situacím svou předvídavostí pokud možno vyhnout.

Pokud už vidíte, že za horizontem to bude pro změnu zase z kopce, vyplatí se před vrcholem mírně ubrat plyn a nechat pak vozidlo zrychlit pomocí gravitace místo práce motoru.

Jedeme z kopce

Jet z kopce bez plynu a brzdit motorem, nebo vyřadit na neutrál? Záleží na sklonu kopce. Moderní auta se vstřikováním paliva umí jet bez plynu “za nula”, kdy elektronika odpojí přívod paliva a motor se vším tím jeho příslušenstvím (alternátor, klimatizace…) se otáčí od kol hnaných setrvačností. Ale kola jsou přitom bržděna třecími silami v motoru a převodovce. Při jízdě na neutrál je motor odpojený od kol, motor kola nebrzdí, ale zase spotřebovává palivo na udržení volnoběžných otáček. Toto množství paliva je velmi malé, u moderních motorů kolem 0,4 – 0,8 litru za hodinu. Ztrátu rychlosti při brždění motorem musíte nahradit akcelerací, kdy si motor vezme mnohem více paliva, než to málo, co spotřeboval na volnoběh. Proto pokud sklon kopce postačuje na udržení rychlosti, brzděte motorem, v ostatních případech se vyplatí vyřadit, nezpomalovat a snažit se udržet nebo i nabrat rychlost. Gravitace je v tomto okamžiku váš přítel. A pokud vidíte, že to bude zase brzy “do kopce”, rozjeďte se, v kopci je rychlost získaná na jeho úpatí k nezaplacení. Řidiči kamionů o tom vědí své.

Vyřazování na neutrál je ale zapovězeno většině aut s automatickou převodovkou. Pokud převodovka není pro plachtění na neutrál přímo konstruována (a neplachtí vám “sama od sebe”), tak za jízdy z D na N v žádném případě nevyřazujte! Není totiž jisté, zda na i neutrál běží oběhové čerpadlo a zda se tím neničí hydrodynamický měnič nebo spojky. Opravy zničených automatů stojí desítky tisíc korun.

Akcelerace aneb zrychlování

O správném zrychlování se na webu vedou učené diskuze podpořené grafy s měrnou spotřebou motorů, úhlech otevření škrticí klapky, práci lambda sondy při řízení bohatosti směsi a dá se to ještě zesložitit s ohledem na hmotnost vozidla, valivé odpory a aerodynamiku vozidla při různých rychlostech. Jestli vás to zajímá až tak moc, můžete se tím prokousat sami. 

Širokou diskuzi lze ovšem prakticky zúžit na jedinou otázku: zrychlovat zvolna a dlouho, nebo naopak razantněji po kratší dobu a jet pak déle konstantní rychlostí s menší spotřebou?  

Jestli máte někdo doma přesnou diagnostiku na měření aktuální spotřeby z OBD a k tomu nějaký ten  Tripmaster s data loggerem, nebráním se udělat někde na letišti sérii pokusů s cílem jednou provždy tuto zajímavou otázku exaktně zodpovědět.

Jednoznačnou odpověď zatím neznám, ba dokonce se domnívám, že je to u každého auta trochu jinak. Vyhýbám se tedy podtáčení motoru, zbytečného vytáčení motoru  a prudkého šlapání na plyn vůbec, to je k ničemu. U většiny aut se dá poznat “podle sluchu”, kolik přidat plynu při jakých otáčkách, aby se motor lehce rozběhl a spotřeba přitom moc nerostla. Moderní turbomotory lze bez násilí pomalu roztáčet už od nějakých 1500 otáček a v závislosti na zpřevodování pak řadit vyšší rychlostní stupně, abyste se stále pohybovali dejme tomu mezi 1500 a 2000 otáček, kdy mají turbomotory již dostatek točivého momentu. V kopci, s plně naloženým autem, nebo pokud třeba táhnete vlek, potřebujete otáček samozřejmě víc. Chce to cvik a cit pro motor. On si řekne.

Decelerace a brždění

“Čím se brzdí auto?”, zeptal se nás jednou instruktor na kurzu bezpečné jízdy. “Brzdou!” vyhrklo půl třídy. Jestli jste dočetli až sem a myslíte si to samé, tento omyl vás bude stát spoustu paliva. Auto se brzdí v podstatě „samo“ neustálým třením karoserie o vzduch, valivým odporem pneumatik a třecími ztrátami v hnacím řetězci. Cílem je, naučit se tohoto jevu maximálně využívat.

A teprve až když to situace v provozu skutečně vyžaduje, nezbývá než si dopřát ten luxus šlápnout na brzdu a proměnit tím kinetickou energii auta v teplo na brzdových kotoučích. V okamžiku, kdy šlápnete na brzdu, totiž nevratně vyhazujete peníze, tak to prostě je.

Při hospodárné jízdě se musíte naučit předvídat dopravní situace, a pokud je třeba rychlost snížit, brzdit hlavně motorem po ubrání plynu. Konstruktéři odvedli kus práce na poli aerodynamiky a snižování třecích ztrát, takže moderní auta dokáží bez plynu plachtit stovky metrů, než rychlost spadne třeba z devadesátky na padesát. A pokud je silnice v mírném sklonu, což okem často ani nepoznáte, uplachtíte i hodně přes kilometr. Schválně si to zkuste a na známé trase hledejte místo, kdy sundat nohu z plynu a dojet kus cesty zadarmo.

Když jsme nedávno zkusili ujet v Dacii Sandero Stepway s CVT automatem přes 1000 km na jednu padesátilitrovou nádrž, uplachtil jsem z toho bez plynu celých 213 kilometrů. A to jsem jel po neznámých cestách, kde se vzdálenosti k nejbližší obci za horizontem či zatáčkou odhadovaly jen velmi těžko.

Kdybych se mohl přimluvit u vývojářů navigačních aplikací, byly by mi velmi užitečné dvě funkce, pro které dnes již mají k dispozici všechna potřebná vstupní data: 

  • vzdálenost k nejbližší obci nebo k příštímu omezení rychlosti
  • ukazatel sklonu vozovky neboli inklinometr – protože oči často klamou

To by se to pak plachtilo!

Závěr

Jestli vás ježdění na spotřebu bude bavit, to uvidíte sami, je to dost specifický druh zábavy. Můžete si ho zpestřit třeba tím, že počítáte, kolikrát řidič před vámi šlápl na brzdu a vy ne. Přeji vám co nejvíc kilometrů s co nejmenší spotřebou. On ten Geen Deal totiž bude muset někdo zaplatit a ani ti úplně nejchudší ani ti nejbohatší to nebudou. Tak ať ho platíme co nejmíň.

A ještě se vám na konec svěřím s jedním snem: v příštím ročníku Mazda Power Eco Race slavně zvítězí velvyslanec či velvyslankyně z redakce Autíčkáře!


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BigBen
15. října 2021, 12:21
1

Otázku "zrychlovat zvolna a dlouho, nebo naopak razantněji po kratší dobu" jsem si před pár lety zodpověděl v praxi. Jel jsem z Bratislavy do Prahy. Neměl jsem peněženku, doklady, nic, musel jsem dojet bez tankování. Není větší motivace. V malé nádrži málo paliva a auto co žere i trávu kolem silnice. Vyplatilo se rychle nabrat rychlost a tu udržovat. Ideální byla kolem 110 kmh. Z kopce na Vysočině se vyplatilo rozjet na víc, tak kolem 140 kmh aby se pak další kopec dal vyjel na 6-tku s lechtáním plynovýho pedálu. Velkým pomocníkem byl ukazatel okamžité spotřeby. Přesně platilo co je v článku. Když auto jelo konstatní rychlostí, šlo malinko ubrat na plynu, klesla spotřeba ale rychlost byla stejná. Když jsem vyjížděl z Bratislavy, tak to vypadalo, že skončím někde na Vysočině, dál ne. nakonec jsem dojel. Tak nízkou spotřebu jsem s Cooperem nikdy neudělal. Byla nižší než ta co je v techničáku.

reagovat
HandyMan
15. října 2021, 16:56
-1

Jet s Miníkem na spotřebu, to dá zabrat, ten svádí k něčemu úplně jinému :-). Ale když už človék musí, zvládne i nemožné. Ještě mě napadla brutálnější technika úsporné jízdy po dálnici - pověsit se za kamion. Odpor vzduchu by jistě klesl, jen by sis pak musel nechat v IKEMu vyměnit plíce...

Jimi
15. října 2021, 12:30
-1

Pěkný koníček, mnoho dobrých typů i pro nešetřílky a dlouho známé pravidla pro zkušené. Ale ty auta pořád žerou +/- stejně, pokud jsou v pořádku. Proto jsem to nikdy neřešil. Sleduju občas spotřebu jenom kvůli kontrole, zda je technicky všechno ok. Jinak to nemá smysl vzhledem k pořizovací ceně a servisu. Využívám max. rychlostní limity do puntíku, plynulost a znalost trasy je základ. Zábava taky občas musí být. Paradoxně vyšší rychlostní tempo vychází lépe, hlavně nikoho kolem sebe neseru pomalou jízdou.

reagovat
af
afro-r1
15. října 2021, 12:58
0

Se vstrikovanim prisla i stejna spotreba napric vsemi prodanymi kusy.
Drive u karburatoru to letalo o decky, pripadne litry mezi dvemi stejnymi auty

fu
furrow
15. října 2021, 16:51
0

Dobrý čtení pro mě. Já tam ten neutrál hážu jak to jen jde, už jsem si tak nějak za ta léta ježdění zvykl. Musí ale člověk myslet taky na stav silnice / voda, námraza, sníh /, to si pak to plachtění rozmýšlím, abych nedoplachtil někam do příkopu..chacha. Tak jezdím s autem do práce, s Microu 1,2. Ještě mám teď Ford Streetka, tak s tím když někam jedu, tak to plachtím daleko míň. Když v tom, je fakt zábava to hnát do otáček a řazení je radost.

reagovat
fu
furrow
15. října 2021, 16:55
0

Jo, ještě k tomu povolení nohy z plynu. Je to pravda a nejvíc to vidím, když jedu s Microu co má tu N- CVT převodovku. Tam je to hodně znát i podle otáček a zvuku motoru. Člověk se s tím po nějaké době naučí. Když to pak už umí, tak mi to připadá, jak kdyby i ta CVT převodovka řadila.

reagovat
Arutoro .357
18. října 2021, 09:40
1

Dobrý článek!
Sám jsem jezdil větší vzdálenosti s benzinovými Saaby (9-5 LPT s automatem a italská aerovka 9000 s manuálem) a ty cifry spotřeby mi mnohdy nikdo nevěřil. Opravdu nejdůležitější je plynulost, držení rychlosti v zatáčkách, ideálně i znalost trasy (zbytečně nezrychlovat mezi obcemi blízko sebe), a zabijácký instinkt ve včasném předjíždění potencionálních zbrzďovačů. S tou aerovkou se mi povedlo 300 km se spotřebou 5.9 litrů a rozhodně jsem nebyl brzdou provozu. Ono taky pomůže si přivstanout.
A když mi při jedné takové cestě začala blbnout zadní levá brzda, tak jsem si udělal rekord - 160 km v kuse bez jediného šlápnutí na brzdu - trasa Česká Třebová > F-M.

reagovat
Arutoro .357
18. října 2021, 09:41
0

5.9 litru v průměru na sto, samozřejmě...

eLzyx
18. října 2021, 15:36
1

já už jsem se zábavou - jízda na spotřebu začal. Ono to v Tesle ani jinak nejde. Dojezd sice docela velký, ale jakmile člověk na to šlape, tak těch 386kW baterku vyčerpá poměrně brzo.

reagovat
PepaSFI
18. října 2021, 18:48
3

včera jsme tohle téma trošku probrali s jedním z místních pisálků, ahoj Jaromíre, a shodli jsme se na tom že spousta řidičů jsou ignoranti, zcela postrádající základní dovednosti. Takový člověk sice umí točit volantem a tahat za šaltpáku ale vůbec se nezamýšlí nad tím proč to dělá a jestli by to nešlo trošku jinak. Naprosto chybí jákákoliv předvídavost. Nepřekročitelná hranice světa na špičce vlastního nosu, někdy bohužel doslova a bez přehánění. Vídám to neustále v nejbližším okolí. Kdy se podřazuje? Přece když motor na aktuální kvalt už netáhne. V praxi: Přilítnu do křížovatky, v almaře zakvaltovanou asi osmičku a zalomím to pravoúhle do odbočky, do kopce. Jé ono je to nějak prudký, honem ubrat! Eště ubrat! Sakra, plný ruce volantu. A už to jede krokem a motor má asi 500 otáček, kašl kašl grgrgr astmatickej záchvat. Tláp na plyn, velký KAŠL KAŠL GLA GLA, motor dribluje jak mičuda, dvouhmoťák uvažuje o sebevraždě nebo emigraci. Asi by to chtělo podřadit. Trojku? Nebo radši dvojku? Ono už to skoro stojí, dáme jedničku hýp hop skok. No srandy kopec.A přitom stačí myslet asi čtyři sekundy dopředu a tu trojku si tam dát před odbočkou. A krásně plynule, bez paniky v rukách, to úplně v klidu projet jedním plynulým pohybem volantu.

Jo a taky jsme se s Jaromírem shodli, že oba známe lidi co si v noci vůbec nezapnou dálkový světla. Prostě jedou temnotou poslepu devadesátkou a vůbec jim není divný že jako nevidí ani na polovinu vzdálenosti na jakou je potřeba vidět. To se pak těžko řeší jak najet zatáčku.

A ešče bych přidal držení volantu. Když to někdo drží jak zkaženou jitrnici, tak za to může leda tahat jak za splachovadlo a né kroužit plynulý zatáčky.

reagovat
Jokke
19. října 2021, 08:00
0

Naprosto super shrnuti. Bohuzel pro 99.9% "drzitelu RP" je todle neco, co se jim nedq vysvetlit. Vlastni zkusenost bohuzel. Casto jezdim Pha-Ova a zpatky ruznymi auty. Tam "horem", se snahou o co nejnizsi spotrebu, at vim za kolik to umi. Na dalnici do 125 max, ale na okreskach jsem i tak paradoxne vzdy nejrychlejsi. Takze take vyvracim mytus, ze na spotrebu=pomalu. Rekord mam s koresjkou naftou 4.2, s koncernovym nejlepsim benzinem 4.9...a jeste by se dalo neco usetrit. V kopcich s tema stoupakam na to slapnu proste. Zpatecni cestu naopak zkousim druhej extrem "dolem", za kolik to jede v nemeckym tempu (tzn ne pod 160…ale to neznamena mit furt plyn na zemi, ale kombinace vysoky prumerny rychlosti a co nejlepsi prumerny spotreby). Takovy udaj mi velice chybi v techn.udajich u vozidel, ale chapu, ze to je pro vetsinu zbytecny udaj a navic "nelegalni"

reagovat
Jimi
19. října 2021, 10:56
0

Ta 120-ka je takové zaklínadlo. Tou operují všichni eko/elektro, ale jenom na dálnici. Ale pravda vyjde na povrch až od dálničních 150.

HandyMan
19. října 2021, 13:38
-1

@Jokke: Jestli máš nějaké údaje o rozdílech ve spotřebě "hospodárně" kontra "rychle", to by mě a myslím i další lidi hodně zajímalo. Tipuji, že v benzínu to bude podastatně větší rozdíl, než v naftě. Neboj se s námi podělit!

HandyMan
19. října 2021, 13:49
-1

@Jimi: U benzínů platí mezi 90 - 130 km/h přibližně 0,5l navíc za každých 10 km/h rychlosti. Ale ponvadž odpor vzduchu roste s druhou mocninou rychlosti, tak u tvých 150+ už je to minimálně litr navíc za každých 10 km/h. U litrových tříválců se pak spotřeba při jízdě maximálkou 180-200km/h zastaví někde u 12 litrů / 100 km, protože do tří malých válců už nedostaneš víc vzduchu. Má-li někdo V8 pětilitr, je to samozřejmě dost jinak :-)

Jokke
19. října 2021, 17:01
0

@HandyMan nejake udaje doma vystracham v pocitaci, a zkusim to sem shrnout.

Jimi
20. října 2021, 10:05
0

@HandyMan: mám to vyzkoušený na benzín 2,5l 6-ti válci v automatu. Odpor vzduchu se začíná výrazněji projevovat na spotřebě asi tak od 160km/h (nízký malý kombík), ale je to hlavně kolik točí motor (160km/h- 3 tis. ot/min). Když se pohybuju mezi 90-130km/h, rozdíly jsou kolem 0,5l. Dlouhé trasy podle stylu: kochačka/pirát rozdíl max. 1,5l. Asi proto to nemá pro mě smysl řešit. :)

HandyMan
20. října 2021, 12:32
-1

Ano správně Jimi, tady platí jistá úměra - větší motory, které pracují drtivou většinu času "s prstem v nose" v režimu nízkého zatížení, jsou méně citlivé na změnu jízdního stylu. Oproti timu malé motory (zvláště s turbem) jsou citlivé víc. Na druhé straně však platí, že v režimu nízkého zatížení bude třeba litrový tříválec úspornější než třílitrový šestiválec. Tady se fyzika prostě okecat nedá, třecí ztráty jsou zásadně rozdílné. Myslím to třeba takto: 90km/h piánko po rovině s tříválcem bude přibližně za 4 litry, 130km/h za sedm a 160 km/h za deset. Benzinový šestiválec za 4 litry devadesátkou nepojede, při 130 km/h si vezme stejně a při 160 km/h bude znatelně úspornější. Motor je třeba dimenzovat dle nejčastějšího způsobu použití.

Re
RedX
19. října 2021, 15:25
3

Autore, opravdu ti děkuju za tento příspěvek. Já mám občas pocit, že jsem jedinej, kdo takhle uvažuje, už z toho na mě lezla depka.
Vždycky si říkám, jestli jsou všichni okolo mě (na silnici) milionáři a já jedinej chudák, co se snaží jezdit střídmě a s jakýmsi rozmyslem. Ale pravda je taková, že mě to i dost baví a nacházím v tom nějaký ten vyšší smysl.
Nejvíc kroutím hlavou nad způsobilostí ostatních při jízdě ve městě. Ty závody od červené k červené. Vyloženě krysí mentalita.
Často si kladu otázku, zda za tímhle jízdním stylem stojí nevědomost či lhostejnost.
Inženýři se při vývoji perou o každou desetinku, když by přitom lehká úprava jízdního stylu průměrného řidiče přinesla zlepšení o dva řády vyšší. Je to škoda.

S každým pro mě novým autem, se kterým jedu (půjčené od kamaráda, firemní, z rodiny...) si dělám svou osobní ekorallye, abych viděl, jak si daný vůz stojí.
Se svými vozy si i pečlivě zapisuju tankování do spritmonitoru, pravidelně se dostávám do Top20, někdy i Top10. Ale zároveň se neomezuju - když potřebuju jet někam dál, jedu po dálnici a nastavuji obvykle 130 km/h dle GPS.

No nic, ještě jednou díky a jízdě zdar.

reagovat
HandyMan
19. října 2021, 16:26
0

Tož vítej v klubu a neboj, je nás víc - třeba já (HandyMan), k podobné úchylce se přiznal i furrow, o pár řádků výš Jokke, teď ty... Ono se dost podobně smýšlejících nasbírá, ani nebudeš vědět jak. Ale že bychom se stali majoritou v každodenním provozu, to si nemyslím. Hospodárná jízda chce trochu přemýšlení a soustředění na jízdu a to většině "majitelů ŘP" citelně chybí

Jokke
19. října 2021, 17:00
0

Priznam se, ze co se tyce dalnice mi 130 km/h nedava zadnej smyslvz pohledu rychlosti ani spotreby, ale chapu point. Na dalnici bud jedu tech 110 az 125 kdyz nespecham a bavi me koukat na spotrebu. Nebo pak opravdu 160+, kdy se da mluvit uz o nejake casove uspore na delsi trasu (samozrejme kdyz to jde, ne zadny blbosti)

ge
geralt
19. října 2021, 17:05
2

zivot je prilis kratky na to resit spotrebu auta!
jo, taky se na to cislo podivam, ale spise pro kontrolu, zda je vse v poradku
nikomu vsak neberu jeho hobby:)

reagovat
PepaSFI
19. října 2021, 18:18
1

nedobře se na to díváš. Ta spotřeba sice znamená peníze který mi buď zůstanou anebo je nacpu do tlamy nenažraných ropných korporací a pumpařů a státu ale hlavně je to ukazatel. A taky učitel. Protože na spotřebě se ukáže když něco není v pořádku. Nejen technická závada, to už je hodně blbý ale i to řízení. Když se naučíš líp najíždět zatáčky, řadit, číst cestu, tak to může znamenat že uspoříš trochu paliva. Ale hlavně to znamená že zas umíš o trošku víc než jen tlápnout na plyn

ge
geralt
20. října 2021, 13:44
0

ja to myslel troch jinak: nevybirat auto dle uspornosti motoru :) obcas me taky bavi zkusit, za kolik nejmene dokaze jet benzinovy petivalec...

fu
furrow
19. října 2021, 19:46
-1

Tak koukám, že je nás víc. Jsem si myslel, že jsem nějakej divnej. Možná sem s tím pro okolí i otravnej, protože syn má asi rok novou Ravku hybrida. Předevčírem přivezli pro mladou nového yarise hybrida. A to když se od někud vrátí, tak se pořád ptám a jaká byl spotřeba? Když se jedu projet s Káčkem, tak to na spotřebu moc nekoukám, jak kdy. Taky s tím nechci jezdit pořád za 10, ale někdy ho pořádně prostě projedu. Microu jezdím do práce a v podstatě si uvědomuji jak jedu a říkám si - tak za kolik to dokážu dnes. Mám to 6km po městě. Teď má určitě i vliv počasí oproti létu na tuhle krátkou trasu - včera 4,9 a dnes 5,2

reagovat