načítám data...

Tesla Model 3 (Dual Motor, LR) je elektromobil, který nadchne i petrolheada?

27. května 2023, 22:32 23 komentářů krab

Abych já pochválil elektro auto za jeho jízdní vlastnosti a obecné uživatelské schopnosti, to snad radši aby hrom do mě udeřil! A přesto je to tu ...

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Tesla Model 3 (Dual Motor, LR) je elektromobil, který nadchne i petrolheada?

Vytvořím ještě v médiu kam běžně přispívám kompletní a řekněme (seriózní) recenzi, ale během tohoto týdne a víkendu používám červenou Teslu 3, která pochází ze série roku 2021, má baterii s vyšší kapacitou a dva motory. Přední má 177 koní, zadní 241 koní. Točivý moment je v podstatě úplně monstrózní. A to je v nabídce modelu 3 ještě verze Performance, kde máte té forsáže ještě víc.

To, že je Tesla až absurdně rychlá v přímce a hlavně na pružné zrychlení, to jsem věděl už dávno. Ale myslel jsem si, že jsou to přes dvě tuny těžká monstra, která neumí zatáčet, jsou mizerně zpracovaná a vůbec nefungují dobře jako auta. A ono to tak možná kdysi začalo, jenomže ta automobilka se vyvíjí a evidentně se jim hodně daří. Teď nemyslím prodeje či zisky, ale daří se jim vyrábět auta aniž by byl jejich dodavatelský řetězec zcela závislý na čínských dodavatelích i továrnách finální asembláže, ale jdou svou cestou. Tedy, abych to uvedl na pravou míru, k továrnám ve Fremontu (Kalifornie) , Texasu, Gigafactory na baterie v Nevadě a továrně na zejména výrobu modelu Y v Berlíně mají ještě velkou produkci v Shanghai, čili úplně bez Číny Tesla taky nefunguje… Ale každopádně je svá, má své výrobní metody, specifický dodavatelský řetězec, formu prodeje i servisu a člověk nakonec přeci jen musí smeknout klobouk před tou odvahou to takto zkusit.

Někde jsem četl, že Tesla udává směr a ten následují všichni ostatní tradiční automobiloví výrobci, kteří se snaží nějak konkurenčně vyrovnat. Smál jsem se tomu, ale dneska už se tomu moc nesměju. Obávám se, že je Tesla skutečně (ne ve všem) o velký krok kupředu. Ačkoli vlastně elektroauta nemám rád a byl jsem tak nějak vždycky proti nim, tak jsem si přeci jen už celou hezkou řadu těchto aut vyzkoušel. A zodpovědně říkám bez keců nebo nutnosti se někomu, kdo je prodává zalíbit, že s modelem 3 se Tesla trefila do černého. Nebo aspoň pro mě, člověka, který nemusí úplně módu SUV a má rád auta, která se po stránce dynamiky svezení prostě dobře řídí. Ta trojka to totiž všechno v sobě má.

Auto jsem vzal někdy hned v úterý na váhu, která ukázala 1835 kg (bez řidiče). Je to o mnoho metráků méně než třeba BMW se svým modelem i4 M50, který novináři loni hodně velebili, přitom mě přišlo vždycky až příliš těžkopádné, průjezd zatáčkou byl vždycky takový těžší přes předek, při brzdění byla hrozně znát celá hmotnost auta a nebylo to ono. Já měl jasno! Od BMW ? Elektromobil? Rozhodně ne…  Možná i3, to je chytře vymyšlené auto, ale dojezd je malý, škáka schopností jak to auto používat je prostě příliš malá. Kór za peníze, které stojí.

Tesla Model 3, verzi Long Range (jinou bych asi upřímně ani nekupoval) pořád stojí rozumné peníze. Za novou dáte aktuálně kolem 1,25 milionu korun s DPH a mírně ojetou s nějakými třeba maximálně 20 tisíci km na tachometru (teda spíš na dotykovém displeji) jako jsem si půjčil já koupite za rovný milion. Dají se už sehnat i levnější, ale jsou víc ojeté. U Tesly 3 bude navíc potřeba opravdu hodně prostudovat, který ročník se jim jak povedl a myslím, že bude lepší si připlatit za co nejnovější anebo alespoň tento rok 2021, tady můžu říct, že už konečně nevidím problémy se slícováním, s pazvuky , zkrátka auto je sladěné vážně hezky navíc v Tesle dnes evidentně musí pracovat někdo velmi šikovný, kdo rozumí dynamice nastavení podvozků.

Včera jsem v ní svezl pár kamarádů (neautařů) a nechápali jak jsme se mohli tak rychle prosmýknout sérií zatáček a zrychlení na rovince jim sebralo dech už úplně. Mě se zase hrozně líbí, že s Teslou 3 jde jezdit extrémně plynule a opravdu jde na té okresce skvěle kontrolovat. Auto je obuté do Michelin Pilot Sport 4 , 235/45 R18, to jsou pneu co mám (v jiném rozměru) teď i na starém Porsche 911 a taky na Alpině a ty gumy úžasně zvládají i ten kroutící moment toho elektroauta. V dynamice odpružení autu fakt chybí možná jen kousíčky finálního doladění, ale čím víc s ní jezdím a zvykám si, tím víc si myslím, že je to naladěné vlastně perfektně. Při brzdění z velmi vysokých rychlostí se na okresce trošku zavlní, to jsem si všimnul hned, že to ještě nefunguje jako nejlepší třeba hot hatche na trhu, ale svým způsobem není Tesla 3 brána jako sportovní auto. Jen prostě umí stovku za méně než 4,5 vteřiny a člověk s tím tak nějak začne automaticky na pěkné okresce docela sypat. 

Poklidné cestování s občasným využíváním potenciálu motorů třeba při předjíždění ale dokáže vykouzlit úžasnou spotřebu energie. Za dobu co to auto mám, jsem na průměrných necelých 19 kWh/100 km , ale třeba dnešní 230 km dlouhý výlet znamenal celkovou spotřebu 16,1 kWh/100 km a to už je fakt super. Potom je skutečně ten dojezd (aspoň teď, když se nemusí topit) přes 500 km na využitelnou část baterie reálný. Ráno mi při 91% nabití baterie svítil dojezd 513 km a při návratu domů jsem měl po 230 ujetých kilometrech stále 48% baterie a dojezd přes 270 km. To se mi fakt líbí, že funguje. 

Samozřejmě, že ta Tesla není auto pro každého. Obchoďák, který najezdí 50 tis km ročně prostě takové auto mít nemůže, nemůže ho mít ani ten, kdo jezdí třeba míň, ale zase téměř jen dálky. Takové lidi bude limitovat nutnost hledání dobíjení po cestě, nehledně na cenu, která už je dneska vysoká. Ale pro lidi, kteří pracují stále nebo částečně z domova, bydlí v rodiném domku, kde s můžou před garáž instalovat wallbox nebo k tomu dokonce mají doma na střeše malou FVE , pro tyhle je Tesla 3 jako dělaná. A když se člověk sveze dnes plně vybavenou Oktávkou (která stojí stejně jak tahle Tesla) a sveze se Teslou v hlavě se mu rozsvítí a má jasno … Bohužel, pro náš ( a VW koncern hlavně) k jejich smůle, od té Tesly se mají mnohé co učit.

Kde Tesla pokulhává, to je v materiálech uvnitř. Ani bych nekritizoval plasty, i když některé vypadají fakt až moc lacině, ale hrozně mi vadí ta ekokůže na sedadlech. Přilepíte se k tomu, na omak to není příjemné a sráží to hrozně moc ten celkový dojem z jinak perfektního auta. Jenže Tesla nemá tak velkou škálu konfigurovatelnosti svých aut. Ono to samozřejmě taky šetří peníze v dodavatelském řetězci a díky tomu můžou zase nabídnout zákazníkovi výborný podvozek, skvělé brzdy, silný motor, sladěnou technologii a skutečně vysokokapacitní baterii uloženou v podlaze auta.

A bylo by divné, kdybych nezmínil ovládání všeho elektronicky přes velký tablet uprostřed přístrojovky. Překvapilo mě, že jsem si na tohle ovládání celkem snadno zvyknul. Sice nevyužívám zdaleka všechny vychytávky a hračičky, které auto nabízí, ale to zásadní co k jízdě potřebuji, tak to jsem zatím celkem snadno našel. Co je uričtě špatně, že se údaje o jízdě, třeba jako rychlost ukazuje fakt jen v rohu toho tabletu. Když jsem zvyklý pracovat denně hodiny na notebooku, tak jsem zvyklý najít něco na obrazovce a tak mi nějak nedělal problémy, ale stejně si myslím, že před řidičem měl být nějaký klasický přístrojový štít anebo aspoň head up displej.

Mimochodem v Tesle 3 řidič ani nesedí příliš vysoko kvůli bateriím, jízdní pozice se dá najít vyloženě ideální a snadno. Naví se mi líbí taková vzdušnost kabiny, její prosklení a kratší svažitá příď přede mnou. Řízení navíc na sportovní mód funguje, světe div se, docela komunikativně.

Tak, a teď je to venku … Tesla 3 se mi vážně docela líbí. I mě magorovi do všeho co voní benzinem. Půjdu, prodám třeba osmiválcovou Alpinu B10, abych si tenhle vynález budoucnosti koupil? Samozřejmě, že nepůjdu…  ale přiznám se bez mučení, že Tesla 3 v téhle verzi bude asi jedna z možných variant až budou případně peníze (i chuť ) nahradit naši velmi obstarožní X3 se kterou jezdí má partnerka (zatím stále spokojeně).

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Stanley
28. května 2023, 09:20
1

Starého Autíčkáře, kvůli kterému jsem se tu kdysi naučil chodit, už dávno odvál čas. Ale pořád existovaly petrolheadské stálice, jako třeba Krab. To dneškem ale skončilo.

Toho jsem se aspoň po přečtení nadpisu bál, ale už jsem klidný. Test sice vyznívá pro Teslu pozitivně, ale vlastně tu chybí klasické krabí nadšení, které cítím z jeho testů starých, benzínem smrdících paprik, a které mě nutilo si ke článku vždycky uvařit kávu. Tady jsem tu potřebu neměl a můžu být klidný: Krab bude pravděpodobně i nadále "smrdět" benzínem :-)

reagovat
krab
28. května 2023, 12:22
2

To je takový jen dráždění hada bosou nohou :), nicméně Stanley, ona ta Tesla vážně úžasně dobře funguje. Totiž problém dnešních spalováků je v těch normách co musí splnit a motory často už působí mdle nebo bez zvuku.. a taky mají čím dál míň válců. Hmotnost těch aut taky nic moc, vždyť nová M2 váží skoro stejně jak tahle Tesla :) . Najednou prostě je to takový blbý, že s novou dobou nová technika co už nevrčí a nepálí benzin a objektivně začíná fungovat dobře. To je můj dojem z tý Tesly, nějak mi připadá sympatická..

Stanley
29. května 2023, 10:57
0

Já elektřinu úplně nezatracuju... spíš se zatím vyrábí samé velké hebla, které mě nezajímají. Čekám, jaké vlny (a jestli vůbec) udělají roadstery od MG a Tesly, a rád se s nimi svezu.

M2 jo, to je takový hamburger. V téhle cenové bych osobně volil Lotusy, Alpiny atd.

Stanley
30. května 2023, 12:53
1

Eh, beru zpět - MG už dávno představeno bylo. Je větší, než Z4, a má skoro 2 tuny. Tak zase nic...

beastar
28. května 2023, 11:53
1

Ten interiér je tak depresivní místo pro život že by k tomu měli automaticky dávat oprátku. Zbytek v duchu že Tesla má asi momentálně jako jeden z mála EV dobrou použitelnost v poměru s cenou. Mě asi ale pořád záleží na nějaké historii a pěkném vnitřním prostoru, že bych raději stejně. Když už měl EV tak třeba EQe. Mimochodem jo s Teslou mám zkušenost. Trojku sem řídil někdy před pár lety. Skvělý elektromobil, průměrné auto, tehdy i dosti drahé.

reagovat
Ke
Kebek
28. května 2023, 11:58
0

Je to asi rok co jsem řídil Teslu 3 LR (ročník nevím) a to auto bych nechtěl
1. sedačky – sezení v nich pro mě bylo hodně nepříjemné
2. podvozek – na nerovnostech příšerně uskákaný
3. rekuperace – mám rád když auto plachtí a tady jsem musel držet plyn i z prudkého kopce
4. ergonomie – ovládání stěračů ,tempomatu,absence displeje před volantem, obří dotykáč s animací autíček
5. hlučnost – mimo město překvapila vysokou hlučností

z tesly jsem hned přesednul do peugeotu a první pocit byla úleva - přestaly mě bolet záda (GT sedačky)

elektrofanatik electro dad vydal nový test BMW i4 a řekl že má málo místa na zadním sedadlech jinak by ho hned za svou Teslu 3 vyměnil

reagovat
krab
28. května 2023, 12:31
0

Něco od toho electrodada si musím k tomu najít a pustit, protože ten se v tom určitě fakt vyzná, působí, že je to jak píšeš fanatik .. Z těch recenzí co jsem viděl, četl atd.. mi připadá, že se ta trojka vážně postupně výrazně zlepšovala. Podvozek tohoto ročníku 2021 je sice pořád docela tvrdej, ale rozhodně neuskakuje na vlnách a nerovnostech, auto se dobře kontroluje, možná až na úplný extrém. Třeba to větší brzdění (ale teda bylo to z rychlosti 180 do takovýho odbočení, co jde projet max 60 ) byla znát hmotnost a trošku se zavlnila. To by mi dobrý sportovní auto prostě neudělalo. Ale to jsem jí zkoušel skutečně až k limitům ... Jinak je to dobrý. i4 pro mě byla naopak vážně těžkopádná, navíc je tam kvůli konstrukci podlahy nepřirozeně vyšší posez. Ale co vážně stojí za prd jsou ty sedačky v Tesle, na tom by měli do budoucna zapracovat.

VK
VK
28. května 2023, 18:37
0

Mně podvozek připomíná nejspíš předposlední generaci Mondeo. Tuhý, ale ne tvrdý, krátké ostré nerovnosti, díry, koleje a podobně to pocitově žehlí dokonce líp, jak hydropneumatika z C5 x7 (svatokrádež, ale been there, tried that). Modelový rok 23.

MB
MBMB
28. května 2023, 19:16
1

Nevím, jestli bych zrovna ED označil za fanatika. Má jistě poněkud jiné životní priority, než většina lidí, ale aspoň ve videích neplácá nesmysly, jako některé jiné elektromobilně zaměřené kanály.

MMM
01. června 2023, 16:28
-1

Je to tvrdý idologický fanatik, lobby, ideolog, ale hlavně... jistě dělá vše z lásky a zdarma :)

Čm
Čmoud
28. května 2023, 12:21
-3

Úplně nerozumím tomu často skloňovanému dobíjení auta z malé FVE. Na domy se běžně instalují systémy s výkonem 6-9 kWp. FVE na plný výkon jede pár hodin kolem poledne hlavně v létě, tedy v době kdy je člověk v práci (autem). I kdyby FVE sloužila pouze k nabíjení auta a jela na plný výkon, tak se auto dobije za nesmyslně dlouhou dobu, ne?

reagovat
VK
VK
28. května 2023, 16:40
0

Na dobíjení auta z malé FVE schází hlavně příliš malá nabízená kapacita vyrovnávacích baterií. Aby to fungovalo, byla by potřeba na takovou generickou střešní FVE s výkonem 10 kWp baterka 45-60 kWh. S tímhle už by se přes den jaro-léto-podzim dala uložit plus mínus celá denní produkce - a po dojetí odpoledne domů z toho potom dobít auto. Zatím se ovšem nabízí vyrovnávací aku 10-15 kWh, víc ani za příplatek; uvidíme, co bude za pár let.

HeavySmoker
28. května 2023, 18:31
1

Povozil som sa v tom na pár hodín, auto z roku 2022. Bavilo ma to viac než moje BMW 5 s rovnakou hmotnosťou. Posed za volantom super, riadenie OK, reakcie na plyn ukážkové, na kruháči to driftovalo. Iba brzdy sa mi podarilo uvariť asi po 10 minútach okreskového besnenia. V záplave dnešnej spotrebnej produkcie je to vlastne v pohode. Na nervy mi liezla len nemožnosť plachtiť a interiér bez fyzických tlačítiek. Samotné spracovanie ma neurážalo, neviem ako kto, ale že by BMW 3 malo v základe lepšie spracovaný interiér mi teda nepríde. Už vôbec nie po facelifte čo nasadil celoplošnú LCD. Nebavilo ma to tak aby som si to bežal kúpiť, ale zamyslel som sa nad tým čo ako chystajú za odpoveď nemci. Pojazdá tragédia s menom ID.3 je nič, BMW s i4 je už trochu za zenitom, Mercedes má v podobnej cene iba blob EQA, Audi má predražený Eniaq... vlastne neviem čo by som si šiel kúpiť keby som musel žiť iba na baterky.

reagovat
VK
VK
28. května 2023, 20:00
0

Ioniq 6, vlastně jediná současně dostupná přímá konkurence TM3. Jenže si hrají na kartel, takže dodání za rok a o čtvrt milionu našich peněz víc, za ekvivalentní motorizaci a výbavu, takže volba Tesly je celkem jasná, ačkoli by šestka byla celkově lepší auto.

HeavySmoker
28. května 2023, 22:12
0

Mal som tú česť s Ioniq 5, a do domu by mi to nesmelo, prišlo mi to ako hrozne bezpohlavná vec pokial ide o jazdný zážitok. U Ioniq 6 by ma navyše rozčuľovalo ako pokazili sériovú podobu designu cestou z naozaj krásneho konceptu. Celkovo mám ale pocit že výrobcovia zanedbávajú jazdné vlastnosti pri vývoji EV. Neviem či je tá cieľová skupina tak iná že sa to neoplatí alebo je to technicky príliš náročné. Snáď niekedy skúsim Taycan aby som videl aké to je keď EV robí niekto kto rozumie dynamickej jazde.

VK
VK
28. května 2023, 22:44
0

Co do jízních vlastností, bude Ioniq 6 úplně jiný proti pětce. Už jen koncepcí sedanu proti MPV/SUV

ro
rock
30. května 2023, 13:32
0

Ioniq6 sice je o něco dražší, ale zase uvnitř alespoň připomíná auto - což Model 3 nenabídne ani za příplatek.
Takže suma sumárum, kdybych byl v tak zoufalé pozici, že bych něco z toho musel vybrat, tak volba Ioniqu celkem jasná.

jendaaa
30. května 2023, 14:41
1

Ahoj Krabre, neboj, nejsi jediný, komu se toto auto překvapivě zalíbilo. Najeli jsme s tím asi 1500 km na služebce po Kalifornii. Soužití a tím autem tam bylo úplně na pohodu, i vzhledem k tamní husté sítí super chargerů.

reagovat
Moctezuma
31. května 2023, 11:07
2

Pěkná recenze, díky.

Spotřeba 19 kWh/100 km je perfektní. Krát cca 5Kč za kWh vychází Tesla fakt dobře a přitom má větší dojezd, než moje auto...

reagovat
Marek Brunner
31. května 2023, 15:43
2

Reálně to je spíš 10-15 kWh/100 km, 19 to žere max v zimě, nebo když člověk opravdu prasí..

M1chal
01. června 2023, 16:14
1

presne tak, ja som mal 2 tyzdne dozadu na par dni EQE AMG45 a s tym som jazdil celkovo pod 20kwh, bezne EQE jazdi medzi 15-17 a to je kus auta proti tesle3

krab
02. června 2023, 11:20
1

Nakonec byla za celej tejden co jsem tu Teslu 3 používal ta spotřeba ještě lepší než jsem to tady napsal.. Na delší trase, kdy jsem ale dálnici frčel 120-160 cca v tom běžným plynulým, ale ne pomalým režimu + okresky plynule, přiměřeně měl kolem 16 kwh / 100 km , šlo se vejít i pod 15, ale to už chtělo plyn jen lechtat a opravdu jet úsporně. Proto jsem psal cca těch 19, že je realistickejch při využívání potenciálu výkonu auta

sheogh
31. května 2023, 13:30
0

... a peklo zamrzlo... :-)))))))
Ten interier je vylozene hnusnej, ale po tom popisu bych tky rad vyzkousel :-)

reagovat