načítám data...

Zakažme koně, nikdo je nepotřebuje

12. července 2021, 15:55 22 komentářů Marek Bednář

Představte si, že by Evropská unie rozhodla, že od určitého data nesmí být počato ani jedno hříbě. Našla by k tomu určitě nějaké důvody, např. to, že se koně občas používají k tahání povozů na tvrdém povrchu asfaltu či žulových kostek, což nesvědčí jejich kopytům, že sem tam někoho kopnou či pokoušou, takže jsou nebezpeční, nebo že kálejí na zem a znečišťují tak životní prostředí.

zobrazit celou galeriiMarek Bednář: Zakažme koně, nikdo je nepotřebuje

Že to je naprostá blbost? Ale vždyť to je jedno, zda budou koně zakázaní. Už mnoho let máme technologie, které koně dokážou ve všem stoprocentně nahradit. Dnes nikdo nepotřebuje jezdit na koni denně do práce či do obchodu a tahat dřevo z lesa umí taky traktor, který navíc nespotřebovává naftu, když několik týdnů stojí. Koně musíte pořád krmit.

Ne, nepomátl jsem se. Evropská unie plánuje pomocí emisních norem de facto zakázat prodej nových aut se spalovacím motorem. Aktuálně to je ve stavu, že Evropská komise se chystá představit plán, který by od roku 2035 požadoval po nových autech nulové emise CO2, tedy by umožnil prodej pouze bateriovým elektromobilům a elektromobilům s palivovými články.

Nebudu příliš polemizovat nad tím, jestli v roce 2035 bude někdo chtít jezdit do práce spalovacím autem. Je pravděpodobné, že nebude, že technologický pokrok z elektromobilů udělá racionálně lepší volbu pro 99 % lidí ještě o několik let dřív.

Ale stejně jako nikdo nezakázal koně, parní stroj, mechanická počitadla a psací stroje, neměl by nikdo zakazovat spalovací motory. Jednak to ve světle předchozího odstavce pravděpodobně nebude potřeba, jednak uhlíkovou neutralitu spalovacích motorů dokáže zajistit syntetický benzín, který vyvíjí mimo jiných Porsche, a jednak by každá automobilka měla mít svobodu zvolit, jaká auta chce vyrábět a prodávat, a každý zákazník zvolit, jaké auto si chce koupit.

Jenže co bychom neobětovali pro iluzi lepších zítřků, že ano.

(Foto: Stellantis)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Autíčkový Jelen
12. července 2021, 17:37
1

Já bych se s tím tolik nestresoval, myslím, že tato rozhodnutí ještě dozrají v průběhu následujících let a že to s těmi zákazy nebude nakonec tak horké. Stejně jak je stále legální jezdit na koni, bude legální jezdit i autem na benzín (akorát to bude možná dražší), a jak to bude ohledně nových aut, kdo ví, každý den může přijít nějaký přelomový pokrok, který může vývoj posunout určitým směrem, třeba můžeme za pár let všichni jezdit na vodík. Samotné elektromobily by nebyli zase tolik na škodu, přece jenom jsou v lecčem lepší jak spalováky, ikdyž to není srdcovka. Nicméně jak se to vyřeší s nabíjením na sídlištích, výstavbou nabíječek celkově a zatížením sítě, to jsem zvědav. Zkráceně, moje pointa je, že pokud se ukáže toto datum přechodu za nereálné (očekávám), tak se to posune, bude řešit jinak, atd. Ta změna bude natolik velká, že to podle mě potrvá déle, budou výjimky a bude to komplexnější a složitější než jedno datum.

reagovat
Mechanik
14. července 2021, 22:42
0

A v čem že jsou ty elektromobily lepší než spalováky??

St
Staromil
15. července 2021, 13:37
1

To je mi ale otázka...no přeci, mají hlavně nulové, ale úplně nulové emise...:-))... a nebo, že by ne ? Tak pak tedy nějak moc nevim....třeba deklarovaná mechanická jednoduchost a tedy menší provozní náročnost? To se snažím být trochu vstřícně objektivní a nic moc víc mne na první dobrou nenapadá (nepočítám třeba možnost určitého snížení emisí ve městech s jejich virtuálním transportem jinam). Někdo to ale možná má lépe podchycené a třeba to sem i sepíše. Pokolikáté už. Pak ale i bude dobré sepsat v čem "lecčem" je zase horší a co je z toho pak podstatnější a hlavně kde a kdy.

Jakub Pospíšil
15. července 2021, 14:18
-3

To je jak ptát se, v čem je lepší frisbee, než míč.

Sa
Sato
15. července 2021, 15:12
1

"deklarovaná mechanická jednoduchost" bude raz dva zabudnuta ako bude narastat softwarova narocnost :) A verte mi, programatorov namiesto inzinierov platit nechcete :)
To pochopitelne nemusi platit len pre EV.

Csaba
12. července 2021, 20:04
2

"Nebudu příliš polemizovat nad tím, jestli v roce 2035 bude někdo chtít jezdit do práce spalovacím autem. Je pravděpodobné, že nebude, že technologický pokrok z elektromobilů udělá racionálně lepší volbu pro 99 % lidí ještě o několik let dřív."

Počkej, to jako v ČR? V ČR že za 12 let nikdo nebude chtít jezdit normálním autem? Z 99% a ještě o několik let dřív?!?
To mi přijde jako nepodloženě optimistické a neuvěřitelně předčasné tvrzení non plus ultra.
Kdybys napsal v roce 2135 tak jasně, ano, ale za pouhých 12 let? Za tu dobu se v ČR nezmění téměř nic... :)

reagovat
krab
12. července 2021, 22:50
2

Fajn blog a zamyšlení, zrovna jsem večer byl venčit kočár i psa a čtu si to a pak si tak jdu lesem a přemejšlím co asi může bejt v roce 2035... No, víme nejspíš prd. Ale zkušenost nám říká, že ten vývoj tak rychlej nebude, přesně jak píše Csaba. To je za 14 let... Když se podívám odteď 14 let zpátky , tak jsem v roce 2007. A to co v tý době jezdilo na silnicích jako nový jezdí dodnes, troufnu si tvrdit, že tak 80% vyrobených aut z tý doby přežilo doteď a aktivně se pořád používá. Zbytek uhynul nejčastěji asi v dopravních nehodách, spíš než na rez a nerentabilní poruchy. V tý době byl průměr ČR vozovýho parku cca 13 let , takže jezdilo hodně aut z 90. let, nejvíc aktivně na silnicích jich bylo v tom rozmezí 2000-2005. I to jsou auta, která dodnes jezdí, minimálně půlka z nich pořád ještě existuje a funguje. Dneska je rok 2021 a průměrný věk vozového parku je dokonce skoro 15 let (nebo aspoň tak to čtu z nějakýho pár let starýho údaje od UAMK) , takže trend je, že se nesnižuje, spíš naopak. A je to logický - auta jsou odolnější vůči korozi, jsou líp vybavená, bezpečná atd. a vlastně pro hlavně soukromý sektor začíná chybět důvod, proč svoje staré auto vyměnit za nové. To je samo o sobě téma na blog si myslím... Takže analogií vzato nějak bude v roce 2035 nejspíš (protože nečekám rapidní vzrůst kupní síly obyvatelstva anebo zlevnění cen automobilů - když se nota bene děje opak) , bude ten průměrný věk aut hlavně v soukromým sektoru klidně 17 let. Takže lidi budou mít jinak řečeno auta dnes už vyrobená. Pořád budou z velký míry sloužit, většina z nich na vrakoviště nepůjde. Čistě elektromobilů bude jezdit tak 10% z celkovýho objemu aut na našich silnicích. To znamená teda tak cca 600 000 aut z nějakých celkových 6 milionů registrovaných. Nevím, někdo by mohl dopočítat co by znamenalo aktivní využívání takovýho množství pro naši energetickou síť , případně ze srandy spočítat, co kdyby to ne bylo 600 000 ale třeba už daleko víc, klidně půlka všech aut, 3 miliony. Bude to zajímavý.

Mě osobně připadá, že ten rok 2035 jako rok, kdy už výrobci budou smět prodávat jen čistá EV auta je nesmysl z mnoha důvodů. Jsem přesvědčenej, že za pár let, klidně horizont 2-5 let (podle vývoje směřování politiky v EU vpravo/vlevo) stejně nezbyde i těm nejzelenějším ty termíny posunout dál někam k roku 2050... aspoň.

af
afro-r1
14. července 2021, 12:22
0

BMW jako jedni z mala oficialne prihlasili, ze v roce 2030 bude stale nejakych 60% jimi vyrobenych aut stale se spalovacim motorem...

Ronoath
15. července 2021, 09:59
0

krab: Myslím, že jsi to dobře vystihl a zcela s tím souhlasím. Jen mě při čtení napadlo, jak asi bude vypadat servis dnes emisně nesmírně složitých aut? Čtyři chladící okruhy, močovina, silně zatížené EGR a tak... Bude to jako v dobách Škody 1000MB, která byla prezentována jako tak složitý vůz, že bude jej možné opravit jen ve specializovaném servisu (tatáž rétorika existovala v dobách Favoritu/Felicie), nebo se za pár let najdou jednoduchá řešení na problémy dnešních aut? To je pro mě velká neznámá...

krab
15. července 2021, 11:22
0

Jako s tím si asi poradíme, nakonec je to vidět třeba i na cenách DPF filtrů, že jak se na trh vložila druhovýroba, tak ty ceny šly postupně dolů. Co je podle mě jasný fakt - provoz auta bude v budoucnu pořád dražší a dražší a snad bude ekonomická situace rozumně dobrá, že si na to běžně lidi dokážou vydělat. A tady se současně ale nedivím skeptikům, kteří říkají, že jestli s námi budou chtít udělat zelený experiment, tak že zchudneme tak, že se budeme divit a nakonec budem rádi za to, že do práce pojedem na kole...

Ale viděl jsem teď suprovej rozhovor v Anglii s Lordem Bamfordem (šéf JCB) a ten představoval spalovací motor na vodík. A to je něco co by fungovat mohlo. Emise to má nulový, motor vypouští vodní páru a nepotřebuje mít těžké baterie a nemusí se dobíjet, což je achillova pata všech elektroaut. Bamford je ve sněmovně Lordů, třeba to elektrošílenství takové osobnosti z průmyslu dokážou trochu přesměrovat na schůdnou cestu.

MB
MBMB
13. července 2021, 03:36
-5

Emise CO2 v EU dosud nikdy nesloužily k přímému zamezení prodeje, pouze se platí pokuty za hodnoty nad určitou hranicí. Momentálně je flotilový limit 95 g/km, podle toho návrhu to má být 0 g/km v roce 2035. V závislosti na velikosti těch pokut to však opravdu může znamenat de facto konec prodeje nových aut se spalovacím motorem. Plug-in hybridy s většími bateriemi, případně elektromobily se spalovacím range extenderem by pořád mohly být prodejné.

Jinak důvod, proč se nezakazovala mechanická počítadla či psací stroje, je celkem zjevný, ne? Protože jejich používání ničemu nevadilo. Případně když vadilo, tak nebyla jiná lepší alternativa. Spalovací auta bohužel mají negativní externality. Kdyby někdo přišel s plemenem koně, které sere dvakrát méně a je, já nevím, méně agresivní a způsobuje méně zranění, tak by určitě někdo přišel s regulací, která by zvýhodnila používání tohoto plemene. Ke spalovacím autům alternativu, která je dost dobře použitelná již dnes a bude dále zlepšovat a zlevňovat, už máme, čili se přirozeně plánuje přechod. Stejně jako to probíhá a mnohokrát proběhlo v mnoha jiných odvětvích, zdaleka to nejsou jen auta.

Jinak argumentovat EU úplně nereflektuje realitu, je to celosvětový trend. Různé zákazy aplikované v různých stupních od nově prodaných taxíků přes služební auta až po kompletní zákaz včetně již dříve prodaných aut pro různé stupně elektrifikace plánuje spousta zemí samostatně na různá data. Kompletní zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem v roce 2035 či dříve už má řada zemí mimo EU, jmenovitě Norsko, UK, Japonsko, Izrael, Thajsko a Kanada.

Osobně jsem přesvědčen, že zákazy k samotnému přechodu opravdu potřeba nejsou, elektromobil jako dopravní prostředek pro masy je objektivně lepší. Pro spoustu lidí už dnes, kdy je pro ně překážka už jen pořizovací cena spíše než technické parametry, za 15 let to bude lepší volba prakticky pro všechny a dojde k tomu tak jako tak. Ty zákazy mají z mého pohledu primárně za cíl zvýšit tlak na automobilky a ten přechod urychlit, protože o ten čas nám taky jde.

reagovat
PB
13. července 2021, 04:40
7

Norsko je nejvtipnejsi - jako nejvetsi vyvozce ropy v evrope (pokud tam nepocitame Rusko) si muze dovolit celkem hromadu socialnich experimentu. A stejne jako UK, Norsko neni clenem EU. Takze jen davaji blbe priklady. Ono vubec ta "ekologie" zacina pekne kosit vlastni rady, je celkem vtipne sledovat soucasny boj Svedska s Finskem proti zakazum spalovani dreva a peletek.. Moc se tlaci ideologicky na pilu a to nedelalo nikdy dobrotu - v tomhle pripade dokonce muze chytit veto od nejvernejsich eko-spojencu:))

PB
13. července 2021, 04:28
7

Prestoze demokraticky deficit je v EU obrovsky, domnivam se, ze role samotnych automobilek (s ruznym pozadim, treba a predevsim VW), ktere v elektrifikaci vidi/videlo moznost eliminace konkurence by nemela byt podcenovana. Proste ten tlak jde castecne od prumyslu samotneho, papalasi v EP casto jen poslouchaji sveho loutkovodice. Ale spis se domnivam, ze v roce 2035 zadna EU nebude, nebo dojde k jeji zasadni reforme. Ono je tech stupidit podstatne vice, a jak se to zacina dotykat kapes i nizkoprijmovych skupin, pro mnoho vlad nebude schudne EU narizeni implementovat, bo hlas do voleb plati od vsech stejne. Takze asi k nejake revizi dojde, ale nepocital bych, ze to bude na zaklade rozumnych argumentu, nebo nedejboze trhu - ten je v soucasnosti dost pokriven, takze moznosti hlasovani penezenkou jsou stale omezenejsi. Jeste si pockejte na ChatControl a socialni kredit, pak ty zmeny pujdou supem...

reagovat
Jakub Pospíšil
13. července 2021, 08:47
6

Ó jéje, narativ "kdysi nikdo nezakázal koně" se skutečně chytil. To mám tedy radost.

Dovolím si pár (ono to nějak nabobtnalo, jak tak koukám) poznámek.

1) Nikdo nezakazuje prodej aut se spalovacím motorem, pouze se snižuje emisní limit. Znamená to tedy spíše další zdanění běžných automobilu, nikoli však reálný zákaz výroby a prodeje. Neříkám, že to je dobře, zdanění jistě pocítí koncový spotřebitel, ale uvědomme si, že žijeme v době, kdy je v poměru k nové auto zdaleka nejdostupnější v celé historii lidstva. A to markantně. Oproti 1991, kdy byla průměrná mzda 3797 Kč a Opel Corsa stál 480 tisíc, Favorit 130 tisíc, máme dnes průměrnou mzdu 35 285, Corsa vyjde na 319.900 a Fabie 269.900. Zdražení o nižší desítky procent bude sice nepříjemné, ale ne nezvladatelné. V ideálním světě bych napsal cosi o tom, že se jistě vybrané peníze využijí na dobré věci, ale tak víme, jak to chodí. Radost z toho nemám, přijde mi to jako blbost, ale není to zákaz, je to daň. A s tím termínem to taky nebude tak horké, to probereme níže.

2) Kůň není vhodná analogie osobního auta. Jeho vlastnictví byl velký luxus. To si mnoho lidí neuvědomuje, ale zdaleka to nebývalo tak, že by kůň byl kdysi to samé, co je teď auto. Měla ho jen bohatší třída, sedláci a statkáři, občas mlynář. Samozřejmě šlechta. Navíc až na šlechtu a vojsko se na něm prakticky "osobně" nejezdilo. Spíše tahal náklady, byl to takový traktor, náklaďák. A podíváme-li se na ty návrhy emisních předpisů, zjistíme, že se týkají osobních aut. U náklaďáků a strojů je to jiné.

3) Bublina pomalu praská. Nevěřím tomu, že za dvanáct let vyjde návrh v platnost v tomto rozsahu a to z ekonomických důvodů i kvůli celkovému nastavení společnosti. Ekologicky progresivní státy už pomalu řadí zpátečku, veřejnost začíná nahlížet na ekologická nařízení skepticky. Dříve poslušní a zelení Němci začínají kritizovat zelenou politiku už i ve vládě, to bylo donedávna tabu. Dokonce i ve Skandinávii již zaznívají hlasy o tom, že dobrovolné tlumení průmyslu v Evropě bez toho, aby takto činila i Asie nemá smysl. Navíc se asi nevyhneme finanční krizi, kde budou vlády, ať už na úrovni států, nebo EU, nucené snížit daňovou zátěž zaměstnavatelů, aby se vyhnuly globálnímu růstu nezaměstnanosti.

4) Nebude infrastruktura. Státy na ní nemají peníze. Není dost elektřiny. Hádám, že nějaký zbytečný stát typu Dánsko na to přijde těžkou cestou, kdy se jim sesype celá distribuční síť a pak holt někdo přijde s tím, že aha, takhle to asi nepůjde.

5) Termín 2035 je spíše komplexní náhled do toho, jak se dnes dělá politika. Zkuste přijít s programem "myslím si, že je něco problém, ale vyřeším to nejdříve za 40 let". To je pro mnoho voličů naprosto nezajímavé. Voliči stran s ekologickými tendencemi se rekrutují z řad mladých a levých, zpravidla studentů humanitních oborů. To není žádný výsměch, to je prokázaný fakt, analytické a technické typy (studenti tech. oborů) se většinou profilují konzervativně pravicově, více emocionální typy osobnosti (humanitní) to táhne doleva. Právě emocionálně zaměření lidé ale často nejsou schopni dlouhodobé plány a řešení uchopit a dokázat na nich stavět. Čili je třeba na ně zacílit slibem rychlé změny. I těch 12 let je relativně dost, proto se nám tu lepí někteří extrémně leví vteřiňákem k chodíkům.

Je to spíše snaha zalepit hubu těm, co si myslí, že auta jsou hlavní viník globálního oteplování. Trochu mi to připomíná ony sliby "Milý pionýre, za dvanáct let budeš bydlet zadarmo v koldomu, budeš mít zadarmo jídlo i vlaky a československo bude vyrábět atomové lokomotivy."

Ale samozřejmě se mohu mýlit.

reagovat
PB
14. července 2021, 02:00
2

No, tak nejak bych to videl. Zbytecne staty typu Dansko:)) ... jeste zbytecnejsi je Belgie (aneb nejuspesnejsi zhrouceny stat v historii) a samozrejme arogantne protestantske Holandsko. ..to by bylo k povinne minute nenavisti :D

Ale k tematu. Myslim, ze v delsim horizontu da velkou cocku elektromobilite/renewables celkem opomijena bezpecnost bateriovych ulozist - v podstate neexistuje radna legislativa a krizove protokoly. Je to problem jako haseni elektroaut - pouze ve velkem. Tisice/miliony litru kontaminovane vody, dlouhodoba nestabilita - a az jednou nejake vetsi uloziste (nebo i domaci powerwall) capne, bude to neskutecny ficak. Dokonce se proti tomu neni ani mozne moc specificky pojistit - zvlast v pripade powerwallu proste musite verit vyrobci, ze to nechytne. Vim, ze se to doopravdy moc nestava, ale z veke casti i proto, ze je takovych provozu malo, a i elektroaut je malo, takze se nedostavaji do mnoha nehod (taky toho koneckoncu moc nenajezdi :)). Je to divadlo, ale potencialne velmi drahe - pokud by slo nekomu o ekologii, rozvijel by atomovou energii. Uz dneska lze opet ztopit palivo povazovane za vyhorele. A kdyz uz chcete slunecni elektrarny, generace pary je mnohem lepsi, nez pokryvani sahary solarnimi panely... jenze politika pritahuje technicky nekompetentni levicaky, jak bylo receno vyse...

PB
14. července 2021, 02:17
1

Mimochodem, poslednich pet let ziju na mistech, kde se k ohrevu vody pouzivaji v podstate pouze solarni ohrivace - vetsinou jako tohle: https://www.maramani.com/blogs/home-design-ideas/how-to-choose-a-solar-water-heater - obe verze, ale vetsinou nizkotlake, nepotrebuji elektrinu. Dlouhodobe zkusenosti od Himalaji po tropy, nikdy jsem nemel problem, spis se oparite - tohle ma byt na kazdem dome, nizky pocet slunecnych dnu neni doopravdy problem, vzdy muzete dohrivat elektrinou. Existuje neskutecne mnozstvi velmi primitivnich technologii, ktere lze zapojit a aktivne pouzivat: kdysi jsem stavel i Trombeho steny ze starych flasek v horskych osadach - a funguje to - klima a topeni v jednom. Jenze proc to delat, v evrope neexistuje opravdova motivace - uz jen pristup - na vsechno dotace, ale zadne poradne danove ulevy - a snaha vsechno vecpat do velkeho systemu. Pak ty reseni podle toho vypadaji...

Sa
Sato
13. července 2021, 09:54
2

Kaky kun zerie travu, co je carbon neutral, ale zase prdi metan co je 8x viac sklenikovy plyn. A toho kona nikto nema za domom priviazany o strom. To mame stodolu kde musi byt nejaka ta udrzba, seno je seknane traktorom na naftu, k tomu vozik na kone, poriadne SUVcko co to potiahne, veterinar kazdu chvilu... no carbonovat stopa ako krava.. teda kobila..
Sa divim, ze tie kone este nezakazali :)

reagovat
Berzelius
14. července 2021, 11:05
0

No, pokud je pravda co píšou zde, tak to tlačení na ekopilu os.aut nechápu už vůbec. A to je prosím pěkně ekolist, čož předpokládám nebude web s nějákými předsudky vůči ekologií a zelenému smýšlení, ale přesně na opak. Je to poměrně rozsháhlý a komplexní článek o ektromobilitě a jejím směřováním, ale vypíchnu jen část závěru.

Závěr:
O tom, že je účelné snižovat emise pocházející z lidské činnosti není pochyb. Mělo by se tak dít co nejefektivnější cestou. Největší podíl na emisích CO2 v Evropě má energetika (výroba elektřiny a tepla), dále průmysl a domácnosti, viz obr. 17, podle jiných zdrojů i zemědělství. Mají-li být emise snižovány, mělo by se tak dít především v těchto oblastech. Podle OECD (obr.17) je podíl dopravy na emisích CO2 v Evropě 12%, i když některé zdroje [34] uvádějí až dvojnásobnou hodnotu. Z toho podíl silniční dopravy dle Evropského parlamentu je 72%, osobní vozy se na ní podílejí 60%, obr. 17. Osobní automobily se tak podílejí na emisích CO2 v Evropě cca 5 až 10%. Ať už je kterákoliv z těchto hodnot správná, uvážíme-li že podíl Evropy na celkových emisích CO2 z lidské činnosti ve světě je cca 10% [49], pak by i hypotetická náhrada všech osobních vozidel v Evropě elektromobily způsobila změnu celkové produkce CO2 vytvářených lidskou činností ve světě pouze o 0,5 až 1%. Reálně, i když dojde k podstatnému nárůstu počtu elektromobilů se stále bude jednat o malé zlomky procenta a v celkových emisích CO2 ve světě (včetně přírodních zdrojů, které tvoří většinu CO2 [56]) o zlomky promile! Jak vyplývá z modelových příkladů, v ČR bez současné výrazné změny ve výrobě elektrické energie by prakticky k žádné změně produkce emisí CO2 nedošlo.

reagovat
Berzelius
14. července 2021, 11:08
-1

A pokud nás s baterkama čekaj podobný problémy do budoucna jak dne s čipy...no máme se na co těšit.

https://elektrickevozy.cz/clanky/vyrobu-elektromobilu-muze-cekat-zasadni-stopka-na-vine-je-nedostatek-baterii

Pochtli
15. července 2021, 11:17
1

Dokud někdo nevymyslí úplně jiný typ baterie, tak se tahle fantasmagorie stejně neuskuteční, tolik lithia na to fakt není.

reagovat
je
jerry
17. července 2021, 08:53
0

Nikdo nic nazakáže. Jsou to jen politické proklamace. V 60.letech se zcela vážně tvrdilo, že po vybudování rozvinutého socialismu vstoupíme do éry komunismu, kdy si každý bude brát vše dle svých potřeb. A došlo k tomu?

reagovat