načítám data...

Mini Cooper S (JCW) : Tisíc malých bolestí

16. ledna 2022, 07:31 31 komentářů krab

Aneb jak se vyvíjí má poslední koupě očividně investičního sportovního a toho úplně nejroztomilejšího autíčka na světě...

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Mini Cooper S (JCW) : Tisíc malých bolestí

Nadpis je pochopitelně jen clickbait, ale rád se podělím o pár poznatků z posledních dvou měsíců s Miníkem. Dal jsem se do údržby i lehké úpravy, která se konečně úspěšně rýsuje jako finální. Pravda je, že jsem se zatím s Miníkem zas tak úplně moc nesvezl, zatím máme asi jen 800 kilometrů. Většinu času strávil na dílně.

Mám dva kamarády se kterými jezdím občas v sezoně vyjížďky a vzájemně se teď v Miníkářské mánii podporujeme. Jeden z nich koupil kupátko (takové to s otočeným kšiltem) R58 už před časem a ladí na autě otevřené sání a pár dalších blbostí. Má origo JCW (155 kW) ale auto je druhá série BMW Mini, takže zpropadený motor THP (PSA/BMW). Ten druhý se rozhodl taky jako já pro R53jku s kompresorem jako mám já, ale povedlo se mu sehnat kousek z Německa, který měl origo úpravu motoru JCW na 155 kW, která u mého kousku jako jediná věc z nabídky JCW doplňků chyběla. Navíc se mu povedlo auto koupit docela levně, má nějakou skoro padesátititsícovou výhodu oproti tomu, za kolik jsem koupil já. Na druhou stranu ho i jeho mechanika teď čeká ještě nepoměrně víc práce…

Já jsem se pustil, tedy ne sám, do zevrubného servisu motoru. Auto se odstrojilo vpředu a uvedlo do servisní polohy. To je taková, když sundáte přední nárazník, odmontujete jeho výztuhu a dalších pár věcí a vyvěsíte chladiče. Pak je k motoru konečně hezký přístup. A když se už tohle pracně udělá, tak je dobré právě vymontovat kompresor, vyměnit v obou komorách olej a když už se dělá i tohle, tak samozřejmě dáte i nový klínový řemen, vodní pumpu a pochopitelně  – řemenici na kompresor. 

Oleje bylo v kompresoru vážně po ujetí 98 tis km, což je cifra, kterou můj Mini prokazatelně jen najel relativně o čtvrtinu méně než je hodnota plné náplně. Takže to bylo potřeba udělat. Věřím, že mnohé kompresory pak trpí v motorech často dlouhé roky už i bez oleje a díky tomu se zničí. Takže kompresor zkontrolován, olej vyměněn, vše paráda. Samozřejmě, že když přišla řeč na řemenici, tak jsem začal studovat ty tuningové možnosti. Koupil jsem nakonec odlehčenou od slovinského KAVSu (o 15% menší než originál), který mi jí expresně poslal (ovšem) Českou poštou domů. Takže se pochopitelně asi na týden zatoulala někde na třídící poště v Praze a nedorazila ani do vánoc. 

Vyměnit na Mini řemenici není v teorii vůbec problém. Problém je sundat tu starou, kterou typicky žádným stahovákem nevyndáte, musí se prostě rozříznout. Instalace nové byla už pro mechanika v podstatě hračka. K tomu je nutno vzít klínový řemen, který má délku odpovídající specifikaci pro JCW, zkrátka trošku kratší, aby se správně dopnul.

Další věcí bylo auto zespodu pořádně omýt a aplikovat vzlínavý vosk pro ochranu podvozku a dutin, takový vyrábí hned několik firem jako Liqui Moly a podobně. Mini naštěstí není zespodu rezavý, ale nebyl ani úplně perfektní, zkrátka nějak ochránit proti budoucí korozi poztřeboval, protože tahle Mini opravdu po vzoru svého slavného předka fakt taky rezivějí. A to člověk fakt nechce řešit… 

Vyměnil jsem samozřejmě ještě svíčky, teď nově ještě cívku a zapalovací kabely. A pak se odstranila závada na elektrice, která spouštěla check engine kontrolku. Vyměnila se škrtící klapka a vypadalo to, že to bude OK. O výměně oleje a filtrů se ani rozepisovat nemusím, to je jasná věc, současně i nějaké ty blblosti okolo, ale třeba taky olej v převodovce se samosvorným diferenciálem. 6° Getrag funguje v tomto autě fakt výborně!.

Na autě byla mimochodem (taky častá závada Mini) ještě rozbitá nefunkční vnitřní klika na otevření dveří, bovden se totiž časem omačká a lanko je pak moc dlouhé, nemá správnou páku na tu kličku a je potřeba prostě dveře rozebrat a zkrátit lanko. Naštěstí to jde rozebrat hrozně snadno. 

Po vánocích jsem tedy konečně trošku začal jezdit a zkoušet. Auto po instalaci řemenice opravdu hezky ožilo ve vyšších otáčkách, nová škrtící klapka znamená, že má motor konečně přirozenější daleko lepší reakci na plyn než předtím. Určitá plochost kolem 5 až 6 tisíc otáček zmizela, nahradila jí moc pěkná výkonová špička. Navíc to i pěkně kňučí.

Jenže po pár desítkách kilometrů jsem měl oranžové kuře, tedy check engine zpět. Auto šlo tedy tento týden konečně k týpkovi, kterému můj kamarád mechanik přezdívá “autotronik” a ten kouzlil tentokrát už za pomoci pořádné bavorácké originální diagnostiky. Ten jezdil a zkoumal a nakonec se ukázalo, že jsem si menší řemenicí vyrobil chybu novou a to vyšší podtlak v sání, tím že se kompresor pochopitelně roztáčí do o něco vyšších otáček. A snímač tlaku sání vyhazuje chybu, je mimo povolený rozsah. Takže mě čeká nyní doladění řídící jednotky tak, aby to konečně fungovalo. Cítím, že už se to blíží ke konci, každopádně cesta k úpravě motoru v Mini R53 není opravdu jen o té jednoduché mechanické úpravě, je to sice stará kára, ale s tím notebookem se musí přeci jen cosi vykouzlit i tady…  Už se nemůžu dočkat až to vyzkouším a auto bude hotové. Potenciál v něm je a s kamarády už plánujeme květnový výlet na Nürburgring nebo aspoň Nymburkring, prostě někam… Musíme si vyzkoušet, že Mini a John Cooper, to je ten pravej ,motorsport :-D

A kolik Mini zatím stálo?

Klikdně tu otevřu všechny karty, manželka to tu číst nechodí..  Za Mini Cooper S z roku 2005, s 98 tis najeto, s plnou historií a s továrními úpravami JCW (brzdy, bodykit, podvozek, interiér) jsem zaplatil nakonec 167 tisíc korun. Přihlášení vyšlo na tisícovku, STK byla asi měsíc stará. V dílech jsem zatím celkově zaplatil 5 tisíc (spotřební díly jako olej, filtry, svíčky, cívku, kabely, řemen, stěrače, hydr. vzpěry kufru a možná prá dalších drobností) , pak mě stála 4 tisíce škrtící klapka VDO, potom 4 tisíce řemenice KAVS a zhruba 10 tisíc korun práce, což je řekl bych úplně v pohodě. Teď ještě přijde na řadu účet “autotronika” a tady vím, že budu platit zhruba 8 tisíc za úpravu a doladění řídící jednotky a nejspíš ještě nějakou práci, no řekněme (doufejme) že do desítky se to vejde.

Suma sumárum bude Mini ve stavu “ready to race” za nějakých i s nákupem celkových 200 tisíc a to mě ještě jistě čekají lepší ke sportovním účelům vhodnější destičky (kotouče jsou takřka nové) a lepší brzdovka a dost možná sada lepivějších letních pneu než jsou zánovní GY Eagle F1, které jsem k autu jako obutí na léto dostal. No, pokud bych kupoval ještě sadu lehčích ráfků, bude to další náklad navíc. Ale to uvidím až se třeba poprvé s Miníkem svezu v Mostě, porovnáme auta s kámoši a uvidíme jestli v nich fakt ten potenciál příležitostného track day auta vězí anebo ne. Na jaře dám vědět…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bu
buteo
16. ledna 2022, 10:43
0

Dobrá práce, Petře! Oceňuju tvůj poctivý přístup, ať dělá nová hračka radost.
Nechceš přijet testovat do Mostu třeba 22.3.?
https://bmracing.cz/?fbclid=IwAR3RoZ70gKRTVHltIGy1gt3SBUZgNzziEcgK4wdk9KwSUFHJsVXTriUdsk4#trackdays

reagovat
krab
16. ledna 2022, 11:14
0

Díky Jindro, to je bezva tip ten trackday, tak to se rád zaregistruju, to už bude takový počasí určitě slibný, takže snad to půjde už na letních a vyzkoušet pěkně jak to auto funguje a tak.. navíc Most mám moc rád na to svezení. No, to bude hezkej tejden, budu muset vytěžit dopředu dost wifecoinů, ale zadaří se. Ono je totiž ještě víkend hned před Retro Classic Stuttgart tak tam asi s dvěma kamarády pojedem. Už jsem tam nebyl vlastně od 2019 ...

Raspby
16. ledna 2022, 13:10
1

Krab na okruhu...to je událost :) No doufám, že se někde potkáme na trackday a přijedeš s Lotusem :)

krab
16. ledna 2022, 14:21
0

Náhodou ... já jezdil docela dost než byl ten Covid, 2020 bylo fakt docela prd , to jsem jezdil fakt takový ty vejlety akorát, i když v tom lockdownu, jak nikdo nejezdil, byly silnice prázdný, takový ty okresky, Berounsko, Plzeňsko, hele to byl můj rajón s Elisou :-D Nikdy mě nechytli... A teď 2021 se narodil na jaře kluk, tak to bylo času už úplně míň. Ale letos bych se okruh zas podívat právě chtěl. Jak Miníkem tak s Elise. Uvidíme jak to dopadne :-D Každopádně ten předjarní Most vypadá luxusně, to určitě nevynechám, snad jedině, že by bylo úplně blbý počasí a sněžilo. Ale to spíš už nehrozí ke konci března. Ale malý okruhy jako Mýto, Písek, to asi nepojedu, ty mě nějak nebaví, možná bych se svezl v Sosnový, že bych rád vyzkoušel ten delší okruh pokud bude na nějakým TD postavenej, prej je ta zadní část co bývávala jako šotolinová teď vyasfaltovaná. Tak to bych tam Miníka protáhnul

bu
buteo
16. ledna 2022, 15:44
0

Náhodou …. Já jsem Kraba potkal v Sosnové tuším na podzim 2020, proháněl tam udatně nějaký půjčený báwo! Asi nechtěl rasovat některou z vlastních hraček (-:)
Jinak TD na nové prodloužené Sosnové je už vypsán na 8.4. rovněž na stránkách a FB BM racing, viz. odkaz v prvním příspěvku.
Taky už se tak těšíte na jaro?

beastar
16. ledna 2022, 17:02
0

Na Jaro a na to až nebude tma v pět odpoledne. Už mě to ježdění pořád ve tmě leze krkem. Btw Kraba na okruhu bych chtěl taky někdy vidět. Třeba bych se něco přiučil:))

martin_100
17. ledna 2022, 13:12
4

Beastar jak se chceš učit když neexistuješ?

krab
17. ledna 2022, 13:33
5

Je to noční jezdec, nikdo neví jestli je pravý anebo jen přízrak. Ale kolují o něm úžasné historky a to nejen v okolí Neumětel, ale i v širším okolí :-D

beastar
17. ledna 2022, 21:35
1

Tak ty si mě stvořil Krabe:D A oba víme že na Sosnové by to bylo deset sekund na kolo i kdybych řídil Opel Corsa s litrem. Souboj jak ze Starwars... Sem tvuuuj otec... Nooooooooooooo. Co by na to všechno řeklo moje alterego Jenda Machač:))

martin_100
18. ledna 2022, 19:15
0

Safra kolem Neumětel se celkem pohybuju. Ale ne kolem půlnoci takže sem zatim na hvězdnou bestii nenarazil :-)

BigBen
17. ledna 2022, 15:13
1

Pěkný. Já můžu jen pochválit a kňučení kompresoru je návykové :-) Spínají ti oba stupně sahary? Taky oblíbená závada, že první nespíná. To se hodí opravit když máš rozhozený chladiče.

reagovat
krab
17. ledna 2022, 15:56
0

Dík, hele to všechno běhá dobře, i ten větráček co tam je dole k tomu posilovači řízení atd... to je v pohodě. Ale co mě ještě trápí je automatický naklápění xenonů, ty motorky neběží a svítí to moc dolů. Tohle ještě zatím nevím jak by šlo opravit

BigBen
18. ledna 2022, 08:55
0

Je divný, že nejdou obě světla najednou. Není problém v elektrice? Prodřený/zkratovaný drát v kabelovém svazku? Motorky se myslím vyměnit nedají, jen komplet světlo.

beastar
18. ledna 2022, 09:43
0

A není třeba náhodou problém jenom v těch čidlech, co řídí to naklápění. Pokud světlo je mechanicky ok.

krab
18. ledna 2022, 10:16
0

Jo, kluci nakonec to tak bylo, nějak se to napojilo přes BMW ISTA P diagnostiku a nějak to tam evidetně rozchodil, čili asi buď chyba čidla nebo něčeho co se dalo opravit pořádným resetem. Uvidíme jestli by se to vrátilo, tak uvidíme co dál ..

liška
17. ledna 2022, 21:33
0

Skvelej pristup s tim prvotnim servisem, snad to budes mit odbyty. A docela koukam jaka se da do dvou kil poridit stylova pocket rocket :) Asi tu inzerci Miniku zacnu trosku sledovat.

reagovat
beastar
17. ledna 2022, 21:36
0

Ty ceny těch Mini jsou obecně teď spíš dobrý. Vzhledem k tomu jak všechno jde brutálně nahoru.

JohnyLBC
18. ledna 2022, 13:07
1

no akorát ty ceny těch dílů, je to dražší než bavorák :)

Stanley
20. ledna 2022, 17:55
0

Hm, na R53 jsem se před měsícem dvěma díval, a v těchto parametrech nájezd a cena nic nebylo. Asi se k tomu ještě vrátím.

Jo
Josephus
18. ledna 2022, 13:53
0

Gratulace ke krásně naspecifikovanému radovátku...a poděkování za sdílení své radosti. :)

reagovat
12MM
18. ledna 2022, 22:16
0

Auto je to moc hezký. Barevné sladění takřka dokonalé. Moc gratuluju.

reagovat
Stanley
20. ledna 2022, 17:56
0

Pěkné! Je přesně ve specifikaci, kterou bych chtěl... zelená, kola, přední přídavné svítilny, samosvor :-)

reagovat
krab
20. ledna 2022, 21:14
-1

Dík, no já už se těším, až bude dělat jen radost :-D Jak jsem se pustil kromě údržby trochu i k tomu doladění, tak se zjistilo, že když dáš menší řemenici, tak to chce i upravit adektvátně řídící jednotku, tak to už mám udělané, ale pořád se tento týden řeší proč auto po několika nastartování vyhazuje znovu chybu v tlaku sání a rozsvěcuje check engine. Už to vypadalo, že dneska opraveno a smůla ... ještě tam něco bude, nějaký čidlo, nějaká blbost. Ale dělá na tom moc šikovnej elektrikář, původně avionik, to by bylo aby na to s origo BMW diagnostikou nepřišel... Ale jezdí to teď pro úpravě ŘJ prej hodně dobře. Až jsem dostal od kamaráda, mechnika (taky původně avionika) instrukci, ať to neproháním do maxima zas až tak často, ať ten motor nezlikviduju :-D Ale ne, úpravaje spíš decentní, dokonce to k -15% řemenici naladil tak, aby to zvládly ještě sériové vstřiky, tak jak to měla JCW úprava na 200k , ta silnější už pak měla vstřikovače místo 330 cc tak 380 cc kapacitou, ale měnit vstřiky prej není zas až tak snadný jak se zdá, takže jsme se tomu vyhnuli. Takže jen řemenice, sání a soft ...

Každopádně ta barevná kombinace a velice slušnej výchozí stav byl důvod proč jsem do něj šel... Tak snad nastane brzo i období, kdy bude víc jezdit se mnou než válet si šunky v servise na dílně :-D

bkralik
21. ledna 2022, 14:22
1

Můžu se zeptat, co je za potenciální problém s výměnou vstřiků? Já jsem je měnil (jak už jsem tady psal), kamarád tam nahrál správný SW a funguje to dobře, doufám...

krab
21. ledna 2022, 18:31
0

No právě, že se to musí zase softwarově doladit k autu a hlavně to nebylo nutně potřeba nebo aspoň tak mi to pánové tvrdí. Pravda je, že JCW kit 200k používal sériový vstřiky, až ten 210 k a 220 k (GP) měl jiný. Jako ono cílem u mě není aby to mělo co největší výkon, spíš jsem si říkal, ať se tomu trošku pomůže a jede malinko líp než to jelo, to mi stačí. Ono to zas nechci hnát do extrému, ať ten motor nějakou dobu taky ještě vydrží. Nemá to sice moc najeto, ale je to skoro 17 let starý, takže věk to má...

Teď už fakt jen čekám až přijde na to proč se rozsvěcuje ten check engine (chyba pořád směřuje na to sání) a pak už doufám bude klid a bude se jezdit. Jako ty vstřiky by se mohly udělat kdyby to bylo nevyhnutelný, ale už se mi taky moc nechce do toho dávat další já nevím desítku nebo kolik by to vyšlo, i když možná ten vstřikovač vyjde na míň , koukal jsem na to jen orientačně a jsou od litru do dvou, ale úplně mi taky není jasný kterej přesně byl ten modrej pro JCW 210 kW provedení...

bkralik
23. ledna 2022, 21:38
0

Ta chyba tlaku v sání je divná, ty jsi měnil ten obtokovej ventil kompresoru za novej? To je jediná taková věc, která se tam hýbe a tuším že by nějakou chybu způsobovat mohla...

Vstřiky se jinak dají použít z Volva, jsou pak o dost levnější. Ale je pravda, že pokud to máš naladěné na tu slabší starší mapu, tak se bez nich asi obejdeš :-).

Ka
Karlos1982
29. ledna 2022, 22:41
0

ahoj super clanek, Sam jsem nedavno r53 prodal, financne me to zmahalo, koupil jsem ho levne s prasklym tesnenim pod hlavou, coz me stalo Vic nez jsem cekal pak jeste vymena kompresoru o vymenu se zacinal ozvat rozvodovy retez a cele vyfukove potrubi vcetne vufukoveho sani.no co bych cekam od 19 let stare kary, kazdopadne rad na to vzpominam kdyz to clovek vytocil a poslouchal kvileni kompresoru tak na vsechno zapomel!!! dobre jsi udelal ze jsi sel do r53 drzi si cenu a dlouhodobe pujdou urcite nahoru. tak hodne trpelivosti a penez na udrzbu ale hlavne hodne usmevu za volantem preji!!

reagovat
krab
03. února 2022, 20:52
0

Děkuju všem za milý komentáře a jen doplním jak se Mini vyvinulo: Teď už mám najeto celkem několik set zkušebních km po všech opravách a úpravách a začínám mít pocit, že dílko se podařilo :-D

Check engine light problém: vyřešeno kompletně, nakonec novou škrtící klapkou a zbytek softwarová magie

15% menší Kavs řemenice a naladění: nakonec auto dostalo komplet naladěnou ECU, která má palivovou mapu, která z úpravy udělala maximum. Dle slov "ladiče" nebylo potřeba řešit jiné, větší vstřiky, sériové Cooper S si s tím poradí a vypadá to, že měl pravdu , funguje to.

Sání : mám origo JCW kit provedení.

Cekově, jak auto funguje: V celým spektru otáček výrazně ožilo, od třech tisíc kompresor začíná citelně zabírat a nad 4 tisíce auto úžasně zatahuje. Omezovač je lehce posunutý, jde točit lehce přes 7 tis, ale nemá to úplně smysl, kolem 6,5 tis bude pocitově už maximální výkon. O kolik poskočil budu muset někdy změřit, ale auto teda jede tak, že je pravděpodobný, že by mohlo mít těch koní vážně dost.. Teď je otázka jak dlouho motor vydrží, no budu s ním jezdit s rozumem a doufám, že vydrží hodně. Podvozek JCW je skvělej a jestli bych do budoucna měl svrbění ještě do něčeho investovat, tak možná lepší brzdy než jsou ty JCW třmeny. + lehčí než sériová kola. Wilwood dělá parádní kit předních brzd, ale je to drahá sranda, tak uvidíme jestli se do toho rozhoupu anebo ne...

reagovat
je
jerry
09. února 2022, 13:54
0

GY F1 Eagle jsou špatné? Já s nimi byl a jsem zatím vždy spokojen. Teda v normálním provozu, ne na okruhu.

krab
09. února 2022, 14:30
0

to jsou dobrý silniční sportovní gumy, taky budou cajk, jsou jako nový a mají výrobu 2019 jsem díval, to je ještě ojezdím, nejsou ani starý. To bylo spíš zamyšlení jak to bude (nebude) fungovat na okruhu, ale otázka vůbec zní jestli s miníkem na okruh vůbec pojedu anebo ne.. Asi jednou to zkusím, ať vidím jak to funguje a pak můžu přemejšlet dál

je
jerry
09. února 2022, 18:22
0

Ubývají dost rychle, takže je ojezdíš brzo. Přeji hodně radostných kilometrů, barevnou kombinaci máš moc pěknou. Já po mini také pokukoval, ale nakonec to skončilo u swifta sport 1.6.