načítám data...

Mají auta ještě vůbec nějaký wow efekt?

02. března 2021, 21:58 32 komentářů Kuře

Uznalé pokývaní hlavou od kolemjdoucích nebo rychlá pochvala od chlapíka u vedlejšího stojanu na pumpě. Příjemné pozitivní reakce od ostatních účastníků provozu zažije občas snad každý majitel jakéhokoli zajímavého auta. Ale je tomu tak ještě? Nevytrácí se ono nadšení z nevšedního v dnešním světě trošku pryč?

zobrazit celou galeriiAlbert Čapek: Mají auta ještě vůbec nějaký wow efekt?

Ještě mám v živé paměti, jak jsem byl jako malý kluk nadšený z každého jen trochu neobyčejného auta, které jsem někde potkal, nebo kolem mě projelo na ulici. Stačil mi jen trochu snížený podvozek nebo hlasitější výfuk a hned jsem nadšeně prohlížel a zkoumal, o co jde. Taky jsem se často bavil tím, že jsem se o tom zajímavém placatém sportovním vehiklu snažil zjistit co nejvíc a pak machrovat na kluky co všechno vím. Pochopitelně, tehdy ještě nebylo standardem, že každý má v kapse malý počítač kde si může během pár vteřin vygooglit co je to ono za model i s kompletním výpisem parametrů. A tak musela má malá dětská maličkost často improvizovat, a údaje si spíše tak trochu domýšlet. Anebo možná spíš vymýšlet. Takže nebylo výjimkou, když sem i relativně obyčejným autům přisuzoval mnohoválcové a mnohasetkoňové strojovny a milionové cenovky diametrálně odlišné od skromné skutečnosti. Není divu, že jsem byl kolikrát spoustě lidem pro smích.

Dnes už jsem dospěl a vyzrál a vymýšlet si výkony aut už nemám zapotřebí, ačkoli za to dost možná může onen zmíněný smartphone v kapse. Přesto mi ale z mých dětských let zůstal zájem o všechno zajímavé, co se pohybuje po silnicích kolem mě. A je úplně jedno, jestli se jedná o placatý supersport s motorem uprostřed, anebo starý hothatch založený na naprosto obyčejné nákupní kabelce. Jakmile je na autě cokoli netradičního, čím se odlišuje od zbytku provozu, hned má mojí pozornost a chci se podívat. A jsou to vážně jen drobnosti. Může se jednat o zajímavou barvu z individualizačního programu prémiových automobilek, zajímavý zvuk motoru, dynamicky tvarovaná karoserie značící některý z přiostřených modelů, nebo prostě jen neobvyklé a málo výdané auto od některé z menších automobilek.

Věc se má ale tak, že já jsem do aut nadšenec a proto se dá tak nějak předpokládat, že zajímavá auta dokážu ocenit víc, než někdo, koho automobilismus jako hobby absolutně nechává chladným. Nicméně já si myslím, že to tak úplně není. Vždycky jsem věřil, a jsem o tom nadále přesvědčený, že ikdyž se někdo o auta vůbec nezajímá, neobvyklé auto pozná a ocení.

Dlouhou dobu sem za jakousi garanci konstantního wow efektu považoval auta bez střechy. Ať už se jedná o zbrusu nové Ferrari, orezlého Escorta Cabriolet nebo příšernou 306 cc, jakmile z auta výrobce odřízne ten kus plechu nad hlavou, hned je z něho exkluzivní zboží, které dává na první pohled jasně najevo, že tady je něco speciálního.

      

Navzdory tomu se ale v poslední době setkávám s názorem, že auta už dneska nikoho moc nerajcují, že onen status symbol, jakým auto bylo kdysi už dneska vůbec nefunguje a pokud chce člověk udělat dojem, musí, spíše než ke sportovním autům, veteránům a jiným raritám, zamířit pro Superba v Laurinu.

Vždyť přeci Mustang s osmiválcem už nabízí tak snadné financování, že na to dosáhne i člověk, který by si o podobném autě před pár lety mohl nechat jen zdát, Miata, ač auto bez střechy, už je vlastně stádní záležitost které jsou, zejména v létě, plné silnice a Toybaru je natolik slabé a obyčejné, že ho snad ani nemá smysl vytahovat.

Samozřejmě, vnímání jaký má auto wow efekt je dost ovlivněné tím, v jaké se člověk nachází sociální bublině. Člověk z vyššího managementu zvyklí na pracovní parkoviště plné devět-set-jedenáctek a Bentleyů bude vůči dražším a zajímavějším autům jaksi imunní a nepropadne jim tak lehce jako někdo, kdo v takovém autě třeba ani nikdy neseděl.

Přesto ale stále nesouhlasím s názorem, že auta už svůj wow efekt ztrácí. Možná někdo může namítnout, že jsem naivní idealista, nebo že pro své nadšení přivírám oči nad krutou realitou, ale není tomu tak. Když jsem měl loni půjčeného Mustanga například. Pár let staré auto, navíc jen se šestiválcem, nijak extra dechberoucí záležitost. A přesto, když jsem přijel k tátovi do práce, z vedlejší restaurace hned vyběhl vrchní a auto si fotil a sedal si dovnitř. Dokonce i náš soused, původem z Kanady, auto okomentoval slovem „kočkolap“.  Až mě skoro překvapilo, že takové slovo zná. A to byl přitom vlastně jen Mustang v hodnotě maximálně pár set tisíc. A to můžu jít ještě níž. Mé MG, toho času bez technické, je auto v hodnotě poslanecké výplaty tak maximálně, spíše ani to ne. Navíc je v té nejnudnější šedivé. A přesto. Snad je to hlasitým výfukem, snad výraznými nárazníky, snad na zeleno lakovanými brzdami, přesto kam přijedu, budí mezi lidmi rozruch. Tu se někdo jen tak otočí na přechodu, tam se někdo zeptá co že to je nebo jak to jede a támhle přímo pochválí pěkný kus. No a pak je tu ta slavná Japonka. Nemá výkon, v létě jich jsou plné silnice a ojeté NBčka se dají koupit za šušeň, a stejně kdo někdy jel v MX5ce tak ví, že to auto je přímo magnet na úsměvy a mávání.

Takže, abych si odpověděl na otázku z nadpisu. Ne, auta, a to ani ta obyčejná, ještě neztratila svůj wow efekt a podle mě ho ani nikdy neztratí. Jistě, pokud někam přijede křiklavě oranžový Aventador, tak je jasné, že si násilným způsobem uzurpuje všechnu pozornost pro sebe. Ale přesto nemusíte být automobilový nerd, aby vás i levné a starší auto dokázalo mile potěšit. Stačí jen, když bude něčím zajímavé, neobyčejné, hezké…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Blix
02. března 2021, 23:37
0

Červená NA Miata je šílený magnet, nevím jestli by na mě v tom oranžovým Aventadoru koukalo ještě víc lidí. Nečekal jsem to, je to srandovní.

Ale WOW efekt má spíše na děti, na dospělé je to spíš štěněcí efekt.

reagovat
Kuře
03. března 2021, 00:27
0

Štěněcí... No možná jo. Každopádně když jsem přijel za tátou a jeho pár kamarády na Soumarák v bílém NÁčku, hned několik chtělo svézt;))
Dospělý chlapi:)

eLzyx
03. března 2021, 01:37
-1

největší wow efekt, zejména u toho prsatějšího pohlaví, mají roztomilá autíčka typu 2CV, Trabi, nebo stará F500, Mini ... pokud to tedy nejsou zlatokopky. Pak je nejlepší cokoliv smrdícím novotou.

reagovat
Kuře
03. března 2021, 01:58
0

No, pokud slovem Trabi myslíš Trabanta, tak to asi známe dost odlišné... Prsatější pohlaví;D

eLzyx
04. března 2021, 17:56
3

no dobře, ten Trabi funguje jen u trošku dobrodružnějších slečen, zejména těch, které uchvátil žlutý cirkus. Ale dobře funguje třeba i VW Brouk, T1, T2.
ad prsatější pohlaví - jsem chtěl původně napsat slabší pohlaví, ale z biologického hlediska jsme tím slabším my, muži. Snáze podléháme nemocem, méně předáváme DNA svým potomkům, zvládáme dělat méně věcí najednou atp.
Tak jsem si říkal, že teda něžnější pohlaví. Ale i to jsem velmi rychle přehodnotil, protože zatím jsem nepotkal ženskou, co by se mnou měla vztah na základě nějaké romantické přitažlivosti aneb lásky. Sice to tak prezentují, ale při rozchodu jsem vždycky tak nějak poznal, že šlo od počátku o kalkul "ujde, má prachy, barák, auto, úplně blbej taky není". Zatímco chlap je schopnej se zamilovat klidně do vietnamský servírky, ukrajinský uklizečky, afroamerické baristky, slovenské pornstar, nebo třeba i do místní coury, nekoukají nalevo napravo, nedbají rad kamarádů, prostě láska (aspoň soudě dle kamarádů, z téhle "exotiky" jsem měl akorát ukrajinskou "béčkovou" modelínu). A nejsem osamocen v podobném názoru. A to nemluvě o intrikách, které bych si k milované osobě nedovolil, zatímco pro ženské je to něco jako sport.
Takže jsem přemýšlel jaké jednoznačné adjektivum k tomu pohlaví přiřadit. A napadlo mne to "prsatější", které je platné alespoň pro valnou většinu.

martin_100
07. března 2021, 20:51
0

Hele von ten trabant kupodivu fungoval ještě před tim než Dan vyjel na Hedvábnou stezku.
Měl jsem jich (a vlastně mam) několik. Měl jsemk poměrně hezkej kus na hraní a pak ošklivej otlučenej špinavej kombík na ježdění. S tou obludou rozhrkanou sem jednou třeba přijel na benzinku. Při placení se semnou dala do řeči holčina na kase. A prej že mam hezký auto. Tak se se optal který. Ukázala na trabanta u stojanu. Tak sme hezky mile pokecali. Jakože prd platný byla zadaná. Ale překvapilo mě že hnusnej špinavej nevýrazně bílošedej otlučenej trabant shnilej jak brambory oslovil zrovna takovou milou holku. Kdyby to byl aspoň ten nablejskanej sváteční trabík.... ale ten krysák utahanej... ?

eLzyx
07. března 2021, 21:29
1

zajímavé, co se ženským honí hlavou.
Se mi vybavil jeden zážitek ... s kolegy jsme seděli na zahrádce restaurace, před kterou stálo několik zánovních luxusnějších aut typu Q7, A8, BMW 7 a mezi nimi se krčil Citroën 2CV. Naprosto nepatřičné auto v dané čtvrti. Aspoň tak působilo. Najednou vidíme, jak u jednoho stolu platí pár kdy chlapík byl odhadem prošedivělý pupkatý 55, ona štíhlá krásná 25. Chvíli jsme si říkali, že tatík s dcerou, ale když jsme viděli, jak se drží za tlapky, tak bylo jasno, je to pár. A tak jsme se vsázeli do kterého auta nastoupí. Všichni mimo mne vsázeli na cestu zlatokopky. Já odhadoval tu kachnu. A měl jsem pravdu.

krab
03. března 2021, 10:29
3

Kuře, já si myslím, že mají ... hlavně ty starý auta mají wow efekt, lidi se otočí a pokecají s tebou o tom nebo zamávají a tak..
třeba nedávno jsem byl na nějaký tý roční prohlídce u naší doktorky a hned povídala - jé to jste vy co jezdíte tím malým červeným sporťákem, asi myslela Elana a hned je prostě prostor pro nějakou zdvořilostní konverzaci :-D

Co si myslím už žádný efekt dneska nemá jsou obecně nová auta, kromě supersportů a sporťáků o zajímavých nebo retro tvarech, cokoli ostatního strašně rychle zapadne do běžné šedi. A taky jsme rozmazlení.

V devadesátkách, když jsem byl pak už teenager tak jsem furt čuměl po zajímavejch západních kárách a vlastně cokoli novýho nebo od zajímavější značky bylo prostě něco! To dneska moc není ... já se vždycky otočím za AR Giulia když náhodou jede, Porsche 911 nebo Cayman, za MX-5 , Toyobaru nebo když náhodou třeba jede Lexus LC , Mercedes GT , BMW M2, Maserati, Ferrari, Lambo, Mclaren samozřejmě... tyhle auta... to jako registruju a dlouze se zadívám... ale ty ostatní, ty běžnější modely automobilek ať je to co je to, tak přestávám taky nějak rozlišovat.

reagovat
Kuře
03. března 2021, 22:15
-1

Tak samozřejmě, veteráni se líbí obecně hodně;))
Mě je jasné že to možná asi nechceš slyšet, ale já bych právě že řekl, že i dnešní hothatche ten respekt mají.

A co sem v tom blogu úplně nedokázal vyjádřit, řekl bych, že to největší wow způsobí právě u lidí, kteří se o auta zas až tolik nezajímají... Vidí to křídlo, nárazníky, slyší že to má 270 koní a jsou z toho pár;)))

Pólin
03. března 2021, 12:47
0

ale jo, mají...jen dříve jej měl každý mercedes, ale dneska to buď to musí být hodně staré, hodně placaté, nebo hodně uřvané...:D ale to je podle mě normální vývoj s tím, že těch aut obecně jezdí fakt hodně a s tím jich jezdí i hodně zajímavých (subjektivně dle mého pozorování)... fakt je ale ten, že auta, jako taková už pro většinu lidí nejsou moc téma... teď jsem se bavil s kolegou z Německa a vypadlo z něj, že jeho otec si koupil nové Porsche...ale prý neví, co je to za model... jen že nějaké nízké...:D a to prosím děláme v automotive...:D

reagovat
ro
rock
03. března 2021, 15:12
1

Ono je to možná tím, že ani to Porsche není v ohledu wow efektu tím, čím bývávalo. Kdo se dneska ohlídne za Macanem nebo Cayennem?

Ale souhlasím, je to trošku posunuté, ale zase těch "hodně starých, hodně placatých, nebo hodně uřvaných" u nás jezdí víc, než za mých mladých let Audin, BMW a Mercedesů dohromady.

Jinak bych teda vyzdvihnul současný americký muscle cary. Mustangů už u nás teda jezdí dost, ale i on upoutá pozornost, o Camaru a Challengeru nemluvě. A ani to nemusí být top modely, základ ten efekt vyvolá taky.

Kuře
03. března 2021, 22:28
1

Přesně! Ameriky šou v tomhle ohledu "na efekt" vážně top. Nedávno jsem slintal nad Camarem za ani 6 kil, fakt moc pěkný auto to bylo.... To by udělalo hodně protažený wow;)))
Blbej covid...:D

BigBen
03. března 2021, 13:08
6

Připomnělo mi to moji první příhodu s MINI. Koupil jsem ho s prázdnou nádrží, jak také jinak, a jel jsem k první pumpě. Pumpařka říká: " Jééé, vy platíte toho mistra Beana? Ten je krásnej. Já bych se šla podívat blíž, ale kolegyně je na hajzlu, tak já nemůžu odejít od kasy...."

reagovat
Pólin
03. března 2021, 14:28
0

tyjo, na Mini jsem úplně zapomněl... to zbožňujou moji synové. Mají 3 a 6 roků a vždycky, když někam jedeme, tak hlásí každého minicoopera, kterého zahlídnou:D tohle auto má ten wow faktor velký...je to holt výrazný design...

Kuře
03. března 2021, 22:29
0

Jojo, Mini... To je, v tomhle ohledu, jak ta NA Místa:)))
Tu pozornost upoutá úplně stejně milým způsobem:D

Btw. doufám že si počkal až kolegyně vyleze z hajzlu a pak hezky auto ukázal?:D
-
Komentář upraven 3. 3. 2021, 22:30:34

liška
04. března 2021, 08:28
3

Nemusí to nutně bejt vždycky wow efekt nebo že se za každou cenu otočím, není to ani o cenovce, ale vždycky mě u srdíčka zahřeje, když vidím alespoň nějakou snahu nejít v ovčím davu. Tj místo ofce či hnůjdaje coby rodinného kombi pořídit co já vím, třeba Chrysler 300C, klidně i Mazdu 6. I pohled na Cayenne nebo Macan potěší víc než na kokodák, kiu sportage a všechny ty ix keply z koreje. Prostě trošku rozmanitosti na těch našejch silnicích a je to hned lepší :)

reagovat
Irwinek
04. března 2021, 10:28
2

No, já se tuhle otočil za Warťasem, a to to byla obyčejná 353 de Luxe :-D

reagovat
eLzyx
04. března 2021, 18:08
3

já se otočil dokonce za Škodovkou a to je nemám rád. Jenže to byla ta původní stará Oktávka v kombíku ze šedesátek, normálně běžně v provozu, chlapík v tom vezl rodinu.
Pamatuji si i jak jsem u IKEA v Praze parkoval naproti červeného Brouka a nastupovala do toho mladá ženština "tak 6 bodů z 10", aneb kdyby nebylo do čeho píchnout, tak teda jo. Vedle toho Brouka měla naráz 11 z 10, takže jsem tam seděl zařezanej v sesli své C70, hubu vyvrácenou, poslintaný triko ...
Podobně ženština v Chrysleru Crossfire. Také zajímavé zjevení.
Líbí se mi, když se lidi nebojí vystoupit z davu. (tím ale nemám na mysli nějakou anarchii, nebo "vylepšováním" svého těla)

Irwinek
05. března 2021, 07:28
0

A bylo TS, nebo jen obyč? Stejně to byla krásná auta :-D
Já se otočím skoro za každou tisícovkou, kterou vidím. Ty původní s rybinama mi přijdou jako nejhezčí škodovky, dokonce hezčí než tolik proklamovaná felda :-D

eLzyx
05. března 2021, 14:10
0

já bych řekl, že obyč. Červená, přišlo mi že štětkolak, žádná extra leštěnka, klasická původní čísla. V podstatě auto, které mělo tak před 20 lety skončit ve šrotě, ale uniklo tomu a teď už zase rozdává radost.

Irwinek
05. března 2021, 14:26
1

Tak to má být :-D
táta jezdil dlouhá leta s 1202 STW. jezdil i s podstatně modernějšími auty, ale na Barču nedal dopustit.
za takovým autem prostě má cenu se otočit :-D

eLzyx
05. března 2021, 17:31
0

je to cirka 5 let zpátky, co jsem takhle jel za zákazníky a potkal jsem 110R, obouchanou plesnivku, rezatý místa opravený a zatřený štětkou, kola bez ozdobných poklic, chromový díly rezatý, seděl v tom asi 80. letý dědula a jel směrem k likvidaci autovraků (po té silnici dál v podstatě nic není, jen tahle sběrna a vápenka). Takže zákazníci nezákazníci, jel jsem za dědulou, že bych to od něj vykoupil. Ale prd, on má za tímhle sběrným dvorem zahrádku. Vezl rašelinu. Tak jsem s ním akorát hodil řeč, popřál, ať dlouho slouží a vrazil mu do ruky vizitku, že kdyby náhodou, tak mám zájem. Sice nechápal proč, ale přislíbil, že až nebude moci řídit, tak mi zavolá. Jen se bojím, že jestli se už řešilo dědictví, tak to auto skončilo právě v té sběrně. btw - nedávno jsem viděl znalecký posudek na historické motorky a to by člověk blil. Jawa 500 OHC 1958, 100000Kč. Jawa 350 1974, 2000Kč. Všechno pojízdný mašiny na značkách, dědek na tom ještě nedávno rajtoval, než natáhl brka. Dovedu si představit, že tahle obušená 110R bude znalecky oceněná na 1500Kč s doporučením "sešrotovat, ať nemusíte platit ekopoplatek při převodu".

eLzyx
05. března 2021, 17:37
0

k té 1202 STW - jsem cirka rok-dva zpátky viděl v AAA a překvapilo mne, jak je to velké auto na svou dobu. Půdorysně stejně velké jako moje VW T2 a to už je taky docela kus auta, když se do toho mohlo vejít až 9 lidí.

Irwinek
06. března 2021, 12:18
1

Ty ceny jsou úplně mimo mé smyslové chápání, buď bezcenné, nebo přemrštěné :-(
jo, STW byla neskutečnej kočár, moc krásy nepobrala, ale jízdní vlastnosti byly neskutečné. auto bylo tak vyvážené, že táta dokázal dojet přes 40 km jen na třech kolech ( už tedy nevím, které tenkrát sundal, protože něco, ale dovezl to domů a tam teprve opravil ). poměrně účinné topení, byť tedy jen z jednoho místa, vyhřívaná okna ( připly se tam takové rámečky a světe div se, okna se nerosila ). ložná plocha obrovská a rovná (!). rezerva v praktickém " šuplíku ". Dělali se i pick upy a dokonce s tím jezdili závody :-D Dodávala se i na západ - tedy jen do té chvíle, než byly povinné dvouokruhové brzdy. Nízkoobrátkový podčtvercový motor - u toho jsme měli zůstat :-)

martin_100
07. března 2021, 21:00
3

eL - u tý ikey si dost možná koukal na tu mojí a její 1302 :-) A jestli jo tak koukej přidat body frajere :-)

eLzyx
07. března 2021, 21:30
4

a sakra ...

ReVolte
07. března 2021, 13:33
0

Když jsem jezdil Miatou tak pár lidí zamávalo a zasmálo se, ale největší poprask sklidila teď nová Ofce, když jsem jí dostal těsně před prvním lockdownem v Březnu, kdy ty auta někde nebyla. No lidi mě zastavovali na pumpě, sousedi potají auto fotili a sklidil jsem víc pozornosti jak s Miatou :D

reagovat
martin_100
07. března 2021, 21:04
0

jo českej motoristickej národ je hloupej .... mě třeba nějaká ofce fakt nebere.... to je taková automobilní varianta monterek. to si nekoukíš to vyfasuješ a nosíš to jen proto že to po tobě šéf chce. poslední okávka za kterou se ohlídnu má kardan, křidýlka a točí zadníma kolama. Jo a nebo teda novější ale ta má taky kardan, točí všema kolama , uvnitř mí spleť trubek a za názvem jí píšou WRC ale to už je pravděpodobnější že uvidim tu křídlatou....

eLzyx
07. března 2021, 21:57
0

nechápu, žes dostal negativ. Vždyť je to pravda. Oktávka je taková obdoba montérek. To ale neznamená, že je to špatné, nebo je vhodné se jejich "nositelům" posmívat. Řemeslníci jsou potřeba. Stejně tak jsou potřeba i ta obyčejná auta, aby ta neobyčejná ještě více vynikla.
Ale nic by se nemělo přehánět. Chápu, když někdo staví barák, živí 3 děti, na lepší auto nezbývá ... ale spousta lidí to má jako nějakou modlu. Jednou Oktávka, navždy Oktávka. A to i když do toho sypou jak kdyby to bylo jejich investiční životní pojištění.

Kuře
07. března 2021, 22:16
0

Jeho minus mě taky zaskočil, ale já už sem si v poslední době zvykl že se minusujou normální věci a naopak plusikuje bůh ví co...

Jo, taky mi vadí to gloryfikování oktávek, zejména jedničkový...
Znám kluka, supr mladej kluk, sranda s ním je, pankáč ...
Ale přesně, jedničkova oktávka 1.9TDI, nějak upravený trysky ať to hulí jako kokot a furt plnej vy volové... To nechápu...

C70C
07. března 2021, 22:05
0

Auta pořád wow efekt mají, jen lidi jsou čím dál víc cynici..
Teď aspoň mají funkci dobrého síta. Vybral sis cabrio v extrovertní barvě? Pak tě osloví jen lidi, co to mají stejně.. Ostatní zpravidla buď nepřekousnou, že někdo tu odvahu má, nebo nikdy nepochopí, jak můžeš beze studu provozovat takový nesmysl.. Ale rozhodně se wow efekt neztratil..

reagovat
Vavris Vavrisovic
07. března 2021, 22:30
0

S Racing beat svody a relativně decentním "rychlým" pruhem na boku mám té pozornosti tolik, až mi to přijde vzhledem k typu auta neadekvátní.

reagovat