reklama
načítám data...

Zranitelnost bezklíčových systémů aneb ukradni si svoje auto

Bezklíčový přístup/startování u aut je fajn. Strčíte klíčenku do kapsy a dál nic neřešíte. Jenže je tu malý problém.

zobrazit celou galeriiAutíčkářův hejt, WTF?: Zranitelnost bezklíčových systémů aneb ukradni si svoje auto

Německý autoklub ADAC provedl vcelku rozsáhlý test, v němž zkoušel odolnost bezklíčových systémů proti ukradení. A možná nikoho příliš nepřekvapí, že výsledek je naprosto tristní. ADACu totiž stačil běžně dostupný zesilovač za 225 dolarů (5 500 korun) k tomu, aby ukradl prakticky kterékoliv auto s bezklíčovým přístupem, které se běžně pohybuje po Evropě.

Jen velmi rychle zopakuji, jak takový bezklíčový přístup a nastartování funguje. Klíč a auto spolu komunikují skrze rádiové vlny a jedná se o vcelku slabý signál, u kterého je auto schopno určit, že se klíč nachází jen malý kousek od něj. Zpravidla musíte stát přímo u auta, maximálně na vzdálenost 1,5 metru, aby šlo auto odemknout. Další radiový přijímač přímo v autě potom zjišťuje, zda se klíč nachází v interiéru, a pokud ano, nechá vůz nastartovat.

Jenže tohle všechno lze velmi jednoduše oblbnout zesilovačem, který zvýrazní signál z klíčku na vzdálenost třeba i několik stovek metrů. Stačí tedy, abyste měli klíček u sebe a byli doma nebo třeba v restauraci, obchodě, prostě kdekoliv, kde od auta neodejdete příliš daleko. K vašemu autu potom přijde zloděj se zesilovačem, zachytí a zesílí signál vašeho klíče, a auto bez problému odemkne a nastartuje. Není potřeba žádný počítač, žádné složité kódování, nic. 

Možná se teď ptáte, co se stane, když auto vyjede ze signálu z klíčku. Inu, auto si samozřejmě začne myslet, že klíč už v autě není a tento problém hlásí akusticky i zprávou na přístrojovce. Jenže samo od sebe chcípnout nesmí kvůli bezpečnosti. Bude tedy na zloděje pípat a ukazovat chybové hlášky o chybějícím klíči, ale může takhle ujet stovky kilometrů, a teprve když se motor vypne, znovu už nenastartuje. ADAC takto simulovaně ‚ukradl‘ auta různých značek, například Audi, Kia, Ford a další.

reklama

Obrana proti zesilovací magii samozřejmě existuje, ovšem je poněkud nepraktická. Musíte totiž vyrušit signál z klíče, což znamená schovat ho někam, odkud nemůže vysílat. Typická Faradayova klec, taška vystlaná alobalem, prý funguje i mrazák. Jenže upřímně, to jsme vážně podstoupili všechen technologický pokrok jen proto, abychom strkali klíče od auta do mrazáku?


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Knightrider
29. března 2016, 15:13
0

A když budeš odemykat normálním mechanickým klíčem, tak ti zloděj auto vyháčkuje. To si nevybereš. Když se někdo rozhodne, že chce tvoje auto, tak ti s ním odjede a ty nenaděláš vůbec nic, bez ohledu na to, jak dobře ho máš zajištěný.

reagovat
Sa
Safa
29. března 2016, 16:19
0

A co kombinace GPS krabička s přeměrováním do mobilu + mikrotečky vystříkané na různých místech ve voze? Tam má zloděj jedinou šanci - rychle s autem pod zem...
Jinak policajti si dávali (a někteří pořád dávají) za madlo nad dveřmi řidiče či na zpětné zrcátko pouta. Tak je jednak poznají kolegové, ale na druhou stranu i drbani.
Jinak za mě - čím míň elektroniky v autě, tím lépe.
Btw. jedním z těch "ukradených" aut, o kterých se v článku píše, byla i nová MX-5. Grrr...

Matěj Podhorský
29. března 2016, 16:28
0

A můžou ta pouta být ružová a chlupatá? Pomůže to?:D

ve Fiatu by se docela vyjímala:D

Sa
Safa
29. března 2016, 16:31
0

Myslíš jako takhle? :o)

bobo23
29. března 2016, 17:45
0

Té elektroniky už začíná být v autech vážně přehršel. Zajímá mě, jak daleko to vlastně celé může dojít. A co výrobci? Chytnou se za nos a zkusí bez klíčový přístup vylepšit, nebo nás čeká návrat ke klasickým klíčům (které mám stejně nejradši)?

reagovat
Dominik Valášek
29. března 2016, 18:06
0

Ve výsledku nejlepší je kombinace klasického klíče, plus dálkového ovládání, které vysílá signál teprve ve chvíli, kdy se stiskne tlačítko. Jinak co se toho háčkování týče, vyháčkovat lze i moderní auta. Každé auto bez výjimky má totiž i nadále taky mechanickou klíčovou dirku, to pro případ, že elektronika zklame...

bobo23
29. března 2016, 18:24
0

Jo, dálkové beru. To mám taky. Tam bych velký problém neviděl. A to chce Volvo zajít ještě dál. Klíč v telefonu. Nevím, nevím.

JLK
29. března 2016, 19:54
0

O zpusobech jak obejit normalni dalkove ovladani se taky psalo dost. V tomto souhlasim s Knightriderem, kdyz nekdo da za cil nejake auto ukradnout, nejspis ho ukradne.

bobo23
29. března 2016, 22:05
0

Samozřejmě i klasický dálkáč se dá obejít, ale řekl bych, že to bude přece jen o poznání složitější než u bezklíčového přístupu.

Liqid
29. března 2016, 17:49
0

Tak mraznička nefunguje, právě jsem to testnul.

reagovat
Adam Forman
30. března 2016, 06:26
0

Světlonošem lidského pokroku je praktikovaná zvědavost. Dobře ty :-D

Berzelius
29. března 2016, 18:25
0

Jj, četl jsem o tom tušim ve SM tam to taky zkoušely na vlastní pěst snad jen u volva to trvalo o chvilinku dýl než u ostatních ale výsledek stejnej.Snad tuším psaly že jen u mercedesu se to dá řešit tak že dá vzít ta příjmací anténka sebou.No sice se dá překonat všechno ale pořád si mylím že u mechanických systému to trvá těm nelepším v rámci několika minut ale u tohohle je to otázka vteřin i s odjetím.Beztak si myslím že kdyby si někdo v nešní době dal samo-domo vypínače a vychytávky do novýho-novějšího auta tak by se možná zlodějíčci divily,bo bych řekl že už stím dneska nepočítaj.

reagovat
Aleš
29. března 2016, 18:47
0

Jj to jsem taky četl. Bylo to Auto Tipu číslo 3 Únor 2016. To číslo jsem měl teďnáhodou u postele. U BMW 5 vybaveným touhle věcičkou zabrala krádež a odjetí 26 sekund. Teda pokud jsi myslel tenhle článek. Já osobně bych si to nekoupil.

VoFi
29. března 2016, 18:42
0

Zrovna před pár dny jsem četl, jak takhle jednu američanovi šlohli Challenger Hellcat. Auto se po pár dnech našlo nabourané :/
V diskuzi kolem toho několik lidí tvrdilo, že údajně existují i aplikace na mobil, které fungují podobně jako výše zmíněné zesilovače. Prý dokážou okopírovat signál a pak ho napodobit.. To je ale přeci blbost, ne? Pak by nebylo potřeba kupovat transmittery..

reagovat
Tomáš Trýska
29. března 2016, 19:12
0

Je to jen otázkou frekvence. Pokud máš přijímač, vysílač a záznamové zařízení, tak nebývá problém signál zduplikovat.
Pokud tedy mobil umí daný signál zachytit (třeba přes NFC), tak s ním bude schopný pracovat a také ho vyslat.

VoFi
29. března 2016, 21:35
0

Takže pokud mobil zvládá NFC, bylo by to proveditelné? To by znamenalo že ten amík měl pravdu,stačí se na pár okamžiků zdržet v blízkosti majitele aby si to telefon načetl a pak jen ve vhodnou dobu odjet..

Tomáš Trýska
29. března 2016, 21:38
0

Pokud ta technologie bezdrátových klíčků funguje zrovna na NFC, tak by to takhle obejít pravděpodobně šlo. Určitě si vzpomeneš na plzeňské šalinkarty a jejich dobíjení mobilem. Tam byla taky jen otázka, kdy na to někdo napíše správnou aplikaci.

VoFi
29. března 2016, 21:43
0

Nojo, takže ono už vážně dnes není nic bezpečné.. leda tak několik spínačů, které se musí v různé kombinaci mačkat.. (kde jsem to jen viděl? ..jo,jasně nový Mad Max) ale to by se určitě taky dalo obejít..

Jk
Jk
30. března 2016, 04:29
0

duplikace signálu nestačí, neboť je u dobře navrženého systému pokaždé jiný (a jeden nejde použít dvakrát).

a stát poblíž nestačí, NFC má dosah jen pár milimetrů.

dobíjení šalinkaret mobilem není problém technologie ale špatného použití technologie.

Tomáš Trýska
30. března 2016, 14:57
0

tady ještě někdo nezaznamenal nic, jako long range NFC :)

Knightrider
30. března 2016, 09:19
1

Slyšeli jste někdy o takovým zázraku moderní techniky jako je prach obyčejná odtahovka? Když mi to nejde narychlo odemknout hned, tak to prostě celý naložím na odtahovku, odvezu někam do podzemních garáží, kde není GPS signál a pak si na tom budu v klidu dělat třeba celý den. A abych měl jistotu, že to nemá vyhledávání, tak s sebou vezmu rušičku signálu a přilepím jí pod nárazník, než do těch garáží vyrazím a mám klid.

reagovat
Knightrider
30. března 2016, 09:20
1

Neexistuje auto, který by nešlo ukrást. Je to jen o štěstí, jestli se zloděj zaměří právě na to vaše nebo na sousedovo auto a jak zručnej zloděj to zrovna bude.

Nedy
30. března 2016, 12:14
0

Jak píše Knightrider. Ukrást lze všechno. Pokud někdo chce, tak jde všechno. A upřímně, raději budu, když mi ukradnou celý auto, než aby ho rozmlátili a vykradli. Jak někdo psal výše, že mechanika, nebo klasický dálkáč je řešení, tak ani omylem. Šikovný zloděj s mechanicky zamčeným autem odjede v rámci vteřin. Stejně tak s elektronikou.

Proto milé děti tu máme pojišťovny. Pokud máte auto, které by mohl chtít někdo ukrást, tak si jej pojistěte. V rámci ceny auta je to v jednotkách procent ročně...

reagovat
liška
30. března 2016, 14:57
0

A já měl za to, že do dražších aut patří třeba Construct nebo jiný mechanický zabezpečení, takže zloděj si sice odemče, nastartuje, ale může tak maximálně couvat :)

reagovat
BigBang
14. května 2016, 20:16
0

Pokud si dokáže odemknout mechanickej zámek, dokáže si odemknout i construct apod. Tohle zabezpečení je spíš ze soudku zdržím zloděje co nejvíc a třeba si ho někdo všimne, či se ho pokusím složitostí odradit... ve výsledku si přijede odtahovkou jak píše výše Knightrider

Ev
Evlo
30. března 2016, 22:54
0

Podle me jde stejnym zpusobem, nacitat na delsi vzdalenost i data bekontaktnich karet, takova je doba. Kdyz nekdo do auta chce, tak se do nej dostane, ten komfort na vic je podle me vporadku,

reagovat
jm
jm
11. května 2016, 23:50
0

Bezkontaktní karty nemají žádnej vysílač, ty jsou pasivní. Takže to fakt na dálku nejde.



reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

BMW Řada 5 e39 523i 1999
BMW Řada 5 e39 523i

1999 rok výroby
170 koní výkon
2 494 ccm objem

International 1210 Special 1977
International 1210 Special

1977 rok výroby
1000 koní výkon
5 000 ccm objem

Jeep Wrangler YJ 1989
Jeep Wrangler YJ

1989 rok výroby
103 koní výkon
2 464 ccm objem

BMW Řada 6 BMW 645ci,Paket M6,4398,245kW 2004
BMW Řada 6 BMW 645ci,Paket M6,4398,245kW

2004 rok výroby
245 koní výkon
4 398 ccm objem