načítám data...

Zimní šroubování

Většinu roku mi to rozdává úsměvy a vyplavuje endorfiny. Teď je ale čas se zavřít do garáže a užít si tak trochu jinou zábavu.

zobrazit celou galeriiFoto:   David Střítežský

Venku hnusně, jezdit se nedá, navíc ani nepadá drift. Furt ten Covid. Prostě není pořádně do čeho píchnout. Co s tím? Je ideální čas na to, pustit se tradičně do nějaké údržby a úprav. Člověk to chce mít na ty prosluněný dny připravený, aby se s tím pak nemusel patlat na poslední chvíli. Jen tak mezi námi, letošní silvestr skýtal vskutku parádní počasí, solidních dvanáct stupňů. Nechystat párty, tak bych to na férovku vytáhl provětrat. Leč i moje priority jsou občas jinde než na dvou kolech.

Tož začneme tou údržbou. Pokládám tak nějak za slušnost vůči tomu stroji, každý rok vyměnit olej. Včetně filtru, i když předpis u Suzuki tvrdil, že stačí jeden filtr na dva oleje. Jakoby, je to kilo nebo dvě navíc, to mě nevytrhlo. U Triumphu uvádějí obojí, prostě jsem ho koupil ze zvyku, bez dohledávání. Olej dle předpisu stačí tentýž laciný Castrol 10w-40, co jsem lil do SV. Pro lepší pocit „upgraduju“ aspoň na plnou syntetiku, což brutálně zvedá cenu zhruba o pětikorunu na litr, ale jinak nemá cenu vymýšlet kraviny. V Coventry tvrdí že to stačí. Motor spolkne zhruba 3,5 litru což mi přišlo celkem dost, více než HTP (2,8l). Již tradičně, po vypuštění oleje zjišťuji, že se mi zase podařilo zapomenout na novou měděnou podložku pod výpušťák. Recyklační trik s jejím nahřátím a příslibem „příští rok už teda ale URČITĚ!“ funguje z osmdesáti procent na sto procent.Taktéž jsem byl zvyklý každoročně měnit svíce, i když manuál tvrdí něco o pohodových dvaceti tisíci kilometrech. Případně dle lidového moudra: „až to začne blbnout“. Byly potřeba jen dvě a na Véčku je to dost snadné. Podivování některých kolegů, nad tím že to přece musí jít úplně debilně vůbec nechápu. Zvednout nádrž, to jsou dva šroubky, zadní válec hotovo. Vyvěsit chladič, tři šroubky, trochu krkolomnější přístup, ale i tak přední válec hotovo. Všechno důležité smetí, je totiž veprostřed toho V, takže vám tam nic nezavazí.

Naivní a plný ideálů, jsem si letos pořídil o svíčku víc. Jak těžké to může být, že? Takže to máme zvednout nádrž, demontáž horní půlky filtrboxu, sacích trumpetek, spodní půlky a už vidím svůj cíl. Ono ale vidět a mít hotovo není totéž. Zjišťuji, že vzduchový filtr je bavlněný od BMC a vypadá, že by teda zasloužil vyprat a znovu naimpregnovat. Bohužel nemám příslušné propriety, a tak se mu prozatím dostává alespoň „pisoárové údržby“ (dvakrát oklepat). V přístupu k bočním svíčkám mi trochu překáží rám, ale hlavně krycí plast na každé straně, zkonstruovaný snad pouze k tomu, aby překážel přesně při tomhle. Ani to nedělá pořádně, tváří se, že s použitím lehčího násilí bude možné se tam dostat, ale nejde to, leč chybí milimetry. (To je to co řekla) Takže plasty dolů. Prostřední ale musí být pohoda, ne? Tam není rám ani plasty, zato je tam lanko plynu a hadice odvětrání klikové skříně, obojí musí pryč. Úkon zakončuji úspěchem, ale mám tušení, že Triumph si v kolonce svíce, v mé osobní servisní knize, vysloužil status „jednou za dva roky stačí“ nebo až začne blbnout.Následuje důkladná očista a namazáním řetězu. Opět s dobrým pocitem upgradu v této oblasti údržby. Jal jsem se sám sebe edukovat chytrým videem na internetu. Obyčejný petrolej a mazadlo na řetěz z Lidlu v akci nahrazuje to nejlepší co se dá pořídit, za rozumnou cenu, nebo tak něco. (Motorex + Motul myslím, zapomněl jsem to) Ono je to stejně jedno, mnohem důležitější je čistit a mazat často. No a to jakoby já zas tak moc nedělám, protože je to docela otrava. A řetězovka je stejně spotřební díl. Nicméně i v této oblasti jsem se posunul o úroveň výš. A sice jsem si zakoupil servisní stojan, kterým si motorku zvednu a ze starosti o řetěz bude radost. Teda to asi ne, ale bude mě to míň srát a bude to mnohem rychlejší sraní.

Tak to by bylo k údržbě asi zatím všechno. Velice pravděpodobně proběhne ještě jedno kolo, které se bude týkat především onoho ošetření vzduchového filtru a výměny brzdovké kapaliny? To už jsou jen takové dodatečné radosti, momentálně jsem jakž takž připraven na první jarní den. Opoměl jsem něco zásadního? Ještě leda pořešit ten prasklý budík, ale na něj to nejezdí, leda by mi kvůli tomu došel benzín. Hmm .. dvakrát za minulou sezónu. No dobrá.

Přesuneme se k těm vylepšením. To už je dneska taky jedna velká radost, stačí zasednout k příslušné aukční stránce s vysoce kvalitními čínskými díly a objednat turbo. No dobře, takhle to úplně nevypadalo. Postrádal jsem hlavně dvě konkrétní věci: tankpady a padáky. Tankpad, když to řeknu úplně jednoduše, je kus gumy s hrubým povrchem, co se lepí z boku na nádrž. Slouží to k tomu, aby se jezdec snáze zvládl udržet v sedle a mohl se soustředit na důležitější věci. Nekloužou vám kolena, kterými svíráte nádrž, zejména pak při prudkém brždění. Měl jsem je i na předchozí motorce a po přesednutí mi dost chyběly. Volil jsem průhledné provedení, abych si pořád mohl užívat tu radioaktivní zelenou. Akorát je to na novější model, 2013+ a ten má trochu jinak tvarovanou nádrž, takže to nesedí úplně korektně. Nevadí, nebudu to říkat nahlas a snad si nikdo nevšimne.Padáky jsou pak pasivní bezpečnostní prvek, slouží k tomu, aby když už to člověk položí, zmírnily škody a uchránily důležité (čti drahé) části motorky před poškozením, zejména motor samotný. Montují se na rám a je to prostě dodatečná deformační zóna. Skutečně to funguje, už jsem vyzkoušel i na vlastní kůži. Takže když mi nová motorka zaparkovala v garáži bez nich, věděl jsem, že je budu chtít. Bylo potřeba se rozhodnout jaký typ. Lze pořídit nebo si nechat vyrobit v podstatě cokoliv, od obvyklých univerzálních „hříbků“ až po rámy kaskadérských rozměrů. Hříbky jsou levné, univerzální, nenápadné, případně v mnoha barvách, takže design top. Jenže jejich ochranný přínos může být slabší a v případě nehody ve vyšší rychlosti se (údajně) může stát, že se v průběhu klouzání o něco zaseknou a pošlou motorku metat kotrmelce a mít rozmlácený obě strany motorky je horší než jen jednu. Rámy jsou v tomhle mnohem lepší, nabízí více ochrany, ale nejsou moc hezké na pohled a můžou v běžném životě dost překážet. Obecně se používají hlavně u jízdního stylu či motorek, kde se předpokládá hodně pádů, spíše v malých rychlostech, taby o šlo hned sebrat a jet dál. Nejvíc je využijí stuntrideři, gymkhaneři, ADV dobrodruzi. Já jsem se pokusil strefit výběrem tak nějak doprostřed? Nakonec jsem zvolil takový přerostlý slider od české firmy SW-Motech. Teda české, no … vyrábí se to tady kousek na jih od Brna. Ten snad bude mít jen samá pozitiva, ale to zjistím až časem anebo ještě lépěji doufám že ne.V dalším kroku jsem měl v plánu se podívat na podvozek, i když je pocitově po přesednutí vážně dobrý, měl jsem v plánu nějakou preventivní údržbu, možná výměnu pružin v předních vidlích na mou váhu. Vlastně jsem ještě pořádně nevěděl, co chci. Takže jsem se stavil k místnímu profíkovi přes podvozky na změření a radu. Dostal jsem pochvalu za zadní tlumič, že je vážně super (to jsem věděl), ale je to tak trochu i prokletí. Doporučení bylo, že spíš než se zabývat nějakou údržbou a olejem, vzít to z gruntu a přikoupit aftermarket cartridge (vnitřek vidlí), který by korespondoval s oním tlumičem, ten by pak dostal jen repas a bylo by to naprosto perfektní. Kdo by nechtěl perfektní podvozek, že? Nejspíš tušíte, že tahle sranda není zadarmo a tahle úprava by se až moc snadno přehoupla přes 20 tisíc a dál. Váhal jsem, neříkám že ne, ale nakonec jsem odmítl. Čekaly mě totiž nemalé investice ještě do oblečení. Prý není žádný problém kdykoliv přijet, i v sezóně, a za 2 dny (po předchozí objednávce dílů) můžu mít dokonalost. Uvidíme, třeba vyměknu nebo podvozek vyměkne.

Nakonec se dostávám k tomu, co mi zabránilo v podvozku, ale bylo to víc potřeba. Zánovní kombinézu od RST, jste už v průběhu roku viděli i na fotkách z testů, tak tu úplně nepočítám. Novou helmu jsem zvažoval již delší dobu. To že v ní byl hluk dodatečně řešily špunty do uší, ale krom toho, že už byla dost vymačkaná, se mi pomalu začala celá rozpadat. Náhradou mi bude HJC, řada RPHA. Na výběr je z mnoha designů, ale na to si já moc nepotrpím, takže volím matnou černou. Ta se hodí ke všemu, případně časem na tom můžu projevit svou kreativitu, a hlavně je o litr levnější než ty barevný. To se hodí, protože byla celkem drahá. Někdo se mě ptal, proč jsem dal za helmu tolik, když jde pořídit i levněji. Jde no, ale už jste určitě slyšeli nějaký ty moudra o nešetření na brzdách a pneu. Tohle mi přijde dost podobné, snad i důležitější. V korporátu se tomu říká analýza rizik. Ostatní věci máte po dvou, ruce, nohy, to je jenom vata. Jenže ta hlava, i když je z velké části dutá, bez ní to nejde. Výhoda šetření na helmě zas může být, že už to pak člověka nemusí zajímat. Povedlo se mi s ní stihnout jednu kratší prosincovou projížďku, těsně před zazimováním. Rozdíl jako noc a den, vůbec nechápu jak jsem mohl jezdit v té co jsem měl doposud. dobrej pocit z vyhozených peněz. Boty jsou docela pohodlné, jenže poměrně „vycházkové“, po pádu jsem navíc zjistil, že bych chtěl vyšší. Vyšší je lepší, doporučuji. Na bazoši se mi podařilo ukořistit zánovní SMX-6 od Alpinestars, s trochu odrbaným suchým zipem, ale jinak perfektně funkčních, za příjemnou cenu. S rukavicemi od RST jsem byl velice spokojen, leč se mi je podařilo někde ztratit a jejich narychlo koupená nejmenovaná náhrada se mi asi po měsíci začala sama od sebe párat. Což není ok. Co to asi udělá až je jednou budu dřít o asfalt? Na podzim se mi povedlo je úspěšně vyreklamovat. Tady ještě úplně jasno nemám. Pravděpodobně se vrátím k některému modelu od RST, protože byly jedním slovem prostě pohodlné.

Tak to je zatím vše. Už se těším a vyhlížím první jarní dny! A co vy? Pečujete o svoje stroje přes zimu? Ne?  Tak aspoň ten olej vyměňte a buďte dobří.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

S.
S.h.I.t.
29. ledna 2022, 19:57
1

Pecuju peclive. Od rijna jsem ji nebyl schopnej ani umejt, natoz neco dalsiho... jak jsem prijel z posledniho vyjezdu, tak stoji.

reagovat
PlusOne
31. ledna 2022, 09:37
0

Čuně! :-D Ona se ti "odmění" při prvním jarním startu, neboj :-D

S.
S.h.I.t.
31. ledna 2022, 15:37
0

Nee... oan je hodna. otevrit benzin, naklopit na bok aby rychle natekl karbec, dat sytic a parkrat slapnout :D
Horsi je, ze uz 3 mesice ceka na to, proc nesviti zadni svetlo a ze uz ma propadlou technickou.

sheogh
29. ledna 2022, 20:38
2

Ten Triumph je, zvlast v te zelene, uplne paradni :-)

reagovat
riderhenry
29. ledna 2022, 22:40
0

Já trochu promeškal zazimování, až se mi to vymstilo a paní mi ji shodila při parkován. Naštěstí nechala kontakt, tak za peníze od pojišťovny se pořídily komplet nové kapoty (sice Čína, ale snad prověřená), gripy, závažíčka, padáky, blinkry... Prostě kosmeticky bude jako nová, i po 18 letech - docela to letí :) Jinak to až tak nehrotím - dokud to funguje, řeší se předepsaný servis. Hodně si potrpím na gumy, ty rozdíly jsou fakt velké (i u aut) a nikdy už nejdu cestou nějakého kompromisu. Prostě vždy to nejlepší, co pro dané použití existuje, nehledě na cenu. Helmy jsou zajímavá kategorie - není úplně lehké najít nějaká data co se bezpečnosti týče. Když jsem to před lety studoval, bezpečnost absolutně nijak nekorelovala s cenou. Ale možná se to posunula - mně ta moje babička slouží pořád, takže jsem zatím výměnu nezvažoval. A ještě k řetězovce - jeden nejmenovaný největší "motořetězový" obchod si sám testoval, jak dlouho vydrží řetěz bez údržby oproti řádně udržovanému kusu. A rozdíl byl přesně žádný. To jenom pro zajímavost, sám názor nemám. Ale už to neřeší tak strašně úzkostlivě, jako třeba před 10 lety.

Jedna drobnost - nekoupil sis tankpad, ale tankgrip. Tankpad je taková ta ochrana proti poškrábání (asi?) na prostředek nádrže. Gripy jsou super, dokud s nimi poprvé nejdeš v kraťasích :)

reagovat
Ho
Honza123
30. ledna 2022, 14:30
1

Docela dobre testy helem dela SHARP, a je to presne jak pises, vysoka cena neznamena automaticky vysokou bezpecnost, zrovna ta v clanku zminena nema moc dobre hodnoceni https://sharp.dft.gov.uk/helmets/hjc-rpha-70/ , pritom levnejsi model od stejne znacky HJC C70 ma hodnoceni bezpecnosti mnohem lepsi..

Prijde mi, ze se priplaci hlavne za pohodli - nizsi hmotnost, nizsi hlucnost, atd..

riderhenry
30. ledna 2022, 15:16
0

Jo, to je přesně ten zdroj, co jsem před těmi snad 15 lety studoval - pořád je to stejné, co si pamatuji. Já mám právě Marushin 777, což je strašně laciná helma Japonské značky, která už snad ani nedělá žádné nové modely... Oslovila mě kombinací ceny, designu a bezpečí. Ale z hlediska hluku a další "výbavy" je to prostě špatné. Plus má D kroužky, což byly takové moje hlavní požadavky :D

James
31. ledna 2022, 14:38
0

Na řetěz Scottoiler, jednoduchá věc co přimazává automaticky plynule a ne nárazově - jen když se zrovna člověk zrovna v garáži donutí. Jen se dolívá olej do nádržky a je jednou provždy vyřešeno.

David Střítežský
01. února 2022, 00:20
0

jedinej kdo jednou provždy vyřešil mazání řetězu je Jenda_K

Jenda_K
29. ledna 2022, 23:21
5

Na té co jezdím jsem jenom vyndal baterku a stojí v garáži, na takovéto zimní šroubování jsem si přivezl jednu babičku z Berlína, která už od r 1986 brázdila silnice. 3 roky na ní nikdo nejel a bylo mi to líto, aby jen tak postávala, vždyť má na sobě písmenka GT což znamená že i při skromném objemu 553 cm3 má kardan, neb mě to mazání a čištění řetězů taky nebaví. Nakoupil jsem na ní všechny oleje, brzdovku, filtry, svíčky a lionku baterku na kterou kamarád pěje jen chválu. Zatím proběhla jen demontáž karburátorů a zbavení jejich útrob zeleného slizu a krystalů z těch roslinnývch aditiv obyčejných paliv. Jako všechny mé sezóní stroje už napříště bude papat jen vysokooktanová paliva bez biosraček. Čeká mě i výměna gumových prvků palivového kohoutu a osazení originálních výfuků. Gumy budou na pořadu až bude Kawasaki schopná poskytovat své služby.

reagovat
Li
Littlebiker
30. ledna 2022, 12:21
0

Anabáze s helmou mě čeká na jaře taky. Pevně doufám, že si pak budu taky říkat něco ve smyslu "proč jsem ji nepořídil dřív". Zatím jsem ve fázi smiřování s faktem, že za ni tu desítku prostě uvalím.

reagovat
PlusOne
31. ledna 2022, 09:45
0

Úvahy o nové helmě je lepší mít před vánoci, mě letos ježíšek (konkrétně Bonmoto Ježíšek) nadělil blembáka s 20% slevou, stačilo před objednáním zaškrtnout "Řekněte si Ježíškovi o lepší cenu"...
Tak propříště ;-)
Pokud máš vybraný konkrétní model, vyplatí se sledovat i velké prodejce u sousedů, Louis, FC-moto, občas mívají na vybrané modely hodně dobré ceny..

Pajinex
30. ledna 2022, 18:40
1

Seznam "teilů" na jaro pomalu doplňuju. MG 85TT moc údržby nechce, nicméně tři druhy olejů dostane. Krom toho titan koncovku QD. Padáky a monobloky M4 už dostala. Kupodivu je utáhla sériová pumpa. Neplánovaně před zimou pořízená RSV4 RF16 se nevyhne preventivní ventilové údržbě. Tento V4 má údajně jeden nepěkný zvyk. Občas praskne ventilová pružina. Prý následkem vysokých teplot a otáček, říkají kluci ze světového fóra. Kdo by to řek? V GP jim to praskalo taky, tak logicky krom desma u Dukny přešli všichni na pneumatiku. Takže jde z Itálie celý kit, dokud je k mání a s kámošem raději mrknem pod makovice, jak to s vůlemi a vůbec jejich stavem vypadá. Fotky pro zajímavost sem pak postnu. Vyjma toho dostane titanovou koncovku Arrow s mezisvodem, pumpu RCS19 a gripy na nádrž. Kratší držák RZ, vyšší plégo, řetězovku s kratším převodem a RossoCorsy IV snad ani nezmiňuju. Magor, no!

reagovat
BonfireCZ
31. ledna 2022, 09:35
0

Kéž bych toho měl tak málo. Letos mě čekají co 3 měsíce STK, takže teď začnu dělat jeden krám, STK, další krám, STK, další krám, STK, a jsou vánoce. A někdy mezitím dodělat ještě jeden krám a s tím taky na STK :D

reagovat
James
31. ledna 2022, 14:54
1

Přes zimu:
- "novou" zadní pneu z bazoše za 500,- Mišelín 5 let novej / osazena,
- novej olej s filtrem v motoru vyměněno,
- výměna brzdovky,
- kontrola napnutí rozv. řemenů,
- napnout řetěz,
- mezery elektrod na irid. svíčkách zkorigovány na 0,6mm dle manuálu,
- kapku oleje do všech čepů páček apod.,
- KN vložku do airboxu, aby to štymovalo k té Ducati Performance paliv. mapě a Arrow + Termignoni výfukovému systému co tam jsou / hotovo vč. nového palivového filtru v nádrži když už se musela sundavat - nevím kdo ho kdy měnil přede mnou,
- nějaký ten karbon po bazoši co se kde ošoupaného z bouraček sežene ne draho (kryty rozv. řemenů a otevř. kryt spojky už mám, zadní blatník a kryt řetězu snad?),
- nějakou jetou kdysi drahou helmu ještě dokoupím na bazoši, prastarý Schuberth dělá kravál,
- rukavice za roztrhané asi holt zase nové, to na bazaru už fakt moc nedává smysl zkoušet ušetřit litr patnácet.

Že nefunguje klakson a světelná houkačka asi kašlat na to
Ventilové vůle / půlkroužky preventivně příští zimu, tuhle sezonu ještě zbývá X tisíc km

Jak se oteplí tak hlavně jezdit jezdit.
Budget rider za každou cenu...

P.S. super fígl je těsně před zazimováním natankovat na Benzině Vervu 100. Má v sobě VIF a především prý nemá zasr.biosložku. Takže na jaře člověk brnkne o startér a motor naskočí a funguje jako by to bylo včera
Jinak VIF leju obecně poctivě pořád do všeho a dobré

reagovat
mazany_lisak
02. února 2022, 13:37
0

Zatím chystám všechno potřebný pro jarní servis, péči a jelikož se v zimě nejezdí a tak je čas vymejšlet číčoviny, tak i nějaký to vylepšení. Vloni to byla výměna třmenů z dvoupístů za čtyř a letos to bude nová radiální pumpa, ať to řádně flekuje. Olej, filtr jako každý rok a letos po dvou sezónách i svíce a na zkoušku zázračný vodičky od bg na proplach a čištění motoru, tak snad to nezaklepe :D

reagovat
James
03. února 2022, 11:11
1

Na proplach bývá i názor, že je naopak lepší ho nedělat, tedy naopak tam ty usazeniny nechat tak jak tam postupně narostly a tak jak se občas nějaké uvolní a chytí je ol.filtr, ne se je proplachem snažit uvolnit. Navíc proplach může napadat těsnění v motoru, i když samozřejmě neměl by a za tu krátkou dobu snad ani nestihne.
Místo proplachu "jen" měnit často motor. olej + filtry, tím zůstávají mazací+detergentní schopnosti oleje na dobré úrovni po celou dobu do jeho další výměny + se z něj nikdy nestihne stát vyloženě kyselý abrazivní roztok, jako když na jeho výměny v rozumných intervalech člověk kašle.

Já se osobně kloním právě k tomuto, dává mi to logicky smysl a nepřímo to dokládá pohled pod ventilová víka u motorů kde se na časté výměny oleje kašlalo versus kde se na ně dbalo (rozdíl pak je napečený blátivý černý humus versus krásně čisté rozvody), i když vědeckou studii na podložení k tomu tedy nemám... + rád samozřejmě také ušetřím práci a peníze za proplachovací prostředky :)

Přiznám se ale, že magickým vodičkám úplně odolný nejsem: dlouhodobě aditivuji všechny olejové náplně ve všem +5-10% blbě sehnatelným americkým Prolongem (argumenty proti že je to nefunkční / předražené / dokonce slabě žíravé znám a neumím je vyvrátit), kdy staré převodovky celkem pěkně řadí, staré hydraul. posilovače řízení začnou chodit plynule a hladce, motorům se sám zvýší volnoběh díky sníženému vnitřnímu tření (to jsou efekty které reálně pozoruji), a aktuálně testuji Wynns Supercharge přísadu do motorového oleje proti jeho zvýšené spotřebě, a zatím se jeví že to kupodivu jakýsi efekt opravdu má.
Aditivum VIF do paliv také leju do všeho, snad bych o tom mohl napsat krátký blog sem, i když určitě nebude na nějaké vědecké úrovni.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem