načítám data...

Servis elektromobilu není raketová věda, doma v garáži jej však nezkoušejte

28. března 2023, 12:32 Marek Brunner Technika

S příchodem elektromobilů se budou měnit přirozeně i servisní procesy. Pojďte se spolu s námi podívat za oponu, jak to vypadá, když se servisuje elektromobil.

zobrazit celou galeriiFoto:   Foto: Škoda Auto

Můžeme si říkat, že elektromobilitu nechceme, ale čísla hovoří jasně. Za minulý rok se u nás prodalo 3892 elektromobilů, to už není jen o nadšencích a šetřílcích, co jezdí nabíjet k Lidlu zdarma. Ano, jsou to stále jen dvě procenta trhu, ale nárůst o 47 % oproti roku 2021 je přeci jen impozantní. Naše domácí automobilka Škoda také není pozadu. S třetinovým podílem na trhu se jedná o nejúspěšnějšího dodavatele BEV na našem trhu. Ambiciózní plány Škody a její aktuální ovládnutí trhu s elektromobily je třeba doplnit i poprodejními službami, aby mohl zákazník svůj vůz nechat kompletně oservisovat kdekoliv a nemusel jezdit jen do jednoho jediného autorizovaného servisu automobilky přes celou republiku a na servis čekat klidně týdny (třeba jako u Tesly).

Foto: Škoda

Každý autorizovaný servis Škoda má tedy svého technika, který je na elektromobily proškolen a je schopný je opravit. Pokud se jedná o opravu vyžadující rozebrání baterie či její opravu, je v každém kraji minimálně jeden autorizovaný servis schopný takové opravy. Zákazníka to však zajímat nemusí, i kdyby odvezl své auto do servisu, který tak proškoleného technika nemá, tentýž servis auto pouze předá onomu zkušenějšímu servisu.

Foto: Škoda 

Nejdůležitější je však bezpečnost celé opravy. Proto je třeba nejprve deaktivovat vysokonapěťový systém auta, neboť při pouhém vypnutí tlačítkem nemusí dojít k odpojení všech systémů. Tento proces, zahrnující diagnostiku a mnoho proměřování všech jednotek, trvá zhruba dvě hodiny. Pokud je ale vozidlo např. po nehodě, při které dojde k poškození akumulátoru, nebo vykazuje vyšší teploty či únik kapalin, je třeba vůz odstavit do karantény na bezpečné místo vzdálené personálu na tři dny a sledovat stabilitu celého vysokonapěťového systému. Celý proces deaktivace systému je monitorován a zaznamenáván online, dělá ho pouze jeden technik, který za něj zodpovídá. Po deaktivaci systému je odpojený konektor a uzamčen speciálním visacím zámkem a auto je označeno výstražnou tabulkou a protokolem o vytvoření tzv. beznapěťového stavu.

Foto: Škoda

Díky modulárnímu systému baterií není při poškození celé baterie či samotného článku třeba vyměnit celou baterii, ale stačí vyměnit pouze jednotlivou součástku, třeba jen onen ochranný obal bateriových modulů. Po deaktivaci vysokonapěťového systému se tak celý akumulátor vyndá zespod vozu a je přesunut na bezpečné pracoviště, kde se může s baterií pracovat. Sundat kryt baterie taky není úplně jednoduchá záležitost – celý proces se musí dělat ručně, aby se nestrhl žádný závit, a je třeba postupovat křížem, aby nedošlo k poškození těsnění. Jednotlivé moduly se mění pomocí zvedáku, přeci jen nejsou úplně lehké a ještě je drží teplovodivá pasta. Po očištění místa pod modulem je třeba ono místo pořádně očistit od zbytků staré pasty a nanést novou pomocí speciální šablony. Ona teplovodivá pasta je docela důležitá věc, neboť zajišťuje správné teploty v baterii, aby mohla stále podávat maximální možný výkon nejen při jízdě, ale i při nabíjení. Nový modul baterie je třeba před montáží vybalancovat s ostatními, neboť přijde nabitý pouze na 25 procent, a je důležité, aby byl přizpůsoben ostatním modulům v baterii pro správnou funkčnost a výdrž. Poté se může nový modul opět pomocí zvedáku uložit na své místo a baterie se znovu může uzavřít. 

Foto: Škoda

Elektromobily též vyžadují speciální dílenské přípravky pro své opravy. Základní vybavení, které musí mít každý servis, vyžaduje nejen speciální hydraulický stůl pro montáž a demontáž baterie, ale i modul s nástavci pro kontrolu akumulátoru. Servisy, které mohou samotné baterie opravovat, musí však investovat i do měřicích adaptérů a speciálního izolovaného nářadí, aby nedošlo ke zkratu na baterii. Technik, který může baterii opravovat, musí mít též speciální oblečení a ochranné pomůcky. Pokud však servis nemá některé potřebné vybavení, jako třeba plničku klimatizace pro CO2 (které jako médium využívá klimatizace Enyaqu) nebo výše zmiňovaný balancér vysokonapěťových modulů, může si jej od automobilky zapůjčit a následující den pomůcky přijedou rozvozem spolu s náhradními díly.  

Foto: Škoda

 

Shrnutí

Elektromobily jsou v základu velice jednoduchý stroj s málo pohyblivými částmi a jejich servis je sice průměrně rychlejší a méně často potřebný, ale baterie nejsou jednoduchá záležitost. Bezpečnostní postupy automobilky, jako přesné dílenské příručky pro sebemenší úkon, sledování stavu deaktivace vysokonapěťového systému online a další, sice mohou připadat občas až úsměvně zdlouhavé a zbytečné, ale pro klid na duši zákazníka i servisu to za to stojí. Věřím, že do budoucna se mnoho postupů zjednodušší, i když opatrnost při manipulaci s akumulátory bude vždy na místě. 



 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

briza
28. března 2023, 13:32
5

Čili abych to shrnul. Elektropíčoviny nejsou k hovnu jen v rámci provozu, ale i v případě servisu. Holt budoucnost aneb kam se hrabe fosil, to se nedá srovnat.

reagovat


Poslední komentáře