Většinová společnost se momentálně ráda dívá do minulosti. Vzpomíná na dobu, která ještě dávala smysl a nedalo příliš práce ji pochopit. Takové pocity však nejsou ničím novým. Selektivní paměť nás nutí vytěsňovat špatné vzpomínky a naopak uchovávat ty dobré. Minulost se tím pádem vždy bude zdát lepší než současnost.
Na druhou stranu, těchto pocitů se dá krásně využít k prodeji nových aut. Stačí, aby něčím připomínala vozidla z oné doby, kdy byl svět ještě v pořádku, a najednou se daří udat i automobily nepraktické, nešikovné či jinak nedokonalé, a to dokonce často i za vyšší částky než u objektivně lepší, avšak zpět nehledící konkurence.
Jednou z nejpopulárnějších kategorií mezi automobilkami jsou tím pádem retro auta. Je ale potřeba přiznat si, že tyto dopravní prostředky ještě samy spadají do dvou kategorií. Jako všude jinde, i zde existují vydařená retro vozidla a nevydařená retro vozidla. Jistě, tentokrát to úplně nesouvisí se zmíněnou praktičností, ta se odpouští z přirozenosti, ale prostě někdy se vlastnosti původního auta na jeho moderní reinkarnaci převést povedou, jindy ne.
V tomto a následujícím týdnu se na takové vozy podíváme. Dnes to bude o modelech, u kterých se zadařilo. Jejich autoři ke svému úkolu přistoupili se ctí a vytvořili kousky, jež jednak neznevažují historické předobrazy, ale navíc jsou ještě poměrně dobrými stroji. Protože ale nechci mluvit o zjevných příkladech, neb všichni víme, že současná Mini jsou skvělá, R5 chceme domů a Mustang se v poslední generaci také náramně povedl, vybral jsem modely, které jsou také vlastně retro, ale člověk to v nich ne vždy zcela vidí na první pohled. Dejme se do práce.
Jaguar XK8 X100
Jak to myslím, je asi jasné už u prvního kousku. Ano, podařeným retro automobilem je v mých očích třeba Jaguar XK8 první generace označené X100. Jeho vývojáři ho zamýšleli jako poctu legendárnímu modelu E-Type a nadělili mu tradiční designové prvky, jež na něm bez přehánění dokonale sedí.
Stejně jako jeho prapředek má i XK8 nádherně dlouhou a nizoučkou kapotu s oválným otvorem pro nasávání vzduchu, štíhlý profil a krátkou elegantní záď. V interiéru se poté ve většině vyrobených kouscích opakuje jediný správný dekorativní materiál – leštěné dřevo.
Jaguar XK8 X100 návdavkem i jako správný otevřený Jaguar jezdí, jak jsem vám psal tady. Není vyloženě sportovním náčiním, slouží spíš na pohodlné překonávání dlouhých vzdáleností, i když klidně dynamickým tempem. E-Type o třicet let dřív poskytoval prakticky to samé. Jojo, XK8 se rozhodně kvalifikuje.
Citroën C6
Ani druhé auto v mém výběru vás nejspíš hned nenapadne. Citroën C6 přece vůbec není retro automobilem. Naopak, byla to vrcholně moderní limuzína, která měla ukázat, že nejen automobilka, ale celá Francie umí udělat vážně wow auto, když zrovna chce. Jenže to byste se šeredně spletli.
Ano, C6 rozhodně byla hypermoderní. Ale o to přece u vlajkového Citroënu šlo vždy především. Všechny se snažily předběhnout svou dobou. A C6 se to se svým hydropneumatickým odpružením v nejpokročilejší verzi Hydractive III+ AMVAR, head-up displejem nebo třeba hlídáním nevyjetí z pruhu v roce 2005, jako poslední vlajkové lodi značky, povedlo.
K tomu se na ní dají najít i nějaké vzhledové retro prvky. Jen je potřeba chápat, že nevzpomíná na DS, leč na jeho přímého nástupce, řadu CX. Ta měla stejně splývavý tvar, ostře řezané světlomety, svislé koncové svítilny a konkávně prohnuté zadní okno. Já si myslím, že i tady si ty povedené vzpomínky obhájím.
Ineos Grenadier
Na rozdíl od prvních dvou aut toto třetí možná úplně neznáte, pokud tedy své dny volna (či práce, i to je možné) netrávíte zahrabaní v bahně. To však nevadí, já vám ho rád představím. Dalším báječným příkladem povedeného retro automobilu je v mých očích Ineos Grenadier, čili moderní, a přitom stále skutečně odolný terénní automobil.
Je nejspíš zjevné, že odkazuje na britský Land Rover Defender, který se v poslední generaci natolik zcivilizoval, že ho dnes lze s klidným srdcem považovat víc za nástupce Discovery 4 než onoho původního teréňáku. A přesně tento přerod britského vozu je důvodem Grenadierova vzniku. V chemickém konglomerátu Ineos si totiž řekli, že je to docela škoda, a tak postavili druhého Defendera, jenž má stejně pokročilé technologie, ale zároveň se nestydí se ušpinit a podřít v terénu.
Jistě, retro nátura jde zde tak daleko, že na rozdíl od Defendera se Ineos už ne zcela hodí na silnice. Ne, že by na nich byl vyloženě nepříjemný, ale potřeba neustálých korekcí směru, rámová konstrukce a velký hluk prozrazují, že patří opravdu spíš mimo vyznačené trasy. Jenže přesně to má dělat! Však i můj kolega David z něj byl ve svém testu úplně nadšený.
Dodge Viper Targa
Napadlo by vás, že i první generace Dodge Viper v provedení Targa může být báječným retro automobilem? Ne? Tak to byste se divili. Samozřejmě, že je. Svým tvarem i chováním odkazuje na jedno velmi specifické vozidlo americké historie. Že nevíte jaké? Ale prosím vás, vždyť jeho repliku jsme pro vás i nedávno otestovali. Jasně, je to Shelby AC Cobra.
Však vidíte tu předlouhou kapotu, plochou palubní desku a výrazný (jen i ke spolujezdci rozšířený) oblouk, ne? A víte přece, že se bavíme o autě mimořádně přemotorovaném, které osmilitrovou V10 spojuje s poměrně jednoduchým podvozkem bez jakékoliv elektroniky, že? O kolik víc důkazů byste chtěli? Pokud mi ale pořád nevěříte, tak vězte, že toto tvrzení není výplodem mé mysli, nýbrž že zaznělo při představení v roce 1992 přímo z úst představitelů značky.
To nejzajímavější pak na Viperu je, že už jeho předobraz — Shelby AC Cobra, jaké také trochu retro vozidlem, jelikož sám odkazuje na původní britský AC Ace. Jen ho vpravdě americkým způsobem vylepšuje. Takže Dodge Viper Targa je vlastně takový dvojitý retro automobil. Hehe, to se jen tak někomu nepoštěstí.
Fiat Multipla
Tak, a tady jsem se musel zbláznit. Multipla že je retro? Jaromíre, go home, you’re drunk! Akorát že vůbec. Fiat Multipla je báječný retro automobil. Stačí si uvědomit, že je toho jména už druhý. První Multipla vznikala mezi roky 1956 a 1967, stála na základech tehdejšího Fiatu 600 a splňovala vlastně ta samá kritéria jako novější model.
Počítejte se mnou: Velké auto na malém základě? Check! Schopnost převozu šestice pasažérů? Check! Extrémní vzdušnost kabiny? Check! Bublinovitý design, jenž se možná funkci podrobuje trochu moc? Check! Vidíte? Všechno sedí. Je to jasné, Fiat Multipla z přelomu milénia, to je retro automobil jako víno.
Návdavkem platí, že Fiat Multipla je i bez odkazů na minulost opravdu super. Všechno, co má dělat, dělá výborně. A to, že ji trh nepřijal, je výjimečně chybou trhu, nikoliv automobilu. Vždyť o tom už jsme se také bavili zde. Takže pokud ji máte doma, určitě buďte rádi, takové retro bych si klidně pořídil i já.
Toto je můj seznam pěti vydařených retro automobilů, které vás možná zprvu nenapadnou. Co si o něm myslíte? Uhodil jsem hřebík na hlavičku nebo jsem úplně mimo? A víte o dalších povedených retro vozech, stojících trochu mimo radar, jež jsem nezmínil? Pochlubte se v diskuzi.

























afro-r1
2. 6. 2025, 07:35U Multiply muze byt problem, ze je ridic nalepen na dverich, i kdyz zrovna nechce jet vepredu ve trech. Jinak ta bocni skla vyssi nez ponton dveri - to je v dnesni dobe tankovych pruzoru, ostre stoupajicich spodnich linii oken a zatemenych bocnich oken jako balzam pro dusi.
ransom
2. 6. 2025, 17:25Ne každej chce bejt vystavenej na odiv jako šlapky v Amsterdamu...
afro-r1
3. 6. 2025, 07:54Tankem jsem jezdil i na periskop, ale stejne jsem mel lepsi prehled o okoli s hlavou nad korbou.
ransom
3. 6. 2025, 10:28Auto je pro mě kus domácnosti. A fakt v něm nechci bejt vystavenej jak ve výloze. Stejně jako nechci aby mi lidi čuměli do ložnice. Takže i tmavá zadní skla jsem nakonec přes prvotní výhrady kvitoval s nadšením.
Kdybych si chtěl hrát na Svatého Otce v papamobilu, to by samozřejmě byla jiná. Holt každej to má jinak, no.
rock
2. 6. 2025, 12:23Zaprvé - originální Multipla neměla konfiguraci 3+3. Měla buď (jako pětimístná) klasické 2+3, nebo (jako šestimístná) tři řady 2+2+2.
Zadruhé - podobný účel a přístup na retro fakt nestačí. To by se dal za retro označit třeba BMW 7-er G70, protože má vzdáleně podobné proporce, některé navazující designové prvky, je navržený stejnou filozofií a pro stejnou cílovou skupinu jako 7-er E23.
rivka
2. 6. 2025, 19:19Jardo, jsem rád že s Tebou můžu poprvé (a to plamenně) nesouhlasit ;-)
Ani jedno mi jako "retro model" nepřijde - slovy klasika - "tož to, kurva, ani omylem" :-)
A "sorry jako" ale napsat že to XK má "krátkou záď" mi přijde stejně "přespříliš" jako tvrdit o autorovi toho úvodního slovního spojení že je kultivovaný, slušný a ctihodný gentleman. ;-)
H_F
2. 6. 2025, 22:52Nic jako "Shelby AC Cobra" nikdy neexistovalo
Buď je to AC Cobra pro evropský trh, nebo Shelby Cobra (pro USDM)
A "neodkazuje" na AC Ace, ale je doslova postavená na šasi AC Ace
Úpravami pro implementaci V8 místo řadový šestky
Mk I měla 260cui smallblock, prodávána pouze v USA
Označení Csx2000 nebo Shelby Cobra 260 (viz. obrázek modrá a porovnání s černou AC Ace)
Mk II 289 small block, prodávána jako AC Cobra 289 v Evropě a Shelby Cobra 289 v USA
Mk III 427 big block, Shelby Cobra 427 v USA
A AC 427 (bez přízviska Cobra) v Evropě
Nutno podotknout, že prodeje v Evropě byly velice insignifikantní
Janus
2. 6. 2025, 23:04Francouzi v těchto situacích říkají: "J'ai souffrance". Někdo napíše článek, který na auta, co všichni známe, kouká neotřele. Hledá, a IMHO nachází, zajímavý úhel pohledu, jak na auta, co všichni známe, koukat jinak. Někdo si článek přečte a opravuje: "Zaprvé - originální Multipla neměla konfiguraci 3+3" nebo "napsat že to XK má "krátkou záď" mi přijde stejně "přespříliš"... jasně, mně osobně taky třeba přijde, že placatý Viper má k doutníku Cobry hodně daleko, ale... přijde mi to nepodstatné ve srovnání s poselstvím článku.
Chtěl bych, prosím: Zkusme se koukat po prioritách, o co jde "en bloc", jaký je význam... nedělat "nitpicking". Ano, Multipla třeba MĚLA JINOU konfiguraci sedadel, JAG XK MÁ ten kufr spíš dlouhý... ale je to v kontextu článku důležité? Takhle fakt skončíme jako hrdí potomci praotce Čecha, který kdysi vylezl na kopec, který vypadá jako vrchol Gaussovy křivky a řekl: "zůstaneme tady". Mně se článek líbil, inspiroval k úvahám, co bych do výběru dal já, přimělo k úvaze, co je retro: Je Mini retro? Puma retro? Beetle retro? Nebo ten Fiat, dokonce... Říká se to, ale je to tak? Mám pocit, že ne. Kde je hranice mezi úctou ke klasice (vyjádřenou klidně i moderní reinterpretací) a "marketingově vyčůraným recyklováním vyzkoušených principů návrhu? Ten článek přece klade zásadnější otázky, než jestli bylo tam tolik sedaček nebo je tady kufr fakt krátký... osobně sew nemohu dočkat druhého dílu, který, čekám, bude o failech. Dík za článek.
-
Komentář upraven 2. 6. 2025, 23:06:42
-
Komentář upraven 2. 6. 2025, 23:07:37
rock
3. 6. 2025, 05:09Tam, kde k textu mám námitky, namítám.
Tam, kde k němu nemám co dodat, protože souhlasím, nic nedodávám.
rivka
3. 6. 2025, 09:08"Ten článek přece klade zásadnější otázky..."
Aha. Ach tak...
Ale přece jenom mi v tom Tvém elaborátu něco chybí...
Už vím!
Už zbývalo jen dodat že Jarda svým článkem "nastavuje zrcadlo" a byla by "pička kompletnaja" ;-) :-) ;-)
Frankie
3. 6. 2025, 21:57BMW Z8
mariov8
4. 6. 2025, 13:31Ta C6 mne tedy opravdu nenapadla, a to kolem jedné docela pravidelně jezdím. Problém toho modelu je dnes výběr motoru pro ojetinu. 2,2Hdi není dost urozený, benzínový šestiválec je na to auto docela slabý (asi jako ta 2,2Hdi) a naftový se v první iteraci 2,7 vysloveně nepovedl. No a zbyl tedy jenom 3,0HDi a hledej šmudlo... když se C6 dohromady nevyrobilo ani 24 000. A odkaz na CX, ale jo, je tam.