načítám data...

Volvo V70R: Bitevní křižník

I praktický kombík od Volva si čas od času může zahrát na závodní vůz a zaprskat si do výfuku. Dává ale kombinace užitečnosti a rychlosti smysl?

zobrazit celou galeriiFoto:   Michal Šenkyřík

Nikdy jsem moc nevěřil na různé ‚hot‘ verze jinak poměrně nezajímavých aut a vždy jsem dával přednost raději základním výbavám a slabším motorizacím potenciálně zábavnějších aut. Nepotrpím si na všemožnou výbavu a před velkým výkonem motoru raději dám přednost nízké váze. A tak jsem přirozeně trochu váhal, když se mi naskytla příležitost otestovat Volvo V70R. Ještě štěstí, že už jsem delší dobu v ničem novějším nejel, a tak jsem kývnul.

Přiznám se, nejsem nějaký odborník přes Volva a tak jsem v první chvíli moc nevěděl, o co vlastně jde. Věděl jsem, že by to měl být kombík a že by měl mít turbo. Když jsem poprvé uviděl, co že to mám testovat, pocítil jsem malé zklamání, že budu mít tu čest s druhou generací, namísto pro mě na první pohled sympatičtější generace první. Druhé drobné zklamání znamenal první pohled do interiéru. Ono to má asi automat. V tu chvíli jsem ještě netušil, že se nejedná o automat a že se pouze ve Švédsku se rozhodli pro atypický design řadičky šestikvaltového manuálu. (Neznat Volvo Spaceball? Greeeny, ty ostudo! :-)  -pozn. Vavris –  ) A stejně tak jsem netušil, jak skvěle padne do ruky.


Přeskočím teď úvodní seznamovací část, kdy jsem se vezl pouze na sedadle spolujezdce, rovnou do chvíle, kdy poprvé usedám za volant. První, co mě napadne, je, že jsem už dlouho nepřebíral po někom auto, aniž bych si musel upravit pozici, vše je jak bych si představoval, žádné válení se za volantem, ale sportovní, vzpřímený posaz. Z části je tento fakt zaviněn majitelem, ale velkou roli také hraje pozice a sklon volantu a samotná kožená sedačka, která má výborné tvarovaní s dostatečným bočním vedením a jejíž elektrické nastavení umožňuje najít si opravdu dobrou pozici. Bohužel stejně dobře na tom není umístění pedálů, plynový je přeci jen příliš vzdálený brzdovému a v kombinaci s jeho utopením je sázení meziplynů na brzdách mnohem obtížnější, než by nutně být muselo. To je ale drobnost ve srovnání s tím, co tohle Volvo nabízí.

Mám zde totiž čest s tím nejlepším, co na počátku třetího tisíciletí dokázali Švédové vyrobit. V první řadě je zde podvozek, který je založen na Volvem vyvinuté platformě P2. V případě V70R byl však dále vyladěn ve spolupráci s inženýry z firmy Öhlins, která je známá především v motorsportu. Nejde jen o to, že jsou zde tlumiče s nastavitelnou tuhostí, ale také o to, že je auto doslova nacpáno senzory, které vyhodnocují údaje o jízdě, a celý podvozek se tak dokáže aktuálním podmínkám přizpůsobit. Například už v okamžik, kdy prudce šlapete na brzdu, podvozek předvídá přesun váhy a přitvrzuje přední tlumiče tak, aby minimalizoval prodlevu. A opravdu. Při jednom z nočních přesunů jsem musel prudce brzdit kvůli ješitné nepozornosti nebo možná spíše sebevražedným sklonům místního zvířectva a vážně si nepamatuju, že bych kdy řídil auto s ostřejším nástupem brzd. Svou roli zde kromě elektroniky také hraje poctivé železo, vepředu i vzadu se totiž nachází čtyřpístkové brzdiče Brembo.

Podvozek řidiči umožňuje nastavit si tuhost výběrem ze tří módů – Comfort, Sport a Advanced. A na rovinu – nevidím důvod, proč jezdit v jiném módu než Comfort. A to ne proto, že bych byl starý páprda, kterého bolí záda, ale jednoduše protože funguje celkově nejlépe. Je dostatečně komfortní a žehlí až nečekaně velké nerovnosti a zároveň auto stále působí naprosto sebejistě a téměř se nenaklání. Módy Sport a Advanced jsou zbytečně tvrdé a nemám pocit, že bych měl v autě větší jistotu nebo že by mělo více gripu. Své uplatnění by našly možná na dokonale hladké okresce nebo okruhu, ale to jsou přeci jen místa, kde se tohle Volvo příliš pohybovat nebude. Ještě se sluší zmínit, že mód Advanced by měl zvyšovat plnící tlak turbodmychadla, na rovinu však přiznávám, že jsem rozdíl nepocítil.

Podvozku solidně sekunduje pohon 4x4 skrz mezinápravovou spojku Haldex III. generace. Dle slov majitele funguje velmi dobře, pohon zadních kol se totiž připojí ještě dříve, než dojde k samotnému prokluzu, a tak je Volvo na sněhu pod plynem lehce přetáčivé. Já jsem tyto vlastnosti neměl možnost na suchu vyzkoušet, ale i díky youtube videím nemám důvod tomu nevěřit. Lehce zvláštní je řízení, které je sice dostatečně přesné a je v něm také špetka citu, je však až zbytečně moc tuhé, což nejde příliš dohromady s jen malou zpětnou vazbou. Specifický je také velmi malý rejd. Zde asi sehrál svou roli delší řadový pětiválec pod kapotou. Některé parkovací manévry se tak musí řešit větším počtem iterací.

A pak je zde motor a vše kolem něj. Jedná se o dvouapůllitrový pětiválec dopovaný až na 1,1 barů high-pressure turbodmychadlem BorgWarner. Ve Volvu V70R je naladěn na rovných 300 koní, což je stejný výkon, na jaký je tento motor naladěn v ikonickém Focusu RS. Ale nenechte se zmýlit, výkon je jedna věc, projev, zvuk a zátah motoru je věc druhá. A tím v žádném případě nechci říct, že by Volvo V70R působilo nějak jinak než velmi rychle. Spíš mám na mysli, že celkový projev motoru dalece převyšuje požitek ze samotné akcelerace. Že tahle přes 1,7 tuny těžká krabice švédské oceli zrychluje z klidu na stovku za 5,9 vteřiny je jen přirozeným důsledkem absolutní trakce a zmiňovaného množství výkonu. Ale zvukový projev s tímto dějem spojený se už za zcela běžný považovat nedá. Zvuk motoru je podobný jako jeho zátah, okolo 3 tisíc nastává probuzení, pětiválcové brumlání s postupnou gradací přechází v hutný řev, a čím jsou otáčky vyšší, tím je tón naléhavější. Je to neskutečně návykové a kdekoli v této pasáži jsem měl velký problém povolit plynový pedál a nepokračovat. A to jsem ještě nezmínil to nejlepší. Když se motor dostane přes 6 tisíc a při řazení prudce pustíte plyn, z výfuku vyletí liška a ozve se ohlušující rána. Tohle je v tunelu naprostá nutnost! Ano, je to poněkud pubertální chování, ano, nemá to žádné logické opodstatnění, ale proboha, tohle by měla dělat všechna auta! (Jen to ne proboha, kdyby všechny holky vypadaly jako Penelope Crúz, tak by se krása změnila ve všednost. - pozn. Vavris – )

Podstatnou stránkou tohoto auta je i design. Od běžné V70 se Rko liší lehce agresivnějším předním nárazníkem a hlavně zadním odtrhovým křídlem na horní hraně kufru. Na první pohled ani nepoznáte, že by mělo být něčím speciální. Celkově je design vyvážený, střízlivý, decentní a přesto podmanivý. Zároveň není agresivní nebo za každou cenu moderní a odlišný a i díky tomu snadno splyne s davem. V praxi si tedy po předjíždění odplivnete z výfuku, zařadíte se zpět do provozu a nikoho ani nenapadne, že ten vzdálený hluk, co před chvílí slyšel, pochází právě od vás. Dokonalý sleeper.

Je to už několik týdnů, co se Volvo V70R vrátilo zpět do rukou svého majitele, a přesto mám jeho obraz čistě otisknutý na lebeční stěně. Rko je fascinující kus techniky, je nabité elektronickými asistenty a přesto neztratilo nic ze své poctivé mechanické krásy. Je za všech okolností zcela sebejisté a suverénní, je dokonale prostorné a praktické, až zbytečně rychlé a k tomu všemu má nezaměnitelný projev. Jednou větou, Volvo V70R je fantastická kombinace Fordu Transit a Audi Quattro S1.

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný pětiválec 2 521 cm3
Výkon: 300 koní při 6000 ot./min
Točivý moment: 400 Nm od 1 850 do 6 000 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 250 km/h
0-100 km/h: 5.9 s 
Spotřeba (průměr za 600 km): 10,7 l/100 km
Provozní hmotnost: 1750 kg 
Pneumatiky: 235/40 R18

A kdybyste se rozhodli, že tohle auto opravdu nutně potřebujete (a já vím, že potřebujete) tak tento konkrétní kus najdete ZDE.


Za skvělé fotky děkujeme Spookerovi.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Mi
Michal Cat
01. června 2016, 08:23
1

Vavrisi, hleď si svých článků :-D

reagovat
ma
marcocz1
01. června 2016, 08:44
0

Zrovna jsem šel slintat nad inzercí, když jsem objevil přímo tenhle kousek na prodej :) http://www.sportovnivozy.cz/76893-volvo-v70-r-brno

reagovat
Le
Leo29
01. června 2016, 12:36
1

len keby to nebolo tak drahé prihlásiť na SK značky :-(

Nedy
01. června 2016, 09:25
0

Děkuji za článek. Je to pár dní zpět, co jsem nad nad "erkovým" Volvem přemýšlel, jaké asi je. Resp. jsem doufal, že bude řidičsky dobré...

Musím si ale stěžovat na Autíčkáře. Místní články způsobují, že mám potřebu kupovat další auta. Už tak mám doma jedno BMW...

reagovat
M P
01. června 2016, 09:42
0

No vidíš, a my potvory ti dáme odkaz na inzerát ještě přímo do článku! :D

Nedy
01. června 2016, 10:26
0

No praaaaavě! :-)

Woyta
02. června 2016, 08:08
0

Jen jedno auto? Ja mam momenttalne 4. :)

Nedy
02. června 2016, 08:34
0

Já 7, ale kvůli Autíčkáři jen jedno (zatím :-) )...

st
stirling
01. června 2016, 13:59
0

Asi to nebude uplne bezproblemove auto,aspon co sa tyka servisu, mne osobne sa paci interier
Chvilu som aj nad nim uvazoval, ale odradili ma recenzie
http://www.autocar.co.uk/car-news/used-car-buying-guides/used-car-buying-guide-volvo-s60-r-2003-2007

reagovat
Chase
01. června 2016, 15:43
0

Některé díly jsou dražší než u sandardní V70 (což je u top modelů vcelku obvyklé a očekávané), ale celkově nevídím důvod, proč by V70R v druhé generaci měla být problémovým autem co se servisu týká :)

st
stirling
01. června 2016, 16:59
0

Tlmice a 4kolka su problem aspon tak je to v clanku

Chase
02. června 2016, 19:35
0

Ano Öhlins jsou dražší, než klasické tlumiče a když jim dáváš pohulit, tak holt nevydrží to co klasická plynokapalina, to je daň za adaptabilní podvozek. Na 4x4 může odejít úhlovka, ale není to věc, která by se děla dvakrát do roka, pokud se k autu nechováš jako absolutní magor (ovšem to potom dostává na prdel každej Haldex). Skrz tyto věci bych auto neoznačoval jako problémové, protože bys zřejmě bezproblémové auto už nenašel v životě :)

Vo
Volvo
01. června 2016, 15:05
0

To auto je premna uplna dokonalost vdaka za clanok !

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
01. června 2016, 15:33
0

Bude to asi neuvěřitelná raketa. Škoda, že to není sedan nebo ještě lépe coupé. :-)

reagovat
Aleš
01. června 2016, 15:41
0

Jako sedan tohle bylo S60R. Raketa to určitě bude. Zajímalo by mě jak budou jezdit Volva po zásahu Polestaru.

Nawi2203
01. června 2016, 17:11
0

Jo tohle je hodně výstižný a většina postřehů platí i o "obyčejný" T5. O to víc by mě zajímalo jaká by byla reakce na surovější 850R :)

reagovat
Romus
01. června 2016, 18:23
3

Můžete prosím dávat k těmto článkům nějaké shrnutí provozních nákladů, případně cenu a dostupnost náhr. dílů? Možná by to spoustě lidí ušetřilo klidný spaní. Já už vím, kolik stojí provoz ne úplně obvyklého auta a stejně tohle Volvo nutně potřebuju, bo sleeper...

reagovat
Du
Dušan
01. června 2016, 20:25
0

Něco takovýho bych nutně potřeboval, krabice co jede jak z praku :-) Ale mám pocit že by to žena úplně nepochopila.
No a k tomu inzerátu, vždycky když je tam cena dohodou nebo nabídněte tak bych se z toho posral :-)

reagovat
Csaba
01. června 2016, 22:34
0

Taky mi přijde férovější na rovinu napsat na kolik si své auto cením, ale při modelech tohoto typu je to vždy o stavu konkrétního kusu... - no a u tohohle opečovávaného krasavce tipuju 175-180t. jako minimum...

Nedy
02. června 2016, 08:38
-1

Dušan: Buď v klidu, manželce můžeš tvrdit, že je to rodinné, bezpečné a praktické auto (a asi nebudeš kecat). Vždyť je to Volvo v kombíku. :-)

Casba: Za předpokladu, že by ses nemýlil, tak jedině pro velkého nadšence. Aktuálně je u nás jedno na prodej za 129... Tzn, já bych hádal o dost míň.

Csaba
02. června 2016, 17:35
2

Na to jedno jsem se koukal, takové auto kupovat v bazaru je podle mě disciplína jen pro opravdu odvážné jedince (anebo někoho ekonomicky "hodně při síle"), já osobně bych určitě nechtěl V70R z autobazaru, se zemí původu jménem "Jiná" a od někoho kdo mi k tomu řekne možná tak dvacetinu v porovnání s přímým majitelem.
Řekl bych že vycházet z ceny jednoho jediného bazarového R (a ještě s automatem) při klábosení o tom jaká by asi tak mohla být reálna cena toho R z článku je ošemetné - být to nějaký ropožrout kterých jsou v nabídce desítky, tak tam by se dal najít střed/průměr a z něj by bylo možné vycházet - tenhle, testovaný kousek má prokazatelně pečlivého majitele a popisu jeho technického stavu v článku i v inzerátu je zjevné že je to auto které dostávalo co potřebuje (a to jistě nebylo levné) a pro mě osobně je to asi to vůbec nejdůležitější při zvažování které (například z těchto 2 V70R) koupit. Majitel v inzerátu píše že jej nepotřebuje prodat a jistě nemá žádný důvod "jít pod cenu", případně pod hranici kterou si jako minimum sám stanovil.
Obecně vzato - prostorný, praktický, nádherný kombík s 221kW, AWD a téměř "plnou palbou" asi nikdo (kdo naprosto nezbytně, akutně, nepotřebuje nějakou hotovost) neprodá za "o dost míň" než 129 tisíc, to by byl naprostý blázen... :-)
Já můžu nabídnout 135t., ale ani jsem prodávajícímu nepsal, nechci jej urazit... ;-)
Závěrem: upřímně závidím budoucímu majiteli a je jedno za kolik to koupí... :)

briza
02. června 2016, 11:43
1

Prostě R je kategorie sama pro sebe. Byť já nejvíc miluju 850. Hlavně ty pohledy majitelů zázraků fčipu když je předjede věc s designem několika krabiček od big-macu položených na sebe a aerodinamikou slona. To je k nezaplacení a na všechno ostatní je tu mástrkárd :)

reagovat
sw
swein
02. června 2016, 15:24
0

Chybí mi tam fotka lišky v tunelu!

reagovat
Regular John
03. června 2016, 18:31
0

Tyto ódy se čtou sice velmi hezky, ale příjde mi, že realita je poněkud jiná. Jasně, pětiválec zní fantasticky, akceleraci to má velice fajn (aby ne, když to má 300 koní...), interiér velmi pohodlný, ale druhá stánka je, že toto auto vás může finančně slušně vyždímat. Pokud s tím nebudete jezdit jak s hnojem, tak počítejte spotřebu min. 15/10, drahé díly, častější návštěvy servisu než byste chtěli a jako bonus problémovou čtyřkolku. A k čemu vlastně takové auto je? Jako daily rodinný kombik je to ekonomicky kravina, jako zábava na okruh nebo na okresky to taky moc není, protože je to těžké jako kráva a řízení má ke sportovnímu autu daleko. Využití vidím maximálně jako dálniční rychlík.
A to mám jinak Volva fakt rád a tento model V70 mi příjde jako jeden z nejhezčích kombíků vůbec, ale od auta čekám něco víc než jen to, že umí rychle odjet od semaforu a zesměšnit nějakého tajtrdlíka s dízlovou ochcávkou :-)

reagovat
Ja
Jarda
03. června 2016, 19:44
0

Auto může být dobré třeba na výlety po Evropě, na dálnici bude excelovat, v cílové destinaci si užijete každou okresku a nemusíte se starat jak se zabalit do kufru Miaty. Vzhledem k té nálepce Corsica Ferries bych řekl že majitel jej tak i používal :) K tomu nějaké poskakovadlo do města a na krátké trasy a obsah garáže mladé rodiny je vyřešen a všichni budou spokojení. Já bych tedy byl :)

M P
03. června 2016, 20:20
0

To tak máš se vším. Každé auto se hodí na něco. Říkáš, že maximálně jako dálniční rychlík...to je přece normální druh použití auta. Ne každý ho bude brát na okresky, nebo okruhy. Takhle bys mohl shodit každou m5, rychlé limuzíny od audi nebo mercedesu. Ty jsou taky na okreskách trošku mimo svůj rybník. A že to bude žrát 15,no, já bych řekl, že to je potenciálním kupcům tak nějak jedno. Greeny s tím podle tabulky jezdil pod 11. To mi nepřijde zlé, ani ve srovnání s dnešními podobné výkonnými auty.

hurkar
05. června 2016, 15:00
0

fajne čítanie (Y) vďaka :-)

reagovat
Ho
HonzaBrno
20. července 2016, 16:23
0

Díky za článek od ne-volvaře! Jestli můžu případným zájemcům doporučit - mám tři roky V70 ale T5 takže je to menší objem 2,3 a dává "jen" 184KW/250 koní.
Pánové, lepší auto jsem neměl a už asi ani mít nebudu vzhledem k poměru cena/výkon/spolehlivost/pohodlí. Navíc oproti R-ku má stejné díly jako všechny ostatní volva, odpadají drahé tlumiče a nějaké specifika motoru. Opravdu to není drahé auto na provoz. Ve městě žere 11 ale na delší dálniční trasy v plném obsazení jsem jel za 7,8!
Asi jsem do něj stále zamilovaný i když to byl dovoz z Itálie bez servisky, rv 2000, najeto jakože 193 v manuálu. Chodil jsem kolem něj půl roku, ale protože stálo jen 67 tisíc, koupil jsem ho. Nové v téhle výbavě u nás stálo 1 815 000 Kč!!!! Za ty prachy mám všechno včetně navigace, telefonu se šňůrou, kdyby volal prezident a taky televizi. Nic z toho nepoužívám ale mám to! :) Dá se v tom spát, kola vozím vevnitř a ne na střeše a při každé ceduli označující konec obce mi vykouzlí úsměv na tváři. Díky Švéďáci! :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem