načítám data...

Volkswagen Grand California 680: Ideální auto pro dva

Grand California je to nejvíc největší pro řidiče skupiny B, co VW vyrábí. A je to auto jen pro dva. A je to dobře.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Volkswagen Grand California 680: Ideální auto pro dva

Nikdy jsem nebyl člověkem přijímajícím výzvy, nikdy jsem se nerozhodl překonat sám sebe a spát v dešti v lese, nejsem romantik, který by chtěl stavět stan každý večer na jiném místě, mám prostě rád teplo, měkko, sucho a prošívanou deku.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Na druhou stranu kopce, hory a jízda na kole směrem dolů mě vždy bavila. Takže když se ozval natěšený kamarád se zánovním bicyklem, že pojedeme na Klínovec, řekl jsem, proč ne. A pak se nám ozvali z VW, že by byla volná Grand California. Jaké to štěstí! Oznámil jsem tedy, že provedeme takový vřelejší test spojený s výletem a přespíme hezky na kopci. Poté, co jsme propočítali potřebnou velikost kohezního fondu Pilsner Urquell a ujistili se, že umíme koupit propanbutan do topení jsme se tedy rozhodli naložit prošívané deky a být za hrdiny.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Grand California váží natankovaná 3 158 kg. To je ten důvod, proč je otypována jen pro dva pasažéry, jinak by se do Evropských škatulek nevlezla a byl by z ní náklaďák. Ostatně už název napovídá, že tady se míří poněkud opačným směrem. Američtí kolegové si tedy mohou užívat prvního patra, více bezpečnostních pásů, skleněné střechy a to bez toho, aby se z nich stali kamioňáci. PR u VW je z toho asi trošku nervózní, protože jsem dostal takovou malou zkroušenou lekci na téma, jak by byli rádi, ale vono to nejde, jenže: V tom autě je stejně vlastně jen jedna dvoupostel a pokud by člověk chtěl hlavně hodně postelí, nějaký ten na míru stavěný pojízdný domeček bude přeci jen lepší. I když tak jako tak stísněnější.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Ono to není sranda, naskládat ledničku, vařič, sprchu, skříň, záchod, nádrž na vodu, bojler, nezávislé topení, dvoupostel, kufr, dvě PB bomby, jídelní koutek, poličky na pivo, volant a rádio tak, aby se nedošlo k nějakým kompromisům. Grand California je obří, skoro sedmimetrová dodávka, ale jednoznačně ukazuje, proč je každé pořádné obytné auto otylé, široké, krabicoidní a aerodynamicky odporné. Po umístění minimalistické koupelničky se sprchou a záchodem v podstatě nezbývá místo, kam umístit druhou postel bez nadzvednutí střechy. Když se zamyslím nad tím, proč mi přišlo Vito Marco Polo o tolik praktičtější, došlo mi, že prostě a jednoduše nemělo tu koupelničku. 

Inu… Pokud chcete na co nejmenším půdorysu auta realizovat co nevíce postelí, kupte si stan.

foto: Jan Machač, autickar.cz

A pokud se někdo bude ptát, proč si tedy nekoupit rovnou nějaký ten aerodynamicky šílený "bydlík", stačí se s tou třítunovou věcí projet. Nejde ani tak o to, že by auto bylo živé a sportovní, jde o to, že je z něj vidět, nenarušená karoserie zajišťuje nádherný jak teplotní, tak akustický komfort a to nejen proto, že se kolem auta netvoří nějaké drastické turbulence, ale také proto, že pevnost té karoserie znamená, že se nic nikde neklepe. Teda neklepe, je to pořád bydlík a kovové příbory jsou kovové příbory, ale narozdíl od jiných bydlíků je i zvuk při cestě po panelech podobný spíše interierovému hluku rolující 747, než řízené demolici skladu kovového nářadí.

foto: Jan Machač, autickar.cz

A to mě přivádí k jízdnímu projevu. Vzhledem k faktu, že díky Camaru můj mechanik žere prášky na depresi a Cadillac nedobíjí, byla tahle garsonka na pár dnů mým jediným vozem. Je z ní krásný výhled, i starší palubní výbava od VW funguje krásně a je v klidu použitelná, ale tři tuny jsou tři tuny. Ani 130kw naftových valachů nemá šanci na okresce s touhle věcí nějak svižně předjíždět. Celé se to dá popsat slovy "Dlouhé, nejede, nejde zastavit". Nejde o ovládací prvky, nebo poddimenzovaný motor, jde o ty tři tuny, šílenou výšku a podvozek jednoznačně postavený na vyšší, než homologovanou zátěž. Není nepohodlný, ale je primárně funkční a připravený na velké díry, než aby se nějak mazlil se sportovním feelingem. Jenže jako auto pro dva jsem to byl pořád schopen používat jako osobák pro ježdění po městě a až na to, že hledáte vždy rovnou dvě parkovací místa, s tím není větší problém.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Navíc se to auto dá v klidu rozkutálet na nějakých tuzemsky nemravných 160 a jet po dálnici kopec nekopec. Je sice cítit, že strojovna má plné ruce práce, ale dlouhý rozvor, setrvačnost velkého auta a automat, který nemá šanci cukat, z toho nakonec tu relaxační jízdu udělají. A na okreskách nějakému tomu tatínkovi s rodinou taky uvisíte, takže pohodička. Jen lednička není jednoduše dostupná v případě, že jsou oba obyvatelé připoutáni.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Prostě to jede jako velká naložená dodávka a to bohapustě k radosti stačí. A dokonce i s mou olověnou nohou jsme se při pojížďkách po Praze a kolem Klínovce dostali na spotřebu kolem dvanácti litrů, což považuju za velice solidní výsledek. Zrcátka jsou jako z autobusu, nikde žádné převisy a ani trčící markýza nechrastí a nepíská.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Měl jsem ale trošku strach z té noci a hlavně ze zimy. Zima, to je nepohodlí a to nemám rád. Nakoupili jsme tedy plyn a pivko, večer zapnuli nezávislé topení, pustili si film a přišli na zásadní problém: Nikde v autě není měnič na 220V. Počítá se s tím, že se jednoduše připojíte na elektřinu v kempu. My však nebyli v kempu a tak jsme holt notebook s hloupým barevným filmem vybili a druhý den bychom už pak propadli trudomyslnosti. Ale tak měnič stojí pár drobných, holt si ho dokoupíte.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Také jsme nevyzkoušeli koupelničku, protože jsem nechtěl riskovat manipulaci zejména s tím, co vznikne při použití trůnu a tak jsme tu místnost používali jako větranou šatnu pro ty naše zapatlané hadry z kola. A co se bicyklů jako takových týče: Vlezly se po rozebrání pod postel. Ale je tu háček. Ještě nikdy jsem při nakládání do auta kolo tak pečlivě nebalil, ale i přesto se nám podařilo poškodit jeden plech a šedivé obložení "technických" skříněk v zádi vozu. Tady trošku chybí odolnost kufru obyčejného auta. Ale tak… Nerozpadlo se nic a holt bude spotřební automobil trošku dříve opotřebovaný. Mě to mrzelo hlavně proto, že tenhle kousek měl najeto jen 4000 kilometrů a celý jeho bílý interier byl skutečně příjemným místem k živobytí.

foto: Jan Machač, autickar.cz

A tím se konečně dostávám k tomu, proč si myslím, že je to auto pro dva lidi. Podívejte se na krásné skříňky "jakoby" z letadla, nejsou nejpraktičtější, ale potěší. Koupelničku možná nechcete používat jako primární koupelnu, ale je hezké ji mít. Další postel by se vlezla, ale vědět, že je v autě dost prostoru, aby se ráno nemuselo balit nijak složitě je uklidňující. Ano, můžete si koupit auto, do kterého se vleze více lidí a věcí, ale California je tak nějak akorát rozmařilá, aby vám nabídla dostatek prostoru pro naprosto luxusní nicnedělání v přírodě. A německy precizně umístěný zahradní nábytek v zadních dveřích už je jen třešnička na dortu.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Verdikt

Grand California je ideální auto pro mladý pár a jejich pohodlně-dobrodružné cestování. Jen je škoda, že já jel s Tomášem. Aspoň že to topení makalo a nemuseli jsme se tulit…

Technické údaje

  • Délka: 6 836 mm
  • Rozvor: 4 490 mm
  • Výška: 2 840 mm
  • Celková hmotnost: 3 500 kg 
  • Motor: 2.0 TDI, 130kw
  • Převodovka: 8 stupňů, automatická
  • Cena: Od 1 520 018 Kč, cena testovaného kusu cca 2 000 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ratan groch
14. října 2020, 22:50
11

V tomto musim uznat, ze Cesko je o poznanie dalej ako Slovensko. U nas mlade pary, ktore chcu cestovat do hor, ale aj k moru a pritom usetrit za ubytovanie casto krat nemaju 2.000.000 czk na auto.
Skor si mlade pary u nas kupia Citroen C3 alebo ojazdeny Golf. Velka skoda, ze sme neostali Cesko-Slovensko. To by sme sa mali...

reagovat
ro
rock
15. října 2020, 06:09
1

No, u vás si mladej romantickej pár, co chce jezdit s kolama po Evropě, koupí 20 let starej VW T4, na parkovišti před bytovkou do toho zbastlí zateplení a nábytek a vyrazí po celkové investici cca 5500 €.

https://www.mtnlovers.sk/clanok/228/ako-sme-si-prerobili-dodavku-na-mtb-vanlife-a-kolko-nas-to-stalo

btw Nevím, čím to je, ale dokonce i v tom našem bájném Česku znám víc lidí, co jezdí s otřískanou dodávkou s vestavbou smontovanou na koleně než těch, co sáhli po nové Californii. Asi žiju ve špatné bublině.

Jan Machač
15. října 2020, 11:25
0

Ale až pojedeš s milenkou na vejlet a budeš si chtít něco půjčit, sáhneš po fabričním řešení, nebo budeš šetřit a půjčovat si něco na koleně? ;-)

beastar
15. října 2020, 13:27
0

Zalezi taky co je mlady par ze:) Kazdopadne tohle je cenovka vysoka i v Rakousku treba nejen v Ceskoslovensku. Takze mozna dobre pro mlady par realne pro stary par na manazerskych pozicich. Nebo pro pujcovnu obytnaku;)

ro
rock
15. října 2020, 13:42
1

No, já bych řekl, že by to měl být mladý pár jako opravdu mladý pár. Vidím to na někoho, kdo vyráží relativně často bez velkýho plánování na (prodloužené) víkendy nebo kratší dovolené. Pár ve středních letech už ztratil něco z toho entuziasmu a energie potřebného k víkendovým výpravám. Delší dovolenou jednou dvakrát do roka má čas si naplánovat a protože se ve svém věku na ty prostorové kompromisy už z vysoka vy...kašle a navíc už má i nějakého potomka, půjčí si raději plnohodnotný obytňák. Seniorský pár už má takové srandy dávno na háku a pokud někam vyrazí, tak si dá záležet, aby na místě jejich dovolené nebo prodlouženého víkendu byl 4-5* penziónek.

beastar
15. října 2020, 13:45
0

Takze do pujcovny ideal...

ma
martinw
15. října 2020, 15:04
0

Taky bych to videl tak na pujcovnu, pro soukromy uziti je to moc honosny. Za 1.5mice muzete cestovat cele roky po celem svete, ale pro nekoho ma ten vlastni zachod v dodavce cenu zlata :D

martin_100
18. října 2020, 14:17
-1

No hele mam "obytnej" VW transporter.... je z roku 89 stál mě před 12 lety cca 40 tisíc. Nemá koupelničku má jen jednu skříňku a neni zateplenej. Stejně s nim jezdíme kempovat a užíváme si ho i bez útraty dvou míčů.

sheogh
14. října 2020, 23:28
0

Je to fakt krasny, jen bych prosil za 2M motor adekvatni vozu. Jinak parada :-)

reagovat
Jenda_K
15. října 2020, 10:17
-1

Je to vlastně předělaný náklaďák, nejvýkonější tahače mají tak 15 koní na tunu, takže by ti stačil motor o výkonu 50 koní?

ma
malýKostík
15. října 2020, 00:46
1

Mě baví ta přímá úměra u klasifikace bydliků, že kdykoliv v čase jsou v provozu pomalé. Proč? Rok 2001 bydlik na Ducatu má 66kW, rok 2020 a 130 kW opět nestačí. Jo a pak někteří jezdí s těmi 66 kW dnes...

reagovat
Jan Machač
15. října 2020, 11:23
0

Tak jasně, že to jde, ale to pak jde i ten stan ;-) Trošku života do toho umírání, víc výkonu ještě nikoho nezabilo ;-))

Lo
Lokystar
18. října 2020, 00:11
0

To je docela odvážné tvrzení :-D

PB
15. října 2020, 08:35
0

Ten motor je super v Transporteru, ale na tohle mi prijde naprosto strasnej :)) ....ale je pravda, ze obytnaky jsou tradicne celkem lemry..

reagovat
Sa
Sato
15. října 2020, 09:18
1

Ako aj keby som bol cielová skupina a mal tie peniaze tak mi vlastníctvo nedáva zmysel, primárne by som si niečo také požičiaval v destinácii kam by som priletel, mať taký krám doma a chodit stále len po "okolí" by ma nebavilo..
Inak 160kmh v tri metre vysokej krabici si tak úplne neviem predstaviť, tachometer optimista? To musel byť zážitok ako ísť maximálku so 70's lambom :D

reagovat
Jan Machač
15. října 2020, 11:24
1

No... Ono to má vmax ještě trošku výše, ale já se pravda už začínal bát vln za okolními plavidly, jestlimirozumiš ;-)

Sa
Sato
15. října 2020, 19:39
0

Som rad, ze to testovanie beriete poctivo :D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Monte Carlo Big Blog 7,44 cm3 1973
Chevrolet Monte Carlo Big Blog 7,44 cm3

1973 rok výroby
245 koní výkon
7 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1990
Chevrolet Caprice Station vagon

1990 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1986
Chevrolet Caprice Station vagon

1986 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Citroën C5 3.0i V6 Exclusive TK do 5/2022 2003
Citroën C5 3.0i V6 Exclusive TK do 5/2022

2003 rok výroby
210 koní výkon
2 946 ccm objem

Chrysler LHS  1999
Chrysler LHS

1999 rok výroby
257 koní výkon
3 518 ccm objem