načítám data...

Volkswagen Golf R Variant: Derr Hotrrrod

Na první pohled je to nenápadný kombík. Na ten druhý je to řvoucí bestie a nejrychlejší auto, jaké můžete ve skutečnosti potřebovat.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Jemným cvaknutím pádla podřazuji, konečkem prstu ťuknu do precizně vyvážené páčky blinkrů, natočím volant, aby mě s německou přesností navedl do levého pruhu, a šlapu na plyn. Posádky aut, která byla ještě před chvílí přede mnou, slyší něco jako přicházející bouřku a nejspíš trošku zmateně přemýšlejí, odkud se ten zvuk vzal. Nikde kolem nich není nic, co by takové burácení mohlo vydávat. Předjel je sice nudný modrý německý kombík, ale co ten s tím může mít společného? I když je divné, že měl nějak moc výfuků…

Blížíme se k Buchlovským kopcům. Za nimi je Zlín a ve Zlíně dílna, mezi jejímiž stěnami vznikají asi nejkrásněji zpracované tradiční hotrody u nás. Vinou jistých logistických potíží (jinak řečeno, František je lama; Ještě jinak řečeno, Vojta se rozhodl, že do Zlína nebudeme brát 208 GTI a tak jsem řešil focení na poslední chvíli – pozn. Fernie) máme “drobné” zpoždění, které se teď snažíme nahnat. Pravda, mohli jsme si ušetřit čas cestou po dálnici, ale to by byla srabárna, nebo ne? Sedíme v tom asi nejrychlejším Golfu, který jste si kdy mohli koupit, takže nás pár kopečků a zatáček nemůže rozházet.

Pravda, Matěj už několik dní mluví o možnosti, že v “Buchlákách” dost možná zahyneme a Františka tak trochu podezírám, že jeho organizační lapsus byl jen podvědomou tohou prodloužit svůj čas na tomto světě. Ale když se silnice začne zvedat a vlnit ze strany na stranu, posádka zůstává až překvapivě klidná. Dokonce občas probíhají náznaky konverzace. A co je snad ještě pozoruhodnější, účastním se jich také. Ne snad, že bychom jeli pomalu – po pravdě řečeno jsem rád, že ještě nenastala sezóna motorkářů, kteří prý mají tuhle silnici v oblibě. V zatáčkách by nás brzdili.

Zároveň ale nemám pocit, že bych prováděl něco zvláště intenzivního a akčního. Stopu napříč dvěma pruhy ve svém směru vybírám s rozmyslem a rozvahou, spíše jako bych kreslil graf, a Golf ji opisuje s chladnou precizností drahé německé tužky. Mnozí konkurenti přistupují k volbě svojí trajektorie jako architekt, kreslící rozmáchlé skici svou oblíbenou měkkou tužkou a některé temperamentnější vozy připomínají spíše portrétistu s kusem uhlu nebo dokonce malíře s tlustým štětcem a rozpíjející se vodovou barvou. Golf R je jako inženýr s mikrotužkou 0,3 mm, precizně spojující nájezdové body s apexem jako podle obřího neviditelného křivítka.

Podobně se chovají i obyčejné Golfy nebo dokonce zvýšený Sportsvan, který jsme testovali nedávno. Ale teprve v pekelně rychlém Golfu R to dokážete ocenit doopravdy. U moderního řízení s elektrickým posilovačem samozřejmě nemůžeme mluvit o nějakém velkém citu, ale přesnost, se kterou můžete Golf nasměrovat, je fenomenální. Jako by všechny zatáčky byly širší a mírnější. V Golfu TDI je to příjemné a uspokojující, za volantem R je to naprosto zásadní pro práci s výkonem a rychlostí. Asi se shodneme, že rýsovat graf podle křivítka není ta nejvíc vzrušující věc na světě. Ale znáte ten pocit uspokojení, skoro až slasti, když se jednotlivé body spojí v ladnou křivku? Přesně takové je řídit Golf R. Není v tom to vzrušení a kreativita, jako když se poprvé rozmáchnete kusem uhlu na čistý papír nebo se v zatáčce rvete o volant s některým z jeho temperamentnějších kolegů, v žilách vám nebude pulzovat adrenalin, ale budete cítit naprosté uspokojení.

Není to málo? Možná jste od auta, které má 300 koní a stojí hodně přes milion, čekali víc než kreslení grafů. Toužíte po dobrodružství, chcete se prát se strojem a dostávat svoje řidičské schopnosti dál a dál.  V tom případě Golf R není pro vás. Ale přesto vám rozhodně nenabídne málo.

Už nějakou dobu se potloukáme po centru Brna, tmavě modrý Golf v kombíku za bleděmodrým Fiátkem, toho času v obsazení našich manželek. Hledáme kavárnu a vlastně ani moc nepřemýšlíme nad tím, že sedíme v něčem jiném než v normálním Golfu. Jak je u VW zvykem, všechno je až nudně promyšlené, věci dělají co dělat mají a příliš svou existencí neotravují. Na přítomnost písmene R na zádi se rozpomínáme až ve chvíli, kdy vedle mě sedící Fernie přichází se spásnou myšlenkou na dobrý podnik, ke kterému však posádka Fiatu netrefí. Šlapu na plyn, objíždím Fiat… a z pohledu jeho posádky to prý vypadá tak, že se nejdříve ozve zahřmění z handsfree, poté zahřmění zvenku a potom se mihne modrá šmouha. Pořád jsem si nebyl jistý, jestli je akustické drama Golfu R falešné nebo není. Teď už to vím. Není.

Tahle drobná epizodka krásně osvětluje, čím je Golf R tak geniální. Jednu chvíli je to dobře udělaný, příjemný rodinný kombík s automatem, který jen nadbytečnými koncovkami výfuku a přerostlými koly dává najevo, že je něčím víc než jeho bratříčci s turbodieselem, o pár okamžiků později řvoucí bestie, polykající kilometry závratným tempem a řvoucí zvučným hlasem.

V poslední době se často mluví o nově se rodící kategorii takzvaných ‘superhatchbacků’, které berou starý recept hot hatche a posouvají ho na další úroveň. A Golf R je ztělesněním jedné cesty, jak takový super hatch postavit. Zatímco konkurenti jako Focus RS nebo Civic Type R  posilují sportovní část svého charakteru, u Volkswagenu se zaměřili spíše na stránku každodenní použitelnosti a pohodlí. Zvláště v případě kombíku R Variant tak vytvořili jedno z nejuniverzálnějších aut na trhu. To, že Golf je veškerým autem, které kdy kdo doopravdy potřebuje, už je trošku klišé – ale nemůžete si na něj nevzpomenout, když vám někdo tohle univerzální automobilové řešení předestře doplněné o 300 koní a pohon všech kol, automatickou převodovku a adaptivní podvozek DCC.

Golf R Variant tak má téměř ve všech ohledech dvě tváře – a ve většině ohledů se mu tahle janusovská dvojakost daří přímo excelentně. Adaptivní podvozek řeší klíčový problém příbuzného z Mladé Boleslavi, nedávno testované Octavie RS230, a Golf R je tak i na obřích devatenáctkách pokud ne přímo pohodlný, tak alespoň akceptovatelný. O něco horší jsou snahy o dvojakost u automatické převodovky. Pokud to budete brát tak, že pro normální přepravu je určen režim Normal a pro ostřejší jízdu manuální řazení, funguje všechno fajn. Ale jakmile chcete po automatice, aby se přizpůsobovala vašemu stylu jízdy, ať již z vlastní iniciativy nebo volbou režimu, narazíte na problém. Režim Sport je příliš nervózní, příliš vytáčí motor a odřazuje příliš pozdě na to, abyste s ním přežili byť jen krátký úsek volným tempem, a Normal je naopak příliš ležérní na cokoliv jiného než opravdu uvolněné cestování. Přesto je však DSG pro Golf R nepochybně lepší volbou než manuál, který k chladně technicistnímu Volkswagenu tak nějak nesedí.

Jediné, co má charakter spíše přímočarý a nerozpolcený, tak je překvapivě výfuk. Možná jste slyšeli o tom, že Golf R má, stejně jako Octavia RS, takzvaný ‘aktivní výfuk’, který podporuje dramatický zážitek filtrováním zesíleného zvuku motoru do reproduktorů. A je to pravda, tento systém je skutečně přítomen. Ale na jeho existenci můžete úspěšně zapomenout. Za prvé, umělý zvuk zní opravdu umelě, takže ho nejspíš nebudete chtít poslouchat. Za druhé, dá se vypnout, což je vzhledem k bodu jedna dobrá věc. A za třetí, i když vypnete zvuk umělý, zůstane vám zvuk opravdový – a jak jsme si ověřili při focení ve Zlíně, kdy jsme se mezi továrními budovami střídali za volantem a v poslouchání, zní Golf R opravdu mocně, bez ohledu na zapnutí či vypnutí elektroniky.

Verdikt

Golf R je v každém případě auto, které musíte obdivovat. Jeho kombinace (relativní) dostupnosti s pekelným tempem, každodenní praktičností, příjemným pohodlím a solidním zpracováním by byla ještě před deseti lety téměř neuvěřitelná. Jestli je to ale opravdu auto pro vás, to už mnohem víc závisí na úhlu vašeho pohledu. R totiž musí čelit přinejmenším dvěma zásadním skupinám konkurentů. První z nich jsou ostatní superhatchbacky, jako je nedávno představený Focus RS či Civic Type R. Proti nim bude vždycky trochu ztrácet co do vzrušení a zábavy za volantem, ale naopak získávat dospělostí a uhlazeností. Je to jen otázka priorit. Možná ještě horší je však druhá kategorie – a to jsou ‘pokrevní příbuzní’. Když jezdíte Golfem R, nemůžete nikdy docela zapomenout na fakt, že velmi podobné auto můžete mít v podobě základní Octavie RS za jen o málo více než polovinu jeho ceny. A pokud hledáte nejlepší poměr ceny, praktičnosti a rychlosti, asi byste to měli udělat.

Ale pokud si Golf R můžete dovolit, stojí za každou z téměř 1,4 milionu korun, které za exemplář v testované výbavě zaplatíte. Octavia RS je dobré auto a Leon Cupra nejspíš ještě lepší, ale Golf R jde v každém ohledu ještě o kousek dál. Je rychlejší a díky čtyřkolce sebejistější. Je pohodlnější, lépe vyrobený a dotaženější v detailech. V tom, co má za úkol, je téměř perfektní. A chladná dokonalost je přesně to, co jeho zákazníci hledají.

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný čtyřválec 1 984 cm3
Výkon: 300 koní při 5 500 ot./min
Točivý moment: 380 Nm v 1 800 – 5 500 ot./min
Převodovka: šestistupňová DSG
Maximální rychlost: 250 km/h
0-100 km/h: 5,1 s 
Průměrná spotřeba (údaj výrobce): 7,0 l/100 km
Cena: od 1 054 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
26. dubna 2016, 10:07
0

Bylo by smutný, kdyby fungl nový auto nefungovalo a nedělalo přesně to, co dělat má a co se od něj čeká. Navíc technologie jdou dopředu mílovýma krokama a ten pokrok je prostě strašně znát. Velký kola, široký gumy a čtyři laufy jasně prozrazují divočejší verzi, než dehet pod kapotou. Nedávno jsem jednoho potkal v Praze a ten zvuk byl fakt moc pěknej. Ale tím to pro mně končí. Nějak nepotřebuju 300 koňovýho kombíka. Určitě jede skvěle, má výbornej podvozek i motor, ale to od novýho auta očekává každej. Problém je, že vzhledově je to pro mně jen další Golf a tedy totální nuda a navíc v kombajnu, což ho v mých očích dál degraduje. Radši budu mít starší a míň dokonalý auto, kde mně bude spousta věcí lézt krkem, ale bude to s karoserií coupe nebo convertible. V takovým autě se budu opravdu bavit a užívat si cesty s ním, bez ohledu na to, jak rychle pojedu a budu se přitom kochat tvarama karoserie, než abych si koupil nadupanou funglovku, která ve mně nevzbuzuje na první pohled naprosto žádný emoce. Golfa jsem vždycky považoval za vrchol automobilový strohosti. Tenhle má pár věcí navíc, který z něj dělají trošku zajímavější auto (ale i trošku zajímavější Golf je pro mně "jen" Golf), ale pořád to určitě není nic, po čem bych toužil. Ale věřím, že je vynikající. Jen já nejsem jeho cílovou skupinou.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
26. dubna 2016, 10:14
-1

A propo. Proč v dnešní době výrobci do všeho, co má víc jak 20 koní serou automat? Manuál považuju za objekt radosti v autě a ke stejnýmu účelu by mělo být celý tohle přibližovadlo a jim podobný, tak proč jsou ty manuály tak strašně na ústupu? To už dneska lidi neumí řídit nebo co?

fe
feci
26. dubna 2016, 11:43
0

Je to pohodlnejšie. A v tomto aute je máš na výber.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
26. dubna 2016, 11:49
0

Pohodlnější určitě. Ale zábavnější? To sotva.

M P
26. dubna 2016, 12:33
1

Moje dojmy byly v souladu s tím, co psal Vojta. K charakteru tohoto Golfu se hodí zkrátka víc. A já na sobě začínám vidět, že mi automaty vyhovují velice. Na běžné ježdění bych fakt byl rád, kdybych měl automatickou převodovku, protože město s manuálem je otrava. Navíc bych to v tom Golfu svými šunkovými končetinami akorát kazil, a efektivita auta by šla okamžitě doháje. A to říkám jako člověk, který DSG nemá rád.

A při dynamičtější jízdě je manuál samozřejmě velká zábava, ale pokud člověk hledá spíš snažší cestu, jak se pobavit, jak získat dostupnou rychlost, tak automat s pádly může hodně pomoct.
Příklad za všechny je BMW M5 v zámoří. Ano, manuál byl jedině v US. A ani tam to nekupovali, prostě jej nechtěli, tak to BMW zrušilo. To, že se najde pár milovníků, nadšenců, kteří by manuál chtěli, to vůbec nikoho nezajímá. Když chceš manuál, tak volej Tremec.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
26. dubna 2016, 12:54
0

Máš pravdu, o tom se nepřu. Manuál už dneska skoro nikdo nechce. Já si ani nemyslím, že by lidi volili ten automat z toho důvodu, že by byli rychlejší v zatáčkách nebo v přímce, ale protože je to prostě pohodlnější a vyžaduje to mnohem menší úsilí takový auto ovládat, než s manuálem. Lidí, kteří mají silný auta, je dost, ale těch, kteří je umí i adekvátně ovládat, je dost málo, a o tom to celý nejspíš je. Abych řekl pravdu, mně jsou nějaký apexy a podobný kraviny v běžným provozu celkem ukradený. Jezdím si pro radost, když chci, jedu rychle, když ne, tak se jen kochám krajinou a jestli někde budu rychlejší nebo pomalejší s manuálem, je mi celkem fuk. Ale realita je taková, že takových lidí je naprostý minimum. Já dávám ve všech směrech přednost manuálu a to přesto, že ve dvou ze třech aut máme automat. Můj přístup je nejspíš zkostnatělej a nemoderní. Po Praze jezdím v podstatě dennodenně a s manuálem a nemám s tím žádnej problém. Přiznám se, že přitom zvládám i esemeskovat, jíst nebo fotit zajímavý auta kolem sebe, ale souhlasím, že automat je pohodlnější. Jen prostě není pro mně. Já mám manuál pro radost, ale počítám, že za nějakých 10-20 let už mladí ani nebudou vědět, co to manuál je. Bohužel. :-(

M P
26. dubna 2016, 13:14
0

Já bych to zas tak černě neviděl:) u nás zatím jezdí většina aut s manuálem ne?

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
26. dubna 2016, 13:20
0

Fabie a podobný šuplíky ano, u těch sportovnějších už to bude asi jiný. No trend je celkem jasný a to automat, což mně moc netěší, ale nic s tím nenadělám. Tak si budu užívat sám manuálu, dokud to půjde, i když to nejspíš zase bude nějakej starej krám. :-D

bitner
26. dubna 2016, 14:20
0

Hm, asi je to o zvyku, ale taky jsem zastancem manualu vzdy a vsude. Po meste mluvi vsechno pro automat, az na to, ze by me sralo stat na svetlech furt na brzde, protoze jinak bych musel nejak vyradit (ani nevim jak, kdyz s tim nejezdim) a pak zapomel dat D. Jsem fakt mimo, protoze s automatem bych se musel UCIT jezdit (nebo spis stat:-)

Vikis
26. dubna 2016, 15:06
1

Vnesu do toho trošku osobního kacířského názoru. V životě jsem zastával názoru, že automat nikdy nechci. Dokážu ho řídit, ale prostě nechci, hlavně po zkušenostech s Q7, kde ten automat byl hroznej a kopal (ale to je delší a jinačí příběh).
Zlomilo se to v roce 2014, kdy jsem zjistil, že jediný auto co potřebuju tak je Leon Cupra 280 (tehdy). Měl jsem vedle sebě dvě identická auta, úplně identická, ale jedno bylo DSG a druhé manuál... V tu chvíli mě dostala pádla a celkový ten projev. Pak jsem přesednul do manuálu a to auto pro mě po pár kilometrech ztratilo tu jiskru a možná budu znít jako dítě, ale s žádnym meziplynem se mi prostě nepovedlo to prsknutí do vejfuku jako podělanýmu DSGéčku při podřazení!
Bral jsem to jako slepou lásku, která za chvilku odejde a já zas budu chtít tahat za klacek (o týden později v 350Z)....
Jenže pak přišel zlom, kdy jsem v práci na couračky skákal z Octávky s DSG do Yetiho s manuálem a po čase i naopak... Kolíček tomu teď udeřila O3 RS 4x4, kde je automat a zjišťuju co asi potřebuju (škoda. že už není sníh).
K čemu mi je v předokolce manuál, když dnešní automat udělá stejnou práci s menší námahou? U zadokolky to beru jinak, nechápu koho třeba napadne si koupit Toyobaru v AT...
Takže pokud se někdo slituje a až Leona budu chtít vyměnit za silnějšího bráchu, tak Cupra bude s DSG (asi jenom kvůli tomu prskání do laufu)

jc
jc
26. dubna 2016, 15:17
0

To zajimavejsi auto ani nemusi byt stare. Vzdyt za jednoho takovyho... golfa muzete mit dve nova BRZ! :-)

BobAsh
26. dubna 2016, 15:18
1

Podle mě to ani není o předokolce vs. zadokolce - třeba v RCZ-R by mi manuál přišel hloupej, Suzuki Swift Sport by bylo v manuálu tragický a dnešní Mazdy bych si taky vybral v manuálu, protože se do toho prostě víc hodí.

Ale zrovna trojčata Octavia RS - Leon Cupra - Golf R jsou perfektním příkladem aut, který mnohem líp fungujou s automatem. K jejich preciznosti a německý strohosti se prostě cvakání pádel hodí mnohem líp než kvedlání šaltrem.

A ad Knightriderův problém s Golfem a jeho "obyčejností" - za stejný peníze se dá koupit Mustang nebo Focus RS, který ten problém nemají (nebo Civic Type R). Golf je ale určený pro lidi, kteří chtějí Golf a kterým naopak vyhovuje, že Golf R většina lidí nepozná od Golfu 1.2 TSI.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
26. dubna 2016, 18:44
0

Vsak jsem psal, ze to bude urcite skvely auto, ale ze neni pro mne. Mas pravdu. Za stejny penize bych si koupil noveho Mustanga a nad Golfem bych vubec nepremyslel.

Vavris Vavrisovic
26. dubna 2016, 19:02
1

Ty jo, chudák Bobash se přepsal a teď si lidí myslí, že by chtěl RCZ-R a SSS s automatem :D

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
26. dubna 2016, 19:54
0

Taky jsem si rikal, co blbne, ze by sel do techhle aut v automatu. :-)

BobAsh
26. dubna 2016, 20:11
0

Kurvadrát. Nojo, jsem holt jedinej člověk, kterej dělá překlepy tak, že si splete celý slovo :)

Fr
FraHor
26. dubna 2016, 14:00
0

Ty buchlovské kopečky miluju. Ať jsem tam jel sebevětší chcíplotinou, auto jakoby pokropili živou vodou. Buď má ten úsek Střílky-podhradí v sobě něco magického, nebo je tamní vzduch prosycený Nitrem :-)

reagovat
M P
26. dubna 2016, 14:07
0

Na to, aby člověk přemotivovaný dieselový Focus se slovenskými značkami stačí bohatě i 69 koní. A to i do kopce.
A s dieselovým Focusem se pak dá trestat opravdu leccos. Onehdá se třeba BMW E90, opět se slovenskými značkami, v panice, že se nemůže zbavit jedničkového Focusu, divoce zmítala mezi nedotáčivostí a něčím, co občas připomínalo přetáčivost, asi měl špatné gumy chlapík. A to opravdu nejsem žádný mistr volantu, jen se tam prostě dá jet rychle.

bitner
26. dubna 2016, 14:13
0

Nejake kouzlo tam bude, kdysi jsem tam dal Supa (asi 1,9 TDI) s Meganem I 1,6 66 kW. Mozna si teda ti borci ani nevsimli, ze se o neco snazim, ale tam to primo vybizi vyhnat pavouky.

M P
26. dubna 2016, 14:22
0

Nejlepší je to tam v noci. To si člověk připadá, že jede opravdické touge.
Nejhorší je to tam v noci a v dešti. To si pak člověk myslí, že brzo zahyne.

BigBang
27. dubna 2016, 15:00
0

Nevím, Octavie RS, byť ve čtyřkole, nemá 300 koní a Cupra zase nemá čtyřkolu, takže to ani nejsou konkurenti Rka. K nim spíš patří GTI/GTD. Těžko hledat konkurenta eRku.

Jednou jsem četl článek v jednom nejmenovaném časopise o testování (na okruhu) Golfu R šesté generace, Focusu RS a ještě dalších povozech. Nejvícce se mi líbila a asi jako jediná mi zůstala v hlavě věta nebo spíše myšlenka (parafrázovaně): V RS jedete a vše si užíváte, motor řve atd. a vystoupíte s rohlíkem na obličeji. V Golfu se řítíte neskutečnými rychlostmi blížícími se rychlosti světla, z auta vystoupíte zpocení, ale zajeli jste o 5 sekund rychlejší čas než s Focusem.

reagovat
Da
Dad
01. května 2016, 22:55
0

Prej dokonalost - a co ty boulovaty svy na operce na obr. 13?

reagovat
M P
02. května 2016, 06:51
0

Tak to by ses možná divil, ale tohle je ještě luxusní zpracování. Přijde mi, že éra řemeslné zručnosti vyzařující z každého kousíčku kabiny je dávno pryč. Asi je to smutné ale je mi to celkem jedno.

fo
fortress
02. května 2016, 10:39
0

Proč kromě cupry a ORS skoro za poloviční cenu ke zvážení nedáváte i S3 L&K s 280 4x4. ;)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem