načítám data...

Honda Civic Type R: Jako břit

Označení Type R vždycky odlišovalo zběsilé Hondy od těch pouze rychlých. A nejnovější Civic Type R představuje jeden z vrcholů dnes tak populární kategorie super hot hatchů. Jaké je tohle pekelné UFO na vlastní kůži?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Už jedu v klidu. Zažívám ten pocit zadostiučinění, který se dostavuje po tom, co se někde opravdu parádně svezu. Opouštím lokalitu, kde se nachází mé oblíbené okresky, mám otevřené okno, i přes lednové počasí loket venku a v poklidu dochlazuji celé auto.

Vraťme se ovšem o zhruba dvě hodiny zpátky. Nádrž byla tou dobou ještě z poloviny plná benzínu a já míjel značku konce poslední obce, která pro mě byla v danou chvíli tranzitní. Jen co projedu tuhle poslední vesnici, páchnoucí vším, co jsou lidé schopni během zimních měsíců spálit, čeká mě okreska plná zatáček a povrchu, jenž je v rámci možností řekněme chvalitebný. To v čem jedu je nový Civic Type R a já se nemohu dočkat toho, až mi ukáže, co na něm japonské hlavy mazané tak dlouho ladily.

V sedadle, které balancuje na hranici mezi skořepinou a normální sportovní seslí, sedím vcelku vysoko. Pode mnou se nachází padesátilitrová nádrž, která připomíná, že tohle 310 koní výkonné monstrum je pořád ještě devítkový Civic. V ruce svírám sportovní kožený volant s vyznačeným středem a hledím na velký budík otáčkoměru, zakončený číslicí osm. Červené pole začíná teprve v sedmi tisících, a i když nedosahuje skandálních hodnot, kterými se pyšnily starší atmosférické Hondy, stále mohu odtušit, že se pod mou kapotou nachází solidně uřvaná dvoulitrová jednotka.

Konečně míjím značku s přeškrtnutým názvem. Do ruky beru hliníkovou kouli, završující řadicí páku a po krátké a přesné, přesto však lehce chodící dráze, posouvám jí ze čtyřky na trojku. Pochopitelně neopomínám meziplyn a rytmus motoru se tak z líného převalování mění na nervózní dunění středních otáček, které značí, že jsme připraveni k výstřelu. Plyn putuje k zemi a já čekám, až se natlakuje turbodmychadlo. Chvíli mu to trvá, ovšem jen co je hotovo, dostavuje se zasloužená odměna za mou trpělivost. Ve třech a půl tisících pálí Civic zuřivě vpřed a o chvíli později se jeho zvuk transformuje na chraplavý ryk, to jak se přepnuly výfukové ventily na vyšší zdvih. 

V tu chvíli se alej stromů kolem silnice již změnila na rozmazanou stěnu, ale Type R rozhodně nehodlá nijak polevovat. Točivý čtyřválec jako by nikdy neměl dost a až do nekompromisního zásahu omezovače, zrychluje s vervou takřka nevídanou. Povoluji plyn, abych zařadil další rychlost, na což motor reaguje mohutným odfouknutím blow-off ventilu. Opět sahám po řadicí páce a možná bych byl snad i raději, kdyby jednotlivé rychlosti o kousek jistěji a mechaničtěji „cvakaly“ na své místo, spíš než aby sem jen plynule vklouzly.

Nemám však příliš času nad touto drobnou malicherností přemýšlet, protože se rychlostí, kterou naše předpisy už ani neznají, řítím do první ze série zatáček. Z plynu tak přešlapávám na brzdu, a abych skutečně účinně zpomaloval, očekává se ode mě pořádné zatlačení. Přehnaně aktivní posilovač se zde nekoná a kdo se do brzd důkladně neopře, ten už ve škarpě za zatáčkou nic neukecá. Odměnou za snažení je mi perfektně dávkovatelný a hlavně mocný účinek, to jak se brzdiče Brembo zažírají do velkých kotoučů. Čekám potápění předku a skotačící záď, snažící se předběhnou auto. Nic. I na plných brzdách, zůstává celé auto naprosto stoicky klidné a za každou cenu v přímém směru.

Jen decentním pohybem volantu směřuji auto na apex, a i když mám tlumiče až dosud ve standardním ne-R módu, jsou pohyby karoserie pouze symbolické. Civic nikam nedokmitává a za volantem se vrhá s obratností šelmy. I na zimních gumách je průjezd zatáčkou ocelově jistý, a co je důležité, i hravý. Povolení plynu kvitují zadní gumy hvízdáním, to jak se musí srovnávat s rapidním přenosem hmotnosti a přicházející přetáčivostí. Nedotáčivost přichází v úvahu pouze ve chvíli, kdy na výjezdu šlapu na plyn s jemnocitem kopáče a nechám obě přední kola, spojená samosvorným diferenciálem, zběsile prohrabovat. Víte, jak se vždycky všichni pošklebovali nad tím, že Hondy nemají krouťák? V tomto případě by bylo vhodné mlčet a doufat, že se na staré křivdy zapomnělo, protože jen co nový Type R roztočí turbodmychadlo, je jeho 400 Nm točivého momentu připraveno synchronně spálit obě přední gumy na výjezdu každé utaženější zatáčky. A je-li mokro, vůbec nevadí třeba ani to, že zrovna jedete trojciferným tempem. Stačí však jen drobná vychovanost při práci s pedály a Type R jede jako po kolejích jak do oblouku, tak i z něj.

Když už jsem naťukl jízdní režimy, bylo by vhodné připomenout, jak velkou roli hraje malé tlačítko nalevo od volantu, honosící se označením +R. Po jeho stisknutí nejenže obligátně zrudnou budíky, ale přiostří se odezva na plyn, už tak tuhé řízení ještě o kousek přituhne a hlavně se přitvrdí adaptivní podvozek. Zavěšení, které bylo až dosud tuhé, nikoliv však přehnaně tvrdé, vyzývá nyní na souboj i řádně odleželý beton. Sebemenší nerovnost pocítíte v +R módu vskutku důkladně, ovšem v zatáčkách se tento vrub na komfortu projeví bohatě. Jestli až dosud byly náklony karoserie symbolické, nyní už se nekonají prakticky žádné. Můžete prudce brzdit, zrychlovat, zatáčet, karoserie prostě drží a ani se nehne. Ptáte-li se, jestli má toto chování opodstatnění na normální silnici, bez vytáček rovnou odpovím, že ani moc ne. Na hladkém povrchu okruhu se ovšem drsně tvrdý podvozek hodí a ani při takto drastickém používání se Civic rozhodně neztratí. S masivní přilnavostí v zatáčkách natřete co potkáte a s výkonem 310 koní nebudete marní ani na Masarykově okruhu v Brně.

Otázkou zůstává, co se stane, když zanecháme řádění na limitu a vydáme se s Civicem do světa běžného využití. Pětidveřová karoserie bez větších problémů polkne i pětici dospělých, hluboký kufr zase nezklame ani při převozu dovolenkových zavazadel (nebo sady gum na okruh). Navíc, jak již bylo řečeno, zavěšení není extrémně tvrdé, řazení i spojka se pohybují s příkladnou lehkostí a ve výsledku jediné, co vás bude opravdu štvát, bude hluk. Dunící výfuk není příjemným společníkem na každý den a otravné se po čase stane i hlučnější pohonné ústrojí. Je to však jen malá cena za to, co s ostrým Civicem prožijete, vytrhnete-li se z každodenního stereotypu a zamíříte někam, kde se chcete bavit.

Malinko diskutabilní však pro někoho může být design. Jestliže devítkový Civic vypadá sám o sobě jako mimozemšťan, Type R verze je potom mimozemšťanem na steroidech. Obskurně roztaženým předním blatníkům sekundují průduchy vzduchu (bohužel slepé) nebo lízátko pod předním nárazníkem. Jakousi krásně úchylnou dominantou je grandiózní přítlačné křídlo na zádi, které jako by rozměry vyzývalo na souboj i sousedy od Subaru. Členitý zadní difuzor se čtyřmi výfuky už je jen jakýmsi dokreslením toho, že to Honda myslí s Civicem skutečně vážně.

Shrnuto a podtrženo, nabízí Civic Type R brutální, takřka závodně vyzývavou náturu, která je z něj cítit už od chvíle, co o něj poprvé zavadíte pohledem. Výbušnému, uřvanému motoru sekunduje úžasně rychlý a špičkově vyladěný podvozek, patřičně dimenzované brzdy i přímé a rychlé řízení. Honda si své okreskové a okruhové náčiní vypiplala takřka k dokonalosti a výsledkem je delikátně odladěný vůz, jehož rychlost spadá ve správných rukách do kategorie „strašlivě vysoká“.

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 996 cm3

Výkon: 228 kW (310 k) při 6500 ot./min

Točivý moment: 400 Nm při 2500 ot./min

Převodovka: šestistupňový manuál

Maximální rychlost: 270 km/h

0-100 km/h: 5,7 s 

Provozní hmotnost: 1393 kg 

Průměrná spotřeba: 10,0 l/100 km

Cena testovaného vozu: 949 900 Kč (GT)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ma
Max
03. února 2016, 12:54
0

Trochu tomu textu chybi stava. Nebo je to auto vazne tak nudne a sterilni jak to na me pusobi po precteni clanku?

reagovat
Jindřich
03. února 2016, 13:08
0

Měl jsem možnost se v tom svézt kousek jako spolujezdec a musím říct, že ten podvozek je i v normálním režimu opravdu mega tvrdý, na denní ježdění rozhodně nic příjemného. Zvuk se mi zdál takový dost o ničem, jen takové bezcharakterní bučení.
Sedačky jsou opravdu už skoro skořepiny ale drží díky tomu opravdu parádně.
Design je takový dost ujetý ale za mě ok. Až na těch milion koncovek výfuku. Tomu jsem nikdy nefandil a vadilo mi to i u STi hatche. Za mě jedna pořádná roura mnohem lepší. Auto schopné a rychlé ale tak nějak tomu chybí charakter. Ale tak je to dnes bohužel skoro všude.

reagovat
M.
M.D.
03. února 2016, 13:16
0

mylsim ze Focus RS 2016 bude zajimavejší za ty penize ;o)

reagovat
piwel
03. února 2016, 13:34
0

já to auto žeru :)

reagovat
ri
riprex
03. února 2016, 13:49
0

Tohle auto jsem neřídil, jen jsem v něm seděl a díval se na něj ze všemožnejch úhlu. Nemůžu si pomoct, ale vypadá to hrozně, obzvlášť ten zadek a profil - jako nějaká kreatura z Need for speed. Interiér taky není stravitelný pro každého, byť na mě působil celkem dobře, až na ty sedačky. Jsou tvrdé jako prkno, úzké pro většinu lidské populace včetně mě a jízda kamkoliv by pro mě byla utrpením. Navíc... po zkušenosti z předchozích Hond nevěřím, že by to bylo jízdně zábavné a fungovalo by to. Když si vzpomenu na předchozí generaci... byl to děs běs srovnatelnej tak se čtyřkovým Golfem GTI. Navíc ani ten výhled z toho auta a dlouhá palubní deska nepřispívá k tomu, abych se v tom cítil dobře. Cena je taky absolutně přemrštěná, protože GTIčkovej Golf nebo Fiesta ST bude levnější a v normálním světě budou fungovat líp a nevytřesou z člověka duši. Tohle auto je prostě čirej nesmysl. Pokud někdo chce okruhové náčiní, nebude si kupovat tuzingovej hothatch za takové nekřesťanské peníze a pokud chce někdo rychlé a schopné auto, které bude fungovat v reálném světě, koupí si Golfa GTI, Focuse ST nebo pokud je to šílenec a nevadí mu, že auto které koupí nebude mít za 5 minut ani polovinu původní ceny Giuliettu QV. Tohle by si koupil leda někdo, komu se líbí oranžové nagelované vlasy a je mu 18. A ten na to zas nebude mít. Navíc vzhledem k tomu, že to v tom není motor z vývoje Hondy (aspoň co tvrdí znalci a zákulisní informace) a je to celkem prý kaše, tak doba, kdy měly Hondy trvanlivost účesu Angely Merkelové je nejspíš pryč... Absolutně beznadějné.

reagovat
Jindřich
03. února 2016, 15:34
0

S předchozí generací jsem neměl tu čest ale Golfa gti ano a že by to byl zrovna podvozkových etanol své třídy bych taky neřekl. Takový Focus st170 byl úplně jinde.

piwel
03. února 2016, 15:54
0

riprex: srovnání CTR a GTI mk.IV je dost silná káva. Je fakt že 8.generace bylo horší oproti 7.generaci, ale i tak Honda podvozky umí. Co se týče použitelnosti v normálním světě,tak tebou zmíněná auta na tom budou o poznání líp, protože ani jedno není tak "hot" jako TypeR. TypeR snese srovnání s novým Focusem RS, AMG A45 a třeba Subaru STi. To jsou auta úplně mimo ligu GTI nebo ST. Auta dělaná pro rychlou jízdu, ne na trckání po městě nebo vození babičky na nedělní mši. Ještě jak jsi zmiňoval že když někdo bude chtít okruhové náčiní, tak si nekoupí něco s tak přemrštěnou cenou. Poraď mi tedy jaké nové třísetkoňové auto do milionu bys koupil na okruh (myslím velké okruhy, ne Sosnovou, Mýto nebo Czechring) ty? Mě totiž nic moc nenapadá. TypeR si klientelu určitě najde, toho bych se nebál. :)

ri
riprex
03. února 2016, 18:23
0

No... určitě kdybych chtěl 300HP auto s cenou do milionu a něco podobnýho ražení, tak Golfa R ;) V každém případě to co ale říkáš je hovadina. Pointa hothatche je ta, že je to bezproblémů snesitelná dailyna a když jí párkrát do roka provětráš na okruhu nebo pěknejch okreskách, tak ti bude dělat radost, bude svižná atp. Pokud kupuješ pravověrnej závoďák, tak zas po něm nemůžeš chtít aby odvezl nákup, rodinu a zvládal Prahu. Civic v tomhle směru není ani ryba ani rak. Naprosto zbytečné, nesmyslné auto, za které tě manželka sežere a bude s tím jezdit nerada, delší trasy v tom budou peklo, krátký trasy taky... a kdybys jezdil na okruh často, tak si prostě koupíš zadohraba. Koupit si tohle je asi jako koupit si kopačky, protože rád hraješ fotbal, ale nosit je pořád všude... je to nahlavu ;)

piwel
03. února 2016, 18:53
0

no pro mě je pořád jediná volba ten TypeR. Volkswagena bych si jako sranda auto určitě nekoupil, protože (snad kromě GTI 5.generace) mi to příjde strašně nudné. Hlavně je to koncern. V úvahu přichází ten Focus, ale když čtyřkolku tak přece jenom bych radši šel do toho Subaru. Abych to zktrátil, co není z Japonska, to není pro mě (samozřejmě nelze to brát doslova, vybral bych si i jinde).
ještě takový dotaz, proč by okruhovka měla mít zadní náhon? Když tady ten Civic (blbá předokolka) zajel rychlejší čas než M4, Hellcat, CLK DTM AMG...

ri
riprex
03. února 2016, 19:21
0

Protože jinak by třeba Barchetta byla lepší než MXka :D Nejde o zajetej čas, ale o zábavu ;) To bych pak na okruh jezdil naftovým kombíkem, protože bude z mě dostupných aut nejrychlejší ;) Jinak jo... taky VW nemám moc rád ale holt prostě ta poslední generace GTIčka opravdu celkem funguje. To samé třeba Cupra...

Trinom
03. února 2016, 20:23
0

Než Hellcat zajede rychlejší čas snad i šlapací autíčko. Hellcat je nesmyslně přemotorovanej a velmi rychle přehřeješ gumy, takže začnou klouzat.

Ev
Evlo
04. února 2016, 16:01
0

riprex - ona je prave asi dost zasadni otazka, podle me, proc chtit 300hp auto do milionu.

St
Stefan
03. února 2016, 23:04
0

Chtělo by to srovnání Honda Civic TypeR vs. Renault Megane RS 275 Trophy. A počkejme si na novej Megane RS...

reagovat
Adam
04. února 2016, 01:29
0

Neco bych dohodil a koupil si Mustang GT nebo ///M235i. Kdyby hot hatche, tak Focus RS a nebo pockam na R420.

reagovat
Pe
Petr
04. února 2016, 12:33
0

Jede jako po kolejich? Jako vazne? Ja myslel, ze tohle klise se tady probiralo a necekal bych ze ho najdu v recenzi na Autickari :-(

reagovat
Vavris Vavrisovic
04. února 2016, 13:15
0

Dominikovi to vysvětlíme, on už to neudělá :-)

Pe
Petr
04. února 2016, 19:10
0

Ok :-)

Ev
Evlo
04. února 2016, 15:59
0

Podle me to chtelo hlavne otestovate jetli se do kufru vleze skrin z ikea a porovnat s fiestou ST, ktera bude asi na ty nakupy lepsi volba.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem