načítám data...

Škoda Octavia RS230: Rodinný Sprinter

Svezli jsme se nejrychlejším chalupářským kombíkem všech dob. Pokud ještě nemáte chalupu, rychle si ji pořiďte.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Škoda Octavia RS230: Rodinný Sprinter

Blíží se den, kdy budu vyzvedávat testovací RS230, a v břiše se mi začínají třepotat motýlci anticipační úzkosti. Jdu s klíčem k autu a v břiše už se mi třepotá pterodaktyl. Jasně, sednout si do nového auta je vždycky radost, ale… Těch ale je hned několik. Za prvé, ješně nikdy jsem neřídila Octavii RS. (Polovina čtenářů si uplivla přes rameno, zavřela Autíčkáře a odešla se věnovat podnětnější činnosti, třeba civění do zdi. Papá.) Vážně. Celých dlouhých šestnáct let, co existuje, se mi přiostřená verze českého snu vyhýbala, nezajímala mě a po pár zkušenostech s členy eresové sekty dokonce i mírně odpuzovala. Za druhé, po svezení budu muset něco napsat. Ať napíšu cokoli, bude to stejné, jako bych do vesnické hospody U Sparťana přišla v šáličce s diagonálně přeškrtnutým červenomodrobílým erbem. Protože tohle auto zná úplně každý a úplně každý na něj má názor. Co se dá dělat, život je jedna velká výzva, a milyjón od škodovky si musím nějak odpracovat… 

Rozšířený Standard

Oproti běžnému RS má verze 230 navíc 10 koní, o 0,1 vteřiny lepší zrychlení z nuly na sto a o 2 km/h vyšší maximálku. Prd v lese, řeknete si, a budete mít pravdu. Dvěstětřicítka není rychlejší než ‚obyčejné‘ RS. Nedalo mi to a narychlo jsem si domluvila testovací jízdu, abych měla srovnání, a s klidným svědomím říkám, že rozdíly v hodnotách uvedených výše jsou pro příslušníka druhu Homo Sapiens nepostřehnutelné. Za pár číslíček by si škodovka sotva mohla účtovat přes 70 tisíc navíc. Samosvorný diferenciál, to je zaklínadlo, které má rozblikat červenou kontrolku v hlavě automobilového nadšence. Po Golfu GTI a Leonu Cupra se koncern uvolil hodit perlu sviním škodovce a v nejostřejší verzi vylepšit přední nápravu eresa o elektrohydraulicky ovládanou lamelovou spojku ‚vorderachsquersperre‘ neboli VAQ.  Ta by měla zlepšovat trakci v zatáčkách a eliminovat oblíbenou kratochvíli našláplých předokolek – nedotáčivost. Hm, uvidíme…

Ve výhodném balíčku přichází také kupříkladu kožená sedadla s elektrickým posunováním, volba jízdních režimů, parkovací senzory a laděný výfuk, ke kterému se ještě dostanu. Sečteno podtrženo zde za ‚příplatek‘ dostanete odpovídající hodnotu, a to jsme ještě nevyzkoušeli VAQ.

Raději Seďte (vepředu)

Jak již bylo řečeno, prozatím mě nesvazují žádné předsudky, a tak za volant usedám ‚ovlivněna‘ jen poznatky kolegy Nováka („je to nesnesitelně tvrdý a nedotáčivý“… a není to Mercedes). Tvrdost podvozku – alespoň její vnímání – je do značné míry subjektivní záležitost. Používáte-li jako daily driver Ford Puma, tvrdostí vás může překvapit asi jen auto opatřené tlumiči z dlažebních kostek. Ano, není to nadýchaný obláček Range Roveru, ale člověk bez závažnějších ortopedických potíží snese i nejtužší nastavení v režimu sport. Leccos by asi dokázala odladit menší kola, na standardně dodávaných devatenáctkách je pneumatika víceméně symbolická, leccos by řešily adaptivní tlumiče, jichž se snad v blízké budoucnosti dočkáme. Za sebe však můžu říct, že s přihlédnutím k ostatním schopnostem auta je nastavení podvozku adekvátní a určitě v něm nevidím potenciální ‚deal breaker‘. V režimu normal a eko se cestuje poměrně pohodlně. 

Jako větší újmu na komfortu vnímám hypnotické hučení motoru, jehož vlny se po cestě výfukem, kastlí a interiérem setkávají v hlavách cestujících na zadních sedadlech. Nikdo jiný se nezmínil, že by mu to vadilo. Mláďatům to nevadilo ani na dlouhé cestě, ale dětem, které mají v rukách tablety, by nejspíš nevadilo ukrajování nohou po tenkých plátkách. Pro řidiče je zvukový projev docela zajímavý, jen doporučuji pohrát si s nastavením v individuálním režimu. Výfuk je totiž dobře vyladěný sám o sobě a není třeba mu přidávat další fanfáry z repráků. Naštěstí se dá audiocirkus vypnout při zachování sportovního nastavení auta. Co se mi naopak líbí – a moc! – je naštvané střílení. 
S přehledem vyhrávám titul retarda týdne, protože na každém semaforu na to pořádně šlápnu, jen abych mohla řadit nahoru. Primitivní radosti jsou ty nejopravdovější. Následně předvádím palbu svému synkovi i jeho kamarádům a bavíme se v dokonalé shodě. Člověku může být sedm, i když má v kapse už značně ošoupaný řidičák.

Rychlý Start

Možná právě tohle mě na RS230 baví nejvíc. Zmáčknete knoflík, a máte tu politicky korektní, až tuctový vůz, jakých jezdí po silnicích neúrekom. Do kufru naložíte sud piva, dva pytle rašeliny, pár kufrů, dovnitř děti, a hurá na chalupu. Zmáčknete knoflík podruhé, a můžete dát průchod pubertálním choutkám. Ráno se sunete do Kolbenky v polospánku obvyklou cestou, večer si uděláte detour po zakroucené okresce. Zde přichází ke slovu samosvorný diferenciál – a ono to funguje! 
Neslíbím vám, že zapomenete, že řídíte rodinný kombík. Pořád si budete vědomi rozměrů i hmotnosti auta, můžu vám ale slíbit, že si s rodinným kombíkem užijete dost srandy. Jestliže rozdíl v číslíčkách poznáte leda na papíře, rozdíl v jistotě a míře přilepenosti na silnici je znát hned, jak na to trochu šlápnete. Troufám si na stále smělejší nájezdovou rychlost. Nedotáčivost nepřichází. Slova pana Nováka mi vrtají hlavou, ale po důkladnějším rozboru situace s panem Dobešem nacházíme jádro pudla, respektive příčinu jeho potíží – automatickou převodovku. Koncernové DSG funguje dost dobře, ovšem těžko po něm chtít, aby odhadlo, v jaké fázi zatáčení se zrovna necházíte. Začít řadit uprostřed zatáčky není dobrý recept na čistou stopu. Chcete-li mít auto pod kontrolou za všech okolností, je třeba řadit ručně. Přesto bych si právě v tomhle autě připlatila za automat. Nechci totiž okruhový speciál, jakožto cílový zákazník Octavie RS chci auto s co možná největší flexibilitou. Při okreskovém blbnutí mě uspokojí pádla pod volantem, na cestách po dálnici a po městě ocením automat, neboť v dopravní špičce mě nekonečné pumpování levou nohou obtěžuje. 

Když vracím klíčky, uvažuju, co si představit pod zkratkou RS. Původní Rally Sport mi přijde trochu přehnané tvrzení, jako Rekreační Sportovec je ale tohle auto Rozhodně Super. Rozbít Sosák by zasloužil jen ten Retardovaný Slinta, kterého napadlo strčit do auta pouze padesátilitrovou nádrž.

Vojtův druhý pohled

S Octavií RS230 jsem měl tu čest jen na chvíli, přesto ve mně zanechala pár silných dojmů. Jednoznačným hrdinou dne je samosvor, který (při správném zacházení) dokáže vymazat téměř jakékoliv stopy nedotáčivosti a protáhnout vás i ostrými zatáčkami v absurdním tempu. Svezení také konečně jednoznačně odpovědělo na otázku, která převodovka je pro RS lepší – a jasným výhercem je  DSG, které se perfektně hodí k sofistikovanému, ale mírně klinickému charakteru auta. A objevila se i dvojice padouchů dne, kterými jsou obrovská 19” kola a tvrdý podvozek. Oproti solidně komfortnímu standardnímu RS na osmnáctkách je RS230 mírně za hranicí toho, s čím je typický řidič ochoten žít v každodenním provozu. Proslýchá se však, že situaci zachrání příchod schizofrenního superhrdiny v podobě adaptivních tlumičů DCC. Potom bude RS230 téměř perfektní auto.

Otázkou je, jak kartami zamíchá Golf R, jehož test si u nás můžete přečíst za týden…

Technické údaje

Motor: přeplňovaný čtyřválec 1 984 cm3
Výkon: 230 koní při 4 700 – 6 200 ot./min
Točivý moment: 350 Nm v 1 500 – 4 600 ot./min
Převodovka: šestistupňová DSG
Maximální rychlost: 250 km/h
0-100 km/h: 6,7 s 
Průměrná spotřeba (údaj výrobce): 6,4 l/100 km
Cena: od 726 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ri
riprex
12. dubna 2016, 11:55
1

Nějak nechápu smysl tohohle auta. Celkově smysl toho, co teďka škodovka předvádí. Ty jejich nechutný krámy lidi kupovali ve velkým a kdyby vyráběli pořád jedničku s mocným rotačkovým TDI, pořád by to byl trhák... ale oni si řekli, že budou vyrábět dobrá auta. Čím teď proboha budou češi jezdit? Hyundaiem? Navíc Octávka bez TDIčka... to je asi jako hranolky bez kečupu nebo Garfunkel bez Simona... absolutně nepochopitelné...

reagovat
da
dave68
12. dubna 2016, 17:12
0

Bez TDI je to sound of silence

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
12. dubna 2016, 12:05
0

Několikrát jsem měl možnost řídit RS první a druhé generace. Ta první, to byla naprostá tragédie. Asi nejhorší rádoby sportovně střižený sedan/liftback, v jakém jsem kdy jel. Jestli tohle je v režimu sport tvrdé, tak nevím, co bys řekla o RS první generace. Tvrdé tlumiče ve spojení s extra tvrdými a nepohodlnými sedačkami, díky kterým se tvrdost jízdy rovnala tak možná mojí Corvette a tedy autu, o kterém má člověk pochybnosti, jestli tlumiče nebyly nahrazeny železnými trubkami. K tomu se ale v případě první RS přidávala ještě rozbředlá převodovka, slabý motor a mizerné jízdní vlastnosti. Druhá generace RS už je o něčem jiném. Posun je obrovský. Rychlá, dobře řiditelná, rozumně tvrdá, pohodlná i na delší cesty a i vzhled oproti ostatním verzím na první pohled prozrazuje "trochu větší divočinu" za volantem. Ve třetí generaci RS jsem ještě nejel, nicméně věřím, že to bude velmi dobré, univerzální a i rychlé auto, ale co mně na ní nejvíc mrzí, to je design. Připadá mi, že se Škodovka trochu zalekla agresivnějších tvarů a vsadila na decentnost a nenápadnost, což je podle mně trochu škoda.

reagovat
M P
12. dubna 2016, 12:52
0

Mně by naopak RS dávalo největší smysl bez agresivního nárazníku, velkých kol, jenom s trochu méně sportovním a více "L&K" zaměřeným vnitřkem, na menších kolech a bez uprděného výfuku:) Takže vlastně uplně jiné auto. Ale drivetrain je rozhodně fajn, o tom žádná. _

A budu velký kacíř. Řeknu totiž, že Giulietta, co jsem o ní nedávno psal, mi to nové RS docela připomínala způsobem, jakým fungovala.

Viola Procházková
12. dubna 2016, 13:04
1

Vezmi jí uprděný výfuk, a vzals jí duši :).

ja
jaccub
12. dubna 2016, 13:24
0

Shodou okolnosti jsme byl v gas townu kdyz se tam ta octa fotila a kdyz jsme videl veskere ty pripravy a techniuku, tak jsme si rikal, ze z toho budou nejake profi fotky, bohuzel se nestalo a v tomto pripade by nejaky lepsi kompakt odvedl lepsi sluzbu, protoze clovk by nepohorel v nastavovani fotaku a vysledek by byl mnohem lepsi.

Kazdopadne abych jen nekritizoval, tak clanek se mi libi!

reagovat
bu
bucek
12. dubna 2016, 13:38
0

A jsme u toho,pokud jí vezmeš výfuk tak ji vezmeš duši. To fakt neumí nabídnout nad rámec 'das auto' nic víc než hlučný výfuk?

reagovat
M P
12. dubna 2016, 13:45
0

mně se to jako celek bez toho říhání líbí asi víc, než s říháním... zkrátka VW auto má být přesné, nudné, bez duše. Ale zas člověka neotravuje a funguje, jak čekáš.

Viola Procházková
12. dubna 2016, 14:05
0

bucek: u vás doma ironií myjete okna?

To
Tomáš
12. dubna 2016, 14:48
0

Dotaz na samosvor. Kdy je jeho přítomnost mezi koly znát - přesněji, kdy je znát jeho přínos pro jízdu ať po rovině nebo v zatáčce? Je cítit takové to tahání dovnitř zatáčky pod plynem jak se píše? Čtiví článek, mohl být i delší. Ď.

reagovat
BobAsh
12. dubna 2016, 17:19
0

Samosvor u předokolky se projevuje hlavně tím, že v situaci, kdy autu bez něj už hrabe vnitřní kolečko a předek se začíná sunout ven, samosvor se kousne oběma koly, drží a nepustí, takže tě táhne dovnitř do zatáčky pro člověka nezvyklého poněkud neuvěřitelným způsobem.

Št
Štěpán11
12. dubna 2016, 19:06
0

A může mi někdo znalý poměrů vysvětlit, proč by si měl člověk koupit tohle a ne Seat Leon Cupra v kombiku?

reagovat
M P
12. dubna 2016, 19:33
0

Dobrá otázka! Třeba z lásky ke škodovce, protože seat nemá škrabku ve víčku nádrže:)

Asi to bude otázka preferencí, ale Seat se mi líbí mnohem víc.

Št
Štěpán21
12. dubna 2016, 20:03
0

Tak osobní preference dostanou od těch španělských 60 koní navíc hodně rychle naprdel )

M P
12. dubna 2016, 20:09
0

Já nevím, co bych s takovým výkonem na předku dělal :D vím, že to funguje a to dokonce velmi dobře. Ale o něco těžší golf se svými 300 koňmi a nedávná zkušenost s Giuliettou o výkonu takřka polovičním mi dokázaly, že tolik výkonu snad ani nechci. Ale já jsem posera trochu:)

BobAsh
12. dubna 2016, 23:23
0

Já upřímně RS ani RS230 ty koně nevěřím. Podle mě mají víc.

Viper
13. dubna 2016, 00:09
0

Osobně jsem jedno testování Cupry 280 zakončil silně nekorektní honičkou s trojkovou Octavií, polepenou reklamou na nějaký chiptuning. Těžko říct, kolik know-how a peněz do ní bylo vloženo, ale měl jsem pocit, že mi chvílemi i ujížděla...

M P
13. dubna 2016, 06:06
0

RS i RS230 byly několikrát změřeny a dávají na brzdě víc koni. Klasická RS něco málo pod 230 a RS230 snad až 245 koní. Zajímavé ale je, že Leon Cupra bežně odevzdává koní 300. By mě pak zajímalo, jak vychází Golf Ř.

BigBang
27. dubna 2016, 15:14
0

Ber to tak, že se koncern nechce dostat do problému, že má mít motor tolik a tolik kW a v reálu je nemá, tak prostě trochu „přeladí“ a má jistotu, že ani po nějakym tom nájezdu ten výkon nepadne pod uváděnou hodnotu ;) Myslím si, že Passaty R36, kterým občas scházely koně i u nových stačily...

Pi
Pick
22. července 2016, 16:31
0

Je to možná přízemní dotaz, ale kde se dá sehnat ta kočka, co je na fotkách interiéru? Naprosto nutně ji do nové 230 potřebuju :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem

Lincoln Town Car Signature Series 1990
Lincoln Town Car Signature Series

1990 rok výroby
120 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP 1970
Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP

1970 rok výroby
300 koní výkon
5 800 ccm objem

Chevrolet Corvette Rarita, Manuál, Jen 73tis km!! 1972
Chevrolet Corvette Rarita, Manuál, Jen 73tis km!!

1972 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang Convertible V8, Na cestě do ČR 1966
Ford Mustang Convertible V8, Na cestě do ČR

1966 rok výroby
200 koní výkon
4 700 ccm objem