načítám data...

Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TSI: Tichý stíhač

Arteon jsem jednou označil za Volkswagen, který by měl vyrábět Jaguár. A není to jen o velkých kolech.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TSI: Tichý stíhač

Jak se stalo, že se objevil Passat CC mi není zcela jasné. Sedany, které mají nízkou siluetu a "k čertu s praktičností" přece vždy vyráběli Britové. A Arteon je jen krokem dále, Experiment CC se podařil a už není potřeba, opírat se o název bestselleru. Podle toho, co vidím po Praze, se bestsellerem pomalu stává právě Arteon. Takže z elegantnější verze "běžného" velkého sedanu tady máme samostatný model a já pořád nemám jasno v tom, co bylo cílem.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Ale to nemusí být na škodu, proč by si chlapci z Wolfsburgu nemohli zablbnout. Navíc placaté sedany jsou jednoduše vždy krásné a kam jsem s tímhle bílým, ostře řezaným, autem přijel, tam se lidem líbil. Osobně mi trošičku leze proti vkusu příliš široká "tlama", ale to je subjektivní a irelevantní. Co jsem ale ocenil je poměr velikosti kol k výšce karoserie. Podívejte se na přední blatník a vykouslou kapotu. Jistě, designéři si pohráli s oblinami a všechno zdramatizovali, ale tohle je detail, který autu dodává jeho elegantní siluetu.

foto: Jan Machač, autickar.cz

A ani s tou nepraktičností, která by tu měla padat za oběť eleganci, to není nejhorší. Jistě, velký kombík to není, ale vzadu je dostatek místa, nastupování je díky bezrámovým dveřím pohodlné a snad jen velké sportovní sedačky brání zadním pasažérům ve výhledu. Ale sportovní sedačky chcete. Jsou pohodlné, nejsou měkké, tak akorát vás drží a mají na sobě falešný karbon. Dokonale se k vozu hodí.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jinak je na palubě německý pořádek, smysl pro detail a strohá elegance opepřená sportovními cingrlátky. Vše je tam, kde byste to čekali, a dokonce i dotykové ovládání klimatizace není nijak nepraktické. Co mi ale pilo krev byl dotykový volant. Až jsem se rozhodl o tom pobavit přímo s automobilkou. Jsem tedy za kverulanta, ale výsledkem je, že VW si zde zaexperimentovalo a kdo experimentovat nechce, může dostat volant tlačítkový. Já bych radil si to rozhodně vyzkoušet, protože s mým přístupem k věci se volant vůbec neslučoval. Je sice vidět, že inženýrsky je toto cvičení zvládnuto s grácií a dotykové plošky jde bez problémů třeba ovládat i v rukavicích, ale jeho falešné klikání se ztrácí v přirozených vibracích, které ve volantu mít chceme, a ve výsledku jsem z toho byl takový rozpačitý a smutně koukal.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jinak jsou na palubě všechny asistenční systémy, které byste čekali včetně inteligentního tempomatu, který umí sám regulovat rychlost dle předpisů, přibrzdit do zatáček a podobně. Mají sice ještě pořád trošinku problém s tím, jak s řidičem komunikovat, ale to se jistě bude ještě ladit i zpětně u již prodaných aut. Nová platforma palubní elektroniky pomalu dospívá a až na jedno jediné zaváhání, možná způsobené mým mobilem, vše šlapalo, jak mělo. Jen byl na mne automobil zpočátku "nějakej moc chytrej". Pořád hlásil něco o tom, že S na převodovce zvyšuje spotřebu… Ale tyhle věci se dají vypnout, takže jsem je vypnul a byly vypnuté.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Zapnul jsem naopak inviduální mód, nastavil jej na vzteklého dědka – tedy vše pohodlné a sportovní motor s převodovkou – a začal jezdit s autem tak nějak hezky dynamicky. Arteon má motor napříč, dvouspojkovou převodovku, čtyři válce a turbo. V podstatě se tedy opakuje technika a přístup z nižších modelů značky. Můžeme nad tím snobsky ohrnovat nos, ale koní je 280 a auto má dlouhý rozvor dodávající mu stabilitu a klid, které holt v malých autech není kam dát.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Vzal jsem tedy bílou stíhačku na delší výlet a zjistil, že jde o naprosto epesní grand tourer. Laminovaná skla spolu s precizním odhlučněním provádějí zázraky ve skutečně vysokých rychlostech a dovedu si živě představit, jak právě s touhle konfigurací, někdo profrčí Německem průměrem přes dvě stě a pak vystoupí svěží a bude se divit hluku kolem. DSG je sice naladěno tak, že záleží spíše na rychlosti stlačení plynu, než na jeho pozici, ale to se naučíte a nějaké manuální řazení nikdy nebudete potřebovat. Snad jen pokles výkonu při řazení vám ukáže limity konstrukce, jenže mezi náma: Takhle byste jezdit neměli!

foto: Jan Machač, autickar.cz

Na drze velkých kolech jsou sice nerovnosti cítit, ale auto je i tak možno označit za pohodlné. Navíc se podvozek neztratí ani když po něm chcete zatáčky. Zapněte sportovní tlumení a zahoďte… Čtyřkolka nezadriftí, ale pomůže, a vy vystřelíte s překvapivým klidem k horizontu. Cílem je zde spíše rychlost, než zábava. A tak to má být, tohle není sporťák, na to jsou v koncernu jiné značky. Pokud vám ale "stačí" i jen být všude pekelně rychle a zbytek je podružný, jste na správné adrese.

Verdikt

Už vím, co je to Arteon. Překvapivě agilní, rychlý a pohodlný velký sedan, který se za svou plebejskou konstrukci nemusí vůbec stydět. Nechci zde psát, že je i levný, protože nejde o auto stavěné primárně s ohledem na cenu, ale za své peníze dostanete podstatně lepší auto, než bych čekal. Takže tak, můj šálek čaje to není, ale pro cestu do Ostravy a zpět jsem si stěží mohl vyškemrat příjemnější auto.

Technické údaje

  • Motor: 1984 ccm, přímý vstřik, turbo, 206kw, 280 koní
  • Převodovka: DSG, 7 rychlostí, pohon všech kol, primárně předních
  • Spotřeba: Udávaná 7.1, v testu 12,5 l/100km. Dal jsem tomu napít, hezky to jede.
  • Délka: 4866 mm
  • Rozvor: 2835 mm
  • Hmotnost: 1601 kg 
  • Cena motorizace a výbavy: od 1 326 900 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ju
Junior
01. března 2021, 06:42
7

Hele ale s těma kolama to už dělá koncern schválně, ne?

reagovat
Avex
01. března 2021, 11:28
0

Koncern předbíhá domácí tunery :D

abc
01. března 2021, 21:22
0

Junior: 20" jsem nezkoušel, ale mám zkušenost s 245/40 R19 v kombinaci s adaptivními tlumiči a fakt jsem se divil, jak pohodlně, tiše a houpavě to na tak velkých kolech jezdí. (Nicméně přesto bych dal max. 18")

Ju
Junior
02. března 2021, 06:29
3

Já myslel jak jsou hnusný, rozměr je na citu každého soudruha...

ro
rock
01. března 2021, 06:44
3

Palec nahoru za White Stripes. Jedna z mála opravdu zajímavých kapel v tomto miléniu a vona si zanikne. Chjo...

Jinak odpověď na otázku kde se vzal Passat CC asi tuším. Pokud mne paměť na dobový kontext neklame, tak za něj vděčíme Mercedesu CLS, který přišel o 4 roky dřív.

reagovat
Pólin
01. března 2021, 07:41
0

Však Jack White pokračuje sólo... to je snad ještě lepší;)

lu
lumix
01. března 2021, 08:11
1

Tak Arteon se povedl, teda až na ta kola to je děs (ale ty se daji vyměnit ). Zajímala by mě ta hlučnost, jelikož jsem možnost jet jen v Passatu v naftě a to mě zase tak neuchvatilo ten motor tam byl docela slyšet.

reagovat
beastar
01. března 2021, 10:03
-1

Tohle je TSI to je úplně jinde projevem a hlučností. A to dokonce i v Superbu. Já říkám, že tohle je po tom pětiválci nejlepší motor co v současnosti mají. Nafta s tím nemá co dělat. Viz. příklad s Passatem který je navíc ještě o kus "lidovější" jak Arteon ten má blíž spíš Audi A5 (pomezí A7)

lu
lumix
01. března 2021, 10:53
0

Předpokládám, ze by mel být o poznání tišší. Mám zkušenost s OIII a 1,6tdi, 2,0tdi a 1,5tsi a s 1,5 je to o dost jiné auto, tišší a lépe odpružení, jezdi se mi s ni o poznání příjemněji. Arteon a A5 3dv. se mi od koncernu líbí, ty bych si dokázal představit i koupit za své.

Jan Machač
01. března 2021, 11:27
0

Hele s dieselem jsem nejel, ale obecně tyhle nafouklé čtyřválce na benzín působí velmi lehce a svěže oproti dieselu, který sice táhne, ale působí těžkopádně.

beastar
01. března 2021, 12:20
0

Jak píše Honza. Je to naprosto jiný pocit. A to srovnání těch menších alternativ asi docela sedí tdi vs tsi. Působí to lehce a agilněji plus provozně je to tsi o dost tišší. Já teda neslyšel tdi v Arteonu v kabině, ale trochu tuším z ostatních modelů kde to prostě tak je. Včetně třeba Superba.

sc
screepy
01. března 2021, 09:21
0

Tohle je prostě pěkný auto, v té šedi SUV a podobných derivátů je dobře, že někdo má ještě rozum. Mně by ještě zajímala jízdní efektivita toho 200k TDI, ten mi přijde z hlediska poměru cena / výkon / dojezd asi nejlepší varianta.

reagovat
beastar
01. března 2021, 12:21
-1

Mě se akorát nelíbí ta přední náprava strčená skoro do nárazníku. Chápu proč to tak je a musí být, ale prostě tomu nemůžu přijít na chuť. Auto je to bez debat vážně dobrý.

Sa
Sato
01. března 2021, 13:13
1

Mne teda passat cc prisiel ako daleko krajsie auto, toto je take zbytocne tahanie do extremu a preafektovanosti. Nechapem tie super siroke lemy okolo kolies. Disky radsej nekomentovat.

reagovat
Kuře
01. března 2021, 17:40
3

Překvapila mě cena... Teda jako, je to hrozně moc, ale s ohledem na to, jaký jebky se prodávají třeba za mega, je Arteon v náloží s 280ti koníky za 1.3 mega vlastně asi dobrej kup;))

reagovat
sc
screepy
01. března 2021, 18:10
2

A to je hřebíček na hlavičku, stačí se podívat na aktuální ceny skladovek VW Passat / Arteon / Arteon SB a člověk si tak nějak říká, jaký existuje relevantní důvod vlastnik Oktávku / Superb - snad z nějakého z nostalgického vlastenectví. nejlevnější Passat je aktuálně jako nový s 1.5 TSI k mání za 580k, byť tedy v businness výbavě, což bude asi jen to nejnutnější co člověk k životu v autě potřebuje, ale se stoupající cenovkou směrem k 800 - 900 k, což je dnes, troufnu si říct klidně rajón Oktávky v nějaké slušnější výbavě, už jsme i u Passata u slušnější výbavy Elegance, a tam mi vlastnictví Škoda wagen už uniká úplně.

lu
lumix
01. března 2021, 19:04
0

Tak víme, ze Octavie a Superbu jsou v drtivé většině služební. Ne každá firma je benevolentní ve výběru. Často je dáno ze to musí být Octavie, kombi, v naftě + část má možnost výběru výbavy a převodovky, ti šťastnější vybírají Superba. Menší část má větší možnosti služebních aut. Za to co mám Octavii, bych sehnal v klidu Superba či Passata, ale nemůžu.

Cr
Crematoriant
01. března 2021, 20:33
1

VW Arteon: Jsem rychlý, pohodlný a cenově dostupný.
Kia Stinger: Hold my beer...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Gran Torino GT fastback 1972
Ford Gran Torino GT fastback

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Camaro Targa 1978
Chevrolet Camaro Targa

1978 rok výroby
180 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Thunderbird  1971
Ford Thunderbird

1971 rok výroby
500 koní výkon
7 000 ccm objem

Dodge Ram Charger  1982
Dodge Ram Charger

1982 rok výroby
105 koní výkon
5 200 ccm objem

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem