načítám data...

Ulice patří autům

15. července 2022, 22:45 26 komentářů Honza Hamster Křeček

V dnešní době tento nadpis leckoho pobouří, pravdou ale je, že silnice a ulice jsou určeny primárně automobilové dopravě. Tak proč v tom někdo vidí problém?

zobrazit celou galeriiFoto:   Redakce Autíčkáře

Hned v úvodu se musím omluvit za ten nadpis. Auta jsou jen věci a nepatří jim samozřejmě vůbec nic. Rozhodl jsme se použít tento nadpis jako reakci na teď tak populární tezi: Vraťme město lidem. Co to znamená? To znamená, že auta ve městě překáží a je třeba je z něj vyštípat, donutit jejich majitele najít si jiný způsob dopravy případně jiné místo k životu. To druhé zní možná až příliš radikálně, ale když vidím nekonečná předměstí a satelitní městečka, která vznikají za branami našich měst, kam lidé utíkají, aby měli svůj prostor, možná je to blíž realitě, než jsme si ochotni připustit.

Pravdou je, že jestli město něčím neoplývá, je to právě prostor. Město je koncentrované. Spousta lidí, spousta věcí, spousta zařízení a to všechno na malém kousku země. Zároveň je ale město nejpokročilejší formou lidského bytí, takovou výkladní skříní civilizace. Tady jsou k dispozici všechny služby, všechno, čeho lidstvo dosáhlo. To ale neznamená, že bychom se ve městě museli nutně cítit, jako v nějakém sci-fi filmu. Potřebujeme odpočinkové zóny, kusy zeleně, oázy klidu. 

Foto: Autíčkář.cz

Pokud však chceme ve městě skutečně žít, potřebujeme toho daleko víc. A mezi věci, které ke spokojenému životu potřebujeme, patří pro mnohé z nás i automobil. Znamená to, že jsme ve městě nežádoucí? Nemyslím si. To by asi nebyla ta pravá výkladní skříň civilizace, pokud by si nedokázala poradit s takovou základní věcí.

Skloubit nějak dohromady veškeré formy dopravy uvnitř města je úkolem místních úřadů. Kromě poměrně rozsáhlých pravomocí stran plánování a určování pravidel disponuje městská samospráva i poměrně velkým rozpočtem na tuto problematiku určeným. Tedy výchozí podmínky nejsou špatné. Špatné je ale provedení.

Já nepatřím mezi fanatické milovníky automobilů ani bojovníky za absolutní svobodu, naprosto chápu potřebu regulovat jednotlivé lidské činnosti ve městě tak, abychom se do něj všichni vešli a navzájem si co nejméně překáželi. A přesně to by mělo být i cílem samosprávy. Jenže není. V posledních dekádách pozorujeme úpravy směřující naopak ke zhoršení propustnosti jednotlivých komunikací, což je v příkrém rozporu s rostoucím počtem automobilů. Poslední roky k tomu přidávají ještě další úroveň, ke špatnému záměru se přidává i neakceptovatelná forma provedení. 

Foto: Autíčkář.cz

Základem systému městských komunikací jsou okruhy a radiály. Okruhem se myslí ulice s velkou kapacitou dopravy, která vytváří kruh okolo hustě obydlených oblastí. Je to vlastně taková univerzální objížďka, díky které se můžete snadno vyhnout místům, kde je hustá doprava nežádoucí. Jen kroužit dokola by ale asi nestačilo. Tady přichází na řadu radiály, opět kapacitní ulice, které dopravu přivádí či naopak odvádí směrem ven z města na meziměstské silnice a dálnice. 

Z logiky věci vyplývá, že ať už ve zbytku města tropíme cokoli, okruhy a radiály musí zůstat maximálně kapacitní. Tyhle silnice odvádí tu tvrdou práci, vedou dopravu úzkými koridory, zatímco všude okolo je klid. Tak proč se to neděje? Místo snahy o co nejplynulejší dopravu na těchto komunikacích pozorujeme rok co rok další a ještě podivnější překážky instalované právě sem, právě na ty komunikace, které mají město od dopravy očišťovat. Tunelový komplex Blanka v Praze znamenal obrovský skok správným směrem, tisíce aut místo bloudění pražskými ulicemi prosviští pod povrchem a nikdo o nich ani neví. Tedy až do okamžiku, kdy někoho nenapadne, že v době dopravní špičky by bylo hezké ten tunel prostě zavřít.

Foto: Autíčkář.cz

Na radiálách, budovaných ještě v dobách totality, se dnes redukuje počet jízdních pruhů. Nenavyšuje, redukuje! Přidávají se pruhy pro autobusy, cyklopruhy, různé prapodivné ostrůvky a další překážky. A kde už došla invence, tam se z průběžných pruhů vytváří pruhy odbočovací. Nic z toho na okruzích a radiálách nemá co dělat. Cyklisté mají v městském provozu své místo a já jej nezpochybňuji. Ale opravdu tu někdo myslí na cyklisty a jejich dobro, když nakreslí cyklopruh na nejrušnější ulici ve velkoměstě? Pokud je naším cílem opravdu mít dopravu ve městě plynulou, bezpečnou a neobtěžující, tyto ulice musí jako tepny v lidském těle zůstat tak průchodné, jak jen to jde.

Radiály a okruhy jsou ta jednodušší část, tam je účel jednoznačný a nezpochybnitelný. Horší je to ale s ostatními ulicemi. Zde je - nebo by díky výše zmíněnému systému měl být – provoz mnohem menší, o prostor se tu ale auta a autobusy musí dělit s ostatním městským životem. A rovnou říkám, že souhlasím, že některé části města opravdu mohou nebo dokonce mají zůstat zcela bez automobilů. Proč? Protože to jsou ta místa, kam se auta zkrátka nehodí, nevejdou nebo rovnou obojí. A samosprávy skutečně ony pěší oázy budují. Jenže způsob, který si například pražský magistrát zvolil, je jednoduše nepřijatelný.

Foto: Autíčkář.cz

Podívejme se třeba na Václavské náměstí. Jeho spodní část skutečně nepotřebuje automobilovou dopravu, protože funkci bulváru ‘Václavák’ ztratil už v dobách, kdy se stal slepou ulicí. Vytvoření pěší zóny mi tedy přišlo jako logický krok. Ale co to provedení? Dát někam ceduli umí každý (no dobrá, ani to není úplně pravda, ale k tomu se ještě dostaneme), ale stane se tím z ulice pěší zóna? 

Ne přátelé, takle by to nešlo. Pokud chceme pro nějaké místo ve městě jiné využití, musíme vědět, jaké bude. Musíme mít zpracovaný plán. Vystrnadit automobilovou dopravu není plán, pokud výsledkem bude nekonečný lán asfaltu bez dalšího využití. A to přesně se stane, protože vozovka dimenzovaná pro pohyb automobilové dopravy je prostě trochu moc široká, aby se dala považovat za pěkný chodník. Kde je parková úprava, kde je zeleň, kde je ta odpočinková zóna?

Dalo by se argumentovat nedostatkem financí, ale ve městě, které už staví druhou linku metra někam do polí, tento argument nemůže uspět. Nadto se zdá, že problém není ani toliko ve financích, jako v práci. Navrhnout fungující systém městských okruhů? Vybudovat hezké klidové zóny v centru? Vyprojektovat síť cyklostezek, která nebude v konfliku s hustým automobilovým provozem? Vyřešit problém s parkování? Těžký. Zarazit ceduli do země? To je hned!

Foto: Autíčkář.cz

A tak, i když bych některé projekty i podporoval, jejich provedení ze mě dělá jejich zarytého odpůrce. Tam, kde by mohly být travnaté pásy, aleje stromů, pěkné tramvajové zastávky s trafikou a lavičkou, tam se dá plastový patník, betonový zátaras nebo jiná ohavnost. I pokud bych měl přijmout tezi, že auta ruší estetiku města, potom tato ‘protiautová’ řešení situaci rozhodně nevylepší.

Katastrofou posledních měsíců potom je, že se už i tato ofláknutá řešení dělají odfláknutě. Rozšíření tramvajového ostrůvku? Dáme tam pár plastových dočasných obrubníků a vysypeme to dlažebními kostkami. Že to celé nenavazuje na dláždění chodníku? To nevadí. Že by bylo dobré dát tam zábradlí? Betonový blok se o to postará. Tohle není architektura, tohle není urbanismus, tohle není hodnotný městský mobiliář. A mimochodem – víte, proč ten obrubník musí být plastový a dočasný? Protože na tohle zvěrstvo by nedali stavební povolení ani vlastní magistrátní úředníci, proto se to celé musí alespoň formálně tvářit jako dočasná stavba. 

Foto: Autíčkář.cz

Když tohle samospráva sama přizná, je záhodno zbystřit. Podobných projektů se totiž nejen v našem hlavním městě objevuje až nepříjemně mnoho. Cyklopruhy se kreslí i na ulice, podél kterých vede samostatná bezpečná cyklostezka, občas se stane, že po vzniku takového cyklopruhu zůstane jízdní pruh pro auta užší, než kolik káže norma. Odbočovací pruhy dělají z dříve kapacitních komunikací ukázkový slalom. A některé značení už nedává smysl vůbec. O nějaké bezpečnosti a klidné dopravě tady nemůže být už ani řeč.

Dostali jsme se do bodu, kdy by bylo dobré se zastavit a ohlédnout se zpět na plody naší práce. Kdy bychom si měli s klidem a rozvahou říci, co je vlastně naším cílem. A pokud je to hezké, čisté a dobře fungující město – a já věřím, že je - možná by nebylo od věci se zamyslet nad tím, jak takového cíle dosáhnout.

Nahrazení aut ošklivými betonovými zábranami dle mého nedělá město ani hezčí, ani lépe fungující. Betonové zábrany na ulici nepatří. Auta ano.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

S.
S.h.I.t.
16. července 2022, 08:35
2

Kdyz nevime co s tim, jebneme tam betonovou zabranu, ostruvek, sloupek nebo nejakou plastovou kravovinu a je to vyreseny.

reagovat
Trinom
16. července 2022, 08:41
0

Kdopak je autorem těch skic?

reagovat
Honza Hamster Křeček
16. července 2022, 09:44
6

Já :-)
Omlouvám se za sníženou kvalitu obrazu... :-D
-
Komentář upraven 16. 7. 2022, 09:45:00

Fr
Frodo
16. července 2022, 10:56
14

Náhodou, jsou dost povedené. Palec nahoru!

Trinom
16. července 2022, 15:39
5

Naopak, jsou dobré!

togi
18. července 2022, 07:48
2

Jsi na sebe přísný. Náhodou jsem se u těch kreseb v článku vždy zastavil a rád si je prohlédl :)

riderhenry
16. července 2022, 09:13
12

Bohužel se tu nebavíme o nějaké touze něco zlepšovat nebo vyřešit, ale čisté ideologii, jejímž účelem je omezovat auta bez ohledu na to, jestli z toho někdo bude mít nějaký prospěch. Pak moc nemá smysl jakákoliv diskuze.

reagovat
Jenik
24. července 2022, 10:38
0

Přesně. Berme vidle, jde o budoucnost nás všech...

Mrkef
16. července 2022, 09:26
3

V Praze je potřeba na tohle myslet u voleb, aby se něco změnilo k lepšímu...
Protože když takový troglodit jako je Scheinherr, který upřednostňuje v dopravě třeba jako jeden bod z mnoha: cyklopruh (reálně nevyužitý) na páteřních komunikacích jako je: Argentinská, Plzeňská, magistrála, můžeš si dosadit XY dalších ulic po Praze a další v článku zmíněné věci rozhoduje regulérně proti plynulosti dopravy, místo tlaku na dokončení pražského okruhu, napojení na tunel Blanka, zvýšení kapacity ulice Radlická,....
Závěrem, co čekat od člověka, který ještě v roce 2018 řešil jako projektový manažer témata radioaktivní odpady a jejich vyřazování.

reagovat
riderhenry
16. července 2022, 12:07
2

Bohužel u voleb by toto řešila jen volba "extremistických" stran, což se určitě nestane. V Brně máme pro mnohé občany ideální rádobypravicovou radnici, dle starých pořádků (již neplatných), a "zklidňování" se rozjíždí na plné obrátky. Toto téma řeší jen pro většinu populace nepřijatelné strany, takže si ještě budeme muset počkat, než budou chtít občané vzít pomyslné vidle do ruky a něco řešit. Podobně, jako je to s omezováním spalovacích motorů a dalších témat, které jsou dnes trendy a zatím lidi neomezují dostatečně na to, aby byli ochotni změnit svůj pohled na politický svět.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
16. července 2022, 16:49
-6

riderhenry: Chtělo by si uvědomit, že v Evropě zuří válka. Úplně zbytečná a krvavá. Jediným viníkem této války je RuSSko a jeho Vůdce Vladimír Putin. RuSSáci v této válce úplně zbytečně vraždí nevinné lidi včetně dětí. No, a tyhle extremistické partaje, které tu doporučuješ volit, jsou plné proruSSkých košťat, která s různou intenzitou podporují ty odporné ruSSké vrahy. Volit něco takového je dnes z morálního hlediska naprosto nepřijatelné.

Ještě si dovolím dvé poznámky. 1. Není pravda, že by pro zachování spalovacích motorů v autech bylo nutné volit extremisty. Téměř polovina všech europoslanců hlasovala proti zákazu spalovacích motorů, mezi nimi například europoslanci za ODS. 2. O dopravě v jednotlivých městských částech do velké míry rozhodují právě samosprávy těchto městských částí. Tzn. pokud je ve vedení městské části nějaký zelený magor, občas nepomůže ani rozumné vedení města.

PepaSFI
17. července 2022, 09:34
6

ono je potřeba si uvědomit pár zásadních faktů o politice, včetně té lokální. Koho chleba jíš, toho píseň zpívej. Jak se pozná že politik lže? Že otevře hubu. Kam vítr, tam plášť.....a takhle bych mohl dlouho pokračovat, jako teta Kateřina ze Saturnina. O těch věcech bohužel dnes často rozhodují ti které nikdo nevolil, různé "neziskovky", spolky a hnutí. Prostě mají dost vekou hubu na to aby svým křikem obraceli pozornost žádoucím směrem. Je jedno že to jsou očividné nesmysly a lži, že k něčemu takovému nemají žádnou pravomoc, stačí že to je nahlas. Jakýkoliv argument proti je okamžitě zadupán do země za pomoci řevu o fašistech, rusofilech, nepřátelích života na zemi, xenofobech, na dotyčného se okamžitě najde nějaký hříšek z minulosti, nebo se prostě nasadí nějaká absurdní věc se špatně čitelnou tečkou nad i a nadělá se tolik potíží že by jeden nevěřil. A to si pak každý lokální politik dobře rozmyslí, jestli chce ještě někdy kandidovat a dělat něco co má smysl.

riderhenry
17. července 2022, 12:07
0

GAT: Trochu to už naznačil PepaSFI. Já rozhodně nemyslel skutečně extremistické strany, kterých však ani v ĆR asi moc reálně nemáme (myšleno těch, co jsou slyšet). Spousta lidí si asi myslí, že SPD je nějaká nebezpečná strana (náckové atd.), mně přijde spíš vtipná. Já myslel strany, které prosazují opravdovou změnu systému, kdy se stát zmenšuje a má zastávat jenom základní funkce. Což rozhodně není funkce rezidentního parkování, výstavby cyklostezek a regulace zralosti banánů... A tyto strany jsou pro většinu populace prostě extremistické, jelikož si nedokážou vůbec něco takového představit, přestože jim nechtějí zabít půlku rodiny, nebo něco podobného.

Btw. války zuří na spoustě místech světa, často daleko horší, krvavější i delší. Někdy jsme je dokonce my, jako "západ" iniciovali, podporovali, nebo minimálně neřešili. Do jaké míry jsou tyto konflikty více nebo méně zbytečné, než ten zmiňovaný, ať si posoudí každý sám.

bitner
18. července 2022, 08:30
0

Problém je v tom, že obyčejní blbci vnímají realitu většinou dobře. Horší je to s politiky. Stačí se podívat do Nizozemí. Nebo kdo vede průzkum v Itálii. Ti idioti nás k volbě nějakého šílence dozenou.

riderhenry
18. července 2022, 16:30
0

No větší průser bude, až se to stane (zase) v Německu. Na to bych si trochu vsadil, že tím se "to zlomí" spíš...

Mechanik
16. července 2022, 16:44
1

Já se ani nedivím že v centru Prahy je tolik prázdných bytů, bych tam taky nechtěl bydlet.

reagovat
Mrkef
16. července 2022, 19:01
2

To bude spíš problém bubliny AirBnB....

martin_100
17. července 2022, 09:04
-2

Tak krom praháků neznam nikoho kdo by v prahee chtěl bydlet.

Mrkef
17. července 2022, 09:20
2

Já taky ne, ostatně to velmi často tvrdí i lidi z Moravy, Slovenska a dalších náplav, co tu nějaký pátek žijí. A pak jsou ještě lepší ti, co tu jsou tak 2-3 roky a cítí se jako nejskalnější Pražáci.

Mrkef
17. července 2022, 10:26
0

Mimochodem Marťas, Hřib a Scheinherr jsou že Strakonic

Opelfahrt
17. července 2022, 14:36
1

Hřib je ze Slavičína, to je JV Morava, ale od 18 let je v Praze, čili celý aktivní život, takže to už prostě Pražák je.

Fax Slupson
17. července 2022, 23:04
-5

Hele tyhle boomerský nářky už jsem četl 1000x a je to furt o ničem :)) Po Praze jezdím autem 25 let, v mhd a na kole o nějakej ten rok déle a taky chodím pěšky. A já jsem třeba fakt nadšenej z toho co z poslední 4 roky ve městě děje. A tak mám pro vás tip - když vám tak ta Praha leží na srdci - a moc rád bych si to přečet - udělejte rozhovor s někým odpovědným z IPRu o tom proč a jak co dělaj a třeba je nachytejte na švestkách, ať se zapotí - to bude super a bude to mít smysl. A ano přiznávám, že jste se mě dotknul osobně - jsem z Krče a my nejsme žádný někam do polí :)) a navíc do servisu jezdím do Letňan :)) Jo a k to u plánu - byl jste se teď podívat na výstavě Metropolitního plánu a podal jste tam připomínky k dopravním řešením, které Vám vadí (město se k nim následně musí vyjádřit)?

reagovat
S.
S.h.I.t.
18. července 2022, 08:03
3

Ja z toho teda nadsenej nejsem. Kdyz se rozhlednu, vsude ruzny zatarasy, sloupky, retardery, ruzne nadrbanej milion znacek uplne k nicemu. Spousta reseni stylem "nacpeme tam plastovy sloupky" nebo "dame tak kusy betonu, at se to jakoze omezi" ... Katastrofa.

Mrkef
18. července 2022, 18:37
2

A vrchol idiocie jsou ty kovové stolky a židle uprostřed křižovatek v Praze pro zklidnění dopravy. Jako kdo by tam chtěl sedět kdy sedět? Ve špičce, kdy je pěkný provoz. Nebo v létě, kdy je ten kov pěkně rozpálený a není tam kousek stínu...

Honza Hamster Křeček
30. srpna 2022, 14:20
0

Metropolitní plán je složitá věc a na jeho prostudování se obávám nemám kapacitu. A co se týče připomínek - Magistrát jistě přijde se skvěle paragrafově zdůvodněnou odpovědí, proč jsou všechny jednotlivosti v Praze naprosto správně a dle předpisů. Jistě mají několik lidí specializujících se na odpálkování potížistů. Ale mě přesto nikdo nepřesvědčí, že mít tři cyklotrasy vedle sebe (BUS/TAXI/CYKLO pruh, v něm cyklo-pruh a za travnatým pásem o 3m vedle samostatnou cyklostezku - ano, i toto kombo v Modřanské ulici řidič najde) není pitomost. Mimochodem - je vůbec legální použít cyklopruh nebo cyklopruh v cyklopruhu, když s danou ulicí vede souběžně cyklostezka? :-) Stejně tak mi nikdo nevymluví, že je správné obcházet stavební řízení a dopravní stavby deklarovat jako dočasné - o to hůř, že to dělá sám Magistrát, jehož úředníci jen o pár kanceláří vedle mají na dodržování pravidel dohlížet.

togi
18. července 2022, 07:46
1

Můj názor je takový, že většina lidí ve městě by auto ani nepotřebovala, ale používají ho z několika dobrých důvodů (některé z v podstatě zazněly v článku). Tady jsou některé důvody:

1) cena MHD - ježdění do práce autem mě vyšlo o cca 100kč měsíčně dráž než permice na MHD. Narozdíl od trendů na západě se u nás obecně jízdné v MHD výrazně zdražuje (Jihlava a Praha nejvíc - o 30%)
2) tenhle důvod tu byl. Nechci chodit v asfaltovém pekle mezi auty a betonovými zábranami
3) špatne navrhnuté a navazující MHD - abych dojel do práce (z největší obytné čtvrti v Jihlavě do největší průmyslové zóny), musel jsem vstát o hodinu dřív, přestupovat a čekat mezi spoji jako magor
4) nejsou okruhy kolem měst, takže člověk jinou možnost než projet městem nemá. Tady je částečné řešení P+R parkoviště, ale pokud je drahé jízdné, tak si radši taky dojedu pohodlně až kam potřebuju

Ještě k těm cyklopruhům. Tady nezbývá než souhlasit a jen smutně kroutit hlavou. Cyklostezky odnikud nikam a ideálně se dělají tak, že z dvouproudých silnic udělají jednosměrku a druhý pruh vyhradí cyklistům).

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem