načítám data...

Toyota RV-2: Nejrychlejší obytňák

Co kdyby existoval "obytňák", který jezdí dvoustovkou a přes týden zastane roli reprezentativního vozu na dojíždění do práce? Že je to nesmysl? V Toyotě takové auto vyrobili už v roce 1972.

zobrazit celou galeriiHistorie, WTF?: Toyota RV-2: Nejrychlejší obytňák

Na počátku sedmdesátých let pomalu doznívala zlatá éra květinových dětí a někteří z hipíků se pomalu vraceli do běžného života. Zakládali rodiny, stavěli domy, ale občas přeci jen zavzpomínali na “zlatá šedesátá” a vyrazili na víkend do přírody. Snad kvůli tomu zažívá amerika tou dobou boom v oblasti autokempingu. Začínají se objevovat domy na kolech, zavalité “motor homes” od zavedených výrobců, jako GMC, nebo Dodge, vznikají nové automobilky specializující se na obyté vozy, například Winnebago. Mobilhomy mají však zásadní nevýhodu. Jsou velmi drahé a kromě kempování (a výjimečně také vaření drog) nemají žádné další využití. Většinu roku tak stojí na zahradách a překážejí.

Na scéně se tak záhy objevují také poněkud univerzálnější Custom Vany. Nabízejí komfort pohodlné postele a luxusního interiéru v kompaktnějším balení, s osmiválci dosahují i uspokojivé dynamiky. Tedy alespoň v přímce. Na řezání zatáček se obrovské, těžké a vysoké krabice příliš nehodí. On je to takový typický nešvar silných amerických aut z té doby, že umí jezdit hlavně rovně. Mrštné a agilní sporťáky se (až na výjimky) dovážely do Států z Evropy a Japonska. 

A právě Japonci našli tolik odvahy, aby spojili zdánlivě nespojitelné a v říjnu 1972 na tokijském autosalonu představili plně funkční koncept sportovního obytňáku nazvaný RV-2. Jak napovídá samotné označení, jednalo se již o druhý obytný prototyp. Předchozí generace byla ale “jen” předělaná Celica s vyklápěcími zadními okny.

S druhou generací si v Toyotě pohráli mnohem víc. Na základech modelu Crown Coupé postavili zbrusu novou a velmi moderní karoserii shooting brake. V nízkém ostře řezaném voze se pohodlně usadili čtyři cestující, k dispozici byl i objemný zavazadelník. Z výbavy můžeme namátkou jmenovat elektrická okna, klimatizaci, nebo kazetový přehrávač s osmi reproduktory. Interiéru vévodila béžová plyš a koberec s vysokým, opravdu velmi vysokým vlasem. O pohon se staral řadový šestiválec 4M (známý například z první generace Toyoty Supra) o objemu 2563 ccm. Na zadní kola posílal 123 koňských sil a dokázal vůz rozpohybovat až na 190 km/h. 

Nejvrevolučnejší byla ale zadní část konceptu. Konkrétně vyklápěcí bočnice a strop s integrovaným stanem, díky kterým se z nízkého a malého auta rázem stal rozměrný karavan. Přední sedadla se skládala do roviny a sloužila jako lůžka, zadní lavice se po rozložení dala používat na sezení, nebo jako další dvě postele. V podlaze našel místo rozkladací stolek, další pohodlný gaučík vznikl otevřením zadních vyklápěcích dvěří zavazadelníku. Lavice a stůl se navíc daly vyndat ven z vozu. A v případě hezkého počasí mohla zůstat plátěná střecha složená a posádka si mohla užít noc pod hvězdnou oblohou, uprostřed luxusu a plyšového koberce. 

Půl roku po představení, na jaře 1973, se koncept ukázal americkému publiku na newyorském autosalonu. Futuristický a rychlý obytňák vzbudil zájem a Toyota vůz v rámci propagace půjčila i několika novinářům. Recenze vyznívaly pro Toyotu veskrze pozitivně, byla vyzdvihována její univerzálnost a výborná ovladatelnost. Článek o RV-2 vyšel dokonce i pánském časopise Penthouse (pozor, neotevírat se šéfem za zády :) ). Poslední věta slibuje, že “nebude trvat dlouho a z konceptu bude produkční model”. Tomu nasvědčovalo množství propagačních materiálů a velké investice do reklamy. Někteří dealeři dokonce přijímaly na RV-2 předobjednávky.

Bohužel vedení automobilky nakonec rozhodlo jinak a prototyp se po megalomanské předváděcí akci vrátil zpět do Japonska. Tam jeho stopy nadobro končí. I přes enormní zájem se zákazníci tohoto krásného kousku nedočkali. Zbyla nám jen spousta propagačních materiálů, které ukazují, jak parádní auto uměla tenkrát Toyota vyrobit. 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Va
Vasek7
20. září 2018, 10:23
0

Diky za super clanek!
Mohl by byt dalsi o tech custom VANech?
Zajimalo by me, jestli se do nejakeho podarilo nacpat stolek pro 4 lidi proti sobe a zaroven postel pro 2, aniz by se muselo neco rozkladat..Diky

reagovat
Jakub Pospíšil
20. září 2018, 10:58
1

Konfigurace Custom Vanu (na základě Vandury nebo G20) byla většinou 3 řady sedadel s tím, že ta třetí se sklápěla do roviny (elektricky) jako postel. Za článek by tyhle parádní luxusní dodávky rozhodně stály, nějakou dobu už po nich hladově pokukuji, tak uvidíme.

Jan Machač
20. září 2018, 20:06
0

Moje astro umoznovalo otocit predni kapitanky, prosttedni do stran a zadek normalne. Jen tam nebyl prostor na stul. Limitni je spis sirka a fakt, ze G20 i 30 maj ten mitor moc v interieru.

bitner
20. září 2018, 10:44
3

Ja myslim, ze super. V cerne barve s nejakymi ornamenty ve stribrne...
Ale to, ze to nakonec nestaveli, je docela logicke. V 72 uz byla zlata sedesata opravdu pryc.

reagovat
Jakub Pospíšil
20. září 2018, 10:51
0

Hm, to mě nenapadlo, ale teď, když jsi to napsal, tak v tom ten pohřebák fakt vidím :)

tazzz
20. září 2018, 11:05
0

Doby využití podobných aut jsou už pryč.Vjezd do volné přírody je už prakticky zakázaný, s příchodem benzínu E10 skončí veteránské vozy a jediná invence automobilek spočívá v kopírování konkurence, takže auta v jednotlivých třídách vypadají takřka stejně, nebo v montáži různých asistentů a podobných fičurek.V současné době by nebyl žádný problém sestrojit něco podobného a cenově dostupného např. na podvozku Dustera, ale to by se asi ekofašistům a eurohujerům moc nelíbilo a návratnost investic by byla nejistá.I v tom blbým Rusku by to nebyl žádný problém.

reagovat
ma
martinw
20. září 2018, 12:05
1

Otázka je proč malej kombík - když existuje spousty dodávek a minivanů ve kterých se žije a přespává lépe. Jak mi 2 roky posloužila stará Toyota Estima na Novém Zélandu, někteří hardcore cestovatelé v těch autech tam žijí i několik let, je to trochu životní styl´- jen se ti nesmí vysypat motor,rozvody nebo převodovka to pak hodně bolí když sis plánoval svůj lowcost life :)

beastar
20. září 2018, 12:17
0

Tak když jsou tam tak drahý nemovitosti žijí v autech. To je už je úlet. Fakt je že dneska si koupíš minivan a je to. Nakonec i Transit snese takovou domácí přestavbu. A stojí to pár korun.

ma
martinw
20. září 2018, 12:31
0

To spíše že cestují z místa na místo, NZ je ještě relativně neobydlená země. A jako úlet mi to nepřijde, oni ty místní surfaři / skorodůchodci vypadali fakt štastně ...ale možná je to dlouhodobý vliv té travky :)

beastar
20. září 2018, 12:14
1

Koncept. Takovejch bylo a bude. Kdo viděl už ten autonomní obejvák od Volva? Samozřejmě na kolech. V 72 bych na to vyzrál stovkou a áčkem vod svazarmu... A hooray do přírody.

A emeričaní to jsou v tomhle exoti. Ty kupovali i Priuse a teď Teslu jak diví. Holt potomci převážně neokomančů z ile du grande bretagne. Rezumé... Měli to vyrábět! Super pohrebak a sanitka.

reagovat
Jakub Pospíšil
20. září 2018, 12:22
0

Tohle má tu "přidanou hodnotu" v tom, že to asi docela jelo, nebylo to velký jak almara, ale i tak se v tom dalo pohodlně spát bez nějakých velkých příprav. Na trackdayi v tom uděláš pár koleček, pak zaparkuješ vedle, rozložíš střechu a pohodlně se prospíš.

beastar
20. září 2018, 12:45
0

To samozřejmě taky. Já bych navázal na Bitnera. Věřim, že tehdy v tom 70 roce by to fakt mělo úspěch jako sanitky rychlý záchranky. Nebo auto s lůžkem pro výjezdovýho doktora. Stejně tak by to byl supr pohřebák. Navíc ty přestavby by nebyli ani úplně drahý.

Skipper
21. září 2018, 21:04
2

Dej pokoj. My výjezdoví doktoři jsme zvyklí na Mercedesy :D

Nimrod
20. září 2018, 17:39
3

jo, tohle se mi narozdíl od obytňáků a dodávek fakt líbí. ale na druhou stranu, ono stačí i to sériové volvo, že jo, kubo :-) col du lautaret, týden zpátky, chvilku před východem slunce, když ještě všichni v těch obytňácích a jiných překážejících věcech na silnicích spí, protože do večera čuměli na televizi či do jiný svítící věci. ps. ten pes není náš, je místní :-)

reagovat
po
powpow
21. září 2018, 07:40
0

Dalo by se polemizovat o tom proč oni ještě spali ve svých postelích a izolovaných obytkách na rozdíl od kufru kombi ;)
Ale naprosto to chápu, stejně tak jako ten koncept i ty borce s poradnejma dodávkama. Pro každého je to ideální řešení jiné.

Palec nahoru za destinaci, před týdnem jsem se z toho koutku Evropy také vrátil. Od září je po sezóně a ty pasy jsou téměř prázdné.

Le
Leo
21. září 2018, 07:56
0

Miluju velký volva, dvoumetrová postel v devadesátce je nepřekonatelná. Akorát psy si vozíme vlastní

Nimrod
21. září 2018, 14:43
0

powpow: pravděpodobně to bylo z toho důvodu, že my šli spát se sluníčkem, kdežto oni ne :-) kde jste byli?
leo: no, ženská by raději kočku než psa, ale prostor nemáme pořádně ani na jedno. ale naši měli vždycky barzoje, takže já pejsky rád. jen teda v autě jsem celkem rád bez něho, volva mi přijdou ideální pro dva, ten pes je už tak nějak navíc, nemá-li to být prachovka, nebo bych to s ním musel řešit nějak jinak

po
powpow
21. září 2018, 20:18
0

jj, my taky, o tolik vic komfortu jsme nemeli :D

Zacatek ve Vosges, proleteli Svycarskem pac tam je draho, Chamonix, a dal na jih do Provance az vicemene k Monte Carlo, tedy Sospel hned pod Col de turini. Zpet pres Italii a Aostatal. Cestou na jih jsme se drzeli co to slo Route de Grandes Alpes ktera stoji za to, celkem dva tydny krasnejch silnic a kopcu.

Nimrod
21. září 2018, 20:50
0

tak to jsme to měli podobný, jen já začínal tou itálií a přes provance na sever k chamonix a pak hurá přes švýcarsko zpátky :-) 12 nocí, 4200km



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

GMC Custom GMC 370 1958
GMC Custom GMC 370

1958 rok výroby
360 koní výkon
6 000 ccm objem

Ford Mondeo 2.0 benzin Ghia 1994
Ford Mondeo 2.0 benzin Ghia

1994 rok výroby
130 koní výkon
2 000 ccm objem

Volkswagen Golf  2011
Volkswagen Golf

2011 rok výroby
77 koní výkon
77 ccm objem

Chrysler New Yorker  1973
Chrysler New Yorker

1973 rok výroby
1 koní výkon
7 200 ccm objem

Chevrolet El Camino V8 1976
Chevrolet El Camino V8

1976 rok výroby
180 koní výkon
5 000 ccm objem