načítám data...

Toyota Prius: První...

Nebyl prvním hybridním autem na světě, ale prvním, které prorazilo. Jaký je jeho příběh?

zobrazit celou galeriiFoto:   archiv značek a redakce

Kdybychom se chtěli nimrat v dávné historii, tak bychom si dnes mohli říct něco o prvním hybridním voze, kterým byl na přelomu 19. a 20. století vůz, který vyrobil v Lohnerově továrně na kočáry Ferdinand Porsche. Ale  Lohner-Porsche zdaleka neměl historicky takový význam jako Prius…

Příběh Priusu začíná už 16. ledna 1992, tedy třicet let zpět, kdy Toyota uveřejňuje takzvanou „Pozemskou chartu“ ( v originále “Earth Charter”, takže to je takový velice volný překlad…), ve které se zavazuje k budoucí produkci a prodeji nízkoemisních vozů a náčrtem toho, jak toho chce dosáhnout. V lednu 1993 pak Yoshiro Kimbara, toho času víceprezident Toyoty, svolává komisi G21, která se má zabývat vývojem vozů pro nadcházející (jednadvacáté) století. Tato komise absolvovala svůj první projektový meeting 1. února 1994 a jeho výsledkem bylo zcela nepřekvapivě rozhodnutí, že cílem tohoto projektu je vytvořit automobil šetrný k životnímu prostředí, který si zároveň uchová benefity moderních vozů. Automobil, který překlene propast mezi elektrickými a benzínovými motory. Nemůžu si pomoct, ale už z toho zápisu o projektové schůzi na mě zavanou vzpomínky na mou bývalou korporaci. Ta efektivita, se kterou dokázali zopakovat to, o čem se mluvilo už dva roky… Naštěstí v Toyotě to fungovalo (a snad funguje dodnes) trochu jinak.

Vedením vývoje byl pověřen Takeshi Uchiyamada (Teď si určitě říkáte: „K čemu mi je jméno nějakého Japonce, co se jmenuje jako by měl hrad?“ Ale nebojte, na kvízu jako když najdete…) a hned to vzal za správný konec. Na konci roku 1994 vzniká první koncept s hybridním pohonem, který byl představen na Tokijském autosalonu v roce 1995. Jeho název zněl Prius, což v latině znamená předcházející (a nebo také ‘původní’ či ‘první’). Tímto konceptem tedy naznačili, co bude předcházet. A co následovalo?

Foto: wheelsage.org

Vývoj, samozřejmě. Během toho Toyota zvažovala více než 100 návrhů hybridního pohonu. Nakonec vyhrálo řešení s použitím převodovky typu CVT. Nebylo to ale tak jednoduché. Na dokončení vývoje a uvedení automobilu na trh zbývaly tři roky, tedy do roku 1997. A protože novátorská řešení přinášejí nové problémy, měli inženýři co dělat. Kromě problémů s novou převodovkou byl problém i s bateriemi, respektive s tím, jak zajistit jejich životnost mezi sedmi až desíti lety. Řešení bylo nakonec docela „jednoduché“. Battery management byl navržen tak, aby baterii udržoval mezi reálnými úrovněmi nabití 40 % a 60 %. To se ukázalo jako přesně to rozmezí, kde tehdejší NiMH baterie fungovaly nejlépe. Uvedení na trh v roce 1997 se nakonec podařilo. Název auta zůstal s prohlášením „Prius je předchůdce budoucích aut“ a první Prius přišel na trh 10. prosince 1997.

Foto: wheelsage.org

Trochu netypicky teď začnu toho času zbrusu novým pohonným systémem. První částí skládačky, tedy motorem, spalovacím, je jedenapůllitrový čtyřválec s označením 1NZ-FXE, který je naprosto dokonalou ukázkou inženýrské zdatnosti. Vrtání 84,7 milimetru ani zdvih 75 milimetrů nám toho mnoho neřeknou. Blok i hlava motoru jsou z hliníku. Ale jsou tu kované ojnice. Proč? Kompresní objem motoru je 13,5:1, za běhu ale dochází k pozdějšímu zavírání sacích ventilů, čímž se efektivní hodnota kompresního poměru dostává na 9,5:1. Výsledkem je, že efektivní expanze motoru je vyšší než jeho komprese. Tím pádem se zde „simuluje“ Atkinsonův cyklus. Výsledkem je výkon 58 koní a 102 Nm kroutícího momentu ve čtyřech tisících otáčkách za minutu. Co tu máme dál? Elektromotor. Pracuje na napětí 288 V a jeho výkon je 40 koní a poskytuje kroutící moment 305 Nm. Posledním dílkem skládačky je battery pack. Jeho jmenovité napětí je 288 V, nominální kapacita 6 Ampérhodin a váží přibližně 45 kilogramů. Ještě si ale nemohu odpustit jednu zajímavost. Polovodičové jádro invertorové jednotky, tedy té magické krabičky, která obstarává vše okolo napětí mezi elektromotorem a baterií, bylo zkonstruováno pomocí vysoko výkonových tranzistorů, které se používaly v rychlovlacích Shinkansen. „Future was here.“ To vše je zabaleno ve čtyřdveřovém sedanu o délce 4,3 metru, šířce 1,7 metru a výšce 1,5 metru. Výsledná váha také nijak nevybočovala, bylo to 1,25 tuny. O trochu více než běžná auta té doby, ale do dvou tun dnešních „obyčejných“ elektroaut to má daleko…

Interiér prvního Priusu, Foto: wheelsage.org

Jestli je hezký… To záleží na vkusu každého z nás. Já bych řekl, že vypadal trochu jako ryba. A zůstalo mu to. Interiér byl na svou dobu moderní, ale také strohý. Všechny informace na vás chrlily dva středové displeje. Ten horní nahrazoval budíky, ten spodní vám zase ukazoval data hybridního systému. A modely do roku 1999 měly ještě jednu specifickou věc. Tou byla kontrolka s želvičkou, kterou můžete potkat i v dnešních elektrovozech, když už vám chtějí říct, že moc daleko nedojedete. Tady ovšem oznamovala hrozící selhání či vypnutí hybridního systému, ke kterému mohlo dojít v extrémních teplotách či vysokých nadmořských výškách, ve kterých se prvnímu Priusu mnoho nelíbilo.

Cílem Toyoty bylo prodat 12 tisíc automobilů v Japonsku ročně. Za prosinec 1997 prodali tři stovky aut, za rok 1998 17,7 tisíc. Čísla byla optimistická a Toyota předpovídala, že v roce 2005 bude třetina všech prodaných aut na světě hybridní. Ale stále si také uvědomovala, že štěstíčku je potřeba jít naproti. Mezi lety 1997 a 1999 docházelo k čilému šedému exportu Priusu do Austrálie, na Nový Zéland a do dalších zemí, kde se jezdí na té správné straně. V roce 2000 do toho tedy Toyota praštila a začala prodávat exportní verzi Priusu po celém světě.

Foto: wheelsage.org

Ta se ovšem neobešla bez drobných změn. Kromě těch vnějších, kdy došlo k drobnému uhlazení designu ve formě odstranění otěrových lišt či změny designu zadních světel, i ke změnám v pohonu. Motor už si na Atkinsonův cyklus jen nehraje, ale doopravdy v něm běží. Je snížena jeho komprese na 13:1 a jeho výkon se zvyšuje na 70 koní a kroutící moment na 111 Nm. Je sníženo napětí a zvýšena kapacita baterií, na 273,6 V a 6,5 Ah. O napětí platí to samé i u elektromotoru, který má výkon 44 koní a kroutící moment 350 Nm.

Tyto změny přišly zejména kvůli zaměření na americký trh, kde zákazníci vyžadují vyšší rychlosti a delší ujeté vzdálenosti než v Japonsku. Stejně jak se zde stává standardem klimatizace. Ačkoli na světě je Prius prvním masově vyráběným hybridem, na Americkém trhu je až druhým. Předbíhá ho zde další tradiční americký výrobce, Honda, s modelem Insight. Ale to nevadí. Globální prodeje stabilně rostou. A v Toyotě vidí, že vše, co učinili bylo dobré. Je rok 2004 a přichází druhá generace Priusu.

Druhý Prius, Foto: wheelsage.org

Ještě na chvilku se vraťme kousek zpět. Konkrétně do roku 1999, kdy vývoj druhé generace započal. V původním plánu nebyly žádné velké změny a vypadalo to, že vše jde jako na drátkách. V roce 2001 byl schválen design vozu opět jako čtyřdveřového sedanu a připraven pro budoucí výrobu. Jednomu by se zdálo, že to je definitivní, ale v roce 2003 přichází změna a kompletní redesign. Ze sedanu je najednou liftback, což se velice pozitivně projevuje na zavazadlovém prostoru a také na prostoru pro pasažéry vzadu. Se změnou typu karoserie se nese mnoho dalších pozitivních změn. Tou, z mého pohledu nejzásadnější, je aerodynamika. Tvar karoserie dosahuje díky své délce a tvaru součinitel odporu vzduchu Cd 0,26. Další změnou je plně elektrický kompresor klimatizace i použití elektrického posilovače řízení. Obojí s úmyslem snížit počet příslušenství hnaného spalovacím motorem. Samozřejmě, že přepracovaný je i pohon. Nový Prius je silnější a efektivnější než jeho předchůdce. A při jeho vývoji Toyota zažádala o 530 nových patentů.

Zpět do roku 2004. Do showroomů přijíždí nový Prius a jeho prodeje se skokově zvyšují téměř na trojnásobek toho, co v roce 2003. 125 700 prodaných Priusů říká, že tohle byla trefa. A to stejné říkají i ceny, které druhý Prius v prvních dvou letech prodeje získává. V roce 2004 dostává cenu Auto roku magazínu Motor Trend, Auto roku severní Ameriky, Mezinárodní motor roku a Nejlépe navržené auto roku magazínu Automotive Engineering International. Tečkou je pak ocenění Evropského auta roku 2005.

Interiér druhého Priusu pofl, Foto: wheelsage.org

Teď pojďme dát pár slov novému a přepracovanému pohonu. Spalovací motor už dobře známe z dřívějších dob, dochází zde k mírným dílčím vylepšením, díky kterým dosahuje výkonu 76 koní v pěti tisících otáčkách za minutu a kroutícímu momentu 115 Nm v 4200 otáčkách za minutu. Elektromotor pracuje s napětím 500 V a jeho výkon je 67 koní, kroutící moment je 400 Nm. Celkový výkon systému je udáván 110 koní. Battery pack je stále složen z NiMH článků. Je zde 28 modulů, ve kterých se nachází 7 článků a kontrolér, který řídí jejich nabíjení. Celková kapacita baterie je 6,5 Ah a řídící jednotka baterie ji udržuje mezi 40 % a 80 %. Tento systém se již v praxi osvědčil a díky němu baterie vydrží mnohdy více než 300 tisíc kilometrů. Výjimkou nejsou ani nájezdy k půl milionu kilometrů s původní baterií. Té pomáhá kromě ‚mělkých‘ cyklů také velmi dobré chlazení jak pasivní, tak aktivní.

S postupem času samozřejmě dochází k malým vylepšením, v roce 2006 přichází drobný facelift, který kromě upraveného designu přináší více bezpečnostních vychytávek, více airbagů, lepší displeje a podobně. Ale to není tak zajímavé, fakt. Od roku 2006 Toyota začíná testovat Prius jako Plug-in hybrid. A opět předznamenává věci budoucí.

Plug-in hybrid totiž přichází s další, třetí, generací v roce 2009, tedy jako koncept a demonstrátor. Ale moment, k tomu se hned dostanu. Nejdříve si projdeme tu ‚konvenční‘ verzi.

Třetí Prius, Foto: wheelsage.org

Třetí Prius staví zejména na úspěchu předchozího modelu. Žádné strhující redesigny nepřichází, ale nový design je ještě aerodynamičtější a jeho součinitel odporu 0,25 je toho důkazem. K větším (doslova) změnám dochází v pohonu. Z patnáctistovky je najednou jednaosmička o výkonu 99 koní. Nově má také elektricky poháněnou vodní pumpu a stává se tak prvním motorem, který nemá žádné příslušenství hnané řemenem, což samozřejmě šetří palivo. Baterie se vrací k 288 V, nominální kapacita však stále zůstává 6,5 Ah. Je složena z 30 modulů o osmi článcích a váží 68 kilogramů. Elektromotor je stále na napětí 500 V, jeho výkon je nyní 80 koní a celkový výkon systému je 134 koní.

Určitě jste teď stejně jako já natěšení na ten Plug-in hybrid. Ten se poprvé objevuje na Tokijském autosalonu v roce 2009 a po tour ve Frankfurtu a v LA se objevuje i v ulicích. Tedy, jinak. Toyota spouští program, kde do ulic pouští 600 před produkčních aut, které jsou vybaveny lithium-iontovými bateriemi o kapacitě 5,2 kWh a čistě na elektřinu ujedou až 21 kilometrů. Testy v terénu jsou úspěšné a v roce 2012 se na trhu objevuje produkční verze. Ta má oproti demonstračním vozům volitelný EV mode a menší battery pack o kapacitě 4,4 kWh. Je schopná dojezdu 16 až 24 kilometrů čistě na elektřinu, po kterých se přepne do hybridního systému. Umí také pomocí rekuperace dobíjet pack, který je určen k provozu čistě na elektřinu. (Abychom si to velice zjednodušeně vysvětlili: Baterie plug-in hybridu má „dva“ packy, z nichž jeden pohání auto čistě na elektřinu a po jeho vybití si auto vesele pokračuje v hybridním režimu. Předprodukční verze uměla rekuperací dobíjet jen pack pro hybridní provoz.)

Předprodukční PHEV, foto: wheelsage.org

I PHEV Prius si našel své zákazníky a vesele se prodával až do roku 2016, o rok déle než jeho konvenčnější bratr a pak byl nahrazen další generací, která se prodává dodnes. V mezičase také vznikly další verze, jako třeba kombík. Ale o tom zase někdy příště. Anebo ještě líp, v nějakém hezkém redakčním testu. (Mrk mrk? Určitě to čtete a mně by se Prius moc líbil…)

Prius vlastně splnil přesně to, co od něj Toyota očekávala a odstartoval hybridní revoluci. Počty prodaných kusů, 153 tisíc u první generace, přibližně 1 milion a 192 tisíc kusů druhé generace a zhruba 1 milion a 668 tisíc kusů třetí generace z něj dělají nejprodávanější hybrid světa. Odkazem prvního Priuse je nejenom to, že jsme málem zapomněli, že se stále ještě dělá čistě benzínový Yaris, ale také to, že v dnešním světě svázaném emisními normami a flotilovými emisemi může Toyota produkovat svoje hračky ze stáje GR. A za to bychom mu měli být vděční.

Jsou to vtipálci, Zdroj: Ukradeno z redditu

A taky za ty vtípky. Jsou krásné.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Avex
10. ledna 2022, 23:57
5

Můj guilty pleasure a imo nejlepší hybrid co se dá koupit. Žádná značka neudělala pro pověst hybridů tolik jako Toyota. Jedno z nejspolehlivějších aut, kde od převodovky až po baterie nebyl nikdy žádnej problém. Navíc super spotřeba v době kdy benzín atakuje 40 Kč. Tohle auto doporučuju všem v budgetu do 150k, je škoda, že sem si ho nekoupil před koronou, kdy takový kusy stály tak o 50k míň.

reagovat
ma
martinw
11. ledna 2022, 01:14
1

Na společenském žebříčku se za Priuse vlastně nestydíte, protože majitelům je většinou ukradený co si myslí ostatní - majitel ví že má spolehlivý a racionálně postavený auto. Takových aut moc není. Libí se mi, že to prostě zkusili a řekli si pojďme dělat hybridy bude to lepší pro zákazníka i pro nás.

Na druhou stranu tady v evropě skončila po dieselgate velká automobilová párty. Od té doby co EU začala šlapat na krk výrobcům, se výrobci snaží ohnout vše tak "aby to prošlo přes CO2" - takže snižování hmotnosti všech materiálů, přidávání přiblblých větších autobaterií (mild hybrid pyčo!). Ale stejně to nestačí.

Nakonec se teda tlačí EV - ale reálně u nás budeme dekádu a možná déle jezdit s EV výfukem ve Chvaleticích nebo Prunéřově, čistý to bude naoko ve městech, ale celkovou bilanci CO2 neokecáme. Ten přiblbej Prius může v klidu dalších 10let jezdit za podobný CO2 jako EV auta a pritom je cenove dostupnejsi snad pro kazdeho.

reagovat
MB
MBMB
11. ledna 2022, 08:18
-3

CO2 limity byly naplánovány roky dopředu. Dieselgate byla o emisích NOx, kdy se přišlo na překračování limitů v USA. Důsledek toho u nás jsou spíš normy EURO, které regulují právě škodlivé látky, mezi které patří i NOx, v podobě zavádění RDE a podobně, které mají podobným excesům zabránit. Ještě tvrdší v tom má být EURO 7 zdaleka nejen z hlediska těch samotných limitů, ale právě i podmínek, za kterých mají být splněny.

To, že v ČR má momentálně Prius za celou životnost srovnatelné emise CO2 s BEV, je pravda. Ale jak bylo řečeno, to nebude trvat věčně a není to jen o CO2. Svět nebude čekat na to, až si nějaké Česko vyřeší energetiku. Ten přechod bude trvat pár desetiletí paralelně s tím vývojem energetiky, jinak to ani dělat nejde. Zatím si každý může Priusů koupit kolik chce a jezdit s nimi dle libosti a ještě minimálně několik let to tak bude, takže já nevidím žádný problém.

ma
martinw
11. ledna 2022, 08:54
0

Ano bylo to znamo na roky dopredu, ale pocitalo se s tim ze se bude lobbovat a ze se povede nakonec zmirnit ten dopad. Po dieselgate bylo jasne ze se nic zmirnovat nebude, ze to neokecaji tak jako driv.

beastar
11. ledna 2022, 10:20
9

Až si nějaké Česko vyřeší energetiku. A svět? Myslíš že to je jen u nás problém? Bože co názor to perla. A hlavně vážně máš pocit, že to řeší celý svět? To rozhodně ne. Ono v části světa v té větší mají jiné problémy. Hlad, nemoci, sucho, přelidnění. Občas tam zajeď jde to na některá ta místa i vlakem. Kdyby si se jako správný progresivní levičák staral o ekologii a lidi děláš užitečnější věci, než že konstantně píšeš tady lži. Určitě a nejen.

Proč vám idiotum nedochází důsledky vaší činnosti. Vždycky když se s takovým idiotem bavím osobně. Nedokáže vysvětlit nic z toho. Ani důvody norem Euro v podobě v jaké vznikli. Ani jak vyřešíme právě tu energetiku. Když se nesmyslně tlačí obnovitelné zdroje. Vše za každou cenu a zaplatíme to my. Možná ti co to tlačí nejvíc jsou idioti v batykovaných tričkách jezdící vlakem, co mají tak akorát na lístek. Abych to zkrátil tohle není problém ani výmysl Česka. A už vůbec to neřeší svět. Řeší to maximálně EU, protože vy komunistická verbež schovaná za zelený prapory. Čína protože se dusí. USA na oko, protože USA.

Spíše nám osvětli jak to teda zvládneme bez toho uhlí a jádra a tak. Vláda si jistě nechá poradit. Od skvělých odborníků z netu. Ještě vyděláš prachy na lepší kolo.

MB
MBMB
11. ledna 2022, 10:38
-1

martinw: To je pravda, možnosti lobbingu se jim tím nejspíš snížily. Bohužel se toho evidentně až tolik nezměnilo. Narážím na loňské zprávy ohledně dohody VW, BMW a Mercedesu opět ohledně redukce emisí NOx. Holt to jsou firmy snažící se co nejvíc vydělat, respektive ušetřit... Nicméně tím ztrácí kredibilitu.

ma
martinw
11. ledna 2022, 11:39
0

beastar: Kde pisu ze zboznuji EV a skvelou bezemisni budoucnost ? Nikde voe. Me to sere uplne stejne a nechapu proc sis ten komentar vylozil uplne ale uplne jinak - asi unava :D

beastar
11. ledna 2022, 12:05
4

martinw: To nebyla reakce na tebe, ale na toho nekňubu nešťastného. Mbmb. Chápu že si to nečetl jakoby celé. Ta reakce je na ty jeho žvásty co tam vydává za argumentaci.

PachezZ
12. ledna 2022, 01:23
1

beastar: jenže to, že budeš mít výfuk v prunéřově a ne ve městě, je právě to co reálně zlepší kvalitu života víc než nějaký souhrný emise...
Chápu že pro vás boomery je těžce přijatelný když se svět mění, ale jediný co zbyde je se s tím smířit. ICE auta dřív nebo později zůstanou víkendovejma hračkama pro pár "pomatenců" zatímco běžnej osobní provoz se bez nich obejde čím dál víc...

Ča
Ča Snač Aj
12. ledna 2022, 10:09
1

Takže už nejde o celkové CO2? :O

MB
MBMB
12. ledna 2022, 10:23
1

U CO2 je to o celkových emisích, protože v jeho případě jde o vliv na klima. Emise NOx, CO, pevných částic atd. jsou zdravotně závadné látky, u kterých se řeší koncentrace v místech, kde jsou lidi. Elektromobil napájený jen z uhlí (což se ale netýká žádné země EU) víceméně nijak nepomáhá s CO2, ale řeší tu druhou složku.

Ča
Ča Snač Aj
12. ledna 2022, 12:17
1

Já bych si právě troufl argumentovat, že je to z hlediska CO2 horší. Break even point nemusí nastat nikdy, protože auta v městském provozu nenajedou tolik kilometrů aby ona úspora byla větší než znečištění produkované navíc při výrobě. Obzvlášť ne v českých podmínkách.

MB
MBMB
12. ledna 2022, 12:45
0

U nás úplně ne, ale v takovém Polsku takový scénář klidně nastat může. To pak záleží na konkrétním autě, respektive velikosti baterky, jak moderní a efektivní jsou ty zdrojové uhelné elektrárny, protože i mezi tím jsou velké rozdíly a pak samozřejmě kolik bude ten nájezd za celou životnost auta.
Ale bavíme se o relativně malých rozdílech, kdy ten BEV vyprodukuje řádově třeba o 10 či 20 % víc CO2. S čistým mixem to je naopak tak, že spalovák vyprodukuje orientačně dvoj až trojnásobek toho co BEV.

Ča
Ča Snač Aj
12. ledna 2022, 12:58
1

https://www.nowtricity.com/country/czech-republic/ - to máme cca 73g na km pro EV, třeba Auris hybrid má 79g na km, i když budu brát 100g/km tak při průměrných odhadovaných emisích na baterku 14t CO2 (u vetšiny nových aut s obřími battery packy to bude víc), tak break even point vychází někde přes 450 000km. To je pro naprostou většinu aut nikdy.

MB
MBMB
12. ledna 2022, 14:38
2

Ono je to složitější.

K těm uvedeným číslům... Nowtricity ukazuje aktuální spotřebu. Za rok 2021 byl dle nich průměr 436 g CO2eq/kWh, což tím jejich orientačním výpočtem předpokládajícím spotřebu 150 Wh/km dělá už jen 65,4 gCO2eq/km u BEV.
79 gCO2/km u Aurisu je dle NEDC, ne moc realistická hodnota. Pak bychom museli použít NEDC spotřebu i u srovnávaného elektromobilu, ale to by neodpovídalo reálnému provozu, kdy by to výrazně prodloužilo dosažení toho bodu zvratu tím, že se nerealisticky snižuje vliv těch provozních emisí. Aktuální Corolla hybrid má udávané emise 101-113 gCO2/km (dle výbavy, WLTP) a je to jedno z nejúspornějších aut na trhu. Čili těch 100 gCO2/km bych bral spíš jako naprosté minimum a především relevantní pro hybridy, nikoliv čisté spalováky.

Což ale pořád není všechno, to je jen srovnání emisí CO2 z výfuku a C02 ekvivalentu z komínů elektráren. Jak výroba elektřiny tak výroba paliv mají ještě nepřímé emise. Pokud nám jde o to celkové množství, musíme se koukat na well-to-wheel. K tomu se dá dohledat spousta studií, oblíbený interaktivní nástroj, který má ambici to vše brát v potaz, je https://climobil.connecting-project.lu/

Podle toho u Aurisu hybrid a třeba ID.3 vychází ten bod zvratu skutečně poměrně daleko. Je to tím, že ty křivky se přibližují hodně pomalu, ten koncový stav je ale v absolutní hodnotě velmi podobný. To je to, co jsem zmiňoval v minulém komentáři. Což je v souladu s tím, co je již všeobecně známo - že v regionech, kde ten mix není hodně čistý, BEV nemá moc přínos a může tam vycházet lépe HEV či PHEV. To ale platí tady a teď a nebere to v potaz, že ten BEV bude v provozu třeba 20 let, během nichž se ten mix bude měnit.

BonfireCZ
11. ledna 2022, 09:45
1

Tento rok jsem si dal za úkol Priuse nebo Aurise (ideálně plug-in) koupit mámě místo jejího rozpadajícího se fordovolva. Tak jsem zvědavej, jetli se něco zajímavého do jara objeví.

reagovat
František Čáslavský
11. ledna 2022, 10:10
2

Já zrovna mamince vybírám buď Toyotu Camry, Hondu Accord a nebo druhého Priuse :D

beastar
11. ledna 2022, 10:21
1

Accord... Jí bude slušet jistě více

František Čáslavský
11. ledna 2022, 10:24
0

Accord je zcela upřímně favoritem. Ale finální nákup má ještě čas...

vojtacz
11. ledna 2022, 10:51
1

Hybridního Aurise máme v rodině a až na tu pro mě nepříjemně znějící převodovku je to fajn auto. Spotřeba mizivá, místa vcelku dost.

ma
martinw
11. ledna 2022, 15:51
0

Jde to dobře odhlučnit. Holt to není Lexus.

Ča
Ča Snač Aj
11. ledna 2022, 21:09
2

Auris se plug in nedělal pokud vím. Sám jsem si minulý rok koupil Auris hybrid z roku 2014 na dojíždění do práce a popravdě jsem si to pohonné ústrojí co v tom je dost oblíbil, plynulé, příjemně naladěné. V zimě se rychle vytopi, a je v něm celkem dost místa.Na dojíždění kdy nechci nic řešit ideální. Nevýhody? Odhlučnění, zvlášť od kol není nic moc. Někoho může e-cvt štvát, to je spíš o zvyku. PWR mode je vtipný, ale okamžitá reakce na plyn se občas hodí. Největší negativum je pro trochu schizofreně naladěný podvozek a řízení, kdy se tváří, dává zbytečně tvrdě pocítit nektere nerovnosti, ale zároveň se dost naklání, takže rychle s ním jezdit nechcete. Sedačky v zatáčkách nepodrzi, ale nedávno jsme s ním byli ve Skotsku a po cca 700km jsem nebyl rozlámaný. Je to nudný auto, ale na dojíždění do práce je skvělý. A vejde se tam kočárek.

ON
ON-H
15. ledna 2022, 10:02
0

Taky je mam na letosek v hledacku. Zatim to vypada na Swace, pripadne Corollu. Camry by se mi libila o chlup vic, ale uz je to pravda dalsich 200kkc+, ktery si asi na nase uziti nedokazu z pohledu cost x benefit nijak ospravedlnit. Navic kocarek & detsky kolo se vzdycky naskladaji lip do kombiku...

BonfireCZ
17. ledna 2022, 15:34
0

Tak nakonec jsme asi koupili 2015 Priuse Plug-ina. Jako já bych si to nekoupil, ale z toho technologického hlediska mámě asi závidím :)

MMM
11. ledna 2022, 22:29
2

Já měl ty Priusy všechny řady. Teprve min. rok se odprodala I. generace a vše na ní bylo původní a funkční. Máme doma II. a IV. gen (III. jsme prodali dva roky zpět). Jsou to blbuvzdorná auta, dokonale spolehlivá... je fakt, že k jednomu Priusu mám několik dalších aut, v součtu kolem 2300kw :) Prius je taková služka pro všechno. III. jezdí už fajn i po dálnici za hranicemi a IV. je navíc super UFO auto :) Vždy z toho leze procentuálně nad 50% pohon na elektřinu... jak to to auto dělá, jsem nikdy nepochopil.
Je fakt, že když potřebuji odvézt sadu kol, raději to nastrkám do Priusu II., něž do mého Land Cruiseru 200, abych si jej někde uvnitř neodřel.

reagovat
MB
MBMB
11. ledna 2022, 23:27
-1

No, je potřeba brát v potaz, z jaké veličiny ta procenta jsou. Prius ukazuje procenta vzdálenosti. To znamená, že kdykoliv auto nepohání spalovací motor, tak se to bere jako vzdálenost ujetá na elektřinu. Například i plachtění z kopce, dojezd k semaforu atd. Což neznamená, že přes 50 % energie šlo z baterie, toho obyčejný HEV skutečně nemá ani teoreticky jak dosáhnout.
Nějaké jiné auto zas ukazovalo procenta času ujetého na elektřinu. To znamená, že i stání na semaforu byl čas strávený jízdou na elektřinu, respektive bez spalovacího motoru. Už si nevzpomenu, co to bylo.

František Čáslavský
12. ledna 2022, 08:34
1

MMM: Tyjo, fakt by mě hodně zajímalo, jak ta jednička jezdí. Dvojka je pro mě hodně guilty pleasure, ten design-nedesign u mě funguje a celá ta filozofie auta a jeho trvanlivost mě baví. :)

Va
Vasek7
12. ledna 2022, 10:55
0

@MMM: je Prius 1. generace tak spolehlivy jako ty dalsi generace? Obcas se nejaky objevi za zajimave prachy..Dik

MMM
14. ledna 2022, 17:44
2

MBMB, moc to komplikujes. Ve skutecnosti to zobrazuje vzdy pres 55-60% a ty akumulatory to vazne mocne vyuziva ( sice zany vykon na elektriku, proti predchozim generacim je vylepseni nasobne lepsi a efektivnejsi).

MMM
14. ledna 2022, 18:16
3

Prius I. jezdil super, pokud pocita s tim, ze jezdi starym priusem.
Jednicka ale nema tlacitko EV, ktere by deaktivovalo motor.

Agregaty vypadaji skoro stejne jako na II., ale jednicka ma jinou voltaz. Na youtube je dokonce video, jak to pri prezentaci Toyota projizdi, auto z provozu, zabery vseho a pak to proste krutoprisne zevnitr zapalili.

Tim, ze je jednicka lehci, je prijemnejsi, mensi do mesta, uvnitr pet mist a pohoda. Pro skromneho cloveka dokonale auto (skromny, myslim, ze auto pro nej nehraje roli a chce neco nejspolehlivejsiho na svete). Jednotlive clanky odejit muzou, nevim, ja mel 260.000? A vse puvodni, spolehlive. Taky dela hodne, ze to ma jen 14" kolecka.

Zase kdyz byla snehova kalamita, jezdilo to tak, ze na 20cm leveho pruhu, pod tim led... nikdo tam nejel, jen ja... Tim, ze to nema vykon na rozdavani, ale hlavne to nemelo ESP, jen ABS... to mu paradoxne strasne pomahalo... Ve snehu to furt hrabalo, kam si to ve 140 v tom snehu strhnul, tam to preskakalo snih, vyjete koleje... Kam volant, tam to jelo. (Prius II., Kdyz nasnezi 10cm a primrzne, nehne se diky precitlivelemu eSP z mista, jen se pohupuje dopredu a dozadu... nedokaze odjet, rozjet ze na Barrandaku pri kalamite i na novych pneu... to je jako jizda se zadokolkovym jagosem... neodjede). Nema vypinatelne esp, ale existuje na yout servisni vypnuti a to se II. zmeni v hrabajici bestii "v supersportovnim modu s vypnutym abs/esp". Vse podotykam s novymi pneu na obou autech.

Jednicka ale casem hnije, staty kolem to je stejna pohadka. Ne ze by se objevili diry v podlaze, to ani nahodou, ale napravnice, tlumice z kyselinosili orezle, zadni stity uhnile (stity se prodavaji pouze jako soucast tehlic za desitky tisic). Ja verim, ze ten nas najezdi dalsi statisice. Jinak jsem s tim jezil bezne doma v Nemecku 170, vic to elektronika nedala. Jezdil nalozeny zelezem, kamarady a nedokazalo jej nic rozbit.

Ta jednicka bude v dobrem stavu a bez koroze, prevysovat cenu dvojky, jelikoz.jde pomalu o vzacne kousky. Vetsinou je to dojete, dobite... Kdo ma v Nemecku jednicku, nikdy ji neproda... az TUV je od majitele oddeli. Pak jsou na mobile. V dobrem stavu to putuje/preprodavaji se "v rodinach".

Pokud ma accu OK, tak tu baterku v podstate nejde dobit do plna, snad pro tes je dobre to nastartovane " jakoze rekuperace " tahnout dobrych 10km, nez ti to da plne zelenou odmenu/plny aku. Paradoxne se rychleji dobije pri pomalejsich rychlostech, kdy jsem se tahnul z dlouhatanskych kopcu v Nemecku za kamionem. Tady u nas, to nekdy nedobilo plnou ani z Hora sv. Sebestiana dolu, spis kdyz se jelo pomalu za kamiony, tak to dobilo, ale ne vzdy.

Obecne, kdyz se jakykoli Prius dobiji moc rychle, jakoze vidite, jako rychle po sobe naskakuji dilky do plusu, nebo naopak se velmi rychle vybiji, tak jsou ty akumulatory utahane a nejsou tvrde/muj pojem. Neco jako stary mobil/stara bat. Nabije se rychleji o 2/3, proti nove, ale take jak zacnes volat, tak vidis, jak mizi dilky a najednou v polovine baterie se mobil vypne (tak Prius je ma vybite cervene)

MMM
14. ledna 2022, 18:25
0

To auto bylo zlate I.
Jenze to tezko vysvetlis 99% lidi, bezicich rad race/krysi zavod, kteri potrebuji auto nove z logickych duvodu, nebo jen pro image a ukazce sousedum... v jednicce te jeste polituji. Mnoho lidi vubec nechape, ze mas stare auto, tak hnusne, tak lacine... kdyz oni maji sama Porsche... sorry... proste take jen auta/oct/vw :)
Vykuppvali se s tim skvele firmy, jim to mozek nevezme...

MB
MBMB
14. ledna 2022, 18:27
0

Jen říkám, co to ukazuje a proč je to zdánlivě tak hodně, když bylo vyjádřeno nepochopení. HEV má jako jediný zdroj elektřiny rekuperaci, takže tím je omezeno to, kolik energie může zpětně vydat. 50 % je teoretické maximum, v praxi se ztrátami zcela nedosažitelné. Podíl času nebo vzdálenosti ujetého bez spalovacího motoru může být o mnoho vyšší, jak jsem popsal výše.

MMM
15. ledna 2022, 09:52
0

Dnes jsem se tomu chvili venoval cestou do mycky a teoreticky to vazne odpovidat muze. To auto kde muze, vypne motor a jede na akumulator, elektromotor. Vcera jsem plachtil na baterii 110km/h s od D6 do Horomeric, cely ten usek v polich, jak se ubere, pomalu rekuperuje, Horomerice cele na akumulator, do Cerneho vola je to z kopce, tam se dobil a kousek do kopce na benzin, dojel jsem dodavku, musel jsem ubrat, motor vypina a jede to na elektriku. Prilepy kousek z kopce, rekuperace, do Turska 3km na benzin, Tursko cele na elektriku, za vesnici plnej benzin a do Kralup je to dlouho z kopecka, rekuperuje a dle provozu az 3/4 Kralup jen na elektrinu. I z laitsky uzivatelskeho pohledu, je tech 50% podhodnocenych a masivne do nich zapocitava plny plyn v benzinu. Vlastne to funguje jako prumerna spotreba novych aut, tech zpracovanych dat, je neuveritelne mnozstvi. Navic to pocita od 5min intervalu, az po mesice s prepoctem na menu :) Ja to tedy nikdy neresim, sednu a jedu... vetsinou ve vlacku kolony.

MMM
15. ledna 2022, 09:56
0

Z dnesniho pohledu je to zastarale, asi jako papirova kniha :) Ale mame je radi.

Va
Vasek7
26. ledna 2022, 14:51
2

MMM : diky za podrobne zkusenosti!

El Gringo
12. ledna 2022, 01:10
0

Dokáže mi pls někdo vysvětlit, proč stojí v Mexiku (16% DPH) Prius v základu 460 tisíc CZK a v lepší výbavě 530 tisíc CZK (LED světla, kůže etc.), v USA prakticky stejně a v EU/ČR od základu 750 tisíc CZK a v lepší výbavě od 910 tisíc CZK?:O

Můžou za to flotilové emise Toyoty v EU? CLO? Vždyť EU chce být zelená, tak proč taková cena?

Soused ujíždí na Toyotě, má dva Priusy a Siennu v hybridu. Jednoho Priuse mi chtěl prodat. Dva roky starého, 40k km najeto za 280 tisíc korun (v přepočtu)... Myslím, že za tyto ceny by to byl v ČR/EU hit.

reagovat
František Čáslavský
12. ledna 2022, 08:32
1

Jinačí zdanění, clo, náklady na přepravu, nějaké další interní záležitosti...

MB
MBMB
12. ledna 2022, 08:46
-1

Historicky bylo na dovoz aut z Japonska do EU clo 10 %. Ale vím, že se připravovala nějaká obchodní dohoda, která mimo jiné toto měla rušit. Nevím však, jestli už je v platnosti.
S výpočtem CO2 pokud to je teď trochu složitější, ale Prius by měl být pořád po limitem, takže na něj nic nepřipadá. A i kdyby, tak to v jeho případě budou úplné drobné. Celá Toyota ostatně je, pokud vím, souhrnně pod limitem a neplatí nic.
Něco udělá rozdíl v DPH, v zemích EU je to většinou 20 % a víc, což je rozdíl oproti těm 16 % v Mexiku.

Ale jinak to asi bude jen jiná cenová politika závislá na daném trhu, nevím.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Maxus (SAIC) EV80  2021
Maxus (SAIC) EV80

2021 rok výroby
122 koní výkon
56 kWh baterie

Nissan LEAF  2015
Nissan LEAF

2015 rok výroby
110 koní výkon
24 kWh baterie

Plymouth Fury  1969
Plymouth Fury

1969 rok výroby
230 koní výkon
5 210 ccm objem

Mercury Monterey  1964
Mercury Monterey

1964 rok výroby
390 koní výkon
6 400 ccm objem