reklama
načítám data...

Toyota C-HR Hybrid: Velká hybridní revoluce?

Jak funguje hybrid oproti verzi s pouhým spalovacím motorem? Co znamenají písmenka C-HR? A nastává hybridní revoluce?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Toyota C-HR Hybrid: Velká hybridní revoluce?

Když jsem si poprvé sednul do C-HR, nemohl jsem si nevzpomenout na hybridní Yaris, který sedlal Matěj před necelým rokem. V ten moment za to mohl pocit, který se dostavil, když jsem si sedl do horkého interiéru a zmáčkl tlačítko POWER. Možná pomohlo i to, že to bylo na stejném místě, kde jsem vyzvedával Yaris. Tak či tak to bylo poprvé a rozhodně ne naposled, co jsem si v C-HR na Yarise vzpomněl…

Toyota C-HR se u nás neobjevuje poprvé, s ‚normální’ variantou C-HR jezdil před nějakou dobou Hamster, který ji popsal velice stručně. A ještě k tomu by ji kvůli názvu zařadil do showroomu Hondy. Věřili byste tomu? Vždyť je to úplně jiný systém písmenek! Jedno písmenko, pomlčka a pak dvě písmenka. Úplně naopak než u Hondy, Honzo! A opomenul ještě jednu podstatnou věc, kterou člověk pro dotvoření alespoň hrubé představy o autě potřebuje. Co znamená C-HR? 

Odpověď není třeba složitě hledat, stačí otevřít katalog či webové stránky Toyoty a hledíte na to. Compact Hybrid Revolution. Eh, takže je to revoluční hybridní kompakt? No, jak bych to jenom… Hybridní to rozhodně je. Kompaktní… budiž. A co revoluce? Na to se budeme muset ještě podívat.

reklama

Začněme zvenku. O současných Toyotách se dá říct leccos, ale že by vypadaly usedle? To rozhodně ne. Divoké tvary jsou snahou přiblížit se mladším zákazníkům, kteří dají na design více než ti starší a usedlejší. Kdo by to byl před pár lety čekal, že? Ať je důvodem cokoli, je to podle mě dobré. Široké blatníky, prolisy, protažená zadní světla, černé oplastování boků, které střed auta zužuje. Toyota si s designem vážně pohrála a popustila uzdu fantazii ještě víc než u ostatních aut. Díky tomu se za C-HR leckdo otočí. Působí extravagantně, ale zároveň z toho všeho má člověk pocit, že je to vážně hodně promyšlené. Že se při návrhu nedbalo jen na designérovu rozevlátou ruku, ale každý prvek prošel i někdo, kdo návrhu aut rozumí a kdo promyslel aerodynamiku a podobně. Mně osobně se C-HR fakt líbí. Když se podíváte ze správného úhlu, máte pocit, že ten druhý pár dveří úplně chybí. A vypadá to fakt futuristicky. Jen taková design asi nesedne každému, slyšel jsem něco o mořských potvorách či buldočkovi, ale znáte to. Tisíc lidí, tisíc chutí.

Modrá, všude je modrá. Spousta odstínů. Možná proto jsem si vzpomněl na Yaris. Ten byl taky modrý. Hodně modrý. A těch kontrolek. Je jich tu milion.

Čekal jsem, že interiér bude přece jen víc usedlý. Jako první vás uhodí do očí modrý pás, který jde přes oboje dveře a palubní desku. Pak si všimnete, že vršek přístrojového štítu je také modrý a že modré jsou i sedačky. A modrý je i dekor na dveřích, který sestává z milionu malých pyramid. Nějaké ty diamantově tvarované prolisy jsou i ve stropě u A sloupků. Tyhle detaily jsou docela pěkné. Jen mě moc neuchvátily budíky, které jsou hodně utopené v přístrojové desce, já to prostě nemám rád. To je ale jen maličkost. Naopak mě potěšily sedačky. Sedělo se v nich vážně příjemně, byly měkoučké a poskytovaly i nějaké to boční vedení, kdyby ho někdo potřeboval. S elektrickým ovládáním ale nepočítejte, kromě nastavení bederní opěrky je všechno mechanické.

Infotainment, středně veliká obrazovka s kapacitními tlačítky po stranách, byl dostačující, nicméně ne úžasný. S tím, že jeho start nějakou dobu trvá, bych se smířil. Horší jsou ale ona kapacitní tlačítka. Proč je nešlo dát na jednu stranu nebo pod obrazovku? I na to si člověk zvykne, ale já si bohužel neumím zvyknout na jejich neodezvu – někdy jsem si nebyl jistý, jestli jsem na něco kliknul, nebo ne. Až na tuhle tlačítkovou nepříjemnost ale vše fungovalo bezchybně. 

Když už jsme v interiéru, nevyhnutelně se dostáváme ke slonovi na zadních sedadlech. Kdykoli jsem někoho posílal sedět dozadu, tak jsem láskyplně naznačil, že bude sedět v kobce. Díky maličkatému okénku je vzadu tak málo světla, že ji to tak trochu evokuje. A pokud jste vyšší než 180 cm, budete se tak cítit i po prostorové stránce. Já osobně si za sebe tak akorát sednu, ale nikdo vyšší už se moc pohodlně cítit nebude. 

Je tu docela ticho. Šlápnu na plyn, motor se rozeřve, ale jeho otáčky neletí k nebesům. Jako by byly pořád stejné. Pak plyn zase pustím, motor přestane být slyšet úplně a rozsvítí se zelené autíčko s nápisem EV. 

Pohonné ústrojí hybridního Yarise C-HR disponuje 122 koňmi, což je jen o osm více než mělo již testované ‚normální’ C-HR. Jenže převodovka e-CVT a hybridní pohon zde dělá svá kouzla. Ona kouzla ho ale také odsuzují spíše do měst a na kratší trasy. Nejen že na dálnici se trochu ztrácejí výhody hybridního pohonu, ale také vám přijde, že je C-HR na dálnici dost hlučné. Může za to benzínový motor, který poběží téměř neustále, takže vám to po normální jízdě městem, kdy jej téměř neslyšíte, přijde jako hrozivý rachot. Dynamika vozu stále není všelijaká, ale už je rozhodně dostačující.

reklama

A co jízdní vlastnosti? Opět se mi z klávesnice dere „… jezdí to jako Yaris…“ a je to vlastně pravda. I přesto, že jde o poměrně vysoké auto, je těžiště docela nízké a stejně jako Yaris se C-HR srdnatě vrhá do všech zatáček. Podvozek je naladěn spíš pohodlně a dobře filtruje nerovnosti i díry, takže vás jízda v něm bolet nebude. Ba, pokud jezdíte starým sportovním autem na stupidním podvozku, budete se cítit skoro jako na obláčku. A jak je na tom spotřeba? Většinu týdne jsem jezdil po městě, kde se pohybovala mezi třemi a půl až čtyřmi litry, v kombinaci s výjezdy mimo obec se stále udržela do čtyř a půl litru na sto kilometrů. Za mě dobré, na takové auto. Po městě se mi na šestikilometrové trase podařilo jet i se spotřebou 0,5 l/100 km.

C-HR se kromě divokého designu vyznačuje také širokou škálou asistentů a systémů, takže za vás zaparkuje, ohlídá, abyste nenabourali, střeží za vás rychlost, a pokud budete chtít, tak na vás bude i naštvaně pípat, pokud přejedete čáru. Většinu těchto systémů jsem vyzkoušel a fungovaly přesně podle očekávání. A to včetně antikolizního systému, který detekoval auto v místech, kde němělo co dělat a kde bych ho rozhodně nečekal. 

Verdikt

Jak to tedy celé dopadlo? Nastala hybridní revoluce? Podle mě zatím ne, ale do listopadu ještě zbývá spousta času. Ať je to s revolučním autem, jak chce, o C-HR se dá říct, že je velice povedené. Přinejmenším ve své hybridní variantě. Jeho silnou stránkou je design, mně se fakt líbí. I dynamika, která byla u čistě benzínové varianty slabší, je celkem v pořádku. Stále nám tu ale zůstávají jisté slabiny. Nejzásadnější je místo vzadu. A taky infotainment by stálo za to vylepšit. Pokud ale chcete hybridní crossover, pak mě nenapadá, proč nevybrat právě C-HR. Je to auto, které vás uspokojí a možná i nadchne svou spotřebou ve městě a okolí. Hybridní verze není vedle slušně vybavené verze benzínové ani tak drahá, takže se bude v rodinném rozpočtu obhajovat snáz. A abych nezapomněl, až si ji budete objednávat, tak berte LED světla. Jsou vážně boží.

Technické údaje

Motor: atmosferický zážehový čtyřválec 1 798 cm3 + synchronní střídavý motor
Výkon: 90 kW (122 koní) – celkový výkon systému
Točivý moment: 142 Nm v 3600 ot./min (spalovací motor)
Převodovka: e-CVT
Maximální rychlost: 185 km/h
0-100 km/h: 11 s 
Kombinovaná spotřeba (dosažená): 4,5 l/100 km
Cena (Hybrid Active): 629 900,- Kč
Cena testovaného vozu (Hybrid Selection): 734 900,- Kč

Za fotky děkujeme Adamu Novákovi.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
05. června 2018, 10:27
0

Je to sice jiny segment vozu a jini zakaznici ale me proste pripada ten cenovy rozestup mezi C-RH a RAV4 Hybrid maly, kdyz uz bych daval za auto tolik asi bych si priplatil za to vetsi. Je pravda ze vzadu je to opravdu temna kobka, ale pro single lidi z mesta bezdetne co maji radi neobvykla auta a mozna chteji mit takovy ten hrejivy 'EKO hybridni' pocit proc ne ze... :)

reagovat
Inženýr
05. června 2018, 12:00
0

Zřejmě to bude tím, že Toyota bere C-HR jako stylovku a asi má zato, že zákazníci si za tento styl připlatí. :)

Jimi
05. června 2018, 11:13
2

Mě se líbí, jak automobilky dokáží využít tuhle módu, kdy s technikou malého auta(+/- Yaris), vyšším podvozkem, rozevlátou karosérií, pár cílených detailů v interiéru, si můžou klidně účtovat o 200tis+ se stejnými náklady jako na Yarise... lidi to chtějí, tak proč by jsme jim to takhle neprodali...zajímavý trend, jak si zvýšit zisky...

reagovat
Inženýr
05. června 2018, 12:01
0

Přesně tak. Holt lidé platí.

JLK
05. června 2018, 12:59
2

Zakaznici Yarisu a C-HR neresi co je to za platformu. A z pohledu mnoha kupcu (treba i me) C-HR vypada byt hodnotnejsim modelem - na prvni pohled je to vetsi kus auta, vyssi podvozek (ale zas ne zbytecne vysoky) se hodi, kufr o 100 litru vetsi, vypada to solidneji nez hracka Yaris. No proste lepsi auto. Jestli to postavili na Yarisu a budou na to mit vetsi marzi tak good for them, ale toto je posledni co me bude zajimat pri nakupu.

Jimi
05. června 2018, 13:28
0

Zákazníci to samozřejmě neřeší, když na to mají, jenom poukazuji na to, jak málo stačí v dnešní době, aby lidi zaplatili za módní "obal". Hodně se totiž změnil obsah významu výrazu "Value for Money". Ten zebřiček věcí, co platí na potencionální klientelu, se otočil úplně naruby...

beastar
05. června 2018, 13:48
1

No o tom plném využití jedné platformy jsem psal včera u Renegejdu. Souhlasim s tim, že to je trochu blbý. Mqb u vw se vyvijelo ale s představou že tam na tom bude 10 modelu. Jinde to neni jiný. Nakonec je to o výsledku co na tom postaví za auto. To neni o platformě. CHr je moderní urban car krosouvr takže sázka na jistotu. Stejně jako před lety disproporční liftback připomínající sedan. To je vývoj a móda. Jak píše jlk gud for em že umí na džaríska napasovat i auto s tvary enterprise a tou správnou image.

JLK
05. června 2018, 14:24
0

C-HR neni jen nejake pozlatko na Yarisu, je to dostatecne odlisny a podle me lepsi model. Proc se divite, ze lidi jsou ochotni zaplatit vice za lepsi auto? To ze to ma nekde uvnitr nejake komponenty z jineho auta je uplne nepodstatne.

beastar
05. června 2018, 14:55
0

Nevim jak Jimi, ale já se nedivim. A souhlasim s tim ci píšeš. Více méně. Je to správně ono použití shodný platformy a dílů v rámci koncernu zlevňuje. Delaj to tak všichni. Navíc cena tohohle auta v rámci segmentu je vcelku běžná. Lepší než Yaris je logicky kdyby to bylo naopak bylo by to špatně.

Podobný příklad... Proč je Golf dražší jak Octavie? Přestože má menší kufr a je v kostce méně prakticky. Proč si lidi připlatí za Superba když jim stejnou techniku nabídne i oktávka.

bitner
05. června 2018, 14:24
0

Tohle kdyz zastavi, tak z toho vyleze Manga panacek, ne?

reagovat
beastar
05. června 2018, 14:58
0

Spíš tohle....
Aj wil sí jů sůn... Hadej kde...

sheogh
05. června 2018, 15:44
2

To je straslive hnusny :-((( Asi se ze me stava konzerva :-D ... videt to pred 20 lety, tak bych jiny auto nechtel... ale to be bylo 13

reagovat
Matěj Podhorský
05. června 2018, 17:09
0

Najel jsem s tímhle asi 500km. Tohle auto vypadá tak divně, až je přitažlivé. Co ovšem slibuje dynamický a agresivní vzhled, nestíhá podvozek, pohon ani ovládání auta plnit. Je to takové, no, pro lidi, co už ví, co v životě chtějí (nechci vyloženě napsat staré a usedlé lidi). Podvozek je nečekaně pohodlný, a to zejména po městě, kde to navíc dokáže jezdit bezhlučně díky přítomnosti elektromotoru. To tramvajový bzučení je vlastně docela fajn kulisa. Zatáčí to celkem schopně, ale díky nekomunikativnosti jak řízení, tak podvozku, je to spíš věc odhadu a důvěry, i tak to ale zvládne dost. Příjemná je spotřeba. Cesta do Prahy proběhla za 4.5, ale to jsem se loudal. Když se člověk neloudá, a jede co to jde, dostane se na 8.5, víc to nežere.

Vyloženě se mi nelíbil infotainment, některý detaily v interiéru a audio. To sice dokáže rozbubnovat auto tak, že se obraz ve vnitřním zrcátku rozmaže, ale podání zvuku je takový... no. No nic.

Projev CVT nebo tohoto konkrétního pohonného ústrojí mi přišel OK, dokud člověk nezačal tlačit na pilu. To je mu pak odměnou zvuk vytočeného motoru a kvůli absenci převodů nepůsobí dynamika nikterak zázračně, ačkoli marná taky není.

Celkově se mi to líbilo. Jízdním projevem klasická Toyota, odvážný design, excelentní vůz do města. Jo a s aerodynamikou CH-R si někdo fakt hodně vyhrál, stačí sledovat ty detaily různě po karoserii... tady jednoznačně palec nahoru.

reagovat
ro
rock
05. června 2018, 17:51
0

"excelentní vůz do města"

Jenom tak ze zvědavosti, jaký je z toho výhled do zadních kvadrantů? Vím, že hybrid se bez kamery snad ani koupit nedá, ale je reálný zaparkovat bez kamery?

Matěj Podhorský
05. června 2018, 18:00
0

No, to je pravda. Ale já jsem dost zvyklý na zrcátka a základní pípátko vzadu. Takže by mi to i bez kamery přišlo OK.

Jimi
05. června 2018, 20:53
0

Dnes na potvoru jsem je potkal 3ks. A osazenstvo za volantem úplně sedí. A to jsem si myslel, že je to pro mládež...

Oh!Gust
05. června 2018, 21:55
0

keď tak uvažujem, človeka mladšieho stredného veku som tiež ešte za volantom C-HR nezaznamenal :D

gramo
06. června 2018, 11:11
0

Málokterý člověk mladšího středního věku má 600 tyček na nové auto :)
Zvenku už jsem to párkrát viděl, mám z toho smíšené pocity, zajímavý design to je, lidi se za tím otočí, ale mám pocit, že se ta překombinovanost časem omrzí. Ovšem ten interiér mě vyděsil, ten trčící křivý displej lemovaný cordon bleu, to tedy bléééé
-
Komentář upraven 6. 6. 2018, 11:12:12
-
Komentář upraven 6. 6. 2018, 11:14:07

ro
rock
06. června 2018, 11:47
0

Kdo dneska nemá trčící displej, jako by nebyl. Schopnost navrhnout elegantní přístrojovou desku bohužel atrofovala a zákazníci to ještě adorují, protože víc palců na displeji = lepší auto.

Vlastně to vypadá stejně hrozně, jako když je na palubku přísavkou připevněný TomTom nebo nějaký phablet. S tím rozdílem, že když nepotřebuji navigaci, což je 99 % jízdního času běžného řidice, tak je můžu sundat a nestraší mi ve výhledu.



reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Torino Ford Torino 500 6.6L  1971
Ford Torino Ford Torino 500 6.6L

1971 rok výroby
300 koní výkon
6 600 ccm objem

Ford Mustang Manual / TOP STAV / 1966
Ford Mustang Manual / TOP STAV /

1966 rok výroby
200 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Corvette cabrio 1987
Chevrolet Corvette cabrio

1987 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Hummer H1 HMMWV Humvee 1987
Hummer H1 HMMWV Humvee

1987 rok výroby
150 koní výkon
6 200 ccm objem

Dodge Coronet Red ram 1953
Dodge Coronet Red ram

1953 rok výroby
103 koní výkon
3 900 ccm objem