Kdykoliv se začtu do některého magazínu, blogu či jen internetové diskuse pro ‚pravé petrolheady‘, setkám se nevyhnutelně s litaniemi o tom, co všechno už odvál čas. Motory se zmenšují, elektroniky je čím dál více, řízení je čím dál odtažitější, bezpečnost dostává přednost před zábavou a ekologie před charakterem. Zkrátka, auta jsou prý čím dál nudnější. A ta stará, ta opravdu úžasná a zábavná, ta jsou zase čím dál dražší a čím dál méně z nás si je může dovolit.
Pravdou je, že propadnout beznaději je dnes snadné. Většina z nás zažila doby, kdy spousta dnes uctívaných klasik byla jednoduše zajímavými ojetinami (vzpomínáte na klasické 911 ve slušném stavu za 400 tisíc?) a jen těsně za námi je doba, kdy byla auta s každou další generací větší, lepší, silnější a zábavnější. Když jsem na přelomu tisíciletí začal číst časopisy o autech (a o pár let později je i překládat), vypadalo to, že žijeme ve zlaté éře. Automobilky, které se ještě nedávno potácely nad propastí krachu, najednou představovaly stále další nové modely a produkce jejich vozů stoupala do dříve naprosto nepředstavitelných výšin.
Dnes jsou sice auta stále s každou další generací rychlejší, ale pro nadšence to má vždycky i nějaký ten háček. Třeba zmenšující se objemy motorů a ubývající válce, čím dál větší podíl elektroniky, odtažité elektrické posilovače řízení nebo nad vším se vznášející přízrak elektromobilů a autonomního řízení. Zkrátka to pro puristu, který miluje auta ryzí a mechanická, může působit tak trochu jako další sedmdesátá léta a zejména sedmdesátá léta v Americe. I tehdy se zmenšovaly motory a celá auta, přibývalo bezpečnosti a ekologie, ale ubývalo výkonů a zábavy. Nové předpisy zdeformovaly vzhled aut přerostlým nárazníky a předposranost automobilek tváří v tvář potenciálnímu zpřísnění předpisů vedla k téměř úplnému vymizení kabrioletů. Nemluvě o tom, že narozdíl od současné situace byla nová auta reálně slabší a pomalejší.
Jenomže ve skutečnosti byla sedmdesátá léta pro běžného zaoceánského automobilového nadšence zlatými časy. Auto, které jste si koupili na každý den, bylo mnohem pohodlnější, bezpečnější a pro všední život vychytanější než legendy let šedesátých. Dříve luxusní prvky jako elektrické ovládání čehokoliv, tempomat, rádio na kazety nebo automatická klimatizace se stávaly standardem a objevovala se stále nová a nová vylepšení. Auta byla menší zvenku a větší zevnitř. Lépe zatáčela. Malé importované vozy byly čím dál dokonalejší a schopnější. Zkrátka běžný zákazník mohl být nadšen.
A vedle toho jste mohli procházet bazary a inzerce plné aut, která byla před dekádou symboly peněz a postavení, ale najednou si je mohl za skromný peníz koupit kdokoli. Doktoři a právníci prodávali své E-typy a Pagody, když je nahradili novými XJ-S a R107. Muscle cars vyšly z módy a nahradila je luxusní kupé a první SUV, takže pořídit si Hemi Cudu nebo Camaro s big blockem mohl opravdu každý. Porsche 356 a MG A byly dostupné laciné sporťáky, asi jako dnes první Miaty a MG F. A tak by se dalo dlouho pokračovat…
Zní to jako ráj? Tak se pojďme podívat na naši dnešní situaci a situaci nadcházejících let. Oproti letům šedesátým a sedmdesátým se životnost aut značně prodloužila, takže jejich pád na cenové dno déle trvá – a tak se teprve v následující dekádě nebo dvou dostanou na cenové dno auta z toho, co lze svým způsobem považovat za další “zlaté časy” automobilismu, podobně jako byla šedesátá léta.
Dnes jsou v této fázi auta let devadesátých, zejména pak jejich počátku. A řekněme si na rovinu, že to nebylo zrovna období plné úžasných a výjimečných vozů. Design byl snad nejnudnější v historii, dostupná zadokolková kupé téměř vymřela, drahé sporťáky a GT byly v útlumu a většina slavných automobilek produkovala směšně malé počty aut, která byla často jen unavenými předělávkami vozů z přechozích desetiletí. V polovině dekády se věci začaly pozvolna měnit, ale byla to teprve předzvěst toho, co přijde. Porsche přišlo s Boxsterem, který zachránil jeho existenci, a s 996, která udělala z modelu 911 mnohem použitelnější auto a tím vystřelila jeho prodeje vzhůru. Za 8 let výroby se jich vyrobilo 170 tisíc kusů, klasická 911 oslavila čtvrt milionu po 24 letech výroby – a varianty 997 se stejné množství vyrobilo za prvních 4 nebo 5 let. Ferrari postavilo 360 Modenu, první model značky, u kterého se dalo mluvit o spolehlivosti a rozumné servisovatelnosti jinak než žertem (a F-355 byl jako co, Bobashi? pozn.Vavris) Jaguar postavil nádhernou XK8 a s příchodem osmiválcových modelů se stal výrobcem relativně spolehlivých a použitelných vozů. Aston Martin se začal probírat z klinické smrti. Lotus začal vyrábět Elise. BMW bylo na vrcholu sil a Mercedesu začali pánové z AMG vysvětlovat, jak se dělají rychlá a zábavná auta.
Většina těchto aut už se svému cenovému dnu blíží teď, i když jsem přesvědčen o tom, že žádné z nich ho ještě nedosáhlo. Shora na ně totiž tlačí všechno to, o čem jsme na začátku milénia četli v lesklých časopisech z Británie. Nejstarší Aston Martiny DB9 dnes stále stojí milion – ale jak dlouho to vydrží, respektive kam až spadnou? Nezapomeňme, že se jich za 13 let vyrobilo pravděpodobně víc než všech Astonů před nimi dohromady… A to tu ještě máme menší, levnější a pro nadšence nejspíš lákavější V8 Vantage.
Ani u ostatních značek to nevypadá jinak. Lamborghini se s příchodem Gallarda stalo velkosériovým výrobcem. Porsche vychrlilo obrovská kvanta 911 řady 997, o které mám podezření, že je to ve skutečnosti nejlepší 911 vůbec. A k tomu ještě větší kvanta Boxsterů a Caymanů (které už teď začínají atakovat dostupné ceny). O kokurenci se jim starala kupé jako BMW Z4 a dokonce i některé Mercedesy. Audi s masovým nástupem řad S a RS zaplnilo silnice sedany a kombíky, které mají koule, a přesto je jako ojetiny nikdo nebude chtít. Nemluvě o usedlém supersportu R8.
Situace nebyla jiná ani v nižších sférách automobilového světa. Ford vychrlil obrovská množství Fiest ST a Focusů ST a RS. Z továrny Renaultsportu v Dieppe vyjížděly Clia a Mégany tempem, které se zdaleka nepodobá ničemu v dřívější historii značky.
A zároveň s tím vším došlo k revoluci za oceánem. S nástupem éry retro designu si automobilky uvědomily, že éra muscle cars byla fajn a zaplavily trh nesčetnými variantami Mustangu, ze kterého se oproti 90. létům stalo použitelné a zábavné auto, a o něco později jeho konkurenty, Challengerem a Camarem. Mezitím se z Corvette star legitimní supersport a Cadillac začal se svým CTS-V nabízet seriózního konkurenta pro divizi M od BMW. A tak bychom mohli pokračovat na obou stranách Atlantiku a snad ve všech kategoriích zábavných aut.
Někdo by v tuto chvíli mohl argumentovat tím, že leckterá zábavná auta z přelomu tisíciletí už na ceně spíše stoupají, než aby klesala – a pravděpodobně vytáhne jako příklad BMW M3 E46 nebo Hondu S2000. Jenomže to jsou auta, která byla vždycky nedostatkovým zbožím a auru výjimečnosti si s sebou nesla od samého začátku. Je jich zkrátka dost málo na to, aby se kupci mohli přetahovat o privilegium je vlastnit.
Podobně to dost možná dopadne s několika dalším ikonickými auty. Porsche 911 s přídomkem GT, nejostřejší verze hot hatchů jako byl Focus RS500 nebo Mégane R26.R, Mustangy od Shelbyho a pár dalších aut si nejspíš vždycky udrží relativně vysokou hodnotu.
Ale ta ostatní? Zajímavých aut se za posledních let vyrobilo tolik, že zkrátka není možné, aby si každé z nich našlo kupce za zajímavou cenu. Zvláště to platí o těch, která se prodávala do značné míry jako symboly postavení a bohatství. Vzduchem chlazenou 911 už asi nikdy za cenu Octavie nekoupíte – ale je dost možné, že 997 bude jednou levnější. A nemusí to dlouho trvat. Staré Jaguary se vždycky daly koupit za babku a hliníkové XK to čeká také. Tentokrát ho ale nejspíš na dno doprovodí i Aston, protože DB9 a V8 Vantage se zkrátka staly tuctovkami. Většina hot hatchů se v nějakém bodě svého života dostane do fáze, kdy si můžete slušný kousek koupit za dva měsíční platy. A Mégane RS nebo Focus ST nebudou výjimkou. Mustangy a Camara z 90. let jsou mnohem vzácnější než ty dnešní – a přesto stojí pár desítek tisíc. Je jen otázkou času, kdy ty moderní budou stát pár dělnických výplat. A takhle bychom mohli pokračovat donekonečna.
Takže pokud máte problém s přicházející érou tříválců a tříturb nebo propadáte depresi, že už si nikdy nekoupíte zajímavé auto, nezoufejte. Ten správný čas na kupování opravdu cool aut teprve přijde. Některá z nich vás potom možná zruinují, až s nimi budete chtít jezdit, ale to koneckonců šedesátkové klasiky dělaly také.












Daveen
30. 7. 2016, 07:49Dnes jsou v této fázi auta let devadesátých, zejména pak jejich počátku. A řekněme si na rovinu, že to nebylo zrovna období plné úžasných a výjimečných vozů. Design byl snad nejnudnější v historii, dostupná zadokolková kupé téměř vymřela, drahé sporťáky a GT byly v útlumu a většina slavných automobilek produkovala směšně malé počty aut,
? a co treba japonské auta z devadesátých let? Jeden zajímavější stroj nez druhy
BobAsh
30. 7. 2016, 20:46JDM verze možná. Ale co ze zajímavých devadesátkových Japonců se dá koupit u nás? Miaty, S13, nějaké ty Prezy a Eva, a dál?
Aleš
30. 7. 2016, 21:35V Německu Skyline(ano GT-R to asi nebudou,ale i GTS-T by mohlo být dostačujcí). Toyota Celica,300ZX(Z31/Z32) Mitsubishi 3000GT Twin Turbo atd. To by mohlo stačit co myslíš Vojto? A možná nějaké S14.
kavka seda
31. 7. 2016, 08:25u Hondy to byla "obzvlast" nuda. Civic 4g,5g,6g vti, CRX vtec, delSol vtec( no, ikdyz...). koncici prenadherna Prelude3g a Prelude 4g H22, Accord type R. A 90ky v klidu stihla i Integra TR.......
MGRR
30. 7. 2016, 08:25Obrovským problémem těchto "moderních" aut je, že pouze šikovné ruce na servis nestačí. Potřebujete diagnostiku a nejlépe jí mít ke svému autu jako příslušenství. Stejně často pouze nepovídá... speciální tlumiče, technika zeslabená, hliník, plast a prakticky žádné servisní zázemí v "postkomunistických, či východních státech", nebo neuvěřitelně drahé, předražené... praxe je taková, že je lepší často auto naložit své Ferrari a pod na odtahovku a poslat auto na servis do Německa.
CerVus
30. 7. 2016, 11:03Tady jde i o problém je uservisovat. I když koukám na 996 jak se pomalu vlečou k té hranici 400k, tak si zrovna tak říkám A kolik to auto bude potřebovat za rok investic. Hlvně v roce prvním. Navíc se člověk musí modlit, aby mu nekleklo to problémové srdce uvnitř.
Jinak souhlasím s Dobešem, že 997 je asi ta nejlepší 911. Má správný vzhled, vychytaný motor bez turb a automatů.
Mírus
30. 7. 2016, 14:58V názorech typu: "...997 je ta nejlepší 911 ze všech..." vidím určitou zákonitost - obecně u všech značek. Vysvětlím.
O poslední generaci obvykle neřekneme, že je ta nejlepší, protože zatím není dostatečně prověřená, její inovace jsou pro nás zatím příliš nezvyklé, není také (v podmínkách čr) ještě příliš rozšířená, neb vozů není dost z druhé ruky a cena dostatečně nespadla.
Příliš staré generace také bývají ze hry, protože jsou prostě už moc morálně zastaralé, chybí jim modernější výbava, na kterou jsme si zvykli a nechceme se jí už vzdát, mají obvykle menší jízdní výkony a jejich vzhled můžeme uznávat i po letech, ale také nám připadá poněkud překonaný, okoukaný a nemoderní.
Proto si myslím, že naše preference v absolutním hodnocení logicky obvykle směřují právě na generaci předposlední nebo třetí od konce celé řady.
CerVus
31. 7. 2016, 16:06Něco na tom asi bude. Interiér současné verze se mi líbí víc než u 997, ale dnes jsem koukal na porsche cup a překousnout tu zadní část mi asi ještě chvíli potrvá. Pravdou ale je, že v reálu jsem 991 ještě neviděl.
Caddy
30. 7. 2016, 09:53Jsem zvědavý, jak ale taková auta někdo udrží v provozu... a jak se třeba ještě později bude provádět renovace... už ta auta z devadesátek jsou pěkný průser, nemluvě o pozdějších...
Trinom
30. 7. 2016, 10:15Možná se budeš divit, ale výměna řídící jednotky u auta z 90. let za programovatelnou dokáže vyřešit většinu starostí. A přitom je to pořád dostupná úprava. Horší to bude u současných aut s pokročilou diagnostikou, tam to takhle jednoduše obcházet nepůjde.
Beaumont
30. 7. 2016, 11:19Taky myslím. Auta z devadesátek a ještě tak přelomu tisíciletí se celkem dají udžet v provozu slušně a navíc už zdaleka tolik nerezaví jako ta starší.
Se současnými auty s komplexní propojenou elektronikou, bezpečnostními systémy a downsizovanými motory už se té budoucnosti obávám víc....
BobAsh
30. 7. 2016, 20:51Lidi se zkrátka naučí, jak to opravit. Stejné věci jako se teď říkají o autech nových nebo 10 let starých se ještě nedávno říkaly o těch devadesátkových a předtím o osmdesátkových, protože ta už přeci měla vstřikování a elektroniku a to se nedá doma opravit. A v šedesátých letech tvrdili milovníci veteránů, že moderní složitá auta jako Ford Mustang nepůjdou v domácích podmínkách zrenovovat.
Trinom
31. 7. 2016, 08:06Já narážím na maličko jinou věc, a to fakt, že nebude problém udržet v chodu motor, nebo opravit karoserii., ale že je problém se dostat k diagnostickému SW, který je draho placený a pro běžné lidi nedostupný. Na druhou stranu, pokud nahradím motor management nějakým jiným, bude problém projít přes STK. Tenhle zlom se datuje k roku cca 2000, od kdy je povinná diagnostika OBD2.
PepaSFI
31. 7. 2016, 11:19pokud nezačnou dělat elektroniku plánovitě uzamčenou a kdovíčím hlídanou, neviděl bych v tom zatím problém. Lidi jsou šikovní a ajťáků je že by je moh lopatou přehrnovat. Je to jen program, prý ani ne moc složitý. Samozřejmě že firemní diagnostiky které dokážou dělat i různé úpravy na výbavě budou hůř dostupné ale běžná diagnostika závad z OBD není problém. Konektor za dvě stovky a zadarmo aplikace do mobilu. Samozřejmě je potřeba umět u hlášku z OBD interpretovat, ono to zkrátka nenapíše "tam v tom levým koutě pod motorem máš na žlutým drátu asi vyhnilej konektor" ale to tak bylo vždycky. Mechanik taky musel umět najít proč to neběží správně, musel hledat co kde je rozladěný, co vyměnit a to zdaleka neměl tolik informací co by ho nasměrovaly.
Caddy
1. 8. 2016, 10:01tak diagnostika a udrzeni v chodu motor, to jsem uplne nemel na mysli, to se vzdy nejak udela...ale ta autra maji spoustu vybavy a technologickych reseni, budou odchazet displaye a jina elektornika, ma to sofistkovane podvozky, adaptivni kdeco...a ja treba moc nemusim auta, kde tomu pak pulka veci nefunguje, "hlavne, kdyz to jede"...ja jsem rozladeny, ze se mi loupe chrom z jedne vnitrni kliky a furt koukam, jeslti ji neshanet :) Predstava, ze proste pulka tech cudlu v aute je uz na nic, se mi vubec nezamlouva...nahrazovani magnetickych tlumicu konvencnimi nebo vzduchovych podvozku pruzinami tu uz mame...ale to neni cesta, jakou bych chtel jit....
Ronin
30. 7. 2016, 11:13Nie nie,nemyslím si,že to bude takto.Situácia je iná ako v 60-70 rokoch.Pretože tam sa ľudia ´´dočkali´´ ďalšej zlatej éry.Tá posledná trvala asi niekedy to teraz..Ide o to že my už sa žiadnej (pravdepodobne) nedočkáme.Koncepcia aút sa za tie roky nezmenila okrem elektroniky ktorá bola zastúpená v menšom počte.No my teraz riešime úplne nové pohony,a do všetkého idú počítače.Také nič sa vtedy neriešilo a skoro nič nebolo iné ako ostatné.Nehovorím že cena uvedených aút neklesne,klesne no už len pár rokov a nie na takú hodnotu ako by sme chceli.Nás už nič dobré na spôsob purizmu skoro nečaká.A o niekoľko desiatok rokov už vôbec.Ako som písal my už sa žiadnej zlatej éry nedočkáme.Takže majtelia vozov ako DB9,Gallardo možno F430 stratie ešte nejaké peniaze.No trh a tí bohatší si uvedomia,že také autá už nebudú.A logicky si za autá budú pýtať viac peňazí a hodnota bude stúpať pretože nové autá také nebudú.A je jedno koľko ich vyrobili.Už sme jednoducho došli k tomu najlepšiemu.Lepšie nebude
rowan
30. 7. 2016, 11:56To je ale hloupost cos napsal. Naopak souhlasím s článkem, ty pravé žně teprve prijdou. Dostupné 911, i Astony. Extrémně široký výběr hothatchů, zábavné a cenově přijatelné zadokolky, to všechno na nás v příštích letech čeká. To, že je v autech ve větší míře zastoupená elektronika rozhodně nevidím jako problém. Dnes je mnohem víc lidi, který počítačům a elektronice rozumí, než před dvaceti lety. A radši budu řešit problémy s elektronikou než korozi. Ano svět se mění. Ty tvrdíš, že cena aut bude růst, protože už lepší nebudou. Já tvrdím, že cena aut, i těch výjimečných bude klesat, protože přichází počítačová generace, kterou zajímají spíš iphony než auta. Nadšenců do aut bude rok od roku méně. Pro nás znamenají auta svobodu, proto je máme tolik v oblibě. Pro nastupující generace je tou pomyslnou svobodou internet. Těším se na příštích pár let, protože budu nakupovat za levno.
BobAsh
30. 7. 2016, 21:03Další zlatá éra zábavných aut klidně může přijít - zmenšování motorů už nestačí a výrobci budou muset pokračovat ve zmenšování a odlehčování aut. Už některá dnešní auta jsou úžasně lehká a obratná, až se to dostane tak daleko, že rodinný sedan bude zase vážit pod tunu a hatchback 750 kilo, tak bude ještě sranda. Stejně tak se vracejí levné a dostupné zadokolky, pořád žijí muscle cars... zajímavých aut ještě bude dost.
A představa, že ceny věcí jako 997 nebo XK budou někdy v dohledné době stoupat, je absurdní. Těch aut jsou strašná kvanta a lidí, kteří je chtějí, není zase tolik. Zvlášť když je čím dál víc moderních alternativ. Kolik lidí si bude chtít koupit XK, když si můžou pod milion koupit nového Mustanga, který umí to samé?
Beaumont
30. 7. 2016, 11:16Pro mě jsou právě 90. léta, byť pravda spíš jejich druhá polovina a možná i začátek nového tisíciletí tou pravou "zlatou dobou" zábavných aut. Proč?
- Většina aut už byla slušně chráněná proti korozi, takže při rozumném zacházení vydrží mnohem déle bez renovace karoserie, než veteráni / youngtimery ze 60. - 80. let (něco o tom vím)
- Většina aut už měla ABS a rozumnou pasivní bezpečnost, takže se s nimi dá jezdit rychle a nemít u toho uzavřenou životní pojistku
- Motory už mají vstřikování a základní elektronické řízení, takže startují teplé i studené a nemusí se jim seřizovat karburátory každé tři měsíce; a přitom ještě nebyly okleštěné emisními normami, jsou točivé a s pěkným zvukem
- Většina aut měla hydraulické posilovače a tedy slušně komunikativní řízení
- Většina zajímavých aut se dá sehnat s klimatizací. A narovinu: auto s pevnou střechou bez klimy je v létě prostě peklo.
- Celkem široký výběr koncepcí. Kdo chce silnou předokolku (jako třeba já), najde. Kdo chce RWD nebo AWD, taky najde. Totéž platí o atmo/ turbo, manuál / automat atd.
Idi amin
30. 7. 2016, 12:08Já nějak nemám pocit, že by v druhé polovině devadesátých let a na začátku nového tisíciletí bylo k dispozici nějak zásadně víc zábavných aut než dnes. Skoro mi přijde, že dnes máme tu nabídku v tomhle ohledu dokonce širší.
Beaumont
30. 7. 2016, 13:18Ale jo, dnes je zábavných aut pořád dost, zejména supersportů a hot-hatchů, i když zase některé kategorie v podstatě umřely. Třeba už tu skoro nemáme menší kupé / GT s předním náhonem á la Alfa GTV a GT / Fiat Coupé / Calibra / 406 Coupé, nebo sportovní sedany střední třídy á la 405 Mi16, Vectra Turbo, Dedra Turbo, Mondea ST... Taky spousta sportovně laděných aut už je jen s automaty a kdo by chtěl atmosférický motor, má až na výjimky úplně smůlu.
Spíš se ale u dnešních aut opravdu bojím o tu servisovatelnost ve vzdálenější budoucnosti. Stryý Bosch L-Jetronic ještě opravíš, ale moderní komplikované ŘJ, kterých je v autě sto a většina spolu komunikuje... Nevím....
epo
30. 7. 2016, 13:12Len co je zabavne auto? Mam staru m3 e36, pre mnoho ludi dokonalost...Mal som moznost zviest sa v M3 rv.2016 a to auto je uplne inde...zabavnostou...ano, je tam viac elektriky, umely zvuk, el. riadenie, smg prevodovka....ale ze by to auto nebolo zabavne to nie, bavilo ma to a bavilo ma to ovela viac ako moje auto. To je mozno viac spojene s vodicom, priamejsie, vodicskejsie a viac puristickejsie...ale nova m3 je o niekolko levelov inde, clovek to nastaryuje, zreve to na celu halu, sadne do toho uzastneho kokpitu a zabudne na vsetko. Keby na to mam, v momente menim.
Za mna ano, tesim sa az tento raj pride a budem si moct podobne auto (jazdene) dovolut tak ako mam teraz e36 m3
Csaba
30. 7. 2016, 15:21"...Audi s masovým nástupem řad S a RS zaplnilo silnice sedany a kombíky, které mají koule, a přesto je jako ojetiny nikdo nebude chtít..."
Nikdo?!? :-)
Já bych RS6 Avant chtěl už teď a to tak že hrozně hrozně moc, a vím 100% že nejsem sám... :)
honzarov
30. 7. 2016, 15:26Co to píše autor za hovadiny. Prej auta jako Honda S2000 byla nedostatkové zboží. Nic proti autu, ale prostě za ty prachy to skoro nikdo nekupoval. Proč asi skončili s výrobou? Kvůli tomu, že to nestíhali vyrábět? Léta šly prodeje do kopru, až se to prostě dostalo pod snesitelnou mez, tak to zařízli. To je vše.
piwel
30. 7. 2016, 16:44no vidíš a ceny už víc než 5 let pomalu rostou nahoru a levnější už nebudou :)
adam7c3
30. 7. 2016, 18:32Tak honem ať už je to tady, nutně potřebuju druhou generaci Jaguaru XK na denní ježdění, už teď je levnější než 2005+ V8 Mustang, kterej se slušnej nedá pořídít pod 500 tis., dokonce mi přijde, že jeho ceny rostou. Zrovna teď je 2009 XK v nejlepším a největším autobazaru za pouhých 360tisíc, což mě teda docela láká. Doufám, že doba kdy se budou prodávat za +-200 tisíc není daleko, snad to bude dřív, než stihne náš lumpenproletariát zavést další drakonické daně z vlastnictví auta jako na Slovensku. Pak asi nezbude než koupit RHD v Anglii a jezdit na anglických značkách.
Csaba
30. 7. 2016, 20:15Když teď stojí to XK 420.000,- Kč (360t. jen při koupi na úvěr) tak to, obávám se, potrvá pěkných pár let než klesne na polovinu za kterou bys jej chtěl koupit... :(
BobAsh
30. 7. 2016, 20:44Za 200 jsou teď původní XK8, které jsou o 5 - 10 let starší. Takže těch 5 - 10 let dávám XK na spadnutí pod čtvrt milionu. XK8 podle mě dosáhne dna v podobné době a na podobných penězích, jako stálo XJ-S ve svém nejlevnějším období, kdy se daly slušné kusy sehnat za 100-150.
Skipper
30. 7. 2016, 21:45Já doufám, že stihnu ješté poŕídit první generaci XK, než pak zase ceny půjdou nahoru, podobně jako u XJS...
adam7c3
30. 7. 2016, 22:20IMHO se XK8 už cenově odrazily ode dna, svoji jsem kupoval před dvěma lety za 140 tisíc a bylo jich pár na prodej do 200, dneska je to min. 250, v Německu šly taky nahoru. Sháním teď náhradu za X308 a vypadá to že budu muset koupit X350, protože nic adekvátního se do cca 250 sehnat nedá, ameriky jsou drahý (300C jsem měl a už nechci) a u MB/BMW nic pro mě zajímavého není - chci rok 2004+ a aby to nehnilo.
Skipper
31. 7. 2016, 02:56X350 mi už moc neříká... Modernizace klasického dizajnu se sice vcelku povedla, ale výsledek je přesto pro mně rozpačitý - auto na mně působí tak trochu jako parodie na X300/X308... Je 300C skutečné až taková tragedie?
adam7c3
31. 7. 2016, 07:24Mě se X350 taky moc nelíbí, přijde mi jako kdyby při jejím designování vzali X308 do USA a tam ji cpali koblihama a burgerama k prasknutí, protože vedle X308 působí jako otesánek a ta přední maska je strašná.
Měl jsem 300C Touring 3.5L V6 evropskou verzi, interiér je celkem hnus, palubka je jeden kus plastu, sedačky taky nic moc. Podvozek celkem tvrdý, pocitově bych řekl o kousek horší než moje X308 se sportovním podvozkem a 18" koly. Dynamika je u 3.5L asi stejná jako 3.2L v X300, takže to moc nejede. 5.7L HEMI je na tom o dost líp.
Skipper
31. 7. 2016, 17:40A proč vlastně prodáváš X308?
Londoner
1. 8. 2016, 13:13Potvrzuju ze XK (prvni generace) uz se odrazil od dna (aspon v UK, ale to bude vsude). Idelani cas koupit s motorem 4.2 (a vychytanyma napinakama motoru).
Londoner
1. 8. 2016, 13:36Jinak tu x350 (s V6 3.0 benzinem) jsem mel a je to super plavnej kocar, ale pul rok mi stacil na to si uvedomit ze do duchodu jeste kousek mam :)
Mira9
31. 7. 2016, 17:44Jen abysme se těch aut vůbec dočkali. Všimněte si, jak to rychle mizí ze silnic. Kdy jste naposledy viděli takovou Calibru, natož ve čtyřkolce? :-) Velký mercedesy odjíždí do Ruska, silný Omegy a Scorpia se rozpustili jako většina japonců, o Alfách a Lanciích je škoda mluvit, a podle počtů co člověk potkává na silnici se mě zdá, že si francouzký automobilky udělaly v devadesátých letech pauzu :) Nedávno jsem si řikal, kolik dřív jezdilo prvních A3jek, každej to chtěl, bylo toho mooc, a kde jsou dneska? Rozhodně zbude ta kategorie exkluzivních aut, která byla garážovaná po celou svojí existenci, právě ty poršáky, corvetty, kabriolety, ale nějak se začínám bát o ty normální auta, který jsem si chtěl zkusit, až budou stát desetitisíce :-) Taky je otázka, kde budeme brát díly, takovej obyčejnej IV Escort na bazoši je už celkem vzácnost a vrakáče dneska tak starý díly nevedou. Lidí, co se obklopili vrakama a zásobili se dílama z nich, typicky klasický příznivci granad a pián, už moc není. Kdy jsem viděl naposled někoho, kdo se specializuje na jednu káru a lidi k němu jezděj pro věci? Ani nepamatuju, leda teď Vaška z Kamikaze RX8, čest mu, ale bojim se, že je to dneska raritka. Kdoví čím to je? Jestli cenama nemovitostí, kdy už lidem nestojí zato se zaskládat autama a dílama? Nebo že hodina klempíře je holt drahá, a tak si lidi rozmyslej, jestli starou pixlu udržovat na živu?
BobAsh
31. 7. 2016, 18:09Neviděl bych to tak tragicky, věci se jen posouvají v čase a z dřív "běžných plechovek" jsou pomalu veteráni - ale třeba lidi, kteří syslí věci na jeden typ auta, jsou pořád běžná věc. Jen to už teď nejsou třeba Granady nebo Piána (resp. ty převzal trochu jiný typ lidí, mnohem víc "veteránisti"), ale třeba Omegy nebo Mondea...
Peťas
2. 8. 2016, 08:16Uz dlouho jsem Vam chtel napsat mail jestli by nesel zaridit zakaz ve vsech mediich na clanky o stoupajicich hodnotach ojetych aut. Po kazdem takovem clanku (treba o ferrari 250 gto a jeho rekordni vydrazene sume) mi prijde ze ceny ojetych aut se v inzerci lehce navysi. A vzhledem k tomu, ze tech clanku neni malo ale jejich cim dal tim vic, tak jsou ojeta auta zbytecne predrazena. Neslo by s tim neco udelat?
A vubec nejhorsim takovym prikladem je octavia 1 s motorem 1,9tdi, chce se mi zvracet kdyz vidim za kolik se inzeruji a kolik jsou lidi schopny za tu pixlu vyhodit.
Petr GT6
4. 8. 2016, 13:18Zábavný článek! Bohužel ale hodně zobecňuje a tak část poselství ztrácí na významu. Jistě se dočkáme v následujícíh 5-10 letech dalšího propadu cen některých sportovních aut nebo sportovně střižených modelů "obyčejných" aut pro neautíčkáře. Bude se ale přesípat sítem a mnoho aut která jsou dneska dostupná a my o nich uvažujeme jako ideální nákup v té naší cenové hladině půjdou naopak nahoru a posunou se opět o třídu někam kde už na ně opět nebudeme mít.
To je vlastní zkušenost když se ohlídnu zpět 5-10let a vidím co vše jsem si mohl koupit, kdyby...
Dneska spíš radím. Kup si to, na co máš a co opravdu chceš mít v garáži právě teď , na nic nečekej, kalkul se nemusí vyplatit.
Když bych uvedl nějaké tipy (už jen kvůli diskuzi) tak uvedu top 10 aut u kterých si myslim, že :
A) půjdou nahoru, kupte je teď pokud po nich fakt toužíte :
1) BMW Z3 M Coupe : (klidně i zachovalé originální auto s motory 2.8/3.0 man. přev.)
2) BMW E30 325i M technik 2dv.
3) BMW E46 M3 ( ne SMG)
4) Porsche 928 S2 (manual)
5) Porsche 911 - 964 ( Carrera 2 manual)
6) Toyota Corolla GT (AE86) , pokud jí vůbec seženete
7) Mitsubishi Lancer EVO VI.
8) Ford Focus RS MK1
9) Jaguar XJ-S 3.6 ( manual)
10) Renault Sport Clio V6
B - spíš stagnovat takže není spěch, ale ani jistota že si hodnotu udrží dál
1) Alfa Romeo GTV 3.0 ( motor Busso)
2) BMW Z4 Coupe 3.0 Si
3) BMW M5 E60 (V10)
4) Porsche Cayman S (986)
5) Porsche 911 - 996 man. přev. , klidně i 997 ( "obyč. modely")
6) Ford Focus RS MK2
7) Renault Clio RS MK3 ( Cup verze)
8) Mercedes SL500 (R129) - možná bude naopak stoupat, ale těžko říct..
9) Lotus Elise
10) Mercedes C63 AMG - moc dalšího poklesu už bych nečekal, takže klidně koupit hned :)
C- Auta co se asi stanou tím levnějším autíčkářovým rájem jak píše Vojta
1) BMW E46 330i Coupe
2) Focus ST, Golf MK5 GTI, Mazda 3 MPS
3) Mazda RX8
4) Mazda MX5 NC
5) Toyota GT86 ( ale nebude klesat tak rychle, moc se jich neprodalo v evropě...)
6) Ford Mustang GT ( předch generace)
7) Camaro / Challenger ...
8) Corvette (ca. ty 2 předchozí generace)
9) Megane RS Cup
10) Nissan 350 Z / 370 Z
Takže špatně to určitě nedopadne, ale jenom jsem chtěl říct můj názor že prostě výběr toho dostupného a sportovního, zábavného nebude tak široký, prostě spekulace nemá cenu řešit !
Schválně jsem nezmínil situaci v opravdu drahých autech a veterány. Dneska je situace zajímavá kdy výrobci chytře využívají limitované edice k tomu, že se nakonec auta majitelů co se vešli na pořadník prodávají těm co se tam nevešli za ceny vyšší než katalogové. Příklad za všechny : Cayman GT4
Jaká bude jeho hodnota za 5-10 let? Hmmm to je asi na samostatný článek. Já to ale nevim :)