načítám data...

Tesla Model S: Záblesk budoucnosti?

Elektromobily považuje většina petrolheadů za svého úhlavního nepřítele, spiknutí vlád a ekologů, jak nám proti naší vůli vnutit auta, která nevrčí a ještě navíc nikam nedojedou. Měli bychom se jich ale opravdu bát? Nebo na nich může něco být?

zobrazit celou galerii#autickarfuturista, Představujeme: Tesla Model S: Záblesk budoucnosti?

Životopis Elona Muska, zakladatele společnosti Tesla Motors, se čte tak trochu jako backstory nějakého komiksového hrdiny. Začátky vypadají jako u typického, byť veleúspěšného, internetového podnikatele. Vyhledávač městských adres Zip2, z jehož prodeje získal Musk v roce 1999 skromných 22 milionů dolarů. To mu bylo 29 let. Následoval slavný platební systém PayPal a jeho odprodej společnosti eBay za 1,5 miliardy dolarů, z čeho Muskovi samotnému připadlo 11,7%. Už to by samo o sobě stačilo na slušnou životní kariéru, nemluvě o finančním zabezpečením sebe i několika dalších generací.

život Elona Muska jako by byl předobrazem pro Tonyho Starka, alias Iron Mana

Ale Elonu Muskovi bylo v tu chvíli 31 let a zdá se, že to byl považoval jen za rozjezd. Internetové podnikání je přece nuda, co takhle létat do vesmíru? Že se o něco takového mohou pokusit jen vlády a jejich kosmické agentury, a že to rozhodně není něco, na čem by se dalo vydělat? Zdá se, že to nebyla tak docela pravda – Muskova společnost SpaceX se v roce 2009 stala první soukromou společností, která vyslala satelit na oběžnou dráhu, a v květnu minulého roku začala na základě kontraktu s NASA zásobovat mezinárodní vesmírnou stanici ISS.

Vy jste ale na náš web nepřišli proto, abyste si četli o internetovém byznysu a kosmonautice. A vy jste na naše stránky přišli s největší pravděpodobností proto, že vás zajímají auta. Tak proč vás těmito informacemi vůbec zahlcuji?

Odpověď je snadná – Tesla Motors je jednou z mála, možná dokonce jedinou, dnešní automobilkou, která není korporátním molochem, řízeným kolektivním vědomím rad, komisí, výborů a představenstev. Vznikla jako realizace vize jediného muže – a tím mužem je její zakladel Elon Musk. Je proto dobré vědět, jestli má ve zvyku stavět vzdušné zámky a snít nesplnitelné sny, nebo jestli své odvážné představy a plány mění i v činy.

Plán Tesly je totiž neméně odvážný než plán SpaceX. A možná v některých ohledech, a přinejmenším z krátkodobého hlediska (než u SpaceX dojde na létání na Mars) ještě odvážnější. SpaceX nedělá nic, co by dříve nebylo uděláno – na to, abyste postavili raketu, schopnou vynést náklad na nízkou oběžnou dráhu, nemusíte být zrovna raketový vědec. Ehm, tedy, raketový vědec samozřejmě být musíte, ale můžete stavět na tom, co udělali ostatní před vámi, a fungovalo jim to.

při vývoji elektromobilu se nemůžete inspirovat úspěšnými předchůdci. žádní nejsou

Naproti tomu když chcete navrhnout masově vyráběný a prakticky použitelný elektromobil, nemůžete stavět na zkušenostech vašich předchůdců, kteří tento cíl splnili. Nikomu se to totiž dosud nepodařilo – a nebylo to tím, že by se málo snažili. Ano, zastánci elektromobility budou argumentovat třeba slavným GM EV1, vzniklým před více než deseti lety, které prý padlo jen za oběť konspirační teorie. Nebo relativně úspěšným Nissanem Leaf. Ale ani jedno z těchto aut nebylo skutečně prakticky použitelné, a nebylo (v případě Leafu není) schopné konkurovat autům se spalovacím motorem. Koupit si auto, které jezdí jako Ford Focus, stojí dvakrát tolik a na plné nabití ani nedojede z Prahy do Brna, je stále záležitost pro nadšence, odhodlané zachránce planety a propagátory elektromobility, ale nikoliv pro rozumně uvažujícího motoristu. O EV1, které by ve své době patrně cenou konkurovalo Ferrari nebo minimálně Corvette, nabízelo ještě menší dojezd a navíc jen dvě místa, ani nemluvě.

A to tu mluvíme o projektech zavedených automobilek, mamutích korporací, které si mohou dovolit vyhodit nějakou tu stovku milionů dolarů na věci, které by „v budoucnu mohly k něčemu být“, případně na posílení své image v očích stále více ekologicky zaměřené veřejnosti.

Tesla ale není mamutí korporace ani zavedená automobilka. Její první model, Tesla Roadster, byl v podstatě Lotus Elise s pár tisícovkami baterek do notebooků a elektrickým motorem. Hezká víkendová hračka pro někoho, koho už spalovací motory nebaví a nebo prostě chce něco nového – ale nic, co by nějak zásadně přesahovalo rámec obvyklých malosériovek. Něco jako Wiesmann nebo slovenský K1 Attack.

poslední pánové, kteří se o něco takového pokusili, byli preston tucker a john z. delorean

Teď se ale Elon Musk pouští do velkosériové výroby prakticky použitelného a hlavně od základu navrženého auta. To už není jen jiná liga, to je vážně zcela jiný sport. Poslední dva muži, kteří se o něco takového pokusili, byli pánové Preston Tucker v letech padesátých a John Z. DeLorean v letech sedmdesátých. Než se pustíme do ježdění, pojďme se podívat, jak jejich velké plány dopadly:

Příběh Prestona Tuckera se stal dokonce i námětem hollywoodského filmu (Tucker: The Man and His Dream). Jeho Tucker Torpedo byl výjimečný, inovativní a podle mnoha současníků tak dobrý, že velké americké automobilky zapracovaly na tom, aby firma zkrachovala – což se také po 52 vyrobených kusech stalo. Dnes se přeživší exempláře prodávají za miliony dolarů, ale sen Prestona Tuckera to nevrátí – souboj Davida s Goliášem tentokrát vyhrál zlý obr.

John Zachary DeLorean měl o něco lepší startovní pozici – nejenže byl bývalým manažerem GM, který to dotáhl až na šéfa divize Pontiac a mluvilo se o něm jako o budoucím prezidentovi celého koncernu, ale navíc za sebou podporu severoirské vlády, která investovala stovky milionů dolarů do stavby nové továrny. Poptávka po nerezovém sporťáku s odklápěcími dveřmi však nakonec nebyla taková, jak DeLorean očekával, výkony byly kvůli z nouze použitému motoru PRV zklamáním, zakladatel společnosti se ve snaze zachránit situaci dokonce zapletl do drogového skandálu a celý projekt skončil fiaskem.

Elon Musk a Tesla Motors mají leccos společného s oběma svými předchůdci. Stejně jako Tucker je i Musk outsiderem, který přichází s automobilem, který by měl změnit celý automobilový průmysl. Má odvážné myšlenky a žádné zkušenosti z automobilového průmyslu. A stejně jako DeLorean má za sebou podporu vlád, ať už ve formě přímých dotací, daňových úlev pro své zákazníky nebo výdělků z obchodu s emisními povolenkami.

pokud chcete v automobilovém průmyslu prorazit, musíte začít s něčím rychlým, přitažlivým a sexy

A stejně jako oni usoudil, že pokud chcete v automobilovém průmyslu prorazit, potřebujete začít s něčím rychlým, přitažlivým a sexy – zvláště pokud chcete prodat nové technologie. Na rozdíl od jeho konkurentů, kteří se snaží soupeřit s vozy, jež se dají pořídit za cenu dost možná menší než cena jejich baterií, se Tesla pouští do teritoria vysokých cen a vysokých zisků na prodaný kus, které umožňují v pořizovací ceně lépe rozptýlit náklady na nové technologie.

Dopadnou sny Elona Muska stejně jako sny jeho předchůdců? Stane se novým Prestonem Tuckerem, nebo novým Henry Fordem?

To nám řekne až čas a výsledek nezávisí zdaleka jen na tom, jak dobré nebo špatné auto se mu podařilo vyrobit. Ale zjistit, nakolik Tesla Model S skutečně funguje, by nám mohlo leccos napovědět. Máme se jí smát? Máme jí vítat s nadšením? Nebo se jí bát? To se dozvíte příští týden v testu…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Lo
Lord
15. ledna 2014, 22:16
0

Každopádně mě aspoň článek motivoval ke shlédnutí onoho filmu.. http://www.csfd.cz/film/1659-tucker-clovek-a-jeho-sen/

reagovat
František Čáslavský
16. ledna 2014, 08:06
0

Pěkný okýnko, Bobeši. Já osobně Muskovi docela fandím, myslím si, že když to nedotáhne on do nějaký rozumný podoby, tak už asi nikdo.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Caprice Classic 1989
Chevrolet Caprice Classic

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 002 ccm objem

Dodge Caliber SXT 2007
Dodge Caliber SXT

2007 rok výroby
110 koní výkon
1 798 ccm objem

Dodge Challenger SRT8, 250hp 2008
Dodge Challenger SRT8, 250hp

2008 rok výroby
250 koní výkon
3 518 ccm objem

Ford Bronco II XLT 1991
Ford Bronco II XLT

1991 rok výroby
104 koní výkon
2 933 ccm objem

Mercedes-Benz Třídy C BRABUS D6  2011
Mercedes-Benz Třídy C BRABUS D6

2011 rok výroby
313 koní výkon
2 997 ccm objem