načítám data...

Taky to nehuntuju: Jak na komplexní péči o auto

Proč jsou kartáčové myčky zlo? Není tu lepší cesty, jak pečovat o vzhled svého auta? Ondřej Krása se rozhodl světu ukázat, že to jde, a nabídnout každému návod, jak na to. Povedlo se to?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Péče o auto je záležitost, ke které přistupuje každý jinak. Někdo jednou týdně protáhne auto kartáčovou myčkou, někdo akceptuje přiměřenou dávku špíny a myje auto jednou za měsíc na wapce. Sám za sebe se o to, jak moc mám špinavé auto, nestarám a jediné, co je u mě obvykle čisté, jsou okna. Přes ta se přece jen člověk musí koukat ven. Obhajuju si to tím, že jsem líný a důležitější je technický stav než vzhled. Auto oplachuju podle potřeby a spíše než laku se věnuju hadrové střeše, je-li na voze přítomna. To, že někdo napsal knihu o péči o auto, jsem zaznamenal vlastně jen díky tomu, že její autor Ondra býval majitelem Mazdy MX-5 a své dílo podobně postiženým jedincům nabízel na skupině. O něco později oslovil i Autíčkáře, jestli by nás jeho kniha nezajímala, a jakožto nejbližší místně příslušný zástupce redakce jsem se tohoto úkolu zhostil já. Koneckonců, jak sám Ondra při předání knihy řekl, mojí mazdě by to jen prospělo. No tak dík, no. 

Spíše než mému ambivalentnímu vztahu k pořádku a úklidu by bylo na místě začít se věnovat knize, že? 

Možná na úvod věnuji pár vět autorovi. Ondřej Krása je nejenom bývalým majitelem Mazdy MX-5, ale péči o auta se věnuje od roku 2016. Začal, stejně jako většina ostatních, sledováním instruktážních videí na internetu (ne tamtěch) a při své cestě detailera nabral mnoho praktických zkušeností i v profesionálních detailingovém studiu. A pak se rozhodl o své nabyté zkušenosti podělit tak, aby už nikdo další nemusel trávit dlouhé hodiny zíráním do obrazovky. Formou knihy.

Ta už na první pohled zaujme svým grafickým zpracováním. Příručky obvykle bývají nudné a nebarevné. ‚Taky to nehuntuju‘ ale hraje všemi barvami. Baví mě už vyobrazení na obálce, které naznačuje, že výsledkem péče je Krása. Stejně tak i text na zadní straně, který proklamuje, že pro kartáčové myčky a houbičky na nádobí přichází doba temna, protože právě máte v ruce knihu, která vám ukáže, jak šetrně pečovat o své auto tak, aby bylo co nejdéle krásné. Není to krásné? Ano, přijde mi to milé a legrační a ano, mentálně mi je tak zhruba 12 let. Já vím.

Krása a nádhera pokračuje i po rozevření stránek. Jen po letmém prolistování je totiž vidět, že tady si dal někdo setsakramentsky záležet nejenom na obsahu, ale i na celkovém dojmu. Sazba, kterou mám v oku díky své drahé polovičce, je perfektní a použití barevných papírů přidává takový svěží dojem.

foto: František Čáslavský, autickar.cz
(Popravdě řečeno, u tohohle auta začnu spíš servisním manuálem, abych mohl nejdřív jezdit a pak až pečovat.)

Na začátek vás kniha donutí k zamyšlení. A to je dobře. Namísto jednoduchého prohlášení, že jediný správný způsob mytí je ten ruční a kdo nevymyje rukavicí mezidveřní prostory je heretik, vám pomůže ujasnit si, co vlastně od mytí a péče o své auto očekáváte, a hlavně vás donutí k tomu, abyste se zamysleli nad tím, kdy máte při umývání auta hotovo. A pak se můžeme vrhnout na mytí. Jaké jsou výhody bezkontaktního umytí? A co to kontaktní? Jasné je to, že kartáče jsou sprosté slovo (tedy s jedinou výjimkou, jak se dozvíme v jedné z pozdějších kapitol). A co je lepší pro vás? Vyberte si podle svých možností. Kapitola o mytí vás vlastně docela navnadí. Není (alespoň na papíře) tak těžké, zvládne to každý! Potřebujete jen trochu chemie, dva kýbly, rukavici a sušicí ručníky. Sám jsem se pro to, umýt si auto hezky ručně, docela nadchl. A jak se postupuje dál?

Kapitolu o mytí jsem si četl rozvážně v několika fázích při pití kávy, ale když jsem se dostal dále, prostě jsem se začetl. Způsob, jakým Ondra vysvětluje, proč je co potřeba udělat a různé mechanismy činností, je strašně snadno stravitelný. A možná proto, že jsem třetí až devátou kapitolu zhltnul na jedno posezení, mi začalo přicházet, že po umytí se nám to začíná komplikovat.

Aha, než se člověk dostane k voskování, bylo by dobré lak dekontaminovat. Důvody jsou jasné, benefity takové činnosti taky, tak co tam máme dál? Vosky, sealanty nebo fólie, aby nám to vydrželo čisté a odolávalo většímu usazování. Ale počkat, před chvilkou jsem byl u umývání, jak to že jsem najednou u leštění laku? Naštěstí to tak komplikované není, jen bych možná doporučoval číst po částech a v případě potřeby se vracet k předchozím kapitolám.

Po tom, co opečujeme auto zvenku, se Ondra v jedné rozsáhlé kapitole věnuje jak interiéru, tak motorovému prostoru, další kapitolu věnuje i péči o střechy a v závěru nabídne jak soupisku vybavení, které by se novopečenému ‚detailerovi‘ mohlo hodit, tak i své tipy a triky z dlouhé praxe čištění aut ve všech ročních obdobích.

foto: František Čáslavský, autickar.cz

‚Taky to nehuntuju‘ není knihou, která by přinesla nové a netušené poznatky. Ani nemá být. Cílem je ukázat všem, že detailing má i lidskou tvář a neznamená být otrokem svého auta a neposkvrněnosti jeho laku. Že pečovat o své auto a jeho vzhled není tak těžké a pokud nemáte přehnané nároky, tak nemusí být ani časově náročné. A že ani nepotřebujete mít plnou skříň autokosmetiky a speciálních hadříků pro všechny povrchy, případy a denní doby. Všechny informace jsou podané jednoduše, čtivě a hlavně nejsou čtenáři nuceny jako univerzální pravda. Každý si může vybrat, jakým směrem se při své péči ubere. 

Pokud nechcete trávit dlouhé hodiny před obrazovkou počítače a raději budete nasávat informace zaliti podzimním sluníčkem u garáže, pak vám mohu vřele doporučit si Ondrovu knihu koupit. Získat ji můžete na jeho webu takytonehuntuju.cz/

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Be
Beran
12. září 2022, 13:19
4

Je tam i kitovavani der, rozstrik do ztracena a nasledne rozlestovani?

reagovat
Trinom
12. září 2022, 14:29
0

To asi nebude. Nepředpokládám, že to míří na lakýrníky.

Vojta
12. září 2022, 17:40
0

Když ono reálně se s tím stejně nic jinýho dělat nedá, než obrousit, dotmelit a nalakovat. Detailing funguje u nového auta, ale už po pár letech tam jsou díry od šutrů, začne to být opotřebovaný, ošoupaný a vlastně je pak úplně jedno, co s tím člověk udělá. Nedej bože, když má nějakou blbou barvu, potřebuje nalakovat jen jeden díl a ono to nejde, protože to pak moc svítí.

František Čáslavský
12. září 2022, 17:56
0

Jsou tam i korekce laku a leštění.

Vojta
12. září 2022, 21:59
2

Když v tom laku je díra, tak není co leštit :D Jasně, nějaké věci a detaily se tak dají zamaskovat do stavu, že pokud o nich člověk neví, tak nejsou vidět. Reálně ale leštěním člověk opraví jen povrchové mikroškrábance vzniklé právě špatným mytím. Doby pastelových laků, kdy z vybledlého auta byla najednou showroomovka jsou už většinově pryč.

ok
okrasa01
13. září 2022, 22:02
3

Zdravím, zkusím to srhnout hezky popořadě. Kitováni apod. se v knížce nevěnuji. Nemám na to zkušenosti a navíc jsem chtěl, aby to bylo odborné pouze do takové míry, kterou snese většina laiků. Detailing nefuguje u pouze nového auta, lze aplikovat na jakékoliv auto. Samozřejmě je rozdíl dostat do ruk 20 roků starý pekáč, který myla jen dešťová voda a nebo auto, o které se někdo staral. Každopádně provozem na autě a jeho laku vznikají defekty, ale takovou optikou bych se nemusel ani sprchovat, protože se zase zpotím :). Auta jsou k ježdění, provozem se samozřejmě opotřebovávájí, lak taky dostává zabrat, ale správnou a rozumnou péčí se stárnutí auta dá razantně zpomalit. A nemusí se hned kitovat a lakovat. Ostatně i nad touto problematikou se v knížce pozastavuji.

briza
12. září 2022, 15:03
11

Zbytečný. Fakt nepotřebuju knížku na to abych věděl, že mouchy z haupny nejlíp sundám drátěnkou a cifem. A zbytek je jakoby na jůtůbu neasi.

reagovat
martin_100
12. září 2022, 16:39
9

Myju občasným deštěm.

Be
Beran
13. září 2022, 06:46
1

Nejlepsi je tesna jizda na dalnici v prutri mracen za rychle jedouci Q7 nebo podobnou obludou. Predek to umyje lip nez wapka.

ok
okrasa01
13. září 2022, 21:54
3

Jakoby asi ten jůtůb používáš špatně, protože než cif a drátěnka je lepší způsob rovnou smirkový papír ne asi :). Ale teď vážně. Já ani neočekávám, že knížka je pro každého a nikoho nepřesvědčuji o tom, že ji musí mít doma. Každý má svůj přístup a já lidem zprostředkoval ten svůj. Autíčkář tímto článkem hezky popsal, na co se čtenář může těšit a co může očekávat :).

briza
17. září 2022, 09:59
1

okrasa01: Jen pro upřesnění, aby to nebylo pochopeno tak, že mi to nějak vadí nebo to chci nějak dehonestovat. Já jsem vcelku rád, že je na trhu něco, co poskytne nějaký ucelený pohled a dá tipy a triky. Mít nějaký detailingový zápal, tak bych to klidně vzal, jen teda osobně bych ocenil spíš elektronickou verzi, jelikož já jsem z těch, co mají 90% knihovny v kindlu :)

ok
okrasa01
21. září 2022, 23:12
0

Ano, už jsem dostal mnoho podnětů na vytvoření ebooku, takže možná 2023 vyšlu do světa i elektronickou verzi :)

Irwinek
13. září 2022, 07:46
2

Tady už je to asi jedno :-(

reagovat
ok
okrasa01
13. září 2022, 22:09
0

Tady už bohužel jedině nový lak :(

Irwinek
14. září 2022, 07:25
0

Nejhorší je, že vůbec nevím, proč se to stalo :-( začlo to šupinama průhledného, pak to celé jakoby " vybuchovalo " odspodu. Jinak auto ani po těch 27 letech a 420 kkm není zrezlé. Motoricky v pořádku, klima šlape jak hodinky, interiér odpovídající, ale zvenku je to celé olysalé :-( zas ale v takovém stavu, aby se mi chtělo dát 100 litrů za celolak to není

Sa
Sato
13. září 2022, 09:19
1

Na uber skodovkovej kralovsky modrej dokaze zanechat nenapravitelne skody aj hmyz ktory zrazite na dialnici. Tvrdost toho laku je tak mizerna ze to auto bude vyzerat fakt zle velmi rychlo.
Povazujem sa za detailing fanusinka, ale na obyc autach je to proste samoucelne hobby bez zmyslu, nieco ako stavanie domina alebo sypanie mandala obrazov ktore skoncia v rieke :)

reagovat
Moses
13. září 2022, 13:23
0

Pamatam si ako kedysi SK posta davala nejake polepy na vozidla ale dali si tam folie s lepidlom na dlhsiu dobu ale, samozrejme, po kratkom case chceli dat tie polepy dole a nastal problem :) Pri skodovkach isli polepy dole aj s lakom. Zaujimavosotou je, ze vtedajsi sef si to tiez dal na svoju Audinu a ta mala lak uplne v pohode...

ok
okrasa01
13. září 2022, 22:08
0

Zdravím. Hmyz nepoškodí lak tím, že do něj narazí, ale tím že se z rozplácnutého tělíčka uvolní kyseliny, které začnou lak naleptávat, pokud se včas neodstraní. Ano, péče o auto je neverending story, protože auto se ušpiní a pak se umyje, ale smysl to má. A kdo v tom smysl nevidí, to dělat nemusí :).

Sa
Sato
13. září 2022, 22:57
0

Jo uznavam, ze som ten hmyz tam nechal celkom dlho Ale na ziadnom inom aute sa mi nestall aby to takto naleptalo lak. Zobral som po umyti nasledne clayom, lime prime (rucne) a efekt pramaly, ten lak je proste poskodeny do hlbky. Je mi to v pricipe jedno, je to auto na operak ale este som to nezazil aby hmyz takto dodrbal auto. Umyjem to asi este zo tri krat rucne a potom s tym zacnem chodit na kartace, nech to je hnusne cele, nie len zpredu :)

VK
VK
14. září 2022, 11:37
0

Mytí...se mi podařilo vyřešit objevem provozovny ručního mytí po cestě do práce, v rámci (vlastně asi zanikajícího) "duty-free" areálu na hranici mezi Laa a.d. Thaya a Hevlínem. Cena i s voskováním prakticky na úrovni kartáčové myšky na benzinkách, co pro mě důležité, bez objednáváním, prostě se přijede a nechá umýt auto.

reagovat
PepaSFI
14. září 2022, 19:10
0

já teda nejsem zrovna detailer fanatik co si užije sobotu s kýblama a různýma těma šudlátkama ale je teda fakt, že když se ten krám trochu slušně občas umeje, tak je to tak nějak lepší. Obzvlášť když je to černý. To sice ctitelé šedých oktávií pomlouvají že se to moc špiní, jenže když se to umeje.... To je jak s tím opilcem co se probudil v prasečím chlívku. "Já teď vstanu, umeju se, oblíknu a zas chvíli budu slušným člověkem. Ale ty budeš pořád jen prase." Obvykle to meju na samoobslužných ručních myčkách a vypadá to dobře. Nebo doma, jen na to musím mít čas a náladu protože to vyžaduje trochu manipulace s rozvodem vody. Ve studně mám vodu tvrdou, dělá fleky, takže musím vypnout čerpadlo a pustit tam měkkou vodu ze státního vodovodu protisměrem.

Teď jsem mýmu strejdovi opravoval odrbaný přední nárazník na červené Octavii Tour, žádný zázraky, obrousit nejhorší jebance, trošku stříknout tmelem a barvou aby nebylo tolik vidět jak ten předek schytává kdeco. Ono to auto je celý hnusný, parkuje venku a červená je na to stárnutí super. Teď to s vnukem trochu piglovali nějakou leštěnkou, tak to bude do zimy trošku vypadat ale je to hnus. Je na tom vidět, jak ty Tour ke konci skládali ze zbytků. Přední blatníky lesklý a kapota úplně šedivá jakoby byla z mnohem staršího auta. S tím nějaký blemtolín z obchoďáku nic nezmůže, za měsíc to bude šedivý zas. To by chtělo pořádně přeleštit ale do toho nepůjdu. Jestli je ten lak šmejd, tak by to taky mohlo jít skrz.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Town Car  1986
Lincoln Town Car

1986 rok výroby
150 koní výkon
0 ccm objem

Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné 1978
Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné

1978 rok výroby
240 koní výkon
7 500 ccm objem

Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA 1969
Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Oldsmobile Delta 88  1968
Oldsmobile Delta 88

1968 rok výroby
365 koní výkon
7 500 ccm objem