načítám data...

Suzuki Ignis 1.2 DualJet 4x4 AllGrip: Horal v ulicích velkoměsta

Městský hatchback, který dokáže zároveň sloužit jako offroad. Je to šílenství, nebo geniální nápad? Dají se ty dvě funkce spojit? Vyzkoušeli jsme nejmenší čtyřkolku na trhu.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Suzuki Ignis 1.2 DualJet 4x4 AllGrip: Horal v ulicích velkoměsta

V poslední době jako by automobilky trpěly posedlostí zaplnit každou mezeru, kterou na trhu uvidí. A se záplavou čtyřdveřových crossoverů-kupé, luxusních pickupů, terénních kabrií a sportovních SUV, které se na nás valí, byste si snadno mohli říct, že žádné volné místo už neexistuje. Všechno bylo vymyšleno, každý myslitelný druh auta se dá koupit, trh je plný.

Jenomže to samozřejmě není pravda. Čas od času se najde někdo, kdo vytvoří vůz kategorie, která by vás ještě nedávno vůbec nenapadla. Jen málokdy si ale po spatření výsledného produktu řeknete:

„Sakra, proč tohle někdo nevyrobil už dřív?”

Tak jako u Suzuki Ignis. Ten by se dal oficiálním jazykem definovat jako ‚kompaktní SUV segmentu A s pohonem všech kol‘. Normální mluvou bych ho pak nazval ‚kapesním městským teréňákem s plnohodnotnou čtyřkolkou, tuhou zadní nápravou a místem pro čtyři dospělé‘. A pokud bych ho měl popsat poněkud abstraktněji, asi by to byl ‚naštvaný všehrabavý městský hlodavec‘.

O co že tu vlastně jde? Suzuki zkřížilo několik kategorií auta, které se zdánlivě křížit nedají a nedávají v kombinaci příliš velký smysl. Na první pohled je nový Ignis klasický hatchback segmentu A (tedy minivozy – Ignis je jen o 14 cm delší než Škoda Citigo) s roztomile podivným retro designem a možná trošku nafouknutými proporcemi. Až na druhý pohled si všimnete nezvyklé světlé výšky, a pokud se pod vůz ohnete, možná také tuhé zadní nápravy.

Čím víc se ale probíráte technickými specifikacemi vozu, tím větší máte pocit, že tohle je auto, které jste vždycky potřebovali, jen jste o tom zatím nevěděli. Zvláště pokud jste vyznavačem staromódní poctivé techniky.

Základem všeho je karoserie maličkého hatchbacku, která ve variantě s pohonem pouze předních kol váží velmi skromných 885 kg. Čtyřkolka hmotnost sice zvýší, ale stejně končí na muších 945 kg. Pod kapotou zarputile vrčí atmosférická dvanáctistovka o výkonu 90 koní, spojená s pětistupňovým manuálem. Na první pohled nic moc, ale jak hned uvidíme, na lehoučké auto i takový motor bohatě stačí. A díky viskózní mezinápravové spojce je jeho výkon přenášen v případě potřeby na všechna čtyři kola.

Přidejte k tomu překvapivě vysokou světlou výšku 180 mm, minimální převisy vpředu i vzadu, a začne se rýsovat trochu jiný obraz, než jaký jste možná očekávali. Tohle auto není další z řady nafouklých hatchbacků, které se jen snaží tvářit drsně. Ve skutečnosti je to skrytý malý offroad.

Jak moc toho v terénu dokáže, jsem odhalil ve chvíli, kdy jsem v jednom nenápadném zákoutí na pomezí pole a průmyslové zóny objevil terénní trať. Soudě podle jejího profilu byla připravena pro terénní bicykly nebo možná motocykly, ale rozhodně ne pro auta. Dvojité stopy od kol sice naznačovaly, že už tu nějaké auto jezdilo, ale osobně bych si sem netroufnul s čímkoliv výrazně větším, než je maličký Ignis (možná by to bývalo bylo ideální rejdiště pro Nivu, kterou jsme testovali nedávno).

Když jsem se s Ignisem na divokou trať vydal, sžíraly mě pochybnosti. Tohle je čistokrevná terénní dráha s ostrými zlomy a prudkými stoupáními a já sedím v legračním červeném hatchbacku, který vypadá jako naštvaný křeček na speedu. Navíc v terénu jezdit prostě neumím – většina mých terénních pokusů končí na laně za traktorem. Nicméně zkusit se to musí a tak se s jistou dávkou nejistoty vydávám na trať. 

Prudké stoupání zvládám, projíždím dokonce i klopenou zatáčku, kam by se ‚dospělé‘ auto prostě nevěšlo. Přichází ale kopec, který mi dá zabrat i pěšky – a navíc mě uchvátí nepříliš rozumný nápad v něm zastavit a jít si auto vyfotit. Jsem překvapen, že v kopci vůbec na ručce a kvaltu stojí. A o to víc jsem překvapen, když se bez problémů znovu rozjede. 

Ještě o kousek později přichází podobně ostré stoupání, ale následované klesáním místo rovinky. Je to přesně ten okamžik, kdy jsem si jistý, že zůstanu viset za podvozek, ale už s tím nemůžu nic dělat. No nic, přidat plyn, šup přes kopeček a zatnout zuby, přijde rána… a nebo ne? Zdá se, že ta věc fakt umí fungovat jako offroad…

Teď si pravděpodobně někteří z váš vzpomněli na ještě menší Suzuki Jimny, případně podobně velkou Ladu Niva, kterou jsme testovali nedávno. Co je na Ignisu tak pozoruhodného, když ve stejně kapesním rozměru můžete dostat i opravdový offroad se zamykacími diferenciály, redukcí a dalšími znaky pravého terénního drsňáka?

Pochopíte ve chvíli, kdy se s tímhle naštvaným hlodavcem vydáte zpátky na pevný povrch silnice. Zatímco Niva nebo Jimny jsou pravověrná terénní auta, postavená primárně na drsné podmínky a poněkud kompromisní na silnici, Ignis má priority rozdělené jinak. Vlastně jediné, podle čeho na silnici okamžitě poznáte, že nesedíte v klasickém hatchbacku, je světlá výška a jí odpovídající měkčí odpružení. Ignis se v zatáčkách výrazně naklání a na člověka přivyklého dnešní módě sportovního čehokoliv může působit poněkud nejistě.

Zkuste ale jít dál, než vám prvotní obava z pohybů karoserie dovolí, a zjistíte, že je to pořád schopné a obratné auto. Když ho správně ‚pošlete‘ do zatáčky, dokáže se projevit jeho dobré vyvážení a ubráním plynu dokonce můžete z nedotáčivosti udělat lehký přetáčivý smyk. Za normálních okolností se pak chová jako malý, agilní a ochotný hatch, se kterým je radost proplétat se kdekoliv, kde už se velká auta cítí nepohodlně – nejlépe tedy na klikatých okreskách nebo ve stísněných ulicích města. Je to přesně ten druh auta, u kterého vám nevadí ‚mrzkých‘ 90 koní. Máte zkrátka štěněcí radost z pohybu. A překvapivě se chová vcelku přijatelně i ve vysokém tempu – není to zrovna dálniční křižník, ale fungovat na dálnici se s ním dá.

Zároveň měkký podvozek přináší jednu další zásadní věc – dokáže odfiltrovat nerovnosti a výmoly v silnici způsobem, který byste u 3,7 m dlouhého auta nejspíš nečekali. Podobně vás překvapí i kabina. I když po zhodnocení vnějších rozměrů budete očekávat stísněný prostor s trestnými lavicemi místo sedadel, po nastoupení zjistíte, že je tu místa překvapivě mnoho a sedačky jsou dokonce pohodlné. Co víc, dokonce je možné, aby se standardně vzrostlý dospělý vměstnal na zadní sedadla a v akceptovatelném komfortu tam přečkal středně dlouhou cestu. Jsem ohromen. Obětí je ale samozřejmě zavazadlový prostor, který je, no, poněkud legrační.

Testovaný exemplář k tomu za ceníkovou cenu 362 900 Kč, ke které už si můžete připlatit jen za lak, přidal poměrně komplexní výbavu. Ve standardu dostanete všechno od bezklíčového přístupu přes navigaci a multimediální systém, LED světlomety nebo automatickou klimatizaci, až po sadu asistentů. Škoda jen, že je Ignis takový srab – systém varování před nárazem do vozidla vpředu očividně trpí lehkou paranoiou a začne na vás zběsile kvičet i v mnoha situacích, kdy máte věci zcela pod kontrolou.

Verdikt

Dát téměř 370 tisíc za auto velikosti krabičky od cigaret může na první pohled vypadat zvláštně. Ale dát tyto peníze za bohatě vybavenou čtyřkolku, schopnou fungovat jako offroad i obratné městské auto, zábavnou na okreskách a dostatečně prostornou pro čtyři lidi nebo dva lidi a spoustu nákladu? Navíc krásně staromódně mechanickou (už jsem zmiňoval, jak příjemně mechanicky působí převodovka?) a s neotřelým, byť pro leckoho poněkud podivným designem? Mně to připadá jako skvělá nabídka a perfektní volba pro někoho, kdo nepotřebuje velké auto, tráví spoustu času ve městě a zároveň vyráží na výlety do přírody. A nebo jako levná každodenní čtyřkolka pro někoho, kdo žije v těžko dostupné oblasti.

Takže abych parafrázoval jistý kultovní film a naštval nesouhlasnou část redakce – Ignísek je prostě boží!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Skipper
14. září 2017, 20:04
0

Nemůžu si pomoct, to auto se mi prostě neskutećně líbí. Jediné, čeho lituji, je to, źe nemám žádnou záminku ho koupit. Nebydlím ve velkém městě, kde jsou kompaktní rozměry výhodou, ani na venkově, kde bych ocenil terénní schopnosti. Prostě malé město neposkytuje dostatek možností pro využití jeho kvalit.

reagovat
MGRR
14. září 2017, 20:09
1

Je to mala Niva, snad neco jako Panda. Dnes jsem jich nekolik videl v Sasku, ty denni svetla zari z velke dalky.

Komu bude new Duster facelift velky, ma kam sahnout.

Chybi mi ale velmi dulezita informace, kolik ma motor otacek pri 140km/h, jestli jsem to tedy neprehledl.

reagovat
HerrHobler
16. září 2017, 23:42
0

(mph*gear_ratio*336)/wheel_diameter
Takže máš (87,5*4.470*336)/24,3
Což znamená, že při 140km/h točí Ignis okolo 5400rpm
Jenom pro jistotu pro kontrolu:
140/1,6=87,5
http://www.globalsuzuki.com/automobile/lineup/ignis/ - koncový převod je tady 4,470

- 336 je magická konstanta
https://tiresize.com/calculator/ - a podle téhle webovky po dosazení čísel od ofiko Suzuki (viz. předpředchozí link) je průměr 60R16 kola roven 24, 3 palce.

Tak snad bude stačit takhle :-D

MGRR
17. září 2017, 12:38
0

Diky.

To tedy meli petkove kolecko upravit a snizit otacky. Cokoliv nad 3500 je dost. Pokud to toci 5500t.ot/min, je to dosti out, musi to byt hlucne, i kdyz to neni dalnicni presunovadlo, posledni rychlost by mela byt prijemnejsi, v roce 2017/18

Ta
Tarrantula
14. září 2017, 21:10
0

Ze předu se mi strašně líbí, ale nějak si nemužu zvyknout na ten zadek, nejvíce mi asi nesedí ta plechová výplň s těmi "žábrami" a ani ty zadní světla, i když ty bych asi překousl. Jinak sympatické vozítko.

reagovat
Pólin
14. září 2017, 21:10
0

Ten detail na C sloupku je ze Suzuki Fronte coupe/Cervo. Moc pekne. Cele je to moc pekne. Namisto efektnosti nabizi opravdove schopnosti.

reagovat
Safa
14. září 2017, 21:54
0

To je ale hezké autíčko. To by se mi líbilo jako druhé auto, no k víte čemu... :o)

reagovat
beastar
21. září 2017, 14:51
0

K tahání Miaty na podválu do servisu?:))

Safa
22. září 2017, 00:04
0

Voe. :)

HerrHobler
16. září 2017, 23:24
0

Těším se, až to uvidím naživo, nějak si pořád nemůžu udělat názor, jak že to vypadá. Trochu mě dráždí, že skutečné otvory ve spodní části nárazníku u mlhovek jsou různě velké, ale to jsem prostě já. Takový drobný detail, který mě rozesmál, jsou vnější kliky dveří. Jsou to prostě obyčejné kliky, nejspíše výrobně nejjednodušší, což je u tohohle prcka naprosto v pořádku. Pak mi došlo, že stejné máte na Superbu za mega :-D
Ale nejlepší je, že je to úplně fuk, protože o to stejně nejde. Myšlenka téhle věci je to nejdůležitější a moc se mně líbí. V různých snách, kde s přítelkyní (bohužel, taktéž součást fikce) projíždíme nejrůznější kouty planety, se právě dopravujeme v něčem velmi, velmi podobném a tak, až ten čas nastane a Ignísek bude k mání i v bazaru (Suzuki, opovaž se vzdát!), budu si skutečně doslova plnit sen. To je krásné, děkuji Suzuki.

reagovat
H_F
17. září 2017, 03:39
2

ze to nikdo nevyrobil driv? pred skoro 15 lety sme uz kravili s pandama 4x4 na sjezdovce
taky mala tunova krabicka co se hned tak neceho diky svy musi vaze nezalekne.. ostatne o tom by suzuki mohlo vypravet uz davno

reagovat
Ev
Evlo
17. září 2017, 04:00
0

Když by to pro Evropu nezabili asg místo cvt, tak jsem to tenkrát, koupil.

reagovat
honzasenkyr
17. září 2017, 12:46
0

Super bourák. Jinak jeho předchůdce je Honda HR-V 99-05 4x4 2/4-doors. Jedna nám stojí před barákem a je moc hezká.

reagovat
briza
17. září 2017, 13:12
0

Mě se to teda moc nelíbí. Hlavně zadní část mi připadá, jak kdyby někdo uříznul kus Rextonu a hodil ho do pračky na 90

reagovat
ToMyx
21. září 2017, 08:21
0

Tohle přirovnání přesně sedí, taky mi to tak přišlo, předek to ale celkem vynahrazuje. Sympatická krabička.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Monte Carlo Big Blog 7,44 cm3 1973
Chevrolet Monte Carlo Big Blog 7,44 cm3

1973 rok výroby
245 koní výkon
7 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1990
Chevrolet Caprice Station vagon

1990 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1986
Chevrolet Caprice Station vagon

1986 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Citroën C5 3.0i V6 Exclusive TK do 5/2022 2003
Citroën C5 3.0i V6 Exclusive TK do 5/2022

2003 rok výroby
210 koní výkon
2 946 ccm objem

Chrysler LHS  1999
Chrysler LHS

1999 rok výroby
257 koní výkon
3 518 ccm objem