načítám data...

Sportovní Škoda: Dává to vůbec smysl?

Dnešní Škodovky bývají spíše usedlá, byť dobře vyrobená rodinná auta. A potom je tu Octavie RS, usedlé auto, které se usedle netváří. Je v tom nějaká logika?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Internetové diskuse jsou toho plné. Dlouhé hádky pod každým testem Octavie s přídomkem RS neberou konce. Jedna strana je uchvácena tím, co se škodovce podařilo vydolovat z vesměs obyčejného auta, druhá strana nechápavě kroutí hlavou nad tím, proč to vůbec kdo dělal. Základní problém tohoto sporu tkví v tom, že pravdu mají svým způsobem oba tábory. Octavia je skutečně mezi svými koncernovými sourozenci spíše tou klidnou a rozumnou volbou a transformace usedlého stroje v něco sportovního nedává příliš smysl, zvláště když tu máme dynamičtěji laděnou značku Seat či v daném oboru učiněnou legendu – VW Golf GTI. Potud platí argumenty kritiků. Jenže ono se to auto škodovce přesto povedlo. Ne, není to hothatch, nesnaží se konkurovat Golfu GTI, vůbec to není sportovní auto. Je to stále Octavia. Jen je taková jiná, mladistvější, barevnější, hezčí. A přiznejme si – je po čertech rychlá. Ale má mít něco takového vůbec místo v nabídce Škody? Podívejme se kousek zpátky do historie okřídleného šípu.

Škoda Octavia

První Octavie přišla na trh v roce 1959. Byla to vlastně modernizace úspěšného Spartaku a jen málo z nás nemá mezi příbuznými nikoho, kdo Octavii vlastnil. Vnější vzhled tak asi netřeba nějak sáhodlouze popisovat, karoserie dvoudveřového sedanu se ostatně od Spartaka lišila jen v detailech. Podstatnější změny však nastaly pod karoserií. Octavie měla nezávislé zavěšení všech kol, přední náprava byla nově osazena vinutými pružinami a byla umístěna před motorem, což zlepšovalo rozložení hmotnosti a tím i jízdní vlastnosti. Nemělo by nás proto překvapovat, že Octavie si v automobilových soutěžích nevedly vůbec špatně. Vrcholem závodní kariéry první Octavie byla Rally Monte Carlo v roce 1961, kde posádka Keinänen–Eklund obsadila celkově šesté místo a dojela si pro prvenství ve skupině. Škoda Octavia se vyráběla i v ostré civilní variantě. Ano, nejmenovala se ještě RS, místo toho nesla nejsilnější verze v nabídce označení TS (Touring Sport), ale podstata, tedy standardní rodinný vůz, jen trochu rychlejší – ta už tam byla.

 

Škoda 110 R 

Škoda 110 R byla vlastně docela unikátním projektem. V rámci ‘východního bloku’ nepatřila sportovní kupé mezi běžně dostupné vozy. Takový automobil nezapadal do představy správného života socialistického člověka. Ale v Boleslavi si uměli tu a tam prosadit svou. Přestože automobilka byla přejmenována na AZNP, auta stále vjížděla z bran závodu pod jménem buržoazního továrníka a ani ti nejkovanější soudruzi s tím nic nesvedli. A podobné to bylo i s ‘erkem’. Výroba začala v továrně v Kvasinách v roce 1970. Automobil technicky i vzhledově vycházel ze sedanu Škoda 110, měl však elegantní sportovní karoserii s jediným párem bezrámových dveří. ‘Jedenáctistovka’ o výkonu 46 kW dnes asi není tím, co pod kapotou sporťáku člověk očekává, ale tenkrát to byla realita a nakonec dokázala vůz rozhýbat na poměrně slušných 140 km/h. To ovšem nebylo nic v porovnání se závodními verzemi. Pro soutěže rally vznikla verze 110 R Rally a především potom 130 RS. Její motor o velmi pěkném výkonu 103 kW s lehkým vozem doslova létal rychlostními zkouškami. Naprostý vrchol však přišel s okruhovými speciály Škoda 180 RS a Škoda 200 RS. Snížená a rozšířená karoserie ukrývala některé komponenty od Porsche a motor o objemu 1,8 resp. dva litry. Maximální rychlost Škody 200 RS byla 250 km/h – to už byl nějaký kalup.

 

Škoda Favorit

Ani Favorita asi není třeba dlouze představovat. Tento vůz znamenal v mnoha ohledech přelom v historii značky Škoda. Automobilka s ním konečně přešla na moderní koncepci vozu s motorem vpředu a pohonem předních kol. Vůz byl na výrobní lince svědkem přerodu socialistické totality ve svobodnou společnost i vstupu značky na globální trh pod křídly koncernu Volkswagen. Jako kdyby v Boleslavi tušili, co všechno Favorita čeká, připravili ho na život velmi pečlivě. Moderní pětidveřová karoserie nese podpis italských karosářů a ukrývá konkurenceschopnou techniku. I s Favoritem Škoda vyrazila na závodní tratě a i Favorit se osvědčil. Vůz si sáhl na nejvyšší příčku v Rally Monte Carlo, vznikly různé speciály pro skupinu A i N a vznikly i okruhové speciály včetně vozů pro lehce bizarní závody pick-upů.

 

Škoda Octavia

Na úspěchy Favorita a jeho modernizované verze – modelu Felicia – na sportovním poli měla navázat i nová Octavia. První čistě porevoluční Škoda měla nelehký úkol uvést značku zpět na západní trhy mezi těmi, se kterými je třeba počítat. A bylo tedy logické pokračovat v soutěžní tradici a povýšit ji na novou úroveň. Začalo se zlehka. Stejně jako Felicia, i Octavia vznikala ve verzi označené Kit Car a určené pro závody rally ve skupině A. Dvoulitrový speciál s pohonem předních kol vyrazil do víru světového šampionátu rally a čas od času i dojel do cíle. A když už vůz dojel do cíle, nebývaly výsledky špatné. Kit Car však především sloužil jako testovací vůz. Ve škodovce už v té době pracovali na speciálu WRC a jednotlivé komponenty se testovaly právě na Kit Caru. Předělávalo se postupně úplně všechno a v roce 1999 se na startu Rally Monte Carlo představila Octavia WRC. Tedy představila by se, kdyby na start dojela. S každou další soutěží však už byl vůz lepší a spolehlivější. Octavia WRC vznikla ve spolupráci s firmou Prodrive, měla pohon všech kol a peplňovaný dvoulitr o výkonu 221 kW – zkrátka automobil pro královskou kategorii světového šampionátu rally. Už u Kit Caru se projevila největší slabina soutěžní Octavie – příliš dlouhé převisy karoserie. Auto bylo zkrátka zbtečně velké. Octavie tak slavila úspěchy spíše na asfaltu. Pozdejší Fabie WRC i současná Fabie R5 už si vedly a vedou lépe, přesto bych Octavii nezatracoval, byl to úspěšný vstup do nejvyšších pater rally.

A tím se vracíme zpět k Octavii RS. Škoda se motorsportu věnuje prakticky po celou dobu své existence a z tohoto pohledu není ostřejší verze Octavie ničím, co by nedávalo smysl. Záměrně však píšu “ostřejší verze”, nikoli verze sportovní. Stejně jako Kit Car a WRC, i civilní ‘ereso’ má problém s vnějšími rozměry. To auto zkrátka není Golf GTI, nemá kola v rozích karoserie, není tak hravé, tak mrštné a ani nevypadá jako mladistvý delikvent. Měla by tedy Škoda stejně jako u závodních verzí pesunout své úsilí o ostřejší model k menší Fabii? Nemyslím si. Škoda je opravdu tou usedlejší značkou v rámci koncernu VW. A do této filozofie dokonale zapadá i RS. Je postavené na stejných základech jako Golf GTI, přesto je úplně jiné. Je to rychlá Octavie, ale není to sportovní auto. Je solidní, jen méně usedlá. Je praktická, jen méně nudná. 

Něco navíc | HN R200

Pro ty z vás, které snad mrzí, že domácí automobilka nepatří mezi výrobce nadšených petrolheadských sporťáků, tu mám ještě jednu škodovku. Tedy ona to vlastně není škodovka a je to tak trochu jako příklad opačného postupu – tady nevznikla z normální škodovky ostřejší verze, tentokrát vznikla ze sporťáku škodovka. HN R200 pochází z dílny Hoffmann&Novague a jedná se vpodstatě o Audi R8 s upravenou karoserií. Ale mluvit tu o nějakém tuningu by nebylo úplně fér. Stavba automobilu trvala přes dva a půl roku a výsledek si naši pozornost jistě zaslouží. Design inspirovaný Škodou 200 RS se totiž mimořádně povedl. Mimo zázemí velké automobilky a s nutností použít mnohé již existující díly – a přesto vznikl elegantní supersport s velmi zajímavými retro tvary. V oficiální nabídce mladoboleslavské automobilky nemá podobná věc své místo, přesto je pěkné, že vznikla. Prozatím jsou hotové dva exempláře.

A jaká je vaše oblíbená rychlá škodovka a proč? Napište nám to do komentářů pod článkem a ti nejnápaditější od nás dostanou malý dárek.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Standa
08. prosince 2017, 12:14
0

Já bych u současnýho RS hledal důvod existence jen v tom, že i o předchozí generace byl zájem. Jinak moje nejoblíbenější sportovní Škodovky jsou asi 200RS, Škoda Super Sport, typ 724 v původní podobě i jako upír a původní Rapid Monte Carlo. Ale nemůžu opomenout ani vzpomínky na svoje mladý léta a cestování v 110LS a posléze Rapidu 130.

reagovat
Sedrik
08. prosince 2017, 12:32
1

Vnímám Oktávii RS úplně stejně, jako autor (díky za článek) - je to auto pro člověka, který ví, že kdyby si koupil něco jiného, než Oktávku, tak se budou sousedi/spolupracovníci zbytečně zajímat. Je to člověk, který sice sem tam čte automobilové servery, ale auta jej zajímají jen trošku. Chce mít pocit, že má rychlé auto, že má to nejlepší, co může mladoboleslavská produkce nabídnout, ale není to lovec apexů.
Chce diskrétní, komfortní, bezpečné a praktické auto. A přesně taková je Octavia RS.

Navíc nevím jak vy, ale já je potkávám většinou jako kombi a v tomto segmentu má Octa extra silnou pozici - Golf GTI se jako kombi nevyrábí (opravte mě, pokud se mýlím), Focus ST je všechno jen ne diskretní a...a je tu ještě něco?

reagovat
Vikis
08. prosince 2017, 14:25
0

Cupra ST :) ale máš pravdu. Myslim si, že má RS výhodu, protože se dá koupit v naftě 4x2/4x4, takže člověk co chce sportovat zvenku, ale v duši chce jet svižně z bodu A do bude B je ORS ideální auto, které splní úkol bez jakékoliv přidané hodnoty.

Ju
Junior
09. prosince 2017, 13:35
0

O3RS bude jako kombík líp držet cenu a ten interiér je solidnější, ne že ne. Ale já bych upřednostil ty koníky :)

Safa
08. prosince 2017, 13:20
1

Pro mě jsou dvě nej... sportovní škodovky 130 RS a Octavia WRC. A oktávkové WRC mělo podle mě ten nejlepší zvuk, jaký kdy vůz této specifikace (World Rally Car) měl...

reagovat
Pe
Petr F
08. prosince 2017, 14:33
0

krása....

beastar
08. prosince 2017, 14:18
0

Produkční RS není sportovní auto stejně jako jím není Audi s3 například. Je to prostě jen vrcholové provedení které by se stejně dobře mohle jmenovat Expressione Grande kdyby to tehdy koupil rendl.

Závodní škodovka smysl dává. Wrc oktavka dokonce i 130, nebo rallye fabka všechno má své jméno biť to nejsou takový slavný věci jako Quattro bo Stratos:)

reagovat
bitner
08. prosince 2017, 17:50
1

Me dava O RS 2,0 TSI vetsi smysl, nez O 1,6 TDI.

reagovat
beastar
08. prosince 2017, 19:22
0

Tak teď si tomu dal. To je jasný. Tak snad hned nemusíš z klobouku tahat nejhorší kombinaci za posledních 50 let, co VW vytvořil. I Logan v plynu je lepší, než tahle líná, těžká prasečina, co žere stejně jak dvoulitr a nejede. Oktávku i ROpida tenhle mordor pod kapotou deklasuje někam na uroveň totálního odpadu.

Jindřich
08. prosince 2017, 19:50
7

Článeček opět trošku zavání účelem přitáhnout nějaké ty kliky a opět se zabývá nekonečným a už celkem i nudným tématem rychlých ofcí....
Popravdě nechápu, co je na tom pořád k řešení. Jak stojí ve článku a každému musí být už snad konečně jasné, je to hezky poladěná Octavie, což je samo o sobě dobře postavené a prostorné rodinné auto. Ze jsou PR řeči možná trochu za čarou je věc jiná, děla to tak každý a je třeba to tak brát.
Když by to byl takový pruser, jak někteří fanatici neustále tvrdí, asi bych jich nebylo tolik a továrna by je dávno přestala vyrábět.
Navíc, kdo se s tím svezl a pochopil, co řídí za auto, musí uznat, že to špatný není.
-
Komentář upraven 8. 12. 2017, 19:51:38

reagovat
Irwinek
08. prosince 2017, 21:47
2

Škodovka kdysi vyráběla " užitkové " auto, tohle konkrétní se jmenovalo š 105 SP - za předními sedačkami zástěna oddělující prostor pro posádku od toho " nákladního ", kde byla místo zadních sedaček překližková deska jakožto podlaha. jenže absence zadních sedaček, odhlučnění atd atd posunula těžiště trošku jinam a taky váha byla v jiném poměru než standardní čtyřdvířko. V tomhle byla navíc maličko rychlejší vačka a vlečná náprava ze š 130. Táta nebyl žádnej závodník, ale miloval rychlou jízdu a v tomhle , chcete-li užitkáči, dokázal předjet i daleko silnější auta . Nebudu tvrdit, že to dalo 200, ale 180 jo, a 160 dokázal udržet z Brna do Prahy :-D
tak asi tolik k oblíbené sportovní škodovce

reagovat
VK
VK
08. prosince 2017, 21:49
0

Sportovní Škoda...je oxymorón. Obzvl. v panství VW.

reagovat
CerVus
09. prosince 2017, 13:50
0

Spíše než oktavia RS by mi dávala větší smysl Fabia RS. S tou je škoda trojnásobný šampion wrc2. Hlavně by se z ní dal udělat hodně povedený hot hach. A konkurence polu gti bz snad nevadila tolik jako konkurence golfu gti.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem