načítám data...

Saab 900: Svenska aeroplan

Když Vojta psal o naftovém Opelu Omega, který do světa vysílá poselství, že na najetých kilometry nezáleží, nemohl mít nejmenší tušení, že jeho poselství potvrdím. A to v něčem, co není běžný najížděc milionu kilometrů…

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Lidé, kteří mají rádi stará auta všeho druhu, to mají vážně těžké. Neustálé prolézání inzerce a snění o tom, že zrovna tohle auto nutně potřebuji je hrozně náročné. Nejenom, že přibývají bezesné noci strávené představami o různých kusech železa, ale také auta, která vám utekla. Vlastně jsem rád, že po koupi jistého roadsteru, mě prolézání bazoše víceméně přešlo. A taky jsem rád, že mám v okolí kamarády, které to nepřešlo a občas najdou věci, které vážně stojí za to.

Jednoho dne mi můj kamarád ze sousedství napsal, že pro mě má něco, co si určitě musím vyzkoušet a až to uvidím, tak o tom budu muset i napsat, jak se mi to bude líbit. První indície zahrnovaly informace o 27 letech, nájezdu, ze kterého mi spadnou kalhoty a i přes který je to vozítko zachovalé a inspirující. Vzhledem k tomu, že už jste se určitě podívali na první fotku, víte o čem budu psát. Je to vínový Saab 900i z roku 1989, který strávil většinu svých let v ČR a posledních pět let má rozbité počítadlo kilometrů, které se zastavilo na 794 420 km. Když jsem ho poprvé zahlédl v postranní uličce, myslel jsem si, že si s tím počítadlem kilometrů dělá legraci. Vážně má něco takového nájezd, se kterým by objel zeměkouli dvacetkrát? A kolik měla najeto ta Omega, o které psal Vojta?

Devítistovka je jedním z aut, které mám prostě rád. Ty linie jsou sice trochu neobvyklé, ale podívejte se na to zakřivené čelní sklo! Není boží? Na to, že se ve víceméně stejné podobě vyráběl od roku 1978, se vůbec neztratí i na dnešním korporátním parkovišti. Ba, vlastně i vyčuhuje, jeho délka přesahuje 4,5 metru a na třídveřový hatchback je vlastně vážně nějak moc velký. A ten vnitřek! Být to ještě trochu užší a být před kapotou vrtule, tak věřím, že sedím v Cessně.

Už od chvíle, kdy jsem dostal klíčky, jsem se vážně těšil za volant. Víte, spousta Saabistů vykládá, jak je to jiné, zvláštní a skvělé. A po několika prvních kilometrech se dostavilo zklamání. Co je na tomhle zvláštní? Vždyť je to tak trochu podobné, jako jezdit s Lincolnem, jenom bez toho měkoučkého podvozku. Už druhý nebo třetí den jsem o Saabu říkal, že mi přidává padesát let a s každým dalším kilometrem cítím, jak mi slézá barva z vlasů a potomci začínají mluvit o domově důchodců. Člověk se do něj usadí jak do křesla, které uleví jeho artritickým kloubům a cestuje na jakémsi obláčku. Je tohla ta bájná Saabovitost? To je každý milovník Saabu prostě jen důchodce? A proto jsem u Kauflandu sklízel závistivé pohledy?

Ale ne, ten pocit, který za volantem cítím, není blížící se důchod. Po týdnu, kdy jsem zapomněl, co je to roadster, jsem celé té záležitosti asi začal rozumět. Napomohlo tomu i upřené civění pod kapotu. Vy, kteří nevíte, co Saab dělal před těmi překarosovanými Opely, podívejte se se mnou na následující fotku…

Vidíte motor, že? Vidíte i čelní sklo? Výborně. Člověk by skoro řekl, že jde o “bežný zadohrab”, dokud si nevšimne jedné drobnosti. Kde je sakra řemen pohánějící všechno příslušenství? Počkat, co dělá tam u čelního skla? A proč je blíž k chladiči spojka? A to pod motorem je převodovka? 

Ano, Saab je totiž auto s motorem uloženým podélně a přitom s pohonem přední nápravy. A narozdíl od jiných aut podobné koncepce, tady se ke spojce dostanete snáz. Oproti zvyklostem je totiž celé ústrojí o 180 stupňů otočeno. To je nejspíš jeden z důvodů, proč je tak vysoký. A možná to má i nějaký vliv na to, jak to celé jezdí.

I když jsem myslel, že způsobuje mé předčasné chřadnutí, tak jsem zjistil, že tak ojeté auto je ve výsledku hrozně legrační a osobité. Po spoustě najetých kilometrů se v pohonném ústrojí určitě vymezily některé vůle úplně jinak, než to výrobce zamýšlel a tak stačí trochu neopatrně pustit plyn a cukne sebou. A i když převodovka disponuje pěti rychlostmi vpřed, nedá se spolehnout, že bude dostupná i ta poslední. Občas prostě nejde zařadit a pokud se ji pokusíte zařadit, když se jí zrovna nechce, tak se se zlou potážete. Ale když máte zrovna šťastný den a chováte se ke starému pánovi uctivě a opatrně, ukáže vám, jaké to bylo, když byl ten pravý polykač kilometrů. Jedete-li někam po málo zakroucené cestě, tak zařadíte pětku (pokud to zrovna jde), podepřete si rukou bradu a jedete. Vlastně vám nepřijde, že nejedete 90, ale 110. A ani, že řídíte, ale spíš se vezete. Je to docela pohodlné, máte před sebou velký volant s nápisem Scania (který dost prozrazuje i o tom, jak moc s ním budete muset točit, tedy hodně) a dokonce slyšíte takové to povědomé hučení z autobusu. Nějaká dynamická jízda? Ani nápad! Na tohle to prostě není. Kromě toho, že byste si uvánočkovali ruce, tak by vás naklánějící se podvozek vůbec neměl rád. 

Když jsem tento týden Jogurta (Tak byl pojmenován, vážně. Pokud chcete vědět proč, podívejte se na rámeček poznávací značky – pozn. autora) vracel, měl jsem trochu smíšené pocity. Na jednu stranu jsem vážně rád, že jsem měl tu čest s ním asi dva týdny jezdit, a budu se na něj rád dívat, kdykoli půjdu po naší ulici. Nadruhou stranu, pořád nevím, co si o tom autě myslet. Vážně mě bavilo, ale nevím, co je na něm tak vyjímečné. A co je ta bájná Saabovitost? Můžete mi to prosím vysvětlit? A pěkně prosím, svezete mě někdo v 900 Turbo? Třeba by mi to konečně pomohlo uzavřít si v hlavě to setkání s jedním z mých dorosteneckých snů.

Za fotky tentokrát děkuji Marianovi!

P.S.: Pokud by se vám Jogurt vážně líbil a chtěli byste ho směnit za 33 tisícikorun, ozvěte se majiteli na 736 15 55 97 nebo na radek.noga@seznam.cz. Akutně se zamiloval do jiného kusu železa a víte jak to chodí, to pak musí jít i Saab stranou. A kdoví, třeba mi půjčí i ten další nový objev.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
15. května 2016, 07:44
3

Mne se to vzhledove fakt libi. Je to neco uplne jinyho, nez nejen dnesni, ale i tehdejsi automobilova produkce. Mozna se s tim rychle jezdit neda, ale i tak mi to na prvni pohled pripada mnohem hezci a sportovnejsi, nez jeho novejsi generace. :-)

reagovat
briza
15. května 2016, 21:40
0

Híml. jsem se překliknul s reakcí. Samozřejmě to patřilo pro Csabu.

briza
15. května 2016, 21:41
0

Skvěle a teď už jsem za úplnýho kreténa :)

Bl
Blaazen
19. května 2016, 13:35
0

Já měl classic 900 dvě, s jeden 5. dvéř s 8v motorem, turbo a pak SPG/Aero, to už 16v, třídvířko a jezdit se s tím rychle dalo - na dálnici to bylo skvělý auto, řekl bych že na to to bylo stavěný, ve 140 zapnout tempomat, 2500 otáček když jsi chtěl předjet, tak plyn, sekundu než zabralo turbíčko a kopanec.... když jsi na to šlápl, tak hrabali kola i na trojku.

Bl
Blaazen
19. května 2016, 13:37
0

Pořád mi chybí.

Bl
Blaazen
19. května 2016, 13:46
0

A stříbňák

Vavris Vavrisovic
15. května 2016, 10:01
0

V jogurtu jsem byl krátce vezen a první co ze mě vypadlo po zjištění, kolik má tenhle nebožák najeto bylo: "Krucinál, z pozice pasažéra to vůbec nejde poznat". Vážně krásná ukázka dlouhověkosti.

MImochodem, ta přední kola mají skutečně mít tak pozitivní odklony?

reagovat
briza
15. května 2016, 21:39
2

Ad kůže: ano, u prehistoriků je to přímo kůže z kůže :) Saab měl u hlavových opěrek dokonce epesní "cedulky" (viz.foto)
Ad turbíny: švéďáci turbíny uměli jako málokdo a i tihle dědci jsou překvapivě poslušní. Navíc turbíny většinou žijí stejně dlouho, jako motor.

Csaba
15. května 2016, 10:25
0

Uff, to je špica!
Ani trochu to nevypadá na to že to má najeto 800000km... - zjevně je to pozůstatek z oněch dávných (bájných?) dob kdy se věci vyráběly proto aby dlouho a věrně sloužily, ne proto aby se po 4 letech hodily do hutí...
Vypadá to skvěle, nepodobá se to ničemu jinému a to se cení, nejenom v dnešní době.
Vnitřek v kůži (a asi v té "opravdové"), klima, el. okna a zrcátka, rádio a servo - jako staromilec musím říct že mě nenapadá nic dalšího co bych v tom postrádal... - ačkoli - no, možná asi to turbo o kterém píše František :) Ale na druhou stranu, turbo z oněch let bude mít nejspíš pěknou "turbodíru" a občas tudíž zatáhne později (nebo jinak) než by řidič zrovna chtěl - to je pro autora článku výzva, porovnat daný model s/bez turba, nezabít se v té foukané verzi a následně nám popsat rozdíl :)
Jak jsem koukal do autokatalogu z roku 1990 tak to na délku měří dokonce 4.7 metru (bez 2 cm), to je teda něco!
A jsou tam i nějaké základní ceny, pro srovnání: BMW E30 320i tenkrát stálo 34.600,- DEM, M-B 190E 2.0i 38.475,- a tenhle "Jogurt" - teda, to je přezdívka za všechny prachy :) 37.950,- takže v těchto vodách výrobce patrně lovil zákazníky...
Trochu víc jsem googlil a našel jsem reklamní slogan který se v té době používal, prý "Saab - z osobních důvodů" - hm, když to byla funglovka, skoro by mi asi bylo jedno který z těchto 3 modelů si koupit (kdybych byl třebas švédský nebo německý vatař), ale teď, po téměř 30 letech bych patrně upřednostnil němčoury - když Saab (fabrika) už jaksi není... - co servis a náhradní díly? To bude možná trochu problém, opravit nějakou mechanickou závadu asi nebude těžké, ale musí se sehnat díly a to asi bude na Saaba náročnější než na bavora nebo medvěda... - to by chtělo "časosběrný dokument" a vést si deníček s přehledem nákladů na provoz/servis...
Když nad tím tak přemýšlím, marně lovím v paměti vzpomínku na to kdy naposledy jsem v provozu viděl E30, 190E natož 900... - všude jenom samá plastová herka na naftu :(
Pěkně napsáno, pro autora asi takový malý výlet do minulosti - v porovnání s Miatou i koncepčně...
Sakra, já to mít tak to rozhodně neprodávám :)

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
15. května 2016, 10:34
0

No vidis. Ja treba tu E30 potkavam po Praze docela casto. Akorat to jsou vetsinou sroty. A v patek jsem dokonce potkal nejakou kolonu svatebcanu v Troji, kde ty E30 jely snad ctyri za sebou, plus nejaky dalsi BMW, uz si nepamatuju. Asi se zenil nejakej Autickar. :-)

Ri
Rien
15. května 2016, 15:03
0

Ja tak pred tejdnem potkal v praze v jeden den tak pet saabu. Nevim presne jaky typy, ale tenhle to byl vickrat a i v kabriu. Asi dobra nahoda. A e30 potkavam furt dost. (Mozna to bude tim ze jezdim porad okolo mist kde stoji:D

Bl
Blaazen
19. května 2016, 13:26
0

Díly nejsou problém, 900 se vyrobilo k milionu, spousty jich jezdí, jen se blbě sháněli takový ty kravinky/detaily do nejvyšších verzí (Aero).

briza
15. května 2016, 21:31
1

Prostě švédský krabice jsou švédský krabice. Můj Olaf (byť to byla 9000) měl na hrbu přes šest kil a jediná věc, co byla nějak zásadnější, byla prasklá kůže na sedáku řidiče. Jinak byl na pohodu a svěží :)

reagovat
martin_100
17. května 2016, 14:25
0

Nebyla by lepšejší fotka motoru? Nějak sem se v tom popisu zamotal tak mi fakt neni jasný kde tam co je :-)

reagovat
BigBang
25. května 2016, 22:08
0

Motor nad přední nápravou podél, rozvody vzadu, výstup do převodovky dopředu. Jasný jako facka :D

Ma
Martin900
21. listopadu 2016, 15:51
-1

Trochu mě mrzí pojetí článku, ale to je čistě na autorovi, jeho styl psaní nejspíše. To, že v tomhle voze člověk zestárne - nechápu co tím je myšleno, ano, pokud sednete do auta 28 let starého, udržovaného při životě, kde je motor normálního objemu a výkonu, čekáte, že se bude dít něco, jako návrat do puberty? V autě, které bylo vyráběno s ohledem na bezpečnost?
K tomu, jak je auto "ne"kamarádské k jakékoliv svižnější jízdě bych dodal, že s tím nemůžu absolutně souhlasit. Možná, kdyby autor překonal strach a na okresce se stále netěšil jen z 5.rychlosti, objevil by kouzlo podvozku a řízení tohohle "dědka". Díky těžišti nízko na přední nápravě je auto perfektně čitelné, lehce přetáčivé. Obecně dnes má každý za to, že tvrdý podvozek=nejlepší zatáčky, nejlepší chování vůbec.. no nevím, snad mi někdo dá za pravdu, že to neplatí vždy.
Od pátku nám jogurt stojí před domem, hned za 5dv. 900 (2.1) a 9-5 Aerem.
Auto je to kouzelný, skoro bez koroze, motor si jen potichu šustí. Aby ne, má najeto sotva 240 000.... údaje z budíků jsou poněkud zavádějící, jelikož nejsou původní.
Reakci na článek jsem ale psal pouze v dobrém, autorovi za článek děkuji. O Saabech píše málokdo, a na to zjistit, čím jsou výjimečné je potřeba jít trošku hlouběji :)
Sobům zdar.

reagovat
krab
21. listopadu 2016, 16:29
0

Zdravím Saabistu. Já měl taky nějakou dobu vínovou 900, ale už NG a navíc s GM V6 a automatem. Ale jezdila moc krásně.
Táta je ale velký Saabista. Občas se můžu projet 96 V4. Tomu autu přicházím víc a víc na chuť. Je velice příjemný a pokrokový, I když je hrozně moc jednoduchý vlastně. A má vynikající jízdní vlastnosti na svoji dobu. Takže taky bych ty přiměry k důchodcům brzdil. Saab není bavorák, chvíli trvá než ho pochopíš.

Na jaře bych docela I mohl vyrobit nějaké fotky , případně kdyby bylo počasí I dřív a věnovat "Krabův blogísek" Saabovi :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem