reklama
načítám data...

Saab 9-3 2.0 N/A: Zítra vstanu a bude mi 60

Myslel jsem si, že je to jen staré auto podivných tvarů. Po bližším zkoumání se však ukázalo, že jsem si za pár drobných pořídil stroj času…

zobrazit celou galeriiAutíčkářova garáž, Recenze & testy: Saab 9-3 2.0 N/A: Zítra vstanu a bude mi 60

Výběr auta na ježdění kolem komína už se mi podruhé za sebou nějak zvrtnul. Nevím, která všechna vesmírná tělesa byla toho upršeného letního večera v konjunkci, ale muselo to být pořádné zatmění, že se situace vyvrbila v pořízení severské čekárny na smrt. Leč, vážení přátelé, je to tak a já už dva měsíce jezdím v Saabu, neboli v autě pro hrbaté, jak mu říká manželka. Přestože jde o starou a z mého pohledu dosti nevýraznou věc, nepřestává mě udivovat, jak moc působí na široké okolí. Takže jestli nejste zarytí Saabisté, kteří mi právě píší výhružný mail, páč nekousli tu čekárnu a hrbaté, přijměte prosím pozvání ke čtení nepříliš vážného testu o možná až příliš vážném autě.

realita je, že jsem zatím nevlastnil auto, které by u neznámých lidí vyvolávalo takový zájem

Hned v úvodu bych dokončil tu narážku na působení ochočeného soba na lid vůkol.  Na karoserii to má snad tu nejnudnější tmavě modrou metalízu, rozchod to má jak tramvaj, na kolech poklice a celkové vzezření podivně nataženého liftbacku jednoznačně musí vést diváka k úvahám o starém pánovi uvnitř. Nuuudaaaa… Reklama na pohřební věnce má v sobě víc života, než konzervativní 9-3. Realita? Ještě nikdy jsem nevlastnil auto, které by vyvolávalo u neznámých lidí takový zájem. „Dobrýý, no to snad neee, Saab, takového krasavce už jsem neviděl aspoň půl roku.“ rozplývá se obsluha LPG stanice. „Jak to jezdí? Kdysi to míval bratr, výborné auto.“ zasnil se postarší chlapík v parkovací budce. Děti se můžou potrhat ze stěračů na světlech a v práci mi začali říkat pane doktore nebo pane zubaři. Socialismus stále žije! A Saab, ačkoli je už dneska prakticky mrtvou značkou, evidentně v mnohých nadále probouzí nostalgické myšlenky a vyvolává spojení starých 99 a 900 s prominentními profesemi východního bloku. Abych nezapomněl, docela pravidelně potkávám dvojče – poslední devítistovku – která se pokaždé může ublikat a umávat. Až mě to dojímá.

Tento odstavec bych uzavřel radou – chcete-li zabít introverta, kupte mu Saab…  a on vůbec neprokoukne váš záměr.

reklama

Teď už ale budeme stárnout. Kamarád, který se mnou pro soba jel, ho téměř okamžitě pojmenoval „dědek“ a to je výraz který, dle mého názoru, vystihuje auto zcela dokonale. Na kapotě a volantu je sice znak s naštvanou hlavou mýtického Griffina, ta věc, která se mu dere ze chřtánu, však nejspíš symbolizuje aerosol plný barbiturátů způsobujících laxnost a pohodu, nikoliv rozezlený jazyk. Po prvním otevření dveří na mě opět dýchla nostalgie.

je to taková automobilová obdoba starého telefonu ericsson

Béžový velur rozprostírající se napříč celým interiérem dal vzpomenout na starý gauč u tety, na kterém jsem sedával jako malé pimprle a jež byl vyveden v tomtéž staromilském odstínu. Útulnost sama. Palubní deska a středový panel v typické architektuře disponují velkými tlačítky a snadno čitelnými stupnicemi rychloměru a otáčkoměru – taková automobilová obdoba dobového mobilu Ericsson s jednořádkovým displejem.

No a pak se člověk usadí do velmi pohodlné sedačky a slova jako Aero nebo Viggen se mu v tu chvíli vymažou z mozku. Nějaké spojení s bitevníkem JAS-39 a vzpomínky na spoustu akce a nepozemského kraválu při forsáži jeví se jako čirý nesmysl. Teď už stačí jen zaklapnout dveře a je to. Stroj času je spuštěn a já jsem v něm polapen. Je to otestováno už mnohokrát, po usednutí do Saabu pokaždé zestárnu o 30 let, začnu mít rozum, tepovku na úrovni hibernujícího kodiaka a k tomu všemu ještě silné nutkání pořídit si béžový baloňák a nějaký fakt velký klobouk… 

Jízda vypadá přesně tak, jak naznačuje předchozí odstavec. Hlavně po-ma-a-lu-u-u-u. Ale ze všeho nejdřív je třeba nastartovat. To znamená odnaučit pravou ruku šmátrat napravo pod volant. Hezky se opřít o loketní opěrku a zasunout klíček. Tak je to správně. A hlavně nechtít otevírat okna. To totiž znamená udělat si na ruce o jeden kloub navíc nebo opěrku zvednout. Ach jo. Nastartovat… píp, píp, píp, píp – fasten your seat belts – začne okamžitě vyzývat auto. Škoda že ty pásy švédové škodolibě umístili kamsi hluboko za opěradlo. Asi aby senior za volantem neztvrdnul hned z kraje. Pozor – sešlápněte brzdu pro test brzdových světel. Sešlapuji. Pozor – v nádobce pro ostřikovače chybí voda. No jo, stojím z kopce…

dědek vás nechá odjet, až když jste odstranili veškerá nebezpečenství

Dědek je už holt takový, dovolí mi odjet až po stvrzení, že jsem učinil všechna bezpečnostní opatření a odstranil všechna nebezpečenství, nebo že o těch nebezpečenstvích alespoň vím. Pod kapotou dědka se skrývá poslední saabí čtyřválec, legendární jednotka H, bohužel však bez kouzelného foukátka ve výfukovém potrubí. 130 srdnatých koní sice statečně vzdoruje zubu času, ale je znát, že jejich podkovy už 8x oběhly kolem rovníku a ještě ke všemu jim někdo do stájí pouští plyn. Na nebrzdění provozu a předjetí Avie to s přehledem stačí, žádné náročnější dynamické požadavky však po základní jednotce nechtějte. Takže při první možné příležitosti za pět, uvelebit se do sedadla, splynout s davem a užívat si akustický komfort dvoulitru. Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest… Možná právě proto se rozhodla řadící páka za ty statisíce kilometrů ztratit většinu ze své původní přesnosti

reklama

Jakmile příjdou zatáčky, stroj času začne pracovat na plno. „Buď se mnou budeš jezdit jako zralý muž anebo si vystup.“ Řízení ochočeného soba nedisponuje ostrostí a přesnotí řízení (parohů) soba pravého a už vůbec nemá půl otáčky od dorazu k dorazu. Má jich asi osm, deset? Nevím, prostě moc. No dobře, jsou tři, ale řízení působí dokonale ospalým dojmem. Přesto je v něm jakýsi cit a k charakteru auta se hodí.

řízení je vpravdě šnečí, ale to není nic proti tlumičům

Podvozek? Saabisti to neradi slyší, ale je to převlečená Vectra A. Oproti modelu 900 má 9-3 údajně více, než 1100 změn a právě podvozek byl přepracován tak, aby byl agilnější. Výsledek je, no… marně vzpomínám, jestli jsem už někdy řídil auto, jehož chod tlumičů byl pomalejší. I to šnečí řízení je oproti práci závěsů sprinter. Asi budu muset od Bobashe vydyndat zapůjčení nějaké oldskůl ameriky.

Jednoduché zatáčky zvládá Saab ještě relativně dobře. Ne že by se do nich vrhal nějak ochotně, musí se dosti přemlouvat, ale jakmile zatočí, snaží se nedotáčet jen tak málo, jak mu to patnáctky o rozměru 195/60 dovolí. Jenže v reálném světě existují i šikany nebo esíčka a to už je na starého pána moc.

„Co to po mě chceš? Tak doprava nebo doleva? Si to rozmysli a pak to zkus znovu.“  Tohle mi říkal pokaždé, když jsem jej uprostřed esíčka marně přemlouval, aby nedělal ostudu. V době kdy normální rodinný hatchback už dávno protáhl zadní nápravu skrze šikanu se Saab teprve rozhoduje, jestli má vážně přejít z jedné úvratě zdvihu tlumičů do druhé.

No prostě: „Obleč baloňák, nasaď klobouk a vychladni." A užívej si komfort tlumení, který ti ten tvůj hatchback vůbec nenabídne nevděčníku“. 

I po téměř 15 letech funguje stroj času spolehlivě. Je mi 60, jezdím pomalu, nespěchám a při řízení se snažím ze všech sil nepojít sešlostí věkem. Sob dělá všechno pro to, aby mi vzal i ty poslední zbytky radosti z řízení. Když vidím zatáčku, hrnou se mi do očí slzy. Když chcu slyšet výfuk nebo motor, neslyším nic. I ten plynový pedál se mě snaží otrávit, protože funguje stylem on/off a abych dal něco jako meziplyn, musel bych si nechat chodidlo přejet bagrem. Stejně by mi ale byla k prdu i ta přejetá noha, protože motor reaguje na plyn s takovým elánem, že bych dřív stačil prohnat řadící páku skrz všechny převodové stupně a ještě se 3x netrefit. Poté bych chvíli počkal, možná odklopil loketní opěrku, stáhl si okýnko a opět opěrku sklopil…  a v tu chvíli by se již otáčky motoru teprve dostaly na požadovanou hodnotu.

to všechno ale neznamená, že dědka nemám rád

Pokud jste došli až sem a máte pocit, že celý text je jen výpotek zahořklého starce, jež na usedlý liftback pohlíží jako na sporťák a neopodstatněně plive jedy na dobrou věc, zadržte.

Já ho mám rád. Jen i totálně nesportovní Octavie s turbodieselem vedle něj působí pomalu jako atlet. Astmatická 9-3 je zkrátka pohodové auto, které nabídne ticho a komfort těm šťastlivcům, jejichž středobodem života nejsou auta a hory utopených peněz v benzínu a nesmyslném ježdění. Sice mám někdy pocit, že mě usmrtí nudou, ale ta nenucená ležérnost je při běžných pojížďkách vlastně strašně fajn. Šetří mi peníze. Jednak tím, že jezdí za příjemných 10 litrů plynu, a druhak mě prozatím ani jednou nedonutil jen tak nazdařbůh si prodloužit cestu mimo nutnou délku. A také se nemůžu zbavit pocitu, že vyměnit jednu lehce nadprůměrnou výplatu za auto, z něhož přímo proudem srší severská solidnost, které není rezavé a jehož interiér se ze všech sil snaží zakrýt fakt, že nejrůznější lidé do něj prdí už více než 323.000km, byl vlastně moc fajn deal.

PS: Taky se díky němu strašně těším do Z3. Prostě dědek.. :)


Mohlo by Vás také zajímat

Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Ma
Martin
20. září 2014, 10:39
0

Super napsané :-D a já Ti i trochu závidím :-D a " dědek " by se 100 % líbil mé ženě, která začíná blednout při jakémkoli výhružnějším zvuku z pod kapoty :-D

reagovat
Jo
Johnny
20. září 2014, 19:12
0

Jako majitel postarší 9-5 jsem se náramně pobavil. A koukejte kolegu zdravit, je to slušnost :-)

reagovat
Tomáš Vavrečka
22. září 2014, 21:30
0

Samozřejmě zdravím taky. A krom toho mám pocit, že se Saaby nějak hormadně začaly vynořovat na povrch :)

Petju
20. září 2014, 20:36
0

Peknej clanek, diky! :)

reagovat
Ma
Matt
22. září 2014, 09:52
0

Na Autíčkáře chodím přesně pro tyhle recenze a tipy na auta :) A existuje vůbec nějaký švéd co je bytelný, spolehlivý, pohodlný a zároveň do zatáček ? :)

reagovat
Ma
Martin
24. září 2014, 14:06
0

Jasně, stará Volva :-D bohužel nejnovější z nich se přestalo dělat V 98 :-( konkrétně mám na mysli S 90

Ka
Karlos
22. září 2014, 11:28
0

Ahoj,
jen doplnění k článku. Nedávno jsem řešil úplně stejný problém s povozem pro blízké okolí a kroky mě po bádání netem taky postupně zavedly až k Saabu, který mě velmi zaujal nízkou cenou v porovnání s tím, co za kus auta za ní dostanu.
Jel jsem se tedy mrknout na Saab 9OONG coupe 2.5 V6 automat.
Pocit z vozu shodný jako Vavris s jediným rozdílem, že na živo to jaksi všechno vypadá mnohem líp. Dědka bych v tom asi úplně neviděl. Podotýkám, že nejsem Saabista, ale když jsem to viděl na vlastní oči, auto mě celkem nadchlo. Je to takové divně úchylné v detailech, ale celek prostě funguje. Palubní deska, co vypadá na obrázcích jak z náklaďáku, vypadá v reálu skvěle a hlavně ergonomie byla vynikající. Interiér celkově slušný a co mě dál zaujalo bylo relativně ostře skloněné čelní sklo. Zvenku to tak nevypadá, ale když sedíte uvnitř, opravdu mě to až zaskočilo - příjemně - a přišlo mi to jako zajímavý odkaz na starou 99 nebo 900 coupe první generace.
Motor jsem hledal nejprve taky 2.0 atmosféru jako Vavris protože byly nejlevnější, ale pak jsem si říkal, že je to přeci jen malinko slabé a nakonec jsem našel tuhle 2.5, kterou už znám z Opla. Kdysi jsem to měl, takže vím, že to není žádná extra bestie, ale zase na svezení to už celkem stačí a ještě vás to nesežere. Turbo jsem vůbec nehledal, protože bych měl obavy z celkového stavu u vozidel s takovým nájezdem, které dle ceny připadaly v úvahu. Pořád se bavíme o voze s pořizovačkou reálně do cca 30k.
U konkrétně zkoušeného vozu však nastal problém s automatickou převodovkou. Nevykazovala žádné závady, ale auto s ní prostě nejelo. Je to tuším jen čtyřstupňová prastará konstrukce a veškeré snahy o zrychlování dokázala dokonale eliminovat. Nevypadalo to, že je nějak poškozená, ale je prostě nastavená na rozvážnou jízdu a i když využijete pak tlačítko sport (pustí otáčky výš než přeřadí) jede to stále stejně mizerně.
Auto jsem tedy nakonec nevzal, ale neznamená to, že mě nezaujalo. Dokonce naopak.
Jen to chce se prostě vyhnout automatu za každou cenu a s výsledkem Vavrisova pozorování tedy nutně brát jen nejsilnější turbo. To už je ale jiný finanční příběh, protože tam je pak třeba předělat i celý podvozek atd. a už se dostáváme na ceny, kdy to prostě není zajímavé a jsou lepší vozy.

A na závěr si rýpnu v dobrém do Vavrise s tou Z3 – jsem zvědav, na co se budeš těšit ze Saaba, až se Z3 prodá :-D Pokud tedy stále platí inzerát, co jsem náhodou viděl na netu. Přišlo mi, že jí máš v bezva stavu a ještě si na ní dost udělal. Nezbývá než doufat, že se bude dlouho prodávat a o víkendech se do ní vždy vyrazíš na chvíli uklidnit z Dědka :-D :-D

reagovat
Tomáš Vavrečka
23. září 2014, 19:46
0

K vynikající ergonomii bych podotkl, že není tak vynikající. Již v článku zmíněné pásy a ovládání oken jsou imho fakt totálně neergonomické. Ovládaní stěračů - pomalu nahoru, rychle opačným směrem - mi taky příjde jako nefunkční originalita za každou cenu :)

Každopádně s turbem nebo i s V6 musí být auto jednoznačně mnohem příjemnější a charismatičtější.

Z3 je vystavena spíš jen tak "na zkoušku", a důvod je přesně ten, co je napsán v inzerátu. Ale nepředpokládám, že by ji někdo koupil.

Fi
Fibula
25. září 2014, 15:08
0

Zdravím, trochu jsem ze saabí manie vypadl - Aero už 2 roky čeká v garáži až bude veterán. Ale co si pamatuju, tak Aero má tužší pružiny a možní i stabilizáto. Taky má 17" kola.
Vektra a Calibra jsou sice téměř jedno, ale zrovna na podvozku se nějak liší, podrobnosti se mi už vykouřily z hlavy.
Co se týče rádia tak to moje určitě takový věci nedělá (je to verze s CD a plným SID = Saabí označení pro palubní počítač), na saabinfo.net je určitě ke stažení minimálně anglický manuál.
Pokud budeš mít nějaké další otázky, rád poradím, pokud budu vědět :-)
Ať Sob slouží

pa
paascha
22. září 2014, 11:36
0

Napsané je to vtipně, to určitě, ale moc nechápu, proč si koupil saab v plynu bez turba a teď se diví, že nejede? To je jako si koupit třínohou kobylu a plakat, že neskáče přes Taxis.

reagovat
Ma
Martin
22. září 2014, 21:21
0

Prostě mu to v daný okamžik přišlo jako " bezva nápad " :-D
a i kdyby ten článek byl jediný kladný výsledek toho bezvy nápadu, stálo to za to :-D

Fi
Fibula
22. září 2014, 15:10
0

Ahoj, jako hrdý vlastník 9-3 Aero si dovolým pár dodatků. Podle mě podvozek není zdaleka taková tragédie (je to převlečená Calibra ne Vectra), pokud je udržovaný. Přes 300 tiskm na něm asi už nechalo dost vůlí.
Na slušný svezení podle ně celkem stačí verze LPT (nízkotlaké turbo) 110 kW, nebo ne Aero FTP - 132 kW (to se dělolo myslím jen u 900NG). Aero se 151 kW sice jede jako ďas, ale vyžaduje pečlivý servis a pravděpodobnost, že narazíte na kus před smrtí je velká. Tento motor má potíže s mazáním a musí se na to pamatovat. Kupodivu turbo u Aera celkem drží je to odolné Mitsubishi TD04, LPT a FTP mají Garret GT17 a to je mnohem choulostivěší.
Výhoda na servis je právě spřízněnost s Oplem - hodně dílů, hlavně na podvozku je zhodných a za babku.

reagovat
Fi
Fibula
25. září 2014, 15:09
0

Odpověď omylem o několik příspěvků výše... :-(

ti
tino
29. září 2014, 17:20
0

Vavris> jako vlastník již 5. saaba jsem se pobavil ... :))

k rádiu: podle toho, že si to nepamatuje stanice bych soudil na přehození napájení +12V. Místo trvalých +12V jde na daný pin s pamětí rádia pouze 12V z klíčku. Které piny konkrétně to jsou si nepamatuji.

Ro
Ronoath
22. září 2014, 21:35
0

Krásný článek a ještě krásnější auťák na něm. Ano, jsem přesná cílová skupina takového auta, takže se v něm přesně vidím:-)

Byť, když teď nad tím uvažuji, vlastně nevím, jestli by mi to rozběsněné turbo nechybělo...

reagovat
bu
bucek
23. září 2014, 06:56
0

Aero ma uplne jinak nastavene tlumice a mam pocit ze i rychlejsi prevod rizeni.No a s tim radiem se zaregistruj na forum saabinfo tam ti kolegove posahanci radi poradej.

reagovat
bi
bitner
23. září 2014, 15:20
0

Vyzivna recenze :-) Auto vypada dost dobre, na ten najezd. Tam bych asi taky hledal priciny celkove vyseptanosti.
Me je zase razem 18 a mam jeste horky ridicak z laminovacky, kdyz si sednu do sveho 15 let stareho Focusu (vyroben v roce, kdy jsem delal maturitu). On je ten Focus s buhvikolika sty tisici taky pekne jety, ale proste na me takhle pusobi.

reagovat
Ma
Martin stepynek
24. září 2014, 22:05
0

Pro Karlos: mám 900 II V6 s automatem a auto jede celkem dobře na tu váku. Mám pocit, že to auto co jste se byl dívat, tak mám doma. Bylo na prodej celkem nedávno, pak zmizelo a když se objevilo, tak mělo celkem dost závad. Jedna ta nejpodstatnější byla v zapalování a v uzávěře. Převodovka byla bez života. Nešel řežim sport no prostě mrtvo. Vše jsem celkem rozumně opravil, motor jde jak má a převodovka ožila o 1000% a auto prostě jede. Musím říct, že jsem už několik aut měl, ale tenhle sob mi sedí úplně nejlépe. Nejsem ortodoxní sobař, několik let jezdím z hvězdou na kapotě, ale tohle si doma něchám. Jenak výbava - vše, ale z toho auta dýchá betelnost, hmota a i poctivost. Toto už z dnešních nových aut necítím. Jinak super článek a chodím jsem rád. Je to tu normální bez předsudků a rád si zde počtu.

reagovat
Al
Alex
26. září 2014, 16:29
0

Jak to vůbec je z touto značkou? Nejdřív se psalo, že končí, pak že pokračuje, pak přece jen že končí a teď nejnovější článek jsem našel z ledna, kde zase pokračuje :D http://www.autoweb.cz/automobily-saab-se-vraci-na-scenu-s-karoserii-ruukki/

reagovat
Ma
MartinCoupe
27. května 2016, 20:08
0

Ahoj, mam 9-3 2.0 LPT (155 PS), je mi 38 a ze Saabika jsem nadšenej. Jasně, uvnitř to je šedý a světle hnědý, nemá to adaptivní tlumiče, žere to 2x tolik co nejmenovaný supersport fdýzlu, ale to auto má takové zvláštní kouzlo. Řekl bych, že ten důchodcovskej feeling dělá ten motor. Jak říká můj kámoš, dlouholetej sáábista: "Bez turba bych auto už nechtěl". Něco na tom bude. Je to prostě začínající Youngtimer. A že to má podvozek společný s Vectrou? No a co? Když Ti to vadí, rozbij prasátko a můžeš začít upgradovat. Bilsteiny, tužší silentbłky, výztuhu na posilovač a mraky dalších udělátek. Za mě dva palce nahoru. Jeden za odlišnost, druhý za jistou "pacienťárnu". :-)

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

AMC Eagle AMC Eagle Wagon 4x4 limited 1962
AMC Eagle AMC Eagle Wagon 4x4 limited

1962 rok výroby
109 koní výkon
212 ccm objem

Cadillac deVille 4,1L, 8V 1980
Cadillac deVille 4,1L, 8V

1980 rok výroby
135 koní výkon
4 100 ccm objem

Dodge Challenger 1970 1970
Dodge Challenger 1970

1970 rok výroby
230 koní výkon
5 208 ccm objem