načítám data...

Rolls-Royce Silver Seraph: Automobilový vrchol přelomu milénia

Automobily značky Rolls-Royce jsou zástupci té nejvyšší třídy plné superlativů. Jaké to je se v jednom svézt?

zobrazit celou galeriiFoto:   Foto: Tomáš Strach

Po světových silnicích jezdí spousta aut. Některá jsou hrozná, většina je průměrná, existují mnohá dobrá a pak několik skvělých. Vozidla automobilky Rolls-Royce však tvoří speciální kategorii. Už od roku 1906, kdy je pánové Henry Royce a Charles Rolls začali vyrábět, mají jedinou úlohu: být nejlepšími automobily na světě, ať to stojí, co to stojí. 

Jsou určená nejnáročnějším zákazníkům a splňují standardy, o kterých se většině výrobců ani nezdá. Neexistuje u nich něco jako orientace na rozpočet nebo snaha o rozšiřování trhu. Existují, aby i lidé, kteří jezdí nejdražšími Mercedesy nebo BMW, měli kam růst. Představují přirozený vývoj pro majitele Ferrari nebo Lamborghini, kterým už sezení 5 cm nad zemí přijde nedůstojné.

autor: Tomáš Strach Vozy s legendární soškou Spirit of Ecstasy na přídi jsou vlastně automobilovým ekvivalentem restaurace se třemi michelinskými hvězdami. Není nad ně. Proto když se mi naskytla příležitost se v jednom svézt, neváhal jsem ani chvíli. Celé odpoledne jsem směl strávit ve společnosti modelu Rolls-Royce Silver Seraph ročníku 2000 a vyzkoušet si, jaké to je cestovat celosvětově nejvyšší třídou. Na dalších řádcích se vám pokusím interpretovat mé dojmy. 

Nejprve ale stručně shrnu historii tohoto modelu, jelikož je důležitá. Silver Seraph byl představen v roce 1998 jako nástupce modelu Silver Spirit a výrobce s ním měl velké plány. Původně měl představovat vrchol veškerého automobilového průmyslu pro minimálně jedno desetiletí, tak jak bylo ostatně u modelů značky zvykem. Jenže dějiny tomu chtěly jinak. 

autor: Tomáš Strach

O automobilku Rolls-Royce a její sestru Bentley se tou dobou velmi zajímal Volkswagen, který byl natolik umíněný ve snaze získat tuto prestižní firmu, že továrnu v Crewe spolu s licencí na legendární přední gril od Rolls-Royce Motors za 430 milionů liber odkoupil. Jenže ve vlastní zahleděnosti udělal velkou chybu. Součástí obchodu nebyl název Rolls-Royce (jen Bentley), protože ten vlastnila sesterská společnost Rolls-Royce plc., vyrábějící letecké motory.

A než se wolfsburgská společnost stihla rozkoukat, došlo k odprodeji licence na jméno Rolls-Royce BMW. Byl to tenkrát mistrný tah, který stál Volkswagen celou partii. Nemohl by přece vyrábět nejlepší auta planety, kdyby se musela jmenovat jinak. Tak to v tradičním světě nejvyšších vrstev nefunguje. Takže nakonec licenci na přední masku odprodal do Mnichova a zbylo mu “jen” ono Bentley. 

autor: Tomáš Strach

Nicméně BMW také ještě nemělo vyhráno. Získalo sice práva na používání názvu Rolls-Royce i jejich ikonický designový prvek, ale nemělo továrnu v Crewe, kterou Volkswagen prodat odmítl. Tak se rozhodlo postavit novou továrnu v Goodwoodu. Otevřelo ji v roce 2003 a začalo v ní vyrábět zcela nový Rolls-Royce Phantom. Právě tento fakt je pro testované auto podstatný, protože kvůli Phantomovi se výroba modelu Silver Seraph zastavila už o rok dřív, po pouhých pěti letech a 1570 vyrobených kusech.

Testovaný kousek tak představuje zástupce vzácné poslední řady původní britské firmy. A to ho v mých očích dělá ještě zajímavějším. Nepochopte mě špatně, proti novějším modelům značky vyvinutým pod hlavičkou BMW vůbec nic nemám, jsou to neméně úžasná auta. Ale jejich pojetí je přece jen jiné. Jsou taková modernější a světovější. Ze Silver Seraphu naproti tomu dýchá stará dobrá Anglie, kterou mám tolik rád. Tak se už pusťme do toho. 

autor: Tomáš Strach

Vrcholný produkt automobilového průmyslu let 1998-2002 je samozřejmě zvenku majestátní. Aby také ne, je pět a půl metru dlouhý, bez sedmi centimetrů dva metry široký a má skoro 3,2 metru dlouhý rozvor. Navíc díky svému původu ještě v britské firmě si uchovává tradiční proporce s dlouhou kapotou a výrazným zadním převisem, které jsou pro ostrovní sedany tak typické.  

Svou unikátnost a hodnotu dává na odiv i detaily. Přirozeně je rozpoznatelný hlavně svou maskou, která je mimochodem celá vyrobená z kovu (ne lesklého plastu, abychom si rozuměli) a jako náhradní díl stála už před deseti lety 10 000 liber. Auto ale má i nádherná kola s decentním designem, mohutné kliky dveří opět z kovu a i slavnou ručně malovanou boční linku, byť zrovna ta je u zkoušeného exempláře schována pod bílou fólií chránící neporušený lak odstínu British Racing Green.  

autor: Tomáš Strach

Ten pravý úžas však přichází po otevření dveří a usednutí do prostorného a vzdušného interiéru. Je to prakticky s ničím nesrovnatelný zážitek. Sedadla jsou potažena nejjemnější béžovou kůží a ani po 23 letech nemají výraznější praskliny. Nohy cestujících vplouvají do úchvatných vlněných koberečků s vysokým vlasem, který snad nemá konce. Všechno, na co ruka sáhne, je buď z kovu, kůže nebo dřeva. Není tu ani milimetr čtvereční plastu, tedy kromě pár čudlíků rádia a klimatizace. 

Aby toho nebylo málo, všechno vevnitř má poctivou tloušťku. Ořech opravdu zabírá celou plochu mezi spodní hranou okna, vnitřní klikou a vnějším plechem. Kožený strop se dá promáčknout, aniž by ruka narazila na výztuhy. Celý interiér je neuvěřitelně bytelný a solidní. Znát je i ruční výroba prvotřídní kvality. Nevím, jestli jsem někdy seděl v tak perfektně vyrobeném autě. Všechno stoprocentně lícuje a stále není slyšet žádné drnčení nebo chrastění. Je to úžasné.

autor: Tomáš Strach

Bylo by však chybou myslet si, že pro všechny tradiční materiály a postupy výroby Rolls-Royce zapomněl na moderní technologie. Naopak, Silver Seraph má kompletní tehdejší výbavu včetně dvouzónové klimatizace, airbagů, ABS a ESP nebo vestavěné navigace s elektricky výklopným displejem a mapovými podklady na CD discích (ty se mimochodem zasouvají do jednotky v kufru). Jen na xenony se nedostalo, ale to nevadí, protože lampy mají výbornou svítivost. 

Nyní už ale dejme řidiči (v Rollsu se samozřejmě nejlíp sedí vzadu, kde nevadí ani těch pár plastových tlačítek na středovém panelu, ať s nimi pracuje on) pokyn k nastartování. Zapalování se nachází vlevo od volantu a k životu probouzí další důkaz o tom, že toto je opravdu nejlepší auto svého ročníku na světě. Pod dlouhou kapotou se nachází motor od pravého mistra v oboru, nikoho jiného než BMW.

autor: Tomáš Strach

Silver Seraph je osazený zážehovým atmosférickým vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 5,4 litru, pohánějícího jen ty nejlepší soudobé mnichovské modely, jmenovitě E38 750i a E31 850i. V britské limuzíně má nepopsatelně jemný běh (opravdu, neumím to vyjádřit, to snad ani samet není tak delikátní) a výkon dostatečných 240 kW při 5000 ot/min. 

Ve spojení s neznatelně řadícím pětistupňovým automatem s vozidlem lehce a decentně pohybuje a vevnitř vytváří bez přehánění noblesní atmosféru. K ní dopomáhá také bezprecedentní odhlučnění kabiny, která je při jízdě jakoukoliv rychlostí tak tichá, že i šepot v ní působí příliš hlasitě.

autor: Tomáš Strach

Ptáte-li se, pak samozřejmě ano, v případě potřeby motor umí mocně zabrat a vůz energicky, i když stále elegantně rozpohybovat. Ale nevím, proč by to někdo dělal. Pro jízdní výkony bylo stavěno Seraphovo dvojče, Bentley Arnage, které mělo přitvrzený podvozek a přeplňovaný osmiválec. Rollsem se nemá jezdit aktivně, nic na autě k tomu nevybízí.

Au contraire, všechno je jemné a přichystané posádku nevýslovně hýčkat. Příkladem budiž odpružení. I to Rollsu dodal ten nejlepší ve svém oboru. Hádejte kdo. Ano, i sem dokážu dostat zmínku o mé oblíbené značce. Silver Seraph je vybaven hydropneumatickým odpružením od Citroënu ve verzi Hydractive 2 se sedmi koulemi a elektronickým řízením tuhosti z modelu XM.  

autor: Tomáš Strach

Na rozdíl od dárce techniky (pro jistotu doplním, že šasí si Rolls-Royce navrhoval sám, francouzské je jen odpružení) v tomto voze řidič nemá žádnou možnost ovládat světlou výšku vozidla a systém vždy preferuje co největší pohodlí (tuhne opravdu jen v nouzové situaci), avšak kromě toho funguje úplně stejně, tedy naprosto pohádkově. 

Nezávisle na zatížení drží stejnou světlost a díry ve vozovce žehlí do ztracena. Projevuje se tu shodný efekt jako u těch nejlepších citroënů, kdy posádka jen slyší, jak kola najíždí na nerovnosti, ale žádné otřesy k ní neprostoupí. Tady je vše jen ještě umocněno o řád lepší filtrací hluku, takže co se u Francouzů zdá jako jemný dusot zde připomíná maximálně baletku ťapající po jevišti. Je to nadpozemský jízdní projev.  

autor: Tomáš Strach

Neochudím vás ani o poznatky z řízení. I to jsem si vyzkoušel a byla to znovu dokonalost sama. Řízení je lehké a má dlouhý převod, ale zároveň je až nečekaně přesné a reaguje už na drobný pohyb volantem. Brzdový pedál má tužší chod, díky čemuž se intenzita zpomalování krásně dávkuje a snadno se dosahuje legendárního zastavení à la Rolls-Royce, čili neznatelného. 

Z auta je i výborný výhled, přičemž ten dopředný je ještě okořeněný faktem, že zpoza volantu je vidět jak celá kapota, tak i zmíněná soška Spirit of Ecstasy velkolepě roztahující svá křídla. Takový pohled se nikdy neomrzí a krásně ilustruje, že Silver Seraph je vymyšlený tím způsobem, aby byl nejlepším autem na světě pro všechny členy posádky, ne jen pro toho vzadu vpravo.  

autor: Tomáš Strach

Závěr

Rolls-Royce Silver Seraph se právem honosí titulem nejlepšího auta světa svého modelového ročníku. Je to pětapůlmetrová limuzína tradičních proporcí se skvostnými designovými detaily, úchvatným a nekonečně pečlivě zpracovaným interiérem, nebesky jemným motorem V12 od nejspíš nejlepšího motoráře světa, německého BMW, a plynokapalinovým odpružením od nefalšovaného krále, francouzského Citroënu. A přesně tak, jak tyto řádky zní, i jezdí. 

Ve slovníku jsem nedokázal najít superlativum, jež by auto dostatečně popsalo. Tudíž jen přidám poděkování majiteli. Děkuji mnohokrát za krásný den, byl to zážitek roku. 

autor: Tomáš Strach

Zaujal vás tento Rolls-Royce? Svezení s ním nemusí být tak nedosažitelné, jak se na první pohled zdá. Stačí mít svatbu nebo nějakou podobnou zajímavou akci a David Kšica z Newport Car vám tuto nebeskou jízdu rád zajistí.

Za krásné fotky děkuji Tomáši Strachovi! Jeho tvrobu najdete na instagramovém profilu @_mr.fear44_

 

Technická data

2000 Rolls-Royce Silver Seraph

Motor: atmosférický zážehový vidlicový dvanáctiválec 5379 cm3
Výkon: dostatečných 240 kW (326 k) při 5000 ot/min
Točivý moment: 490 Nm při 3900 ot/min
Převodovka: pětistupňová automatická
Provozní hmotnost: 2350 kg 
Maximální rychlost: 225 km/h
0-100 km/h: 7,5 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 15,2 l/100 km
Spotřeba majitele: 15,7 l/100 km

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

af
afro-r1
20. srpna 2023, 12:41
0

Za plotem Hufelandstrasse stavalo mezi testovacimi vozy spousty RR. Clovek kolem nich denne chodil do kancelare, takze videt venku RR (760iL, Z8, M6, i8...) bylo stejne nudne, jako potkat Octavii nebo Dustera. Profesionalni deformace se tomu obvykle rika...

reagovat
beastar
20. srpna 2023, 23:20
2

Já bych úplně netvrdil, že majitel auta jako Ferrari či Lamborghini by byl nadšený. Že se veze na zadním sedadle RR (tohoto modelu) případně to řídí. Respektive určitě by to nepovažoval za růst:D Můžu jen dodat že u jiného výrobce luxusních aut ze stejné země se nám ta klientela nepřekrývá ani moc nedoplňuje. On ten Rolls dělá a dělal prostě takový nějaký svoje věci. Luxusní. Statusove. Jinak to auto je samozřejmě skvělý a mít ho třeba na akci ideální. Mít to v garáži až na pár zapálených fanoušků značky si myslím že úplně sen nebude.

reagovat
bitner
21. srpna 2023, 08:48
-1

Tak on je to takový lepší reklamní článek.

beastar
21. srpna 2023, 12:25
2

To třeba jo ale zase přiznání proběhlo na konci. A špatný to není jako popis a nápad. Ono jako běžně se k RR prostě nedostaneš. Já si pamatuju jaká byla sláva i v dojčlandu když byl na test Cullinan..

StreetPro
21. srpna 2023, 08:57
0

Jen malá technická - ten gril apod bude nejspíšt z leštěného nerezu, nikoliv z chromu (jako nerostu/kovu)... kvůli lesku to je beztak finálně pochromované...

reagovat
Jaromír Soukup
21. srpna 2023, 21:06
0

Je možné, že máš nakonec pravdu. Ale je to opravdu masivní a těžký díl.
-
Komentář upraven 21. 8. 2023, 21:11:48

VK
VK
21. srpna 2023, 09:02
0

Zajímalo by mě, jak moc obtížné je udržet to v běžném provozu. A kolik tohle stojí.

reagovat
beastar
21. srpna 2023, 12:23
0

Záleží kolik najezdíš, jak a kde. Jak si schopný řešit běžný servisní práce. Nejdražší jsou potom specifický díly. Jestli se chceš dozvědět víc jsou k dispozici poměrně detailní informace na netu. Základní cena modelu byla 7 mio CZK v roce 99 většina vyrobených stála ale mnohem více. Kolem 9 mio. Dnešní cena podobných aut začíná někde na milionu a půl. Ty cifry hodně řeknou kolik stojí to držet v provozu... Jako běžném jestli myslíš daily tak je to úplná blbost.

Jaromír Soukup
21. srpna 2023, 21:11
1

Od majitele vím toto: Zatím byl jen problém s automatem, odešla elektronika. Jinak všechno už přes deset let vlastnictví funguje bez problému. Ale včetně pojištění (i havarijního), spotřeby paliva, údržby a garážování ho Rolls stojí v průměru okolo 10 000 Kč měsíčně. Proto s ním taky jezdí svatební obřady (ne večírky), aby si na sebe aspoň částečně vydělal.

beastar
21. srpna 2023, 23:21
0

Se divím že to v ČR při tom počtu pojistných podvodů vůbec hav někdo chtěl pojistitit. Na Grancoupe stála roční havárka v ČR taková ta Basic před třemi lety ročně 90 000 plus povinný se slevami paní ředitelky dalších 16. Čili přes sto jen pojištění. Na tohle to bude pravděpodobně ještě víc.

Skipper
21. srpna 2023, 12:23
2

Auto je to krásný a rozhodně by mi v garáži nevadilo :) Akorát mě u něj trochu mrzí, že motor je již outsorcován od BMW. Proto mám rád svoji XJ 12, ten motor je pořád Jaguar. Já vím, pro uživatele je to asi spíše výhoda. Tady u konkrétního kusu vzhledem k určení chápu polep fólii, ale ta bílá to celé dost shazuje. Typické anglické auto na pronájem na svatbu.

reagovat
af
afro-r1
21. srpna 2023, 14:03
0

Ja to beru spis jako bonus na opacnou (autickarskou) stranu - dokud byl v portfoliu RR, muselo BMW udrzovat v programu velky dvanactivalec a obcas jej do neceho premioveho zabudovat.

Jimi
22. srpna 2023, 10:13
0

Tipoval bych, že mezi odborníky a sběrateli RR a starších BY, bude tenhle model ceněn jen jako přechodová fáze k BMW.

Skipper
24. srpna 2023, 12:17
0

To bych asi ani neřekl, vyrobilo se jich vcelku málo, budou docela vzácne.

beastar
24. srpna 2023, 13:04
0

Vzácné opravdu nikterak extra nejsou.

HeavySmoker
24. srpna 2023, 13:33
0

Je ich takmer 1600, to je asi tak o 1600 viac než treba aby sa stali vzácne. Sú zaujímavé, ale mimo UK (kde existuje reálne zázemie na ich údržbu) chýba záujem. Phantom si na sekundárnom trhu vedie o poznanie lepšie pokiaľ ide o cenu a rýchlosť obratu. Za mňa je Seraph trochu zvláštne áuto, mám pocit že BMW stelesnilo čo RR má predstavovať lepšie než pôvodné vedenie RR.

H_F
23. srpna 2023, 02:42
1

1. Dík za poučné okénko, kterak s pořízením Rollsu BMW přechcalo VW, tuhle část historie jsem dosud ignoroval

2. Majitelé supersportů Rolls běžně nezajímá
Co sem třeba makal na Belgravii, to šlo úplně mimo ně, i když se denně potkávali v garáži pod jednou střechou
On je Rolls spíš branej jako takovej nudnej taxík
Když už, tak třeba anglická smetánka radši sama řídí top palbu Range typu Autobiography, Overfinch, etc.

3. I když má pár skvělejch, tak BMW defakto nikdy nebylo nejlepším výrobcem motorů
Krom až nehezky často mizernýho designu, podřadný výrobní kvality a spolehlivosti... Tak svým způsobem v každé době existovali lepší motoráři
Navíc asi tak polovina top BMW motorů jsou dílem jediného génia = Paula Rosche
Když vemu bavorácký nej, aka S70/2 v McLarenu F1, tak to byl nutnej kompromis, co nesplňoval zadání
A ke kterýmu Gordon Murray přistoupil až po delší době
Protože ho v Hondě opakovaně vyfákli, ať je s podobnejma píčovinama nevotravuje

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Escalade  2007
Cadillac Escalade

2007 rok výroby
409 koní výkon
6 162 ccm objem

Chevrolet C30 Hauler - ramptruck 1984
Chevrolet C30 Hauler - ramptruck

1984 rok výroby
210 koní výkon
7 500 ccm objem

Ford Mustang 3.7,USA verze 2015
Ford Mustang 3.7,USA verze

2015 rok výroby
300 koní výkon
3 700 ccm objem

Oldsmobile Delmont COUPÉ 88 1968
Oldsmobile Delmont COUPÉ 88

1968 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem