načítám data...

Renault Austral mildhybrid 160: Automobil online

Automobilka Renault přichází s modelem Austral, novým SUV pro novou dobu. Jsme na něj ale připraveni?

zobrazit celou galeriiFoto:   Redakce Autíčkáře

V tom humbuku okolo elektromobility si toho leckdo možná ani pořádně nestačil všimnout, ale automobilismus a auta jako taková prochází v posledních letech zásadní proměnou, která přitom vůbec nesouvisí s jejich pohonem. Při pohledu na dnešní palubní systém se může zdát těžko představitelná ještě nedávná realita jednodinového rádia. A teď přichází další podstatný krok. První vlaštovky už jsou mezi dealery a jednou z nich je i Renault Austral.

Foto: Autíčkář.cz

Než se ale k onomu poměrně přelomovému palubnímu systému dostaneme, pojďme se podívat na samotné auto. Ono je totiž pro značku Renault velmi důležité i samo o sobě. Pokud vám jméno Austral zatím mnoho neříká, potom vězte, že je to přímý nástupce modelu Kadjar. To ale není zdaleka všechno. Austral totiž nahradí nejen vysloužilý Kadjar, ale i Koleos, Talisman a dokonce i Espace. Jedná se tedy o středně velké rodinné SUV. Na první pohled nic zvláštního, prostě SUV. Pohled druhý už odhalí zajímavý světelný podpis a pohled třetí zaznamená až překvapivě jemné detaily na jinak tvarově poměrně konvenčním SUV.

Foto: Autíčkář.cz

Doslova krásná jsou zadní světla sestávající se zdánlivě ze spousty titěrných světelných pásků, pozadu ale nejsou ani přední světlomety. Když k tomu započítám svalnaté zadní blatníky a originálně pojatou linku okolo oken, je Austral nejen docela originální, ale především vážně hezké auto. 

Podobné je to i v interiéru. Na kvalitní zpracování a dobré materiály už jsme si u Renaultu zvykli, to je u nich dnes tak nějak standard. Tady je z nich ale poskládaná vkusná kabina. Možná barevně mohla být o maličko nápaditější, ale to už je vážně jen detail. Co mě naopak potěšilo, byla dvojice displejů. Jejich grafika i rozlišení patří jednoznačně k tomu lepšímu a nemusel by se za ně stydět ani vůz prémiovějšího jména. 

Foto: Autíčkář.cz

V kabině jsem ale narazil i na první přešlapy. Třeba páčka řazení pod volantem. Sama myšlenka takového uspořádání snad není úplně nesmyslná, protože tím se uvolní středový tunel, kterému už nedominuje zbytečně masivní páka. Jenže tvůrce Australu nenapadlo nic lepšího, než doprostřed umístit masivní páku, která pohybuje.. sama sebou. A poličkou na mobil. Protože proto.

Foto: Autíčkář.cz

Což o to, ono to nevypadá špatně a v určitých případech dokáže ono posuvné madlo sloužit i jako docela příjemná opěrka pro ruku, ale toto řešení s sebou nese další konsekvence. Například to, že páčky vpravo pod volantem díky přidanému voliči převodovky musí být dvě. I to v Renaultu promysleli a nakonec se rozhodli použít páčky hned tři, ta třetí je u Renaultu tradičně k ovládání audiosystému.

Foto: Autíčkář.cz

Kupodivu mi vůbec nevadil nepříliš kulatý volant, sedadla jsou příjemná a ač nemají nějaké výrazné boční vedení, vůbec to nevadí. Dokonce tu jsou i takové věci jako masážní funkce. Dojem z interiéru povyšuje obří panoramatická střecha. Tu sice nelze otevřít, ale díky tomu to může být jeden obří kus skla. Krásné.

Foto: Autíčkář.cz

A teď přichází to hlavní – palubní systém. Že je autorádio mrtvý koncept, to už jsme asi všichni zaznamenali. Infotainment, resp. radiomapa, představuje propojení moderního vozu s člověkem. Renault se ale rozhodl nevymýšlet další a ještě modernější systém. Namísto toho použili tvůrci platformu Android. A to není vůbec špatný nápad. Ať už je v autě jakýkoli systém, většina uživatelů nakonec sklouzne k použití některé z aplikací zrcadlící mobilní telefon. Tak proč neintegrovat do auta celý systém, který používají i mobily. Stačí se jen přihlásit a veškeré vymoženosti vašeho Google účtu máte k dispozici. Teoreticky.

Foto: Autíčkář.cz

Praxe je bohužel zatím trochu méně veselá. Té individualizace je pomálu, aplikací ke stažení také právě mnoho není a v případě testovaného auta zlobilo i integrované připojení k internetu. Točící se kolečko načítání jsem potkával až příliš často. A některé funkce prostě zatím nejsou k dispozici. Například mapa v přístrojovém štítu, kterou bych rád používal a středový displej klidně ponechal napospas multimédiím, nedokáže zobrazit vrstvy jako satelitní snímek nebo úroveň dopravy – přitom i ona je online Google mapou. A na takové zbytečné nevyužití příležitosti jsem narazil vícekrát. Je to škoda, protože narozdíl od některých kolegů já jsem stále fanoušek tohoto řešení. Zrcadlení telefonu pomocí aplikace jako Carplay je prostě stále polovičaté řešení. Má však jednu výhodu – funguje.

Foto: Autíčkář.cz

Věřím, že se situace bude zlepšovat, s každou další aktualizací bude systém fungovat lépe a lépe. Je to paradoxní. Na jednu stranu mě to vlastně štve, že se na trh pouští auta stejně jako počítače nebo mobilní zařízení – tedy zařízení, která fungují tak nějak a už dopředu se počítá s tím, že se během používání postupně doladí. Na druhou stranu tu ale ta možnost aktualizace je. Mechaniku žádný update nevylepší.

Foto: Autíčkář.cz

Když už jsme u té mechaniky, podíváme se pod kapotu. Tam se v testovaném voze usídlil zážehový čtyřválec 1,3 litru. Ten je disponuje mildhybridní technologií a výkonem 158 koní a je spřažený s převodovkou typu CVT. Výkon sám o sobě není špatný a pro zájemce o silnější provedení se brzy představí i plug-in hybrid. Problém je, že Renault podává výkon ne právě přesvědčivým způsobem. Na vině je především převodovka, která trochu bojuje s přednastavenými převody. Ani spotřebě, která se hravě přiblíží devítilitrové hranici, pokud se vyloženě nesnažíte jet ekonomicky, převodovka příliš nepřeje.

Foto: Autíčkář.cz

Výsledná dynamika odpovídá skutečně především rodinnému použití. Na tom samozřejmě není vůbec nic špatného, však Austral je rodinné SUV. V souvislosti s tím bych ale očekával adekvátně nastavený podvozek preferující především komfort. Ne tedy, že by Austral byl nějak uskákaný či vysloveně nepohodlný, podvozek je ale tužší. Může to být i výhoda, pokud se chcete s autem svézt trochu dynamicky, potom Austral nabídne až překvapující stabilitu a ochotu stáčet se do zatáček. Já ale od rodinného SUV, navíc osazeného pohonným systémem, který asfalt asi nikdy trhat nebude, očekávám spíše ten komfort a tu bych si uměl představit o nějakou tu herdu do zad méně.

 

Verdikt

Renault Austral je pro svého výrobce důležitým modelem. V nabídce nahrazuje hned čtveřici modelů a to už jsou slušné ambice. Austral přitom nenabízí ani 7 míst, ani pohon všech kol a ani zavazadelník srovnatelný s Talismanem. Může uspět? I přes některé výše uvedené nedokonalosti si myslím, že ano. 

Foto: Autíčkář.cz

Průzkumy ukazují, že zákazníci dnešních rodinných SUV až tolik nelpí na pohonu všech kol a ani absentující třetí řada sedadel nebývá tím, co kupce odradí. Austral nabízí bohatou výbavu a skutečně povedený design. Body k dobru přinesou i hezké detaily. Ono to možná zní jako pitomost, ale dokonale ostrá grafika displejů nebo ony světelné pásky působí přesně tím wow-efektem, který prodejce potřebuje. 

Zásadní novinkou v nových modelech Renault je palubní systém postavený na systému Android. Je sice znát, že je to teprve začátek (pamatuje někdo z vás mobil Google G1?), ale je to začátek velkých možností.

 

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1333 ccm + startérgenerátor a 0,15 kWh baterie 
Výkon: 158 koní (116 kW) 
Točivý moment: 270 Nm 
Převodovka: bezstupňová se sedmi virtuálními stupni
Maximální rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,7 s 
Pohotovostní hmotnost: 1546 kg 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 6,5 l/100 km
Kombinovaná spotřeba (v testu): 9,2 l/100 km 
Základní cena: 770 000 Kč
Cena testované verze (Iconic): 925 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ja
jazet
27. května 2023, 07:31
3

Ta spotřeba je tedy dost hrozná.

reagovat
sheogh
27. května 2023, 09:59
0

Taky si rikam, kdyz mivam okreskovy prumer s 5.2l atmosferou kolem 12-13 litru pri normalni jizde

sheogh
27. května 2023, 10:00
0

Tan android v palubnim systemu by byl pro me prave jeden z hlavnich duvodu, proc ne

reagovat
Ronoath
27. května 2023, 19:43
0

T-Mobile G1 mám ve sbírce s původním kompletním balením a Androidem 1.6, ale přesto se Googlu tvrdošíjně vyhýbám používám jen GMail a YouTube. Auto fakt v záplavě dnešních SUV má šmrnc, ale děsí mě představa, až jednou s takovým neodjedu, protože se odmítnu přihlásit Google účtem.

reagovat
Ho
Honza123
28. května 2023, 10:38
3

To prirovnani k Google G1 je trefne, ale v trochu jine souvislosti, nez zamyslel autor. Telefon predstaveny v roce 2008 je dnes naprosty pravek, prakticky nepouzitelny. U aut to donedavna byvalo jinak, auto z roku 2008 je dnes bez problemu pouzitelne. Jak asi bude vypadat pouzivani tohoto mobilu na kole za 15 let? Bez aktualizaci, s HW, ktery aktualnejsi verze androidu nespusti, kdyz se tim systemem ovladaji veskere funkce auta?

reagovat
Honza Hamster Křeček
29. května 2023, 09:08
1

Ale přesně tak jsem to myslel. :-) Já G1 měl a vzpomínám na něj v dobrém. Ve své době to umělo věci, které jsem si do té doby ani neuměl představit. A zároveň ano, pohledem dnešní doby to bylo neskutečně pomalé, neohrabané a těžko si představit, že s tím dneska dokážu fungovat.
S auty je to podobné, jen tam je ta životnost delší, tedy delší je i cyklus obměny. Auto z roku 2007? Telefon k tomu nepřipojím a když jo, tak to nebude fungovat příliš dobře, hudbu si dost pravděpodobně z mobilu nepustim vůbec - když to srovnám s Carplay, tak je to doslova pravěk. Totéž xenony s natáčením do zatáček, technologická špička roku 2007 - ve srovnání s matrixy jsou k smíchu. A tak bysme mohli pokračovat - adaptivní tempomaty, semiautonomní jízda, parkovací asistenty..... Ne, že by se bez toho nedalo žít, ale ono se i se starou nokii dneska dá telefonovat, žejo...
A stejný to asi bude i s tím Androidem v Renaultu. Určitě proje nějakými aktualizacemi a určitě bude s přibývajícími měsíci nabízet víc a víc, ale až se na něj podíváme za deset let, bude to jako ta G1. Jenže jak nám v tý době budou připadat ostatní dnešní systémy? Integrované mapy se sice hodně posunuly, ale stejně - některé už dokáží vyhledávat i věci, u kterých nemám přesnou adresu, ale Google je Google - navigace k nejbližší pizzerii včetně její fotky, otevírací doby a hodnocení zákazníků... to většina vestavěných navigací neumí...

Za pár let nám celý koncept zadávání cíle pomocí adresy bude připadat jako totální pravěk. A stejné to bude i s dalšími aplikacemi v autě. Proto na ten Android nechci nadávat, přestože zatím ještě není ideální. Je to imho krok správným směrem.
-
Komentář upraven 29. 5. 2023, 10:20:58

Trinom
31. května 2023, 14:50
1

Zadávání adresy rozhodně pravěk nebude. Vyhledání obecných věcí jako "benzínka", "pizzerie" nebo "obchod" je fajn, ale to je naprosté minimum věcí, které do navigace zadávám. Hlavně, pokud jedu pokaždé jinam (za jiným zákazníkem).

ro
rock
31. května 2023, 15:29
4

Bych jenom podotkl, že ve slušně vychovaném autě z r. 2007 mohl být a často byl funkční BT. Alespoň to, se kterým jsem jezdil, ho mělo. Připojení telefonu fakt problém nebyl. Pouštění hudby z externího zdroje občas jo, ale tu si z mobilu v autě nepouštím ani dneska.
Co ale tehdy bylo jednoduché - pokud příslušná jednotka v autě onen modrý zub neměla - dalo se to lehko pořešit aftermarketem, i ta navigace se tak dala pořešit a zřejmě i to přehrávání hudby z mobilu. I auto ze 70. let se v tomto směru dá o 40 let omladit. To u dnešních aut nepůjde. Ta prostě jen zestárnou. A jestli se android v autě bude chovat stejně jak android v telefonu, tak nejenom zestárnou, ale i zdegradují. A nic s tím nepůjde udělat.
Mimochodem, asi navigaci používáme dost odlišným způsobem. Tam bude asi nějaký jiný pohled na svět daný rozdílnou generací. Pokud někam jedu a chci u toho být navigován, tak možná nevím kudy jedu a je mi to do jisté míry jedno, ale rozhodně vím, kam chci dojet. Zadávání pomocí adresy hned tak nezastará.

beastar
31. května 2023, 15:45
0

rock: Co píšeš je samozřejmě z velké části pravda. V tom zmiňovaném roce 2009 byl BT pro přehrávání hudby relativně inovativní a moderní věc. Třeba starší verze VW group navíc/tv/DVD aka Columbus prostě hudbu neuměli jelo se jen na telefonování. U jiných značek to bylo podobně. A když se podíváš třeba na mmi nebo Maserati TC+. Tak to jsou obě věci z prémie a zrovna u těch Audi to zestárlo hrozně rychle a nic moc s tím prostě neuděláš. A když tak ty upgrady jsou strašně drahý. A odborná montáž atd. Takže jo jde to ale je to prostě otravný. Drahý. A druhý příklad Maserati z samotné podstaty má vždycky ty technologie na palubě vcelku špatný oproti třeba MB. A stejně je to jedno v mém autě je tehdejší super technika dnes outdated totální trash na fórech se řeší celá vlákna co s tím... A nejlepší je to vyměnit. Pokud si chceš užívat já nevím Waze... Carplay.

Takže problém prostě není jen v systému. A tady nastane problém jedině až to auto bude fakt starý. Zkrátka pokud to pojede nebudeš to řešit a ono to pojede.

ro
rock
31. května 2023, 17:19
0

Jako jo, uznávám, mohla to být to otrava už tehdá, někdy to šlo těžko a někdy třeba vůbec. Ale u spousty aut se dal dokoupit v ideálním případě 2DIN systém a mohlo to najednou být třeba i s nějakou navigací, diplejem pro zpátečkový kamery a spoustou nových funkcí. Včetně toho bezdrátovýho propojení. Nebylo to zadarmo, ale ten cenovej rozptyl začínal docela nízko. Ale i když to třeba nešlo vůbec, pořád to byla jenom multimédia.
Dneska je v tom soustředěný 90% ovládání auta. Co není na volantu, je jenom tam. Jak se bude ovládat takový auto až zestárne? Zpomalí celej systém? Budu čekat 30 sekund, až mi na displeji naskočí ovládání klimatizace? Než naskočí menu asistentů, abych mohl vypnout, nevím, třeba rušivý udržování v pruhu? Jasně, bude tam asi možnost nějakýho resetu do továrního nastavení, aby se to refreshlo, ale bude to vůbec fungovat? Nebude to rovnou vyžadovat nějaký bezpečnostní aktualizace, se kterýma se to zase zaseká k nepoužitelnosti?
OK, tohle nebudou řešit majitelé nových aut a asi ani ti první po nich. Ale u nás je průměrný věk auta 15 let...
Ale třeba se toho bojím úplně zbytečně. Boomer, no...

HeavySmoker
31. května 2023, 17:56
0

rock: O software by som sa nebál. Keď sa toto rozšíri (a ono sa to šíri ako syfilis v bordeli), tak časom tieto problémy bude riešiť veľa ľudí a vznikne okolo toho celý trh. Miesto čip tuningu sa bude prehrávať Android v autách nejakou OpenSource alebo komerčnou alternatívou ktorá bude mať prístup k mapám a iným online službám. Problém toho že nebudeš môcť cez výrobcu upgradovať na aktuálnu verziu Androidu totiž nebude v tom že to bude pomalé, ale že Google časom odstaví staré rozhrania a príslušnú infraštruktúru cez ktorú poskytuje online služby ako mapy, hlasového asistenta, počasie, online hudba atď., takže bez možnosti upgradovať to auto regulérne zdochne. Ani sa neprihlásiš do vlastného profilu. Dnes síce môžeš mať starý Android telefón ak si trpezlivý človek, ale nebude vedieť urobiť nič z toho keď bol nový lebo tie online služby ktoré ho ponáňali už neexistujú. Pre samoštúdium, ten fenomén sa volá "cloud rot". Viac by som sa asi bál keď už tak toho, že tie jednotky časom umrú (výkonné čipy dnes nemajú takú životnosť ako 20 rokov dozadu) a výrobca nemusí držať náhradné diely viac než 10 rokov. S ovládaním klimatizácie a iných základných funkcií na displeji je to potom game over.

ransom
28. května 2023, 22:25
0

No, taky to mohlo běhat na Windows CE...

reagovat
mariov8
05. června 2023, 09:05
0

Kdysi jsem do starého E z roku 2004? 2005? rval 2 DIN přístroj místo původní šipkové navigace. Ke které kupodivu i v roce 2017 vyšla mapová sada Evropy!!! 7 CD to myslím bylo. Strčil jsem tam přístroj již s tehdy definitivně končícími WINdows CE, právě aby byl klid. Android fakt ne. Umělo to prakticky všechno, i povídat si přes CAN s volantem a přístrojovou deskou toho mercedesu. Na rovinu je ale potřeba si říct, že tuner byl rozhodně horší než mercedesí originál a montáž byla peklo na půl dne i pro člověka, co si k tomu otevřel na noťasu mercedesí WIS. V autě již byly kilometry kabelů a sběrnic a někde byla natažená i optika. Vše se muselo přemostit, protože vepředu byl jenom řídící počítač a CD changer, zesilovač byl však v kufru... no již moderní auto. Naštěstí ještě nebyly elektronické jednotky a infotainment v autě na sebe tak moc navázané a auto nemělo doslova "svůj operační systém".



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Charger 440 1969
Dodge Charger 440

1969 rok výroby
396 koní výkon
7 200 ccm objem

Hummer H3  2006
Hummer H3

2006 rok výroby
130 koní výkon
4 ccm objem

Dodge Monaco Station Wagon 1970
Dodge Monaco Station Wagon

1970 rok výroby
294 koní výkon
6 277 ccm objem

Buick Skylark kabriolet 1963
Buick Skylark kabriolet

1963 rok výroby
200 koní výkon
3 500 ccm objem