načítám data...

Renault Arkana R.S. Line TCe 140: V hlavní roli styl

Kategorie SUV kupé bývá vyhrazena především dražším modelům. Renault se však rozhodl, že vytvoří cenově dostupnější auto. Jak se mu to povedlo?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Renault Arkana R.S. Line TCe 140: V hlavní roli styl

Na sklonku roku 2007 uvedlo BMW na trh svůj nový model X6. Jednalo se o takovou zvláštní kombinaci SUV a kupé (s jistou dávkou představivosti). Pamatuji si, jak tehdy mnoho odborníků kroutilo hlavou a klepalo si na čelo, že je to nesmysl a taková koncepce nemůže mít šanci na úspěch. Dnes již víme, že to byla trefa do černého a tohle SAC, alias Sport Activity Coupe (dle BMW), se prodává jak teplé housky. V mezidobí přišly i další modely, jako menší X4, ale i ostatní značky si chtěly z tohoto lukrativního koláče ukousnout svou trošku. Dnes tak najdeme SUV se splývavou zádí v nabídkách Mercedesu, Porsche, Audi, ale i třeba Lamborghini. Při pohledu na tento výčet si nelze nevšimnout, že se jedná spíše o dražší značky. Letos tu však máme první pokus o SUV kupé od lidovější automobilky. Francouzský Renault si řekl, že to zkusí také a za méně peněz. Jak funguje první, cenově dostupnější, auto této žádané kategorie? To se dozvíte v následujících minutách.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Renault Arkana byl původně vyvinut pro východní trhy, konkrétně pro ten ruský. Tam se Arkana představila již před dvěma lety a stala se prodejním úspěchem. Využívá zde ekonomicky výhodnou platformu Dacie Duster, aby se koncová cena dala co nejlépe stlačit dolů. Po úspěchu v Rusku se Renault rozhodl, zkusit štěstí také u nás v Evropě a vytvořil Arkanu i pro náš trh. Ta kupodivu využívá sofistikovanější platformu CMF-B, kterou známe z modelů Clio a Captur. Ta sice neumožňuje zástavbu pohonu všech kol, jako má ruská verze, je však lépe připravená na elektrifikaci. Je to poněkud netradiční, ale ve výsledku logický krok.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Musím říct, že z kategorie SUV kupé jsem poněkud rozpolcený. Jsou modely, kterým vzhledově vůbec nerozumím a nijak mě neoslovují (to se týká především mnichovské produkce) a pak jsou tu vozy, které se mi líbí (to platí pro stuttgardské vozy). Renault Arkana mohu bez nejmenších pochybností zařadit do té druhé skupiny. Designový jazyk Renaultu mi prostě vyhovuje a Arkanu z toho nevyjímaje. Její vzhled je dynamický, svébytný a poměrně výrazný. Tím spíše, obléknete-li ji do křiklavě oranžové, jako v našem případě. Designéři Renaultu neměli zrovna jednoduchý úkol. Museli postavit středně velké auto na základě malého, což obvykle bývá výzva, která končí kompromisy. V tomto případě se však zadání povedlo splnit na výbornou. Arkana je z každého úhlu dostatečně vyvážená a dokáže umně skrýt i menší šířku vůči celkové délce. Překvapivá je dvaceticentimetrová světlá výška, ale ani ta neruší hlavní architektonickou myšlenku. Francouzům se podařilo postavit opravdu zajímavý a hezký vůz.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Zatímco zvenku se Arkana nemusela snížit k nějakým výrazným kompromisům, uvnitř se to bez nich neobešlo. První, co vás praští do očí, je krátká palubní deska a trochu zvláštní pozice za volantem. Sedí se poměrně vysoko a celý testovací týden jsem měl pocit, že jsem až příliš „nalepený“ na čelní sklo. Nedokázal jsem si najít tu správnou pozici, u které bych si řekl, že to je to pravé ořechové. Pocítíte i skromnější šířku interiéru. Pokud vedle sebe sedí dva urostlejší muži, pak jsou jejich ramena až v příliš intimním kontaktu. Dozadu se však kupodivu vejde i dospělý člověk, což mě mile překvapilo. Ani s místem na hlavu jsem neměl problém. Ten však nastal po ukotvení dětských autosedaček. Z nějakého důvodu děti solidně okopávají přední sedačky a nelze s tím nic moc dělat. České zákazníky však jistě potěší kufr, který je opravdu velký, díky rozměrnému víku skvěle přístupný a perfektně využitelný. Kdyby se povedlo lépe vyřešit jeho zámek, o který jsem se během testovacího týdne nesčetněkrát praštil do hlavy (měřím pouhých 184 cm), neměl bych k němu nejmenších výtek. Vlastně jo, elektrické víko kufru by neurazilo.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Co se zpracování týče, Renault nedopustil žádné pochyby. Palubní deska sice vypadá jako z Capturu (stejná však úplně není), ale to vůbec není na škodu, naopak. Podle mého má Captur jeden z nejlepších interiérů ve své třídě a pro Arkanu platí totéž. Digitální přístrojový štít má skvělou grafiku i rozlišení. Vertikálně orientovaný displej infotainmentu je přehledný, intuitivní a ve správné výšce. Uživatelské prostředí je propracované a i v této oblasti je Renault na špicce. Potěšily mě i sedačky s příjemným bočním vedením, sedělo se mi na nich dobře i na dlouhých cestách. Chyběla mi vlastně jen dvouzónová klimatizace, která by teda v autě za 800 tisíc být opravdu mohla. Nebo spíš měla.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Pod kapotou testovaného kusu pracovala známá třináctistovka TCE o výkonu 140 koní, který putuje na přední kola. Osobně považuji tento motor za jednu z nejlepších moderních malorážek, a ani Arkana mi nedala příležitost myslet si něco jiného. Velice kultivovaný projev, uživatelsky příjemný průběh výkonu, dostatek síly v celém spektru otáček a rozumná spotřeba. To vše dělá z této pohonné jednotky silného hráče. K Arkaně se tento motor navýsost hodí. Nápomocen je i mikrohybridní 12 V systém, ale při vší úctě, vůbec jsem jeho fungování nezaregistroval. Což je vlastně ku prospěchu věci. Příkladná je též spolupráce s dvouspojkou EDC, která svým chováním a především plynulostí velmi připomíná klasické měničové automaty. Arkana se rozhodně nemusí za svůj motor stydět, je to jedna z předností a to časem přijdou ještě i silnější agregáty.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Od SUV kupé se obecně očekávají i zajímavější jízdní vlastnosti, než u výchozích obyčejnějších modelů. V tomto ohledu Arkana očekávání nezklame. Jezdí až překvapivě jistě, s přihlédnutím k vyšší světlé výšce. Jasně zaznamenáte menší náklony, ale ne tak výrazné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Arkana skvěle drží stopu a v zatáčce si může dovolit i vyšší nájezdové rychlosti. Nenechá se rozhodit a vyvést z míry. O něco složitější je to ale s jízdním komfortem. Odpružení tohoto atraktivního Renaultu je trochu tužší. Nepomáhají ani 18 palcová kola, takže sem tam do interiéru pronikne větší rána. Celé auto je možná o chlup tvrdší, než by mohlo být. Nevím, jestli je to specifikum verze R.S. Line a není to nic, co by nešlo vydržet. Jen si toho zpoza volantu asi všimnete.

Verdikt

Renault se s Arkanou pustil do neprobádaných vod. Úkolu se však zhostil poměrně slušně a postavil auto, o které by na trhu mohl být zájem, protože mu v současnosti chybí přímý konkurent. Těžko se tak odhaduje, jestli cena (od 620 tisíc) je odpovídající nebo ambiciózní. To ukáže až trh. Rozhodně však má jisté předpoklady k úspěchu.

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1333 ccm
Výkon: 103 kW (140 koní) v 4 500-6 000 ot./min
Točivý moment: 260 Nm v 1 750-3 500 ot./min
Převodovka: dvouspojková EDC – 7stup. automatická
Maximální rychlost: 205 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 9,8 s 
Provozní hmotnost: 1411-1477 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,8-5,9 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 7,3 l/100 km kombinovaná
Cena verze TCe 140 R.S. Line: od 758 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
28. července 2021, 07:04
2

"Arkana je z každého úhlu dostatečně vyvážená a dokáže umně skrýt i menší šířku"

Holt design je věc subjektivní. Za mne Arkana malou šířku zamaskovat nedokázala a vlastně jsem nenašel úhel, ze kterého by na mne působila vyváženě. I když teda v reálu je to o něco málo lepší, fotky jí ubližují.

Jinak teda chápu úmysly marketérů u BMW a ostatních, slovo kupé prostě vyvolává příjemné asociace. Ale když už bych hledal ideové rodiče, tak SUV a lift(fast)back.

reagovat
je
jerry
28. července 2021, 09:28
5

Je to subjektivní, ale za mě další z aut ošklivých na první dobrou. On ale normální člověk těžko chápe existenci SUV coupe.

reagovat
esmo
29. července 2021, 06:32
2

Vzhledem k oblibě těchto aut, bych se nad pojmem "normální člověk" raději zamyslel :D

sheogh
28. července 2021, 11:29
3

Za me je to zas dalsi kolotoc na kolech, predesignovany, milion kudrlinek, falesny vyfuky.. Hlavne, ze je to tvrdy jak prkno (jako spousta aut dneska).. to ma delat asi ten “sport feel”… Ten fakt hnusne trcici tablet uz ani nekomentuju…

reagovat
Frankie
28. července 2021, 12:53
3

800 tis Kč. 4 X 2, 1,3 L, základ z Clio/Captur. Ač v testu vychvalene, tak vám opravdu nevím nevím.

reagovat
ro
rock
28. července 2021, 13:12
0

Koukal jsem se na to, asi o stovku dražší než srovnatelný (pohon, výbavový stupeň) Captur, přičemž na všechny strany (včetně rozvoru) o něco větší. Ve srovnání s Capturem je ta cena celkem očekávatelná.
Problém je v tom, že auta v posledních letech zdražují skokově tak nějak všechna.

HeavySmoker
28. července 2021, 13:15
0

Výrobcovia majú z SUV nepochybne radosť, v cene sa lepšie schovajú emisné techológie a je v nich fyzicky miesto pre elektrifikáciu. Nižšia stredná za milión v podobe Oktávie nenecháva ľudí spať, ale zobrať Clio Combi za 350t Kc a streliť to za dvojnásobok je pohoda a skvelá hodnota za peniaze :) a naživo to vyzerá divne, pôsobí to na mňa rovnako disproporčne ako kedysi Thalia alebo dnešné Tipo Sedan.

reagovat
ro
rock
28. července 2021, 13:26
1

No, oni vlastně vzali Clio za 550 (takže kombi by bylo tak za 600), přidali k němu automat, půl metra na délku, deset čísel na šířku, posadili to na rozvor o 20 cm delší a pak to prodávají za 750...
Vzhled se mi taky nelíbí, ale ta cena v kontextu zbytku typové řady zas tak přestřelená není.

ro
rock
28. července 2021, 13:32
-1

...btw "náhrada" za kombík od Clia by měl být Captur. Od Arkany se -předpokládám- nějaká přidaná hodnota z hlediska užitkovosti neočekává.

HeavySmoker
28. července 2021, 13:51
2

Som zvyknutý že za štýl sa čosi platí, u BMW je príplatok za 4 kupé oproti sedanu zhruba 5-10% pri rovnakej výbave. Ale tu sa ide ďalej a oveľa. Clio vo výbave R.S. je za 450 čo je viac než som čakal (máš pravdu, trochu nám to zdražuje). Ale potom je tu Megane Grandtour, ktorý stojí na lepšej platforme (lepší podvozok, interiér, odhlučnenie aj bezpečnosť) a v rovnakej výbave je to za 570. Takže príplatok za nápis SUV je tak 100 tisíc a Kupé za ďalších 100. Z pohľadu výrobných nákladov ktoré viac než dĺžka rázvoru ovplyvní tá platforma je to pre výrobcu zlatá baňa. Je to každého vec, ale nepreniesol by som cez srdce dať za low tech auto taký balík len preto že je to trendy.

ro
rock
28. července 2021, 14:54
0

No jo, omlouvám se, u ceny Clia i Capturu jsem kouknul o řádek vedle, na ten hybrid.

Z ceny Méganu se podle mne budeme radovat jen omezenou dobu, protože je starší než trio Clio / Captur / Arkana. Tipl bych, že mu zbývají nějaký dva, max tři roky života a nová generace cenově poskočí do nových teritorií.

Csaba
28. července 2021, 16:23
1

"Letos tu však máme první pokus o SUV kupé od lidovější automobilky."
Ve srovnání s D3 je Honda jistě "lidovější", pročež tu máme >10 let starý Crosstour/Acuru ZDX
:-)

Jednou jsem to viděl v Brně, málem jsem havaroval jak otřesně a šeredně to vypadalo...


...

reagovat
Opelfahrt
28. července 2021, 16:38
2

Ono to vlastně splňuje uživatelská očekávání u malého kupé. Málo místa v interiéru na šířku, málo místa vzadu, malý úhel vyklápění víka kufru, tvrdý podvozek. Akorát už to není nízký, ale současný kupec to dneska nízký nechce – naopak. A taky už to není kupé ani hezký ani rychlý ani sportovní. Zbytečný krám asi pro ty, co chtějí dělat dojem.

reagovat
ro
rock
28. července 2021, 16:59
0

"už to není kupé ani hezký ani rychlý ani sportovní"

Hezký. Ale prodávat se to asi bude, protože doba je taková. Ach jo.
V polovině 90. let bylo na trhu snad 15 neprémiových kupé (US nepočítaje). Tak mám aspoň na co vzpomínat...

Opelfahrt
28. července 2021, 21:23
0

Jojo, dokonce si člověk mohl vybrat třeba u Nissanu mezi 100NX, 200SX a 300ZX, nebo u Mazdy mezi MX3, MX6 a 323 Coupé, u Hondy mezi Integrou a Preludem, i jedna generace Accordu Coupé se prodávala, i Civic měl pěknou variantu coupé nebo spíš tudor. Ford měl Pumu a Cougara, předtím Probe, pak byl Fiat Coupé, Lancia Kappa, Opel Calibra a Tigra, potom VW Corrado, Toyota Celica, Subaru SVX.
Mercedes CL, C124, BMW 3er, 8er, Jaguar XK a dražší značky ani nepočítám.

Tak jsem si zavzpomínal a doufám, že tam nemám koniny.

Edit: Ještě P 406 Coupé a dejme tomu Alpine A610, ale to nebyla masová výroba a ani nemám představu, kolik za to chtěli. Jestli jako za dnešní novou A110, tak to by byla spíš cenová hladina prémiovek.
-
Komentář upraven 28. 7. 2021, 21:51:55

ro
rock
29. července 2021, 12:07
0

A možná ještě Alfa GTV, Mégane I Coupé nebo Honda CRX. Bylo toho spousta...

ro
rock
28. července 2021, 16:45
-1

ad první lidový SUV kupé:
ona je teda otázka, jestli hledat rozdíly mezi SUV a crossovery - nicméně nehrotí to ani samotný Renault, protože v brožuře nemají jedinou fotku mimo asfalt. Takže máme tady nadzvedlý jakožekupé taky od Citroenu (C4) a s přimhouřením oka to nabízí i Kia (XCeed).

reagovat
Pochtli
28. července 2021, 17:13
3

Je to malý, blbě se v tom sedí, vzadu nikoho neodvezete.. Za 800t, no nekup to :oD

reagovat
PB
29. července 2021, 02:25
0

Nah, je to hnusny:D

reagovat
esmo
29. července 2021, 06:33
1

Říkejte si co chcete, ale mně se to líbí! :D

reagovat
Ch
Chochin
11. srpna 2021, 14:56
0

A ja som si doteraz myslel ze je to auto, postavene na platforme Meganu. V tom kontexte sa mi ta cena zda az prilil premrstena teraz.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem

Lincoln Town Car Signature Series 1990
Lincoln Town Car Signature Series

1990 rok výroby
120 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP 1970
Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP

1970 rok výroby
300 koní výkon
5 800 ccm objem