načítám data...

Ptejte se: Levný daily-drift car

Lidé většinou od auta pro každý den požadují pohodlí, uživatelskou přívětivost a provozní nenáročnost. Jenže náš čtenář touží spíše po charakterním čtyřdvéřovém vozidle, které krom běžné přepravy zvládne i nějaký ten drift. Najde se vhodné auto, které by na kapotě nenosilo znak mnichovské vrtulky?

zobrazit celou galeriiPtejte se: Ptejte se: Levný daily-drift car

V rubrice Ptejte se Vojty šéfredaktor Vojta Dobeš (a občas i ostatní členové redakce) každý týden radí čtenářům s palčivými otázkami života nadšeného motoristy – ať už jde o výběr příštího vozu, rozsouzení hospodských debat nebo odpovědi na filosfofické otázky.

Dotaz: levný oldschool daily drift car / sedan 4dv. / ne BMW / do 100t Kč vč. základních úprav
Tady to nejčastěji končí u všelijakých BMW, hlavně 3jky. Nemám nic proti BMW, myslím, že je to v tomhle případě asi nejlepší volba, jediné co mi vadí, že je má každý a jsou všude. Cena je také ještě poměrně vysoká, oproti jiným. Takže bych se rád zkusil podívat jednou někam jinam.
Základní požadavky: benzín, manuál, pohon zadních kol, dostatečný výkon, nezávislé zavěšení vzadu. Doplňte sami, co by ještě drift car měl splňovat.
Teď to další důležité, co je také potřeba vzít v úvahu: hmotnost, sehnatelnost u nás, řízení / kulisa řazení, cena a dostupnost dílů, nutnost úprav, jednoduchost konstrukce, plní alespoň EURO1 kvůli vjezdu do emisní zóny, spolehlivost, pořizovací cena, výjimečnost na našich silnicích, standardně montované lepší sedačky, samosvor apod.
Z mých osobních požadavků ještě přidám:

auto z 80.-90. let, 
preferuji spíš auto ze začátku 90. let, a když bude sehnatelné levněji v rozumném stavu oproti jiným, vidím to jako obrovskou výhodu, protože zbyde pár desítek tisíc na tuning (opravy, podvozek, úpravy motoru, kola, …),
spotřebu tolik neřeším, ročně najedu do 10t km.

Napadly mě:
Z těch větších: Ford Scorpio, Opel Omega, Mercedes W124, Volvo 740. Výhodou je pohodlná jízda, silnější motory, nevýhodou vyšší spotřeba, častěji automatické převodovky, auta jsou moc těžká (ale jde to s nimi taky).
Z těch menších: Ford Sierra, Mercedes 190, Mercedes W202. 
Takže na co jsem zapomněl, a po čem se doporučujete pídit na bazoši, sauto atd.? Nebo dává smysl to rozšířit i na okolní státy? Co dává vzhledem k výše uvedenému smysl?
Díky

Ahoj

Ani nevím jak se to stalo, ale tvoje otázka padla v redakci na mou hlavu, která z ní je teď pěkně těžká. Ona absolutní nadvláda BMW v této konkrétní kategorii vozidel totiž není způsobena naprostým baworofilstvím podobně smýšlejících jedinců, jako spíš faktem, že BMW zkrátka jsou svou kombinací klasické koncepce, sportovního akcentu a snadnou i levnou dostupnosti různých podvozků a diferenciálů jedinou rozumnou volbou. Nicméně otázka je výzva, tak se na ni pojďme podívat.

Kámeny úrazu jsou v podstatě tři. Vyloučení BMW, cenový limit a požadavek na čtyři místa. Kdyby alespoň jedna z těchto podmínek zmizela, najednou by se naskytla celá řada variant, takhle se to mezi sebou bije a průsečík oněch podmínek je mizivý. A to už vůbec nemluvím o dalších požadavcích na spolehlivost, přítomnost továrních sportovních sedaček a tak dále…   Opět se mi chce říct – odpovědí je vyloučené BMW.
Ale oukej, podmínky jsou dány, vezměme to popořadě a nejprve se podíváme na tvé nápady. Začněme těmi, které opravdu nejsou dobré. W124,Scorpio a Volvo bych vyšoupl z kola ven jako první. Všechna auta jsou sice dostatečně oldschool, nabízejí manuál a pohon zadních kol, jenže to je tak všechno..

Měkká uložení, nekonečně dlouhé převody řízení a letargická šasi v autě na bokování nechceme.

Dál už narazíš pouze na úskalí. Tak předně jsou to v prvé řadě komfortem překypující koráby. S tou správnou koncepcí sice umí za vhodných podmínek vytvořit monstrózní bok, ale jejich podstata leží někde úplně jinde – tam, kde za jejich volantem rozšafně sedí strýček Jürgen v baloňáku, jež se diví, kam všichni ti okolní provozové tak strašně spěchají. Měkká uložení, nekonečně dlouhé převody řízení a letargická šasi jsou ty poslední věci, které bys chtěl mít v autě vhodném k bokování…

 



No a pak zjistíš, že kombinace silného motoru s manuální převodovkou je k nalezení pouze zřídka nebo vůbec, že nabídka dostupných performance dílů takřka neexistuje a hlavně, že je opravdu problém sehnat samosvor, aniž by nestál víc, než auto. A ten je věcí naprosto zásadní, kterou bezpodmínečně potřebuješ (jestli je ono bokování skutečně míněno jako významná část podstaty auta) a měla by být mezi hlavními prioritami. Musím tedy podotknout, že driftování v krabicoidním švédovi je natolik zvráceně cool, že jej provádí mnoho lidí.

Ale k tomu, abys učinil ze 740 dostatečně výkonný a ovladatelný krabicoid, budeš potřebovat moc peněz. A krom toho ti každý skalní Volvista řekne, že mnohem lepší základ je řada 240 – kterých je už ovšem docela málo a nějakou sehnat bude podobná výzva, jako řešení dnešní otázky… Dál navrhuješ menší Mercedesy W201 a W202 , které mají jednoznačnou výhodu v menších rozměrech i hmotnosti. W201 je taková W124 v bleděmodrém – klidný stařec, míle vzdálen byť jen náznaku sportovnosti. W202 v paketu Sport už by na tom mohla být lépe a teoreticky by mohla být řešením. Dostatečně silné C280 či C230 kompressor se prodávaly i s manuálem. Jenže opět nastává problém se samosvorem.

POTŘEBUJEŠ SAMOSVOR. MŮŽE BÝT ALE PROBLÉM NĚJAKÝ 

SEHnaT, ANIŽ BY NESTÁL VÍC, NEŽ AUTO.

LSD lze za nehezké peníze koupit od Quaife anebo implementovat z varianty C43 AMG – dle znalých však mercedesácký diferenciál v kombinaci s ASR a jinými elektronickými systémy nepůsobí zrovna nejlépe. Takže ve výsledku budeš mít horší BMW za větší peníze.

Vyřadíme i Sierru. Ta sice nabízí muší hmotnost i cenu, ale čtyřválce jsou slabé, šestiválec je těžký jak kovadlina a k nesehnání a navíc bys stejně musel vyměnit celé auto, abys ze Sierry udělal uspokojivé bokovadlo. Takže nám zbyla Omega, která mi z tvých návrhů sedí nejvíc, přestože má k dokonalosti také daleko. Ale shrňme si to. Manuál má, zadní náhon má, dostatečný výkon ve vrcholných variantách jednoznačně má, cenově je příznivá, a hlavně kombinace největší motor + manuál + samosvor je rozhodně sehnatelná, protože v případě generace B se takto prodávala ve verzi sport s motorem 3.0 MV6 a v případě generace A se svor u 2.6i a 3000 V6 24V dodával za příplatek.

Omega je pořád velký sedan vyšší střední třídy, ale i z dojmů kolegy Ondry je vidět, že jistý talent v ní spočívá. Pokud bys tedy sehnal zachovalou MV6 a nadělil ji nějaký tužší podvozek, případně silentbloky, jež by dokázaly kontrolovat pohyby její mohutné karoserie, mohla by být Omega odpovědí na tvou otázku daily-drift káru, který nesmí být z Mnichova. Přesto si troufám tvrdit, že i uprvavená Omega bude stále jen dohánět schopnosti BMW vybavených M-fahrwerk a M-sperrdifferential.

Na závěr přidám ještě jedne tip navíc. Pokud by ti stačilo 155 koní a smířil by ses, že ono vozidlo není z 90. let, ale spíše z přelomu milénia, mohl by teoreticky posloužit Lexus IS200. Historicky první Lexus střední třídy pro Evropu cílil právě na BMW 3er a je podobně kompaktní a mrštný. Verze (opět nazvaná) Sport navíc mezi zadními koly ukrývala šnekový diferenicál torsen a bude jednoznačně nejspolehlivějším autem ze všech výše jmenovaných. Po prolétnutí skrze tuzemskou inzerci sice nejspíš namítneš, že IS200 se do 100 tisíc sehnat nedá, ale věř, že současné ceny jsou jen nějaká dočasná anomálie, která určitě za chvilku pomine. Otázkou je, zda-li ti bude stačit oněch 155 koní dvoulitrového šestiválce…

Poznámka na konec:

Pokud chceš něco, co jezdí dost jako BMW, ale není to BMW, a zároveň to jezdí hezky a krotce bokem, zaměř svou pozornost na ostrovy hrdého Albionu. Jaguary XJ6 či XJ8 jsou sice asi tím posledním, co si představíš při slovech “jednoduchost” a “spolehlivosti”, ale nenech se odradit. Osmiválcové Jaguary jsou spolehlivější, než by se od nich čekalo, a napůl Fordí, ale stále docela schopný S-type navíc bývá i docela levný. Navíc pro všechny platí, že to jsou velká a dlouhá auta, takže budou v driftu krotší…

Samozřejmě, tak levný provoz jako trojkové BMW mít nebudou, ale když BMW nechceš ;)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

wlko
24. června 2015, 18:05
0

Daily drift car je drahá záležitosť. Oveľa viac by sa oplatilo postaviť nejakú drift missle kde nebude vadiť zavarený diferenciál a podobné zverstvá...

reagovat
Woyta
24. června 2015, 18:12
0

Znamy si sehnal BMW Compact za 4000kc na zimni radovanky a nea ne ho zabit. :)

wlko
24. června 2015, 19:11
0

A to je čo? BMW :D A ked napísal drift tak som myslel drift nie nejaké náhražky typu sneh apod. ;)

An
Andy
24. června 2015, 18:13
0

Ako majiteľ dvoch vozov Omega A/B, Dovolím si upraviť informáciu ohľadom LSD v Omegách. Omega A ('88-'93) mala samosvor v zakladnej výbave už od motora 2.0 8v, Omega B ('94-'03) nemala špèru v základe ani pri najvyššej možnej motorizácii, (3.0-3.2) či výbave mv6, alebo sport . Špèra bola iba ako voliteľná výbava za doplatok. Omega B so špèrou je dnes veľmi raritný voz.

reagovat
Vavris Vavrisovic
24. června 2015, 20:49
0

Nemohlo to být s tou Béčkovou omegou rozdílné trh od trhu? Skoro bych dal ruku do ohně za to, že jsem viděl brožuru, kde se chlubili samosvorem pro 3.0 MV6 sport jako standardní položkou... A naopak, pokud si dobře vzpomínám, tak Ondrovo Áčko LSD nemělo...

My
Mystic1116
08. března 2019, 17:06
0

Sice je to staré,ale přes to musím doplnit.Mám omegu B 2.5 V6 ve verzy sport (nižší a tuhší podvozek,adaptabilní řízení,které se zostří při ostré jízdě atd.) a samosvor mám v základu.Bohužel je její váha doopravdy znát,ale i tak je s ní legrace.

Woyta
24. června 2015, 18:18
0

V seznamu podminek nevidim na ktere strane by si pral volant. V UK by se dali najit oblíbene japonske hracky jako Nissan Laurel, Skyline ci Toyota Cresseda. Pripadne australsky Holden. Pripadne obcas clovek pozna zminky o prestavbe Subaru Impreza na RWD. (Jedno dokonce melo vznikat v cechah) Americka produkce nejake vhodne kladivo nenabizela?

reagovat
Michal.913
24. června 2015, 18:19
0

Já mám svoji 325i na závody mimojiné taky jako daily - jiné auto nemám.
Ten zvarosvor není takovým problémem jak si mnoho lidí myslí. 1. Ne nebokuje to, pokud nechceš :D. 2. výdrž komponentů je taky troufnu si říct slušná. Zatím mi praskla jedna poloosa po 20 tkm - dodám, že mám na 2.5ce slabší poloosy (kvůli diferu) ze 4válců. A difer samotný (a taky první padlý) mi vydržel 30 tkm než praskl, vařil jsem si ho sám, všeho všudy asi 3-tí věc co jsem giglal :). A praskl po obvodě ve svárech, tedy půjde zas převařit a použít.

reagovat
mi
michal
24. června 2015, 19:18
0

No těch kritérií je sakra dost a Vojta to popsal podle mě dobře. Nedělaly se ty Lexusy i s kompresorem?

reagovat
Ji
Jiri23
24. června 2015, 19:41
0

delali, byla to verze TTE (toyota team europe), meli pak v zakladu pres 200 koni, ale je to celkem raritni zalezitost, nejaky se obcas objevi v Rakousku ci Svycarsku. Prestavba by nemela byt problem, je to stejnej kompresor jako pouziva benz, nejaky ty uchyty se museji dodelat a "Black Box" piggiback ridici jednotka jde take sehnat z nadsenecke druhovyroby.

Vavris Vavrisovic
24. června 2015, 20:52
0

Já nejsme Vojta :-) IS200 se dělal s kompresorem a kompresor se dá jednoduše implementovat i na N/A verzi.. Jen to už opravdu nebude "celkově do 100 tisíc"

Ja
James
25. června 2015, 06:28
0

Já už jeden IS200 před lety měl... měl teda automat, volant na blbé straně a neměl jsem ho dlouho.

ji
jiri23
24. června 2015, 19:42
0

jo a jako bonus... pry to bylo prvni auto konstruovane jako nastupce ae86

reagovat
Ev
Evlo
24. června 2015, 19:48
0

tak s tim, ze nechce bmw ho chapu, jsem rad, ze s takovou otazkou nejsem sam

reagovat
Ev
Evlo
24. června 2015, 19:48
0

BTW uz nekdo napsal miatu?

reagovat
František Čáslavský
24. června 2015, 20:45
0

odkdy je miata sedan?

Vavris Vavrisovic
24. června 2015, 20:52
0

sedan není, ale vždy je odpovědí, ne? :-)

BobAsh
24. června 2015, 22:15
0

Rumble seat Miata?

Ev
Evlo
25. června 2015, 16:49
0

Rumble seat Miata must happen!

ri
riprex
24. června 2015, 21:24
0

No... když to tak čtu, skoro by se mi i chtělo říct kup RX8. Sice je novější, ale je hodně jednoduchá a jízdně určitě s BMW naprosto srovnatelná. Pořídit jí pojízdnou, přesněji tedy dlouhodobě pojízdnou, do 100k je sice challenge, ale nemožné to rozhodně není. Holt ale člověk musí mít koule na to, mít Wankla.

reagovat
Trinom
24. června 2015, 22:02
0

A díly na osmu sehnat jdou poměrně snadno, takže bych se taky klaněl k téhle možnosti. Navíc pokud mu jde o 4 místa, nikoliv o 4 dveře, tak by mohly přijít na řadu i hračky jako 200SX, nebo 300ZX od Nisanu. 350Z hádám tak levná ještě není.

Vavris Vavrisovic
24. června 2015, 22:14
0

Já vám nevím pánové, RX se docela vylučuje s tím daily driverem, kterým přece jen člověk nejezdí pokaždé takovou trasu, aby zahřál motor..

dr
driver
24. června 2015, 22:49
0

myslím že ani 300zx tak levná není

Souča
24. června 2015, 23:08
0

jednoduchá? Z toho, co čtu na fórech, tak s tim maj lidi milion starostí, kór když to nějak víc drtí na okreskách

ri
riprex
25. června 2015, 23:57
0

Wanklu obecně dělají krátké trasy problém v kombinaci s tím, že to lidi nechcípají v otáčkách - prolíná benzín do oleje, degraduje to náplň a chce to hodně časté výměny. Navíc při nízkých otáčkách se motor zakarbonovává. Odpovědí na tohle se stalo LPG. RX8 s ním je celkem blbuvzdorná, krátké cukačky zvládá s klidem a navíc je to i nákladově na kilometry v pohodě. Co se složitosti týče... elektronika jednoduchá, předpotopní, mechanicky robustní a taky jednoduchý... zdrojem problémů je je motor a jeho repas, pokud není totálně zničenej, příjde sakum prásk na 30k. Nicméně pokud se dají silnější cívky z Vette, tak ten motor jde dojet bez kompresí do úplnejch sraček a i pod minimální přípustné hodnoty to startuje. Celkově to s nima i líp jede a trochu míň žere... Rozhodně bych se RX8 nebál, klidně i koupit jí se zničeným motorem a koupit jinej. Pokud není kastle zrezlá (hlavně zadní lemy, příčky pod nárazníky a konce prahů), tak stojí za to do ní zainvestovat :)

ma
mart
25. června 2015, 02:19
0

A co takhle SAABy 900, 9000 stara, nova gen, 93 = 900 NG, pokud teda ne to driftovani, tak to ostatni musi splnovat ne ?
co takhle nejake US japonce, Suzuki, Subaru atd atd japonska auta pro US trh, take se daji v ZE semtam sehnat . . ?

reagovat
Ja
James
25. června 2015, 06:39
0

Sierry se mezi drifťáky semtam objevují, nejlepší základ bude asi 2.0DOHC, v případě šťastlivce cosworth.
Bez vyztužení kasle, Powerflex silentbloků, coilovery nebo aspoň solidních plynokapalinovýc tlumičů a tvrdších pér a pohrání si s řízením to ale bude k ničemu. A můžeme pokračovat přes špéru, kola, motor, Recara z bazoše, ... ano, je to drahé. Ale nemá to každý kluk s kšiltovkou na rohu a výsledek může stát za to, je to stará kraksna od které nikdo nic nečeká a ona pak umí válet.

;index=5&list=FLBauauVYxq1Oxg-LgsdBiYg

reagovat
Hy
Hynek
25. června 2015, 13:21
0

JJ souhlas, mám Sirku kterou jsem koupil kvůli plechcupu a kdykoliv zaprší tak jsem v ulicích a jezdím bokem, je to parádní auto, samosvor má už v základu, verze s ABS mají brzdy ze Scorpia které nejdou utahat a pokud dáš dozadu jakékoliv trochu sjeté gumy tak se nechá vodit po kruháčích jak královna. Jednoznačně nejdostupnější driftovací nářadí ze všech - cena v klidu do 20tis. Moje stála 10tis (kvůli ekodani jsem přihlásil na dědu) a šlape jak hodinky.

wlko
25. června 2015, 15:31
0

Inak celý internet je plný RWD comeback-u Alfy Romeo, a Alfa 75 by bola fajn aj ked zohnať ju bude asi celkom fuška

reagovat
ri
riprex
26. června 2015, 10:23
0

Sehnat, vyvařit, udržovat kardan vyváženej a celej ten transaxle funkční... je to špatně navržené, poddimenzované a V6 to nezvládá. Koupit to s TSkem nebo něčím ještě slabším pak zas nedává moc smysl... Zkrátka a dobře 75ka je náročnej youngtimer, jako dailynu to používá jen jeden člověk v republice a ten má TD.

Aleš
27. června 2015, 14:47
0

Já se přikláním k Alfě. A když už tak co si trochu připlatit a dovézt z DE americkou verzi
http://m.mobile.de/auto-inserat/alfa-romeo-75-3-0-v6-america-neus%C3%A4ss-bei-augsburg/208589742.html

Ro
Rob
25. června 2015, 21:54
0

No.. Omegu sem měl a příjde mi prostě jako parník... Stejně jako Scorpion...

reagovat
Ma
Martin
27. června 2015, 13:22
0

Já bych se tomu Volvu zas tak nebránil. jen bych asi místo 7XX šel do 9XX. Nemusíš hned koukat po vrcholné 960, i když i ty se dělaly i s manuály, a třeba 132 kw na zadní nápravě udělá své. 150 kw byla snad jen s automatem, ale myslím, že S90 pak už s manuálem zase byla. Nedá se dost přesně určit, která verze měla samosvor a jak na tom ten který je, protože se montovaly napříč celým spektrem.
Pak je tu ještě možnost " chudší " verze, 940 měla sice jen 4 Válec, ale s turbem a vzadu není multilink. Od Heico se nechá sehnat skoro vše na přitvrzení, včetně kratších pružin atd atd a to za výprodejové ceny :-D. Za chvíli už to ale nebude pravda, protože sklady nejsou nekonečné a další výroba už nebude. Možnost, že by jsi nacpal do RWD díly z FWD už smrdí pracností úprav a šílenými sumami :-(

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Thunderbird  1971
Ford Thunderbird

1971 rok výroby
500 koní výkon
7 000 ccm objem

Dodge Ram Charger  1982
Dodge Ram Charger

1982 rok výroby
105 koní výkon
5 200 ccm objem

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem