logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky, Recenze & testy

První svezení s Alpine A290: Elektrický hot hatch nejen do města

Alpine představuje svůj druhý model, elektrický hot hatch na základech Renaultu 5. Jezdí však jako opravdová Alpine?

Alpine, jakožto sportovně zaměřená automobilka skupiny Renault Group, má poměrně dlouhou historii úspěšných sportovních vozů. Tím nejznámějším je zcela jistě Alpine A110, jejíž moderní reinkarnace se světu představila v roce 2017 a zaujala celou řadu nadšenců, včetně nás v Autíčkáři. Jeden z prvních českých testů jste si u nás přečetli velmi brzy po jejím představení, na český trh však automobilka vstoupila až několik let po uvedení na trh. Dva roky nazpět (to to letí!) jsem měl možnost projet střední motorizaci A110S a byl jsem nadšený. 

Foto: se svolením Renault

Automobilka však v těchto dnech uvádí na trh svůj druhý model, Alpine A290, na který jsem se já osobně velmi těšil. Proč? Protože výchozí Renault 5 je bezpochyby jedním z nejsympatičtějších malých elektromobilů, Alpine však lehce přiostřilo design a A290 mi přesně padlo do vkusu. Hlavně LED denní svícení je prostě perfektní – výchozí R5 je retro už samo o sobě tím nejlepším možným způsobem, A290 však ještě přilévá do ohně a místo pár diod nebo proužků má denní svícení vyvedené jako křížky. Ptáte se proč? Protože světla závodních vozů se dříve přelepovaly lepenkou, aby v případě nehody střepy nevypadaly na trať. A taky to teda moc perfektně vypadá, mé amatérské fotky to vůbec nedokážou zachytit bohužel.

Foto: se svolením Renault

A290 je prvním vozem z takzvané Garáže snů, kterou brzy doplní model A390 (fastback) a nová generace A110. A110 však nepřijde jen jako kupé, ale i ve verzi Cabriolet, zároveň dorazí i nová verze neméně legendárního modelu A310, čtyřmístné kupé a dvě SUV. Značka prohlašuje, že do roku 2030 představí celkem sedm nových modelů. Se spalovacími motory se však nadále nepočítá, všechny vozy, včetně A110, budou plně elektrické.

Foto: se svolením Renault

Pojďme se ale vrátit k A290. Po krátkém briefingu losuji bílý kousek v plné výbavě GTS a usedám za volant. Ten je sám o sobě poměrně zajímavý – má polohranatý tvar  jako jiné vozy Renault, najdeme na něm však tři tlačítka navíc. Kromě voliče jízdních režimů se zde nachází modré tlačítko, pomocí něhož volíte míru rekuperace od plachtění přes mírnou rekuperaci simulující brzdění spalovacím motorem až po nejsilnější, A290 však neumí jízdu jedním pedálem. Posledním tlačítkem je červené tlačítko Overtake, které po dobu deseti vteřin nabídne plný výkon vozu – stejně jako když prošlápnete pedál až na podlahu.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Zbytek interiéru následuje styl představený R5, byť v luxusnějším balení. Najdeme zde infotainment založený na Googlu (tedy jedno z nejlepších řešení na trhu), který je umístěný ve sjednoceném panelu spolu s displejem řidiče a na vrchu disponuje tlačítky pro vypnutí. Klasická tlačítka pro ovládání režimů převodovky na středovém tunelu však opustilo tlačítko P, které zde zkrátka není potřeba – stačí auto vypnout normálním čudlíkem pro zapnutí a odejít. Během krátkého seznámení s vozem na mě působil interiér vozu velmi kvalitně, sedačky jsou příjemné, s dobrým bočním vedením a zvolená bílomodrá barva kůže působí mnohem zajímavěji než klasická černá. Kůži navíc najdeme i na dveřích nebo třeba středovém tunelu – Alpine se zkrátka snaží odlišit od R5 i v interiéru a nutno říci, že zdařile.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Pro seznámení s vozem máme připravenou trasu na mosteckém polygonu, kde lze bezpečně vyzkoušet limity vozu, než se vrhneme do provozu. Překvapuje mě zejména velmi lehké řízení, ale k vozu sedí více než kdyby bylo uměle ztěžklé. Škoda jen, že příliš zpětné vazby z něj nedostanete, ale to už tak v dnešní době bývá. Polygon však není to, kam je A290 hlavně zaměřená – patří zejména na zakroucené okresky, které v okolí Mostu patří mezi vyhlášené. Vyrážíme tedy ven z areálu.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Cestou po městě mě překvapuje, že A290 není vůbec tvrdá – ba naopak, ona působí až překvapivě pohodlně! Podvozek je tuhý, ale zbytečně nedrncá na nerovnostech ani retardérech, za což vděčí i hydraulickým dorazům na tlumičích. Na tak malé auto je opravdu povedený. Jako ve všech Renaultech, i tady lze asistenty vypnout pomocí dvojitého stisknutí tlačítka nalevo od volantu, takže auto netahá za volant ani nepípá za překročenou rychlost.  

Foto: se svolením Renault

To už ale vyjíždíme ven z města a stoupáme po serpentinách do hor. Alpine srdnatě zrychluje, nikoliv však zběsile – pokud očekáváte kopanec do zad a trojcifernou rychlost za dvě vteřiny, jste na špatné adrese. Prioritou tohoto předohnaného hot hatche totiž není oslnit čísílky zrychlení a výkonu, ale hlavně zážitkem, který vám dokáže za volantem zprostředkovat. A ten za to opravdu stojí!

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

A290 má širší rozchod kol než R5, je tudíž o něco stabilnější, ale zároveň zůstává velmi hravá. Podvozek se takřka nenaklání, krásně tlumí nerovnosti našich okresek, ale zároveň umožňuje slušné tempo. A ta hravost! Stačí si trochu pohrát s pedály a tím auto jednoduše uvést do lehkého lift-off přetáčivého smyku a následně utáhnout stopu, akorát nezapomeňte vypnout stabilizaci. Ta je totiž velmi opatrná a ostřejší jízdu v podstatě neumožňuje bez neustálých korekcí.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Zajímavý je i zvukový projev A290. Ticho na palubě je sice fajn, ale při ostřejší jízdě je trochu zpětné vazby v podobě zvuku motoru lepší. Alpine na to šlo ale jinak než ostatní – nahráli totiž zvuk elektromotoru, který následně zesílili. Výsledek zní velmi futuristicky, ale nutno říci, že možná lépe než konkurence – oproti ní je vozidlo navíc i znatelně lehčí, hmotnost se vešla pod jeden a půl tuny.

Foto: se svolením Renault

Pochválit musím brzdy, které Alpine v podstatě převzalo z modelu A110. Vepředu jsou čtyřpístková Bremba s 320 mm kotouči, auto však disponuje systémem brake-by-wire. Překvapivě působí pedál velmi slušně a přechod mezi rekuperací a brzdami je takřka neznatelný, byť na nějaké soudy je po krátké projížďce velmi brzy. Nezklamaly však ani při ostřejší jízdě z kopce a pocit zůstával opravdu slušný, nechme se tedy překvapit na závěry z plnohodnotného testu, kterého bychom se mohli dočkat ještě letos.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Závěr

Od A290 jsem měl velká očekávání. Kombinace roztomilosti R5 a k tomu sportovní apetit Alpine zní skvěle, a to nejen na papíru. A290 jezdí přesně tak, jak jsem si představoval, zatáčky doslova žere a umí opravdu pobavit. Navíc ani příliš nežere – během testovací jízdy mi Alpine ukazovala 21 kWh na sto kilometrů, a to jsem ji skutečně nešetřil. Zda jej budeme potkávat na našich silnicích ukáže pouze čas, cenou se sice nepodbízí, je však levnější než konkurence – A290 začíná na 975 000 Kč se základní výbavou, verze GTS na fotkách stojí od 1 125 000 Kč a nabízí už v podstatě vše, co můžete chtít. První vozy v Česku importér očekává na přelomu září a října, objednávky už jsou otevřeny.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
VK
7. 5. 2025, 09:15

Strašná škoda té předohrabavé koncepce, nota bene u elektromobilu.

To už je lepší dokonce i obyčejná id.3 od WV.
-
Komentář upraven 7. 5. 2025, 09:15:57

2
Marek Brunner
7. 5. 2025, 13:39

A s tím nesouhlasím:) A290 je mnohem zábavnější jak ID.3 GTX, sice je pomalejší, ale zážitek je někde jinde.

-3 reagovat
Frodo
7. 5. 2025, 23:16

Ještě že to tu zachraňuje Krab s blogem, kde se píše o autech. Tohle je totiž hrozný. Jak se tu může psát něco o tom, jestli to fakt jezdí jako Alpine. Vždyť je to úplně něco jiného a z principu to proto jako doteď vyráběné Alpiny jezdit nemůže. Srovnávat sexy nízkou lehkou zadokolku se super motorem, fajn zvukem a super řízením s tímhle sranda knedlíkem. Chybí mi tu trochu soudnosti a kritického myšlení.

2
Marek Brunner
8. 5. 2025, 09:23

Alpine definuje midship teda? Tohle teda teda není Alpine? Hejtovat je sice fajn, chtělo by to ale trochu přemýšlet, jestli ten hejt dává hlavu a patu aspoň
-
Komentář upraven 8. 5. 2025, 09:24:26

3
S.h.I.t.
8. 5. 2025, 11:06

Alpine neni a nebyla jen 110, Bylo jich daleko vice z daleko vice modelu. Treba A310, nebo renault 5 Alpine, nebo Renault 12 Alpine ...

0 reagovat
Frodo
9. 5. 2025, 06:29

Tu A110 tam v úvodu článku zmiňuješ několikrát ty. Takže od začátku tohle srovnání nabízíš. Nebo ji tam několikrát zmiňuješ a přitom tajně myslíš na srovnání s jinou Alpine, aby jsi případně mohl trefné poznámky odrazit? V tom případě jsi geniální.

Alpine, jakožto sportovně zaměřená automobilka skupiny Renault Group, má poměrně dlouhou historii úspěšných sportovních vozů. Tím nejznámějším je zcela jistě Alpine A110, jejíž moderní reinkarnace se světu představila v roce 2017 a zaujala celou řadu nadšenců, včetně nás v Autíčkáři. Jeden z prvních českých testů jste si u nás přečetli velmi brzy po jejím představení, na český trh však automobilka vstoupila až několik let po uvedení na trh. Dva roky nazpět (to to letí!) jsem měl možnost projet střední motorizaci A110S a byl jsem nadšený.

2
Marek Brunner
9. 5. 2025, 08:21

Tak si to vysvětlíme - Alpine měla v historii více modelů. Během "znovuzrození" začali nejprve s tím nejznámějším, co kdy automobilka dělala - A110. Byť je to skvělé auto a jeden z nejlepších sporťáků na trhu (zatím), prodeje (asi všude kromě Francie) nijak skvělé nebyly, na tom automobilku prostě znovu nevybuduješ. Narážím na ní v článku, protože pro většinu lidí, včetně Tebe, je A110 to jediné, co znají. Nesrovnávám to ani náhodou s A110, to samozřejmě logicky nejde...

2 reagovat
yellec
10. 5. 2025, 13:27

Tohle je první článek o hot hatchi, kde jsem se nedozvěděl výkon motoru. Přikládám, co jsem vygooglil You can have your Alpine A290 in two power outputs, 178bhp or 217bhp, but so far we’ve only tried a high-spec 217bhp version. That has a claimed 0-62mph time of 6.4s to the 178bhp car’s 7.4sec, but they’re both pretty mechanically the same, so it’s all software.

Dál se tam píše, že sice to není zadokolka, zato tu máme torque steering. Holt zážitek nemusí být pozitivní, hlavně že je intenzivní.

0
rock
11. 5. 2025, 18:54

Ten levnější model se dá porovnat třeba s Polem GTi. Polo má skoro 30 k navíc a o metrák míň.
Ta dražší dejme tomu s Yarisem. Ten má o 60 k víc, zato o dva metráky míň.
A jako bonus je A290 o nějakých 7-8 cm vyšší, v přímém srovnání by na parkovišti vedle nich vypadala spíš jak crossover.

3
rock
11. 5. 2025, 18:57

Prostě mi to nedává smysl. Pokud by to mělo fungovat jako náhrada spalovacích hothatchů, tak nenacházím vůbec žádný aspekt, který by naznačoval krok vpřed.

1 reagovat
martin_100
12. 5. 2025, 17:26

To se bude prodávat jak housky na krámě 😀😀😀😀😀😀😀😀

2 reagovat
QWERTY
15. 5. 2025, 13:26

Hele, já tyhle lidi nechápu. Nezkusili to a jen hejtí. Do teď jezdím v Opel Adam S – super denní kára do města a na potrápení Octavií TDI, občas si i zablbnout na okreskách. Měsíčně s tím najedu cca 800 km, převážně po Praze.

No a autu je letos deset, takže nastal čas obnovit vozový park – a přesně tohle nové auto vyhovuje mým představám. Malý městský mrštný hothatch, se kterým zaparkuju i na odhozené desetikoruně, s trochou výkonu navíc a perfektním držením stopy (už jsem si ho byl vyzkoušet). Občas si s tím někam zajedu zablbnout. Navíc to není tuctovka, kterou člověk potká třikrát denně. Navic nebudu trápit spalovák 4ma studenejma startama denně.

jo zamozrejmě A110 je nekde jinde, ale tím nechce nikdo vozit deti do školy a jezdit do práce, A290 jo.

Takže já mám objednáno! 😄

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte