načítám data...

Jsou létající auta nesmyslem? Poučme se z historie - část první

Zatímco létající automobily jsou opět předmětem vášnivých debat, Matěj je trochu skeptický. Má k tomu důvod, protože si bere ponaučení z minulosti.

zobrazit celou galeriiHistorie: Jsou létající auta nesmyslem? Poučme se z historie - část první

Létajícím autům se pravda příliš nevěnujeme, ačkoli spousta z vás by se jistě správně ptala proč. Přece mám rád letadla a občas i auta, létající auto je tedy takřka snovým průnikem obou oborů, a tím pádem bych pro něj měl hořet nadšením. Leč není tomu tak a dnes se vám pokusím vysvětlit proč. Leccos jsem už nastínil v minulém článku o společném počinu společností Airbus a Italdesign, začátkem roku jsem mu taktéž věnoval krátkou novinku, kde opět obhajuju svoji skepsi vůči tomuto druhu vozidel. Jako bonus se pokusím vám přidat pár příkladů z historie, kdy to buď vůbec nefungovalo, nebo naopak fungovat mohlo, ale stejně masivního úspěchu nedosáhlo.

Jak už jsem uvedl dříve, důvodů, proč nemám myšlenku létajícího auta příliš v oblibě, je více. Jeden z nich tkví už v tom názvu ‘létající auto’. To je automobil, který je schopen letu. Takový vehikl provozoval třeba nejzlobivější a největší vzdálený příbuzný Šmoulů, francouzský občan a genius zločinu s pseudonymem Fantomas. Jeho běloskvoucí Citroën DS byl vybaven výsuvnými křídly a byl poháněn snad raketovými, snad proudovými motory. Cynik by už na tomto místě poznamenal, že létající automobily fungují nejlépe právě na filmovém plátně, a nebyl by daleko od pravdy. Není tajemstvím, a historie je mi svědkem a důkazem zároveň, že prosté spojení auta a letadla ve snaze získat skvělé vozidlo kombinující výhody obou vstupních prvků končí často naprostým opakem, tedy spojením nevýhod obou, a nadějný vynálezce získává automobil pochybných vlastností s malým výkonem, a nemotorné, až nebezpečné letadlo. 

Důvodem dalším, a tento je spíše osobního druhu, je prostý fakt, že nade vše miluju jednoúčelové věci, stroje a zařízení (s vyjímkou všehoschopných luxusních terénních vozů značky Land Rover, ale o tom snad někdy příště). Nosím automatické, byť poměrně laciné, hodinky, plnicí pero používám výhradně k psaní, nikoli jako mnozí jiní k jeho vkládání do různých otvorů na hlavě, a nejlepší otvírák na víno podle mě je klasická vývrtka (sorry pánové ze Švýcarska, váš víceúčelový nůž je sice fajn, ale pro jinou cílovou skupinu). Mám rád letadla, malá i velká, rychlá i pomalá, stará i nová. Když na nebi slyším i obyčejnou stařičkou Cessnu, stejně vzhlédnu, ačkoli předem vím, co mé oči spatří. Občas mám rád i auta. A rozhodně nechci jezdit letadlem po silnici, a autem létat. Pravda, že jsem ještě nezkusil žádný rallye speciál nebo Ford Raptor, poté bych možná názor na lety autem změnil. Líbí se mi, když přijedete na letiště autem, vezmete doklady od letadla, nasednete do něj, a letíte. Změníte druh pohybu. Změníte dopravní prostředek. Na dvě různé činnosti používáte dvě různé věci. Nebo si snad dokážete představit, že se cestou na letiště budete v provozu strachovat o to, kdo vás kde ťukne, škrábne a tak znemožní váš let? A co když se po cestě chcete zastavit u obchoďáku, kde vás taky může potkat, že vám váš létající automobil někdo oparkuje? Takhle dojedete svým otřískaným automobilem na letiště, kde vás v hangáru očekává opečovávaný a řádně servisovaný letoun. Nebo vrtulník. 

 

Nesnadné začátky pionýrské myšlenky na obou stranách Atlantiku

Jak dlouho se člověk vlastně o toto zakázané spojení dvou oblastí techniky snaží? Motorové letadlo opravdu schopné řízeného letu existuje od roku 1903, kdy bratři Wrightové poprvé učinili svůj krátký, leč o to významnější let. Tou dobou zažíval svůj překotný rozvoj i automobilismus, a tak myšlenka skloubit oba druhy dopravy byla nasnadě a popravdě tehdy dávala možná největší smysl. I když nějaké nepodložené zmínky a dohady praví cosi o roce 1906 a rumunském konstruktéru Vuiovi, prokazatelně první létající automobil byl představen v roce 1917, tedy před sto lety. Měl jej na svědomí letecký výrobce Curtiss. Nosné plochy, ocasní plochy a trup byly převzaty z Curtissova dvouplošníku Model L, automobilová část našla svůj původ ve Fordu Model T. Tento stroj nebyl žádný velký elegán, ale myšlenku vyjadřoval zcela přesně. Pro jízdu po zemi bylo třeba ovšem z automobilu letadlovou část sejmout a také jsem nenašel důkaz o tom, že by stroj kdy letěl. 

O pár let později, konkrétně v roce 1921, ukázal svoji představu létajícího automobilu francouzský konstruktér René Tampier. Stroj snad ještě podivnějšího vzhledu, než Curtiss Autoplane, byl opět koncepcí dvouplošník s tím rozdílem, že křídla se dala složit směrem vzad a nebylo je nutné pro změnu konfigurace snímat z automobilu. Ostatně trup vozu Tampier Roadable připomíná spíše letadlo než auto, pouze s přídavným podvozkem na zádi. O pohon na zemi se starala hybridní soustava malého spalovacího generátoru a elektromotoru, pohon ve vzduchu zajišťoval letecký motor. Jelikož byl Tampier Roadable v podstatě letadlem upraveným pro silniční provoz, jak také napovídá jeho název, nebyl s jeho lety žádný problém a opakovaně létal. V roce 1921 se pak dokonce proháněl ulicemi Paříže, o čemž existují i fotografické záznamy.

Velmi zajímavým počinem byl přelet američana Walda Watermana, který v roce 1937 přelétl trasu Santa Monica – Washington (cca 3500 km) ve velmi pozoruhodném stroji Waterman Arrowbile. Jednalo se o malé tříkolové vozítko s připojeným samokřídlem, tedy letounem bez ocasních ploch. Navzdory tomuto úctyhodnému výkonu ani Waterman se svým létajícím automobilem neprorazil, vzniklo sice několik variant, ovšem bez komerčního úspěchu.

 

Poválečný rozvoj pomáhá oživit myšlenku létajících aut

Jestliže jste o výše uvedených pokusech naučit automobil létat nikdy neslyšeli, následující typ byste znát mohli. Je jím Taylor Aerocar a mohli jste jej vidět například ve videu, kde se v něm prohání samotný James May. 

Jedná se o poměrně elegantní vozítko, k němuž bylo opět nutné připojit křídla a ocasní plochy. Celý proces bylo nutné podstupovat před každým letem, navíc jste křídla museli vozit na speciálním přívěsném vozíku, pakliže jste měli v úmyslu odstartovat i z jiného, než domovského letiště. Jistě si dokážete představit, jak by se takový vůz provozoval ve městech a jak by se s ním parkovalo, pokud byste jeli s přívěsem. V rozmezí let 1949 až 1966 vzniklo 5 prototypů z nichž první dva dodnes existují a jsou schopny letu. Ani tento pokus se však komerčního úspěchu nedočkal stejně, jako jeho současník, který měl navíc nemalé obchodní ambice. 

Tam, kde tvůrci Aerocaru odhadovali zájem zákazníků na zhruba pět stovek, konstruktéři Convairu počítali se 150 000 zájemců. O jejich přízeň se měly ucházet modely 116 a 118, druhý jmenovaný představoval vývojový stupeň prvního, a dokázal uvézt až čtyři osoby. Na speciálně vyrobená malinká autíčka s motory o výkonu do 20 kW bylo opět nutné namontovat letovou část, tedy křídla, ocasní plochy a trup s motorem. Zvláštností byl palivový systém, jehož jedna nádrž se nacházela v autě, druhá, mnohem větší, pak v letadle. Ostatně tato vychytávka se stala prototypu modelu 118 osudnou, když havaroval kvůli nedostatku paliva v jedné z nádrži. Mezi oběma nádržemi bylo zapotřebí ručně přepínat a na tento úkon pilot patrně zapomněl. Prototyp modelu 116 byl o něco úspěšnější, jak dokládá jeho 66 vykonaných letů. O modelu 116 v roce 1946 dokonce psal magazín Popular Science, ovšem opět podle očekávání ani to nepomohlo většímu rozmachu společnosti a zase zůstalo jen u několika prototypů. Zdálo se, že létající auto tak, jak si jej konstruktéři vysnili, prostě fungovat nebude a nikoho vlastně nezajímá.

 

Létající Pinto – špatné na zemi, tragické ve vzduchu

Ford Pinto nikdy neoplýval pověstí dobrého auta. Prapůvodní myšlenka kompaktního a úsporného auta možná nebyla zlá, provedení však selhalo a Pinto se dostalo i na seznam padesáti nejhorších aut magazínu Times. Jeho notoricky známý sklon k požáru po nárazu zezadu a z toho plynoucí nenávist pojišťoven a stovky soudních sporů však nezabránily tvůrcům dalšího létajícího auta, Ave Mizar, použít jako základ právě Pinto. Nutno podoktnout, že v případě neúspěchu Ave Mizar bylo Pinto zcela nevinně. 

Začalo to nápadem naroubovat na vhodně malý a lehký vůz pořádný kus letadla, v tomto případě křídla, ocasní plochy a pohonnou jednotky z Cessny Skymaster. Cessna Skymaster měla dva motory, jeden tažný a jeden tlačný, pro použití draku na stroj Mizar zůstal jen motor tlačný, disponující výkonem 210 koní. Vypadalo to snadno, vezme se drak, auto, za pomoci výztuh se oba celky spojí a máme létající auto jak vyšité. Psal se rok 1973. Dokonce byly zahájeny certifikační zkoušky u amerického úřadu pro civilní letectví, známé FAA. V témž roce však došlo vinou porušení konstrukce k usmrcení obou pilotů a celý projekt skončil. Nehodu způsobila špatná kvalita svarů na výztuhách křídla, dokonce to nebyl incident první podobného druhu, ovšem v prvním případě se podařilo se strojem nouzově přistát. Vyšetřovací zprávy pak poukazují na nízkou kvalitu výroby a mizerné zpracování, což jinak nadějnému projektu zlomilo vaz. 

 

Terrafugia Transition – ošklivka s krovkami

Američané si očividně s létajícími auty nemohou dát pokoj, jak dokládá v nedávné minulosti vzniknuvší vozidlo Terrafugia Transition. Oproti předešlým pokusům přichází s integrální koncepcí skládacího křídla, takže není vázána nutností s sebou buď vozit přívěs, nebo nechávat křídla a ocasní plochy na jednom místě. Poprvé letěla v roce 2009 a je poháněna leteckým motorem Rotax 912, nám velmi známým z malých a ultralehkých letadel. K velkému nadšení všech zapálených řidičů obsahuje pohonné ústrojí vozu také CVT převodovku, alespoň, že poháněna jsou ta správná kola, tedy zadní. V roce 2011 s jistými vyjímkami ohledně airbagů a ESP vůz certifikoval americký instut NHTSA, v roce 2016 americká FAA udělila typu vyjímku z kategorie Light Sport Aircraft, a Transition tedy může operovat v kategorii LSA, ačkoli je o něco málo těžší, což mu otevírá cestu do nebes. Podle webu společnosti Terrafugia můžeme očekávat dodání prvních kusů v následujících třech letech, a pokud vás zajímá cena, ta bude činit zhruba 400 000 dolarů. Jestli se o Transition zákazníci poperou, nebo skončí na smetišti dějin jako ostatní dosavadní pokusy, to ukáže až čas.

 

Na výše uvedených příkladech z historie můžeme vidět, že prostá kombinace letadla a automobilu se skutečně nezdá býti tou správnou cestou k dosažení kýženého výsledku. Svou roli sehrála určitě i jistá nedůvěra a nezájem zákazníků, v jiných případech snad za neúspěchem stála překotná snaha o novátorství na úkor základních principů výroby a techniky. To však nebrání dalším vynálezcům a konstruktérům v pokusech naplnit svůj sen vytvořit skutečně hybridní a univerzální dopravní prostředek, který je i po sto letech stále v hledáčku nadšenců a vizionářů. Koneckonců, jak praví klasik, každé zboží má svého kupce. Dnes jsme si ukázali některé příklady, kdy byl automobil kombinován s klasickými letouny s pevným křídlem, někdy příště vás seznámím ještě s dalšími možnostmi, jak dostat auto do vzduchu. Ukážeme si vrtulníky, vírníky a dokonce i pozemní vozidla využívající padákový kluzák.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
26. dubna 2017, 08:28
0

Diky za tenhle clanek! Kdokoliv, kdo ma zakladni poneti o letani musi tohle podepsat. Ted zas nekomu hrablo a kazdy den se objevuji clanky o "unikatnich", "prvnich na svete". Z tech Slovaku napriklad se chytam za hlavu.
A jeste neco si neodpustim: je neuveritelne, ze cim vetsi picovinu si vymyslite, tim spis vam na to lidi daji penize.

reagovat
krab
26. dubna 2017, 09:17
1

Matěji, pěkný článek a jakmile najdu víc času pročtu si ho ještě jednou a pořádně i s tím videem od Jamese Maye.

Prozradím, ale jeden jednoduchý trik. Na to aby auto létalo nepotřebuješ křídla. Někdy stačí prostě jenom pořádně přidat plyn :-D

reagovat
Picklenose
26. dubna 2017, 09:45
0

Zajímavý článek, letadlům nerozumím, ale tohle dává tak nějak smysl. Díky :)

reagovat
Krystof P.
26. dubna 2017, 11:04
0

Pokud budou auta mít jednou létat vzduchem, nebude to v kombinaci s křídly, tedy nebude to auto-letadlo. Bude to spíše jako v pátém elementu:
https://aahabershaw.files.wordpress.com/2014/07/screen-shot-2011-11-02-at-23_51_46.png
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/ee/e2/44/eee2443faf295c4860d1ba09a8917c1f.jpg
Což dává i smysl. Kdyby silnice neexistovaly fyzicky jak je známe a byly by jen vícepatrové prostory, omezené nějakým elektromagnetickým polem, dal by se prostor na zemi využít daleko lépe a pro důležitější věci.
Věřím, že jednou to tak bude.

reagovat
Pólin
26. dubna 2017, 11:30
0

To Pinto si zahrálo v Muži se zlatou zbraní...tam Scaramangovi žádné výztuhy nepraskaly, tak nevím, kde se pak stal problém...:)

reagovat
Ta
Takenek
26. dubna 2017, 14:50
0

Problém byl že při natáčení se zabil kaskadér který s tím měl letět a v důsledku toho byla tato scéna natočena se zmenšeným modelem cca 1:5

Cu
Customman
26. dubna 2017, 15:17
0

Tak věc, která splní tak 75-80procent toho, co se požaduje po létajícím autě, dávno existuje-říká se jí vrtulník. :) Jasně, vrtulník se nemůže pohybovat po silnici (u těch létajících aut to ale taky nebude slavný-většinou malá kolečka, ohromné rozměry, převisy...Provoz mimo moderní široké a rovné komunikace bude spíš utopie), ale nepotřebuje letiště, stačí mu několik parkovacích míst vedle sebe, nebo libovolná větší plocha. Doplnit vrtulník o poháněná a řízená kolečka by asi nebyl takový problém, kdyby o to někdo reálně stál... (rotační nosné plochy jsou skladnější atakdále) Hlavní negativní faktor je byrokracie, u eventuálních létajích aut by to těžko bylo lepší.

PS:Rotabuggy je sice takovej hodně divnej vírník-věc letadlu koncepčně vzdálená , ale s autem (ehm tedy Jeepem) má hodně společného.
....s létajícími auty má společného hlavně to, že to moc dobře nefungovalo.
http://jeepclubs.com/wp-content/uploads/2014/06/Hafner-Rotabuggy-2.jpg

reagovat
sumy
26. dubna 2017, 21:56
0

Tak nebyl by to rus, aby netrumfnul amika :-) Kdyz amik jeepku, tak rus tank :-D Antonov A40-8 tun v lufte. Ale byl urcen pouze ke klouzavemu letu.

Cu
Customman
26. dubna 2017, 22:20
0

Tak Rotabuggy byla taky pouze vlečená/klouzací.

Létající tank-jakkoliv je to nápad ještě mnohem zhovadilejší, než létající auto, z jakéhosi záhadného důvodu se ten nápad vyskytoval na více kontinentech. (vždy ovšem v určitém stádiu dospěl k stejnému výsledku)
http://www.roadabletimes.com/images/ChristieRolfeDetails.jpg
http://www.grandprixhistory.org/images/christie7.jpg
http://forum.valka.cz/topic/view/41347/Maeda-Ku-6

sumy
26. dubna 2017, 23:04
0

Tak o tech dalsich jsem nemel ani paru. Ale asi zacinam touzit po letajicim aute :-) Herdek, to by bylo stylovy mit tu Maeda Ku-6. Tak akorat pro pajero(mitsubishi jako mitsubishi) a vahove by to odpovidalo :-) Jen by byl problem s papirama. Na Ulla ani plachtarsky by to asi neproslo.

Jenyk
26. dubna 2017, 19:21
0

"Citroën DS byl vybaven výsuvnými křídli".. au to bolý.....

reagovat
BobAsh
26. dubna 2017, 19:42
1

My jsme to tam Matějovy při korektuře záměrně nechaly, ať má vostudu :-D

Sa
Safa
26. dubna 2017, 21:46
0

Tak tomu rozumým. Sranda musý bít... :o)

krab
26. dubna 2017, 22:13
0

Vi jste teda zlí :-D ( ...ale všiml jsem si toho taky he he) Jenže já jsem zticha, protože vlastní Krabova autokorektura jeho textů ... no nevim nevim, byla by to asi skoro samá 4- , jako na gymplu z češtiny ( no občas to bývávalo lepší..)

Sa
Safa
26. dubna 2017, 22:21
0

Ještě bych snad nedělal vyjímky u výjimek... :o)))

Vavris Vavrisovic
27. dubna 2017, 07:14
0

Dobri, tak tedi zavedem novi trendi a zkusime psat jako zastupci jisti zvlastni zkupini? Bude to sranda :D

za
zamboch
26. dubna 2017, 22:19
1

dalsi super clanek od mateje, bravo. jsi pan!

reagovat
reagovat
sumy
28. dubna 2017, 12:14
0

Kdepak, virnik je pouhe zneuzity chyby ve fyzikalnich zakonech. Do toho by me nikdo nedostal. Kazdy ero musi zvladnou +4 a -2g. Virnik konci uz 0 :-/

ai
aio
28. dubna 2017, 12:24
0

Velmi pekne. Pokusim sa vas inspirovat: co takto dalsi clanok o plavajucich autach? Od toho hitlerovho az po dutton?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Peugeot 605 2,0ST TurboB Facelif bez koze! 1998
Peugeot 605 2,0ST TurboB Facelif bez koze!

1998 rok výroby
147 koní výkon
1 998 ccm objem

Volkswagen Jetta II. 1,8 Bez koroze, 5/1991 1991
Volkswagen Jetta II. 1,8 Bez koroze, 5/1991

1991 rok výroby
64 koní výkon
1 800 ccm objem

Pontiac Grand Prix 1966 1966
Pontiac Grand Prix 1966

1966 rok výroby
325 koní výkon
6 400 ccm objem

Tesla Ostatní SEAGRAVE fire truck 1923
Tesla Ostatní SEAGRAVE fire truck

1923 rok výroby
122 koní výkon
18 100 ccm objem

Volkswagen Golf Variant 2018
Volkswagen Golf Variant

2018 rok výroby
110 koní výkon
1 400 ccm objem