načítám data...

Proč i velcí kluci mají doma autíčka?

Jedním z nejčastějších projevů lásky k automobilům je vlastnictví jejich zmenšených modýlků. Proč to ale děláme, i když nám už dávno není deset?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Už zbývá jen minuta! Měl bys zvýšit svůj vklad…Už jen třicet vteřin, dělej nebo ti ten modýlek uteče!…Deset vteřin! To už nikdo nepřebije…Pět!! A přebil, prčic!…Tři!!!…Dvě…!!!!…Jedna!!!!!…ÁÁÁÁ!!!!!!” No, tak přesně takhle to občas vypadá u mě doma, když na eBay probíhá dražba nějakého modýlku Citroënu.

Je tomu tak proto, že mi na zdi přímo naproti posteli visí vitrína, která přestože už obsahuje na tři desítky modelů tohoto výrobce v kapesním měřítku 1:64 (těch se vejde nejvíc) a dva dospělácké kusy 1:18 Citroënu 2CV a DS, není a nikdy nebude dostatečně zaplněná. Ano, asi se dá říct, že je to jistá forma diagnózy, ale jsem si jistý, že zrovna ve zdejší komunitě nejsem zdaleka sám.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Vidím to přímo na naší redakci. Kubajs nám do chatu posílá fotky svých angličáků (různých značek) každou chvíli, Marek má také doma nějaké ty kusy (Japonců) a Honza nám všem přiveze nové zboží na skoro každé redakční setkání. A máte vidět, jaký zájem v nás dokáže vyvolat zjištění, že nejmenovaný obchodní řetězec opět prodává matchboxy za velmi příznivou cenu.

Přitom když se na toto téma podívám z praktického hlediska, musím si přiznat, že vlastnictví modýlků v dospělosti vlastně nedává žádný smysl. Nikam mě nedovezou, na hraní si s nimi nemám vůbec čas a nedovedu si představit, že bych to měl ve svém věku dělat, i v té vitríně se na ně trochu práší, takže je jednou za čas musím omýt, čímž si přidávám práci, a ještě zabírají místo.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

A přece vím, že až se zase na internetu objeví nějaký zajímavý kousek, budu se o něj opět prát. Právě tato skutečnost mě přivedla na filozofickou otázku: Proč to vlastně dělám? Proč jsem i při svých skoro třech křížcích na krku ochoten utratit klidně i poměrně dost peněz za kousek kovu s tvarem auta? A nejen já, proč to my autaři děláme v tak hojné míře? Rozhodl jsem se, že nad tím zauvažuji. V dalších řádcích zjistíte, k čemu jsem došel.

Autíčka nás nechávají vzpomenout na dětství

První důvod vidím v prosté nostalgii. Silně pochybuji, že je mezi námi mnoho lidí, kteří dnes sice auta v lásce mají, ale jako malé je nechávala úplně chladnými (byť i takoví jsou, že Františku? :-D). Kdepak, většina z nás měla doma modýlků aspoň několik a vím o konkrétních jedincích, co jich měli jako malí velkou spoustu.

Tenkrát nám bylo asi celkem jedno, jestli to jsou modely aut skutečných nebo se jedná o nezávisle vymyšlené kreace, hlavně že bylo s čím si jezdit po autodráze nebo aspoň takovém tom koberci, který vypadal jako město. Ti průbojnější dokonce byli schopni svá autíčka různě směňovat a kdo měl toho nejvíc nejsportovnějšího angličáka, byl králem celého okolí. 

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

No a jelikož za dob dětství bývalo přirozeně líp, svět byl krásnější, barevnější a veselejší, tak si tuto dobu modýlky připomínáme i dnes. Já to plně chápu, na část života, kdy vrčení pusou nebylo považováno za projev choré mysli, nýbrž za příjemné trávení volného času než přijde Večerníček, se totiž u nich vzpomíná moc pěkně.  

Autíčka nám připomínají, co máme v garáži

Druhý důvod je možná ještě významnější, protože vím i o několika lidech mimo komunitu, kteří minimálně jeden specifický modýlek doma mají. Logicky je to ten odpovídající jimi vlastněnému vozu. Často mají dané osoby i provedení ve stejné barvě, aby co nejlépe reflektovalo jejich pojízdného plechového miláčka.

Ostatně, já nejsem jiný. Také mám ve vitrínce kousky zpodobňující všechna moje auta. Jen C4 pořád nemůžu sehnat v karoserii hatchback a musím si tak vystačit s provedením kupé. Naproti tomu Pluriela a C6 se mi povedlo získat i v odpovídajících barvách, tedy oranžové a černé. A je to moc fajn, občas se jen tak zastavím a kochám se.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

I pro tento důvod mám tudíž pochopení, ne každý má čas a prostor se denně zastavovat do garáže, aby si užil pohled na své auto ve velkém. Ale všichni máme na očích vlastní výstavku/vitrínku/poličku, kde stojí to samé auto, jen o něco menší. No řekněte, není to super? 

Autíčka nám nahrazují sny, které si nejspíš nikdy nesplníme

Třetí důvod je trochu sebemrskačský, ale podle mne z celého seznamu asi ten nejdůležitější. Všichni to známe, obecně se tomu říká auto z plakátu. Je to takový ten bájný model, který bychom moc chtěli mít, ale nemůžeme si ho dovolit ani koupit, natož potom provozovat. No, tak si pořídíme aspoň model, ač to může způsobit hořkosladké pocity.  

Opět chápu, mám to stejně. Už dřív jsem psal, že už od dětství chci kachnu a DS. Mám ale přesně určeno, jaké konkrétní specifikace. Kachna se mi nejvíc líbí v provedení Dolly z konce produkce, ideálně zelenobílá. U DS mám favority dva: jakýkoliv kus před faceliftem a DS 23 Pallas po faceliftu. Také bych ale jednou moc chtěl první generaci Dodge Viper a Hondu S2000.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Mám některé z těchto aut? Jistěže ne. Ale mám jejich modýlky? Přirozeně, úplně všechny, včetně 2CV Dolly ve správné barevné kombinaci. A každý pohled na tyto třípalcové zmenšeniny mi udělá radost, byť je pravda, že je v ní vždy onen závan hořkosti z toho, že tentokrát neodráží realitu v mé garáži. Pevně věřím, že to tak děláme všichni. Víte co, nemusí pršet, stačí, když kape.

Autíčka považujeme za moc pěknou interiérovou dekoraci

Poslední důvod je zřejmý asi jen opravdovým fanouškům motorismu. Rádi na auta koukáme a diskutujeme o nich. Baví nás jejich tvar a provedení, ať už celku či detailů. Konkrétní modely máme mnohdy tendence považovat za vrcholná díla lidského snažení. Je proto logické, že jejich zmenšené kopie vnímáme jako výbornou ozdobu interiéru.   

Krásně vyplňují prostor, jenž by jinak zůstal prázdný, často hrají výraznými barvami a jsou vizuálně atraktivní, takže celek oživují. Navíc v sobě dokonale pojí jemnou estetiku umění a hrubou tvrdost techniky, čímž skvěle zapadnou jak do místnosti navržené v útulném stylu, tak do pokoje vyznívajícího studené tóny. 

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Problémem však je, že nikdo jiný to stejným způsobem moc nevnímá, mnohdy včetně našich drahých poloviček. Koneckonců, i já jsem dostal povolení jen na jednu vitrínu rozměrů 80x60x10 cm a víc ani ránu. Takže ač jsem o platnosti i posledního důvodu pevně přesvědčen, přece jen oproti ostatním trochu stojí na hliněných nohou. To však nevadí, už tak jich je dost.  

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Dnes jsem vám předložil seznam čtyř důvodů, proč si myslím, že i my, velcí kluci, máme doma modely autíček, přestože si už s nimi dávno nehrajeme. Jak jste na tom vy? Máte je doma taky? A z jakého důvodu? Taky se můžete pochlubit svými nejzajímavějšími kusy. Diskuze je vaše.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Perníček
29. března 2023, 16:25
6

O mojí dráze s modely by se dal napsat celý článek (a možná to i udělám), nicméně u mě je sbírání zapříčiněno a vlastně podporováno z lásky k značce, respektive k značkám. Čili drtivou většinu mých modelů tvoří švédské duo Saab a Volvo a pak Nissany.
Z čeho mám obrovskou radost, je model od DNA Collectibles v podobě Saabu 9-5 Aero, který máme doma i ve skutečné velikosti. Kvůli modelu jsem dokonce sehnal stejný origo kola, aby to co nejvíc ladilo. Přes to tu nějaké rozdíly jsou. Reálné auto má US blinkry, za to naopak model disponuje navíc střešním oknem. Ale díru do střech kvůli tomu fakt dělat nebudem. :D

reagovat
Be
Bernard L.
29. března 2023, 17:07
0

Zajímavá teorie a zase super článek. Já jako dopravák "více směrů" mám doma hlavně vláčky (nevím, zda si někdy vláčkodráhu postavím) a občas si zajdu do hangáru, abych si půjčil ULko (díky za to Vláďo) a žádné letadlo doma nemám (avšak vzpomenu si na svého prastrýčka, který měl doma modýlek Dassault Mercure od Air Inter, avšak letadlem nikdy neletěl.
Teorie dostává trhliny...

reagovat
Pólin
29. března 2023, 19:19
0

Mám doma kolem 100 hot wheels + nějaké lego atp a ty důvody, proč to nakupuju se v podstatě kryjí s popsanymi v článku. Všechny ty autíčka, která mám obdivuju a vážně bych je chtěl i Real, ale uvědomuji si, že mít je všechny by byl oser, takže jsem ve finále rád za ty desítky modylku a nízké jednotky aut reálných...:)

reagovat
Pe
Peťas
29. března 2023, 21:06
0

Mam doma jen modely vsech aut, ktere jsem vlastnil nebo vlastnim, samozrejme ve stejne barve. Modely motorek se mi zatim nepodarilo sehnat :-(

reagovat
Woyta
29. března 2023, 22:22
8

Statický to není ono. Musí se to hýbat. Jen se to trošku zvrtlo. Mám asi 10ks RC. 3x Drift, 1x Short Course, 4x Crawler, 1x buggy .... A donedávna to bylo, že jsem na expedici jel s RC za 20k, foťákem za 20k v malém Protonu za 10k. :D

reagovat
MF
Martin Felix
30. března 2023, 16:05
9

To znám, a když máš kamaráda modeláře, zmenší ti tvé miláčky i s tebou samým.

reagovat
Michal88
30. března 2023, 17:12
5

Taky sbírám autíčka, ale je fakt, že jak jsem úchyl na XMko, tak sbírám hlavně všechny modely a barevné variace XMka. Mám většinu, ale ještě mi pár modelů holt chybí. Sbírám hlavně 1/18 a 1/24. Ty menší mám taky nějaké, ale ty mě moc netankují. A ženě kupuju kachny (furt se zvětšují, nejdřív to byla 1/43, tak třeba jednou bude i na tu 1/1).

Jinak proč sbírám... Ani nějak nevím, jsem fascinovaný vším, co je s XMkem spojené. Knížky, časopisy, modely, speciální výbava...

Jinak co ještě k modýlkům... V době, kdy jsem již nějaké měl, mě štvalo, že nemám zmenšeninu svého velkého auta. Jako modrý XMko po fl. Vzhledem k tomu, jakej je problém se vůbec k modelům xmka dostat, nepřipadalo v úvahu udělat tuning. Zkusil jsem žebrat u výrobců, jestli nevydají, ale to se nesetkalo s odezvou, což se nejde divit, nejsem asi jediný. A tak jsem se rozhodl jej postavit od základů. Psal jsem o tom i blog. Ve zkratce, jsem jediný (nebo resp. teď již dva, kamarádovi jsem jej postavil taky a taky jako zmenšeninu jeho auta, včetně bodykitu Arndt a kol a jako předfl model), kdo má Citroën XM v měřítku 1/8 (nebo resp. větší model, než 1/18) a ještě k tomu jako RC model. :)

reagovat
Frankie
31. března 2023, 10:05
0

Modely mám, zatím, tři. Jeden kabros BMW, bohužel ne Z4, ten jsem zatím ani neshanel, ale je to trojka kabros. Ten je doma u PC spolu s motorkou Ducati. Proč motorka? No možná mi vzadu v hlavě něco vrtá, zda i toto nezkusit. Naposled jsem jezdil v mých 18 ti letech na dědové 250 Kyvacce.
V práci pak druhý kabros, Ferrari 250 GTO, prostě se mi líbí, a když přemýšlím, chytnu jej za kolečka a točím s ním.
Nějakou výstavku, či vitrínu nechystam. Možná někdy Z4 i v barvě a pak i něčeho o čem sním dál ke koupi, uvidím.
Jinak hezký článek a zamyšlení.

reagovat
Irwinek
31. března 2023, 10:17
0

Snažím se mít modely aut, která jsem měl, nebo mám, a pak ta, která mne nějakým způsobem zaujala. Problémem je, když máš auto, které není tak obvyklé . Od Porsche seženeš téměř každý model v několika velikostech, ale třeba Peugeot 505 GTi děla v 1:43 Norev asi před miliony let ( sehnal jsem jeden model v hrozném stavu od synovce výměnou za dvě nová autíčka a pak najednou přes modelbazar jeden kus v exluzivním stavu i s krabičkou ) a potom OttoModel v 1:18 udělal 2 serie po 1000 kusech. Ta první mi utekla, na tu druhou jsem čekal 10 let, do ČR přišly 3 kusy - jeden poškozený. A i to je V6, GTi byla jen ta první serie. Koupit se nedá. Současné auto v 1:18 nevyrábí nikdo . v 1:43 sedan a kombi , obojí černé. A BMW 318 Compact v 1:18 kdysi udělalo Kyosho, sehnat je v podstatě nemožné.
Jinak mám pod postelí a na poličkách spoustu modelů aut, která se mi líbí, ale prostě si je nikdy nekoupím - E -Type, Stingray, Bel Air,........

reagovat
RadekZak
31. března 2023, 13:03
1

Není to vše co mám, ale ty 2 1/18 modely jsou asi to nejlepší co mám :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem