Je dost trapné teď přiznávat, že jsem si koupil matrici na klíč do zapalování už před půl rokem, že… Auto stálo zamčené asi sedmdesát metrů od baráku a já dumal, jak to řešit. První, co jsem udělal bylo, že jsem obrátil byt vzhůru nohama. Není přeci možné, že by mi vypadly jen tak. Ale nikde nebyly.
Propadal jsem panice. Vím, že vyměnit spínačku, která je zamčená je u GM věc u které se vrtá kolem volantu, to se mi vůbec nechtělo řešit. Vlezl jsem na internet. Všude po fórech se chlapci chvástali tím, že stačí zajít k dealerovi s potvrzením o vlastnictví a že on podle VIN kódu umí vyřezat oba dva klíče. Poslední tohle info bylo z roku 2010…
Blbí mají štěstí, řekl jsem si, a zavolal svému dodavateli dílů na ameriky. Zvedl to bodrý ostravák, řekl mi, že tohle v Kanadě fakt nevyřeší, ale že jestli mám matrici a zámek, tak že zámečník v Hrabové umí klíč vyrobit. V Hrabové je mi to ku prdu, ale díky za nápad! Cynicky jsme se rozloučili a já začal dumat.
Vzal jsem upadlý kus sušáku na prádlo, iPhone místo baterky, nějaký pogumovaný šroubovák a šel ven s tím, že to vyháčkuju, neboněco, a že ty klíče přece musej bejt v autě, když nejsou nikde po zemi venku, ani doma. Asi půl hodiny jsem se snažil ukrást si vlastní auto, ale bezúspěšně.
Mezitím přikvačil Franta s Hamsterem s tím, že si jedou pro testovacího Kona Na a když jsem jim celou situaci popsal a dodal, že to pro dnes už prostě řešit nemůžu a mizím, zůstali tam u toho skleněnýho auta ještě chvíli, ale taky ho neotevřeli. Camaro zůstalo dál zamčené a já bez klíčů.
Další den jsem si vyzvedl sadu planžet, tahátek, mačkátek, háčků a podobných nástrojů mladého zloděje spolu s průhledným zámkem. Plán byl, že se přeci jedná o jednoduchou starou FABku, navíc určitě vychechlanou, takže jsem si hezky sedl s pivkem s tím, že se to na tom průhledném zámku naučím. Vybral jsem si šperháček a za půl minuty to bylo otevřené.
Nu vida! Hodil jsem na sebe lehkou bundu a vydal se k autu s tím, že to holt vypaklíčuju. Mrznul jsem tam asi půl hodiny a nikam jsem se nedostal. Když jsem se poté konečně zamyslel, došlo mi, že mám doma ještě jeden zámek na stejný klíč z rozbité Targy. Vrátil jsem se, z hromady střepů a plastu vylovil zámek a ani za dvě hodiny v teple s ním nehnul.
A pokud se ptáte, jak se může Targa rozbít, tak stačí ji nezajistit a rozjet auto nad 80 km/h. Ozve se VUM a Targa je v …
Takže jsem zase civěl do internetu a na fotky klíčů, které jsem dělal když jsem auto kupoval a narazil jsem ve Frýdku – Místku na zámečnictví, které se chlubilo tím, že umí udělat klíče podle fotky. No ty mám a jak jsem si tak procházel seznam jemu dostupných matric, měl jsem zato, že on má i tu matrici. Sice vypadá jinak, ale profil to mělo stejný, tak snad.
Odeslal jsem požadavek s fotkami a šel na pivo. Během popisování téhle pábitelské anabáze u piva, ohně a prasete, jsem ale dostal email. Prý ten typ klíče nemá. Hm. A spolupijec jen zahlásil "tyvole to na Břevnově dělaj taky, klíče podle fotky. Jsem tam jednou šel a tam jsou takove dvě ženske ukecane a že pry nechte mi tu ten klič… Ale ja ho potřeboval no tak ona se fotku zrobila a klič normalně maka, tam zajdi…"
Tak jsem tam zašel.
Malé dveře, nápisy se slovy zámky, dveře, trezory, vevnitř dáma, co si horečnatě nasazuje roušku. Povídám, že to nemusí, že jsem pobodaný a že nesu oříšek. Dal jsem jí fotky klíčů, matrici a zámek z targy. Dáma se usmála a když jsem řekl, že mám doporučení z pivovaru, tak se začla smát. Že prej zkusí vyrobit paklíč, nebo planžetu do toho zámku co jsem jí přines a z tý fotky že prej to půjde.
Další den volala, že asi má i správnou matrici na pořádný klíč, ale že se jí snad plaší vnučky, že se pojede na dovolenou a že to asi nestihne, ale že aspoň řízla ten klíč do zapalování. No bez toho, abych tam vlez, to nenastartuju, takže jsem popřál krásnou dovolenou a za týden čekal na telefonát.
Ozvala se v úterý. Dovolená prej super a vnučky rozmazleny. Tak to má být. A ať si prej přijedu, že je to hotový. Přerovnal jsem si tedy den a v brzkém odpoledni vysedám z tramvaje před Kaštanem, kde se ten krámek nachází. Vlezu dovnitř a tam hromádka lidí u kávy. Říkám jen, že si jdu pro klíče od svýho auta, dostávám, co jsem si zaplatil a mizím. Jen když si prohlížím ten klíč od dveří, mám pocit, že tam chybí zub.
A po příchodu k autu se to potvrzuje. To, co funguje na Tarze ještě nemusí fungovat ve dveřích. Generál Motoru měl v té době buďto velké výrobní tolerance, nebo jsou ty targa zámečky záměrně jiné, aby se krádeží Targy nedalo ukrást celé auto? Nevím. Dumám, zkoumám fotky, jdu domů, používám pouťový svěrák a cosi co snad kdysi bylo pilníkem a ničím přesnou práci paní zámečnice. Po dvou pokusech se auto odemkne. Beru druhý klíč a instinktivně startuju. Nic. Teda… Klíč funguje, ale imobilizér bohužel taky.
Ano, ten klíč podle fotky šel na první dobrou.
To ale nebude problém, ten imobilizér, myslelo si mé optimistické já. Vím totiž, že existuje pouze asi 15 možných úrovní odporu v klíčku. A jen ta úroveň odporu, když je správná, stačí, aby si imobilizér myslel, že je to ten originální klíč. Splácávám dohromady nějaké odpory, které by dle mého pouťového ohmmetru měly pasovat. Rozebírám palubku a montuju. Ucvaknutý drátek ke klíčku nahrazuji tím, co by mělo auto ošálit. Prd. Na druhý a třetí pokus stejný výsledek.
Hledám reostat. Nacházím. Splácávám tedy něco, co se dá použít na vyzkoušení všech patnácti možností. Zatím jsem jich vyzkoušel pět. Auto se po každém pokusu na pět minut zamkne a já se mezi pokusy vždycky někde zakecám…
Tož takové to je. Jsem velmi rád, že nemusím řešit kraviny, jako které okýnko rozbít, nebo jak dovést prodlužovačku až k autu, abychom mohli odvrtat zámek. Jen aby to naskočilo no… A řemeslo, které jsem našel v hipsterské části Prahy, mi vzalo dech, to já mám fakt rád…
martin_100
20. 12. 2021, 09:42 -2 reagovatZlatá škoda 100. (moje první auto)
Na otevření stačil 15 cm dlouhej plátek plechu na konci ohnutej do pranýho úhlu. Do spínačky pak pěkně pasovala pětikoruna. :-)
Velmi praktický když hsem někde zahrabal klíče. :-D
Irwinek
20. 12. 2021, 11:12 0 reagovatJeště favorita jsem dokázal otevřít šňůrou od telefonu, pak už byl sklon dveří moc velký :-(
eLzyx
20. 12. 2021, 15:14 0Volva někdy od půlky 90. let mají deadlocky, takže nějaké vyhnutí rámu moc nefunguje. Ani rozbití skla ne ... auto neotevřeš.
Irwinek
20. 12. 2021, 20:51 0Rám se nevyhýbá :-)
Volvo mám :-) musíš začít od kapoty :-)
martinw
20. 12. 2021, 11:30 2 reagovatUplne nejvic cool jsou takove ty nafukovaci montazni polstarsky napr. hornbach je prodava - ty umi odehnout velmi pekne veskere okraje dveri a dal uz je to zalezitost pro ruzne draty/tyce aby se odemknulo bez poskozeni :)
Vojta
20. 12. 2021, 11:33 1 reagovatJá takhle nechával klíče vyrobit právě podle toho zámku. Musel jsem auto vyháčkovat, pak vyndat zámek ze dveří a podle toho mi v zámečnictví udělali náhradní. Jak fungují tyhle staré americké imobilizéry netuším, ty evropské už měly klasicky RFID a je potřeba ten nový čip prostě nakódovat, nebo imobilizér vyřadit, což ve starších autech jde většinou snadno. Dobrý nástroj na toto je ZED-BULL, resp. jeho levná čínská kopie. Ten po vyčtení dat z eepromky v autě umí většinou nakódovat i úplně prázdný klíč bez čehokoliv dalšího.
Frankie
20. 12. 2021, 13:12 0 reagovatJo, klíčový problém..., To je věc. BMW kdysi, týká se to i mého, dělalo klíč s baterkou, kterou nejde vyměnit. Člověk po jejím konci musí koupit nový klíč, ten prý stojí kolem 8 tis Kč. Jde to i nějak prepajet atd., tak uvidím co mě v tom bude čekat. Jinak ta baterka, že se dobíjí že spinacky. Ale jak s autem v zimě nejezdím, že je dobré mít klíček někde v teple.
A jinak Story s polštářkem mám za sebou. Omylem jsem si v kempu zabouchnul klíček v kufru. Auto bylo zamčené, a tak se k němu nešlo dostat. Došlo na asistenci, dojel chlápek, balónek a tyčka dovnitř. Jenže přes packu dveří nebo čudlík to otevřít nelze. Je tam pak na sloupku pod volantem čudlík na otevření kufru, ale blbě se trefuje. My mysleli, že ho párkrát trefil, ale kufr se neotevřel. A tak došlo na vrtání zámku kufru. Povolil až asi po hodině. Následně jsem se zamknul v autě a ověřil si, že zevnitř opravdu nejde otevřít klikou ani přes čudlíky. Kufr ale jde. No a pan to bohužel ani jednou netrefil, nezmacknul. Náhradní zámek kufru pak za 2800 Kč. Holt ponaučení. Nechal jsem si udělat druhý klíč, kterým auto otevřu, ale nejde s ním startovat.
A ponaučení? Dávej bacha na zabouchnuti klíče. Měj vždy k dispozici dva klíče. A přesvědčí se co vše jde dělat z autem zevnitř, pokud je zamknute.
HeavySmoker
20. 12. 2021, 14:00 0Odišla mi baterka v 10 rokov nepoužívanom kľúči od Z4 E85, ale stále sa s ním dá odomykať aj štartovať. Ak nepotrebuješ ten komfort diaľkového, tak to netreba riešiť.
Frankie
20. 12. 2021, 14:03 0Jj, přesně tak jsem to slyšel. Ale až tu přijde, budu to řešit. Mám rád, když věci fungují tak, jak mají.
martinw
20. 12. 2021, 14:07 0HeavySmoker : No to treba segra nevedela jak odemknout vlastni auto se smart entry kdyz ji dojde baterka ve klicku. Pritom takova da se rict jednoducha vec ze... pro nas. To ze se da nastartovat auto kdyz je v ovladaci klicku vybita baterie to udivuje uz skoro vsechny (kdo si precte manual k vlastnimu autu zejo...)
HeavySmoker
20. 12. 2021, 14:32 0Frankie: Tiež som nechal spraviť nový, aj keď moja motivácia bola hlavne v tom že to auto má 15 rokov a obával som sa že to časom nebude tak jednoduché ako dnes.
martinw: To sú veci ktoré ma osobne už nijako neudivujú, toolkit v mojom 5er má už len jeden skrutkovač a veľké tlačítko na zavolanie do servisu ktoré ale nepotrebujem, lebo sa v prípade poruchy do servisu nahlási samo. Nová doba.
afro-r1
21. 12. 2021, 15:51 0Take mi uz jedna baterie odesla. Tim, jak clovek pouziva jen jeden klicek a druhy lezi jako zalozni dlouhe roky nekde doma...
Baterka se bohuzel dobiji bezdotykove v zamku zapalovani, takze jedina sance je stridat oba klicky.
Peťas
21. 12. 2021, 12:50 0 reagovatSvoji targu jsem oteviral zahnutym dratem-bezramova okna to je pohoda. Zajimalo by me reseni zajistovani a zamykani teto targy. Ja ji na klicek nemam.
Jan Machač
21. 12. 2021, 14:59 0je tam klika a ta klika jde zamknout, to je celý ;-)
Vojtáno
21. 12. 2021, 17:43 0 reagovatNa mém Pajeru (3dvere) jsem měl vzadu u koule drát na konci zahnutý a přes boční posuvné okolo vzadu jsem - po 1000 zabochnuti kuličku - auto otevřel prakticky během pikosekundy..????
StreetPro
13. 4. 2023, 15:53 0Tak neni uplne od veci nechat si vyrobit obyc klic na "tupe" odemknuti treba kufru a ten prisroubovat/prilepit na relativne ne/dostupne misto pod autem... majitele napr. e61 (kde nekdo genitalni ve vyvoji umistil jednotku centralu pod 3ti brzdove, coz ma po letech unaveneho tesneni za nasledek tichou smrt utonutim jednotky, kdyz se tam vyleje voda po otevreni zadního vika/okna) by mohli vypravet...